Scielo RSS <![CDATA[Análisis Político]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-470520110001&lang=en vol. 24 num. 71 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Participation of the liberal peoples in the civil war of 1851: Citzenship in arms.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052011000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las Sociedades Democráticas de artesanos fueron importantes organismos políticos, decisivos en la elección presidencial del liberal José Hilario López (1849-1853). Jugaron un múltiple papel como bases sociales del partido Liberal, como organismo de presión sobre el Estado y como una prolongación del mismo, lo que las convirtió en un importante actor político durante el Gobierno de López. Debido a que los integrantes de las Democráticas debían prestar sus servicios a la Guardia Nacional Auxiliar, y a la permeabilidad de este organismo policial para integrar a civiles armados, ambas instituciones se confundieron en una entidad político-militar, que fue de suma importancia para apoyar las Reformas Liberales y sofocar insurrección conservadora que se oponía a ellas. Se trataba de un problemático híbrido, una sucursal del liberalismo que hizo las veces de "partido armado", y a la vez de ente policial, que actuaba como "ejército partidario". Este artículo trata la forma como las Sociedades Democráticas contribuyeron a democratizar la política y jugaron un papel de primer orden como fuerza coactiva del Estado en la Guerra Civil de 1851, en la que participó ampliamente el pueblo liberal como una "ciudadanía en armas", lo que contribuyó significativamente al triunfo de los liberales en tal contienda.<hr/>The Democratic Societies of Handcrafters were important political decisive organisms for the presidential election of the liberal José Hilario López (1849-1853). They played a multiple role as social Liberal Party bases, as organized pressure on the State, and as an extension of it, what turned them into an important political actor during the government period of López. Because the members of these Democratic Societies had to offer their services to the Auxiliary National Guard, and due to the permeability of this police entity toward the enrollment of armed civilians, both institutions merged into a political-military entity backing up the Liberal reforms and quelling the conservative insurrection that used to resist them. It was a kind of problematical hybrid, a subsidiary of Liberalism that acted as an "armed party" and, at the same time, a police entity playing the role of a "partisan army". This article deals with the way in which the Democratic Societies contributed to democratize politics and how they played a crucial role as a coercive force against the State in the Civil War of 1851, a war where the liberal peoples largely participated as a "citizenship in in arms", significantly contributing to the triumph of the liberals in such dispute. <![CDATA[The Independence and heroes in the speeches of the colombian left: Claims, adjustments and dissidents readings.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052011000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo indaga las formas cómo algunas expresiones de la izquierda armada y no armada de Colombia, se acercaron al tema de la Independencia como acontecimiento histórico. Considerando la amplitud del asunto, nos centramos en la reivindicación de los héroes que participaron en el proceso de separación del imperio español, teniendo como eje problemático el modo cómofueincorporado ese pasado a las dinámicas proselitistas de las izquierdas. Así, nos fijaremos en sus discursose imaginarios políticos, al considerar que allí se puede rastrear nuestro objeto de interés. El ejercicio permite visibilizar lecturas disidentes a las hechas por los sectores oficiales sobre el pasado independentista y poner de presente que si bien el tema parece haber sido tardíamente valorado por las izquierdasdel país, no siempre estuvo ausente en sus reflexiones.<hr/>This article examines how some expressions of the armed left Colombia and unarmed, approached the issue of the Independence as a historical event. Considering the amplitude of the issue, we focus on the claim of the heroes who participated in the separation process of the Spanish empire, we have as a central problem the way like the past was incorporated into the dynamics of the left proselytizing. Thus, we focus on the political speeches and imaginary, considering that there can be tracked our object of interest. The exercise allows to visualize dissidentsreadings and those made by the official sectors over the independence past and to illustrate that if the topic seems to have been belatedly appreciated by the left of the country, it was not always absent in their thought. <![CDATA[BRAINS THAT MAKE REVOLUTIONS HAPPEN Metaphors in tradition and the French (1789-99, 1848-51, 1870-71), iranian (1977-81) and Bolshevik (1917-1924) Revolutions.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052011000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este documento evalúa los aspectos claves de un marco para la investigación sobre las revoluciones. Nuestro enfoque incluye una heurística basada en una idea sugerida por Marx en el 18 Brumario de Luis Bonaparte: "La tradición de todas las generaciones muertas oprime como una pesadilla el cerebro de los vivos". A partir de esta máxima de Marx, se avanza en interpretaciones convencionales al postular que el lenguaje y las metáforas son un desafío en varios aspectos: (1) El cerebro es una base física clave para la comprensión de las revoluciones políticas; (2) los avances en la neurociencia y el lenguaje (Lakoff / Johnson/ Narayanan) han permitido la reconstrucción de marcos conceptuales en varios campos, incluyendo la filosofía, las matemáticas y la política; (3) el lenguaje expresado en canciones, textos, banderas, emblemas, ilustraciones, consignas, discursos y rumores es la clave para representar y demostrar lealtad a la idea de una revolución y, aún más importante, el "hacer" la revolución; (4) las metáforas son una poderosa acción racional en los procesos revolucionarios. Una de estas interpretaciones puede contribuir a descifrar, por ejemplo, cómo se activa el cerebro en los sistemas neuronales relacionando el pasado y el presente, cómo funcionan las estructuras simbólicas del lenguaje para influir en la opinión política, cómo interactúan las metáforas con la simulación artificial de procesos o cómo, en una revolución, las metáforas complejas evolucionan a partir de las simples.<hr/>This paper work assesses the key aspects of a framework for research on revolutions. Our approach includes a heuristic based on an idea suggested by Marx in the 18th Brumaire of Louis Bonaparte: "The tradition of all dead generations weighs like a nightmare on the brain of the living". From this maxim of Marx advance on conventional interpretations by postulating that the language and metaphors are a challenge in several respects: (1) The brain is a physical basis for understanding key political revolutions, (2) advances in neuroscience and language (Lakoff/Johnson/Narayanan) have allowed the reconstruction of conceptual frameworks in various fields, including philosophy, mathematics and politics (3) The language expressed in songs, text, flags, emblems, illustrations, slogans, speeches and rumors is key to represent and demonstrate loyalty to the idea of revolution and, more crucially, to "make" the revolution, (4) Metaphors are a powerful rational action in revolutionary processes. One interpretation of these can contribute to decipher, for example, how the brain are activated in neural systems that link past and present, how to operate the symbolic frameworks of language to influence political opinion, how metaphors interact with processes artificial simulation or how metaphors evolve in a revolution from simple metaphors. <![CDATA[<B>Formation of the autoritarian personality in Colombia, and exclusion and violence against the ethnically different individual</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052011000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Artículo presenta -siguiendo el discurso de conocidas figuras- la formación histórica de la Personalidad Autoritaria de importantes grupos de las élites colombianas, moldeada por fuertes prejuicios racistas y bajo la tutela de la ideología colonial hispana, del escolasticismo religioso y de prejuicios étnicos ampliamente difundidos en Europa. La resistencia y las luchas que las mayorías no blancas han dado, han logrado en tiempos recientes reducir el grado de presión racista, que disminuyó a nivel global con la caída del Nazismo, y en Colombia con la terminación del período de "la Violencia". Sin embargo, la persistencia de un "racismo latente" en el inconsciente colectivo de amplias capas de la población -tanto de las élites como del común-, facilitan que las oleadas persistentes de violencia en el país sigan considerando a las áreas con poblaciones de piel mayoritariamente oscura, como objetivos privilegiados de sus atropellos. Las políticas de inclusión social, de reconocimiento "del otro", de ampliación de los derechos individuales, culturales y sociales inherentes a una democracia, tienen todavía un largo camino por recorrer.<hr/>The Article presents - following the arguments of wel l- known intellectual authorities- the historic formation of the Authoritarian Personality of important groups of the Colombian elites, molded by strong racist prejudices and under the aegis of the colonial Hispanic ideology, religious scholasticism and ethnic prejudices, largely spread in Europe. The resistance and struggles undertaken by the non-white majorities have made, in recent times, reduce the degree of racist pressure that had globally decreased with the fall of Nazism and, in Colombia, with the end of the period domestically called "The Violence". However, the persistence of a latent racism in the collective unconscious of ample sectors of the population - the elites and masses, as well - allows the persistent violent waves in the country to continue perceiving areas, primarily inhabited by dark skin populations, main targets for their abuses. The policies of social inclusion, awareness of "the other", improvement of civil, cultural and social rights inherent to a democracy, still have a long road to be run. <![CDATA[Decisions and narcos: Recent arguments in connection with the events of the colombian courthouse.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo trata sobre las producciones bibliográficas recientes sobre los hechos del Palacio de Justicia de noviembre de 1985 en Colombia. El texto debate los aspectos sobre los cuales se ha centrado el tema: el origen de las decisiones y la participación presunta de los narcos. La trascendencia, el significado, la magnitud de su ocurrencia, su impacto en la memoria.<hr/>The present article verses on the recent bibliographic productions about the events that took place at the Colombian Courthouse, in November 1985. The text debates aspects on which the topic has been centered: the origin of decisions and the presumed participation of narcos, the transcendence, significance, magnitude, and impact in collective memory. <![CDATA[The forensic approach to sexual homicide in the context of armed conflict[title]. [subtitle]The case of "El Salado" massacre.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052011000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Durante la última década el tema de la violencia sexual en el conflicto colombiano ha llamado la atención de académicos y activistas. Una de las preocupaciones más relevantes al respecto ha tenido que ver con la atención estatal que se presta en estos casos, pero son pocos los análisis sobre el trabajo forense, e inexistentes los estudios sobre el tipo de abordaje médico legal que se da a las mujeres que tras ser violadas son asesinadas por los actores armados. Este artículo se propone abrir la caja negra de la atención médico legal en la masacre de El Salado a través de la comprensión de los factores que posibilitaron u obstaculizaron la búsqueda de evidencias útiles para la investigación de posibles delitos sexuales cometidos contra las mujeres allí asesinadas.<hr/>During the last decade, the discussion of sexual violence in the Colombian conflict has called the attention of scholars and activists. One of the most relevant concerns about this matter has dealt with the official attention that is given to these cases; but there is not much analysis on the forensic work. Studies on the type of medical legal approach devoted to women who, after being raped, are assassinated by the armed actors, practically do not exist. This article intends to open the black box of medical legal approach in the massacre of "El Salado", through the understanding of the factors that facilitated or obstructed the search of useful evidences for the investigation of possible sex crimes committed against women murdered there. <![CDATA["Duty and memory" and "Reasons for oblivion" in the transitional colombian justice]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052011000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Justicia Transicional es un campo de disputa entre razones filosóficas y alternativas políticas alrededor de ¿cómo procesar en el presente el desangre nacional pasado? y ¿cómo configurar unas políticas hacia el futuro que sirvan para que no se vuelva a repetir el horror? Tanto las razones filosóficas como las alternativas políticas se balancean en una "delgada cuerda" entre quienes defienden radicalmente un "deber de memoria" a favor de las víctimas y quienes aceptan, incluso demandan y razonan, sobre la importancia de ciertas cuotas de olvido a favor de los victimarios y de la nación. Este artículo de reflexión quiere contribuir al debate sobre estos dos horizontes filosóficos y políticos, sobre sus impactos en el caso colombiano y sobre la posibilidad de un "equilibrio reflexivo" entre ambos.<hr/>Transitional Justice is a field of dispute between philosophical reasons and political alternatives about how to process, in the present, the national past bleeding, and how to configure some policies, toward the future, that serve for not to repeat the horror. The philosophical reasons as well as political alternatives move around a thin line between those who radically defend a "duty of memory" in favor of the victims, and those who agree, even require and reason, on the importance of a certain degree of oblivion in favor of the offenders and the nation. This reflection article wants to contribute to the debate on these two philosophical and political horizons, their impacts in the Colombian case and the possibility of a "reflexive balance" between both. <![CDATA[<B>Human trafficking in the sout american migratory legal agenda</B>: Securitization of the migratory debate.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052011000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo procura poner en discusión, desde una perspectiva crítica, el modo en que el discurso sobre la trata de personas se incorpora en la agenda política sobre migraciones en la región sudamericana, y las implicancias políticas e ideológicas de esa incorporación. Partimos del supuesto que las formas de concebir a la trata de personas en la esfera política migratoria regional no se alejan de los postulados de control y seguridad que subyacen a la construcción de esa agenda, reconfigurando y legitimando una concepción de las migraciones como "problema" y "amenaza". Este estudio se apoya en una metodología cualitativa basada en el análisis de documentos elaborados por distintos actores políticos de alcance global y regional, y de intervenciones públicas de funcionarios en eventos vinculados a las migraciones internacionales.<hr/>This work procures the bringing into debate, from a critical perspective, of the way in which the talk on human trafficking becomes a part of the migratory political agenda in the South American region, and the political and ideological sequels of such involvement. We take for granted that the ways to conceive human trafficking in the regional migratory political sphere does not fall apart from the postulates of control and security underlying the design of that agenda, reconfiguring and legitimating a conception of migrations as a "problem" and "threat". This study is based on a qualitative methodology based in the analysis of documents produced by different global and regional political actors, and public participations of government officials in events related with international migrations. <![CDATA[The socialization of mexican political elites through corruption]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052011000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo se concentra en el estudio de la corrupción como uno de los elementos que influye y facilita la socialización de las élites políticas mexicanas en el marco de relaciones políticas fundadas en compadrazgo, amiguismo, padrinazgo, familiarismo y clientelismo. Asimismo, se analiza el fenómeno de la corrupción como un factor que interviene en el proceso de reclutamiento político, movilidad de las élites y proporciona un referente en el ejercicio del poder político en México.<hr/>This article focuses on the study of corruption as one of the factors influencing and facilitating the socialization of Mexican political elites in the context of political relations based on close friendship, family relations, caciquism or bossism, and patronage. It also analyzes the phenomenon of corruption as a factor in the process of political recruitment, mobility of elites and provides a scheme in the exercise of political power in Mexico. <![CDATA[La pasión por la historia regional.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052011000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo se concentra en el estudio de la corrupción como uno de los elementos que influye y facilita la socialización de las élites políticas mexicanas en el marco de relaciones políticas fundadas en compadrazgo, amiguismo, padrinazgo, familiarismo y clientelismo. Asimismo, se analiza el fenómeno de la corrupción como un factor que interviene en el proceso de reclutamiento político, movilidad de las élites y proporciona un referente en el ejercicio del poder político en México.<hr/>This article focuses on the study of corruption as one of the factors influencing and facilitating the socialization of Mexican political elites in the context of political relations based on close friendship, family relations, caciquism or bossism, and patronage. It also analyzes the phenomenon of corruption as a factor in the process of political recruitment, mobility of elites and provides a scheme in the exercise of political power in Mexico. <![CDATA[La majestad de los pueblos en la granada y Venezuela . 1780-1832]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052011000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo se concentra en el estudio de la corrupción como uno de los elementos que influye y facilita la socialización de las élites políticas mexicanas en el marco de relaciones políticas fundadas en compadrazgo, amiguismo, padrinazgo, familiarismo y clientelismo. Asimismo, se analiza el fenómeno de la corrupción como un factor que interviene en el proceso de reclutamiento político, movilidad de las élites y proporciona un referente en el ejercicio del poder político en México.<hr/>This article focuses on the study of corruption as one of the factors influencing and facilitating the socialization of Mexican political elites in the context of political relations based on close friendship, family relations, caciquism or bossism, and patronage. It also analyzes the phenomenon of corruption as a factor in the process of political recruitment, mobility of elites and provides a scheme in the exercise of political power in Mexico.