Scielo RSS <![CDATA[Análisis Político]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-470520200001&lang=en vol. 33 num. 98 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[SOCIAL EXPLOSION IN CHILE 2019: PARTICIPATION, REPRESENTATION, INSTITUTIONAL TRUST AND PUBLIC SCANDALS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052020000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La democracia chilena vive en una contradicción. Mientras los indicadores económicos y de estabilidad política destacan a nivel internacional, la participación electoral y la representación política experimentan un evidente déficit. Si bien el estallido social del 18 de octubre de 2019 tomó por sorpresa a la clase política, existían antecedentes para anticipar- aunque sin precisión exacta- una revuelta social de esta envergadura. En este artículo sugiero cuatro “crisis” que explican la convulsión social del país. Primero, una crisis de participación que se vio agudizada por la instauración del voto voluntario en 2012. Segundo, una crisis de representación reflejada en la menor adhesión a partidos y en la pérdida de confianza a instituciones claves de la de democracia (gobierno, tribunales, congreso). Tercero, una crisis de confianza en instituciones de orden público y de orden social (Carabineros e Iglesias). Cuarto, una crisis de probidad pública y privada reflejada en el incremento de casos de financiamiento irregular de las campañas políticas y colusiones empresariales.<hr/>ABSTRACT Chilean democracy lives in a contradiction. While economic and political stability indicators stand out internationally, electoral participation and political representation experience an obvious deficit. Although the social outbreak of October 18, 2019 took the political class by surprise, there were antecedents to anticipate - although without exact precision - a social explosion of this magnitude. In this article I suggest four “crises” that explain the country’s social upheaval. First, a crisis of electoral participation that was exacerbated by the establishment of the voluntary vote in 2012. Second, a crisis of representation reflected in the lower attachment to parties and in the loss of confidence in key institutions of democracy (government, courts, congress). Third, a crisis of confidence in public order and social order institutions (Police and Church). Fourth, a crisis of public and private probity reflected in the increase in cases of irregular financing of political campaigns and business collusions. <![CDATA[THE FOUR <em>CO’S</em> OF YOUTH COLLECTIVE ACTION: THE CASE OF COLOMBIA’S NATIONAL STRIKE (NOVEMBER 2019-JANUARY 2020)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052020000100026&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo analiza el paro nacional de Colombia (noviembre 2019-enero 2020) explorando sus causas y algunas de las formas de acción que tuvieron lugar en varias de sus jornadas. Se enfatiza en el 21N y en dos acciones colectivas especialmente visibles: las batucadas y los cacerolazos. El artículo se soporta en una investigación documental que ofrece claves interpretativas para abordar este proceso político aún en curso. También se apoya en registros de observación de varias de las jornadas y en un análisis de contenido de 15 artículos de opinión que circularon en diferentes medios de comunicación entre noviembre de 2019 y enero de 2020. Se argumenta que la fuerza inédita que ha tenido este paro nacional se encuentra en la acción colectiva juvenil y en cuatro pilares que la caracterizan: la comunicación, la confianza, la colaboración y la construcción de lo común.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the national strike of Colombia (November 2019-January 2020) exploring its causes and some of its collective actions. It is emphasized in the 21N and in two especially visible collective actions: batucadas and cacerolazos. The article is supported by a documentary investigation that offers interpretive clues to address this political process that is still ongoing. It also relies on observation notes and on a content analysis of 15 opinion articles that circulated in different media between November 2019 and January 2020. It is argued that the unprecedented force this strike has had is associated with the youth collective action and with its four pillars: communication, trust, collaboration and the construction of the common. <![CDATA[#STRIKE21NOVEMBER: A SOCIAL MEDIA ANALYSIS OF THE INTERACTIONS AND PROTAGONISTS OF POLITICAL ACTIVITY ON TWITTER]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052020000100044&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El Paro Nacional del 21 del noviembre representó un punto de inflexión, tanto en las calles como en las redes. Esta investigación se propone comprender la composición de los grupos que participaron el primer día de la protesta desde Twitter, así como determinar los patrones de interacción en línea que tuvieron los usuarios de la plataforma digital. Por tanto, este artículo primero hace un breve repaso teórico sobre la relación política-internet. En el segundo apartado, explica el método escogido para la investigación: Análisis de Redes Sociales (ARS). En tercer lugar, expone el procedimiento de recolección de los datos. En el cuarto apartado, se expone la forma en la que se realizó el grafo. Enseguida, se analiza el gráfico de redes que se obtuvo. Finalmente, se concluye con una serie de reflexiones sobre las posibles interpretaciones políticas aplicadas al escenario colombiano.<hr/>ABSTRACT Colombia’s National Strike on November 21 represents an inflection point, both on the streets and on social media. The purpose of this research is twofold: (i) it aims to understand the composition of the clusters that actively participated in Twitter conversations on the first day of the strike, and (ii) it also seeks to determine the online interaction patterns that took place on the same platform. First, this paper delivers a brief theoretical review of the politics-internet relationship. Second, it describes the methodology applied in this project: Network Analysis. Third, it outlines the data collection process. Fourth, it explains how the network graph was created. Lastly, it concludes with some considerations regarding the possible consequences of the National Strike-related Twitter activity for Colombian politics at large. <![CDATA[SOCIAL LEADERS IN THE DIGITAL AGENDA OF COLOMBIAN CONGRESSMEN: BETWEEN POLITICAL CORRECTNESS AND DIRECT DENUNCIATION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052020000100066&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este estudio buscar identificar la relevancia que tiene la problemática de los líderes sociales en la agenda digital de los congresistas colombianos en la plataforma Twitter. Aquellos que abordaron el tema, en los primeros cien días del gobierno de Iván Duque, tienen una postura política de izquierda y centro-izquierda, contraria a la del gobierno presente. Se identificó un patrón relativamente mayoritario que privilegia opiniones o informaciones de terceros a través de retweets. Igualmente se evidencia que, aunque se habla del tema, predomina un cierto grado de corrección política con relación a los patrones de victimización y a la atribución de responsabilidades.<hr/>ABSTRACT The aim of this study is to identify the relevance of the social leaders issue on the Colombian Parliament members´ digital agenda on Twitter. Those who addressed the issue, during the first hundred days under the government of Ivan Duque, have a left and center-left political stance, contrary to that of the ruling parties. A pattern with a slight majority was identified; it privileged opinions or information from third parties through retweets. It is also evident that, although the issue is discussed, a certain degree of political correctness prevails in relation to the patterns of victimization and the attribution of responsibilities. <![CDATA[POPULIST POLITICAL ACTION ON THE MOVE? THE SOCIAL DEMANDS OF CONAIE AND FEMINISTS IN ECUADOR (2007-2019)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052020000100085&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las movilizaciones de octubre de 2019 en Ecuador, invitan a estudiar la relación entre el populismo y la sociedad civil organizada. En este artículo exploramos la construcción de la movilización social indígena y feminista en Ecuador desde las demandas sociales construidas en el discurso de sus miembros, en el periodo de 2007-2019. Empleando un enfoque de investigación cualitativa, por medio de entrevistas a profundidad a miembros/líderes de estos movimientos, examinamos la construcción de la acción política desde la teoría populista. Los resultados de esta investigación permiten argumentar elementos distintivos del populismo en el discurso de los miembros de los movimientos sociales, que proveen insumos para una explicación preliminar sobre la movilización social desde esta lógica política.<hr/>ABSTRACT The mobilizations of October 2019 in Ecuador open the study of the relationship between populism and organized civil society. In this article we explore the construction of indigenous and feminist social mobilization in Ecuador from the social demands built on the discourse of its members, in the period 2007-2019. Using a qualitative research approach, through in-depth interviews with members/leaders of these movements, we examine the construction of political action from populist theory. The results of this research allow us to argue distinctive elements of populism in the discourse of the members of the social movements, which provide inputs for a preliminary explanation of social mobilization from this political logic. <![CDATA[RECOGNITION OF THE RIGHT TO SAME-SEX MARRIAGE IN ARGENTINA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052020000100107&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Tras una década de la regulación del matrimonio igualitario en Argentina, primer país en América Latina en llevarla a cabo, este texto presenta una reconstrucción de la trayectoria de los movimientos sociales por la diversidad sexual en Argentina en su lucha por la reivindicación de derechos que en el año 2010 desembocó en el reconocimiento del matrimonio igualitario. Se muestran las diferentes etapas de movilización social desde las oportunidades políticas que permitieron el reconocimiento de derechos para las minorías sexuales, con el objetivo de señalar los elementos que fueron necesarios para el logro del reconocimiento del matrimonio entre parejas del mismo sexo.<hr/>ABSTRACT This text presents a reconstruction of the trajectory of social movements for sexual diversity in Argentina, show the route of claim of same-sex marriage in 2010. The different stages of social mobilization are shown from the political opportunities that allowed the recognition of rights for sexual minorities, with the aim of pointing out the elements that were necessary for the achievement of recognition of same-sex marriage. <![CDATA[POWERS IN MOVEMENT: SOCIAL MOBILIZATION AND MODULATION OF THE TERRITORY. THE CASE OF THE MUNICIPALITY OF CAJAMARCA (TOLIMA)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052020000100121&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo expone cómo el surgimiento y el despliegue de un movimiento social en contra del modelo de desarrollo extractivista modula un territorio. A partir de la minería de datos, del trabajo etnográfico y el análisis del conflicto territorial presente en el municipio de Cajamarca (Tolima), se discute sobre cómo la movilización social funge como columna vertebral en la interpelación a las lógicas estatales del gobierno colombiano en torno a la construcción de país desde la otredad. De esta manera, el capital cognitivo y las capacidades que tienen los diversos actores sociales de cooperar en el marco de la movilización no se agotan en ésta y, están en constante juego a partir de la superposición de instituciones y la negociación de poderes.<hr/>ABSTRACT This article explains how the emergence and deployment of a social movement against the extractivist development model modulates a territory. Based on data mining, ethnographic work and the analysis of the territorial conflict in the municipality of Cajamarca (Tolima), it discusses how social mobilisation acts as the backbone of the questioning of the Colombian government’s state logic regarding the construction of the country from the other side. In this way, the cognitive capital and the capacities that the diverse social actors have to cooperate in the framework of the mobilization are not exhausted in this one and, they are in constant game from the superposition of institutions and the negotiation of powers. <![CDATA[THE CIVIC STRIKE OF 2017 IN BUENAVENTURA, COLOMBIA. SOCIAL PROTEST AND TRANSFORMATION OF POLITICAL POWER]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052020000100136&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Colombia es un país con variadas expresiones de protesta social a lo largo de su historia. Una muy reciente fue el Paro Cívico ocurrido entre el 16 de mayo y el 6 de junio de 2017 en Buenaventura (Colombia). Este artículo analiza las particularidades de este Paro, entendiéndolo como un momento de inflexión para el territorio y las comunidades por la coyuntura crítica en la que aconteció, el modelo de negociación y los escenarios de diálogo que propició, el movimiento ciudadano que lo apalancó, así como por la transformación del poder político local que pudo haber impulsado, cuya primera evidencia son los resultados de la contienda electoral de octubre de 2019. Estas reflexiones derivan de la revisión y análisis de fuentes documentales y de campo que hacen parte de dos proyectos de investigación, uno en ejecución (2019-2021) y otro finalizado (2016-2019).<hr/>ABSTRACT Colombia is a country with multiple expressions of social protest across its history. A recent one was the civic strike that occurred between May 16th and June 6th of 2017 in Buenaventura (Colombian Pacific). This article analyzes the particularities of the Paro, understanding it as a moment of inflection in the middle of a critical situation the territory and their inhabitants were going through. Likewise, the strike was fundamental for the negotiation model and the dialogue scenarios it fostered, as well as for the civic movement that leveraged it. Alongside the transformation of the local political power. The combination of these events had positive electoral results, in October 2019, for those who promoted the protest from the beginning. This article is a product of the revision and analysis of documental and fieldwork sources within the framework of two research projects: one in execution (2019-2021) and another one finished (2016-2019). <![CDATA[VIOLENT AND DISORDERLY? ANALYSIS OF THE REPERTOIRES OF SOCIAL PROTEST IN COLOMBIA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052020000100167&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El ciclo reciente de protestas sociales en Colombia ha puesto en el centro del debate la necesidad de emprender ajustes institucionales encaminados a brindar mayores garantías a un derecho fundamental que cada vez más ciudadanos están dispuestos a ejercer. No obstante, la respuesta de las autoridades ha ido en contravía de este clamor. Bajo el supuesto que toda protesta es violenta y desordenada, varios tomadores de decisión han formulado iniciativas que endurecen aún más la respuesta estatal. En este artículo, evaluamos la validez de este supuesto. A partir de un modelo de regresión multinomial que toma una muestra de 22.167 eventos de protesta registrados entre 1975 y 2016, se analizan las variables que influyen en el uso de unos repertorios sobre otros. Los resultados muestran que la violencia es una táctica marginal y que la probabilidad de que sea usada está asociada a pocas variables en las que la presencia de los grupos armados ilegales no parece tener mayor relevancia.<hr/>ABSTRACT The recent cycle of protests in Colombia has put at the center of the debate the need to push institutional adjustments and major guarantees for an essential right that more and more citizens are exercising. However, the authorities’ response has run counter to this demand. Under the assumption that all protests are violent and disorderly, several decision makers have formulated initiatives that further harden the use of force. In this article, we evaluate the validity of this assumption. Using a multinomial regression model that takes a sample of 22,167 protest events recorded between 1975 and 2016, we analyze the variables that influence the use of some repertoires over others. The results that show violence is a marginal tactic and the probability that it will be used is associated with a few variables in which the presence of illegal armed groups does not seem to have greater relevance. <![CDATA[THE IDEOLOGIES AND POLITICAL MOBILIZATIONS OF URIBISM AND PETRISM: TWO DIFFERENT COLOMBIANS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052020000100191&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Aunque el Uribismo y el Petrismo son los dos proyectos más importantes en la derecha e izquierda colombiana, respectivamente, no existen estudios académicos que comparen sus ideologías y movilizaciones sociales. Este artículo propone llenar este vacío comparando la dimensión ideológica de cada proyecto y el apoyo electoral que reciben entre diferentes estratos sociales. A tal fin, utilizo un marco teórico para el análisis de ideologías desarrollado por Michael Freeden (1996) y los resultados electorales de la segunda vuelta de las elecciones presidenciales de 2018 en las tres ciudades principales de Colombia, Bogotá, Medellín y Cali. El hallazgo central de esta investigación es que mientras el Uribismo es un proyecto político neoconservador, que combina la ideología conservadora y neoliberal, recibe más apoyo entre los estratos altos (5 y 6), el Petrismo articula una ideología populista socialdemócrata que recibe más apoyo entre los estratos bajos (1 y 2).<hr/>ABSTRACT Although Uribismo y Petrismo are the two most important political projects on the right and left of the Colombian political scene respectively, there are no academic investigations that compare their ideologies and political mobilizations. This article aims to address this problematic void in the literature by comparing their ideological dimension and the political support they enjoy amongst different social strata. To this end, I utilize a theoretical framework for the analysis of ideologies developed by Michael Freeden (1996), as well as the electoral results of the second round of the 2018 Presidential Elections in the three biggest Colombian cities, Bogota, Medellin and Cali. The main finding of this article is that while Uribismo is a neoconservative political project that receives more electoral support from the upper social strata, Petrismo articulates a populist and social democratic ideology that enjoys more support amongst the lower social strata. <![CDATA[SOCIAL MOVEMENTS: THE ROLE OF EMOTIONS AND HUMAN RIGHTS IN THE TRANSFORMATION OF LOCAL AND INTERNATIONAL LAW]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052020000100210&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La teoría de los nuevos movimientos sociales brinda herramientas analíticas para comprender cómo se manifiestan las emociones en los movimientos sociales (MS), y cómo se activan como posibilidades transformadoras de las realidades y contextos en los que estos se dinamizan. Este artículo aporta a la discusión sobre los MS enfatizando en el rol de las emociones como catalizadores de cambios y transformaciones, especialmente con respecto a los Derechos Humanos (DDHH). Para esto, a través de un análisis de fuentes teóricas se examinan las relaciones de interdependencia entre los MS, las emociones y el derecho. El artículo argumenta que los DDHH y las emociones son recursos que emplean los MS que facilitan su acción transformadora en la esfera local en tanto promueven un cambio de abajo hacia arriba y a nivel internacional lo que permiten generar una mayor sincronía social.<hr/>ABSTRACT The theory of new social movements provides analytical tools to understand how emotions manifest in social movements (SM), and how they are activated as transformative possibilities of realities and contexts in which they are energized. This article provides a discussion on SM, emphasizing the role of emotions as catalysts for changes and transformations, especially with regard to Human Rights (Human Rights). For this, through an analysis of theoretical sources, the interdependence relationships between SM, emotions and law are examined. The article argues that human rights and emotions are resources used by SM that facilitate their transformative action in the local sphere while promoting a change from the bottom up and an international level to the extent that they help generate greater social synchronization. <![CDATA[DEMOCRACY: CONSENSUS OR CONFLICT?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052020000100226&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La democracia implica necesariamente conflicto. En el caso colombiano, se trata de un diferendo, un conflicto entre posiciones en el cual todo consenso traiciona las reivindicaciones originales de, al menos, una de las partes. La desproporción, desigualdad o distorsión no se zanja por medio de un acuerdo. Una versión secularizada del “sacramento del perdón y la reconciliación” se presenta ahora como una virtud política. Sin embargo, la proyección del diferendo en consenso y reconciliación, en acuerdo y armonía, siempre será engañosa. La democracia es un espacio político que se resiste a una narrativa de la reconciliación. El texto discute, en el contexto contemporáneo colombiano, los conceptos de “democracia” “reconciliación” y “diferendo”, critica la unicidad de nociones como “pueblo” y “nación”, y problematiza la supuesta dicotomía entre “guerra” y “paz”.<hr/>ABSTRACT Democracy implies necessarily conflict. The Colombian conflict is a case of a differend, [différend] a dispute, a conflict between positions in which any consensus betrays the original claims of, at least, one of the parties. The inequality and distortion that the rebellion exposes cannot be resolved by an agreement between the opposed parties. A secularized version of the sacrament of “forgiveness and reconciliation” is now presented as a political virtue. However, the projection of the differend in consensus and reconciliation will always be deceptive and deceitful. The political space of democracy must resist a narrative of reconciliation. The text discusses, in the contemporary Colombian context, the concepts of “ a “democracy”, reconciliation” and differend, criticizes the unity of notions such as “people” and “nation, and problematizes the supposed dichotomy between “war” and “peace”.