Scielo RSS <![CDATA[Suma Psicológica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-438120210001&lang=pt vol. 28 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Exploring basic numerical capacities in children with difficulties in simple arithmetical achievement]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812021000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Introduction: Current cognitive theories suggest that mathematical learning disabilities may be caused by a dysfunction in the ability to represent non-symbolic numerosity (non-symbolic skills), by impairments in the ability to associate symbolic numerical representations with the underlying analogic non-numerical magnitude representation (symbolic and numerical mapping skills), or by a combination of both deficits. The aim of this study was to contrast the number sense hypothesis and the access deficit hypothesis, to identify the possible origin of the varying degrees of arithmetical difficulties. Method: We compared the performance of children with very low arithmetic achievement (VLA), children with low arithmetical achievement (LA), and typically achieving peers (TA), in non-symbolic, symbolic and numerical mapping tasks. Intellectual capacity and working memory were also evaluated as control variables. The sample comprised 85 Chilean children (3rd to 6th grades) from the Public General Education System. Data were included in several covariance analyses to identify potentially different behavioural profiles between groups. Results: The results showed deficits in both non-symbolic numerosity processing and number-magnitude mapping skills in children with VLA, whereas children with LA exhibited deficits in numerical mapping tasks only. Conclusions: These findings support the hypothesis of impaired non-symbolic numerical representations as the cognitive foundation of severe arithmetical difficulties. Low arithmetical achievement, in contrast, seems to be better explained by defective numerical mapping skills, which fits the access deficit hypothesis. The results presented here provide new evidence regarding the cognitive mechanisms underlying the different behavioural profiles identified in children with varying degrees of arithmetical difficulties.<hr/>Resumen Introducción: Teorías cognitivas actuales sugieren que las dificultades en el aprendizaje de las matemáticas pueden ser causadas por una disfunción en la habilidad de representar las numerosidades no-simbólicas (habilidades no-simbólicas), por dificultades en la habilidad de asociar los números con representaciones analógicas, no-simbólicas, subyacentes a la magnitud (habilidades simbólicas y de mapeo) o por una combinación de ambos déficits. El objetivo de este estudio fue contrastar la hipótesis de un déficit en el sentido del número y la hipótesis del déficit en el acceso, para identificar el posible origen de los diferentes grados de dificultades en aritmética. Método: Se comparó el desempeño de niños con muy bajo rendimiento en aritmética (VLA), niños con bajo rendimiento en aritmética (LA) y pares con rendimiento típico (TA), en tareas numéricas no-simbólicas, simbólicas y de mapeo. También se evaluaron la capacidad intelectual y la memoria de trabajo como variables de control. La muestra estuvo conformada por 85 niños chilenos (de 3ero a 6to grado) del Sistema de General de Educación Pública. Los datos fueron incluidos en varios análisis de covarianza para identificar posibles perfiles conductuales diferentes entre grupos. Resultados: Los resultados mostraron que los niños con VLA tienen déficits tanto en el procesamiento no-simbólico de la numerosidad como en las habilidades de mapeo entre los símbolos numéricos y la magnitud analógica que estos representan. Los niños con LA solo mostraron déficits en las habilidades de mapeo. Conclusiones: Estos hallazgos sustentan la hipótesis de que un daño en las representaciones numéricas no-simbólicas subyace a las dificultades severas en aritmética. Por el contrario, el bajo rendimiento en aritmética parece explicarse por deficientes habilidades de mapeo, lo cual se ajusta mejor a la hipótesis del déficit en el acceso. Los anteriores resultados, ofrecen nuevas evidencias respecto a los mecanismos cognitivos que subyacen a los perfiles conductuales identificados en los niños con diferentes grados de dificultades en aritmética. <![CDATA[Estrutura Fatorial e Análise de Invariância da Center for Epidemiologic Studies Depression Scale - Revised (CESD-R) em uma População Brasileira]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812021000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Introduction: The Center for Epidemiologic Studies Depression Scale - Revised (CESD-R) was developed to provide an efficient screening scale for depression syndrome, mimicking the original CESD, one of the most widely used screening tools to measure depressive symptoms globally. This investigation examined the factor structure of the CESD-R with a non-clinical Brazilian population. Method: We performed exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) of two adult samples, and also conducted invariance analysis by sex and place of residence of the participants. The full sample consisted of 1,427 adults, divided into two groups. The first sample (n = 400) was used for the EFA and the second sample (n = 1027) for the CFA. Results: The EFA indicated an internal structure composed of a single factor, which explained 53.2% of the variance. The CFA attested to the unidimensionality of the measure. Fit indices and reliability indicators showed values higher than expected, without modifications in the initial structure. The model was invariant in relation to the variables investigated at four different levels (configural, metric, scalar, and strict). Conclusions: Our findings support the utility of the CESD-R and suggest its validity for application to the Brazilian population in general.<hr/>Resumo Introdução: A Center for Epidemiologic Studies Depression Scale - Revised (CESD-R) foi elaborada para fornecer um eficiente diagnóstico de sintomas de depressão, seguindo a proposta original da CESD, que é uma das escalas para rastreamento da depressão mais utilizadas mundialmente. Esta pesquisa avaliou a estrutura fatorial da CESD-R em uma população não-clínica no Brasil. Método: Realizaram-se análises fatoriais exploratória (AFE) e confirmatória (AFC) com duas amostras compostas por adultos. Também foi verificada a invariância do modelo por sexo e local de residência do participante. A amostra total foi composta por 1427 adultos, tendo sido dividida em duas subamostras. A primeira subamostra (n = 400) foi utilizada para a AFE e a segunda (n = 1027) para a AFC. Resultados: A AFE indicou uma estrutura interna composta por um único fator, que explicou 53.2% de variância. A AFC atestou unidimensionalidade da medida. Os índices de ajuste e indicadores de confiabilidade apresentaram valores acima do esperado, sem modificações na estrutura inicial. O modelo foi invariante em relação às variáveis investigadas em quatro diferentes níveis (configural, métrico, escalar e estrito). Conclusões: Os presentes achados suportam a utilidade da CESD-R e sugerem sua validade para aplicação na população brasileira. <![CDATA[Social support from family, teachers and friends, school adjustment and subjective well-being of Peruvian adolescents]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812021000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción: La psicología positiva ha señalado la importancia del bienestar subjetivo de los adolescentes, por ser un precursor del desarrollo positivo de los jóvenes. La investigación resalta la importancia del apoyo social percibido y el ajuste escolar como determinantes del bienestar adolescente. Por ello, este artículo tiene como finalidad analizar las relaciones de la percepción de apoyo social (de familia, profesorado, amigos) con el bienestar subjetivo de los adolescentes, mediado por su ajuste escolar. Método: Participaron 1035 estudiantes peruanos de educación secundaria, con edades entre 12 y 16 años. Se probaron dos modelos teóricos con variables latentes, uno con mediación total y otro con mediación parcial. Resultados: Los resultados del modelo final mostraron una alta capacidad predictiva del apoyo social sobre el ajuste escolar y de este sobre el bienestar de los adolescentes. Además, se encontró un potente efecto del apoyo de la familia sobre el bienestar subjetivo de los adolescentes peruanos. Conclusión: Estos resultados contribuyen a resaltar que el bienestar subjetivo es un constructo central en el contexto de la psicología positiva y en el desarrollo positivo de los jóvenes, por lo que debería cultivarse más abundantemente en las escuelas.<hr/>Abstract Introduction: Positive psychology has highlighted the importance of adolescents’ subjected well-being as a precursor of the positive youth development. Research in this context highlights the importance of perceived social support and school adjustment as determinants of adolescent well-being. Therefore, the objective of this work has been to analyze the relationships of the perception of social support (from family, teachers, and friends) and the adolescents’ subjective well-being, mediated by their school adjustment. Method: Participants were 1035 Peruvian Secondary Education students, aged between 12 and 16 years old. Two theoretical models with latent variables have been estimated and tested, one with total mediation and the other with partial mediation. Results: The results of the final model, with partial mediation, have shown a high predictive capacity of social support on school adjustment and, in turn, on the adolescents’ well-being. In addition, a powerful effect of family support on subjective well-being of Peruvian adolescents has also been found. Conclusion: These results contribute to highlighting that subjective well-being is a central construct in the context of Positive Psychology and in the positive development of young people, which is why it should be cultivated more abundantly in schools. <![CDATA[How sex shapes the evolution of behavior: The case of preferences in human reproduction]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812021000100025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La reproducción sexual es uno de los grandes hitos de la evolución de la vida en la Tierra; si bien pudo facilitar la generación de variabilidad genética, también impuso una serie de retos adaptativos en los organismos, tales como la búsqueda de parejas y las estrategias para asegurar la reproducción. La teoría de selección sexual ofrece hipótesis que permiten explicar cómo la búsqueda y la selección de parejas no son aleatorias o arbitrarias en los organismos complejos. Se plantea que existen unos criterios para seleccionar parejas reproductivas que se ven reflejados en mecanismos psicológicos denominados preferencias, las cuales pueden orientar la elección de parejas que tengan rasgos adaptativos y beneficiar o bien la supervivencia, o bien la reproducción futura de la descendencia que herede tales caracteres. El presente artículo aborda cómo las condiciones que impone la sexualidad moldean la evolución del comportamiento y cómo aquellos principios se aplican al emparejamiento humano. A partir de esto se plantean las principales preguntas que derivan de esta relación entre evolución, preferencias y selección de pareja.<hr/>Abstract Sexual reproduction is one of the greatest landmarks of the evolution of life on Earth. Although it helped the generation of genetic variability, it also imposed a series of adaptive challenges in organisms, such as the search for mates and strategies to secure reproduction. The theory of sexual selection offers hypotheses to explain that the search and selection of a mate are not arbitrary for complex organisms. It is proposed that there are criteria for selecting reproductive mates that are reflected in psychological mechanisms called preferences, which can guide the choice of partners who have adaptive traits and can benefit, either survival or future reproduction of the offspring that inherit such traits. This review addresses how the conditions imposed by sexuality shape the evolution of behavior, and how those principles apply to human mating behavior. From there, important questions arise to understand the relationship among evolution, preferences and mate selection. <![CDATA[Acute nicotine administration retards extinction from pavlovian autoshaping: A preliminary study]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812021000100037&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción y objetivo: Los procesos de aprendizaje y motivación han sido centrales para la comprensión de los mecanismos que subyacen al tabaquismo. En particular, existe evidencia creciente sobre la importancia de valores motivacionales de incentivo para entender el inicio y mantenimiento del tabaquismo. El objetivo general de este experimento fue evaluar el papel de la nicotina aguda sobre el valor de incentivo de una recompensa natural, (comida) asociada con un estímulo ambiental, (palanca experimental). Método: Se utilizaron ratas Wistar. Se administró nicotina (0.4 mg/kg) de manera aguda en momentos específicos del entrenamiento, utilizando un procedimiento de diez sesiones de adquisición y cuatro sesiones extinción en una tarea pavloviana de automoldeamiento. El diseño experimental incluyó tres grupos, el grupo control de solución salina y grupos de nicotina durante la adquisición y la extinción. Resultados: Se encontró que la administración aguda de nicotina, de manera específica y en comparación con los otros dos grupos experimentales, resultó en un efecto de retardo durante la fase de extinción, y que una administración similar de nicotina no resultó en efectos observables durante el desempeño comportamental en adquisición. Conclusiones: Estos resultados apoyan el papel de la nicotina como fortalecedora del valor de incentivo de las claves ambientales durante la extinción para una tarea de automoldeamiento.<hr/>Abstract Introduction and goal: Learning and motivational processes have been central for a modern understanding of tobacco addiction. There is evidence that supports the importance of incentive motivational processes for the maintenance of tobacco addiction. The main goal of the present experiment was to evaluate the effects of acute nicotine on the incentive value of a natural reward, (food) paired with an environmental cue (pressing lever). Method: Wistar rats were used. Accute nicotine (0.4 mg/kg) was administered on key sessions, using a pavlovian autoshaping procedure involving ten acquisition and four extinction sessions. The experimental design included three groups, a saline administration control group and groups with specific nicotine administration during either acquisition or extinction. Results: We found that acute administration of nicotine, in contrast with saline only or previous nicotine administration during acquisition, had an enhancing effect on responding for the environmental cue during autoshaping extinction, but we did not find evidence that acute nicotine affected acquisition performance. Conclusion: Our results are consistent with a role of nicotine enhancing the incentive value of stimuli during extinction from a pavlovian autoshaping task. <![CDATA[Ocular fixations modulate audiovisual semantic congruency when standing in an upright position]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812021000100043&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Introduction: Multisensory audiovisual semantic congruency is the process by which visual information is perceived as integrated to auditory stimuli, because both coincide in terms of simultaneity and semantic correspondence. This study was aimed at establishing whether visual percepts, which semantically correspond to auditory stimuli, are associated with ocular fixations in modulating bottom-up areas while keeping a body posture alignment between the up-direction and the idiotropic axes, as well as in another orientation corresponding to a vectorial opposition between the up-direction and the head idiotropic axis. Method: Two groups (one for each position) were selected from a sample of 88 people. A bistable image was presented on a screen of a fixed 120 Hz eye-tracker device, providing background auditory stimuli so as to establish semantic congruencies and their relations to ocular fixations. Results: It was found that audiovisual semantic congruency is associated with fixations when idiotropic vectors are aligned with the up direction. Fixations manifested in bottom-up modulating areas are not associated with multisensory audiovisual semantic congruency when the head idiotropic vector is parallel with the gravity vector. Eye fixations decrease significantly if the head idiotropic axis is aligned with the gravity vector. Conclusion: It is concluded that body position can affect visual perceptual processes involved in the occurrence of semantic congruency.<hr/>Resumen Introducción: La congruencia semántica audiovisual es el proceso por el cual información de una modalidad sensorial visual se percibe como integrada a estímulos auditivos, porque coinciden en términos de simultaneidad y correspondencia semántica. Este estudio tuvo por objeto establecer si los perceptos visuales que se corresponden semánticamente a estímulos auditivos están asociados con las fijaciones oculares realizadas en áreas de modulación bottom-up, tanto en una postura corporal definida por la alineación entre la dirección vertical hacia arriba y los ejes vectoriales idiotrópicos, como en otra orientación definida por una oposición vectorial entre la vertical hacia arriba y el eje idiotrópico de la cabeza. Método: Dos grupos fueron seleccionados (uno por cada posición), tomados de una muestra de 88 personas. Los datos se obtuvieron por medio de un dispositivo fijo de registro de movimientos oculares de 120 Hz. Una imagen biestable se presentó, proporcionando estímulos auditivos de fondo para producir congruencias semánticas y establecer su relación con las fijaciones oculares. Resultados: Se encontró que la congruencia semántica audiovisual está asociada con áreas de fijación ocular cuando los vectores idiotrópicos están alineados con la dirección vertical ascendente. Las fijaciones oculares en áreas de modulación bottom-up no están asociadas con la congruencia semántica audiovisual cuando el vector idiotrópico de la cabeza está alineado con el vector gravitacional. En esta última posición, la cantidad de fijaciones oculares es significativamente menor. Conclusión: La posición del cuerpo puede afectar procesos perceptuales visuales que, a su vez, inciden en el efecto de congruencia semántica. <![CDATA[Design and psychometric analysis of the Psychosocial Trauma Assessment Instrument]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812021000100052&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción: Se diseñó y validó un instrumento de evaluación de trauma psicosocial en víctimas de desplazamiento forzado asociado al conflicto armado en Colombia, denominado TPS-6. Método: el estudio fue instrumental. El plan de prueba, los ítems y la escala de valoración fueron evaluados por siete expertos, con quienes se realizó la validez de contenido. El instrumento se aplicó a 200 personas, víctimas y no víctimas. El ajuste de los ítems se analizó con el modelo de Rasch de la teoría de respuesta al ítem. Para obtener la evidencia de validez de constructo se realizó el análisis factorial exploratorio. La validez convergente se comprobó a través del análisis correlacional con la Escala Diagnóstica de Estrés Postraumático y las Escalas de Afecto Positivo y Negativo. La fiabilidad del instrumento fue hallada a través de los coeficientes alfa de Cronbach y omega. Resultados: teniendo en cuenta los análisis psicométricos realizados, la prueba quedó con 26 ítems que conforman seis factores. La prueba cumple con los requerimientos psicométricos para evaluar trauma psicosocial. Conclusiones: este instrumento es un aporte para la evaluación forense del daño psicosocial.<hr/>Abstract Introduction: An instrument for evaluating psychosocial trauma in victims of forced displacement associated with the armed conflict in Colombia was designed and validated, named TPS-6. Method: The study was instrumental, the test plan, the items and the assessment scale were evaluated by seven experts, with whom the content validity was performed. The instrument was applied to 200 people, victims and non-victims. The adjustment of the items was analyzed with the Rasch model of the item response theory. To obtain the evidence of construct validity, the exploratory factor analysis was performed. The convergent validity was verified through the correlational analysis with the Diagnostic Scale of Post-traumatic Stress and the Scales of Positive and Negative Affect (PANAS). The reliability of the instrument was found through Cronbach’s alpha and omega coefficients. Results: Taking into account the psychometric analyzes carried out, the test was left with 26 items that make up six factors and, the test meets the psychometric requirements to evaluate psychosocial trauma. Conclusions: This instrument is a contribution for the forensic evaluation of psychosocial damage. <![CDATA[Engagement and intentions of drop-out in adolescents of Argentinean national teams: The role of social agents and gender effects]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812021000100062&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción/objetivo. El objetivo de esta investigación es examinar el poder predictivo de la percepción de los estilos interpersonales de entrenadores/as, padres y madres en el compromiso e intención de abandono de adolescentes deportistas argentinos de alto rendimiento, considerando el papel del género en esta relación. Método. Participaron 234 adolescentes de entre 12 y 16 años (M = 14.48, DT = 1.09) seleccionados para los Juegos Olímpicos de la Juventud -Buenos Aires 2018-, quienes cumplimentaron cuestionarios para la evaluación de las variables de interés. Resultados. Los varones perciben mayores niveles de compromiso que las mujeres y estas perciben mayor apoyo a la autonomía de la madre. El apoyo a la autonomía del entrenador tuvo mayor capacidad predictiva en el compromiso de los varones y en la intención de abandono del deporte de las mujeres. En ambos géneros, el efecto del apoyo a la autonomía del entrenador fue mayor que el de los padres. Conclusiones. Estos resultados muestran la importancia de los otros significativos en la participación deportiva y contribuyen al conocimiento de los factores que pueden favorecer el desarrollo positivo en deportistas adolescentes de alto rendimiento.<hr/>Abstract Introduction/Objective. This research aims to examine the predictive power of perceived interpersonal styles of coaches, fathers and mothers on engagement and intentions to drop-out of Argentinean high-performance adolescent athletes considering the role of gender in this relationship. Method. A total of 234 adolescents aged 12-16 years (M = 14.48, SD = 1.09) selected for the Youth Olympic Games -Buenos Aires 2018- participated in the study, who answered questionnaires assessing the variables of interest. Results. Males perceived higher levels of engagement than females, and females perceived higher autonomy support from the mother. Coaches’ autonomy support had greater predictive power on males’ engagement and females’ intentions to drop-out sport. In both genders, the effect of coach autonomy support was greater than parents. Conclusions. These results show the importance of significant others in sport participation and contribute to the knowledge of factors that may foster positive development in high-performance adolescence athletes.