Scielo RSS <![CDATA[Suma Psicológica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-438120100002&lang=en vol. 17 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>THEORETICAL APPROACHES TO THE STUDY OF CONSUMMATORY SUCCESSIVE NEGATIVE CONTRAST</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812010000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en La frustración es un estado emocional que se produce ante la disminución u omisión de la cantidad o calidad de un reforzador apetitivo esperado en presencia de una expectativa de recompensas de mayor magnitud. Históricamente, varias teorías intentaron dar cuenta de los mecanismos implicados en el efecto de frustración. Flaherty (1982) realizó una de las primeras revisiones sobre este tema. En estudios recientes, algunas teorías se descartaron mientras que otras se fortalecieron. En su mayoría estuvieron orientadas a enfatizar los factores emocionales o cognitivos implicados en este fenómeno, mientras que otras surgieron para explicar los componentes que alternativamente pudiesen estar involucrados en la respuesta de frustración. En este trabajo se presentan las principales teorías del contraste sucesivo negativo, clasificándolas en emocionales, cognitivas, y por último, aquellas que intentan abarcar ambos tipos de mecanismos.<hr/>Frustration is an emotional state that occurs before the reduction or omission of the quantity or quality of an expected appetitive reward in the presence of an expectation of rewards of greater magnitude. Historically, several theories attempt to account for the mechanisms or processes involved in the frustration's effect. Flaherty (1982) realized one of the first reviews of current frustration's theories. In recent studies, some theories were dismissed while others were strengthened. Most were designed to emphasize the emotional or cognitive factors involved in this phenomenon, while others appeared to account for other components which In turn might be involved in the response of frustration. This paper refers to some of the different current theories that explain the phenomenon of successive negative contrast. First, emotional theories are explained, then the cognitive ones, and finally those that try to cover both types of mechanisms. <![CDATA[<b>EFFECTS OF FREE-FOOD AND CONTINUOUS REINFORCEMENT SCHEDULE PRESENTATION ON LEVER PRESSING FOR FOOD BY RATS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812010000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Six food-deprived rats were each exposed to a procedure in which lever pressing produced food in the presence and absence of free food. Although the highest frequency of lever pressing was observed when each lever press was reinforced with food in the absence of any supplementary free food, all six rats continued to press the lever when free food was available. The rats consumed approximately the same amount of food when free food was available, whether or not lever pressing was also reinforced. When each lever press was reinforced in the presence of free food, approaches to the free-food cup (and free-food consumption) decreased from the beginning to the end of the session, whereas lever pressing increased gradually across the session. These intra-session changes in behavior were interpreted in terms of the satiation of consummatory behavior.<hr/>Se expuso a seis ratas privadas de comida a un procedimiento en el cual las presiones a una palanca resultaron en la entrega de una bolita de comida en presencia o ausencia de comida disponible. Aún cuando se observó la frecuencia más alta de presión a la palanca durante la condición en la cual se reforzó cada presión en la ausencia de comida disponible, las seis ratas continuaron presionando la palanca cuando había comida disponible. Cuando se reforzaron las presiones a la palanca o éstas ocurrieron sin consecuencia alguna, las ratas consumieron aproximadamente la misma cantidad de comida cuando ésta estuvo disponible. Cuando se reforzó cada presión a la palanca en la presencia de la comida libre, las aproximaciones a la charola (y el consumo de esta comida) disminuyeron del principio al final de la sesión, mientras que las presiones a la palanca aumentaron gradualmente conforme transcurrió la sesión. Los cambios intra sesión de la conducta se interpretaron en términos de la saciedad de la conducta consumatoria. <![CDATA[<b>HYPERMNESIA AND REMINISCENCE</b>: <b>TWO PHENOMENA OF INCREMENTAL RECOVERY OF INFORMATION FROM MEMORY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812010000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La hipermnesia se define por incrementos graduales en la recuperación de información de la memoria como resultado de ensayos múltiples de recuerdo y después de una sola fase de aprendizaje. La reminiscencia se define por la recuperación de elementos individuales de información no reportados en ensayos previos de recuerdo. El presente artículo proporciona una descripción del paradigma de estudio de estos fenómenos. Además, se mencionan los antecedentes históricos, las principales hipótesis propuestas para su explicación, las investigaciones actuales y sus posibles aplicaciones en el área del testimonio de testigos, la educación y la psicología clínica. Por ultimo, se señala la importancia del estudio de estos procesos de memoria y las nuevas tendencias de investigación.<hr/>Hypermnesia is defined as gradual increases in information recovery from memory as result of multiple recall trials and after a single learning phase. Reminiscence is defined by recovery of single information elements not reported in recall trials previously. The present article provides a description of study paradigm of this phenomenon. In addition, historical background, main proposed hypotheses for its explanations, current research and possible applications in the area of eyewitness testimony, education and clinical psychology are mentioned. Finally, it is point out the importance of the study of these processes of memory and the new tendencies in research. <![CDATA[<b>FACTOR STRUCTURE AND INTERNAL CONSISTENCY OF MESSY SCALE (TEACHER VERSION) IN A SAMPLE OF ARGENTINEAN CHILDREN</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812010000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en La escala Matson para la Evaluación de Habilidades Sociales con Jóvenes, evalúa habilidades sociales específicas implicadas en comportamientos adaptativos y comportamientos no adaptativos. El objetivo de este estudio es evaluar las propiedades psicométricas del instrumento a partir del informe de docentes, en particular la estructura factorial y la consistencia interna. Participaron 26 docentes quienes evaluaron a niños cordobeses (n = 311) de 7 a 13 años (X = 9.16, DE = 1.48), de ambos sexos (52.7% niños). Los docentes participaron de manera voluntaria y completaron la escala del 60 al 80% de los niños de su aula autorizados por los padres a participar. Se realizaron estudios exploratorios y luego se examinó la estructura factorial, obteniéndose tres dimensiones: Agresividad/Conducta Antisocial, Habilidades Sociales Apropiadas y Sobreconfianza/Celos/Soberbia. La escala total y cada una de las dimensiones mostraron índices adecuados de consistencia interna. Además, las diferencias entre niñas y niños en las diversas dimensiones aportan evidencia de la validez de la escala.<hr/>The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters assesses specific social skills involved in adaptive behaviors, as well as non-adaptive behaviors. The objective of this study is to test the psychometric properties of the scale from teacher report, particularly the factor structure and the internal consistency. Participants were 26 teachers who tested 311 children of 7 to 13 years old (X = 9.16, SD = 1.48) of both sexes (52.7% males). Teachers participated voluntarily and completed the scale regarding to 60-80% of children whose parents send the signed informed consent. We conducted exploratory studies and then we studied the factor structure, we obtained three dimensions: Aggressiveness/Antisocial Behavior, Appropriate Social Skills and Overconfidence/Jealousy/Pride. The total scale and each of the dimensions showed adequate internal consistency indices. Furthermore, differences between men and women in the various dimensions provide evidence for the validity of the scale. <![CDATA[<b>DIFFERENCES IN PERCEIVED FEAR IN 9 TO 12 YEAR OLD BOYS AND GIRLS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812010000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El propósito del estudio fue identificar si existen diferencias en el miedo percibido entre niños y niñas de 9 a 12 años de edad del Distrito Federal. Primero se procedió a recabar información cualitativa, con la cual se elaboró un instrumento de opción múltiple. Posteriormente se realizó un análisis factorial, del cual se obtuvieron cuatro factores: miedo a lo desconocido, miedo a los animales, miedo en la escuela y miedo al peligro y a la muerte. Se encontraron diferencias en todos los factores, siendo el último en donde se encontraron las medias más altas para ambos grupos, lo cual se podría deber a la situación de inseguridad que actualmente se vive en el país.<hr/>The purpose of this study was to identify if there were differences in perceived fear in 9 to 12 year old boys and girls that live in Mexico City. Qualitative information was obtained which was used to build a Likert type scale responded by 300 children. A factor analysis determined the existence of four factors: fear of the unknown, fear of animals, fear at school, and fear of danger and death. Statistical differences were found in all factors, girls obtaining higher mean values. The highest mean values were observed in fear of danger and death, both among boys and girls, possibly because of the insecurity situation that surrounds life in this country. <![CDATA[<b>SOCIAL ATTITUDES TOWARDS EX-CONVICTS</b>: <b>AN EXPLORATORY STUDY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812010000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este trabajo es estudiar algunos factores sociales relacionados con la reinserción social de las personas que salen de prisión. Para ello, se midieron las actitudes hacia la contratación laboral de ex reclusos en una muestra no aleatoria de estudiantes universitarios (n=180). Se encontró que las actitudes fueron menos favorables hacia ex convictos condenados por delitos sexuales, contra las personas, por robo y reincidentes, y fueron más favorables para los delincuentes primarios, jóvenes y mujeres. Haber tenido un familiar o amigo cercanos detenidos se asoció con algunas actitudes más favorables hacia ex reclusos.<hr/>The aim of this research was to study social factors related to social reinsertion for ex-inmates. Attitudes towards the hiring of released inmates were measured in a non-randomized sample of university students (n=180). Results showed less favorable attitudes for hiring sexual, physic or property offenders, and more favorable attitudes towards first offense, young or women inmates. Knowing a relative or friend prisoner was associated with some positive attitudes towards ex-convicts. <![CDATA[<b>CRITICAL REVIEW OF EMPIRICAL RESEARCH DEALING WITH THE RELATIONSHIP BETWEEN OPTIMISTIC TENDENCIES AND HIV RELATED BEHAVIORS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812010000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Many variables related to risk of HIV infection, progression of the disease and adherence to antiretroviral drug therapy have been studied from different approaches. This review incorporates a group of studies including optimism as a variable related to Positive Psychology and HIV/AIDS, to explain how it interacts with: sexual risk behaviors, disease progression and adherence to antiretroviral (ARV) therapy. Refereed academic journals published from 1994 to 2009, were accessed from the EBSCO database. Subject Terms were related both to HIV and optimism. Articles were arranged into three classifications: infection, disease progression and ARV therapy adherence. The review included 32 articles carried out mainly in the USA. Most articles showed significant relationships between optimism and risk behaviors, disease progression and ARV adherence. This study concluded that more research in evaluation of optimism, and optimism related interventions should be made to disentangle the complex relationship it has with sex risk behaviors, disease progression and adherence to ARV Therapy. Moderate optimism appears to be a predictor to health related sexual behaviors.<hr/>Muchas variables relacionadas a los riesgos de infección por el VIH, la progresión de la enfermedad y la adherencia a la terapia antirretroviral se han estudiado desde diferentes puntos de vista. Esta revisión presenta un grupo de estudios que incluyen a la variable optimismo, relacionada a la Psicología Positiva y el VIH/SIDA, para explicar la manera en que interactúa con los comportamientos sexuales de riesgo, la progresión de la enfermedad y la adherencia a la terapia antirretroviral (ARV). Se consultaron revistas académicas arbitradas publicadas en el período 1994-2009, en la base de datos EBSCO. Los términos seleccionados fueron VIH y optimismo. Se organizaron los artículos en tres categorías: infección, progresión de la enfermedad, y adherencia terapéutica a los ARV. La revisión incluyó 32 artículos de investigación conducida principalmente en E.U. La mayoría de los artículos mostraron relaciones significativas entre la variable optimismo y las conductas de riesgo, la progresión de la enfermedad y la adherencia ARV. El estudio concluye que se requiere más investigación en evaluación de las tendencias optimistas, e intervenciones relacionadas con optimismo para esclarecer la relación compleja que guarda con las conductas sexuales de riesgo, la prognosis y la adherencia a la terapia ARV. El optimismo moderado parece predecir comportamientos sexuales saludables. <![CDATA[<b>RECOGNITION AND ALLEVIATION OF DISTRESS, SUFFERING, AND PAIN IN LABORATORY ANIMALS</b>: <b>A REVIEW</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812010000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La identificación y el manejo del distrés, sufrimiento y dolor representan una importante oportunidad de mejorar el bienestar de los animales de laboratorio. El requerimiento para reducir el sufrimiento al mínimo es ampliamente reconocido y es central en muchas legislaciones que regulan la experimentación animal. Esta revisión presenta una introducción general al abordaje de estos temas para investigadores usuarios de modelos animales.<hr/>The assessment and alleviation of distrés, pain and suffering represent an important opportunity to improve the welfare of laboratory animals. The requirement to reduce suffering to a minimum is widely recognized and is central to many laws that regulate animal experimentation. This review gives a general introduction to these issues for users researches of animal models. <![CDATA[<b>PATTERNS OF FEEDING, SLEEP AND REPRODUCTIVE BEHAVIOR IN MONGOLIAN GERBILS (<i>Meriones unguiculatus</i>)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812010000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los jerbos de Mongolia son roedores utilizados como excelente modelo biológico. A pesar de esto, su clasificación como especie diurna, nocturna o crepuscular no ha sido clara. Los experimentos que se presentan en este artículo evaluaron patrones de alimentación, sueño-actividad y actividad reproductiva y copulativa en condiciones de luz/oscuridad 12:12 en Jerbos de Mongolia. Los resultados de los experimentos sugieren un patrón nocturno de comportamiento en estos roedores.<hr/>Mongolian Gerbils are often used as a biological model, but it remains unclear whether these rodents display nocturnal, diurnal, or crepuscular patterns of behavior. The experiments presented below studied patterns of sleep-activity, feeding, and reproductive behavior under 12:12 light dark cycles. All data from these experiments suggest a nocturnal pattern of behavior in these rodents.