Scielo RSS <![CDATA[Estudios de Filosofía]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-362820150002&lang=en vol. num. 52 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>Ontology, action and truth. From <I>Being and Nothingness </I>to <I>Truth and existence</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente artículo abordaremos la forma en que la concepción de la verdad que Sartre expone en su escrito póstumo Verdad y existencia se encuentra sustentada en las premisas fundamentales de El ser y la nada, al mismo tiempo que anuncia temas que se encontrarán presentes en la Crítica de la razón dialéctica y que ponen en tela de juicio una de las premisas fundamentales de la obra de 1943: la imposibilidad de un en-sí-para-sí.<hr/>In this article we will discuss the manner in which the concept of truth that Sartre explains in his post- humous text Truth and Existence is supported by the fundamental premises of Being and Nothingness, while presenting topics that can be found in The Critique of Dialectical Reason and that put into question one of the fundamental premises of the 1943 text; the impossibility of an in-itself-for-itself. <![CDATA[<B>'Gender", Foucault and some feminist tensions</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Que los análisis foucaultianos son de interés para la teorización crítico-feminista parece algo claro. Ahora bien, la presente reflexión plantea las tensiones que se producen en torno a conceptos como el "género" o el sujeto feminista, cuando el discurso foucaultiano se torna en paradigma de esa teorización. A partir especialmente de La voluntad de saber, se sugiere aquí que esta senda teórica puede conducir al pensamiento feminista a un callejón sin salida, un callejón donde se hace inviable teorizar la transfor- mación de las condiciones de sumisión del sexo femenino, su constitución como agente revolucionario de un proceso emancipador y la aplicación de las herramientas analíticas que, como la categoría de "género", el pensamiento feminista ha ido elaborando de cara a estos objetivos. En suma, como lo dice Alcoff, podríamos estar ante la amenaza misma de "aniquilar el propio feminismo".<hr/>It seems quite clear that Foucaultian analyses are of interest to critical-feminist theorization. Notwith- standing, this reflection presents the tensions that are produced in terms of concepts such as "gender" or the feminist subject. These tensions occur when the Foucaultian discourse becomes a paradigm of the aforementioned theorization. By setting off primarily from The Will to Knowledge I will suggest here that this theoretical path could lead the feminist thought to an impasse. An impasse where the theorization about the transformation of the conditions of submission of the female sex, its structure as a revolutionary agent of an emancipating process, and the application of the analytical tools (like the category "gender") that feminist thought has been developing toward all become unfeasible. To sum up, as Alcoff states, we could be facing the threat of "destroying feminism" itself. <![CDATA[<B>The determination of the willas the "essential Thomism" of Cornelio Fabro</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la tradición tomista la voluntad ha sido concebida muchas veces como una potencia del alma que simplemente sigue el orden de la razón. Cornelio Fabro, por el contrario, considera que la voluntad no es movida por otro, no se subordina a la inteligencia, sino que se mueve por sí misma, se autodetermina. Su tomismo esencial, en este sentido, muestra una interpretación de la libertad y del acto de la voluntad en la obra de Tomás de Aquino, moderna y existencial. En el presente trabajo se desarrollarán, especí- ficamente, algunos de los puntos más relevantes de su original exégesis.<hr/>In the Thomistic tradition the Will has often been thought of as a faculty of the soul; one that simply follows Reason's commands. Cornelio Fabro, however, believes that the Will is not controlled by any outside force, that it is not subordinated to intelligence, but that it controls itself, it is self-determining. His essential Thomism, in this sense, displays a modern and existential interpretation of freedom and the act of the Will in Thomas Aquinas work. This paper will develop some of the more relevant aspects of his original exegesis. <![CDATA[<B>What man does, or can and should do of himself. Pragmatic anthropology and moral philosophy Kant</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Objetivo del artículo es determinar, dentro del corpus kantiano, la relación de la Antropología en sentido pragmático con las llamadas obras de fundamentación de la moral. La tesis central es que la Antropología constituye una pieza fundamental de la teoría kantiana sobre la moralidad, incluso a pesar de ser una pieza teórica radicalmente distinta de esta, precisamente porque no se reduce ni al modo ni al objetivo de la teoría moral. Función de la Antropología sería ilustrar el principio de la moralidad, recogiendo y analizando los signos sensibles de la libertad. Así, la Antropología podría considerarse una semiótica de la libertad. Se tematizan, además, los límites del enfoque pragmático pero también las posibilidades que este ofrece para la antropología filosófica en general.<hr/>This paper tries to determine, within the Kantian corpus, the relationship between of Anthropology in the pragmatic sense, and the so-called works that state the basis of morality. The central thesis is that Anthropology is an essential part of the Kantian theory of morality, despite the fact that it is a radically different theoretical part of it, precisely because it is not reduced to the means or purposes of moral theory. The function of Anthropology would be to illustrate the principle of morality by collecting and analyzing the visible signs of freedom. In this way Anthropology could be considered a semiotics of freedom. This text presents the limits of the pragmatic approach but also the possibilities it offers for philosophical anthropology in general. <![CDATA[<B>Psychological backgroundin Schopenhauer's theory of perception</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo analiza la teoría schopenhaueriana de la percepción y su trasfondo psicologista. A tal efecto, se atenderá al debate fructífero sobre la sensación y la percepción, considerado de gran impor- tancia en la moderna psicología. Desde este planteamiento, Schopenhauer propone la percepción como representación cerebral, una noción que asumirá la Psicología de la Gestalt a principios del siglo XX.<hr/>This paper analyzes Schopenhauer's theory of perception and its psychological background. To this end, it will attend to the fruitful discussion about sensation and perception, which is considered one of the most important issues in modern psychology. In this way, Schopenhauer proposes perception as brain representation, a notion that Gestalt Psychology will assume at the beginning of 20th century. <![CDATA[<B>Caccia's art</B>: <B>Cyrus's leadership in Niccolò Machiavelli</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo busca analizar la figura de Ciro en la obra de Nicolás Maquiavelo. Para ello, se ofrece una sistematización de las menciones de Ciro en la obra maquiaveliana -Discorsi y Il principe- y luego los usos de Maquiavelo en función de sus propios interrogantes. De allí, se desprende una serie de aseveraciones sobre la relación entre líder y pueblo que sirven para complejizar la empresa teórica maquiaveliana.<hr/>The main aim of this article is to analyze the figure of Cyrus in Niccolò Machiavelli's work. For this purpose, we will provide a systematization of mentions of Cyrus in Machiavelli's work -Discorsi and Il Principe-, so as to later tackle the specific uses Machiavelli gives to this figure based on his own queries. From that point, a series of assertions are derived about the relationship between the leader and the people, which are useful to delve into the Machiavellian undertaking. <![CDATA[<B>Wittgenstein and the method of analysis by propositional types in <I>On Certainty</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Mi objetivo en el presente artículo es ofrecer una reconstrucción de la mecánica del análisis filosófico que Wittgenstein lleva a cabo en Sobre la Certeza. Mostraré que allí el análisis se basa especialmente en el recurso a una amplia tipología proposicional, que sirve para evaluar y diagnosticar las proposiciones de Moore. Con este fin, primero, aclararé en qué sentido fallan las lecturas usuales de las cuestiones metodológicas en Sobre la Certeza. Segundo, me centro en la mecánica del análisis que se observa en los fragmentos 1-65, atendiendo específicamente al análisis de tres expresiones: "hay objetos físicos", "yo sé que aquí hay una mano" y "aquí es imposible el error". Tercero, paso a identificar las etapas del método y justifico en qué sentido el núcleo estratégico de dicha investigación es el cuadro de tipos proposicionales<hr/>My purpose in this article is to provide a reconstruction of the mechanics of philosophical analysis that Wittgenstein carried out in "On Certainty". I will show that this analysis is based, specifically, on an appeal to a wide propositional typology that serves to evaluate and diagnose Moore's propositions. To this end, I shall first explain how common readings of the methodological issues in "On Certainty" fail. Secondly, I focus on the mechanics of analysis found in paragraphs 1 -65, specifically the analysis of three sentences: "There are physical objects", "I know that there is a hand here" and "here the mistake is impossible". Thirdly, I proceed to identify different stages of the method and justify in what sense the strategic core of such research is the table of propositional typologies. <![CDATA[<B>An introduction to the reception and adaptation of the romantic aesthetic in the nineteenth-century Ecuador</B>: <B>the influence of Herder and the romantic aesthetic of the sublime in the literature and landscape painting</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las nuevas propuestas románticas aportadas sobre todo por los numerosos viajeros (científicos, exploradores, artistas, técnicos, hombres de negocios, etc.) que arribaron al Ecuador -principalmente a partir del primer tercio del siglo XIX- mediante textos (teóricos y/o literarios posteriormente algunos traducidos al español), láminas, fotografías, etc., supusieron un paulatino cambio en el gusto estético-artístico neoclásico vigente. Al tiempo, hubo una adaptación sincrética entre aquellos postulados y las propias idiosincrasias locales (cos- tumbres, creencias, tradiciones, formas vida, etc.) que hallará su mayor concreción en las ideas de Herder y su, en parte, ulterior aplicación al tema de la naturaleza y, más particularmente, en la representación plástica y literaria del paisaje autóctono desde las categorías estéticas de lo sublime romántico. Así mismo, dichas formas de representación servirán simbólicamente para afirmar y construir el proyecto unitario de nación (ecuatoriana). Por ello y desde esa óptica, se abordará, en este ensayo, su repercusión en los campos de la pintura y la literatura.<hr/>Abstract New romantic proposals made above all by numerous travelers (scientists, explorers, artists, technicians, businessmen, etc.) who arrived to Ecuador - mainly from the first third of the 19th century - through text (theoretical or literary subsequently some translated to the Spanish), films, photographs, etc., accounted for a gradual change in the existing neoclassical esthetic-artistic taste. At the time, there was a syncretic adaptation among those postulates and the local idiosyncrasies (customs, beliefs, traditions, forms life, etc.) that found its greatest specificity in the ideas of Herder and in part, its implementation of the themes of nature and, more particularly, in the plastic and literary representation of the romantic native landscape from the aesthetic cat- egories of the sublime. Likewise, these forms of representation would symbolically affirm and build the unitary project of nation (in Ecuador). Therefore, and from that standpoint, its impact mainly in the fields of painting and literature will be addressed in this essay. <![CDATA[<B>The Antropology of Alfred Kroeber as Morphological Epistemology</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en La tesis del artículo es que el estudio de la morfología o fenomenología naturalista de Goethe puede servir como guía de lectura de la antropología de Alfred Kroeber. El estudio comparativo entre la feno- menología naturalista de Goethe y la antropología de Kroeber nos servirá para darle unidad y sentido a las reflexiones metodológicas sobre los conceptos de historia y patrón (pattern) en la investigación etnográfica del norteamericano.<hr/>The main thesis of the article is that Goethe's morphology can serve as a reading guide to Alfred Kroeber's anthropology. Specifically, the comparative study will help the reader by providing unity to Kroeber's methodological reflections on the concepts of history and pattern in Alfred Kroeber's oeuvre. <![CDATA[<B>Discussing words / discussing positions. On "Art & Advertising. The strategy of substituting". Response to Inmaculada Murcia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282015000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La tesis del artículo es que el estudio de la morfología o fenomenología naturalista de Goethe puede servir como guía de lectura de la antropología de Alfred Kroeber. El estudio comparativo entre la feno- menología naturalista de Goethe y la antropología de Kroeber nos servirá para darle unidad y sentido a las reflexiones metodológicas sobre los conceptos de historia y patrón (pattern) en la investigación etnográfica del norteamericano.<hr/>The main thesis of the article is that Goethe's morphology can serve as a reading guide to Alfred Kroeber's anthropology. Specifically, the comparative study will help the reader by providing unity to Kroeber's methodological reflections on the concepts of history and pattern in Alfred Kroeber's oeuvre.