Scielo RSS <![CDATA[Revista Colombiana de Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-546920100002&lang=pt vol. 19 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-54692010000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<i>The fundamental Error of Psychology</i>: <i>Some Reflections on the Contributions of Gustav Ichheiser</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-54692010000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El error fundamental de atribución, posteriormente conocido como disposicionismo ingenuo o sesgo de correspondencia, se refiere a la propensión a sobreestimar factores personales y subestimar aspectos situacionales en la explicación del comportamiento. El artículo reivindica las contribuciones del psicólogo Gustav Iccheiser para argumentar cómo esa tendencia se apoya en sistemas ideológicos y, particularmente, en el individualismo como la representación colectiva más importante del mundo occidental. Se reconoce que esta forma de construir el sentido de la acción es parte del sentido común, pero se critica la tendencia por parte de la psicología y de los psicólogos a reproducirla en sus formulaciones.<hr/>The fundamental attribution error (FAE), later known as lay dispositionism or correspondence bias refers to the tendency for observers to overestimate the role of personal factors and underestimate situational factors in the explanation of behavior. The article vindicates the contributions of psychologist Gustav Iccheiser and illustrates how the bias lays on ideological systems, particularly on individualism as the most important collective representation in the Western world. It is generally acknowledged that the FAE is a process by which individuals construct the meaning of actions as part of common sense thinking; however, the article criticizes the predisposition on the part of psychology and psychologists to reproduce the FAE in their formulations. <![CDATA[<i>Critique, Self-Critique and Theory Construction in Latin American Social Psychology</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-54692010000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se presenta una definición de psicología crítica señalando los aspectos que le otorgan esta condición. La presencia de esas características en la psicología social latinoamericana es analizada por medio de ejemplos tomados de la producción contemporánea en esa parte del continente (desde finales de los ochenta hasta la década actual). Específicamente, se analizan trabajos de psicología social comunitaria y psicología política que abordan la identidad, el poder y su forma de usarlo, la exclusión y la legitimidad social de ambas áreas de investigación y acción, así como el efecto de la crítica y la autocrítica en la construcción de teoría. También se discuten aspectos relacionados con la complejidad y las diferentes maneras de enfocar los problemas psicosociales.<hr/>This paper presents a definition of critical psychology, pointing out the aspects that give psychology such condition. The presence of those aspects in Latin American social psychology is analyzed by means of examples taken from contemporary production (from the late 80's to the current decade), specifically from community social psychology and political psychology, which address aspects like identity, power and its use, social exclusion, and social legitimacy of both areas of research and action, as well as the effect of critique and self-critique in the construction of theory. The complexity of psychosocial problems and the different ways to approach them are also discussed here. <![CDATA[<b>When Relevance Decenters Criticality</b>: <b>The Case of the South African National Crime, Violence and Injury Lead Programme</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-54692010000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Following the formal demise of political apartheid in South Africa in 1994, critical and community-centred psychologists have tended to obtain relevance through alignment with the tenets of social justice and the larger democratic project. This article draws on the experiences of the Crime, Violence and Injury Lead Programme (CVI) to illustrate how particular formulations of scientific and social relevance function to marginalize criticality and critical scholarship. The author suggests that relevance without criticality produces forms of intellectual activity that privilege empiricist traditions, perpetrate a binary between research and research translation, and reproduce the myth that intervention work is atheoretical. The review of the CVI serves as a reminder of the challenges inherent in enactments of critical psychology. Among the many issues that critical psychology oriented initiatives like CVI have to contend with is the task of developing theoretical and other resources to move between co-operation and critique in the service of democratic development.<hr/>Tras la desaparición formal las políticas de segregación (apartheid) en Sudáfrica, en 1994, los psicólogos críticos y comunitarios han tendido a ganar relevancia a través del alineamiento con principios democráticos y de justicia social. Este artículo recurre a las experiencias del Programa sobre Crimen, Violencia y lesiones (CVI) para ilustrar cómo determinadas formulaciones de relevancia científica y social marginan la criticidad y la erudición crítica. El autor sugiere que la relevancia sin crítica produce formas de actividad intelectual que privilegian tradiciones empiristas que incurren en la disociación entre investigación y práctica y, así mismo, reproducen el mito de que el trabajo de intervención es ateórico. La revisión del CVI sirve para recordar los retos inherentes a las proclamas de la psicología crítica. Entre los muchos problemas a los que tienen que enfrentarse las iniciativas orientadas a la psicología crítica, como el CVI, se encuentra la tarea de desarrollar, entre otros, recursos teóricos para moverse entre la cooperación y la crítica en el servicio al desarrollo democrático. <![CDATA[<i>Social Psychology of Aging and Lifespan Perspective</i>: <i>Critical Considerations</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-54692010000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el artículo se plantea como psicología social del envejecimiento una relación de interdependencia entre la psicología social y la psicología del desarrollo, considerándolas histórica y socioculturalmente contextuadas. La psicología social del envejecimiento se asume, entonces, como una alternativa crítica, coherente con la perspectiva contextual dialéctica del transcurso vital. Se presenta dicha perspectiva como integradora del desarrollo-envejecimiento, y se ilustra por medio de aportes de psicólogos que han contribuido a su consolidación, enriqueciéndola con planteamientos provenientes de la ecología del desarrollo humano y de una visión contextualizada de la cultura. Finalmente, se considera la necesidad de superar las visiones ahistóricas y culturalmente descontextualizadas del desarrollo-envejecimiento a lo largo de la vida, con el propósito de contribuir a la construcción de sociedades que sean, realmente, para todas las edades.<hr/>The social psychology of aging is introduced as an interdependent relationship between social psychology and developmental psychology, both viewed in historical and social-cultural context. The social psychology of aging is assumed, then, as a critical alternative consistent with the contextual and dialectical lifespan perspective. Such perspective is presented as an integrative view of human development and aging, and it is illustrate with contributions from psychologists who have helped to consolidate it. It is enriched with approaches of the ecology of human development, and a contextualized view of culture. Finally, the need to overcome ahistorical and culturally decontextualized perspectives on development and aging throughout the lifespan is considered in order to contribute to building societies for all ages. <![CDATA[<i>Reconstructing the Object of the Critic</i>: <i>On Intersections Between Critical Psychology and Social Studies of Science and Technology</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-54692010000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En su calidad de recursos metodológicos y conceptuales que pueden apoyar el propósito de la psicología crítica, se presentan algunos aspectos generales de los estudios sociales de la ciencia y la tecnología (ESCT), los cuales han abierto promisorias sendas para el abordaje de la recíproca constitución entre ciencia y sociedad. Las directrices del llamado programa fuerte de sociología del conocimiento científico, los métodos y líneas de acción de las etnografías del laboratorio, y el abordaje de análisis retórico a los textos científicos, son los tres principales modelos metodológicos derivados de los ESCT, expuestos y relacionados con las posibles líneas de investigación dentro de la psicología crítica. Además de tales metodologías, los ESCT aportan ciertas consideraciones teóricas que son sometidas aquí a discusión con el fin de contribuir a replanteamientos creativos al interior de la psicología crítica.<hr/>As methodological and conceptual resources that can support the purpose of critical psychology, this paper presents some general aspects of the social studies of science and technology (STS), which have opened promising avenues for addressing the mutual constitution of science and society. Derived from the STS and related to possible research lines within critical psychology, three major methodological contributions are introduced: the principles of the so-called strong program of the sociology of scientific knowledge, the methodologies and guidelines of laboratory ethnographies, and the rhetorical analysis of scientific texts. Additionally, some theoretical considerations provided by the STS are discussed in order to contribute to a creative rethinking of critical psychology. <![CDATA[<i>Being Critical and Empirical</i>: <i>The Role of Psychology in Social Change</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-54692010000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo explora el papel de la psicología social analítica y la psicología crítica en los procesos de transformación social. El artículo presenta el debate existente entre las versiones críticas y las versiones positivistas de las ciencias sociales. Posteriormente, se presentan los principales puntos de debate entre estas dos perspectivas con el objetivo de mostrar cómo se complementan en una agenda que contribuya al cambio social y a la construcción de sociedades más justas e incluyentes. En el artículo se describe un giro que se está dando actualmente en los estudios críticos del derecho y que parece evidenciar la necesidad de combinar ambas perspectivas en los procesos de transformación social y activismo político. Finalmente, se ejemplifica cómo ambas perspectivas pueden complementarse en la investigación y transformación social de Colombia.<hr/>This article explores the role of both experimental social psychology and critical psychology in the process of social change. It presents the broader debate between both versions of social sciences, and subsequently the main issues that differenciate these two perspectives. By describing the differences between both perspectives, this article aims at showing show how they complement each other within an agenda for social change and the construction of more just and inclusive societies. The article describes a turn in the critical legal studies. This turn consists in that evidence coming from the analytical perspective of the social sciences is being used extensively to support a progressive agenda. Finally, the article exemplifies how both perspectives can complement each other in Colombia's research agenda for social change. <![CDATA[<i>Critical-interpretative Resources for Social Psychology</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-54692010000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo expone una forma de investigación cualitativa (con "C" mayúscula) que nutre un paradigma crítico-hermenéutico en el pensamiento psicosocial contemporáneo y que ha sido cultivado por la psicología social. Igualmente, describe las fuentes que lo nutren, principalmente la hermenéutica, el construccionismo social y la teoría del discurso. Adicionalmente, desarrolla algunas de las críticas formuladas por este paradigma a la tradición empírico-analítica en las ciencias psicosociales: la objetividad como correspondencia, la neutralidad valorativa del conocimiento, la universalidad del mismo y la explicación causalista. También muestra la inconmensurable relación existente entre diferentes paradigmas para, finalmente, exponer el abordaje interdisciplinar-críticohermenéutico desarrollado por el Grupo de Psicología Social Crítica, el cual desarrolla y aplica la propuesta ecléctica del análisis de discurso de Wetherell.<hr/>The article describes a form of qualitative research (with a capital "Q") that feeds a critical-hermeneutic paradigm in contemporary psychosocial thinking and that has been cultivated by social psychology. It also describes some sources that nourish such paradigm, mainly hermeneutics, social constructionism, and discourse theory. Additionally, it develops some of the criticisms of this paradigm to the empirical-analytical tradition in psychosocial sciences: the objectivity as correspondence, the value-free character of knowledge, the universality of knowledge, and the causal explanation. It also shows the existing incommensurability relationship among different scientific paradigms, to finally expose the interdisciplinary critical-hermeneutic approach developed by the Critical Social Psychology Group, which develops and applies the eclectic proposal discourse analysis of Wetherell. <![CDATA[<i>Epistemological and Methodological Controversies Between the Qualitative and Quantitative Paradigm in Psychology</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-54692010000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La distinción entre metodología cuantitativa y cualitativa define dos campos de investigación que profesan postulados paradigmáticos encontrados. El conocimiento científico se caracteriza por ser racional y objetivo, fáctico y verificable, caracterización que sintoniza, en buena medida, con los atributos del método cuantitativo. Por el contrario, el estudio cualitativo busca comprender los fenómenos dentro de su ambiente usual, utilizando como datos descripciones de situaciones, eventos, personas, interacciones, documentos, etc. Este enfoque se utiliza para descubrir y refinar preguntas de investigación, pero solo a veces se ponen a prueba las hipótesis. En este trabajo se analizan las principales características de las metodologías cuantitativa y cualitativa, y se discute la importancia de asegurar el control y la rigurosidad científica al analizar los fenómenos complejos del comportamiento.<hr/>The distinction between qualitative and quantitative methodologies defines two fields of research that are ruled by opposing paradigms. Scientific knowledge is characterized as rational and objective, factual and verifiable, coinciding largely with the attributes of the quantitative method. By contrast, qualitative studies seek to understand phenomena in their natural environment, obtaining data from the descriptions of situations, events, people, interactions, documents, etc. The qualitative approach is used to discover and refine research questions, but hypothesis are rarely tested. The paper analyzes the main characteristics of quantitative and qualitative methodologies, and discusses the importance of ensuring the control and scientific rigor when examining the complex phenomena of behavior.