Scielo RSS <![CDATA[Análisis Político]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-470520060001&lang=en vol. 19 num. 56 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>The manners of outer action of the European union: The southern caucaso case</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052006000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo propone un marco de análisis del sistema europeo de acción exterior de la Unión Europea para contribuir en la comprensión de su funcionamiento. Elaborado a partir del concepto de modos de acción exterior, este artículo estudia el caso del Caucaso del sur. Esta aproximación propone representar, comprender y explicar la acción exterior europea en una región sobre la cual la literatura disponible acerca de las políticas de la UE y sus Estados miembros es casi inexistente, y en donde sus políticas y acciones reflejan sólo parcialmente sus lógicas de poder y sus factores determinantes.<hr/>This article proposes a framework for the analysis of the European Union’s foreign action system, to contribute to an understanding of its functioning. Based on the concept of modes of foreign action, this article studies the case of the South Caucasus. It attempts to describe, understand, and explain European foreign actions in a region about which there is practically no literature available concerning the policies of the EU and its member states, and in which their policies and actions only partially reflect their power logic and determining factors. <![CDATA[<b>The use of the human rights discourse by Colombian illegal armed groups humanization of the armed conflict or strategy of war?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052006000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En Colombia los derechos humanos son principios normativos reconocidos por todos los grupos armados involucrados en el conflicto armado; sin embargo, en la práctica su violación se ha incrementado en las últimas décadas. Este artículo explora la manera en que las FARC, el ELN y las AUC entienden e incluyen en su discurso político los derechos humanos y el Derecho Internacional Humanitario, y pone de manifiesto la brecha que existe entre sus discursos y sus acciones. Los derechos humanos y el DIH se han convertido de esta manera en armas políticas dentro de la lógica de la guerra. El artículo considera el contexto más amplio en el que se desarrolla el conflicto armado colombiano para resaltar la dificultad que implica pasar de la retórica a la práctica de los derechos humanos. Se aborda así la manera en que se construyen relaciones sociales, lenguajes e identidades que reproducen la violencia, favorecen la exclusión y dificultan la apropiación del discurso de los derechos humanos. El artículo concluye con una serie de reflexiones sobre la posibilidad de que los derechos humanos recuperen su poder transformativo dentro del contexto colombiano y dejen de ser un discurso vaciado de contenido y manipulado dentro de la lógica de la guerra.<hr/>In Colombia human rights are normative principles recognized by all the illegal groups involved in the armed conflict; nevertheless, their violation has increased during the last decades. This article explores the way in which the FARC, the ELN and the AUC understand human rights and Humanitarian International Law and include them in their political discourse, showing the distance that exists between their discourse and their actions. Thus, human rights have become political weapons within the logic of war. The article takes into consideration the wider context of the Colombian armed conflict in order to understand the difficulty of moving from rhetoric to practice regarding human rights. Thus, the article tackles the construction of social relations, languages and identities that reproduce violence, favor exclusion and hinder the appropriation of human rights. The article concludes with a series of reflections about the possibility of regaining the transformative power of human rights within the Colombian context, so that they are no longer manipulated within the logic of war. <![CDATA[<b>Globalization and international relations in the framework of a global nascent time</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052006000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en ¿Qué es la globalización y cómo se pueden interpretar las transformaciones que ha producido en el escenario mundial?. El presente artículo propone que para aprehender la radicalidad de los cambios actuales se debe recurrir a la noción de globalización y a la manera como este proceso ha entrañado un cambio en el panorama mundial. Las transformaciones que tienen lugar en el campo de las relaciones internacionales sugieren que ya es hora de sustituir aquellas perspectivas que concebía el mundo pasado y/o presente a partir de un idealizado o normativo sistema westfaliano por una representación más abarcadora, rica y compleja como puede ser el de una formación social globalizada , la cual, además, de poner en evidencia las articulaciones históricas de los espacios nacionales con lugares distantes, alude a la realización de lo "nacional/internacional" como una dimensión espacial transnacional.<hr/>What is globalization and how can the transformations it has produced worldwide be interpreted? This article suggests that to understand the roots of the current changes one must consider the concept of globalization and how this process is bringing about change in the world. The transformations taking place in the field of international relations suggest that it is time to replace the idealized or normalized Westphalian world view with a more encompassing perspective, one that is richer and more complex, such as that of globalized social formation, which, as well as making evident the historical ties between distant nations, alludes to the rise of the "national/international" as a transnational social dimension. <![CDATA[<b>What is to win and what is to lose in politics?: The challenges in the electoral participation</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052006000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en ¿Por qué ganan o pierden las mujeres en política? este artículo busca contestar este interrogante a través de tres fases. En primer lugar, conocer cuáles son las reglas de juego formales que organizan la competencia electoral y sus posibles consecuencias para la participación de las mujeres. En segundo lugar, entender la participación de las mujeres en política en relación a los actores centrales del juego político: sus afiliaciones ideológicas, los procesos y criterios de selección interna, su voluntad de situar a las mujeres en puestos prominentes de las listas electorales. Finalmente en un tercer punto, analizar los obstáculos, nudos y posibilidades que encuentran las mujeres que deciden participar en el ámbito político y que se derivan de la construcción tradicional de la feminidad (los niveles educativos y de profesionalización , y los arreglos en la distribución de responsabilidades familiares y domésticas entre hombres y mujeres).<hr/>Why do women succeed or fail in politics? This article seeks to answer that question in three stages. One, with reference to the formal regulations of electoral proceedings and their possible consequences for women's participation. Two, women's participation in politics in relation to the powerbrokers of political dynamics: ideological affiliation, the processes and criteria for internal nomination, and the resolve to place women in prominent positions on the electoral slates. Three, the obstacles, stumbling blocks, and opportunities that women who participate in politics encounter, deriving from traditional constructs of femininity (education level and professional advancement, distribution of family and domestic responsibilities). <![CDATA[<b>Capitalism, etnicidad and globalizacion: The Andean case</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052006000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Durante los últimos 15 años los fenómenos de reivindicación étnica y de movilización social desde los espacios locales, han tomado un auge inusitado en el marco de la globalización. El objetivo de este escrito será presentar el encuadramiento general en el que se suceden estos fenómenos, fijando la mirada en las afinidades y especificidades de estos procesos en tres países del área andina (Colombia, Ecuador y Bolivia). La intención será mostrar hasta que punto las políticas indigenistas de los estados nación andinos corresponden con los procesos de expansión y acumulación capitalista. De esta manera, nos proponemos situar los impactos producidos por las reformas neoliberales al antiguo modelo de estado-nación, dentro de los actuales fenómenos de "globalización" y "localización". Finalmente se pretenderá sugerir algunas líneas de análisis que evidencien la relación entre la revitalización de la organización indígena, la producción del conocimiento experto y las famosas "paradojas de la etnicidad".<hr/>During the last the 15 years the phenomena of ethnic mobilization, have taken an unusual importance within the globalisation. The objective of this paper will be to present the general cadre in which these phenomena follow one another, regarding the affinities and specificities of these processes in three countries of the Andean area ( Colombia, Ecuador and Bolivia ). The intention will be to show how the indigenous policies of the Andean states correspond with the processes of expansion and capitalist accumulation. By this way, we set out to locate the impacts produced by the neoliberal reforms imposed to the Andean states, within the present phenomena of "globalization" and "location". Finally we will try to suggest some analyses that demonstrate the relation between the revitalisation of the indigenous organization, the production of the expert knowledge and the famous "paradoxes of the ethnicity ". <![CDATA[<b>Minimum state, protection agencies and territorial control</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052006000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo expone aspectos clave para el análisis teórico de la realidad política en Colombia, en momentos de severa inestabilidad y confluencia de dilemas estratégicos que gravitan sobre las campañas políticas que estarán marcados decisivamente por la influencia de los paramilitares y el asedio intimidatorio de los grupos insurgentes, y la violencia organizada. Presenta un análisis de coyuntura sobre las dinámicas de poder a nivel local a partir de herramientas conceptuales tomadas de la filosofía política contemporánea. En particular desde algunas categorías de la obra de Robert Nozick: Anarchy, State, and Utopia (1974). Este artículo comprende tres unidades analíticas: (1) Una descripción de las agencias de protección; (2) Un modelo nozickiano de acciones individuales bajo agencias de protección; (3) Una lectura empírica del conflicto desde MN (el modelo Nozick). La hipótesis que pondremos a prueba es que la definición analítica dada por Nozick sobre el Estado mínimo tiene su propia metamorfosis aplicada al caso colombiano; en especial, si liberamos comprensivamente las características que le da al surgimiento del Estado, e interpretamos la asimilación que Nozick realiza entre Estado mínimo y agencias de protección dominante. El argumento central sustenta una relación indirecta con la extensión estratégica de las agrupaciones insurgentes o paramilitares que disputan el poder político local.<hr/>This article exposes key aspects for the theoretical analysis of the political reality in Colombia in moments of severe derived social uncertainty of the conflict and the fork of serious dilemmas on the institutional order that comes from political campaigns influenced decisively by the paramilitary interests and the intimidating blockade of insurgent groupings and of the organized violence. We present a joint analysis on the dynamics of political power at local level, from borrowed tools of the contemporary political philosophy. In particular from concepts and taken categories of Robert's work Nozick: Anarchy, State, and Utopia (1974). The article understands three analytic units: A description of the protection agencies A model nozickiano of stocks singular low protection agencies An empiric reading of the conflict from MN (the model Nozick). The hypothesis that I will put on approval it is that the analytic definition given by Nozick on the minimum State has its own applied metamorphosis to the Colombian case; especially, if we liberate the characteristics that he gives to the emergence of the State, understandingly and we interpret the assimilation that Nozick carries out between Minimum State and Agencies of dominant protection . The basic argument that I sustain will have an indirect relationship with the strategic extension of the groupings that dispute the local political power. <![CDATA[<b>The political reform in Equator in a callejon without exit </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052006000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo gira en torno a la aparente imposibilidad de llevar a cabo una profunda reforma política, para reforzar las instituciones, reconciliar los ciudadanos con sus representantes y consolidar la democracia representativa en Ecuador. Este país andino aparece como un caso paradigmático de inestabilidad política. Los tres cambios de gobierno forzosos que han ocurrido en 1997, 2000, y 2005 contribuyen a modificar la imagen que se tenía de una transición (1976-1979) y consolidación democrática exitosas, al tiempo que se difunde un nuevo diagnostico enfocado en la débil institucionalidad de ese país. Sin embargo, la inestabilidad política es reciente y no constituye una característica propia del sistema político, como tampoco resulta de la transición democrática.<hr/>This article looks at the apparent impossibility of implementing an in-depth political reform, to reinforce the institutions, reconcile the citizens with their representatives, and consolidate representative democracy in Ecuador. This Andean country appears to be a paradigm of political instability. The three abrupt changes in government in 1997, 2000, and 2005, have contributed to changing the image that the country had of successful democratic transition and consolidation (1976-1979), projecting a new impression of institutional weakness. Nonetheless, this political instability is recent and does not constitute a characteristic proper to the political system, nor is it a result of the democratic transition. <![CDATA[<b>The political reform in Equator in a callejon without exit</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052006000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La tesis central de este artículo es que la negociación de paz concebida desde la racionalidad estratégica depende en sus resultados de factores que ella misma no está en capacidad de asegurar. El autor se refiere a factores como las emociones morales, a saber, la compasión, la vergüenza, la indignación o el resentimiento. Estas emociones, por su estructura y contenido cognitivo, deben ser tenidas en cuenta si a lo que se pretende llegar es a una paz duradera. La exposición se divide en tres partes. Primero se caracterizan las emociones a partir de las reflexiones de Elster -en "Rationality and the Emotions" (1996) y "Sobre las pasiones. Emoción, adicción y conducta humana" (2001)-, con el propósito de precisar las funciones generales que desempeñan las emociones en la toma de decisiones prácticas. Segundo, se describe a grandes rasgos el proceso de negociación de paz actualmente vigente en Colombia, y ello a partir de unos criterios que permiten clasificarlo como un acuerdo de racionalidad instrumental (en sentido Hobbesiano). Por último, se evalúan los posibles efectos que para los resultados de la negociación puede tener la incorporación o el desconocimiento de las emociones en dicha negociación racional, en particular la eficacia y validez de las normas jurídicas que guían la negociación.<hr/>The central thesis of this article is that the results of peace negotiation, conceived in strategic rationality, depend on factors that cannot be guaranteed. The author refers to emotional states as influencing factors: compassion, shame, indignation, or resentment. Because of their structure and cognitive content, these emotions must be kept in mind if one purports to achieve lasting peace. The article in divided into three parts. One, a description of the emotions based on Elster’s reflections in Rationality and the Emotions (1996) and Strong Feelings: Emotion, Addiction and Human Behavior (1999), with the objective of specifying the role that emotions play in making practical decisions. Two, it describes the general characteristics of the current peace negotiation in Colombia, based on criteria that allow this to be classified as an accord of instrumental rationality (in the Hobbesian sense). Three, it assesses the possible effects that awareness or ignorance of the emotions could have on rational negotiation, in particular the efficacy and validity of the legal considerations that guide the negotiation process.