Scielo RSS <![CDATA[Estudios de Filosofía]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-362820230002&lang=pt vol. num. 68 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[El arte: por la senda de la crítica hacia la utopía]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282023000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[The dissimilar in the similar: Mimesis and Reading in Walter Benjamin]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282023000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este trabajo delimitamos los momentos en que, en “Doctrina de lo semejante ” y “Sobre la facultad mimética”, lectura y Sprache (habla, lenguaje, lengua) se vinculan de forma inseparable con la categoría de “semejanzas no sensoriales”. En dicha concepción, la representación analógico-proporcional de la mímesis tradicional es dis- locada por una concepción retórica de las experiencias simbólicas dadas en diferentes formas semióticas y el fundamento idealista de lo simbólico es reubicado en el ámbito del lenguaje, en el que la percepción de semejanzas se presenta mediada en la instancia de la lectura bajo el dominio de lo no semejante. Nuestro propósito fundamental reside en exponer cómo esta producción de semejanzas, en contraste con las del esquematismo relacional del logicismo clásico y con el fundamento de determinación idealista de la estética kantiana, muestra su fundamento paradójico en la lectura mimética.<hr/>Abstract In this paper, we delimit the moments in which, in “Doctrine of the Similar” and in “On the Mimetic Faculty”, reading and Sprache (speech, language, language) are inseparably linked to the category of “non-sensuous similarities.” In this conception, the analogical-proportional representation of traditional mimesis is dislocated by a rhetori- cal conception of symbolic experiences given by different semiotic forms. Moreover, the idealist ground of the symbolic is relocated in the specific area of language, in which the perception of similarities is mediated by the instance of reading under the predominance of the dissimilar. Our fundamental purpose resides in exposing how this production of similarities, in contrast to those of the relational schematism of classical logicism and with the ground of idealistic determination of Kantian aesthetics, shows its paradoxical grounds in the mimetic reading. <![CDATA[<strong>Art between Fetishism and Melancholy in Adorno’s <em>Aesthetic Theory</em></strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282023000200031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The article explores Adorno’s understanding of fetishism and melancholy as immanent to the artwork’s autonomous structure. In order to understand the relation between them, the Freudian understanding of fetishism and melancholy has to be considered along with the more explicit reference to the Marxist concept of commodity fetishism. Analysing the implications of Adorno’s claim that commodity fetishism is at the origin of artistic autonomy, the article shows how it should be understood not only as a materialist demystification but also as a reaffirmation of art’s apparent self-sufficiency and its capacity to resist the commodification of society. Nevertheless-the article claims-thas this is only possible if art’s fetishism is dialectically opposed to its melancholy, through which art establishes a relation to the heterogeneous element of the lost object produced by its autonomous form.<hr/>Resumen El artículo explora la comprensión de Adorno del fetichismo y la melancolía como inmanentes a la estructura autónoma de la obra de arte. Para comprender la relación entre estas, se debe considerar la concepción freudiana del fetichismo y la melancolía, junto con la referencia más explícita al concepto marxista del fetichismo de la mercancía. Analizando las implicaciones de la afirmación de Adorno de que el fetichismo de la mercancía está en el origen de la autonomía artística, el artículo muestra cómo debe entenderse, no solo como una desmitificación materialista, sino también como una reafirmación de la aparente autosuficiencia del arte y su capacidad para resistir la mercantilización de la sociedad. Sin embargo -afirma el artículo- esto sólo es posible si el fetichismo del arte se opone dialécticamente a su melancolía, a través de la cual el arte establece una relación con el elemento heterogéneo del objeto perdido producido por su forma autónoma. <![CDATA[The Spacialization Revisited: Extensive Type’s Characterization and Contradictions in Theodor W. Adorno]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282023000200045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La publicación de los escritos póstumos de Theodor W. Adorno provocó un giro notable en su filosofía de la música: al revelarse el ambicioso proyecto sobre Beethoven, surgió una teoría del tiempo musical de carácter casi axiomático, y que parece incluso orientar la reflexión adorniana en obras y textos importantes, tales como Filosofía de la nueva música. Esbozada en tres tipos de configuración del tiempo musical, esa teoría sorprende al tratar el denominado “tipo extensivo”. Adorno pasaría entonces a admitir modos de consistencia formal (Stimmigkeit) que no se restringen al llamado ideal de desarrollo (Entwicklung), asumiendo la posibilidad de una espacialización no regresiva que contrastaría con su propia definición ontológica del medio. El presente artículo aborda las contradicciones del tipo extensivo, ofreciendo un análisis pormenorizado del Trío al Archiduque op. 97 ante el conocido parentesco originario entre Beethoven y Hegel. Finalmente, el texto presenta los medios y motivos por los cuales el tipo extensivo conduciría a la última y más decisiva modalidad de configuración del tiempo musical en Adorno, el estilo tardío.<hr/>Abstract As Adorno’s posthumous writings were released, a notable turn in his phi losophy of music became noteworthy: by revealing an ambitious project on Beethoven, a quasi-axiomatic theory of musical time emerged, which seems to guide Adornian thought at very significant works and texts, as Philosophy of New Music. Sketched in three configuration types of musical time, this theory surprises with the so-called “ex- tensive type”. Adorno would then admit kinds of formal consistency (Stimmigkeit) that are not restricted to the ideal of development (Entwicklung) and assumes the possibility of a non-regressive spatialization, which contrasts with his own ontological definition of the medium. This paper discusses the contradictions of extensive type by presenting an analysis of the Archduke Trio op. 97, in the light of the well-known originary affinity between Beethoven and Hegel. At last, the text presents by which means and for what reasons the extensive type would lead Adorno to the last and most decisive modality of musical time’s configuration, the late style. <![CDATA[Archipelagic Thought and Decoloniality. Thinking with Édouard Glissant]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282023000200063&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo relaciona cuatro conceptos presentes en el pensamiento de Édouard Glissant (poética, opcionalidad, exterioridad y desaprendizaje) para demostrar que estos también están presentes en distintos autores de la teoría decolonial. Dichos conceptos permiten salir del cuadro del hipercriticismo moderno, para entrar en una filosofía de la relación que abre posibilidades nuevas de encuentro intercultural. En vir- tud del recurso permanente al contraste entre Glissant y la escuela decolonial, el texto recorre temas clásicos de esta última tales como: colonialidad del poder, del saber y del ser, y la pedagogía y el feminismo decoloniales.<hr/>Abstract This article relates four concepts present in the thought of Édouard Glissant (poetics, optionality, exteriority, and unlearning) to show that they are also present in different authors of decolonial theory. These concepts lead us out of the framework of modern hypercriticism and allow us to enter into a philosophy of relation that opens up new possibilities for intercultural encounters. Through the constant recourse to the contrast between Glissant and the decolonial school, the text goes through its classic themes, such as the coloniality of power, knowledge and being, and decolonial pedagogy and feminism. <![CDATA[The Idea of colonial Industry in Jean Godefroy Bidima and the Critique of Fabien Eboussi Boulaga]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282023000200087&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract In this paper, I argue that the concept of culture industry developed by Max Horkheimer and Theodor W. Adorno had a decisive influence on Jean Godefroy Bidima’s critique of black African modernity. Drawing on some of his writings, I seek to demon- strate how Bidima’s philosophical endeavor inherits the concept of culture industry and applies it to the modern context of black Africa, where it is transformed into the concept of colonial industry. In both cases, the same critical perspective is at play, namely to formulate a broad critique of how cultural products (artworks in Horkheimer and Adorno, and philosophy in Bidima) are deprived of their substance to align with the mystification of the masses. The critique of the culture industry, which serves in Adorno as a fundamental criticism of the production of modern art and its decadence into mass production serves, revisited in Bidima, as a critique of the modern black African philo- sophical discourse. With the light provided by this connection, I propose a rereading of Bidima’s critique of Fabien Eboussi Boulaga, the latter being presented as a promoter of a “discourse of mastery” in black African modern philosophy.<hr/>Resumen En este artículo, sostengo que el concepto de industria cultural desarrollado por Max Horkheimer y Theodor W. Adorno tuvo una influencia decisiva en la crítica de Jean Godefroy Bidima a la modernidad del África negra. Basándome en algunos de sus escritos, intento demostrar cómo el empeño filosófico de Bidima hereda el concepto de industria cultural y lo aplica al contexto moderno del África negra, donde se trans- forma en el concepto de industria colonial. En ambos casos, está en juego la misma perspectiva crítica, a saber, formular una amplia crítica del modo en que los productos culturales (las obras de arte en Horkheimer y Adorno, y la filosofía en Bidima) se ven privados de su sustancia para alinearse con la mistificación de las masas. La crítica de la industria cultural, que en Adorno sirve como crítica fundamental de la producción del arte moderno y su decadencia en producción de masas, sirve, revisitada en Bidima, como crítica del discurso filosófico moderno negro-africano. Con la luz que proporciona esta conexión, propongo una relectura de la crítica de Bidima a Fabien Eboussi Boulaga, presentando a este último como promotor de un “discurso de dominio” en la filosofía moderna negro-africana. <![CDATA[<strong><em>Counterrevolution and Revolt,</em> fifty Years later. Kant, Marx, and the Relevance of Herbert Marcuse’s <em>aesthetic Dimension</em></strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282023000200109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Recently, Critical Theory has been revisited due to the relevance of its critique of contemporary forms of alienation. This critique allows the unveiling of structural ele- ments of contemporary ways of life, offering an accurate analysis of the material and subjective causes of the current environmental crisis. An example of this contribution is Herbert Marcuse’s book Counterrevolution and Revolt, published in 1972. This article addresses the relationship between aesthetics and political ecology established in the main theses of Marcuse’s book. The objective is to present how Marcuse employs the German philosophical tradition, more specifically elements of Kant’s Critique of the Power of Judgment and Marx’s Economic and Philosophical Manuscripts, to constitute a conceptual project of emancipation based on what he calls the aesthetic dimension. The article concludes by claiming that Marcuse’s critics and formulation entail a double requirement in which the field of Aesthetics has a central role.<hr/>Resumen La Teoría Crítica ha sido revisitada debido a la relevancia de su crítica de las formas contemporáneas de alienación. Esta crítica permite desvelar elementos estructurales de los modos de vida contemporáneos, ofreciendo un análisis preciso de las causas materiales y subjetivas de la actual crisis ecológica. Un ejemplo de esta contribución es el libro de Herbert Marcuse Contrarrevolución y revuelta, publicado en 1972. Este artículo aborda la relación entre estética y ecología política establecida en las tesis principales del libro. El objetivo es presentar cómo Marcuse emplea la tradición filosófica alemana, sobretodo elementos de la Crítica de la facultad de juzgar de Kant y de los Manuscritos económicos y filosóficos de Marx, para constituir un proyecto de emancipación basado en una dimensión estética. El artículo concluye afirmando que la formulación de Marcuse comporta una doble exigencia en la que el campo de la Estética desempeña un papel central. <![CDATA[Heideggerian Things. Perspectives about Things and the practical Occupation of Dasein in three Periods of Heidegger’s Work (1927-1951)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282023000200139&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En el siguiente trabajo analizaremos e interpretaremos tres elaboraciones en torno a las concepciones relativas a las cosas, los entes intramundanos y la ocupación práctica del Dasein en el mundo, en tres trabajos correspondientes con tres momentos de las elaboraciones de Heidegger: el primero, de la época de Sein und Zeit y los otros dos, a un período de transición y posterior a la Kehre. En este marco nos proponemos demostrar y circunscribir las implicancias del cambio de perspectiva en uno y otro período, que se desplazan de la centralidad dada al campo práctico y funcional del Dasein, a un enfoque marcadamente relacional, lo cual se radicaliza en su escrito de 1951. Como veremos, esta distinción permite identificar y relacionar un desplazamiento del énfasis en el modelo manual de relación primaria con el mundo y en las proyecciones éticas que suponen tales tratamientos.<hr/>Abstract In the following Work we will analyze and interpret three elaborations around the conceptions related to things, intramundane entities and the practical occupation of Dasein in the world, in three works corresponding to three moments of Heidegger’s elaborations: the first, from the time of Sein und Zeit and the other two, to a transition period and after the Kehre. In this framework we intend to demonstrate and circumscribe the implications of the change in perspective in both periods, which move from the centrality given to the practical and functional field of Dasein, to a markedly relational approach that is radicalized in his 1951 writing. This distinction allows us to identify and relate a displacement of the emphasis in the manual model of primary relationship with the world and in the ethical projections such treatments suppose. <![CDATA[Carl Einstein and Cubism as a Historiographical Method]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282023000200161&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente trabajo constituye un primer avance de estudio sobre la obra del escritor, historiador de arte, crítico y anarquista alemán Carl Einstein. Propone un análisis de la matriz teórico metodológica sobre la que instituye su singular concepción historiográfica del arte del siglo XX con foco en el periodo que va desde el despuntar del movimiento expresionista alemán a la consolidación vanguardista del cubismo. La hipótesis planteada sostiene que Einstein encuentra en el cubismo (en especial en las obras de Picasso, Braque y Gris) no un “objeto” de investigación sino un “método” para su modelo de historización crítica del arte del siglo XX.<hr/>Abstract This work constitutes our first advance in the study of the work of the writer, art historian, critic, and German anarchist Carl Einstein. He proposes an analysis of the methodological, theoretical matrix on which he establishes his unique historiographical conception of 20th-century art, focusing on the period between the rise of the German expressionist movement and the avant-garde consolidation of Cubism. The proposed hypothesis maintains that Einstein finds in Cubism (especially in the works of Picasso, Braque, and Gris) a "method" for his model of critical historicization of twentieth-century art rather than an "object" of investigation. <![CDATA[The Obsolescence of Sensibility: Aesthetics and Politics in Ending Time by Günther Anders]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282023000200173&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Günther Anders es un pensador casi secreto todavía, aun cuando su obra ha sido progresivamente redescubierta en las últimas dos décadas. Sus reflexiones, además, están contenidas en una obra dispersa y variada. Es por ello que el propósito de estas páginas es la reconstrucción de una noción estética y política a un tiempo, presente a lo largo de la misma, con el objetivo de contribuir al descubrimiento de una clave de lectura que permita dar una imagen unificada de este conjunto disperso. Se trata de la idea de la opacidad sensible del mundo contemporáneo, que habría sido camuflado de diversas maneras para evitar que los seres humanos tomen conciencia de su situación de meros seres co-históricos con el verdadero sujeto de la historia, la técnica. Mediante el análisis de su origen en sus tempranos escritos sobre filosofía de las artes particulares (literatura, música, plástica) a su generalización como clave crítica para leer los peligros del mundo contemporáneo (el suyo y el nuestro), es nuestra intención poner en evidencia la actualidad de un pensamiento crítico y materialista que, surgido al calor de los acontecimientos, ha dejado un valioso legado para pensar nuestro propio presente.<hr/>Abstract Günther Anders is still an almost secret thinker, even though his work has been progressively rediscovered in the last two decades. His reflections, moreover, are contained in a dispersed and varied work. That is why the purpose of these pages is pages is to reconstruct an aesthetical and political notion at the same time, present throughout it, to contribute to the discovery of a reading key that gives a unified image of this sparse set. It is about the idea of the sensible opacity of the contemporary world, which would have been camouflaged in various ways to prevent human beings from becoming aware of their situation as mere co-historical beings with the actual subject of history, technique. Through the analysis of its origin in his early writings on the philosophy of particular arts (literature, music, plastic) to its generalization as a critical key to read the dangers of the contemporary world (his and ours), we intend highlight the actuality of critical and materialistic thought that, arisen in the heat of events, has left a valuable legacy to think about our own present. <![CDATA[Hannah Arendt: Thinking between Past and Future]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282023000200195&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El propósito de este ensayo es analizar las reflexiones arendtianas sobre el pensar como aquella actividad que es esencial para comprender nuestro presente y reconciliarnos con la contingencia y fragilidad humana. A diferencia de la tradición filosófica que ha reivindicado el pensamiento contemplativo, Arendt recupera el tesoro perdido del pensamiento reflexivo a partir de los retratos de figuras como Gotthold Ephraim Lessing, Walter Benjamin, Sócrates, Immanuel Kant y Franz Kafka. En tiempos de oscuridad, cuando la esfera pública es hecha escombros, el desafío de pensar sin asideros implica un acto de resistencia política al intentar examinar la devastadora realidad, aunque las respuestas no sean las que desearíamos ver y escuchar. Gracias al pensamiento reflexivo podemos abrirnos al mundo y al drama de la libertad humana con sus heterogeneidades y fugas destructivas.<hr/>Abstract This essay aims to analyze Arendt’s reflections on the activity of thinking. This activity is essential to understanding our present and reconciling ourselves with contingency and human fragility. Unlike the philosophical tradition that has vindicated contemplative thinking, Arendt recovers the lost treasure of reflective thinking through the portraits of thinkers, such as Gotthold Ephraim Lessing, Walter Benjamin, Socrates, Immanuel Kant, and Franz Kafka. In dark times, when the public sphere is destroyed, the challenge of “thinking without banisters” implies an act of political resistance, by trying to examine the devastating reality, even if the answers are not what we would like to see and hear. Through reflective thinking, we can open up to the world and the drama of human freedom with its heterogeneities and destructive leaks. <![CDATA[Pragmatismo y Vida. Entrevista a Richard J. Bernstein]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282023000200217&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El propósito de este ensayo es analizar las reflexiones arendtianas sobre el pensar como aquella actividad que es esencial para comprender nuestro presente y reconciliarnos con la contingencia y fragilidad humana. A diferencia de la tradición filosófica que ha reivindicado el pensamiento contemplativo, Arendt recupera el tesoro perdido del pensamiento reflexivo a partir de los retratos de figuras como Gotthold Ephraim Lessing, Walter Benjamin, Sócrates, Immanuel Kant y Franz Kafka. En tiempos de oscuridad, cuando la esfera pública es hecha escombros, el desafío de pensar sin asideros implica un acto de resistencia política al intentar examinar la devastadora realidad, aunque las respuestas no sean las que desearíamos ver y escuchar. Gracias al pensamiento reflexivo podemos abrirnos al mundo y al drama de la libertad humana con sus heterogeneidades y fugas destructivas.<hr/>Abstract This essay aims to analyze Arendt’s reflections on the activity of thinking. This activity is essential to understanding our present and reconciling ourselves with contingency and human fragility. Unlike the philosophical tradition that has vindicated contemplative thinking, Arendt recovers the lost treasure of reflective thinking through the portraits of thinkers, such as Gotthold Ephraim Lessing, Walter Benjamin, Socrates, Immanuel Kant, and Franz Kafka. In dark times, when the public sphere is destroyed, the challenge of “thinking without banisters” implies an act of political resistance, by trying to examine the devastating reality, even if the answers are not what we would like to see and hear. Through reflective thinking, we can open up to the world and the drama of human freedom with its heterogeneities and destructive leaks. <![CDATA[Siep, L., Ikäheimo, H, Quante, M. (Eds.) (2021). <em>Handbuch Anerkennung.</em> Springer VS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282023000200229&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El propósito de este ensayo es analizar las reflexiones arendtianas sobre el pensar como aquella actividad que es esencial para comprender nuestro presente y reconciliarnos con la contingencia y fragilidad humana. A diferencia de la tradición filosófica que ha reivindicado el pensamiento contemplativo, Arendt recupera el tesoro perdido del pensamiento reflexivo a partir de los retratos de figuras como Gotthold Ephraim Lessing, Walter Benjamin, Sócrates, Immanuel Kant y Franz Kafka. En tiempos de oscuridad, cuando la esfera pública es hecha escombros, el desafío de pensar sin asideros implica un acto de resistencia política al intentar examinar la devastadora realidad, aunque las respuestas no sean las que desearíamos ver y escuchar. Gracias al pensamiento reflexivo podemos abrirnos al mundo y al drama de la libertad humana con sus heterogeneidades y fugas destructivas.<hr/>Abstract This essay aims to analyze Arendt’s reflections on the activity of thinking. This activity is essential to understanding our present and reconciling ourselves with contingency and human fragility. Unlike the philosophical tradition that has vindicated contemplative thinking, Arendt recovers the lost treasure of reflective thinking through the portraits of thinkers, such as Gotthold Ephraim Lessing, Walter Benjamin, Socrates, Immanuel Kant, and Franz Kafka. In dark times, when the public sphere is destroyed, the challenge of “thinking without banisters” implies an act of political resistance, by trying to examine the devastating reality, even if the answers are not what we would like to see and hear. Through reflective thinking, we can open up to the world and the drama of human freedom with its heterogeneities and destructive leaks.