Scielo RSS <![CDATA[Análisis Político]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-470520050002&lang=en vol. 18 num. 54 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Law or morality: which is more important?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052005000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en La cuidadosa polémica abierta por la doctora Villegas invita a examinar críticamente los resultados de nuestro trabajo Indicadores de convivencia ciudadana. Desde su título plantea una pregunta crucial: ¿sujeción de la moral a la ley? En síntesis, la autora del comentario cuestiona nuestra definición de moral y sus consecuencias, y nos acusa de dos cosas: asumir una posición a favor del relativismo moral y promover un conformismo excesivo con la ley. Para examinar y confrontar sus puntos de vista, se considerarán en este artículo: 1) nuestra caracterización de lo moral en términos de autorregulación, 2) la diferencia entre pluralismo y relativismo, 3) la jerarquía entre ley y moral, 4) el rol de la reflexión moral y la necesidad de volcar hacia las prácticas democráticas (e incluso reconocer como su principal insumo) las tensiones entre ley y moral. Además (parte ii), atenderemos la invitación a explorar una pregunta “prescriptiva” relevante: ¿será mejor ser cuasi cumplidos que cumplidos? (pregunta asociada a su sospecha de que quienes están en las etapas 5 o 6 de Kohlberg son cuasi cumplidos).<hr/>The painstaking controversy opened by Dr. Villegas invites to critically inquire about the results of our work Indicators of Citizen Coexistence. From its title it poses a crucial question: Subject to morality or law? To summarize, the authoress of this comment questions our definition of morality and its consequences and accuses us of two things: to assume a position in favor of morality relativism and to promote an excessive conformance with law. To examine and collate her points of view, we will consider in this article: 1) our characterization of morality in terms of auto-regulation, 2) the difference between pluralism and relativism, 3) the hierarchy between law and morality, 4) the role of morality reflection and the need to overturn (and indeed to recognize it as its main ingredient) the tensions between law and morality towards the democratic practices. Besides (part ii) we will attend the invitation to explore a relevant “prescriptive” question: Will it be better to be almost-compliant or compliant? (question associated with the suspicion of those who are in stage 5 or 6 of Kohlberg are almost-compliant). <![CDATA[<b>Deconstructing George W. Bush: Some observations</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052005000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El siguiente ensayo busca identificar algunos factores relevantes que le permitieron a G. W. Bush ascender a la presidencia. Entre las piezas compuestas del rompecabezas tenemos: G. W. el hombre, las dinámicas políticas que lo rodean y la poderosa maquinaria que lo llevo al poder. No menos relevante es la cultura política que domina su administración y penetra a su electorado, especialmente la influencia creciente del sur y sus implicaciones. Finalmente, el contexto más amplio del inconsciente colectivo debe ser presentado. Este ángulo más profundo pone mejor en perspectiva el éxito reciente de G. W. Bush y la ideología que él representa. Una sección titulada "El miedo" enlaza a los individuos y a la maquinaria a un impulso a largo plazo y mayormente instintivo de nacionalismo a resistir la penetración e intrusión de un mundo externo hostil. Debido a que la ansiedad de ser infiltrado llama la atención de esos márgenes subrayados por Derrida, pensamos que era apropiado titular esta contribución Descomponiendo a George W. Bush.<hr/>The following essay seeks to distinguish some relevant factors which permitted a G. W. Bush presidency. Among the composite pieces of the puzzle: G. W. the man, the political dynamics which surround him, and the powerful machine that helped him into office. No less relevant, is the political culture that dominates his administration and permeates his electorate, especially the rising influence of the South, and its implications. Finally, the wider context of the collective unconscious must be addressed. This deeper angle best puts into perspective the recent success of G. W. Bush and the ideology he represents. A section entitled "Fear" ties the individuals, and the machine, to a long-term, and largely instinctual impulse of nationalism to resist the penetration and encroachment of a hostile outside world. Because the anxiety of being infiltrated calls attention to those margins underscored by Derrida, we thought it appropriate to entitle this contribution Deconstructing George W. Bush. <![CDATA[Illegal competitive advantages, the development of the industry of illegal drugs and the failure of policies against drugs in Afghanistan and Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052005000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En 1970 Colombia no era conocida por su producción de coca o drogas ilegales, y Afganistán era y había sido por mucho tiempo un productor menor de opio. De hecho, en Afganistán el opio no había sido una cosecha "tradicional" y antes de los años noventa solamente se había cultivado en pocos lugares de ese país. A diferencia de la mayoría de los países de la región, Afganistán tenía una "cultura de opio" débil. En esa época, ninguno de estos dos países era un productor importante de coca u opio, o un actor importante en los mercados internacionales de drogas ilícitas. Este artículo examina cómo hoy, sin embargo, son los países dominantes en las dos ramas de origen vegetal más importantes de la industria ilegal: coca, cocaína y amapola-opio-heroína.<hr/>In 1970 Colombia was not known for its cocaine or illegal drugs production and Afghanistan was and had been for a long time a minor producer of opium. In fact, opium had not been a "traditional" crop in Afghanistan and before the nineties it had been grown only in a few places around the country. Unlike the majority of the countries in this region, Afghanistan showed a weak "opium culture". In this time neither of these two countries was an important producer of cocaine or opium, or an important actor in the illicit drugs international markets. This article, examines how they are actually the dominant countries in the illegal industry of the two most important branches of vegetal origin: coca, cocaine and poppy-opium-heroine. <![CDATA[<b>The simmulation of Reality.</b><b> A critic of the reality show.</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052005000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El reality show es el formato televisivo más exitoso de los últimos años. Este artículo efectúa una exploración en torno a dicho formato articulada en tres partes. Primero, se estudiará la tensión que los realities generan entre la representación como esquema estético tradicional y la simulación como esquema estético emergente; luego, se detallará la manera en que los realities participan en la producción del mundo como imagen; finalmente, se explicará el papel que los realities cumplen en el marco de la economía estética contemporánea y se ofrecerá una explicación sociopsicológica de su poder de seducción. El artículo en su conjunto aborda el estudio del reality a través del lente amplio de una crítica de la industria del entretenimiento.<hr/>Reality shows are one of the most successful television genres in the last few years. The exploration that this article will make around this genre consists of three parts. First, the tension that realities cause between representation as a traditional aesthetic style and simulation as an emergent aesthetic style will be examined. Second, the way realities participate in the construction of the world as image will be described. Finally, the article will explain the role that realities play in the contemporary aesthetic economy, and offer a socio-psychological explanation of its seductive power. The article approaches the study of reality shows by taking a critical perspective to the entertainment industry. <![CDATA[<b>Women in arms: ¿citizen progress or feminine subjection? </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052005000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo argumenta que cuando las mujeres ingresan a las filas de instituciones armadas no están ni traicionando su naturaleza femenina ni quedando subyugadas ante la lógica patriarcal, sino que están infringiendo barreras construidas por una mirada masculina que les asignó imperativamente el ámbito doméstico como el terreno de su realización. La emancipación de las mujeres y su camino hacia la conquista de su ciudadanía plena comienza por un esfuerzo consciente de desterrar los estereotipos femeninos -mujer = maternidad = intuición = emoción = sentimentalismo = abnegación- que han servido fundamentalmente para excluir lo femenino del mundo público en las democracias de Occidente. Un comienzo de superación de los estereotipos femeninos se alcanza cuando las mujeres transgreden fronteras y se abren camino hacia espacios antes vedados a su presencia. Si la ciudadanía se funda sobre principios de libertad e igualdad, las mujeres conquistarán más altos grados de libertad en la medida en que ellas, y no una mirada refrendada en los estereotipos culturales, escojan los oficios y las profesiones donde se quieren desempeñar. El libre desarrollo de la personalidad, valorado hoy como uno de los fundamentos de la democracia, se aplica para hombres y mujeres por igual. De allí que un feminismo democrático deba propender por derribar estereotipos y conquistar el derecho a un acceso paritario y a la libre opción de las mujeres de construir su identidad en cualquiera de las esferas del saber y del quehacer social.<hr/>This essay argues that when women enter the armed institutions they are not betraying their feminine nature nor being subjected by patriarchal logics, on the contrary they are infringing barriers constructed by a masculine vision that commandingly assigned them the domestic sphere as the ground for their fulfillment. Women’s emancipation and their road to conquest of full citizenship starts with a conscious effort to banish the feminine stereotypes-woman = maternity = intuition = sentimentalism = self-denial-that have basically served to exclude the feminine from the public world in west world democracies. A first step in the way to overcome feminine stereotypes is reached when women transgress frontiers and open up the road towards spaces before forbidden to them. If citizenship is based on principles of liberty and equality, women will conquer the highest degree of liberty as long as they, and not a vision endorsed by cultural stereotypes, freely choose the occupations and careers they wish to perform. The free development of the personality, valued today as the foundation of democracy, applies to both men and women alike. So, a democratic feminism must tend to demolish stereotypes and conquer the right to an equalitarian access and free option for women to construct their identity in any of the spheres of knowledge or social tasks. <![CDATA[<b>The psychoanalists, guerrilla and memory</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052005000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo se presenta como una reflexión con motivo del lanzamiento del N° 4 de la revista Desde el Jardín de Freud, dedicado al tema de "Memoria, olvido, perdón, venganza". El autor del artículo señala cómo particularmente en este volumen los psicoanalistas entraron en diálogo abierto no sólo con la historia sino con todas las ciencias sociales, y no sólo para escudriñar el pasado sino tambi&éacute;n para encarar decididamente el presente, el tema de la guerra y las incertidumbres del postconflicto. De hecho, en la página de presentación los editores señalan como contexto de este número monográfico el creciente inter&éacute;s mundial sobre esa cadena de significantes y la urgencia para los colombianos de abordarlos frente a las "negociaciones en curso con los paramilitares". Para el autor, la historia como disciplina no parece tan lejana del psicoanálisis. Ambas desarrollan t&éacute;cnicas y estrategias propias para hacer visible lo que ha sido invisibilizado y para restablecer el sentido de lo que ha sido excluido, suprimido o encubierto. Tanto la historia como el psicoanálisis tienen ciertamente una relación privilegiada con el pasado. Ambas disciplinas se ocupan de la selección de lo memorable y de lo que a la luz de determinadas condiciones o exigencias es mejor olvidar, pues como sabemos desde "Funes el memorioso", una memoria ilimitada lleva a la confusión e impide la conceptualización.<hr/>This article is presented as a reflection on the occasion of the launching of issue N° 4 of From Freud’s Garden magazine dedicated to the subject of "Memory, forgetfulness, forgiveness, revenge". The author of the article points out how the psychoanalysts entered in an open dialogue, in this volume in particular, not only with history but with other social sciences not only to scrutinize the past but to decidedly confront the present, the subject of the war and the uncertainties of the postwar. In fact, in the presentation page, the editors point out as context of this thematic number on Memory, forgetfulness, forgiveness, revenge the growing worldwide interest on this chain of feelings and the urgency of Colombians to approach them in face of the "current negotiations with the paramilitaries". For the author, history as a discipline does not seem so far as psychoanalysis. Both develop their own techniques and strategies to make visible what has been made invisible and to reestablish the sense of what has been excluded, suppressed or covered up. Thus, history as well as psychoanalysis certainly have a privileged relation with the past. Both disciplines occupy themselves of the selection of what is memorable and what must be forgotten on the light of certain conditions or requirements, since we know from "Funes el memorioso", that an unlimited memoir leads to confusion and hinders conceptualization. <![CDATA[The elites and the people, their alliances and divisions. A comparative study of the democratic coalitions in Bolivia (1952 and 1985)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052005000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Bolivia es el único país de América del Sur que ha vivido una revolución popular de dimensiones políticas y sociales importantes. Tuvo una de las dictaduras más severas y represivas de la región andina y, en la actualidad, ha encontrado una estabilidad democrática. ¿Qué factores nos explican esta trayectoria? Y, más específicamente, ¿qué factores han contribuido a establecer los períodos democráticos en este país? El presente artículo pretende comparar dichos procesos democráticos a través de puntos de encuentro que permitan responder estas preguntas, además de conocer las condiciones que favorecen las alianzas de gobierno y la estabilidad democrática, y no la estabilidad autoritaria. La autora utiliza la aproximación metodológica de Yashar, que propone analizar las coaliciones favorables al establecimiento de la democracia en un país determinado.<hr/>Bolivia is the only country of South America which has gone through a popular revolution of important political and social dimensions. It had to support one of the most severe and repressive dictatorships of the Andean region and at present has encountered democratic stability. Which factors help to explain this trajectory? And, furthermore, what factors have contributed to establish the democratic periods in this country? This article attempts to compare such democratic processes through points of encounter which permit to respond these questions, besides knowing the conditions which favor the government alliances and democratic stability and not authoritarian stability. The authoress uses Yashar’s methodological approximation which proposes to analyze coalitions in favor of the establishment of democracy in a determined country. <![CDATA[<b>The Cuban connection.</b><b> Drug traffic, smuggling and game in Barrel between years 20 and beginnings of the Revolution</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052005000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Bolivia es el único país de América del Sur que ha vivido una revolución popular de dimensiones políticas y sociales importantes. Tuvo una de las dictaduras más severas y represivas de la región andina y, en la actualidad, ha encontrado una estabilidad democrática. ¿Qué factores nos explican esta trayectoria? Y, más específicamente, ¿qué factores han contribuido a establecer los períodos democráticos en este país? El presente artículo pretende comparar dichos procesos democráticos a través de puntos de encuentro que permitan responder estas preguntas, además de conocer las condiciones que favorecen las alianzas de gobierno y la estabilidad democrática, y no la estabilidad autoritaria. La autora utiliza la aproximación metodológica de Yashar, que propone analizar las coaliciones favorables al establecimiento de la democracia en un país determinado.<hr/>Bolivia is the only country of South America which has gone through a popular revolution of important political and social dimensions. It had to support one of the most severe and repressive dictatorships of the Andean region and at present has encountered democratic stability. Which factors help to explain this trajectory? And, furthermore, what factors have contributed to establish the democratic periods in this country? This article attempts to compare such democratic processes through points of encounter which permit to respond these questions, besides knowing the conditions which favor the government alliances and democratic stability and not authoritarian stability. The authoress uses Yashar’s methodological approximation which proposes to analyze coalitions in favor of the establishment of democracy in a determined country.