Scielo RSS <![CDATA[Estudios Políticos]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-516720190001&lang=pt vol. num. 54 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Metamorfosis de la revista científica. De impresa a electrónica]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Private Government of Gold in Colombia. The Case of the Municipality of Buriticá, Antioquia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En el municipio de Buriticá (Antioquia-Colombia) está la mina de oro más importante del país. La exploración y la explotación de los recursos de esta mina a cargo de la empresa canadiense Continental Gold desataron un conflicto con distintos actores del territorio. En la dinámica del conflicto, la percepción según la cual en la actividad de la minería el Estado está «ausente» aparece como un aspecto recurrente. Este artículo controvierte tal percepción a partir de la teoría del gobierno indirecto privado. Este enfoque permite afirmar que el Estado, por medio de la descarga en privados y con la acción directa estatal, configura un ejercicio de poder político que consolida en un sector (minería) y en un territorio determinado (Buriticá) su presencia, su capacidad de dominación.<hr/>Abstract Located in Buriticá (Antioquia-Colombia) is the most important gold mine in the country. The exploration and exploitation of the resources of this mine by the Canadian company Continental Gold unleashed a conflict with different actors of the territory. In the dynamics of conflict, the perception according to which in the mining activity the State is «absent» appears as a recurring aspect. This article controverts such perception based on the theory of indirect private government. This approach allows us to affirm that the State, by means of the discharge in private and with the direct State action, configures an exercise of political power that consolidates its presence in a sector (mining) and, in a determined territory (Buriticá), its domination. <![CDATA[Lights and Shadows in the Implementation of the Land Reform Agreement in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100037&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El primer punto del Acuerdo de Paz entre el Gobierno colombiano y las Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia (FARC) establece la necesidad de un nuevo modelo que revitalice la producción agrícola y que beneficie al pequeño campesino, comprometiendo al Gobierno en la configuración de un modelo de desarrollo rural integral que se ocupe de los problemas del campo; sin embargo, tanto el gobierno de Juan Manuel Santos como el del actual presidente, Iván Duque, le apuestan a un modelo neoliberal y extractivista que parece ir en contravía del Acuerdo de La Habana. A partir de la estrategia de investigación cualitativa documental, este artículo da cuenta de las convergencias y divergencias que se derivan del Acuerdo de Tierras y las medidas impulsadas por el Gobierno, con el fin de allanar el camino hacia la reforma rural integral. Como conclusión, se advierte que los decretos del Fast Track en materia rural van en contravía de la paz territorial, por cuanto se desconoce la autonomía de los territorios y se da prevalencia a las decisiones del Gobierno central.<hr/>Abstract The first point of the Peace Agreement, between the Colombian Government and the Revolutionary Armed Forces of Colombia (FARC), establishes the need for a new model that revitalizes agricultural production and that benefits the small farmer, committing the Government in the configuration of a model of integral rural development that addresses the problems of the countryside; However, both, the government of Juan Manuel Santos and the current president, Iván Duque, are betting on a neoliberal and extractivist model that seems to go against the Havana Agreement. Based on the documentary qualitative research strategy, this article gives an account of the convergences and divergences that derive from the Land Agreement and the measures promoted by the Government, in order to pave the way towards comprehensive rural reform. In conclusion, Fast Track decrees in rural areas go against territorial peace, because they do not take the autonomy of the territories into account, and give prevalence to the decisions of the central government. <![CDATA[Poverty and Rural Underdevelopment in Colombia. An Analysis from the Urban Bias Theory]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100059&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La pobreza en las zonas rurales ha sido una condición persistente a lo largo de la historia colombiana. Con el propósito de profundizar el entendimiento de las dinámicas que favorecen la perdurabilidad de esta situación, en este artículo se realiza un análisis del subdesarrollo rural en Colombia desde la perspectiva que ofrece la Teoría del Sesgo Urbano, propuesta por Michael Lipton en 1977. A partir de una revisión histórica, se ha encontrado que el detrimento de las zonas rurales del país se explica en gran medida por los procesos políticos y económicos que han sido impulsados por las élites urbanas para su beneficio y el desarrollo de las ciudades. Los resultados muestran bajos niveles en la provisión de servicios públicos para las poblaciones rurales, en comparación con los altos niveles registrados en las áreas urbanas. Se presenta, además, una interpretación del conflicto armado colombiano y de los flujos migratorios del campo a la ciudad como consecuencias agregadas y perpetuadores del sesgo urbano en Colombia.<hr/>Abstract Poverty in rural areas has been a persistent condition throughout Colombian history. In order to broadening the understanding of those dynamics that contribute to the perpetuation of poverty, this article analyzes Colombian rural underdevelopment from the perspective of the Urban Bias Theory, proposed by Michael Lipton in 1977, and based on an historical review. The study found that the detriment of the rural regions of the country is due to the political and economic processes promoted by urban elites, who seek for their own benefit and urban development. The results show low provision of public services for the rural inhabitants, when compared to urban areas. This paper also presents an interpretation of the Colombian armed conflict and migration flows from the countryside to the cities as additional consequences and perpetuators of the urban bias in Colombia. <![CDATA[Echoes from the Thirteen Colonies. From Taxation with Political Representation to Public Participation on Taxation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100082&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El artículo se propone mostrar cómo ha sido la participación de la sociedad civil en la estructuración de la capacidad fiscal del Estado colombiano. Para ello se revisan procesos de constitucionalidad en los que se hayan demandados normas fiscales, para determinar el nivel de incidencia de los mecanismos de participación ciudadana en la capacidad tributaria del Estado. Mediante análisis básicos de estadística descriptiva y análisis de contenido de los documentos preparatorios de la Constitución Política, se llega a la conclusión de que herramientas de participación ciudadana como la acción pública de inconstitucionalidad han abierto importantes oportunidades para la destrucción y modificación de normas tributarias, lo que sería impensable bajo una democracia estrictamente representativa.<hr/>Abstract The article aims to show the role of public participation in the structuring of the fiscal capacity of the Colombian State. For this purpose, constitutionality processes are reviewed in which fiscal rules have been demanded, in order to determine the level of incidence of citizen participation mechanisms in the tax capacity of the State. Through basic analysis of descriptive statistics, and content analysis of the preparatory documents of the Political Constitution, it is concluded that citizen participation tools, such as public action of unconstitutionality, have opened important opportunities for the destruction and modification of tax regulations, which would be unthinkable under a strictly representative democracy. <![CDATA[A Worthless Piece of Paper? Analysis of the Popular Legislative Initiative in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100106&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La Iniciativa Legislativa Popular (ILP) fue originalmente diseñada por el filósofo y jurista austríaco Hans Kelsen (1881-1973) como un mecanismo de participación indirecta que, por una parte, permitiera a los ciudadanos expresar institucionalmente sus demandas y, por otra, facilitara a los parlamentarios conocer mejor las preferencias ciudadanas y darles respuesta. Este artículo responde a la pregunta sobre las condiciones que el mecanismo debe cumplir, centrándose en el análisis del caso colombiano: ¿cuáles son las variables que influyen sobre el desempeño de una ILP y pueden diferenciar entre un mecanismo eficiente y un «papel mojado»? Se proponen tres dimensiones: la inclusividad —quiénes y para qué pueden activar una ILP—; la accesibilidad —o facilidad de activación, referido a los requisitos procedimentales—; y la eficacia —el procedimiento parlamentario y las garantías de participación inherentes a este—. Se concluye que el diseño colombiano de la ILP previo y posterior a la reforma de 2015 sigue presentando limitaciones que explican su bajo desempeño y se proponen elementos para su modificación.<hr/>Abstract The Popular Legislative Initiative (PLI) was designed by the Austrian philosopher and jurist Hans Kelsen (1881-1973) as a mechanism of indirect participation that, on the one hand, allows citizens to express their demands through the institutions and, on the other, informs parliamentarians about citizens’ preferences. This article answers the question on the conditions that the mechanism must meet, focusing on the analysis of the Colombian case: What are the variables that influence the performance of the PLI and can differentiate between an efficient mechanism and a «worthless piece of paper»? Three dimensions are proposed: inclusivity (from who/m and for what can the PLI be activated); the accessibility (or ease of activation, referred to the procedural requirements); and efficacy (the parliamentary procedure, and the participation guarantees inherent to it). As conclusions, the study shows that the Colombian design of the PLI before and after the 2015 reform presents limitations that explain its low performance. Accordingly, we propose some elements for its modification. <![CDATA[Elements for a Critique of the Policies Intended to Protect the Cultural Diversity]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100127&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo se reflexiona sobre los fundamentos y las consecuencias de las políticas dirigidas a la protección de la diversidad cultural en Colombia. Se presenta un esbozo histórico sobre la evolución de las ideas dominantes, a propósito de la alteridad racial y cultural desde el siglo xix hasta los comienzos del siglo xxi, y se analizan acciones y documentos institucionales para sustentar una crítica sobre la relación entre la noción de «protección de la diversidad cultural» y otros conceptos como los de «daño cultural», «preservación de tradiciones» y «autenticidad». Se concluye que las concepciones hegemónicas sobre la diversidad cultural son incongruentes con respecto a las realidades socioculturales del país, insistiendo en la necesidad de revaluar las políticas dirigidas a la protección de la diversidad cultural, puesto que las existentes son confusas, insostenibles a futuro e ineficaces en su pretensión de ayudar a las comunidades más marginalizadas.<hr/>Abstract This article reflects on the foundations and consequences of the policies aimed at the protection of cultural diversity in Colombia. In the first part, a historical outline is presented on the evolution of dominant ideas regarding racial and cultural alterity since the 19th century up to the beginning of the 21st century. The second part of the article analyses institutional actions and discourses, an analysis that leads to a critique concerning the relationship which has been officially established between the notion of «the protection of cultural diversity» and other concepts such as «cultural damage», «preservation of traditions» or «authenticity». It is concluded that hegemonic views on cultural diversity are incongruent with respect to the socio-cultural realities of the country. This emphasizes the need to reassess the policies aimed at the protection of cultural diversity, since the existing ones are confusing, unsustainable for the future, and ineffective in their attempt to assist the most marginalized communities. <![CDATA[International Organizations and their Power Resources. An Analytical Proposal]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100149&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En el texto se responde la pregunta sobre cuáles pueden considerarse recursos de poder de algunas organizaciones internacionales (OI), en cuanto entes relativamente autónomos de los Estados que las crean. Se sostiene que, según sea el caso, la producción de cierta normativa, la información, la coerción y el componente simbólico son parte de dichos mecanismos, aunque existen solapamientos entre ellos que dificultan su distinción. El análisis se funda en una perspectiva sociopolítica de las OI, con la que se busca complementar la mirada predominantemente jurídica de estas. Por lo tanto, va más allá de visualizar aquellas como meros instrumentos de los Estados y que tienen apenas poderes delegados por estos, estableciendo la existencia de ámbitos que permiten identificar espacios de autonomía y de poder sobre los Estados.<hr/>Abstract This study set out to answer the question of what can be considered to be the power resources of international organizations (IOs), as entities partially autonomous from the States that create them. It is argued that the production of certain regulations, the production of information, coercion, and the symbolic component are part of these resources. Thus, the existing literature is reviewed, while attempting to recognize the overlaps and limitations of these resources. The analysis is based on a sociopolitical vision of IOs that seeks to complement the dominant legal view of them; therefore, it goes beyond viewing IOs as mere instruments of States with delegated powers. The study establishes the existence of scopes that allow for the identification of spaces of autonomy and, as a consequence, of power over States by this kind of organizations. <![CDATA[Electoral Behavior Studies. What Explains the Turnout? State of the Art]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100177&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo presenta un balance de los estudios que analizan la participación electoral, agrupando las dimensiones bajo las cuales se ha estudiado el tema y las evidencias empíricas que las sustentan. El trabajo parte de una comprensión abarcadora que permite evidenciar la complejidad del objeto de estudio, por lo que se enfoca en dar cuenta de la interacción entre las diferentes variables y en exponer los mecanismos explicativos que subyacen a ellas. Esto implica un distanciamiento de análisis convencionales que se concentran en la capacidad predictiva y en la significancia estadística de las variables. Así, se demuestra que no es suficiente abordar la pregunta del comportamiento del elector desde un conjunto de factores separados y se destaca la importancia de la confluencia entre las microvariables y macrovariables a la hora de entender la concurrencia a las urnas.<hr/>Abstract This article presents a balance of the studies that analyze the electoral participation, grouping the dimensions under which the subject has been studied and the empirical evidences that sustain them. The work is based on a comprehensive understanding of the object of study that allows to show its complexity. The study focuses on accounting for the interaction between the different variables and on revealing their explanatory mechanisms. This implies a separation from conventional analyzes that focus on the predictive capacity and the statistical significance of the variables. Thus, the article concludes that it is not enough to address electoral behavior from a set of separate factors, and highlights the importance of the confluence between the micro and macro variables when it comes to understanding the turnout of voters. <![CDATA[Elecciones 2017-2018 en América Latina ante el cambio de ciclo político]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100200&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo presenta un balance de los estudios que analizan la participación electoral, agrupando las dimensiones bajo las cuales se ha estudiado el tema y las evidencias empíricas que las sustentan. El trabajo parte de una comprensión abarcadora que permite evidenciar la complejidad del objeto de estudio, por lo que se enfoca en dar cuenta de la interacción entre las diferentes variables y en exponer los mecanismos explicativos que subyacen a ellas. Esto implica un distanciamiento de análisis convencionales que se concentran en la capacidad predictiva y en la significancia estadística de las variables. Así, se demuestra que no es suficiente abordar la pregunta del comportamiento del elector desde un conjunto de factores separados y se destaca la importancia de la confluencia entre las microvariables y macrovariables a la hora de entender la concurrencia a las urnas.<hr/>Abstract This article presents a balance of the studies that analyze the electoral participation, grouping the dimensions under which the subject has been studied and the empirical evidences that sustain them. The work is based on a comprehensive understanding of the object of study that allows to show its complexity. The study focuses on accounting for the interaction between the different variables and on revealing their explanatory mechanisms. This implies a separation from conventional analyzes that focus on the predictive capacity and the statistical significance of the variables. Thus, the article concludes that it is not enough to address electoral behavior from a set of separate factors, and highlights the importance of the confluence between the micro and macro variables when it comes to understanding the turnout of voters. <![CDATA[Elections Under Suspicion. Analysis of the General Elections in Honduras 2017]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100203&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo aborda el último proceso electoral hondureño, iniciado en marzo de 2017 con las Elecciones Primarias y concluido el 26 de noviembre de ese mismo año con las cuestionadas Elecciones Generales que dieron como ganador a Juan Orlando Hernández, candidato por el oficialista Partido Nacional de Honduras (PNH), tras imponerse en las urnas por un estrecho margen de votos que puso en entredicho al Tribunal Supremo Electoral por la sospecha de fraude electoral. Para ello, se mencionan las principales características del sistema de partidos hondureño, se describe el contexto político, social y económico previo a las elecciones, se abordan los procesos electorales acaecidos en 2017, y se analizan sus resultados y las consecuencias de estas para el sistema de partidos. Se concluye que el golpe de Estado de 2009, los resultados electorales de 2013 y 2017, y el desempeño del Gobierno en el ámbito socioeconómico ha provocado el descontento ciudadano, la desconfianza en las familias políticas tradicionales y la renovación de la clase política hondureña.<hr/>Abstract This article addresses the last Honduran electoral process, initiated in March of 2017 with the Primary Elections and concluded on November 26 of that same year with the questioned General Elections that gave as winner to Juan Orlando Hernández, candidate for the official National Party of Honduras (PNH), after prevailing in the polls by a narrow margin of votes that put in prohibition to the Supreme Electoral Court for the suspicion of electoral fraud. To this end, the study describes the main characteristics of the Honduran party system as well as the political, social and economic context prior to the elections, it discusses the electoral processes that took place in 2017; and, finally, it analyzes the results and the consequences of these processes for the party system. As conclusion, we found that the coup d’état of 2009, the electoral results of 2013 and 2017, and the performance of the Government in the socioeconomic field have provoked the citizen discontent, distrust in the traditional political families and the renovation of the Honduran political class. <![CDATA[Chronicle of an Announced Change. The 2017 Chile’s Elections Facing the Change in the Electoral System]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100233&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo se enfoca en el análisis de las elecciones presidenciales en Chile de 2017 en perspectiva comparada desde el retorno a la democracia en 1989, en el que se sostiene que el sistema partidario se encuentra en una nueva etapa de su trayectoria que comienza en 2013 y en la que ambos sistemas partidarios —presidencial y legislativo— comienzan a confluir nuevamente en lo que respecta a sus niveles de fragmentación y volatilidad electoral. Es posible que este nuevo formato y una nueva dinámica competitiva tiendan a consolidarse. De esta manera, se estaría dando lugar a una tercera etapa. La primera del sistema partidario chileno tuvo lugar entre 1989 y 2005 caracterizada por la estabilidad, baja fragmentación y alta institucionalización. La segunda transcurrió entre 2005 y 2013, en la que se destaca un desajuste entre competencia presidencial —progresivamente más volátil y fragmentada— y legislativa —aún estable y menos fragmentada—.<hr/>Abstract This article analyses the 2017 presidential elections in Chile based on a comparative perspective that takes into account the period beginning with the return to democracy in 1989. We maintain that the party system is in a new stage of its trajectory that started in 2013 and in which both party systems (presidential and legislative) began to converge once again in terms of their levels of electoral fragmentation and volatility. The context shows the possibility of the consolidation of this new format and a new competitive dynamic. In this way, it would be leading to a third stage. The first stage of the Chilean party system took place between 1989 and 2005 characterized by stability, low fragmentation and high institutionalization. A second stage took place between 2005 and 2013, in which we highlight a mismatch between the presidential competition (progressively more volatile and fragmented) and the legislative competition (still stable and less fragmented). <![CDATA[Friction, (Re)Concentration and Conservative Consolidation after the 2018 Elections in Paraguay]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100259&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las elecciones generales de 2018 mantuvieron en el poder al Partido Colorado, una de las pocas maquinarias electorales que se mantienen en la región, su capacidad de ganar elecciones y la homogeneidad del voto a su favor dan muestra de ello. Sin embargo, este último proceso electoral también ha supuesto una fractura al interior del partido. El artículo revela, a través de datos comparados e indicadores, la enorme fuerza de este partido y busca responder qué ha permitido a la Asociación Nacional Republicana mantenerse en el poder. El argumento central para atender a dicho cuestionamiento es que la ANR es el único partido con una estructura lo suficientemente robusta como para movilizar a una gran cantidad de electores, aún y a pesar de las divisiones internas que ha experimentado en los últimos cinco años.<hr/>Abstract The 2018 general elections kept the Colorado Party in power, one of the few electoral machineries that remain in the region, due to their ability to win elections and the homogeneity of the vote in their favor. However, this last electoral process has also caused a fracture within the party. The article reveals, through comparative data and indicators, the great strength of this party and seeks to answer the question: What has allowed the National Republican Association to stay in power? The central argument for addressing this question is that the NRA is the only party with a structure robust enough to mobilize a large number of voters, despite the internal divisions it has experienced in the last five years. <![CDATA[The 2018 Elections in Mexico and the Triumph of the National Regeneration Movement (MORENA)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672019000100286&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo analiza las elecciones de 2018 en México, en las que por primera vez un candidato de un partido de izquierda ganó la Presidencia de ese país, obteniendo una amplia mayoría en el Poder Legislativo en los ámbitos estatal y municipal. Para ello se consideran las dinámicas y patrones que el sistema político mexicano ha presentado en las últimas cuatro décadas a partir de una clave político-histórica. Se analiza el surgimiento del Movimiento de Regeneración Nacional (Morena) como un partido nuevo con capacidad de éxito electoral en este marco de estabilidad partidaria. Se ausculta el pulso político partidario en las campañas electorales para ver cómo se producía la tensión entre los candidatos y las siglas partidarias. Se comparan los resultados electorales de 2006, 2012 y 2018 por circunscripción, para presentar las transformaciones que llevaron al triunfo de Morena. En definitiva, este derrotero permitirá analizar en qué medida la elección en 2018 de un nuevo partido produjo una transformación histórica que inaugura un nuevo sistema de partidos en México.<hr/>Abstract This article analyzes Mexico’s 2018 elections, in which, for the first time, a leftist party won the presidency, as well as a large majority of the legislative branch both at the federal and at the local level. From a political-historical perspective, first, this study takes into account the dynamics and patterns that the Mexican political system has presented over the past four decades. Second, it analyzes the emergence of the National Regeneration Movement (MORENA) as a new party capable of electoral success in the framework of party stability. Third, it evaluates the party’s political pulse in the electoral campaigns to see how the tension between candidates and parties occurred. Fourth, it compares the electoral results of the presidential elections of 2006 and 2012, in order to analyze the historically situated explanations of MORENA’s victory. This analytical approach allows to determine to what extent the election of a new party in 2018 produced a historical transformation that established a new political system in Mexico.