Scielo RSS <![CDATA[Suma Psicológica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-438120140001&lang=en vol. 21 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Time perception</b>: <b>results of a brief group intervention to change time perspective profiles</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en La teoría de la perspectiva del tiempo de Zimbardo (1999) plantea una clasificación de las dimensiones de la orientación temporal, medidas con el Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI), la cual propone, por una parte, que si se tiene una actitud positiva y moderada hacia el pasado, el presente y el futuro, se puede desarrollar mayor bienestar y buena salud tanto mental como física, mientras que actitudes negativas o extremas reflejarían pautas de vida poco saludables. El principal objetivo de esta investigación es evaluar el efecto de una intervención grupal breve para la modificación del perfil temporal. Para este fin, se realizó un estudio cuasiexperimental con grupo control en una muestra de 28 estudiantes universitarios; 14 de ellos formaron el grupo experimental y 14 formaron el grupo control. Los resultados muestran que la intervención realizada al grupo experimental modificó la orientación temporal de los participantes hacia un perfil equilibrado. Para terminar, se concluye que, con una intervención breve y grupal que potencie un pasado positivo y un futuro y un presente más saludables, es posible lograr un perfil equilibrado. Posteriores estudios podrían evaluar el impacto de la modificación del perfil temporal en población clínica.<hr/>Zimbardo's time perspective theory (1999) provides a classification of the dimensions of time perspective, which can be measured with the Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI). This inventory proposes that if people have a positive and balanced attitude toward the past, present, and future, they can develop greater well-being and good mental and physical health. A negative attitude can reflect unhealthy life patterns. The main aim of this study was to assess the effect of a brief group intervention to modify time perspective profiles. Research was conducted under a quasi-experimental design with a control group. The sample included 28 university students, 14 in the experimental group and 14 in the control group. The results show that intervention in the experimental group modified the time perspective of each participant toward a balanced time perspective profile. In conclusion, a balanced time perspective profile can be achieved with a brief group intervention that seeks to favor a positive past and a healthier present and future. Further studies should assess the impact of modifying time perspective among the clinical population. <![CDATA[<b>I did, I described, you followed, I observed your performance</b>: <b>does it change what I describe?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Hemos aprendido a describir lo que hacemos para indicar los criterios que guían nuestra conducta. Estas descripciones tienen una función comunicativa, ya que pueden prescribir a otros qué hacer. También es posible que la observación de otros siguiendo nuestras instrucciones determine la forma en que ejecutamos nuevas instrucciones. Para determinar si es posible que la observación de un sujeto siguiendo una instrucción afecte al modo en que se genera una nueva instrucción, se realizó un experimento con 20 participantes divididos en cinco grupos (n = 4). Cada participante se expuso a una tarea de igualación a la muestra de segundo orden. Posteriormente se le pidió realizar una instrucción para otro participante (confederado), quien seguiría tal instrucción para resolver la misma tarea. Cada participante recibió información de la ejecución del confederado y tuvo que realizar una segunda descripción. La información recibida fue lo que diferenció los grupos. El Grupo 1 no recibió información; el Grupo 2 recibió el porcentaje de aciertos; al Grupo 3 se le mostró la ejecución en bloque de ensayos; el Grupo 4 observó una lista de cada ensayo con las respuestas correctas e incorrectas, y el Grupo 5 pudo observar la ejecución del confederado en tiempo real. Se encontró un aumento en la especificidad de las descripciones, así como en el número de palabras; incluso en el grupo que no recibió ningún tipo de retroalimentación. Se discutió acerca del posible efecto que tiene la retroalimentación de la descripción realizada sobre la especificidad y pertinencia de descripciones posteriores.<hr/>We have learned to describe everything we do to indicate the criteria guiding our behavior. These descriptions have a communicative function, since they may tell others what to do. Observing others follow our instructions may also influence the way we give new instructions. To determine whether observing a participant follow an instruction influences the way a new instruction is given, we performed an experiment with 20 participants divided into five groups (n=4). Each participant was faced with a seconddegree matching-to-sample task. On completing the task, participants were asked to give an instruction to another participant (a confederate), who was then expected to perform the same task. Each participant received information on the confederate subject's performance and was asked to give a second description. The information received was analyzed to detect differences between the two groups. Participants in group 1 received no information whatsoever; group 2 received information on the percentage of correct responses; participants in group 3 were shown the confederate's performance in blocks of trials; group 4 observed a list of each trial with correct and incorrect responses, and group 5 observed the confederate's performance in real time. We found that the descriptions became more detailed, increasing in specificity and the number of words used, even in the group that received no feedback. We discuss the potential effect of feedback on the descriptions made with regard to specific instructions and the relevance of later descriptions. <![CDATA[<b>Equivalence relations and cognitive style</b>: <b>findings of an unexplored relationship</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La formación de relaciones derivadas a partir de un entrenamiento en discriminaciones condicionales es un fenómeno ampliamente demostrado en humanos. Sin embargo, no es infrecuente que se observen algunos casos de pobre desempeño en las pruebas de equivalencia o dificultades en el aprendizaje de las relaciones entre los miembros de la clase. Este estudio examina si los tipos perceptuales de respuesta a las condiciones estimulativas de la tarea experimental (estilos cognitivos de sensibilidad al campo visual) están relacionados con la variabilidad en el desempeño en pruebas de equivalencia. A través de la prueba de figuras enmascaradas (EFT), se evaluó el estilo cognitivo de 32 participantes y se examinó su desempeño en pruebas de equivalencia después de un entrenamiento con el procedimiento de igualación a la muestra respondiente. Las frecuencias observadas en tablas de contingencia y los análisis correlacionales entre el desempeño en las pruebas de equivalencia y las puntuaciones en la prueba EFT indican una asociación positiva entre el estilo de dependencia-independencia del campo visual y la formación de relaciones derivadas.<hr/>The formation of equivalence classes derived from exposure to conditional discrimination training is a widely demonstrated phenomenon in human research. However, low performance in equivalence tests and difficulties in the acquisition of relations among class members are not infrequent. The present study examined whether types of perceptual response to the experimental stimulus (the cognitive style of visual field sensitivity) are related to the variability observed in equivalence tests. The masked figures test (MFT) was used to determine the cognitive styles of 32 participants who were also exposed to equivalence tests after conditional discrimination training trials with a respondent matching-to-sample procedure. Observed frequencies, as reported in contingency tables, and correlation coefficients between performance in equivalence tests and MFT scores suggested a positive association between the cognitive style of visual field dependence-independence and the formation of equivalence classes. <![CDATA[<b>Learning based on assessment with rubrics: a study in higher educatio</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo se analiza la relación entre el aprendizaje autorregulado y la utilización de rúbricas. Se presentan dos estudios: en el primero se comparan los efectos de dos niveles de feedback (1 y 3) sobre la autorregulación del aprendizaje en estudiantes universitarios; el nivel 1 daba a los alumnos información sobre si el resultado del aprendizaje era correcto o incorrecto y el nivel 3 utilizaba la metodología de rúbricas dando indicación acerca del nivel de autorregulación. Se trabajó con una muestra de 72 estudiantes del Grado de Ingeniería Civil en la asignatura de Física Aplicada a los Materiales. Los resultados indican que no existen diferencias significativas entre ambos tipos de feedback, aunque sí se aprecia una tendencia a la diferencia en las medias y menor dispersión en el grupo experimental. En el segundo estudio se analizan las diferencias entre las dos formas de evaluación (formativa y sumativa) utilizadas en la asignatura de Física Aplicada a los Materiales. Los resultados señalan diferencias significativas entre todas las formas de evaluación, excepto entre la evaluación formativa en teoría y problemas y la evaluación sumativa en problemas tanto en el grupo experimental como en el grupo control.<hr/>This study analyzed the relationship between self-regulated learning and the use of rubrics. Two studies are presented: the first compared the effects of two different levels of feedback (1 and 3) on self-regulation of learning in university students. Level 1 gave information to students on whether or not their learning was correct or incorrect, whereas level 3 used the rubrics approach to shed light on the level of self-regulation. The sample consisted of 72 civil engineering students studying a course on physics applied to materials. The results indicate that there were no significant differences between the two types of feedback, although a tendency toward a difference in averages and less scattering were observed in the experimental group. The second study analyzed differences between the two types of assessment (formative and summative) used in a course on physics applied to materials. The results showed significant differences between all types of assessment, except between formative assessment in theory and problems and summative assessment in problems, both in the experimental and the control group. <![CDATA[<b>Intelligent and creative behavior</b>: <b>effects of different types of instructions</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este estudio se evaluaron los efectos de distintos tipos de instrucciones en el desempeño en el entrenamiento, pruebas de transferencia y pruebas de comportamiento creativo empleando procedimientos de discriminación condicional. Se distribuyó a 20 estudiantes aleatoriamente en cuatro grupos que recibieron distintos tipos de instrucciones: (a) instrucciones inespecíficas; (b) instrucciones instanciales; (c) instrucciones relacionales parciales, y (d) instrucciones relacionales completas. Los resultados confirman que las instrucciones inespecíficas se correlacionan con desempeños poco efectivos en el entrenamiento, mientras que las instrucciones instanciales propician una mayor efectividad en el entrenamiento, incluso superior que las instrucciones relacionales (parciales y completas), aunque estas se asociaron con mejores desempeños en las pruebas de transferencia y de comportamiento creativo. Se discute que la efectividad del desempeño en que se asienta el ulterior desarrollo del comportamiento inteligente y creativo se adquiere a partir de contactos relacionales con las contingencias de la tarea propiciados por las instrucciones relacionales.<hr/>This study assessed the effects of different types of instructions on performance in training, transfer tests and creative behavior testing, using conditional discrimination procedures. Twenty students were randomly assigned to four groups that received different types of instructions: (a) non-specific instructions; (b) instantiated instructions; (c) partial relational instructions, and (d) complete relational instructions. The results showed that non-specific instructions were correlated with ineffective performance in training, while instantiated instructions promoted greater effectiveness in training - even higher than relational instructions (partial or total) - although the latter were associated with the best performance in transfer tests and creative behavior. The article discusses how the effectiveness of performance forms the basis for the subsequent development of intelligent and creative behaviors and is acquired from relational contacts with the contingencies of the task, as fostered by relational instructions. <![CDATA[<b>Magnetoencephalography</b>: <b>mapping the spatiotemporal dynamics of neuronal activity</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La magnetoencefalografía es una técnica de neuroimagen no invasiva que mide, con gran exactitud temporal, los campos magnéticos en la superficie de la cabeza producidos por corrientes neuronales en regiones cerebrales. Esta técnica es sumamente útil en la investigación básica y clínica, porque además permite ubicar el origen de la actividad neural en el cerebro. En esta revisión se abordan aspectos básicos de la biofísica del método y se discuten los hallazgos sobre procesos como la percepción del habla, la atención auditiva y la integración de la información visual y auditiva, que son importantes en la investigación. Igualmente, se ilustran sus ventajas, sus limitaciones y las nuevas tendencias en la investigación con magnetoencefalografía.<hr/>Magnetoencephalography is a noninvasive imaging technique that measures the magnetic fields on the surface of the head --produced by neuronal currents in brain regions -- and provides highly accurate temporal information. Magnetoencephalography is extremely useful in basic and clinical research as it can also locate the sources of neural activity in the brain. This review chiefly approaches biophysics-related aspects of the method; findings are also discussed on issues such as speech perception, auditory attention and integration of visual-auditory information, which are quintessential in this type of research. Lastly, this review discusses the benefits and limitations of magnetoencephalography and outlines new trends in research with this technique. <![CDATA[<b>Variables affecting satisfaction with life in people from different socioeconomic groups in southern Chile</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente estudio tiene por objeto identificar variables que influyen en la satisfacción con la vida de personas pertenecientes a distintos niveles socioeconómicos (NSE) en el sur de Chile. Para lograr este objetivo, 316 residentes en las principales ciudades de esta parte del país, distribuidos proporcionalmente por comuna, respondieron un cuestionario que incluía las escalas SWLS (Satisfacción con la vida) y SWFL (Satisfacción con la alimentación), el Índice de Calidad de Vida Relativo a la Salud (ICVRS) y la Escala de Discrepancia del Yo. Además se consultaron las características demográficas de los encuestados. Como resultado se obtuvo que la mayor proporción de personas extremadamente satisfechas con su vida y su alimentación se encuentran en el NSE más alto.Asimismo, se plantearon cuatro modelos logit ordinales, en los cuales la variable dependiente fue la satisfacción con la vida, considerando la muestra total y tres submuestras: estratos alto y medio-alto, medio-medio y en conjunto los niveles medio-bajo, bajo y muy bajo. Estos cuatro modelos resultaron significativos, pero difirieron en las variables explicativas que fueron significativas. También se evidenció que, independientemente del NSE, las personas con alta satisfacción con su alimentación tienen mayor probabilidad de tener alta satisfacción con la vida. Por último, se obtuvo que otras variables que se relacionan con la satisfacción con la vida son la salud, la familia, la discrepancia con el yo ideal, la edad y la tenencia de bienes en el hogar.<hr/>This study aimed to identify the variables influencing satisfaction with life in people from different socioeconomic groups in southern Chile.To do this, a questionnaire was applied to a sample of 316 residents in the main cities of the southern side of the country, distributed Ordinal logit Socioeconomic level proportionally by municipality. The questionnaire included the Satisfaction with Life Scale (SWLS), Satisfaction with Food-related Life (SWFL), the Health-Related Quality of Life Index (HRQOL), the Self-Discrepancy Scale, and questions on demographic characteristics of those surveyed. The highest proportion of people extremely satisfied with their life and food-related life was found in the highest socioeconomic group. Four multinomial logit models were considered, in which the dependent variable was satisfaction with life. This analysis comprised the total sample and three sub-samples: high and upper-middle class, middle-middle class, and lower-middle, low and very-low classes considered jointly. The four models were significant, but differed in the explanatory variables that were significant. Regardless of socioeconomic status, individuals who experienced high satisfaction with their food-related life were more likely to report high life satisfaction. Other variables related to satisfaction with life were health, family, discrepancy with the ideal self, age and ownership of certain goods in the home. <![CDATA[<b>Individual differences in exotic dreams recall</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812014000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este estudio es, por una parte, determinar las características de personalidad entre individuos que recuerdan sueños y, por otra, comparar las puntuaciones obtenidas en la alteración dormital, el neuroticismo y la extroversión, y los indicadores de propensión a la esquizotipia en individuos que no recuerdan sueños. Para este fin, se examinó la frecuencia del recuerdo del sueño con contenido extraño, inusual, y anómalo-paranormal.Vale la pena resaltar que pocos estudios han explorado las diferencias individuales en relación con tales sueños. En este estudio se reagrupó una muestra de 231 individuos de ambos sexos que puntuaron su calidad en el recuerdo del sueño entre alta (n = 57) y baja (n = 174). Se emplearon tres instrumentos que miden la etapa dormital y dos que miden el neuroticismo, la extroversión y la esquizotipia. Los sueños exóticos más frecuentes son los auditivos, los lúcidos, los recurrentes, los psíquicos y los asociados al recuerdo de personas fallecidas. Las puntuaciones altas en la alteración del sueño, las experiencias esquizotípicas y las experiencias hipnagógicas e hipnopómpicas caracterizan a los soñadores en comparación con los no soñadores. Este estudio sostiene la idea de que ciertos indicadores de propensión a la esquizotipia están asociados a la frecuencia del recuerdo de sueños exóticos.<hr/>This study aimed to assess personality traits amongst individuals who remember dreams, on the one hand, and to compare scores obtained in sleep disorder, neuroticism and extroversion, as well as indicators of proneness to schizotypy in individuals who cannot remember dreams, on the other. To this end, dream recall frequency was assessed as including strange, unusual and anomalous/paranormal content. Notably, few studies have explored individual differences in such dreams. A sample of 231 men and women with high (n=57) and low (n=174) scores on dream recall quality was clustered in this study. Three instruments that measure sleep stage and two which measure neuroticism, extroversion and schizotypy were used. The most common exotic dreams were auditory dreams, lucid dreams, recurring dreams, psychic dreams, and dreams associated with deceased persons. In comparison with non-dreamers, dreamers had higher scores for sleep disorder, schizotypal experiences, and hypnagogic/hypnopompic experiences. This study supports the idea that some indicators of proneness to schizotypy are associated with the frequency of exotic dream recall.