Scielo RSS <![CDATA[Estudios Políticos]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-516720110002&lang=en vol. num. 39 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<B>Presentación</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672011000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Mechanisms in the Political Trans formation of Cali</B>: <B>Party Fragmentation, Changing Electorate and Political Accountability (1988-2007)</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672011000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo examina la dinámica política en Cali tras la introducción de la elección popular de los ejecutivos locales y regionales, con el objetivo de entender los mecanismos del cambio político institucional. Describe la dinámica política en Santiago de Cali desde 1988 y presenta algunos mecanismos que explican las transformaciones sufridas en el sistema político local. Los mecanismos en los que enfatiza son las innovaciones en las formas de hacer política en el campo electoral, la fragmentación no exitosa del Partido Liberal, los cambios institucionales sufridos por la introducción de la responsabilidad electoral de los ejecutivos locales y, finalmente, los cambios en el electorado caleño.<hr/>This article examines the politic al dynamics in Cali (Colombia) after the introduction of the local and regional popular election of executives in order to understand the mechanisms of institutional political change. First, it describes the political dynamics in Santiago de Cali in 1988 and, finally, presents some mechanisms that explain the transformations undergone in the local political system. The main political mechanisms here underscored are: innovations in the forms of electoral politics, the Liberal Party's unsuccessful fragmentation, institutional changes suffered by the introduction of electoral accountability of local executives and, finally, changes in Cali voters. <![CDATA[<B>The logic of electoral competition in local scenarios</B>: <B>Medellín, 1988-2007</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672011000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En escenarios locales se tejieron muchas de las estrategias de reacomodamiento partidista vivido en el transcurso de los últimos 30 años de la vida política colombiana, al calor tanto del reajuste normativo como de los procesos de cambio en las organizaciones partidistas. A propósito de este asunto, este artículo muestra cómo los partidos políticos tradicionales colombianos usaron la estrategia de fragmentación para obtener mejores resultados electorales y dominio de las curules en el Concejo de Medellín entre el año 1988 y el 2000. Igualmente analiza el vínculo entre el cambio en las reglas de juego del año 2003 y la implantación de viejas prácticas y procesos de reacomodo para sostener algunos logros electorales. Y explica las estrategias individuales de los candidatos en cada partido durante el periodo 1994-2007, ayudando a entender el comportamiento de los individuos en escenarios altamente fragmentados y competitivos. A partir de la aplicación de diversos índices cuantitativos se demuestran los procesos de adaptación de los políticos locales en escenarios normativos diferentes.<hr/>Many of the strategies of political party rearrangement that had been witnessed over the last 30 years in Colombia's political life were gestated in local scenarios hand in hand with normative readjustments as well as processes of change within the interior of political party organizations. This article shows how Colombia's traditional political parties used the strategy of fragmentation to obtain better electoral results and a dominion of the seats in Medellin's Council between 1988 and 2000. Equally, the article analyses the link between the change in the rules of the game in 2003 and the implementation of old practices and processes of rearrangement as a means of sustaining certain electoral achievements. Moreover, the article explains the individual strategies of the candidates from each party during the period 1994-2007, in helping to understand the behavior of individuals in highly fragmented and competitive scenarios. Through the application of various quantitative indices is shown how the local politicians adapted their behavior to different regulatory scenarios. <![CDATA[<B>Toward a Characterization of the Position and the Profile of the Colombian Elector</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672011000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo presenta una aproximación a la caracterización del lugar que se le ha dado y del perfil con que se ha configurado el elector colombiano. A partir de la metodología del estado de arte, analiza la literatura más relevante que se ha producido en torno a la relación elecciones-partidos políticos-elector y señala las categorías de énfasis que se han privilegiado. Además, a partir del establecimiento de las razones de la decisión y de la orientación del voto, enlista algunos de los factores que, desde motivaciones muy particulares -cívicas (deber ser del ciudadano), cínicas (ser de la contraprestación)-, inducen al elector a su participación.<hr/>This article presents an approach to the characterization of the position that has been given and the profile that has been created of the Colombian elector. Taking as the starting point a literature review on the subject, this article analyzes the most relevant literature that has been produced on the relations: elections / political parties, politicians/electors and singles out the categories to be emphasized. Furthermore, starting from the establishment of the reasons for a decision and the voter orientation, it lists factors that spring from very particular motivations and induce the elector to participate, such as, civic (duties of the citizen, avoir faire of citizen), cynical (being part of the counterpart). <![CDATA[<B>Social Exclusion in Medellín</B>: <B>Their Objective and Subjective Dimensions</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672011000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se contrastan las dimensiones objetivas de la exclusión social (desempleo, bajos ingresos, escasa participación social y política) con las subjetivas (percepciones sobre el fenómeno) y se construye un posible marco explicativo para el análisis de estas dos dimensiones. Se basa en un estudio analítico transversal, en el que se aplicó una encuesta a personas de diferentes estratos sociales de la ciudad. En cuanto a las dimensiones objetivas se encontró que más de la mitad de la población de Medellín es excluida socialmente: sufre privaciones que limitan su supervivencia material y tiene escaso nivel de participación social. En contraste, un porcentaje menor percibe que no tiene reconocimiento social y se siente excluido. Es posible que la divergencia entre dimensiones objetivas y subjetivas de exclusión social, que también se presenta cuando se evalúa la pobreza, obedezca a un proceso de "colapso de expectativas", fruto de la constatación de barreras infranqueables; aunque la felicidad y el optimismo son constructos cada vez más usados para la medición del bienestar, se requiere una lectura crítica de los resultados y contextualizar las nociones usadas.<hr/>In this article the objective dimensions of social exclusion (unemployment, low income, low social and/or political participation) and the subjective ones (perceptions on the phenomenon) are compared in order to set up an explanatory frame to analyze these two dimensions. It is based on an analytical cross sectional study in which a survey was applied to people from different social strata. Related to the objective dimensions it was found that more than 50% of the population is socially excluded: they suffer multiple deprivations that prevent them from participating in the social life. In contrast a smaller percentage of people perceived themselves as socially excluded. It is possible that the divergence between objective and subjective dimensions of social exclusion -which is also found when assessing poverty- is due to a process of "collapse of expectations", drawn from insurmountable social barriers faced. So, constructs such as happiness and optimism, which are frequently used to measure welfare, demand a critical reading of results and notions used in context. <![CDATA[<B>In the midst of Urban Planning, Space Appropriation and Citizen Participation. Citizen Pacts and Santo Domingo Savio's Library Park España</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672011000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Es te artículo presenta una reflexión sobre modelos de ciudad, planificación urbana y prácticas ciudadanas a través del estudio de caso de las transformaciones arquitectónicas y urbanas dadas en Medellín desde las últimas administraciones (2004-2007; 2008-2011) y, más específicamente, aquellas que han tenido lugar en el barrio Santo Domingo Savio, en la comuna uno de la zona nororiental de Medellín en relación con el proyecto del Parque Biblioteca España. El urbanismo social, bandera de estas administraciones, ha promovido procesos de transformación arquitectónica y social en búsqueda de la inclusión de sectores históricamente marginados; que conjuga diversas relaciones de confrontación y genera una integración social que no se aleja de la imagen marginal, sino que genera espacios políticos y de representación donde pese a las transformaciones, la marginalidad de estos lugares persiste como marco histórico e interpretativo que permite hacer "legible" para la alcaldía y para la ciudad este territorio.<hr/>This article presents a reflection on city models, urban planning and citizen practices based on the case study of the architectonic and urban transformations of Medellín (Colombia) during the last two administrations (2004-2007; 2008-present year) and, more specifically, those that took place in the neighborhood of Santo Domingo Savio, located in the North-East zone of Medellín in relation to the Library Park España project. Social urbanism, one of the leader projects of these administrations, has promoted social and architectonic transformation processes in looking for the inclusion of the historically marginalized sectors. This integration faces different confrontational relationships and generates a social integration that does not draw away the marginal images of the neighborhood. On the contrary, it generates political and representational spaces where, despite of the transformations, the marginality persists as a historical and interpretative frame that allows the territory to be "legible" to the administration and the city. <![CDATA[<B>War Against Drugs, Punitive Populism and Criminalization of Personal Dose; Colombia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672011000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el marco de la cuestionada lucha internacional contra las drogas, el esfuerzo del gobierno de Álvaro Uribe Vélez logró derogar la política estatal de naturaleza libertaria que permitía la "dosis personal", por medio de la aprobación de una reforma constitucional que prohíbe el consumo de drogas y las conductas asociadas con el mismo, lo cual es un hecho político presentado como una política pública justificada en aras del interés general, en beneficio de toda la sociedad, incluido el adicto, a quien se le obliga a su rehabilitación por medio de tratamientos psiquiátricos. La tesis suscrita en este ensayo sostiene que la reforma fue motivada por razones e intereses divergentes a los argumentados, esto es, a la aspiración de reelección presidencial de Uribe Vélez. Siendo así, la política de criminalizar la dosis personal no sería otra cosa que lo nombrado por la criminología como populismo punitivo.<hr/>Within the context of the so-called "international war against drugs," the efforts of Alvaro Uribe Velez's government managed to abolish the libertarian state policy that allowed a "personal dose." This was done through the passing of a constitutional reform that bans the consumption of drugs and the behaviors usually associated with it. This constitutes a political fact, but it is rather presented as a public policy, justified by the argument of general interest for the benefit of society as a whole, including the addict, who is forced to go through rehabilitation programs based on psychiatric treatment. This article claims that the reform was motivated by reasons and interests different from the ones used as argument to justify it, that is, by the aspiration of Uribe Vélez to being reelected as president. If it is thus, the policy of criminalizing the personal dose is nothing but what criminology has labeled as punitive populism. <![CDATA[<B>Asymmetric War. A Critical Reading of the Transformation of Western Military Doctrines</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672011000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de que contradicen la concepción de "conflictos de baja intensidad", las ocupaciones de Irak y Afganistán están fuertemente influidas por los conceptos más antiguos de las "guerras pequeñas" -small wars- y de las "intervenciones de bajo perfil" -low footprint interventions-. El autor describe la evolución del concepto de 'guerra asimétrica' y se argumenta que la conducción asimétrica de la guerra ha sido un elemento de las estrategias bélicas de Occidente durante el siglo XX, mucho antes de que concluyera la confrontación de los bloques o aparecieran las llamadas "nuevas guerras" -new wars-. El autor identifica tres tendencias en la evolución de la guerra en conexión con los conflictos asimétricos: 1) una reorientación que conduce de los asuntos militares al problema del control social de la población; 2) una irregularización de la violencia, que implica una ruptura con las leyes y los acuerdos internacionales, y 3) la subcontratación -outsourcing- del ejercicio de la guerra a fuerzas irregulares aliadas, tales como corporaciones militares privadas, milicias, grupos paramilitares, señores de la guerra e incluso, crimen organizado.<hr/>In spite of contradicting the concept of "low intensity conflicts", the military occupations of Iraq and Afghanistan are strongly influenced by older concepts of "small wars" and "low footprint" interventions. The author outlines the development of the notion of "asymmetric war" and argues that asymmetric warfare has been an element of Western military strategies throughout the 20th century-long before the end of the block confrontation and the emergence of so called "new wars." The author identifies three tendencies of state warfare in the context of asymmetric conflicts: 1) a reorientation that leads from military issues to the problem of social control of the population, 2) an irregularization of state violence implying the breaking of laws and international conventions, and 3) the outsourcing of warfare to allied irregular forces such as private military companies, militias, paramilitary groups, warlords and even organized crime. <![CDATA[<B>Methodological Steps for Quantitative and Cartographic Analysis of the Armed Conflict in Colombia. A Case Study</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672011000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo recoge algunas de las principales consideraciones metodológicas que fueron puestas en práctica para el análisis cuantitativo, estadístico y espacial de la dinámica reciente del conflicto armado en el departamento de Antioquia, en el marco de la investigación "Observatorio colombiano para el desarrollo integral, la convivencia ciudadana y el fortalecimiento institucional en regiones fuertemente afectadas por el conflicto armado" (Odecofi). De igual forma, con el objeto de posicionar la operatividad de esta metodología, se adelantan algunos de los resultados de la investigación en el análisis de las dinámicas de conflicto armado que se han presentado en la región del Oriente antioqueño.<hr/>This article contains some methodological considerations that were implemented for the quantitative, statistically and spatially analysis about the dynamics of the recent armed conflict in the Colombian state of Antioquia, "Colombian Observatory for Integral Development, Citizens Coexistence and Institutional Strengthening (Odecofi). Centre of Excellence. Also, the article anticipates some of the research findings in the analysis of these dynamics in the region of Oriente antioqueño with the porpouse of shown how the methodological design is operated in a concrete case. <![CDATA[<B>Experts and Commissions Study on Violence in Colombia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672011000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo discute cómo los expertos y las comisiones de estudio sobre la violencia en Colombia generan marcos de representación sobre la violencia. En particular, analiza la Comisión de expertos de 1987, y la Subcomisión de Memoria Histórica (2007-2012). A partir de un enfoque sociohistórico, discutimos sobre dos conjuntos de ideas: en primer lugar, las comisiones investigan las causas de la violencia y ofrecen mecanismos de solución a sus secuelas, pero también imponen narrativas en la memoria colectiva de un país. En segundo lugar, los expertos en violencia visibilizan estas narrativas en la escena pública, pero su protagonismo es cuestionado por aquellos que los consideran funcionales al establecimiento.<hr/>This article is aimed at discussing how the experts and the commissions for the study of violence in Colombia generate frames for interpreting violence. In particular, the article focuses on the analysis of the "Comisión de Expertos" of 1987, and the "Subcomisión de Memoria Histórica" (2007-2012). The article critically addresses two set of ideas on the commissions for the study of violence following a socio-historical approach: First, they research the causes of violence and offer manners to left behind the sequels of violence, but simultaneously they tend to impose particular narratives on the past. Second, they make public the narratives on a violent past, even if their narratives are questioned by alternative researchers that consider them useful for preserving the status quo.