Scielo RSS <![CDATA[Cuadernos de Economía]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-477220190002&lang=en vol. 38 num. 77 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[The effects of central bank communication on public debt securities: Empirical evidence for Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722019000200337&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo examina los efectos de la comunicación del banco central sobre los títulos de deuda pública para una economía emergente. Se toma como estudio de caso la economía colombiana con datos referentes al periodo de 2008 a 2016 y se analizan los comunicados de prensa, las minutas y los reportes de inflación. Los hallazgos indican que la comunicación tiene efectos importantes sobre el nivel de los retornos de los títulos de deuda pública al día siguiente de los anuncios del banco central, y el efecto es mayor para las minutas de política monetaria. JEL: E52, E58, E63.<hr/>ABSTRACT This paper examines the effect of the central bank's communication on public debt for the Colombian economy with data referring to the period 2008-2016. The press releases, the minutes and the inflation reports are analyzed. The findings indicate that communication has important effects on the levels of returns of public debt securities the day after the announcements, and the effect is greater for the monetary policy minutes. JEL: E52, E58, E63.<hr/>RÉSUMÉ Cet article étudie les effets de la communication de la banque centrale sur les titres de dette publique pour une économie émergente. Nous prenons pour étude de cas l'économie colombienne avec des données relatives à la période 2008 - 2016 et nous analysons les communiqués de presse, les minutes et les rapports d'inflation. Les résultats indiquent que la communication a des effets importants sur le niveau des retours des titres de dette publique le jour qui suit les annonces de la banque centrale, et l'effet est plus important pour les minutes de politique monétaire. JEL: E52, E58, E63.<hr/>RESUMO Este artigo examina os efeitos da comunicação do banco central sobre os títulos de dívida pública para uma economia emergente. É tomada como estudo de caso a economia colombiana com dados referentes ao período de 2008 a 2016 e são analisados os comunicados de imprensa, as minutas e os relatórios de inflação. As descobertas indicam que a comunicação tem efeitos importantes sobre o nível dos retornos dos títulos de dívida pública no dia seguinte aos anúncios do banco central, e o efeito é maior para as minutas de política monetária. JEL: E52, E58, E63. <![CDATA[IS THERE A RELATIONSHIP BETWEEN SCHOOLING AND RISKY HEALTH BEHAVIORS IN COLOMBIA?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722019000200365&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This paper uses the National Health Survey to analyze the relationship between education and risky health behaviors, namely smoking, heavy drinking, obesity, and unsafe sexual behavior, by estimating the education gradient. We also provide evidence on the effect of education, socio-economic and knowledge variables on these health behaviors by gender and area of residence. The results indicate that there is a negative and significant effect of years of schooling on the probability of smoking, whereas the probability of heavy drinking and unsafe sexual behaviors increase with education, highlighting the importance of social and cultural factors. JEL: I1, I12, I20, C25.<hr/>RESUMEN Este artículo utiliza la Encuesta Nacional de Salud para analizar la relación entre educación y comportamientos riesgosos para la salud, como fumar, tomar en exceso, ser obeso y tener comportamientos sexuales riesgosos, estimando el gradiente de la educación. Se proporciona evidencia sobre el efecto de la educación, y de variables socioeconómicas y de conocimiento por género y área de residencia. Los resultados indican que existe un efecto negativo y significativo de la educación en la probabilidad de fumar mientras que la probabilidad de beber en exceso y de tener comportamientos sexuales riesgosos aumenta con la educación, destacando la importancia de factores sociales y culturales. JEL: I1, I12, I20, C25.<hr/>RÉSUMÉ Cet article utilise l'Enquête Nationale de Santé pour analyser la relation entre éducation et comportements à risque pour la santé, comme fumer, boire en excès, être obèse ou avoir des comportements sexuels à risques, en évaluant le niveau d'éducation. Il démontre l'effet de l'éducation, de variables socio-économiques et de connaissance selon le genre et lieu de résidence. Les résultats montrent qu'il existe un effet dissuasif et significatif de l'éducation sur la probabilité de fumer tandis que la probabilité de boire à l'excès et d'avoir des comportements sexuels à risque augmentent avec l'éducation, soulignant l'importance de facteurs sociaux et culturels. JEL: I1, I12, I20, C25.<hr/>RESUMO Este artigo utiliza a Pesquisa Nacional de Saúde para analisar a relação entre a educação e os comportamentos de risco para a saúde, como fumar, beber em excesso, a obesidade e ter comportamentos sexuais de risco, estimando o gradiente de escolaridade. São fornecidas evidências sobre o efeito da educação e das variáveis socio-econômicas e de conhecimento por gênero e área de residência. Os resultados indicam que há um efeito negativo e significativo da educação sobre a probabilidade de fumar, enquanto a probabilidade de beber em excesso e de ter comportamentos sexuais de risco aumenta com a educação, destacando a importância de fatores sociais e culturais. JEL: I1, I12, I20, C25. <![CDATA[Aggregate demand and regional inequality by gender in Mexico]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722019000200399&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se propone una técnica de descomposición estructural que permite descomponer el ingreso laboral de hombres y mujeres en cuatro regiones de México, vinculado a una expansión en la demanda final en tres efectos: nacional, regional y tecnológico. Los resultados indican que los multiplicadores del ingreso de las mujeres son relativamente altos en servicios. El consumo del Gobierno es el que impacta más el ingreso de las mujeres; en cambio, la expansión de la inversión favorece más el ingreso de los hombres. Los índices de equidad de género regionales son poco sensibles a expansiones en la demanda final. JEL: C67, R12, J30, J16, D63.<hr/>ABSTRACT A structural decomposition technique is proposed in order to break down the labor income of men and women in four regions of Mexico, and is linked to a final demand expansion, into three effects: national, regional and technological. The results suggest that labor income multipliers for women are relatively high in services. Government consumption tends to benefit the income of women more, whereas the expansion in investment tends to favor the income of men more. Regional gender equality indices are not sensitive to expansions in the final demand. JEL: C67, R12, J30, J16, D63.<hr/>RÉSUMÉ Nous proposons une technique de décomposition structurelle qui permet de décomposer le revenu professionnel des hommes et des femmes dans quatre régions du Mexique, lié à une expansion de la demande finale dans trois effets : national, régional et technologique. Les résultats montrent que les multiplicateurs du revenu des femmes sont relativement élevés dans les services. La consommation du Gouvernement est celle qui influence le plus le revenu des femmes ; par contre, l'expansion de l'investissement favorise davantage le revenu des hommes. Les indices régionaux d'équité de genre sont peu sensibles aux expansions dans la demande finale. JEL: C67, R12, J30, J16, D63.<hr/>RESUMO É proposta uma técnica de decomposição estrutural que permite descompor o ingresso no mercado de trabalho de homens e mulheres em quatro regiões do México, vinculado a uma expansão na demanda final em três efeitos: nacional, regional e tecnológico. Os resultados indicam que os multiplicadores do ingresso das mulheres são relativamente altos no setor de serviços. O consumo do Governo é o que impacta mais no ingresso das mulheres; por outro lado, a expansão do investimento favorece mais o ingresso dos homens. Os índices de igualdade de gênero regionais são pouco sensíveis a expansões na demanda final. JEL: C67, R12, J30, J16, D63. <![CDATA[No linearities and threshold effects in the human capital-economic growth relationship]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722019000200425&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo analiza la relación capital humano-crecimiento (considerando el primero con un enfoque amplio que involucra salud y educación) para 86 países en el periodo de 1960 a 2010. El objetivo es evaluar la presencia de no linealidades y efectos umbral mediante técnicas de panel paramétricas y semiparamétricas. Los resultados muestran: a) evidencia notoria de no linealidades en la educación, con un rango de valores medios de educación (e ingresos) para los cuales la relación es negativa (efectos umbral); b) evidencia de no linealidades para la salud, aunque el efecto es más suave; y c) gran dispersión en la relación educación-crecimiento a niveles medios y altos de ingresos. JEL: C1, I0, O4, O5.<hr/>ABSTRACT This paper analyzes the relationship between human capital and growth (considering the first through a broad approach involving health and education) for 86 countries from 1960-2010. The objective is to evaluate the presence of nonlinearities and the threshold effects by using parametric and semiparametric panel techniques. The results show: a) well-known evidence of nonlinearities in education, with a range of average values of education (and income) for which the relation is negative (threshold effects); b) evidence of nonlinearities for health, although the effect is smoother; and c) great dispersion in the education-growth relationship at medium and high levels of income. JEL: C1, I0, O4, O5.<hr/>RÉSUMÉ Cet article analyse la relation capital humain - croissance économique (considérant le premier par une vaste approche qui inclut santé et éducation) pour 86 pays pour la période 1960 - 2010. L'objectif consiste à évaluer la présence de non-linéarités et d'effets de seuil par des techniques de panel paramétriques et semi paramétriques. Les résultats montrent a) une évidence notoire de non-linéarités dans l'éducation, avec un niveau de valeurs moyennes d'éducation (et de revenus) pour lesquelles la relation est négative (effets de seuil) ; b) évidence de non-linéarités pour la santé, bien que l'effet soit plus doux ; et, c) une grande dispersion dans la relation éducation-croissance à des niveaux moyens et élevés de revenus. JEL: C1, I0, O4, O5.<hr/>RESUMO Este artigo analisa a relação capital humano-crescimento (considerando o primeiro com um enfoque amplo que involve saúde e educação) para 86 países no período de 1960 a 2010. O objetivo é avaliar a presença de não linearidades e efeitos de limiar mediante técnicas de paineis paramétricos y semiparamétricos. Os resultados mostram a) evidência notória de não linearidades na educação, com um intervalo de valores médios de educação (e ingressos) para os quais a relação é negativa (efeitos de limiar); b) evidência de não linearidades para a saúde, ainda que o efeito seja mais suave; e c) grande dispersão na relação educação-cresci-mento a níveis médios e altos de ingressos. JEL: C1, I0, O4, O5. <![CDATA[Functional regions in the northern municipalities of the Magdalena department in Colombia: An approach from the classic Christaller model]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722019000200461&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de este artículo es identificar las regiones funcionales en los municipios del norte del departamento del Magdalena en Colombia, usando la teoría de los lugares centrales de Christaller. El diseño empírico se basa en teoría de grafos, usando una muestra aleatoria. Se encontraron lugares centrales de primer (Santa Marta y Barranquilla) y segundo orden (Ciénaga, Fundación y Pivijay), a los cuales acuden las personas a comprar bienes y servicios que no encuentran en sus lugares de habitación. Se sugiere mejorar la malla vial secundaria y terciaria entre los corregimientos y los lugares centrales identificados en el estudio, además del diseño de una microrregionalización, con la cual se puede acercar más la administración del Estado a la realidad territorial local. JEL: R, R1, R12, R19.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to identify functional regions in northern Magdalena region of Colombia, using the theory of the central places of Christaller. The empirical design is based on the Graph Theory and uses a random sample. We find that the region has two First Order Central Places (Santa Marta and Barranquilla), and three Second Order Central Places (Ciénaga, Fundación and Pivijay). Consumers attend the first and second order central places to obtain products. It is suggested that with the described spatial structure, improvements in secondary and tertiary roads between small settlements and the identified central places might improve development conditions. This exercise is useful for micro-regionalization efforts, where the State administration is brought closer to the local territorial reality. JEL: R, R1, R12, R19.<hr/>RÉSUMÉ L'objectif de cet article consiste à identifier les régions fonctionnelles dans les municipalités du nord du département du Magdalena en Colombie, en utilisant la théorie des lieux centraux de Christaller. La conception empirique se base sur la théorie des graphes en utilisant un échantillon aléatoire. On rencontre des lieux centraux de premier ordre (Santa Marta et Barranquilla) et de second ordre (Ciénaga, Fundación et Pivijay), où viennent les personnes pour acheter des biens et des services qu'ils ne trouvent pas là où ils habitent. Nous suggérons d'améliorer le réseau routier secondaire et tertiaire entre les bourgades et les lieux centraux identifiés dans cette étude, en plus de la conception d'une micro régionalisation par laquelle on peut rapprocher davantage l'administration de l'Etat de la réalité territoriale locale. JEL: R, R1, R12, R19.<hr/>RESUMO O objetivo deste artigo é identificar as regiões funcionais nos municípios do norte do departamento de Magdalena na Colômbia, usando a teoria dos lugares centrais de Christaller. O projeto empírico se baseia em teoria dos grafos, usando uma amostra aleatória. Encontramos lugares centrais de primeira (Santa Marta e Barranquilla) e segunda ordem (Ciénaga, Fundación e Pivijay), aos quais comparecem as pessoas para comprar bens e serviços que não encontram em seus lugares de habitação. Uma sugestão é melhorar a malha viária secundária y terciária entre as comunidades e os lugares centrais identificados no estudo, além do projeto de uma micro regionalização, com a qual se pode aproximar mais a administração do Estado à realidade territorial local. JEL: R, R1, R12, R19. <![CDATA[Do non-cognitive skills act as mediators in the teaching and learning process? Evidence for Argentina]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722019000200493&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los procesos educativos pueden generar tanto resultados cognitivos -conocimiento y aptitudes- como no cognitivos -actitudes y expectativas-. Estos últimos han sido relegados en la literatura de la economía de la educación, a pesar de su relevancia en el desarrollo individual y social. El objetivo del trabajo es contrastar la hipótesis de que estas competencias actúan como mediadoras entre los tradicionales factores explicativos en la función de producción educativa y los logros cognitivos. Para ello, se estima un modelo de ecuaciones estructurales a partir de datos de PISA 2012 para Argentina. Los resultados muestran evidencia en favor de la hipótesis propuesta. JEL: I20, I21, I24, C31.<hr/>ABSTRACT Educational processes may generate both cognitive -knowledge and skills- and non-cognitive -attitudes and expectations- results. The latter have been overlooked in the Economics of Education literature, despite their relevance in terms of individual and social development. The objective of this article is to test the hypothesis that these competencies act as mediators between the traditional explanatory factors included in the education production function and the cognitive outcomes. To do this, a Structural Equations Model (SEM) is estimated using PISA 2012 data for Argentina. Results favor the proposed hypothesis. JEL: I20, I21, I24, C31.<hr/>RÉSUMÉ Les processus éducatifs peuvent générer tant des résultats cognitifs -connaissance et aptitudes- que non cognitifs -attitudes et expectatives-. Ces derniers ont été relégués dans les publications de l'économie de l'éducation, malgré leur importance dans le développement individuel et social. L'objectif de ce travail est de nuancer l'hypothèse selon laquelle ces compétences agissent comme des médiatrices entre les facteurs traditionnels explicatifs dans la fonction de production éducative et les résultats cognitifs. Pour cela, on considère un modèle d'équations structurelles à partir de données de PISA 2012 pour l'Argentine. Les résultats confirment l'hypothèse proposée. JEL: I20, I21, I24, C31.<hr/>RESUMO Os processos educativos podem gerar tanto resultados cognitivos -conhecimento e atitudes- como não cognitivos -atitudes e expectativas-. Estes últimos têm sido relegados na literatura da economia da educação, apesar de sua relevância no desenvolvimento individual e social. O objetivo do trabalho é contrastar a hipótese de que estas competências atuam como mediadoras entre os tradicionais fatores explicativos na função de produção educativa e as realizações cognitivas. Para isso, estima-se um modelo de equações estruturais a partir de dados de PISA 2012 para Argentina. Os resultados mostram evidência em favor da hipótese proposta. JEL: I20, I21, I24, C31. <![CDATA[EXCHANGE RATE PASS-THROUGH INTO CONSUMER HEALTHCARE PRICES IN COLOMBIA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722019000200523&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The exchange rate pass-through into the consumer price index on healthcare goods and services was measured by estimating a FAVAR model for Colombia. Results provide evidence of an incomplete and heterogeneous effect. There is no indication of transmission to the services or insurance indexes, but there is a significant effect on the medicines and devices indexes that have implications for out-of-pocket expenditure. Therefore, this indicates that the Colombian healthcare system effectively protects consumers from exchange rate volatility, but may need to design policies to protect consumers from price rises in medicines and goods that are not covered by the national benefits package. JEL: I10, I18, E31, E37, F31.<hr/>RESUMEN Se mide el efecto transmisión de la tasa de cambio al índice de precios al consumidor de los bienes y servicios de salud haciendo uso de un modelo FAVAR. Los resultados obtenidos proveen evidencia de un efecto incompleto y heterogéneo. No se encuentra un efecto transmisión a los sectores de servicios y seguros, sin embargo, se encuentra dicho efecto en medicinas y bienes, que tienen implicaciones para el gasto de bolsillo. Lo anterior indica que el sistema de salud colombiano protege a los consumidores de la volatilidad de la tasa de cambio, pero necesita políticas orientadas a sectores no cubiertos. JEL: I10, I18, E31, E37, F31.<hr/>RÉSUMÉ On mesure l'effet de la transmission du taux de change à l'indice de prix au consommateur des biens et services de santé en utilisant un modèle FAVAR. Les résultats révèlent un effet incomplet et hétérogène. On ne trouve pas d'effet de transmission aux secteurs de services et d'assurances, cependant on trouve cet effet sur les soins médicaux et les biens avec des implications sur les dépenses personnelles. Ce qui précède montre que le système de santé colombien protège les consommateurs de la volatilité du taux de change, mais requiert des politiques orientées vers des secteurs non couverts. JEL: I10, I18, E31, E37, F31.<hr/>RESUMO O efeito da transmissão da taxa de câmbio sobre o índice de preços ao consumidor de bens e serviços de saúde é medido usando um modelo FAVAR. Os resultados obtidos fornecem evidências de um efeito incompleto e heterogêneo. Não se encontra nenhum efeito de transmissão para os setores de serviços e de seguros; no entanto, esse efeito é encontrado em medicamentos e bens, que têm implicações para as despesas extras. Isso indica que o sistema de saúde colombiano protege os consumidores da volatilidade da taxa de câmbio, mas precisa de políticas orientadas para os setores não cobertos. JEL: I10, I18, E31, E37, F31. <![CDATA[A 'no' as an answer: Interpretation, treatment and analysis in contingent valuation studies]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722019000200551&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El método de valoración contingente (MVC) es extensivamente usado para asistir decisiones de carácter público. Preocupa, sin embargo, que una proporción importante de individuos proveen una disposición a pagar de cero que no es reconciliable con la teoría económica. Basado en tres ejercicios de MVC, este artículo examina las motivaciones detrás de estos ceros no económicos (protesta) y sus implicaciones para la estimación de valores monetarios. Los resultados muestran que detrás de las protestas hay motivaciones éticas y de equidad que deberían ser consideradas en los procesos de decisión, pero que quedan escondidas al seguir el procedimiento convencional del MVC. JEL: Q50, Q51, Q57, Q58.<hr/>ABSTRACT The Contingent Valuation Method (CVM) is widely used to assist public decisions. It is worrying, however, that a significant proportion of individuals provide a willingness to pay from scratch, which is not reconcilable with the economic theory. Using three CVM exercises carried out in Colombia, this study examines what motivates these non-economic zeros (protest) responses and their implications for the estimation of monetary values. Our results show that protest responses are supported by ethical and fairness motivations, which should be taken into account in decision making but are ignored if one follows the conventional CVM procedure. JEL: Q50, Q51, Q57, Q58.<hr/>RÉSUMÉ La méthode d'évaluation contingente (MVC sigle en espagnol) est largement utilisée pour assister des décisions de caractère public. Il est néanmoins préoccupant qu'une proportion importante d'individus pourvoient une disposition à payer de zéro qui n'est pas réconciliable avec une théorie économique. Se basant sur trois exercices de MVC, cet article examine les motivations qui se cachent derrière ces zéros non économiques (protestation) et leurs implications pour l'estimation de valeurs monétaires. Les résultats montrent que derrière les protestations, il existe des motivations éthiques et d'équité qui devraient être prises en compte dans les processus de décision, mais qui restent dissimulées lorsqu'on suit la procédure conventionnelle du MVC. JEL: Q50, Q51, Q57, Q58.<hr/>RESUMO O método de avaliação contingente (MVC) é extensivamente usado para assistir decisões de caráter público. Preocupa, no entanto, que uma proporção importante de indivíduos provém uma disposição zero de pagar que não é reconciliável com a teoria econômica. Baseado em três exercícios de MVC, este artigo examina as motivações por trás destes zeros não econômicos (protesto) e suas implicações para a estimação de valores monetários. Os resultados mostram que por trás dos protestos há motivações éticas e de igualdade que deveriam ser consideradas nos processos de decisão, mas que ficam escondidas seguindo o procedimento convencional do MVC. JEL: Q50, Q51, Q57, Q58. <![CDATA[Judicial treatment and pre-trial detention in a sample of arraignment hearings in Bogotá and Cali]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722019000200581&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo examina los factores que condicionan el trato y la disposición preliminar de casos penales. Para esto estimamos modelos multivariados basados en la observación aleatoria de audiencias en Bogotá y Cali (N = 330), lo que incluyó la recolección de datos sobre el comportamiento de los jueces, sus decisiones y las características de las personas detenidas. Se demuestra que factores "extralegales", como, por ejemplo, el tipo de defensa o el origen étnico o racial de los procesados, están asociados con la variación en el trato e imposición de la detención preventiva, además de criterios "legales" relacionados con la gravedad de los delitos y las condenas previas. JEL: K42, J58, D63, K14.<hr/>ABSTRACT This study examines the correlates of judicial treatment and preliminary disposition of criminal cases in a random sample of cases in arraignment courts in Bogota and Cali (N = 330). We specify a set of multivariate models based on the direct observation of cases in these courts, including data on the behavior of judges, their decisions, and characteristics of suspects. We show variation in the treatment of suspects and their pre-trial detention status, related to "extra-legal" factors such as the type of defense and the racial or ethnic origin of suspects, as well as "legal" factors attached to the severity of the current offense and their prior criminal record. JEL: K42, J58, D63, K14.<hr/>RÉSUMÉ Cet article examine les facteurs qui conditionnent le traitement et la disposition préliminaire d'affaires pénales. Pour cela nous évaluons des modèles multivariés basés sur l'observation aléatoire d'audiences à Bogota et Cali (N = 330), ce qui inclut le recueil de données sur le comportement des juges, leurs décisions et les caractéristiques des personnes détenues. On démontre que des facteurs « extralégaux », comme, par exemple, le type de défense ou l'origine ethnique ou raciale des personnes jugées, sont associées avec la variation dans le traitement et l'imposition de la détention préventive, outre des critères « légaux » liés à la gravité des délits et aux condamnations antérieures. JEL: K42, J58, D63, K14.<hr/>RESUMO Este artigo examina os fatores que condicionam o tratamento e a disposição preliminar de casos penais. Para isto estimamos modelos multivariados baseados na observação aleatória de audiências em Bogotá e Cali (N = 330), o que incluiu a captação de dados sobre o comportamento dos juízes, suas decisões e as características das pessoas detidas. Demonstra-se que fatores "extralegais", como, por exemplo, o tipo de defesa ou a origem étnica ou racial dos processados, estão associados com a variação no tratamento e imposição da detenção preventiva, além de critérios "legais" relacionados com a gravidade dos delitos e as condenações anteriores. JEL: K42, J58, D63, K14. <![CDATA[Labor regulation/deregulation: A theoretical reflection]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722019000200609&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este artículo se presenta un análisis de las capacidades de la empresa neoclásica para generar empleo y bienestar social. Planteamos que la regulación laboral puede mejorar la eficiencia del mercado de trabajo en la creación de empleo, la innovación, la productividad o la cohesión social, lo cual la empresa, por sí sola, no puede asumir. Se trata de que la regulación, las instituciones laborales, reparen algunos fallos de los mercados perfectos en esos cometidos. Se resalta la importancia de la estructura productiva y el marco institucional para establecer el modelo de regulación óptimo, lo que cuestiona la aplicación de políticas similares para realidades nacionales distintas. JEL: J8, L1, J5, L2, O5.<hr/>ABSTRACT In this paper we analyze the capabilities of the neo-classical enterprise to generate employment and social welfare. We point out their limitations and propose that labor regulation can improve labor market efficiency in areas such as job creation, innovation, productivity or social cohesion. We believe that a single company alone cannot assume these goals. So, labor standards could repair some failures of perfect markets in those roles. We explain how such regulation should be, and we highlight the importance of the productive structure and the institutional framework in order to establish the optimal regulation model which questions the implementation of similar policies for different national realities. JEL: J8, L1, J5, L2, O5.<hr/>RÉSUMÉ Dans cet article on présente une analyse des capacités de l'entreprise néoclassique à générer de l'emploi et du bien-être social. Nous établissons que la régulation professionnelle peut améliorer l'efficience du marché du travail dans la création d'emploi, l'innovation, la productivité ou la cohésion sociale, ce que l'entreprise, par elle seule, ne peut assumer. Cela signifie que la régulation, les institutions professionnelles, corrigent certains jugements des marchés parfaits dans ces domaines. Nous soulignons l'importance de la structure productive et du marché institutionnel pour établir le modèle de régulation maximum, ce qui remet en cause l'application de politiques similaires pour des réalités nationales distinctes. JEL: J8, L1, J5, L2, O5.<hr/>RESUMO Neste artigo é apresentada uma análise das capacidades da empresa neoclássica para gerar emprego e bem-estar social. Sugerimos que a regulação laboral pode melhorar a eficiência do mercado de trabalho na criação de emprego, inovação, produtividade ou coesão social, cuja empresa, por si só, não pode assumir. Tratase de que a regulação, as instituições laborais, reparem algumas falhas dos mercados perfeitos nesses papeis. Ressalta-se a importância da estrutura produtiva e o marco institucional para estabelecer o modelo de regulação ótimo, o que questiona a aplicação de políticas similares para realidades nacionais distintas. JEL: J8, L1, J5, L2, O5. <![CDATA[Foreign exchange regulatory framework and dynamics for the external sector: An analysis of the recent Argentine case]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722019000200631&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo analiza los aspectos institucionales que caracterizaron el funcionamiento del mercado cambiario argentino durante la etapa de la posconvertibilidad (2002-2017) y su impacto sobre la dinámica del sector externo. La revisión de los esquemas regulatorios vigentes durante las tres etapas que comprende este periodo, esto es, la de construcción del marco regulatorio del Mercado Único y Libre de Cambios (2002-2011), de control de cambios (2012-2015) y de liberalización (2016-2017), nos permite concluir que las reformas estructurales instrumentadas por el nuevo gobierno no solo no han revertido la tendencia hacia el deterioro del sector externo observada desde el 2011, sino que incluso han tendido a incorporar mayores riesgos sistémicos. JEL: E58, E65, F31, G18.<hr/>ABSTRACT The present paper analyzes the institutional factors that have characterized the Argentine foreign exchange market throughout the post-convertibility era (20022017) and discusses their impact on the dynamics of the external sector. The revision of the different regulatory schemes adopted during this period, namely, the construction of the free and unified exchange market (2002-2011), the stage of foreign exchange controls (2012-2015), and the recent experience of financial deregulation (2016-2017), suggests that the structural reforms implemented by the new government have not reverted the tendency towards external imbalance observed since 2011. Indeed, such reforms have introduced larger systemic risks. JEL: E58, E65, F31, G18.<hr/>RÉSUMÉ Ce travail analyse les aspects institutionnels qui ont caractérisé le fonctionnement du marché des changes argentin durant la période de la post convertibilité (2002-2017) et son impact sur la dynamique du secteur externe. L'examen des schémas régulateurs en vigueur durant les trois étapes que compte cette période, à savoir, celle de la construction du marché régulateur du Marché Unique et Libre de Changes (2002-2011), de contrôle des changes (2012-2015) et de libéralisation (2016-2017), nous permet de conclure que les réformes structurelles mises en place par le nouveau gouvernement ont non seulement renversé la tendance vers la détérioration du secteur externe observée depuis 2011, mais qu'elles ont aussi tendu à incorporer de plus grands risques systémiques. JEL: E58, E65, F31, G18.<hr/>RESUMO O presente trabalho analisa os aspectos institucionais que caracterizaram o funcionamento do mercado cambial argentino durante a etapa da pós-conversibili-dade (2002-2017) e seu impacto sobre a dinâmica do setor externo. A revisão dos esquemas regulatórios vigentes durante as três etapas que compreende este período, isto é, a de construção do marco regulatório do Mercado Único e Livre de Câmbios (2002-2011), de controle de câmbios (2012-2015) e de liberalização (2016-2017), nos permite concluir que as reformas estruturais instrumentadas pelo novo governo não só não tem revertido a tendência até a deterioração do setor externo observada desde 2011, como inclusive tendem a incorporar maiores riscos sistêmicos. JEL: E58, E65, F31, G18.