Scielo RSS <![CDATA[Colombia Internacional]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-561220090002&lang=en vol. num. 70 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-56122009000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>NATURAL RESOURCE TYPES AND CONFLICT TERMINATION INITIATIVES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-56122009000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en There is mounting evidence that natural resources can influence the likelihood, course and outcome of armed conflicts. Much of these relationships depend on the institutional setting in which the conflict and resource exploitation occurs, and the specific characteristics of resources involved. This paper examines the relevance of two broad resource characteristics-lootability and legality-for conflict termination initiatives. Observing revenue sharing, economic sanction and military interventions in a total of 26 conflicts between 1989 and 2006, the paper suggests that resource characteristics can affect the effectiveness of resource-related conflict termination instruments.<hr/>Existe creciente evidencia de que los recursos naturales pueden influenciar las probabilidades, la trayectoria y el resultado de los conflictos armados. Muchas de estas relaciones dependen del marco institucional en el cual el conflicto y la explotación de recursos ocurren, y de las características específicas de los recursos implicados. Este documento examina la relevancia de dos grandes características de un recurso -saqueabilidad (lootability) y legalidad (legality)- para las iniciativas de finalización de conflictos. Observando la repartición de ingresos, las sanciones económicas y las intervenciones militares en 26 conflictos entre el año 1989 y el año 2006, este documento sugiere que las características de un recurso pueden afectar la effectividad de los instrumentos de finalización de un conflicto relacionado con los recursos naturales. <![CDATA[<b>OIL AND DIAMONDS AS CAUSES OF CIVIL WAR IN SUB-SAHARAN AFRICA</b> <b>UNDER WHAT CONDITIONS?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-56122009000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Recent research has increasingly questioned the link between natural resources and violent conflict while stressing the importance of resource-specific context conditions under which internal conflicts become more likely. This paper engages in a systematic analysis of six of these resource-specific conditions comparing 15 African oil and diamond producing countries. Employing a Boolean logic, the results of our analysis indicate that, typically, a conflict-ridden diamond or oil producer is highly dependent on resources, its revenues are hardly spent on distributional policies and the security apparatus and, moreover, it suffers from intercommunal problems in the producing regions. Little income from resources per capita and substantial production of lootable resources in peripheral regions seem to constitute necessary conditions for civil war. Thus, our findings imply that future theoretical models and empirical strategies should integrate the full set of (resource specific) context conditions. Efforts to raise a more integrative approach combining quantitative and qualitative research designs seem particularly promising.<hr/>Una investigación reciente ha incrementado el cuestionamiento sobre el vínculo entre los recursos naturales y el conflicto violento, haciendo énfasis en la importancia de las condiciones de contexto específicas a los recursos bajo las cuales se vuelven más probables los conflictos internos. Este trabajo se dedica a hacer un análisis sistemático de seis de estas condiciones específicas a los recursos comparando 15 países africanos productores de petróleo y diamantes. Empleando una lógica booleana, los resultados de nuestro análisis indican que, típicamente, un productor de petróleo o de diamantes agobiado por el conflicto depende altamente de los recursos, sus ingresos son poco utilizados en políticas de distribución y en el aparato de seguridad, y además, sufre de problemas entre sus comunidades en las regiones productoras. Pocos ingresos per cápita por los recursos y una producción sustancial de recursos saqueables en las regiones periféricas, parecen constituir las condiciones necesarias para una guerra civil. Por consiguiente, nuestras conclusiones implican que los modelos teóricos futuros y las estrategias empíricas deben integrar el juego completo de condiciones de contexto (específicas a los recursos). Parecen particularmente promisorios los esfuerzos para erigir un enfoque más integrador combinando diseños de investigaciones cuantitativos y cualitativos. <![CDATA[<b>DRUGS, VIOLENCE, AND STATE-SPONSORED PROTECTION RACKETS IN MEXICO AND COLOMBIA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-56122009000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Illegality does not necessarily breed violence. The relationship between illicit markets and violence depends on institutions of protection. When state-sponsored protection rackets form, illicit markets can be peaceful. Conversely, the breakdown of state-sponsored protection rackets, which may result from well-meaning policy reforms intended to reduce corruption and improve law enforcement, can lead to violence. The cases of drug trafficking in contemporary Mexico and Colombia show how a focus on the emergence and breakdown of state-sponsored protection rackets helps explain variation in levels of violence both within and across illicit markets.<hr/>La ilegalidad no necesariamente engendra violencia. La relación entre mercados ilícitos y violencia depende de la existencia de instituciones de protección. Cuando se forman redes extorsivas con apoyo estatal, los mercados ilícitos pueden ser pacíficos. En cambio, el desplome de estas redes -que puede ser resultado de reformas políticas bienintencionadas planeadas para reducir los niveles de corrupción y para mejorar el cumplimiento de la ley- puede generar violencia. Las dinámicas recientes de trafico de drogas en México y Colombia muestran que un enfoque en la aparición y desplome de redes extorsivas con apoyo estatal ayuda a explicar las variaciones en los niveles de violencia que existen dentro y a través de los mercados ilícitos. <![CDATA[<b>THE COLOMBIAN MUNICIPALITIES AND ARMED CONFLICT A LOOK AT THE CONSEQUENCES ON THE EFFECTIVENESS OF THE PERFORMANCE OF LOCAL GOVERNMENTS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-56122009000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En Colombia muchas veces se considera una paradoja la coexistencia entre democracia y conflicto armado (Posada 2006). Este trabajo pretende dar luz sobre los efectos del conflicto armado en niveles locales de gobierno, específicamente, sobre la efectividad de los municipios para proveer servicios básicos. Para ello, se utilizan datos municipales de 2005 y se evalúa, mediante un análisis econométrico que incluye correlaciones espaciales, el impacto del conflicto armado sobre diferentes indicadores de salud, educación y saneamiento. Los resultados muestran que el conflicto ha afectado la efectividad de los gobiernos subnacionales para proveer dichos servicios. Esto lleva a pensar que, por lo menos en el nivel local, el conflicto armado estaría poniendo en juego uno de los motivos básicos de la descentralización: la capacidad de satisfacer las necesidades ciudadanas mediante la provisión de servicios públicos.<hr/>In Colombia, the coexistence of democracy and armed conflict is considered to be a paradox (Posada 2006). This work intends to shed light on the consequences of armed conflict on the local levels of government, particularly on the effectiveness of the Colombian municipalities in providing basic services. In order to do that, I use municipal data from 2005 and, through an econometric analysis that includes spatial correlations, evaluate the impact of armed conflict on several health, education and basic sanitation indicators. The results show that armed conflict has affected the government effectiveness in providing such services. This leads one to think that, at least at the local levels, armed conflict would be putting at risk one of the basic principles of decentralization, the capacity to satisfy citizen's needs through public service provision. <![CDATA[<b>LINKING HIV/AIDS, NATIONAL SECURITY AND CONFLICT A COLOMBIAN CASE STUDY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-56122009000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en An estimated 33 million people are today infected with HIV, many living in conflict or post conflict settings. The international community is increasingly recognising the effect HIV/AIDS can have on national security and conflict, both exacerbating conflict and being an obstacle to peace. The article argues for considering HIV/AIDS as a security issue and concludes four main theories on the links between HIV/AIDS, national security and conflict: 1. Uniformed personnel as a vector of HIV, 2. National security threatened by HIV/AIDS affected state institutions, 3. Increased vulnerability to HIV infection in conflict and post-conflict environments, and 4. HIV as an obstacle to peace building. These four theories are explored in the Colombian context. Of the four theories investigated it was found that 1 and 3 presented the strongest linkages between HIV/AIDS, national security and conflict. The theories 2 and 4 were less strong, mainly due to the relatively low HIV prevalence rate in Colombia.<hr/>Hoy en día se estima que aproximadamente 33 millones de personas están infectadas con el virus VIH y muchas de ellas viven en países en conflicto o en postconflicto. Internacionalmente es cada vez más reconocido el efecto que tiene el VIH/SIDA sobre la seguridad nacional y sobre los conflictos, ya sea agravándolos o convirtiéndose en un obstáculo para los procesos de paz. El artículo argumenta a favor de considerar el VIH/SIDA como un tema de seguridad y en se postulan cuatro teorías principales sobre el vínculo entre el VIH/SIDA, la seguridad nacional y el conflicto: 1. el personal uniformado actúa como un vector de VIH, 2. la seguridad nacional está amenazada por las instituciones estatales afectadas por el VIH/SIDA, 3. el aumento de vulnerabilidad a la infección del VIH en países en conflicto o en postconflicto, 4. el VIH como un obstáculo para los procesos de paz. Las cuatro teorías han sido estudiadas en el contexto colombiano. Se encontró que dos de ellas (1 y 3) presentaban una relación más estrecha entre el VIH/SIDA, la seguridad nacional y el conflicto. Las teorías 2 y 4 mostraron una relación menos estrecha, debido principalmente a la relativamente baja tasa de prevalencia de VIH en Colombia. <![CDATA[<b>IMPERIALISM, CAPITALISM AND THE BOURGEOISIE REVISITING THE THEORETICAL CONTRIBUTIONS OF JOSEPH SCHUMPETER AND HANNAH ARENDT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-56122009000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo tem como justificativa a proposição de que as análises sobre o Imperialismo mantêm atualidade e precisam ocupar, mais freqüentemente, a agenda dos cientistas sociais. Desse modo, o objetivo é discutir as abordagens sobre o Imperialismo de Schumpeter e Hannah Arendt. Utiliza o método comparativo, no sentido de procurar os elementos mais importantes de cada enfoque, confrontando-os. Trata-se de uma pesquisa teórica com base na produção intelectual dos autores, evitando-se, assim, os pontos de vistas de comentadores. Ao buscar entender seu objeto, o trabalho não apenas procura comparar as teses de Schumpeter e Arendt, mas também tenta historicizar o conceito, trazendo à tona contribuições importantes como as de Hobson (1985 [1894]), Luxemburgo (1976 [1913]), Lenin (2007 [1916]) e Magdoff (1978 [1969]). Os principais resultados obtidos são de que as teses schumpeterianas não possuem sustentação histórica nem factual, enquanto àquelas de Arendt, se não explicam isoladamente o fenômeno, contribuem de forma robusta para a compreensão de alguns de seus aspectos.<hr/>The article has as its main motivation and justification the proposition that the analyses about imperialism are still relevant at the present time and they need to occupy, with more frequency, the social scientists' calendar. To this end, the objective of the work is to discuss the approaches to imperialism of Schumpeter and Hannah Arendt. I use the comparative method, in the sense of seeking the most important elements of each focus, and comparing them. It is a treatment of the theoretical and bibliographical research based on the authors' own intellectual work, thus avoiding the commentators' points of view. When looking to understand his object, the work did not just try to compare the theories of Schumpeter and Arendt, but it makes an attempt to turn to the historical concept, bringing to the surface important contributions such as those of Hobson (1985 [1894]), Luxemburg (1976 [1913]), Lenin (2007 [1916]) and Magdoff (1978 [1969]). The primary results obtained are that Schumpeter's theories do not possess historical nor factual substantiation, while those of Arendt, do not explain the phenomenon separately, but they do contribute in a robust way to the understanding of some of their aspects. <![CDATA[<b>AGRO-INDUSTRY AND ARMED CONFLICT THE CASE OF PALM OIL</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-56122009000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este documento analiza la producción de aceite de palma con base en las teorías existentes sobre la relación entre recursos y conflicto armado, que postulan que para que éste perdure es necesaria la existencia de recursos que lo financien. Primero se hace una revisión de la literatura relevante sobre el tema de las tipologías de los productos y sobre la relación entre producción agrícola y conflicto. Después se presentan datos acerca del proceso de producción de aceite de palma. Se muestra a continuación cómo a partir de denuncias sobre problemas de tierras en las zonas palmeras ubicadas alrededor del mundo se creó la Mesa Redonda de Aceite de Palma Sostenible (RSPO), y, a su vez, algunos casos en donde en Colombia se ha asociado al cultivo, por un lado, con el desplazamiento forzado y, por el otro, con la prevención del conflicto. Al final se analizan los datos para ver cómo los altos costos hundidos del proceso de producción hacen de los palmeros un objeto fácil de las extorsiones de los grupos armados; y cómo a pesar de que la palma no genera desplazamiento de por sí, la dimensión económica del proceso de producción puede generar incentivos para hacerlo.<hr/>This paper analyzes palm oil production based on theories on the relationship between resources and armed conflict, which state that financing resources are necessary for a conflict to continue. At first a review of the relevant literature on resource typologies and on the relationship between agricultural production and conflict is made. After this, data on the process of palm oil production is presented. Next it is shown how, in response to the claims that link palm oil to land problems, the Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) was created, and the case of Colombia, where there has been an association both between the crop and forced displacement as well as between palm oil and peace building processes. Based on the analysis of the data, the paper suggests that costs involved in the production process make the palm oil growers an easy target for armed groups. In addition, while the palm doesn't produce forced displacement by itself, its process of production might generate incentives in that direction. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-56122009000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-56122009000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-56122009000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 11:04:54 25-04-2024-->