Scielo RSS <![CDATA[Análisis Político]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-470520140001&lang=pt vol. 27 num. 80 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>NEAR DEATH</b>: <b>LIFE AND DOMINANCE IN RIO DE JANEIRO AND MEDELLIN</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo toma dos ciudades, Río y Medellín, para mostrar la relación entre poder y tejido social. En una primera parte, el texto analiza la administración de la violencia como mecanismo de instauración de un orden presidido por el encuadre simbólico de la muerte cercana. En una siguiente parte, se aborda la otra orilla del poder, la inexcusable búsqueda de "consenso" y legitimidad. Luego se observan los esfuerzos y resultados por erradicar el problema. Por último, se considera los impactos sobre los arreglos sociales y se perfila la posible acción frente a los dos ejes del poder mafioso: inserción social y remuneración económica.<hr/>This article takes two cities, Rio and Medellin, to show the relationship between power and social tissue. In the first part, the text analyzes the administration of violence as a means of establishing an order headed by the symbolic framing of approaching death. In a next part, take the other side of the power, the pursuit of "consensus" and legitimacy. Then we look at the efforts and results to eradicate the problem. Finally, it considers the impacts on social arrangements and outlines possible action against the two axes of mafia power: social integration and economic compensation. <![CDATA[<b>OPINIONS CITIZENS TO THE DRUG POLICY IN SIX CITIES OF LATIN AMERICA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del trabajo es explorar las opiniones y actitudes que los ciudadanos de seis ciudades latinoamericanas tienen frente a las drogas -su consumo y producción-, y las políticas antidrogas. El trabajo se pregunta sobre qué tan liberales son las opiniones de los ciudadanos sobre las drogas y políticas de drogas, si hay alguna diferencia con respecto a este tema entre las distintas ciudades latinoamericanos, y cuál es la relación entre factores socio-demográficos, ideológicos y contextuales con estas opiniones y actitudes. Los datos indican que estas opiniones son función de su posición ideológica, qué tan liberales son sus actitudes morales, la características del entorno social con respecto a los niveles de consumo de drogas y los niveles de inseguridad de los barrios donde viven.<hr/>The aim of the paper is to explore opinions and attitudes of citizens in six Latin American cities from drugs- consumption and production-and drug policies. This paper asks how liberals are the opinions of citizens about drugs and drug policy, if any difference to this issue among the various Latin American cities, and what is the relationship between socio-demographic and contextual factors with ideological these opinions and attitudes. The data indicate that these opinions are based on their ideological position, how liberal are moral attitudes, characteristics of the social environment with respect to the levels of drug use and unsafe levels of their neighborhoods. <![CDATA[<b>CRIMINALITY DERIVED FROM NATURAL DISASTERS</b>: <b>PROPOSAL FOR THE CREATION OF PUBLIC POLICY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Pensando en las nuevas preocupaciones del postconflicto, surge el presente estudio basado en la revisión documental y la revisión de fuentes secundarias y primarias, en el cual se analiza la criminalidad ligada a los desastres naturales, con el fin de generar líneas de acción que ayuden a disminuir el riesgo de comisión de delitos en estados de emergencia por desastres naturales. Se explica la criminogénesis y criminodinámica surgida de las situaciones de vulnerabilidad ante un desastre natural. Se plantearon dos tipos de delito: delito cómo satisfacción de necesidades básicas y delito con un fin en sí mismo. Adicionalmente, se evidencia la importancia de generar políticas públicas o criminales en el país aplicable en casos de desastres naturales con énfasis en la seguridad y estabilidad de las regiones; proponiendo en la prevención y atención de la criminalidad derivada de desastres naturales, tres líneas a tener en cuenta en el diseño, implementación o evaluación de la política; a) Preparación para el desastre, b) Atención oportuna e inmediata y c) Fortalecimiento de espacios defendibles que contiene la inclusión de la criminología ambiental y el programa C.P.E.T.D. (Crime Prevention Through Environmental Design).<hr/>The present study based on documentary review and review of secondary and primary sources analyze the criminality linked to natural disasters, in order to generate lines of action that contribute to reduce the risk of committing crimes in emergency and while natural disaster occurs. It considering the explanation of criminal conduct, and then understanding the criminal genesis and the criminal dynamic issued from situations of vulnerability prior to a disaster.. Two types of the crime are described: crime as meeting basic needs and crime with a goal in itself. Moreover, this shows the importance of having public policies or criminal policies in the country applicable in cases of natural disasters with emphasis on the safety and stability of the region. <![CDATA[<b>THE COLLECTIVE ACTION FOR WATER IN COLOMBIA AND THE REFERENDUM AS DIRECT DEMOCRACY APPROACH</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El análisis de la acción colectiva en defensa del agua retoma el historial de movilización en el país desde 1909 a 2009; la gestión de acueductos comunitarios; y un consolidado del uso de herramientas jurídicas, hasta llegar al referendo por el agua como momento significativo de movilización, identificando cómo las causas cambian ante la privatización, marcos legislativos y la comercialización de bienes y servicios de recursos naturales, conllevando a un momento de apuesta política y de democracia participativa y directa, hacia la consagración del agua como derecho humano, a través de un referendo de iniciativa ciudadana, el cual posicionó el tema en la agenda pública con el acceso a un mínimo vital de agua como mecanismo de efectividad del derecho al agua, el fortalecimiento de acueductos comunitarios y la discusión sobre el proceso legislativo del referendo.<hr/>The analysis of collective action in defense of water takes up the history of mobilization in the country from 1909 to 2009, the management of community aqueducts, and consolidated the use of legal tools, up to the referendum on the water as significant moment of mobilization, identifying how causes change with privatization, legislation and marketing of commons and services of natural resources, carrying to a time of political commitment and a participatory and direct democracy, to the consecration of water as a human right, through a referendum of a citizens' initiative, placing the issue on the public agenda with access to a basic minimum of water as a mechanism to achieve the right to water, the strengthening of community aqueducts and discussion about the legislative process of the referendum. <![CDATA[<b>INTEGRATION OF THE TERRITORY IN WEST CENTRAL AREA INTERINFLUENCE</b>: <b>A PROPOSAL UNDER REGIONALISATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este escrito expone los resultados de un estudio investigativo, en el cual, se propone la integración territorial de varios municipios bajo un esquema de RED Microregional para el desarrollo sustentable, dando lugar a una forma de regionalización adecuada para la gestión del desarrollo local en el territorio de interinfluencia Centro Occidente justificado en los proceso de la ordenación territorial y descentralización. Dicha propuesta se obtuvo, primero a partir de un diagnostico general de la región; segundo luego de realizar un estudio de factibilidad para determinar las variables claves en la consolidación de una región y finalmente tras una revisión y selección bibliográfica sobre el tema de la planificación territorial en Colombia.<hr/>This paper presents the results of a research study, in which it is proposed land integration of several municipalities under RED scheme Microregional for sustainable development will, leading a form of regionalization adequate for managing local development in the territory of Central Western inter-influence justified in the process of territorial ordering and decentralization. This proposal was obtained, first from a general analysis of the region, and second after conducting a feasibility study to determine the key variables in the consolidation of a region and finally after a review and selected bibliography on the subject of planning in Colombia. <![CDATA[<b>FORMAL AND INFORMAL INSTITUTIONS IN THE SELECTION OF CANDIDATES IN THE COLOMBIAN SUB-NATIONAL. ELECTIONS 2011</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los procesos de selección de candidatos por parte de algunos partidos políticos colombianos en el ámbito subnacional se dan en la interacción entre instituciones formales (Constitución, leyes, estatutos y resoluciones) e informales (pactos electorales, bolígrafo parlamentario y estrategias de ampliación de la presencia partidista). Aunque los procesos de rutinización tienden a afectarse por la existencia de instituciones informales, éstas a su vez contribuyen a que los partidos diriman sus disputas internas. En suma los partidos políticos tienden a ser pragmáticos en el momento de tomar decisiones respecto a qué candidato avalar, y por ende recurren indistintamente a reglas del juego formalizadas o no.<hr/>The candidate selection process by some Colombian political parties at the subnational level are given in the interaction between formal institutions (Constitution, laws, statutes and rulings) and informal (electoral pacts, parliamentary pen and strategies for expanding the partisan presence ). Although routinization processes tend to be affected by the existence of informal institutions, which in turn contribute to the parties resolve their internal disputes. All in all political parties tend to be pragmatic in making decisions about which candidate to endorse, and therefore resort to either formalized rules or do not play. <![CDATA[<b>THE PUZZLE OF INTERPERSONAL TRUST</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Un aspecto no suficientemente considerado en la solución del dilema social de la redistribución de la riqueza es el papel mediador de la confianza. En este artículo presento evidencia preliminar a este respecto. Posteriormente considero varios mecanismos que pueden explicar los niveles de confianza interpersonal observados en 54 países incluidos en la quinta Encuesta Mundial de Valores (2005-2008). Los resultados de un modelo estadístico multivariado indican que las variables con mejor desempeño son el nivel de riqueza, la estabilidad política y, con un efecto negativo, la participación einclusión en los procesos de toma de decisión. Sin embargo, un análisis de los niveles de confianza interpersonal con base en las encuestas del Latinobarómetro realizadas entre 1996 y 2010 arroja resultados parcialmente distintos. Modelos posteriores podrían resolver esta disparidad tomando en cuenta la variedad de trayectorias históricas en cada región o modelando el efecto de los mecanismos derivados de la estructura social, económica y política de modo distinto.<hr/>One aspect not sufficiently considered in solving the social dilemma of redistribution of wealth is the mediating role of trust. In this article, I present preliminary evidence in this regard. Later, I consider several mechanisms that may explain the observed levels of interpersonal trust in 54 countries included in the fifth World Values ??Survey (2005-2008). The results of a multivariate statistical model indicate that the best performing variables are the level of wealth, political stability, with a negative effect , participation and inclusion in decision -making processes . However, an analysis of the levels of interpersonal trust based on surveys conducted between 1996 and Latinobarometer 2010 shows partly different results. Later models could resolve this disparity considering the variety of historical trajectories in each region or modeling the effect of mechanisms from social, economic and political structure differently. <![CDATA[<b>CONCEPTUAL THEORETICAL TOOLS FOR ANALYSIS OF DECISION MAKING IN PUBLIC ECONOMICS COMMITTEES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo es un trabajo de carácter teórico la toma de decisiones en comités de economía pública. Se expondrá en primer lugar algunos conceptos básicos sobre la toma de decisiones, tales como: 1- las condiciones, 2- los factores individuales, 3- grupales y 4- las clasificaciones de las decisiones, especialmente relacionadas al campo de las políticas públicas. Posteriormente, se presentarán algunos de los modelos sobre toma de decisiones relacionados con vertientes de la teoría económica y trabajos empíricos sobre la toma de decisiones en comités de economía pública, tanto fiscal como monetaria, los cuales pueden servir como marco de referencia para futuras investigaciones.<hr/>This article is a theoretical work on the topic of decision making in public economics committees. It will present a First some basics about decisions such as: 1 conditions - 2 individual factors 3 - group and 4 - classifications of particular decisions related to the field of public policy. Later in January - will be presented some models of decision making related to aspects of economic theory and 2 - empirical work on decision making in committees specifically in public economics committees both fiscal and monetary, which can serve as a framework for reference for future research. <![CDATA[<b>PARTNERSHIP, AND RISKS BOYCOTTERS</b>: <b>THEORETICAL APPROACH TO THE IMPACT OF ARMED CONFLICT IN SOCIAL MOBILIZATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo central del artículo es construir un marco teórico que permita analizar el impacto del conflicto armado en la movilización social, en escenarios locales. Para lograr esta meta, se desarrollan tres preguntas de investigación: ¿cómo responden los grupos armados a las acciones colectivas y los procesos organizativos de los civiles?, ¿cómo responde el Estado a las dinámicas que resultan de la interacción entre los grupos armados y los civiles?, y, por último, ¿qué consecuencias, en términos de riesgo para los participantes de la movilización social, generan los grupos del conflicto con sus actuaciones?.<hr/>The central objective of this article is to build a theoretical framework to analyze the impact of armed conflict on social mobilization in local settings. To achieve this goal, three research questions are developed: how armed groups respond to collective action and organizational processes of civilians, how the state responds to the dynamics resulting from the interaction between the armed groups and civilians?, and finally, what are the consequences in terms of risk to the participants of the social mobilization groups generate conflict with their actions?. <![CDATA[<b>RECONSTITUTION OF POLITICAL ANTHROPOLOGY. </b><b>HETERONOMIES BETWEEN POLITICAL SCIENCE AND ANTHROPOLOGY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Me propongo desarrollar algunas reflexiones sobre el campo de estudio de la ciencia política, como antropólogo, en diálogo desde el horizonte intelectual fijado por Eric Voegelin y en relacionando críticamente las ideas sobre la ciencia política expresadas por los profesores Rodrigo Losada y Andrés Casas, en sus recientes publicaciones, y quienes representan una importante escuela de pensamiento en el estudio de los fenómenos políticos. El debate se plantea en términos del dialogo entre las visiones reduccionistas y los enfoques heurísticos. Se afirma la importancia de la categoría teórica de experiencia de orden como pauta que conecta a la antropología política y a la ciencia política; concepto que de ser apropiado, permitiría enriquecer el universo retórico-científico, en cuanto a la identificación de la complejidad del fenómeno político.<hr/>As an anthropologist, I intend to develop some reflections over the field of study of political science, in dialogue with the intellectual horizon set by Eric Voegelin and in a critical relation with the ideas expressed about political science in the recent publications, of professors Andrés Casas and Rodrigo Losada, whom represent an important school of thought in the study of the political phenomena. The debate is framed in terms of dialogue between reductive visions and heuristic approaches. It is stated the importance of the theoretical category of experience of order as a connecting pattern between anthropology and political science and allowing them to enrich their rhetorical scientific universe in terms of identifying the complexity of the political phenomenon.