Scielo RSS <![CDATA[Estudios de Filosofía]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-362820150001&lang=en vol. num. 51 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>Heidegger and the notion of prescience (Vorwissenschaft) as existential propaedeutic. (Part 2: The <I>extante</I> of the death)</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. El siguiente trabajo es continuación de uno anterior: ''Heidegger y la noción de preciencia (Vorwissenschaft) como propedéutica existencial. (Parte 1: El afecto del tiempo)''1¹. Por tanto, la fuente de referencia también es la conferencia de Heideger Der Begriff der Zeit. Pero en este artículo abordamos las consecuencias hermenéuticas del binomio tiempo/muerte sin abandonar el ámbito peculiar de la ''preciencia''. Así pues, desarrollamos aún más las implicaciones de un saber que no puede pretender ir más allá de la finitud. Metodología. Hemos elaborado este trabajo mediante un análisis hermenéutico de carácter genealógico fundado en el despliegue de la eseidad. Resultados y conclusiones. El existente vive el presente instalado en la presencia de su muerte, determinando el aquí y el ahora en el modo de un ''aún no'', que se constituye como el verdadero ser del tiempo.<hr/>Introduction. The following work is a continuation of an earlier one, ''Heidegger and the notion of prescience (Vorwissenschaft) as existential propaedeutic. (Part 1: The affection of the time)''22. Therefore, the reference source is also Heidegger conference Der Begriff der Zeit. But in this article we address the consequences of the binomial hermeneutical time / death without leaving the distinctive area of ''prescience''. Thus, further develop the implications of a knowledge that can not claim go beyond finitude. Methodology. We have developed this work by analyzing genealogical hermeneutic character based on the deployment of beingness. Results and conclusions. The existing lives the present installed in the presence of death, determining the here and now in the mode of a ''not yet'', which was established as the true being of time. <![CDATA[<B>Reflections on the concept of religion</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Hegel se propuso mostrar cómo las doctrinas centrales del cristianismo guardaban la clave para la comprensión especulativa de la verdad buscada por la filosofía desde sus orígenes. Con el desarrollo de la historia del pensamiento, había llegado el momento para comprender el cristianismo como la religión verdadera, ampliando así los límites de la llamada ''teología natural'', e integrando plenamente la filosofía y la teología. Se busca precisar el punto en el que la propuesta hegeliana resulta inadmisible para la teología cristiana, que se ubica en el intelectualismo, en cuanto opuesto al voluntarismo de origen cristiano<hr/>One of the aims in Hegel's philosophy of religion is to show how the core of Christian doctrine holds the key for a speculative understanding of the kind of truth sought by philosophy since its beginnings. According to Hegel, once thought has historically completed its development, we can understand Christianity as true religion. With this gesture, Hegel broadens the limits of the so-called ''natural theology'' and aims to unify theology and philosophy. This paper seeks to exhibit where does this Hegelian gesture becomes inadmissible for Christian theology, namely, the intellectualist character of his proposal as incompatible with Christian voluntarism. <![CDATA[<B>Sovereignty as responsibility and the foundations of the new humanitarian interventionism</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo aborda la relación planteada por la doctrina de Responsabilidad de Proteger (R2P) en torno a los dilemas de la soberanía, la intervención, la seguridad y los derechos humanos. Para ello, se reconstruye la génesis del nuevo concepto de soberanía como responsabilidad (1) y el enfoque de seguridad humana (2) que subyacen a la formulación inicial de la R2P, para así contextualizar el aporte del informe de la ICISS a la formación de la nueva norma-doctrina (3). Finalmente, se repasará la forma en que la tradicional doctrina de la guerra justa es reformulada y actualizada en la R2P (4).<hr/>This article discusses the relationship posed by the Responsibility to Protect (R2P) around the dilemmas of sovereignty, intervention, security and human rights. The article deals with a reconstruction of the genesis of the new concept of sovereignty as responsibility (1) and human security approach (2) underlying the initial formulation of R2P, thereby contextualizing the contribution of the ICISS report to the creation of the new norm or doctrine (3). Finally, the paper reviews how the traditional doctrine of just war is reformulated and updated in the R2P (4). <![CDATA[<B>A critique on technicism in the light of philosophical hermeneutics</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El texto realiza una crítica a la modernidad, orientando su reflexión al tecnicismo y a la pretensión absolutizadora de la razón. No se trata, en modo alguno, de negar los beneficios provenientes de la Modernidad, especialmente de aquellos relacionados con la ciencia y los avances tecnológicos; antes que nada, se pretende identificar los límites internos de la razón, al denunciar la imposibilidad de que ella misma dé cuenta de la totalidad del saber, evidenciando así aquello que se escapa a su pretensión de omnipotencia. En este orden de ideas, siguiendo la hermenéutica y adentrándose por los senderos de Gadamer, se abre el espacio para la reflexión realizada a partir de vías alternas, sin perder de vista las contribuciones de Descartes en el advenimiento de la Modernidad ni de Schleiermacher en el contexto de la hermenéutica moderna. En diálogo con Flickinger se hace evidente que más allá de la perspectiva cientificista, la hermenéutica contribuye a la consolidación de un nuevo nivel de comprensión del problema y de una nueva relación con él.<hr/>This text critiques modernity, by focusing on technicism and on the claim that reason is absolute. It does not deny the benefits originated from modernity, especially those related to science and to technological breakthroughs; rather than that, it attempts to identify the limits inherent to reason, by stating its impossibility to totally comprehend knowledge, showing something that escapes its claim to be ubiquitous. In order to do that, methodologically following hermeneutics, through the paths opened by Gadamer, room is made for reflection based on other paths, also including Descartes's contributions on the emergence of modernity, as well as Schleiermacher's, within the context of modern hermeneutics. The interlocution with Flickinger shows that, beyond the scientificist perspective, hermeneutics contributes to achieving a new level of understanding, and a new relationship with it. <![CDATA[<B>The distinction between act and movement in Metaphysics IX 6</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La distinción entre acto y movimiento que enuncia Aristóteles en Metafísica IX 6, 1048b18-35, ha causado una gran polémica entre los intérpretes aristotélicos contemporáneos. En este artículo defendemos que la distinción no está en conflicto con el resto del libro IX, ni con el Corpus Aristotelicum en general. De hecho, aparece también en ética a Nicómaco X 4 y De Anima III 7. Además, sin esta distinción no sería posible entender la inmovilidad del primer motor defendida en Metafísica XII, puesto que allí se afirma que este motor es vida y que su actividad es placer y pensamiento.<hr/>The distinction between act and movement stated in Metaphysics IX 6, 1048b18-35, has been the subject of a major controversy among contemporary interpreters. In this article I defend that the distinction does not conflict with the rest of book IX, nor with the Corpus Aristotelicum in general. Indeed, the distinction also appears in Nicomachean Ethics X 4 and in De Anima III 7. Furthermore, without this distinction the immobility of the first mover defended in Metaphysics XII would be unintelligible, since Aristotle says that the first mover is life, and that his activity is pleasure and thinking. <![CDATA[<B>Paul Valéry</B>: the birth of the aesthetic and artistic world]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo ofrezco un estudio de los argumentos fisiológicos y antropológicos con los que Paul Valéry describe el surgimiento de la dimensión estética y artística del hombre. Para ello, presento inicialmente, el análisis del autor sobre el fenómeno de la sensibilidad desde donde cobra forma el mundo de lo estético. Luego, examino la relación de las modulaciones emotivas y cognitivas que configuran la experiencia del arte. A su vez, explicito la teoría por la cual Valéry indica que las sensaciones inútiles y los actos arbitrarios del hombre constituyen el origen mismo del arte. En correspondencia con estas argumentaciones intento probar que para el autor la experiencia de lo estético despierta en el hombre una clase singular de deseo que nunca alcanza a ser por completo colmado. Por otra parte, demuestro que la noción valeriana de infinito estético con la que se describe el valor de la contemplación artística, vincula una forma de placer que propicia en cada conciencia una reinvención significativa del mundo. Con todo ello, procuro corroborar que las reflexiones de Valéry en torno al surgimiento del fenómeno estético y artístico, se amparan en un profundo y original conocimiento de la naturaleza sensible y psíquica del ser humano.<hr/>In this paper I offer a study of the physiological and anthropological arguments through which Paul Valéry makes explicit the rise of an aesthetic and artistic dimension in man. To that end I present, first of all, the author's analysis on the phenomenon of sensitivity from which the aesthetic world takes its form. I then examine the relationship between the cognitive and emotional modulations that configure the experience of art. At the same time, I make explicit Valéry's theory according to which useless sensations and arbitrary acts are the origin of art. In correspondence with these arguments, I attempt to prove that for Valéry the experience of the aesthetic awakens in man a particular kind of desire that can never be entirely fulfilled. On the other hand, I demonstrate that Valéry's concept of the aesthetic infinite, through which he describes the value of artistic contemplation, is tied to a species of pleasure that favors in each consciousness a meaningful reinvention of the world. I also try to corroborate that Valéry's reflections on the birth of the aesthetic and the artistic phenomenons are supported by a deep and original knowledge of the sensitive and psychical nature of the human being. <![CDATA[<B>The Principle of Primal Order in the ritual healing techniques in the community of San Rafael (Andean Philosophy)</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en This essay examines, using philosophical delimitation, along with observation and fieldwork, how an important element of Andean philosophy, the Principle of Primal Order, is manifested in the ritual healing techniques used in the community of San Rafael, Ecuador. Because Andean philosophy exists mainly in the real praxis rather than in graphology, our thesis is that the characteristics of the Principle of Primal Order exists in these specific practices. In the final section we examine the epistemological relatedness of the ritual healing techniques in the community of San Rafael.<hr/>Este ensayo examina, mediante la delimitación filosófica y la observación de campo, cómo se manifiesta el Principio del Orden Primigenio, un elemento importante de la filosofía andina, en las técnicas de rituales de sanación utilizadas en la comunidad de San Rafael, Ecuador. Debido a que la filosofía andina existe principalmente en la praxis real y no en la grafología, nuestra tesis es que las características del Principio del Orden Primario existen en estas prácticas específicas. En la última sección se examina la relación epistemológica de las técnicas de rituales de sanación en la comunidad de San Rafael. <![CDATA[<B>An editorial history of Newton's regulae philosophandi</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en In the paper at hand, I provide an editorial history of Isaac Newton's famous regulae philosophandi on the basis of extant manuscript material.<hr/>El presente trabajo, basado en la obra publicada e inédita de Isaac Newton, proporciona una historia editorial de sus famosas regulae philosophandi.