Scielo RSS <![CDATA[Revista de Ingeniería]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-499320080001&lang=en vol. num. 27 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Superficial Characterization in Gas and Liquid Phase of Activated Carbons</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se determinó el área superficial de carbones activados obtenidos a partir de cascarilla de café y cáscara de coco, mediante isotermas de adsorción de N2 a 77K. Se compararon los resultados con aquellos obtenidos con un método comúnmente utilizado, el índice de azul de metileno, y se encontró una buena correlación entre las dos áreas determinadas por éste método. Se muestra que los dos métodos permiten realizar un análisis complementario de una superficie porosa.<hr/>The superficial area of an activated carbon obtained from coffee husk and coconut shell was determined, by means of isotherms of adsorption of N2 to 77K and the results they area compared with the method of index blue of methylene, finding an good correlation between the two areas determined by this method. This research shows that both methods allow making a complementary analysis of a porous surface. <![CDATA[<B>Control of <I>Copitarsia Decolora</I> in Flower Growing by Issuing Frequencies</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Una de las plagas interceptadas por el Servicio de Inspección de Salud de Animales y Plantas (APHIS) de Estados Unidos, en las exportaciones de algunas especies de flores de corte de Colombia, es Copitarsia spp. El presente estudio evaluó la respuesta evasiva de Copitarsia decolora (Lepidoptera: Noctuidae) mediante la simulación de llamadas de ecolocación de murciélagos como propuesta para el manejo en salas de poscosecha de flores, bajo condiciones controladas. Las formas de las señales de ecolocación de los murciélagos se tomaron de algunas muestras de quirópteros insectívoros y se simularon por medio del software "Sound Ruler", determinando los parámetros fundamentales que caracterizan las llamadas, como amplitud, frecuencia y forma, entre otros. A partir de esta caracterización, se diseñó y construyó un sistema electrónico capaz de reproducir las llamadas de ecolocación. Se probó el sistema, emitiendo la señal reproducida hacia una muestra de Copitarsia, y se observó una reacción evasiva frente a dicha señal.<hr/>One of the plagues intercepted by the Health's supervisory Service of Animals and Plants (APHIS) of United States in the exports of some species of flowers of court of Colombia is Copitarsia spp. The present study evaluated the evasive answer of Copitarsia decolora (Lepidoptera: Noctuidae) by means of the simulation of calls of echolocation of bats like proposal for the handling in rooms of post-harvest of flowers, under controlled conditions. The shapes of the signs of echo-location of the bats took of some samples of insectivorous quirópteros and were simulated by means of the software "Sound Ruler", determining the fundamental parameters that characterize the calls as their width, frequency and it forms, between other ones; starting from this characterization, it was designed and built an electronic system able to reproduce the echo-location calls. The system was tried, emitting the sign reproduced toward a sample of Copitarsia, and an evasive reaction was observed in front of this sign. <![CDATA[<B>Proposal and Application of a Methodology for Estimating the E-readiness of Colombian Municipalities</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en La conformación y consolidación de municipios digitales¹ requiere de construcciones metodológicas que respondan a las diferentes particularidades de los territorios y sus habitantes. La mayoría de municipios colombianos pequeños desconoce la capacidad de apropiación que tienen sus habitantes de las tecnologías de la información y la comunicación - TIC. Nuestro trabajo consiste en construir una metodología para estimar la preparación electrónica (e-preparación, e-readiness) de estos municipios, tanto en cuestiones técnicas como sociales. Presentamos la metodología y su aplicación en dos realidades socioculturales distintas: Castilla la Nueva (Meta) y Guaduas (Cundinamarca).<hr/>The shaping and consolidation of digital municipalities require methodological constructs able to take into account the singularities of territories and their inhabitants. Many Colombian municipalities don't have an understanding of their capability to assimilate Information and telecommunication Technologies - ICT. Our work consists in constructing a methodology to estimate the e-readiness of Colombian municipalities concerning both technical and social issues. We present the methodology and its application in two different socio-cultural realities: Castilla la Nueva (Meta) and Guaduas (Cundinamarca). <![CDATA[<b>Reproducible Fabrication of Scanning Tunneling Microscope Tips</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La fabricación reproducible de puntas de barrido para microscopios de efecto túnel es demostrada usando un método electroquímico. Las puntas son hechas a partir de alambre de tungsteno de 0.5 mm de diámetro. Controlando las condiciones de fabricación: la inmersión en la solución electrolítica, rangos de voltaje-corriente y duración del proceso se logra realizar puntas con relaciones de aspecto de 0.68 y radios de punta de 330 nm en el mejor caso.<hr/>Reproducible fabrication of Scanning Tunneling Microscope tips is carried out following an electrochemical procedure widely reported. Tips are made from 0.5 diameter tungsten wire. Controlling fabrication parameters (immersion in the electrochemical solution, current-voltage ranges, duration of the process, among others) we achieve aspect ratios of 0.68 and tip radii of 330 nm in the best case. <![CDATA[<b>Double-acting Reciprocating Pump for Water Desalination with Reverse Osmosis</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo describe el trabajo realizado en el desarrollo de un sistema de bombeo para desalinización con membranas de ósmosis inversa. El sistema debe cumplir con requerimientos de alta presión (4.8 MPa) y bajos caudales (3.78 L/min), para operar la membrana de ósmosis inversa en su rango de mínimo consumo energético. Para cumplir este objetivo se desarrolla un sistema de desplazamiento positivo de acción simple y doble efecto, impulsado con un motoreductor cicloidal. La bomba desarrollada es evaluada experimentalmente bajo condiciones de laboratorio. El análisis de los resultados evidencia altas eficiencias de conversión de energía a lo largo del ciclo de bombeo. Posteriormente, el sistema de bombeo es evaluado en conjunto con una membrana de ósmosis inversa, obteniéndose resultados satisfactorios en cuanto a tasas de flujo y concentraciones de permeado. El diseño cumple con los requisitos para sustituir sistemas de bombeo usados en la actualidad, tecnológicamente más complejos y al mismo tiempo más costosos.<hr/>The present paper describes the work carried out in the development of a pump system for water desalination in a small reverse osmosis plant. The system must satisfy high pressure (4.8 MPa) and low flow rates (3.78 L/min) to operate the reverse osmosis membrane in its minimum energy consumption range. In order to achieve this objective, a positive displacement pump system (single action double effect) driven by a cyclo speed reduction was developed. The system was tested under laboratory conditions. The analysis of the results shows high energy conversion efficiencies throughout the pumping cycle. The equipment was validated based on the acceptable flow and permeates concentration results. This design is able of replacing actual pump systems that are technologically complex and at the same time more expensive. <![CDATA[<b>Morphological Characterization of Native Starch Granule</b>: <b>Appearance, Shape, Size and its Distribution</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El tamaño y la naturaleza de los gránulos de almidón nativo influyen en su procesabilidad como termoplástico. Estas características dependen de prácticas y latitudes de cultivo. Mediante microscopía óptica se caracterizó morfológicamente el gránulo de almidones nacionales de maíz, yuca y papa. Se presentaron diferencias significativas de tamaño, forma y superficie. Se concluyó que el hilum se ubica centralmente en el gránulo de las dos primeras fuentes; en la tercera se ubica excéntricamente. El tamaño promedio granular de almidón de maíz coincide con otros autores; en la papa difiere. La distribución de tamaño en la yuca y maíz concuerdan con experiencias previas.<hr/>Size and nature of native starch granules influence in its processability as thermoplastic. These characteristics depend upon culture practices and world location. Through light microscopy, the native national corn, cassava and potato starch granule was morphologically characterized. There were significant differences in size, shape and surface. It was concluded that hilum is preferentially located in the center of granule for first and second sources. In the third is located eccentrically. The corn starch median granular size was in agreement with other authors; in potato, it differs. Size distribution in cassava and corn agree with previous experiences. <![CDATA[<b>Opening Section of the “Consulting Engineering Forum</b><b>: </b><b>A Vision for the XXI Century”</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El tamaño y la naturaleza de los gránulos de almidón nativo influyen en su procesabilidad como termoplástico. Estas características dependen de prácticas y latitudes de cultivo. Mediante microscopía óptica se caracterizó morfológicamente el gránulo de almidones nacionales de maíz, yuca y papa. Se presentaron diferencias significativas de tamaño, forma y superficie. Se concluyó que el hilum se ubica centralmente en el gránulo de las dos primeras fuentes; en la tercera se ubica excéntricamente. El tamaño promedio granular de almidón de maíz coincide con otros autores; en la papa difiere. La distribución de tamaño en la yuca y maíz concuerdan con experiencias previas.<hr/>Size and nature of native starch granules influence in its processability as thermoplastic. These characteristics depend upon culture practices and world location. Through light microscopy, the native national corn, cassava and potato starch granule was morphologically characterized. There were significant differences in size, shape and surface. It was concluded that hilum is preferentially located in the center of granule for first and second sources. In the third is located eccentrically. The corn starch median granular size was in agreement with other authors; in potato, it differs. Size distribution in cassava and corn agree with previous experiences. <![CDATA[<b>Trends in Consulting Engineering for Major Projects</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La ingeniería en Colombia y en el mundo está transformándose no sólo en la integración y cada vez más amplia y efectiva utilización de las tecnologías informáticas sino también en la forma como se contrata e interactúa con las entidades propietarias de las obras y los constructores y supervisores de construcción. Las tecnologías informáticas tales como los sistemas CAD, bases de datos, modelación computacional, visualización, etc., fueron el reto más importante de la consultoría en los años 90, puede decirse que está siendo superado exitosamente en nuestro país y que la consultoría hace un uso importante y cada vez más intenso de ellas. Ahora, el impulso a las formas no tradicionales de contratación de las obras de ingeniería, tales como concesiones, diseño-construcción, diseño-construcción-mantenimiento, gerencia de proyectos, etc., imponen al ingeniero consultor, diseñador e interventor, nuevos retos y oportunidades. Se requiere entonces que la consultoría en ingeniería se enfoque y administre de manera que se obtengan los beneficios de las ventajas que aparecen y se reduzcan las amenazas impuestas. Aunque puede decirse que el momento por el que pasa la ingeniería es bueno en general, para el éxito en la consultoría se requiere de nuevas habilidades para enfocarse en los cada vez más reducidos márgenes, la mayor competencia local y global, el cada vez más escaso y limitado recurso humano experimentado, la necesidad de involucrar y capacitar nuevos ingenieros, competir en el mercado laboral y los mayores costos en la actividad, así como en la adecuada gestión de los nuevos riesgos. En este artículo se presentan de manera general las formas de contratación de las obras de ingeniería y su impacto sobre la actividad específica de la consultoría en la ingeniería, centrada en las actividades de diseño y supervisión. Se analiza el impacto sobre los aspectos técnicos, económicos y especialmente sobre los riesgos involucrados. También, se muestran las oportunidades para las firmas de diseño en ingeniería que se enfoquen en su preparación adecuada a los nuevos retos que impone la forma como la ingeniería de las grandes obras está evolucionando en el país y en el mundo.<hr/>Engineering activity is undergoing a major transformation worldwide and in Colombia, not only related to integration but also into the intensive use of information technologies. So, engineering firms are considering large transformations in the way they carried out their business and how they interact with owner entities and construction builders and supervisors. Computer technologies such as CAD systems, databases, computer modeling, visualization, etc. were the most important challenge of consulting engineering in the decade of the nineties and it is possible to say that is being successfully overcome in our country and that every day its use is more important and intense. Now, the impulse to non-traditional contract engineering projects, such as concessions, designbuild, design-build-maintenance, project management, etc., are imposing new challenges and opportunities to consultants, and design and control engineers. Then, it is required that consulting engineering be approached and managed in a strategic manner in order to derive real benefits from coming advantages and reduce threats imposed by the market and competency. Although, in general is possible to say that engineering is going through a good moment, however, in order to be successful the Colombian consulting engineering needs to acquire new skills to manage efficiently business in the new environment. The main new conditions are: reduced profit margins, locally and globally competition, scarce and limited experienced human resources, scare of human talent, necessity of training programs, higher costs for each activity, higher labor market competition as well as a proper new risk management.This article presents in general way contracts types for construction and consulting engineering projects and their impact on the specific activity of consulting engineering, focusing on design and supervision. It is analyzed the impact on technical, economic and especially on risks involved. It also presents opportunities for engineering design firms focused on their adequate preparation to meet new challenges imposed by the way how is managed and evolved the engineering on large projects in Colombia and in the world. <![CDATA[<b>Effects of the Change of Factor Quality by a Factor of Price in Recruiting Engineering Consultants</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El conocimiento fue determinante en la contratación de expertos para realizar las primeras obras la naciente Colombia. Con la formación en el extranjero, en los siglos XIX y en los albores del XX, de algunos ingenieros y el nacimiento de las primeras facultades de ingeniería, el conocimiento empezó a divulgarse, siendo el conocimiento, la ética y la calidad los elementos obvios de selección. Al requerirse obras cada vez más grandes y complejas se crearon las primeras empresas de ingeniería de consulta; se promovió su asociación con consultores internacionales que les permitieran ejecutarlas, transferir y asimilar experiencia, conocimiento y capacitar a numerosos profesionales. La selección de los consultores, hasta la década de los 80, se basó en el conocimiento y la calidad, mientras que el precio era el fruto de una negociación más no un factor de selección. La relación Cliente -Consultor se basaba en la mutua confianza. Con la masificación de la formación y especialización de ingenieros, la oferta empezó a sobrepasar la demanda. Se multiplicaron las compañías y las entidades contratantes dispusieron de múltiples opciones. La competencia derivó en la necesidad de regulación de la contratación estatal. Sucesivas leyes y crecientes reglamentaciones fueron expedidas, hasta llegar a la Ley 80 de 1993 en la que el precio fue introducido como factor decisivo de selección. Equivocadamente, el Estado propició una desenfrenada competencia por precio sin introducir mecanismos que garantizaran la calidad de los productos. La falta de planeación de largo plazo llevó a contratar proyectos en forma improvisada, obviando los indispensables estudios de preinversión. Se propició la consultoría informal, la competencia desleal de universidades y el deterioro de los salarios de los profesionales. La posibilidad de otorgar y de obtener contratos sin requerir mayores meritos, alentó la corrupción, todo lo cual derivo en obras deficientes, y en el claro debilitamiento del sector empresarial de la consultoría. Los litigios y reclamaciones que inundan los tribunales de justicia son el resultado de esta equivocada política. Los organismos multilaterales y el Gobierno, alarmados con los resultados, promueven modificaciones a las leyes de contratación, se aprueba la Ley 1150 de 2007 y se expide el decreto reglamentario No 66 del año 2008, legislación que, en mi opinión, tampoco permitirá corregir los vicios de la Ley 80 y que deberá ser reformada de inmediato.<hr/>The knowledge was crucial in hiring experts to conduct the first works the nascent Colombia. With training abroad a few engineers in XIX century and the dawn of the XX century and the birth of the first faculties of engineering, knowledge began to spread, and the knowledge, ethics and quality was the obvious elements for their selection. At the required works for the development of the country increasingly in size and complexity, was create the first engineering consulting firms, and promoted its association with international consultants to enable them to execute, transfer and assimilation experience, knowledge and training of professionals. The selection of consultants remains until the 80, knowledge-based and the quality and price negotiated more non selection factor. The relationship Client-Consultant was based on mutual confidence. With overcrowding of training and specialization of engineers supply began to exceed demand. It multiplied companies and contracting entities were given multiple choices. The competition resulted in the need for state contract regulations. Successive laws and regulations were issued, reaching Act 80 of 1993 in which the price was introduced as a decisive factor in selection. A big mistake was made by the State enabling price competition without introducing mechanisms to ensure product quality. The lack of planning led to hire long-term projects in improvised form, disregarding the essential pre-investment studies. It led to the informal consultation, unfair competition from universities and the deterioration of wages of professionals. The possibility of granting and obtaining contracts without requiring most deserving, encouraged corruption, all of which resulted in poor work, and in the clear weakening of the business of consulting. The litigation and claims that flooded the courts are the result of this misguided policy. Alarmed multilateral agencies and the Government with the results, promoting changes to laws on hiring, approving the 1150 Act, 2007 and issued the decree No. 66 of 2008, legislation that not allowed to correct the deficiencies of the Act 80 and that must be reformed immediately. <![CDATA[<b>Learning, Initial Practice and Consultancy in Colombian Civil Engineering</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se explora la posible incidencia que puede tener en la formación de conocimiento y criterio del joven ingeniero, la reducción de la duración del tiempo de estudio de la ingeniería civil en Colombia con las restricciones de diverso orden que imponen las nuevas modalidades de contratación de estudios y diseños por parte del sector público.<hr/>The main object of this paper is to explore the incidence, in the civil engineering practice, of the bidding processes that are producing the suspension of many consulting and construction projects. New circumstances spin around low bidding cost evaluation and a very brief time to be done. This affects the possible training of the young engineers. <![CDATA[<B>Consulting Practices in Colombia</B>: <B>Should the Universities Engage in these Processes?</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en La participación de las universidades en trabajos de consultoría es aún materia de controversia entre los consejos profesionales, las agencias de consultoría, los profesionales independientes, los profesores, los egresados y las mismas universidades. ¿Debe una universidad orientar sus esfuerzos exclusivamente a la docencia y a la investigación? Si una universidad decidiera, por su propia iniciativa, incursionar en el campo de la consultoría, ¿es aceptable su participación en convocatorias públicas, al tiempo que lo hacen otros proponentes?, ¿lo es plantearle abiertamente una competencia a sus propios egresados, cuando ellos se desempeñan como consultores?, ¿debe comprometerse con trabajos de consultoría que buscan un resultado concreto y medible, o debe limitarse a los trabajos de acompañamiento a las empresas contratantes en busca de una solución?, ¿cualquier oferta de consultoría es aceptable, si el talento para desarrollarla reside en la universidad?, ¿debe ser la consultoría un ejercicio eminentemente individual, que desarrolla el profesor en el tiempo que la universidad le concede para esos fines, o debe ser un trabajo colegiado en el cual la universidad asume plena responsabilidad sobre el resultado? Después de recorrer la experiencia de algunas universidades de reconocido prestigio alrededor de estos interrogantes, se expresan las condiciones bajo las cuales los trabajos de consultoría en las universidades se constituyen en un medio necesario y eficaz para el logro de su misión institucional.<hr/>University involvement in consulting practices is still a controversial matter among professional councils, consultancy firms, independent practitioners, faculty members and, even, university boards. Should a university concentrate exclusively in the teaching and research? If a university decides to offer consulting services to different prospects, Should it participate in public bids, then competing with other contestants? Should it pose an open competition to alumni when they act as consultants? Should it sign consulting agreements that seek a specific and measurable result, or instead, should it limit its action to customer coaching for the procurement of an adequate solution? Should it accept any consulting offering, no matter what the purpose to be accomplished is, only because the capabilities to give a response have been developed in the university? Should consultancy be an independent work, developed by faculty members during the time allowed by the university for that purpose, or should it be an institutional compromise where the university assumes all the responsibilities concerning the job? After reviewing the experience in the field of some renowned universities, we express the conditions under which a consulting program may indeed represent a contribution to the attainment of university's mission and goals. <![CDATA[<b>Consequences</b><b> of the Enactment of the Law 1150 of 2007 and the Decree 066 of 2008 to the Consulting Engineer's Selection</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo examina las consecuencias de la Ley 1150 de 2007 y el Decreto de Ley 066 de 2008 para la consultoría en ingeniería en Colombia. Así mismo, llama la atención sobre los beneficios de la legislación reciente. El autor enfatiza las dificultades de la ley, particularmente, el caso del conflicto de intereses, la lista corta y la no exhibición del certificado de disponibilidad presupuestal de las entidades públicas para la contratación de consultoría. El autor concluye con una reflexión acerca del papel de la universidad en los procesos de contratación de consultoría.<hr/>This article examines the consequences of the Law 1150 of 2007 and the Decree 066 of 2008 to the engineering consultancy in Colombia. The author also stress the benefits of the recent legislation, but either proposes to a future legislative agenda the difficulties the law has; particularly, the case of conflict of interest, the short list, and the non-production of a certificate of availability budget by the public entities for consultancy contracts. The article concludes with a reflection on the role of the university in engineering consultancy. <![CDATA[<b>The Regulation of the Bidding Process for Consultants</b>: <b>Cause of Lack of Reliance in the Legal System?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las recientes modificaciones introducidas por la Ley 1150/07 y por el Decreto 066/08 en los procesos de selección de consultores por parte del Estado están produciendo inseguridad jurídica en el sistema legal. Los procesos de selección para consultores, en esta regulación, permiten al empleado público aplicar normas que pueden proteger intereses personales en vez de proteger intereses públicos, lo cual va en contra de la transparencia y eficiencia, aspectos que inspiraron estas modificaciones.<hr/>The recent modifications introduced by the law 1150/07 and by the decret 066/08 in the bidding process for State consultants are producing a lack of reliance in the legal system. The bidding process for consultants in this new regulation allows the public employee to apply rules that might protect personal interests instead of the public interest, going against the clearness and efficiency that was the scope of the modification. <![CDATA[<b>The Beginning of Consulting Engineering in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las recientes modificaciones introducidas por la Ley 1150/07 y por el Decreto 066/08 en los procesos de selección de consultores por parte del Estado están produciendo inseguridad jurídica en el sistema legal. Los procesos de selección para consultores, en esta regulación, permiten al empleado público aplicar normas que pueden proteger intereses personales en vez de proteger intereses públicos, lo cual va en contra de la transparencia y eficiencia, aspectos que inspiraron estas modificaciones.<hr/>The recent modifications introduced by the law 1150/07 and by the decret 066/08 in the bidding process for State consultants are producing a lack of reliance in the legal system. The bidding process for consultants in this new regulation allows the public employee to apply rules that might protect personal interests instead of the public interest, going against the clearness and efficiency that was the scope of the modification. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-49932008000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 05:04:02 23-04-2024-->