Scielo RSS <![CDATA[Análisis Político]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-470520090002&lang= vol. 22 num. 66 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<B>Sexual violence during the war</B>: <B>towards an understanding of variation</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052009000200001&lng=&nrm=iso&tlng= Este artículo se enfoca en la violencia sexual contra los civiles por parte de los combatientes. Primero resume los patrones de variación de la forma y extensión de esta a través de varias situaciones de guerra. En particular, se documenta la ausencia de violencia sexual en algunos conflictos y de parte de algunos grupos armados. Después de discutir los retos metodológicos para compilar y analizar la información sobre la violencia sexual, se argumenta que el tema amerita un amplio análisis comparativo debido a que ocurre una variación lo suficientemente amplia a través de casos bien documentados. Se evalúa si los mecanismos de causalidad identificados en la literatura (con frecuencia implícitamente) explican la variación. En la conclusión, se realiza un esquema del marco analítico para el estudio de la violencia sexual como parte de los repertorios de violencia de los grupos armados y se sugieren varias vías de investigación que pueden contribuir al entendimiento académico de la violencia sexual y de otras formas de violencia.<hr/>This article focuses on sexual violence against civilians by the combatants. First, it resumes the variation patterns of violence form and extension throughout the different wartime situations. In particular, the absence of sexual violence in some conflicts and by some armed groups is here with documented. After discussing the methodological challenges to compile and analyze the information on sexual violence, it is argued that the topic deserves an extended comparative analysis since there is an ample enough variation across really well documented cases. An evaluation is made about whether the causal mechanisms identified in the literature (often implicit) explain the variation. In the conclusion, an analytical framework scheme is made for the study of sexual violence as part of the violence repertoires of the armed groups and also a suggestion is made about several research designs which can contribute to the academic understanding of sexual violence and other forms of violence. <![CDATA[<B>The women who have governed in Bogotá</B>: <B>city, agendas and genre matters</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052009000200002&lng=&nrm=iso&tlng= Este ensayo, presenta algunos de los resultados más relevantes de una investigación realizada sobre las mujeres que ocuparon los cargos de mayor decisión, en la administración pública en Bogotá, entre 1992 y 2004. En el estudio, se estableció la composición por sexo de los equipos de gobierno y de los cargos de segundo nivel. Aunque se reconstruyeron los perfiles socio - demográficos, educativos y laborales de 567 mujeres (incluidas las asesoras) y se examinaron las agendas públicas globales, aquí nos centraremos en las mujeres que dirigieron las entidades más importantes del Distrito Capital, y que junto con los alcaldes lideraron la transformación de la ciudad. Los objetivos que trazaron el norte de este trabajo fueron los siguientes: analizar la composición por sexo de los cargos de primer y segundo nivel decisorio, explicar la alta presencia femenina en los gabinetes de gobierno, indagar si los asuntos de mujer y género llegaron a las agendas públicas, establecer si se conformó una 'masa crítica' femenina en favor de sus intereses y dar cuenta de la influencia de la cooperación internacional en el desarrollo de las políticas de mujer y género. Para tal efecto, se hizo una amplia revisión de documentos de política, actas de nombramiento y hojas de vida y se entrevistaron 31 mujeres, 27 de las cuales ocuparon cargos directivos de primer nivel, en el período de referencia, y dos de los cinco alcaldes.<hr/>This essay presents some of the most relevant results of a research carried out about women who occupied decision making positions in the public administration of Bogota between 1992 and 2004. In this study the composition by sex of the government teams and second level positions was established. Even though the socio-demographic, educational and labor profiles of 567 women were reconstructed (including the consultants) and the global public agendas were examined, here we are going to center around the women who have directed the most important entities of the Capital District and that along with the mayors have leaded the city's transformation. The following were the objectives which guided this work: to analyze the composition by sex at first and second decision making levels, to explain the high female presence in government cabinets, to find out if women and genre matters were present in public agendas, to establish if there was an all female "critical mass" in favor of their own interests and to account for the influence of international cooperation in the development of women and genre policies. With such purpose, an ample revision of political documents, appointment acts and curriculum vitas was carried out. 31 women were interviewed, 27 of whom worked in first level management positions in the above referred period and under two of the five mayors. <![CDATA[<B>The consolidation policy of the democratic security</B>: <B>balance 2006-2008</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052009000200003&lng=&nrm=iso&tlng= Los siguientes renglones tienen por objeto efectuar un balance de la Política de Consolidación de la Seguridad Democrática (PCSD) en sus dos primeros años de aplicación, es decir, entre 2006 y 2008. Se acude, para ello, al análisis de las temáticas centrales de la política: revisión y contraste de las estadísticas oficiales; resultados e impactos registrados frente a la opinión pública, estado actual de la guerra contra los grupos insurgentes, el combate al paramilitarismo, el desplazamiento forzado, la estrategia contra las drogas, la situación con respecto a los derechos humanos y los costos e inversiones acumulados. Dichos temas son observados tanto en la concepción doctrinaria de la PCSD en general, como en relación con sus implicaciones y resultados concretos.<hr/>The following lines are aimed at making a balance of the Consolidation Policy of the Democratic Security (PCSD for its acronym in Spanish) in its first two years of application that is, between 2006 and 2008. For this, we turn to the analysis of the central policy topics: official statistics reviewing and comparing; registered results and impacts facing public opinion, current state of the war against the insurgency groups, the war against paramilitaries, forced displacement, the strategy against drugs, the human rights situation, and the accrual costs and investments. Such topics are observed under the doctrinarian conception of the PCSD in general as well as in relation with its implications and concrete results. <![CDATA[The dynamics of social exclusion in three contexts of urban contemporary world]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052009000200004&lng=&nrm=iso&tlng= Este ensayo analiza las consecuencias no-planeadas del modelo de sociedad postindustrial en la composición social de las ciudades. Desde el eje comparado entre Chicago y Paris construido por Loic Wacquant, se presentan y discuten las dinámicas de exclusión social presentes en estas ciudades, con las que se desarrollan en la ciudad de Cali, Colombia. De este ejercido comparativo se esgrimen elementos comunes y divergentes, que permiten contextualizar la compleja reconfiguración sufrida por el espacio urbano en las últimas décadas.<hr/>This essay analyzes the non-planned consequences of the postindustrial society model, and his impacts in the social composition of the cities. Starting with the explanatory model constructed by Loic Wacquant, between Chicago and Paris, this paper compare the social exclusion presented in this cities, with the dynamics of exclusion presented in Cali, Colombia. This comparative exercise pretends to illustrate some common elements and differences among these cities, and on his different ways to produce urban space in the last decades. <![CDATA[<B>The support of the European Union to the alternative development programs in Colombia</b>: <B>Cooperation to combat against terrorism and illicit drugs trafficking</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052009000200005&lng=&nrm=iso&tlng= Este artículo presenta un análisis empírico de la cooperación europea con Colombia en programas de desarrollo para zonas con cultivos ilícitos, denominados programas de desarrollo alternativo. La idea central es que esta cooperación forma parte de la política internacional de la Unión Europea contra el tráfico ilícito de estupefacientes. Para la Unión Europea apoyar programas de desarrollo alternativo significa contrarrestar la exportación ilegal de cocaína hacia el mercado europeo. En Colombia, la dinámica de negociación e implementación de esta cooperación ha contribuido a reforzar los programas gubernamentales de desarrollo alternativo y las políticas contra el terrorismo y la producción y exportación ilícitas de estupefacientes. Inicialmente se expone la transformación de la cooperación europea de respaldo a políticas de paz en apoyo a la política de seguridad democrática. Enseguida se destaca la complementariedad de las políticas de la UE y el Gobierno colombiano sobre desarrollo alternativo y se explica el sentido del uso de la ayuda pública al desarrollo en las políticas de "lucha contra la droga". En la conclusión se argumenta la necesidad de revisar el acuerdo multilateral que estructura y orienta las políticas de desarrollo para zonas con cultivos ilícitos: la Convención de las Naciones Unidas contra el tráfico ilícito de estupefacientes y sustancias sicotrópicas firmada en 1988.<hr/>This article presents an empirical analysis of the European Union cooperation with Colombia in development programs for areas with illicit crops, so-called alternative development programs. The central idea is that this cooperation is part of the EU international policy against illicit drug trafficking. EU support for alternative development programs meant to counter the illegal export of cocaine to the European market. In Colombia, the dynamics of negotiation and implementation of this cooperation has helped to strengthen government programs of alternative development and policies against terrorism and production and export illicit narcotics. The article initially describes the transformation of the support of European cooperation to the peace policy towards the support of the "democratic security" policy. Then it highlights the complementarity between EU policies and the Colombian Government on alternative development and explains the meaning of the use of development aid policies in the "fight against drugs". Conclusion argues the need to revise the multilateral agreement that guides the policies of development cooperation for areas with illicit crops: the United Nations Convention against Illicit Traffic in Narcotic Drugs and Psychotropic Substances, signed in 1988. <![CDATA[<B>A new strategy of social policy in Latin America as an alternative to Neoliberalism</B>: <B>the case of the Bolivarian missions in Venezuela</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052009000200006&lng=&nrm=iso&tlng= El siguiente documento tiene como propósito exponer diferentes concepciones y elementos constitutivos de la política social desarrollados en América Latina, en particular en Venezuela, durante el siglo pasado. De este modo, se busca ofrecer algunas de las características claves para esbozar un nuevo paradigma de política social, pertinente para las actuales condiciones histórico-culturales, político-institucionales y socio-económicas de este país. Este nuevo paradigma se encontraría en "proceso de construcción" y su armazón teórico-metodológico se nutriría especialmente por la formulación y la puesta en práctica de las actuales Misiones Bolivarianas, impulsadas en el marco del proyecto revolucionario que viven las venezolanas y los venezolanos a comienzos del siglo XXI.<hr/>The following document has the purpose to present different conceptions and constituting elements of the social policy developed in Latin America, in particular in Venezuela during the past century. Thus, some key features are offered to outline a new paradigm of social policy relevant for the present historic-cultural, politic-institutional and socio-economic conditions of this country. This new paradigm would be in a "construction process" and its theoretical-methodological framework would basically feed from the formulation and running of the current Bolivarian Missions, driven by the revolutionary project frame under which the Venezuelans have been living since the beginning of the XXI century. <![CDATA[<B>Political parties and candidates internal selection process in Colombia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052009000200007&lng=&nrm=iso&tlng= La selección interna de candidatos, es una de las rutinas más importantes de los partidos políticos; al contrario de la literatura internacional, en Colombia, la vida interna de estas organizaciones es muy poco estudiada. El instrumento de selección está íntimamente relacionado con la naturaleza del partido y tendrá incidencia directa con la disciplina de los miembros del partido frente a las cúpulas del mismo, es por esto que la clasificación que plantea el texto para el estudio de los procesos de selección está determinada por el nivel de concentración de esta decisión, y se encuentra entre el mayor nivel de centralización: cuando esta decisión se concentra en una sola persona o grupo muy reducido de personas; y el mayor nivel de descentralización, donde el partido somete su decisión a consultas y permiten la participación todos los ciudadanos del censo electoral.<hr/>The internal selection of candidates is one of the most important routines of the political parties; contrary to the international literature, in Colombia, the internal life of these organizations is studied very little. The selection instrument is intimately related with the nature of the party and it will have a direct incidence with the disci pline of the party members facing the party&rsquo;s leadershi p. It is for this reason that the classification set out by the text for the study of the selection processes is determined by the level of concentration of this decision and it is found at the highest level of centralization: when this decision is concentrated in only one person or on a very reduced group of people; and the highest level of decentralization where the party subjects its decision to consultations and allows for the partici pation of all the electoral census citizens.