Scielo RSS <![CDATA[Análisis Político]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-470520140002&lang=pt vol. 27 num. 81 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Local orders and armed conflict</b><b>. </b><b>A methodology compared</b><b></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Hemos adelantado una investigación que se pregunta por cómo se reconfiguran los órdenes locales en los territorios de mayor confrontación armada en Colombia y por las posibles razones subyacentes a tal reconfiguración, entre 1991 y 2010. Este artículo presenta los marcos conceptuales y metodológicos construidos específicamente para realizar dicha investigación bajo los parámetros de una metodología comparativa. Presentamos entonces el problema y el enfoque de la investigación, la tipología propuesta para la comparación de los órdenes locales en medio del conflicto y el procedimiento utilizado para obtener posibles explicaciones acerca de las trayectorias locales en el marco de la tipología. Finalmente, se muestra los resultados comparados obtenidos a partir de esta metodología y las perspectivas que esta experiencia deja abierta para futuras investigaciones.<hr/>The research question is how the local orders in the Territories larger armed conflict in Colombia are reconfigured and the possible underlying reasons for this reconfiguration, between 1991 and 2010. This article presents the conceptual and methodological frameworks built specifically for this research under the parameters of a comparative methodology. Here we present the problem and the research approach, the proposed typology for comparing local orders in the conflict and the procedure for possible explanations of local trajectories in the framework of the typology. Finally, we present the comparative results obtained from this methodology and the prospects that this experience left open for future research are presented. <![CDATA[<b>About the relationship between territory, memory snd resistance</b><b>. </b><b>A reflection concept derived from experience peasant sumapaz</b><b></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo tiene como objetivo desplegar una significación profunda de los conceptos de territorio, memoria y resistencia en su dimensión relacional, a partir de la experiencia investigativa realizada en la región del Sumapaz. Se empieza por desarrollar la idea de territorio desde la contraposición del significado entre una acepción euclideana y formal del espacio y la concepción que la Geografía crítica ha explicitado en los últimos treinta años desde lo subjetivo, lo comunitario y lo político. Lo anterior llevará a mostrar la recurrencia de la organización campesina sumapaceña de este segundo significado del espacio como territorio construido socialmente. En un tercer momento se mostrará el ejercicio de memoria colectiva como un momento necesario para la consolidación de la resistencia campesina estudiada y para la reproducción histórica de la territorialidad.<hr/>This article aims to deploy a profound significance of the concepts of territory, memory and resistance in its relational dimension, from the research experience conducted in the Sumapaz region. It begins by developing the idea of territory with the contrast of Euclidean space and formal and the conception that criticism Geography has made explicit in the last thirty years from the subjective, the community and the political. This will display the recurrence of the sumapaceña peasant organization in this second meaning of space as socially constructed territory. In a third stage, the exercise of collective memory is displayed as a necessary step for consolidation of peasant resistance and the historical reproduction of territoriality. <![CDATA[<b>Violence narrated to school students</b>. <b>Social conflicts and memory in the education manuals of the twentieth century</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo postula la existencia, desde aproximadamente mediados de siglo xx hasta ahora, de tres generaciones de textos escolares conforme a la manera como es abordado en estos el período histórico conocido como La Violencia. Además, examina los manuales escolares y sus narrativas en relación con las coyunturas políticas y las características de la industria editorial como determinantes en la forma como es ocultada, minimizada, problematizada o negada la confrontación de mediados de siglo. Al mismo tiempo, se pregunta por la incidencia de la forma como es representada La Violencia en los libros de texto en la formación política de los escolares y en general, en términos de cultura política.<hr/>The article posits the existence, from about mid-twentieth century to now, than three generations of textbooks that address the historical period known as "La Violencia" in Colombia. It also examines textbooks and narratives relating to the political situation and characteristics determinants of the publishing industry, in the way it is hidden, minimized, or denied the confrontation violent of the midcentury. At the same time, this article questions the manner in which "La Violencia" is portrayed in textbooks of political formation and in terms of political culture. <![CDATA[<b>Organizational ideology, revolutionary vanguard peasant and political isolation of national liberation army, 1962-1973</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El argumento central es que, el Ejército de Liberación Nacional (ELN) en sus primeros años, puso en práctica una ideología organizacional que propició contradicciones internas entre campesinos y citadinos, incidiendo de manera significativa en la forma como este grupo desarrolló su lucha armada, estableció vínculos con la sociedad y privilegió el crecimiento militar sobre el político. La combinación del carácter telúrico de los guerrilleros y la ideología organizacional del foco guerrillero, dieron origen a un antagonismo radical que marcó la relación entre los grupos sociales que integraban al ELN. Los fusilamientos y deserciones, la mayoría de estudiantes procedentes de la ciudad, con experiencia en la organización política se debieron a diferencias que definieron una contraposición entre lo urbano y lo rural, entre liderazgo político y militar, y entre el trabajo de masas y el crecimiento militar.<hr/>The central argument is that the National Liberation Army (ELN) in its early years, implemented an organizational ideology that led to contradictions between peasants and city dwellers, impacting significantly on how this group developed their armed struggle, established links with society and privileged the military buildup on the political. The combination of the telluric character of the guerrillas and organizational ideology, of the guerrilla group, gave rise to a radical antagonism that marked the relationship between the social groups that made up the ELN. The executions and desertions, most students from the city, with experience in political organization, due to differences that defined a contrast between urban and rural, between political and military leadership, and between mass work and military growth. <![CDATA[<b>The citizen participation as exercise of approach to the construction of civic culture under the right and responsibility</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto presenta argumentos y reconocimientos sobre la importancia de la participación ciudadana, para definir derechos y deberes, bajo la hipótesis de que esto puede construir la costumbre de la colectividad y de la identidad de una cultura ciudadana convergente, integradora y facilitadora del desarrollo socio económico. A partir de los resultados de un ejercicio de participación ciudadana con estudiantes de secundaria en Cartagena de Indias, Colombia, se muestra los pasos de la reflexión a acción, de la propuesta a la puesta en marcha.<hr/>This paper presents arguments and recognitions of the importance of citizen participation, for defining rights and duties under the assumption that it can build the habit of the community and of the identity of a converging, integrating and facilitating civic culture of socio-economic development. Based on the results of an exercise in citizen participation with high school students in Cartagena de Indias, Colombia, shows the steps from reflection to action, from proposal to implementation. <![CDATA[<b>Goals are loves… an approach to program goals in peace</b>. <b>Of security to integrity (an empty)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Hace aproximadamente doce años se creó el programa "jugando limpio todos ganamos" que pretendía impulsar procesos de convivencia entre los crecientes grupos de barristas asistentes al Estadio Nemesio Camacho el Campín, con el fin de mitigar las situaciones de violencias generadas por estos grupos. Actualmente, el programa "Goles en Paz" se ha posicionado, como un programa con capacidad para minimizar tales hechos en el Estadio. No obstante, el fenómeno de las Barras se ha extendido a las localidades de Bogotá generando dinámicas de apropiación territoriales por parte de estos grupos que en ocasiones desembocan en violencia. Por lo anterior, el programa presenta un marcado énfasis desde el enfoque de la seguridad, lo que deja de lado componentes claves para dimensionar el fenómeno de las Barras, tales como la Juventud y la Crisis del sistema de valores, que pueden aportar desde otra perspectiva para su intervención. Este texto presentara fragmentos de la sistematización realizada en el año 2012 del programa Goles en Paz, en sus 12 años, con el fin de ilustrar al lector acerca del fenómeno de las Barras desde esta experiencia de programa institucional.<hr/>About twelve years ago, was created the program "all win playing fair", which sought to promote processes of coexistence among growing numbers assistants barristas at Estadio Nemesio Camacho El Campin, to mitigate situations of violence generated by these groups. Presently, the "Goals for Peace" has positioned itself as a program capable to minimize such events at the Stadium. However, the phenomenon of the Barras it has been extended to the localities of Bogotá, generating dynamics of territorial appropriation by these groups that occasionally erupt in violence. Therefore, the program has a strong emphasis from the viewpoint of security, leaving aside key components to cover the phenomenon of Barras, such as Youth and Crisis of the value system, which can provide another perspective for intervention. This paper presents fragments of the investigation in 2012, the Goals in Peace program, in its 12 years. This aims to guide the reader about the phenomenon of the Barras from the experience of institutional program. <![CDATA[<b>The political opposition category</b>: <b>considerations for its conceptualization</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se ejerce una reflexión conceptual acerca de la categoría oposición política, fundamental en cualquier contexto que desee garantizar que la democracia se consolide como forma de gobierno. Una de las tesis de este artículo es que ese concepto está enmarcado en procesos sociales e históricos los cuales a su vez han configurado las maneras de ver y de pensar lo político en general. De este modo, el trabajo se divide en dos partes: en la primera, se ejerce un diálogo sociológico e histórico con Aristóteles, Hobbes y Mouffe, acerca del concepto de lo político para entenderlo como una constante tensión entre el ejercicio y la disputa por el poder; derivado de ésta, en la segunda parte, se matiza la categoría oposición política y los modos como suele asumirse.<hr/>This paper presents a conceptual reflection about political opposition category, fundamental in any context to ensure that democracy is consolidated form of government. One of the thesis of this article is that the concept is framed in social and historical processes which in turn have shaped ways of seeing and thinking about politics in general. Thus, the work is divided into two parts: the first, a sociological and historical dialogue with Aristotle, Hobbes and Mouffe is exerted on the concept of politics to understand it as a constant tension between the exercise and the dispute over the power; derivative thereof, the second part exposes the political opposition category and modes as often is assumed. <![CDATA[<b>The denied constitution</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo examina el destino de las propuestas realizadas por los pueblos indígenas y negros en Colombia, durante la Asamblea Nacional Constituyente del año de 1991. Propuestas encaminadas a definir una nueva organización territorial del Estado y que fueron rechazadas en la Constitución y el desarrollo legislativo posterior. Se está, por tanto, frente al desconocimiento de una de las realidades más importantes del país: la construcción del espacio por parte de las comunidades indígenas y negras y de sus programas políticos para la organización territorial de sus entornos geográficos. Idearios que conforman lo que en el texto se denomina La Constitución Negada. El escrito se apoya para el análisis en la sociología del espacio, y se fundamenta en el aporte de George Simmel y de Orlando Fals Borda, quienes participan del debate sobre los vínculos entre sociedad y espacio, y su impacto en la formación social de las constituciones y las leyes.<hr/>The present article examines the luck of the proposals presented by indigenous and afro-Colombian communities, during the National Constituent Assembly of 1991. These proposals were aimed to define a new territorial organization of the State, but they were discarded from the Constitution and the subsequent legislative development. We are, therefore, front of the lack of knowledge of one of the most important realities of the country: the construction of space by the indigenous and afro-Colombian communities and their political programs of territorial organization. Ideologies that in this text are referred as: The Denied Constitution. The paper is supported for analysis in the sociology of space, in the contribution of George Simmel and Orlando Fals Borda, who participate in the debate about the linkages between society and space, and its impact on the social formation of laws and constitutions. <![CDATA[<b>Alvaro uribe populism and neo-populism</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El articulo desarrolla dos conceptos, populismo y neopopulismo, para examinar el gobierno y la figura del expresidente Álvaro Uribe Vélez. El texto presenta el manejo de los medios de comunicación, la política económica, el trato con la Corte Suprema de Justicia, la relación con las Ongs y, por último, elementos de ilegalidad e ilegitimidad en su gobierno.<hr/>The paper develops two concepts, populism and neo-populism, to examine the government and the figure of president Alvaro Uribe Velez. The text presents the management of the media, economic policy, dealing with the Supreme Court, the relationship with the NGOs and, finally, elements of illegality and illegitimacy in their government. <![CDATA[<b>Among cosmopolitan values and atrategic interests</b>: <b>liberal and realist discourses of Canada's international security policy during post- cold war</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El propósito del artículo consiste en explicar los discursos liberales y realistas que han sustentado la Política de Seguridad Internacional de Canadá (PSIC) durante la posguerra fría. En especial, se ofrecen evidencias orientadas a demostrar que los gobiernos canadienses se debaten inevitablemente entre valores cosmopolitas e intereses estratégicos, al formular sus respectivas políticas de seguridad internacional. Luego de considerar, en el seno de la literatura sobre la PSIC, cómo se han estudiado las orientaciones liberales y realistas de esta política, se explican los discursos liberales y realistas específicos que han configurado las políticas de seguridad internacional de los gobiernos de Jean Chrétien (1993-2003), Paul Martin (2003-2006) y Stephen Harper (2006). Como una consideración final, se pretende dilucidar el modo progresivo en el que los distintos gobiernos canadienses han venido adoptando los intereses y valores cosmopolitas de Estados Unidos en materia de seguridad internacional.<hr/>The purpose of the article is to explain the liberal and realist discourses that underpinned the Canadian International Security Policy (CISP) during the post-Cold War. In particular, it offers evidence to show that Canadian governments inevitably debate between cosmopolitan values and strategic interests in formulating their respective policies of international security. After considering how liberal and realist orientations of this policy have been studied in the literature on CISP, it explains the specific liberal and realist discourses that have shaped international security policies of the governments of Jean Chrétien (1993-2003), Paul Martin (2003-2006) and Stephen Harper (2006 -). As a final consideration, it intends to elucidate the progressive way in which the various Canadian governments have been adopting the United States' cosmopolitan values and interests regarding international security. <![CDATA[<b>Asia and latin america rethinking</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052014000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las crisis financieras y productivas recurrentes tienden a deslegitimar los fundamentos teóricos del sistema económico y político dominante. En el repliegue del centro hacia las anteriores periferias, la interacción global resulta exacerbada, al tiempo que se agudizan las contradicciones de un sistema de intercambios sostenido a un costo ecológico y social abrumador. Disponer de nuevos modelos de gestión política y organización social son propósitos manifiestos por parte de los grupos que denuncian el modelo de provisión de bienes y servicios imperante. En Asia y América Latina, no obstante tratarse de las regiones menos afectadas por la última conmoción, a partir de la revisión de su tradición, el pensamiento político de vanguardia se empeña en respaldar los movimientos sociales con esquemas conceptuales renovadores. Su adscripción diferenciada al orden internacional condiciona sus teorizaciones.<hr/>Productive and financial crises delegitimize the theoretical foundations of the overriding economic and political system. The fallback from the center to the previous peripheries results in an exacerbated global economic interaction, with overwhelming ecological and social costs. To have new models of social organization and political management are manifest purposes by groups that condemn the prevailing model of provision of goods and services and its political support. Asia and Latin America were lesser affected by the last financial commotion. Nevertheless, from reviewing its traditions, the new political thought in these regions strives for autonomous conceptual schemes, which accompany social movements. Both political and theoretical changes are key elements towards an inclusive international order.