Scielo RSS <![CDATA[Análisis Político]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-470520210001&lang=en vol. 34 num. 101 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[ANÁLISIS POLÍTICO]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052021000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[ADVANCES IN EQUALITY FROM A GENDER PERSPECTIVE IN COLOMBIAN CONSTITUTIONAL LAW]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052021000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Dentro del marco de la celebración del trigésimo aniversario de la Constitución Política colombiana, el presente artículo analiza el desarrollo de los conceptos de género e identidad de género en el derecho constitucional colombiano y su incidencia en el derecho penal. Para ello recurre al método dogmático-jurídico; se interpretan el precedente constitucional y la literatura especializada. Se plantea que la ampliación del concepto de género en el escenario constitucional y de la claridad frente a la identidad de género han conducido al reconocimiento de los derechos políticos, sexuales y reproductivos de las mujeres, y han llevado a implementar medidas punitivas en contra de las violencias de género, como la tipificación del feminicidio y su extensión al transfeminicidio.<hr/>ABSTRACT In the framework of the celebration of the thirtieth anniversary of the Colombian Political Constitution, this article analyzes the development of the concepts of gender and gender identity in Colombian constitutional law and their impact on criminal law. To do this, it resorts to the dogmatic-legal method to analyze the jurisprudence of the Constitutional Court and specialized literature. The article suggests that the expansion of the concept of gender and the incorporation of the category of gender identity have allowed the adoption of measures aimed at strengthening the political, sexual, and reproductive rights of women, as well as the implementation of protection measures against various forms of gender-based violence, such as the classification of femicide and its extension to transfemicide as a criminal offence. <![CDATA[COLOMBIAN CONSTITUTION OF 1991 AND MULTICULTURALISM IN PRACTICE(S). THROUGH INSTITUTIONALIZATION AND RESISTANCE PROCESSES, INDIGENOUS PEOPLES “CAME TO STAY”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052021000100023&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El reconocimiento del carácter pluriétnico y multicultural de la nación colombiana corresponde a uno de los cambios más significativos introducidos por la Constitución de 1991, desde los planos societal y político. Con base en la experiencia de los pueblos indígenas, este artículo analiza los efectos de dicha transformación, entre discursos y prácticas. Ya pasados 30 años de la promulgación de la Carta Magna, en un contexto que atestigua un balance matizado para el “multiculturalismo a la colombiana”, se destaca su peso en el ámbito político (sub)nacional, entre la institucionalización y procesos de resistencia.<hr/>ABSTRACT The recognition of Colombia as a pluriethnic and multicultural nation corresponds to one of the most significant changes at the social and political level, introduced by the Constitution of 1991. Based on the experience of Indigenous peoples, this paper examines the effects of such a transformation at the intersection of discourses and practices. Thirty years later, in a context that reveals a nuanced balance of “Colombian-style multiculturalism,” Indigenous peoples’ influence stands out in the (sub)national political sphere, through institutionalization and resistance processes. <![CDATA[THE STATE AS A PROJECT IN THE CONSTITUTION OF 1991]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052021000100047&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La Constitución de 1991 tuvo el propósito de fortalecer el Estado y su capacidad institucional, para superar así una situación de violencia exacerbada; sin embargo, se mantuvo la estructura del Estado del régimen constitucional anterior, aunque también se le dio un nuevo alcance, al definirlo como “un Estado social de derecho”. De esa manera se establecen las bases de la organización del Estado colombiano y se determina su sentido y la forma que adopta. Para definir el significado de todos estos elementos, es necesario abordar algunos presupuestos conceptuales sobre el Estado y su vínculo con el derecho. Sobre esta base es posible desarrollar una revisión general de las principales características político-jurídicas del Estado en Colombia y, además, formular un balance crítico después de 30 años de vigencia de la Constitución que muestra que, en muchos lugares y contextos, el Estado es aún una aspiración, si bien se produjo una trasformación en la relación entre derecho y Estado.<hr/>ABSTRACT The Constitution of 1991 aimed to strengthen the State and its institutional capacity, overcoming thus a situation of heightened violence. It maintained, however, the State structure of the previous constitutional regime, although it was given a new dimension by defining it as “a welfare State based on the rule of law.” In this way, it laid the foundations of the organization of the Colombian State and determined its meaning and form. To define the meaning of all these elements it is necessary to examine some conceptual assumptions about the State and its link to law. On this basis, it is possible to carry out a general review of the main political-legal characteristics of the State in Colombia and, in addition, to formulate a critical analysis after thirty years of validity of the Constitution that shows that in many places and contexts the State is still an aspiration, although the relationship between law and State was transformed. <![CDATA[FOUNDATIONS, REALITIES, AND CHALLENGES OF INTERNATIONALIZATION IN COLOMBIA. THE CONSTITUTION OF 1991 AND ITS THIRTY-YEAR HISTORY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052021000100068&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La internacionalización territorial es una práctica que no habría sido posible implementar en Colombia con el marco constitucional existente hasta 1991; sin embargo, la implementación de iniciativas constitucionales para favorecer las entidades territoriales hacia dentro y facilitar los vínculos en el plano internacional ha dado libertad y fortalecido la interacción de los actores locales con pares a escala internacional que cuentan con intereses comunes. No obstante, ese punto de partida y el desarrollo que han tenido dichas prácticas a lo largo de las últimas tres décadas abren nuevos retos para que las entidades subnacionales, en conjunto con las entidades del orden nacional, logren aprovechar al máximo las capacidades de cada uno de los territorios colombianos y las infinitas posibilidades que existen dentro del orden internacional para su desarrollo.<hr/>ABSTRACT Territorial internationalization is a practice that would have been impossible to implement in Colombia under the constitutional framework that existed before 1991. Nevertheless, the implementation of constitutional initiatives to promote inward territorial entities and facilitate international links has given freedom and strengthened local actors’ interaction with global peers based on common interests. This starting point, however, and the development of these practices over the last three decades have opened up new challenges for sub-national entities, in conjunction with national ones, to make the most of the capacities of each of Colombia’s territories and the infinite possibilities that exist within the international order for their development. <![CDATA[LAWYERS IN BULK: LEGAL EDUCATION IN COLOMBIA FROM A COMPARATIVE PERSPECTIVE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052021000100097&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN A pesar de la importancia que tiene la educación jurídica en el fortalecimiento del Estado de derecho, en Colombia se ha investigado poco sobre este tema. Este artículo se propone ayudar a remediar ese vacío analizando la educación jurídica colombiana a la luz de los casos de Alemania, Estados Unidos y México. El modelo de educación jurídica alemán se caracteriza por una fuerte regulación estatal; el estadounidense, por los fuertes controles por parte de la profesión, y el mexicano, por la desregulación y el predominio del mercado. Colombia tiende a parecerse a este último modelo. El artículo plantea que la actual educación jurídica colombiana no es una fatalidad, sino el producto de opciones concretas que elegimos hace décadas. Esas opciones han sido con frecuencia nocivas, pero son reversibles si aprendemos de las lecciones valiosas de los modelos de otras latitudes.<hr/>ABSTRACT Despite the importance of legal education to enhance the rule of law, little research has been done on this subject in Colombia. This article seeks to help bridge this gap by analyzing Colombian legal education through a comparison with Germany, the United States, and Mexico. The German model of legal education is characterized by strong state regulation, the us model has strong controls by the profession, and the Mexican model presents deregulation and market dominance. Colombia tends to resemble the latter model. This article argues that current legal education in Colombia is not an inevitable fate, but the result of specific choices made decades ago. Although these choices have often been harmful, they are reversible if we learn from the valuable lessons offered by models from different regions. <![CDATA[THE DAY AFTER AND THE REPARATIVE LEADERSHIPS: THE NEED FOR A NEW POLITICAL LEADERSHIP FOR POST-PANDEMIC TIMES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052021000100120&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La crisis económica desatada por la pandemia del COVID -19 puede dar lugar a fenómenos de regresión colectiva que, a su turno, pueden ser aprovechados por líderes que promuevan la ruptura de las reglas de juego y la concentración de poder. No obstante, la misma crisis puede ser una oportunidad para la emergencia de un nuevo tipo de liderazgo que logre canalizar creativa y constructivamente las tensiones causadas por la pérdida y la humillación experimentadas por muchos individuos. El psicoanalista Vamik Volkan denomina este tipo de liderazgo reparativo. Sin embargo, la metáfora que usa para darle contenido a este concepto revela que permanece anclado en la misma dinámica regresiva que procura superar. Por tal razón, propongo un nuevo concepto de liderazgo sin líderes que, basado en el carácter colectivo, la rotación y el sorteo, permitiría recuperar la concepción de la política como servicio público.<hr/>ABSTRACT The economic crisis unleashed by the COVID -19 pandemic can give rise to phenomena of collective regression, which, in turn, may lead to the emergence of leaders who encourage breaking the rules of the game and promote the concentration of power. However, the very same crisis may be an opportunity for the appearance of a new type of leadership that creatively and constructively channels the tensions caused by the loss and humiliation experienced by many individuals. Psychoanalyst Vamik Volkan calls this kind of leadership reparative. However, the metaphor he uses to give content to this concept reveals that it is anchored in the same regressive dynamic that it seeks to overcome. For this reason, this paper proposes a new concept of leadership without leaders, which-based on its collective character, rotation, and selection by lot-would allow recovering the idea of politics as a public service. <![CDATA[FROM REBIRTH TO DOWNFALL? SOCIO-CULTURAL STRUGGLE IN PRESENT-DAY BOLIVIA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052021000100144&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Tras la renuncia del presidente indígena de Bolivia, Evo Morales, quien se caracterizaba por un discurso decolonial, el presente texto ofrece una reflexión sobre la importancia de la comunicación visual y la indumentaria, particularmente en campos como la moda y la industria cultural. Para ello, se utilizan herramientas del análisis crítico del discurso y se exponen las transformaciones ocurridas en Bolivia durante los gobiernos de Morales, donde se abrió la puerta a un nuevo expresar sociocultural, en el que la cultura indígena renació hasta convertirse en un ejemplo de resistencia latinoamericana en contra de la colonización. Tal renacimiento se encuentra en vilo ante los cambios políticos que, biblia en mano, amenazaron con marchitar los logros indígenas que florecieron durante el gobierno de Morales.<hr/>ABSTRACT After the resignation of indigenous president Evo Morales, characterized by his decolonial speech, this text offers a reflection on the political relevance of visual communication and clothing, especially in fields such as fashion and cultural industry. Using tools of critical discourse analysis, the article describes the transformations that occurred in Bolivia during the governments of Morales in terms of socio-cultural expressions. In this period, indigenous culture experienced a process of rebirth and became an example of Latin American resistance against colonization. Such rebirth is precarious due to political changes that, bible in hand, threatened to wither indigenous achievements that, amidst criticism, flourished during the governments of Morales.