Scielo RSS <![CDATA[Prospectiva]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-121320230002&lang=en vol. num. 36 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Reflections on Masculinity with Social Work Students: A Political Ethical Commitment from Intervention and Social Research in Manizales, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo es producto del proceso de intervención e investigación social denominado “Resignificando los sentidos de ser hombre en Trabajo Social” realizado en el año 2021-II y 2022-I en el programa de Trabajo Social de la Universidad de Caldas, en el cual se hizo una apuesta por visibilizar las masculinidades en una carrera históricamente feminizada y reconocer sus luchas, sus malestares y sus privilegios en este escenario académico. El propósito es motivar la reflexión sobre lo que implica ser hombres en Trabajo Social desde sus propias narrativas y entender cómo construyen su masculinidad y cómo la resignifican a partir del cuestionamiento a las dinámicas que se presentan en las aulas de clase, la problematización de sus formas de socialización y de crianza, así como el reconocimiento de las emociones y el cuidado de sí como parte fundamental de su subjetividad. Será la posibilidad de construir nuevas formas de ser hombres desde el escenario educativo, unas masculinidades enmarcadas en el buen trato, el cuidado y el respeto consigo mismos y con las demás personas.<hr/>Abstract This article is a product of the intervention and social research process called "Resignifying the meanings of being a man in Social Work" carried out in 2021-II and 2022-I in the Social Work program of the University of Caldas, in which a commitment was made to make masculinities visible in a historically feminized career and to recognize their struggles, their discomforts and their privileges in this academic setting. The purpose is to motivate reflection on what it means to be men in Social Work from their own narratives, and to understand how they build their masculinity and how they give a new meaning by questioning the dynamics presented in the classroom, the problematization of their forms of socialization and upbringing as well as the recognition of emotions and self-care as a fundamental part of their subjectivity. It will be the possibility to build new ways of being men from the educational stage, masculinities focus on good treatment, care, and respect for themselves and others. <![CDATA[Analysis of social, environmental, and territorial injustices in the Department of Chocó, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito del artículo es evidenciar las injusticias sociales, ambientales y territoriales del departamento del Chocó entre 2008 y 2019. Se acude a las teorías de la justicia y el desarrollo sustentable para contribuir a la transformación de relaciones sociales excluyentes y desiguales que son justificadas mediante mecanismos de opresión, acaparamiento y racismo territorial. Es un estudio cualitativo que muestra cómo las injusticias sociales y ambientales del departamento, obedecen a un modelo de desarrollo que profundiza relaciones de explotación, mercantilización, discriminación y subordinación de los ciudadanos. Las conclusiones señalan la coexistencia de múltiples mecanismos de exclusión social generadores de vulnerabilidad, privación de derechos y un aumento de la conflictividad social intervenida con estrategias de gobernanza autoritaria.<hr/>Abstract The purpose of this paper is to highlight the social, environmental, and territorial injustices present in the department of Chocó in the period 2008-2019. The theories of justice and sustainable development are used to contribute to the transformation of exclusionary and unequal social relations that are justified through mechanisms of oppression, grabbing, and territorial racism. It is a qualitative study that illustrates how social and environmental injustices in the department are due to a development model that deepens relations of exploitation, commodification, discrimination, and subordination of citizens. The conclusions indicate the coexistence of multiple mechanisms of social exclusion that generate vulnerability, deprivation of rights, and an increase in social conflict intervened with authoritarian governance strategies. <![CDATA[Occupational experiences of people who during their childhood and/or adolescence were in residences of the ex-SENAME in Chile]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Existen variadas experiencias de niños/as institucionalizados, pero hay poca documentación respecto de las vivencias post egreso que han tenido personas que pasaron su infancia en alguna residencia del Estado. Para este trabajo nos planteamos como objetivo, analizar experiencias en residencias cerradas, desde la mirada de hombres y mujeres que han egresado de la institucionalización y que en la actualidad están consolidando su trayectoria laboral y/o educacional. Utilizamos el método biográfico con foco en la experiencia de ser/estar institucionalizado y la trayectoria ocupacional post-egreso. Los principales resultados muestran que la institucionalización en niños/as provoca sentimientos de abandono, dolor durante el proceso de separación familiar. Durante la estadía en la residencia se observan valoraciones positivas y negativas. El proceso de egreso suele ser en solitario y sin acompañamiento por parte de la institución y estas personas deben convivir en un entorno sin redes de apoyo y soportar un estigma social que les causa una gran carga mental.<hr/>Abstract The experiences of institutionalized children are diverse, but there is little documentation regarding the post-exit experiences that have had people who spent their childhood in a State residence. The aim of this paper is to analyze experiences in closed residences, from the perspective of men and women who have left residential care and are currently consolidating their professional and/or educational careers. We used the biographical method with a focus on the experience of being institutionalized and the post-institutional career. The main findings show that the institutionalization of children causes feelings of abandonment and pain during the process of family separation. Both positive and negative evaluations are observed during the stay in the institution. The process of leaving is usually solitary and unaccompanied by the institution. These people must live in an environment without support networks and carry a social stigma that causes a greater mental burden for each of them. <![CDATA[Expectations about work in young university students: Approaches from a private university in the city of Cali, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene como objetivo describir las expectativas que tiene un grupo de jóvenes universitarios sobre el trabajo como profesionales. Metodológicamente se realizó una investigación mixta de tipo descriptivo y transversal, desplegada en su fase cuantitativa a través de un censo a 461 estudiantes y en la fase cualitativa en entrevistas a profundidad a 28 estudiantes. Se encontró diferencias en las expectativas laborales según el género: las mujeres prefieren ser empleadas, tener vinculaciones laborales con mayor antigüedad, trabajos solidarios, ganar menos salario y tener más tiempo libre, mientras los varones prefieren ser emprendedores, cambiar de trabajo con mayor frecuencia, tener trabajos competitivos, ganar más dinero y tener menos tiempo libre.<hr/>Abstract This article aims to describe the expectations that a group of young university students have about working as professionals. Methodologically, a mixed descriptive and cross-sectional research was conducted, deployed in its quantitative phase through a census of 461 students and in the qualitative phase in in-depth interviews with 28 students. Differences in job expectations were found according to gender: women prefer to be employed, have longer-term employment relationships, solidarity work, earn less salary and have more free time, while men prefer to be entrepreneurs, change jobs more often, have competitive jobs, earn more money and have less free time. <![CDATA[Young recyclers, popular economy, and environment. A comprehensive experience of socio-occupational inclusion in the Buenos Aires suburbs, Argentina]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las problemáticas vinculadas a la inserción laboral del sector poblacional joven son un tópico importante en las investigaciones y políticas actuales en Argentina. Su magnitud presentó el desafío de reflexionar ampliamente sobre la vinculación de los/as jóvenes en actividades productivas, sobre todo de quienes pertenecen a sectores populares cuyas trayectorias de vida están atravesadas por la precariedad y resultan el sector más afectado por la desocupación y el trabajo precario. La información disponible refleja que dentro de la llamada economía popular en Argentina, representan un grupo mayoritario. Este artículo se enfoca en el análisis de una experiencia actual, la Cooperativa de Recicladores Unidos de Avellaneda, que surge en el marco de una organización social, el Movimiento de Trabajadores Excluidos (MTE) y que, a su vez, forma parte de un movimiento más amplio, la Unión de Trabajadores de la Economía popular (UTEP). El caso de estudio se configuró para explicar cómo la organización alrededor de una actividad propia de la economía popular, el reciclaje, permitió generar trabajo, productividad y cuidado ambiental, a la vez que se configuró como una estrategia integral en tanto promovió el trabajo coordinado entre una organización social y el Estado en sus diferentes niveles. Es así que esta experiencia se constituyó en una alternativa de inclusión al mundo del trabajo para los/as jóvenes de sectores populares del conurbano bonaerense, quienes llegaron a la cooperativa a través de sus vínculos más próximos, de sus lazos barriales o comunitarios.<hr/>Abstract The problems related to the labor insertion of the young population sector are an important topic in current research and policies in Argentina. Its magnitude presented the challenge of reflecting broadly on the involvement of young people in productive activities, especially those who belong to popular sectors whose life trajectories are crossed by precariousness and are the sector most affected by unemployment and precarious work. The available information reflects that within the so-called popular economy in Argentina, they represent a majority group. This article focuses on the analysis of a current experience, the Cooperativa de Recicladores Unidos de Avellaneda, which emerged within the framework of a social organization, the Movement of Excluded Workers (MTE) and which, in turn, is part of a movement broader, the Popular Economy Workers Union (UTEP). The case study was configured to explain how the organization around an activity typical of the popular economy, recycling, allowed to generate work, productivity and environmental care, at the same time that it was configured as an integral strategy while promoting coordinated work between a social organization and the State at its different levels. Thus, this experience became an alternative for inclusion in the world of work for young people from low-income sectors of the Buenos Aires suburbs, who came to the cooperative through their closest ties, their neighborhood or community ties. <![CDATA[Participatory mapping of informal female caregivers: dispute of places and times in the practice of caring in Chile]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La crisis del cuidado que fue acentuada por la experiencia pandémica por COVID-19 ha puesto en evidencia cómo las mujeres cuidadoras informales de personas dependientes asumen, con su propio cuerpo, una falta de corresponsabilidad social que distribuya de manera más justa el trabajo de cuidado que sigue sujeto a una desvalorización económica, social y cultural. En este marco, nuestro objetivo corresponderá a aportar a la comprensión acerca de cómo están siendo desplegadas territorialmente las relaciones sociales que protegen o vulneran la práctica del cuidado informal. Para ello, la investigación se sostiene en una metodología de perfil interpretativo, método cualitativo y la realización de una cartografía participativa, considerando la información producida desde la perspectiva del análisis narrativo. Este procedimiento se aplicó a una muestra constituida por 25 cuidadoras pertenecientes a seis sectores de una comuna de la región de Valparaíso, Chile. Los resultados evidencian que la cuidadora informal de personas dependientes participa del territorio en disputas de relaciones con lo público, lo privado y lo ciudadano, y particularmente en las dimensiones de lugar y tiempo, enfrentando constantes dismovilidades y desincronizaciones que obstaculizan el ejercicio del cuidado como un derecho exigible a la organización social actual.<hr/>Abstract The crisis of care that was accentuated by the pandemic experience by COVID-19 has highlighted how women informal caregivers of dependent people assume, with their bodies a lack of social co-responsibility that more fairly distributes the care work that remains subject to economic, social, and cultural devaluation. In this framework, our objective will be to contribute to understanding how the social relations that protect or violate the practice of informal care are being deployed territorially. For this purpose, the research is based on a methodology of the interpretative profile, qualitative method, and the realization of participatory cartography, considering the information produced from the perspective of narrative analysis. This procedure was applied to a sample of 25 caregivers belonging to six commune sectors in Valparaíso, Chile. The results show that the informal caregiver of dependent people participates in the territory in disputes of relations with the public, the private, and the citizen, particularly in the dimensions of place and time, facing constant dismovilities and de-chronizations that hinder the exercise of care as an enforceable right to the current social organization. <![CDATA[The Sustainable Development Goals in Social Work, ¿crossroads of a perpetual return in Colombia?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desde la tercera década del siglo XX, la intervención del Trabajo Social ha sido compleja en función de los fines del desarrollo, derivados de actos internacionales suscritos por los gobiernos colombianos. Actualmente, la puesta en perspectiva de la intervención del Trabajo Social con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) tampoco es simple. Para contribuir a su comprensión, en este artículo, se compilan los resultados de la pesquisa que caracteriza los aportes del Trabajo Social en los ciclos de las políticas públicas encauzadas a la consecución de los ODS, planteados por su autora en el XVI Congreso Colombiano de Trabajo Social que se realizó del 18 al 21 de octubre de 2022 en Riohacha - Guajira.<hr/>Abstract Since the third decade of the 20th century, the intervention of Social Work has been complex depending on the goals of development, derived from international acts signed by the Colombian governments. Currently, putting the intervention of Social Work with the Sustainable Development Goals (SDG) into perspective is not simple either. To contribute to its understanding, this article compiles the results of the research that characterizes the contributions of Social Work in the cycles of public policies aimed at achieving the SDGs, proposed by its author at the XVI Colombian Congress of Social Work that was held at October 18 to 21, 2022 in Riohacha - Guajira. <![CDATA[Construction of Knowledge in Social Work for an emancipating professional praxis in Cuba]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo expone los resultados de investigación y de la práctica profesional de las autoras en su condición de docentes, capacitadoras y asesoras en Trabajo Social fundamentalmente en el territorio central de Cuba durante más de diez años. Las reflexiones que se ofrecen a continuación versan sobre la necesidad de revalorizar el papel de la ciencia (o del conocimiento científico) en el Trabajo Social (como disciplina y como profesión) para desarrollar una praxis realmente emancipadora y viabilizar el diálogo entre academia, política y profesionales en cuestión, en calidad de sujetos de la transformación (teórica y práctica) del Trabajo Social en Cuba y de la cuestión social. Como punto de partida se asume que, el sentido y direccionalidad de la profesión no se define sólo por contenidos discursivos y la voluntad de los agentes profesionales y directivos, sino por su pertinencia respecto a la dinámica social como específica práctica social. Básicamente se emplea la investigación acción ya que las autoras son participantes directas en los procesos que se investigaron. Se alcanzaron aportes teóricos y metodológicos importantes que enriquecen la comprensión de la necesaria transformación del Trabajo Social en y para Cuba, así como del proceso de formación de sus profesionales.<hr/>Abstract The article exposes the research results and the authors' professional practice in their capacity as teachers, trainers, and advisers in Social Work, fundamentally in the central territory of Cuba for more than 10 years. The reflections offered below deal with the need to revalue the role of science (or scientific knowledge) in Social Work (as a discipline and as a profession) in order to develop a truly emancipatory praxis and make viable the academic, political, and professional dialogue in question, as subjects of the (theoretical and practical) transformation of Social Work in Cuba and of the social question. As starting point, it is assumed that the meaning and directionality of the profession is not defined only by discursive content and the will of professional agents and managers, but by its relevance to social dynamics as a specific social practice. Basically, action research is used since the authors are direct participants in the processes that were investigated. Important theoretical and methodological contributions were made that enrich the understanding of the necessary transformation of Social Work in and for Cuba and the process of training its professionals. <![CDATA[Context of the social mobilizations that took place in Zarzal, Valle del Cauca, and their relationship with youth fighting for the right to education]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta los resultados parciales de una investigación cuyo objeto fue comprender los sentidos que le otorgaron los jóvenes del municipio de Zarzal, Valle del Cauca, a sus luchas por el derecho a la educación durante el periodo 2016-2019, y da cuenta del contexto que enmarcó las movilizaciones sociales ocurridas en Colombia a lo largo de las dos primeras décadas de este siglo como un escenario en diálogo con lo que acontecía para esos mismos años en otros países de la región. Así, se identificó que en el contexto específico del municipio de Zarzal las movilizaciones sociales juveniles ocurridas entre 2016 y 2019 estuvieron vinculadas con la reivindicación del derecho a la educación y sus principales actores fueron los estudiantes universitarios. En términos metodológicos, se indagó en bases de datos institucionales y se realizó una amplia revisión documental que permitió reconstruir las dinámicas políticas que enmarcaron las diversas expresiones de movilización social. Los resultados de la investigación permiten concluir que, al avanzar el país en un proceso de paz, se generaron cambios en el entorno político que favorecieron la movilización social como una forma de participación política legítima y la reivindicación de la educación como un derecho primordial para la juventud.<hr/>Abstract This article presents the partial results of an investigation whose object was to understand the senses that the young people of the municipality of Zarzal, Valle del Cauca, granted to their struggles for the right to education during the period 2016-2019 and gives an account of the context that framed the social mobilizations that took place in Colombia throughout the first two decades of this century, as a scenario in dialogue with what was happening for those same years in other countries of the region. Thus, it was identified that in the specific context of the municipality of Zarzal, the youth social mobilizations that occurred between 2016 and 2019 were linked to the vindication of the right to education and their main actors were university students. In methodological terms, it was investigated in institutional databases and an extensive documentary review was carried out that allowed us to reconstruct the political dynamics that framed the various expressions of social mobilization. The results of the research allow us to conclude that, as the country moved forward in a peace process, changes were generated in the political environment that favored social mobilization as a form of legitimate political participation and the vindication of education as an important right for young people. <![CDATA[About the legitimacy of social intervention. Reflections from Chile]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Para la disciplina del Trabajo Social resulta necesario discutir los alcances teóricos, éticos y políticos de la intervención. Con este fin, se revisan diversas propuestas conceptuales con el fin de sustentar la necesidad de abordar teóricamente el asunto de la legitimidad de la intervención. Interesó contextualizar social e históricamente esta discusión, en el marco de las evidencias de sometimiento neoliberal tanto individual como colectivo. Tras la revisión bibliográfica, se propuso tres respuestas para responder al origen de la legitimidad de la intervención social: a) partir de su sujeción a normas, b) en la búsqueda de justicia social, y c) en los fundamentos deconstructivos de éticas enunciativas. Se concluye que esta propuesta debe tener en vista el momento histórico neoliberal que sacude a América Latina. Esta revisión sobre el problema de la legitimidad de la intervención social aporta en la definición de sus sentidos y alcances. Se supone en este artículo que no es posible clausurar la intervención en el campo del trabajo social. Por ello, este debate sobre la legitimidad debe implicar aspectos ético-políticos que repercuten en la construcción de agenda pública en tiempos de transformación de lo social.<hr/>Abstract For the discipline of social work, it is necessary to discuss the theoretical, ethical, and political achievements of the intervention. To his end, several conceptual proposals are reviewed in order to sustain the need to theoretically address the issue of the legitimacy of intervention. There was an interest to contextualize this discussion socially and historically, within the framework of the evidence of both individual and collective neoliberal submission. After the bibliographic review, three responses were proposed to respond to the origin of the legitimacy of social intervention: a) from its subject to norms, b) in the search for social justice, and c) in the deconstructive foundations of enunciative ethics. It is concluded that this proposal must take into account the neoliberal history that shakes Latin America. The review of the problem of the legitimacy of social intervention contributes to the definition of its meaning and scope. This article assumes that it is not possible to restrict the intervention exclusively in the field of social work. Therefore, this debate on legitimacy must involve ethical-political aspects that have an impact on the construction of a public agenda in times of social transformation. <![CDATA[Lessons and challenges of the affirmative policy: actions of redistribution and recognition for Indigenous people at the Universidad del Valle, Cali-Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el campo de las políticas públicas, la configuración de acciones para la reducción de las brechas de desigualdad y discriminación de las poblaciones étnicas es objeto de estudio en distintos escenarios o sectores. Atendiendo a esto, durante dos años, se desarrolló una investigación de corte cualitativo, que, con el uso de técnicas etnográficas y documentales, indagó sobre la trayectoria de la Universidad del Valle en la implementación de acciones afirmativas, que son consideradas como las medidas de compensación para fomentar la igualdad de oportunidades, especialmente en el acceso a la educación superior y empleo. De ese modo, se plantean varios interrogantes: ¿cuáles son los antecedentes de acciones afirmativas en educación superior para poblaciones indígenas?; ¿cuáles son los aprendizajes de las políticas de acciones afirmativas, acciones de redistribución y reconocimiento?, y ¿de qué manera estas acciones políticas han mitigado o disminuido las problemáticas de acceso, permanencia y egreso de los y las estudiantes indígenas en la Universidad del Valle? Entre los hallazgos, se encontró que la Universidad del Valle fue la primera institución de Educación Superior en el suroccidente colombiano que implementó acciones afirmativas. Una de ellas fue el reconocimiento y las garantías que existen para el Cabildo Indígena Universitario y otra es el establecimiento del Área de Asuntos Étnicos adscrita a Bienestar Universitario; junto con una serie de normas que garantizan el ingreso, la permanencia y el egreso de población indígena en las diez sedes de esta universidad.<hr/>Abstract In the field of public policies, the design of actions to reduce inequality and discrimination gaps among ethnic populations is being studied in different scenarios or sectors. In response to this, for two years, qualitative research was developed, which, with the use of ethnographic and documentary techniques, inquired about the trajectory of the Universidad del Valle in the implementation of affirmative actions, which are considered compensatory measures to promote equal opportunities, especially in access to higher education and employment. Thus, several questions arise: what is the background to affirmative action in higher education for indigenous populations? ¿What are the lessons learned from affirmative action policies, redistribution, and recognition actions? And how have these political actions mitigated or diminished the problems of indigenous students' access, permanence, and graduation at the Universidad del Valle? Among the findings, it was found that the Universidad del Valle was the first institution of Higher Education institution in southwestern Colombia to implement affirmative action. One of them was the recognition and guarantees that exist for the University Indigenous Council and another is the establishment of the Ethnic Affairs Area attached to the University Welfare unit; along with a series of rules that guarantee the admission, permanence, and graduation of the indigenous population in the ten campuses of this university. <![CDATA[Group Social Work: a vehicle for advocacy in public policy on disability in the municipality of Tunja, Boyacá-Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo plantea la importancia del Trabajo Social de Grupo en el fortalecimiento de capacidades y la consecución de objetivos comunes, a partir del estudio del Caso del Comité de Discapacidad de un municipio de Boyacá- Colombia. La metodología es de tipo cualitativo; se emplearon las técnicas de grupos focales, la observación participante y las entrevistas semi estructuradas telefónicas. En el proceso investigativo se identifica que Trabajo Social de Grupo es un método que sobrepasa los componentes tradicionales de la profesión y se ubica en un contexto más amplio, crítico, político y ético hacia la construcción conjunta de oportunidades para el desarrollo humano. Resultado de este ejercicio se construyó un concepto técnico que se presentó al municipio con recomendaciones para la actualización de la Política Pública sobre Discapacidad respecto a los derechos a educación, trabajo y seguridad social.<hr/>Abstract This article discusses the importance of Group Social Work in capacity building and the achievement of common objectives, based on the case study of the Disability Committee of a municipality in Boyacá, Colombia. The methodology is qualitative; focus group techniques, participant observation, and semi-structured telephone interviews were used. In the research process, it was identified that Group Social Work is a method that surpasses the traditional components of the profession and is located in a broader context, critical, political, and ethical context toward the joint construction of opportunities for human development. As a result of this exercise, a technical concept was developed and presented to the municipality with recommendations for updating the Public Policy on Disability with regard to the rights to education, work, and social security. <![CDATA[Reflections on an anti-hegemonic praxis of Social Work]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene como propósito problematizar el lugar de la praxis en la intervención del Trabajo Social, en un contexto caracterizado por profundas contradicciones y asimetrías propias de la reproducción del sistema capitalista y el proyecto neoliberal. Desde una perspectiva crítica y rescatando el pensamiento gramsciano, reflexiona acerca de la urgencia de develar en nuestra disciplina una praxis que reconozca tensiones, debates, luchas y resistencias generadas en ese horizonte de transformación. Este ejercicio es resultado de un proceso de análisis documental que emerge de debates en textos académicos y lecturas de realidades concretas en mi ejercicio como docente-investigador en una universidad pública. Las reflexiones presentadas permiten interpelar lugares hegemónicos y miradas reduccionistas en la intervención, retoma el sentido ético-político, la construcción situada de conocimiento y la inaplazable necesidad de generar procesos de toma de conciencia, que favorezcan formas de movilización y prácticas sociales antihegemónicas.<hr/>Abstract This article aims to problematize the place of praxis in the intervention of Social Work, in a context characterized by deep contradictions and asymmetries characteristic of the reproduction of the capitalist system and the neoliberal project. From a critical perspective and rescuing Gramscian thought, it reflects on the urgency of unveiling in our discipline a praxis that recognizes tensions, debates, struggles and resistances generated in this horizon of transformation. This exercise is the result of a process of documentary analysis that emerges from debates in academic texts and readings of concrete realities in my teaching-research practice in a public university. The reflections presented allow to question hegemonic places and reductionist views in the intervention, takes up the ethical-political sense, the situated construction of knowledge and the urgent need to generate processes of awareness, that favor forms of mobilization and anti-hegemonic social practices that cross our lives. <![CDATA[Systematization of the experience of implementing Universal Design for Learning (UDL) in preschool in an educational institution in the municipality of La Plata, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se abordan los beneficios del Diseño Universal de Aprendizaje -DUA- a partir de las actividades rectoras, en el proceso educativo de niños y niñas de grado preescolar. La metodología utilizada es la propuesta de sistematización de experiencias educativas propuesta por Jara-Holliday (2018). relación con los hallazgos se encontró que la estrategia implementada diversifica los aprendizajes, potenciando la atención y motivación de las y los estudiantes, especialmente por los materiales y recursos utilizados, los cuales involucran distintos canales sensoriales. Igualmente se encontró que la educación inclusiva -en ausencia de políticas educativas claras- es capaz de surgir como un elemento vital de la práctica educativa que debe ser fortalecido; finalmente este tipo de actividades potencia la dimensión socioafectiva de todos los actores del proceso de enseñanza aprendizaje.<hr/>Abstract This article addresses the benefits of the Universal Design for Learning -DUA- from the guiding activities in the educational process of preschool children. The methodology used is the proposal of systematization of educational experiences proposed by Jara-Holliday (2018). In relation to the findings, it was found that the strategy implemented diversifies learning, enhancing the attention and motivation of students, especially because of the materials and resources used, which involve different sensory channels. It was also found that inclusive education -in the absence of clear educational policies- can emerge as a vital element of educational practice that must be strengthened; finally, this type of activity enhances the socio-affective dimension of all actors in the teaching and learning process. <![CDATA[Madness, rebellion and overload: Life journeys of elderly women community leaders in México]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo recupera historias de vida de mujeres mayores que fungen como líderes en grupos de ancianos de las comunidades de Ixtenco y Panotla en el estado de Tlaxcala, México. Ello permitió comprender los retos a los que se enfrentaron para posicionarse como líderes. Asimismo, se ubicaron las acciones que realizan actualmente al coordinar sus grupos, las cuales son imágenes de un envejecimiento activo y saludable. Para ello se utilizó la metodología cualitativa, como técnica principal las historias de vida y también un acercamiento etnográfico a la cotidianeidad de las mujeres líderes dentro de sus grupos en el periodo de mayo del 2021 a marzo del 2022. Esta investigación mostró que las mujeres ancianas líderes durante su curso de vida se enfrentaron a obstáculos, sobre todo relacionados con la construcción de género, para erigirse como líderes y ser calificadas como locas y rebeldes ante el sistema dominante patriarcal, corporeizado en los mandatos sociales de sus comunidades: las mujeres madres-esposas. Sin embargo, el impulso personal junto a las experiencias educativas, determinaron una necesidad de cambio en la construcción del género, favoreciendo así dirigir la vida hacia experiencias de liderazgo, los cuales siguen persistiendo en una posición actual de líderes de grupos de personas envejecidas en sus comunidades. Al mismo tiempo, está presente el fantasma del desgaste por la sobrecarga al buscar cumplir con sus actividades familiares y comunitarias. Sin embargo, estas mujeres nos enseñan que en la vejez se puede seguir siendo activo, participando políticamente en comunidad, así como generando y continuando con proyectos personales y grupales.<hr/>Abstract This article recovers life stories of older women who serve as leaders in groups of elders in the communities of Ixtenco and Panotla in the state of Tlaxcala, Mexico, which allowed us to understand the challenges they faced to position themselves as leaders. Likewise, the actions they currently carry out when coordinating their groups were located, which are images of active and healthy aging. For this purpose, qualitative methodology was used, with life stories as the main technique and also an ethnographic approach to the daily life of women leaders within their groups in the period from May 2021 to March 2022. This research showed that the elderly women leaders during their life course faced obstacles, mostly related to gender construction, to set themselves up as leaders and to be qualified as crazy and rebellious before the dominant patriarchal system, embodied in the social mandates of their communities: women mothers-wives. However, the personal impulse together with the educational experiences, determined a need for change in the construction of gender, thus favoring to direct life towards leadership experiences, which continue to persist in a current position of leaders of groups of aging people in their communities. There is the specter of burnout due to overload as they seek to fulfill their family and community activities. However, these women teach us that in old age it is possible to continue being active, participating politically in the community, as well as generating and continuing with personal and group projects. <![CDATA[Criteria for access to parenting programs. The case study of the city of Zaragoza (Spain)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A pesar de las variaciones en las estructuras familiares, los especialistas determinan un conjunto común de funciones fundamentales de la institución familiar; la ausencia o déficit de éstas genera las denominadas “familias en riesgo”, objeto de atención de los servicios sociales. Si bien los servicios sociales priman en su gestión el principio de universalidad, su aplicación resulta difícil. El artículo examina cuáles son las principales variables que determinan la accesibilidad en los programas de ayuda a las familias en los servicios sociales. El estudio se realizó a partir del análisis de 118 expedientes de las familias usuarias del Programa de Apoyo a las Familias del Ayuntamiento de Zaragoza recogidos durante los años 2011 a 2016, así como a partir de las entrevistas semiestructuradas realizadas a sus educadores sociales. Las principales conclusiones evidencian que las variables de acceso al programa -dentro del elenco de familias en riesgo- son mayoritariamente económicas y de salud; incidiendo así en la tradicional imagen estigmatizadora de los servicios sociales.<hr/>Abstract Despite variations in family structures, specialists determine a common set of fundamental functions of the family institution; the absence or deficit of these generates the so-called "families at risk", which are the object of social services’ attention. Although the principle of universality prevails in the management of social services, its application is not easy. The article examines the main variables that determine accessibility in programs to aid families in social services. The study was carried out based on the analysis of 118 files of the families users of the Zaragoza Family Support Program collected during the years 2011 to 2016, as well as from the semi-structured interviews carried out with 12 of their social educators. The main conclusions show that the variables of access to the program, within the list of families at risk, are mainly economic and health, thus affecting the traditional stigmatizing image of social services. <![CDATA[Effects of urban mobility on mental health. The case of Metropolitan Valparaíso, Chile]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La movilidad urbana en las grandes ciudades presenta dificultades para resolver las necesidades de desplazamiento de las personas. Sus principales problemas se expresan en largos tiempos de viaje, contaminación ambiental y acústica, y uso preferente de las vías urbanas por el transporte motorizado. Lo anterior ocasiona problemas de salud mental a la población debido a las escasas oportunidades de desarrollo de factores protectores psicosociales. El objetivo del estudio buscó analizar los efectos de la movilidad urbana en la salud mental de la población de Valparaíso Metropolitano. Se realizó una investigación cualitativa desde la modalidad de estudio de caso. Los resultados caracterizaron la salud mental de la población como una cadena emocional incremental de malestar psicosocial que se despliega con distintos rangos de gravedad, conforme los horarios y eventos que enfrente en sus desplazamientos, constatando relaciones insatisfactorias entre habitantes, infraestructuras y equipamientos, las que carecen de proyecciones de mejora en el corto o mediano plazo. Se concluye que las tensiones en el bienestar psicosocial por causa de la movilidad urbana están presentes en forma transversal en toda la población metropolitana, afectando con mayor fuerza a los sectores de menores ingresos, para quienes el transporte colectivo constituye su principal, y en ocasiones, su única posibilidad de movilidad urbana.<hr/>Abstract Urban mobility in large cities presents difficulties in meeting people’s displacement needs. Its main problems are expressed in long travel times, environmental and acoustic pollution, and the preferential use of urban roads by motorized transport. This causes mental health problems for the population due to the limited opportunities for the development of psychosocial protective factors. The objective of the study was to analyze the effects of urban mobility on the mental health of the population of Valparaiso Metropolitano. Qualitative research was conducted from the Case study modality. The results characterized the mental health of the population as an incremental emotional chain of psychosocial discomfort that unfolds with different ranges of severity, according to the schedules and events faced in their movements, noting unsatisfactory relations between inhabitants, infrastructures, and equipment, which lack projections of improvement in the short or medium term. It is concluded that the tensions in psychosocial well-being caused by urban mobility are present in a transversal way throughout the metropolitan population, affecting more strongly the lower income sectors, for whom public transport is their main, and sometimes their only, possibility of urban mobility. <![CDATA[The origin of private education and banking schools in Colombia: Encounters and disagreements]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo forma parte de los resultados del proyecto de investigación “Educación Insumisa en la Región Caribe colombiana: entre la educación pública y la educación privada”, actualmente en ejecución bajo la responsabilidad del Grupo Andrés Bello de la Corporación Universitaria Rafael Núñez. El objetivo general de este estudio consiste en propiciar una reflexión teórica a partir de los datos, la información sistematizada en los textos consultados y las experiencias vividas directamente y recolectadas en los acercamientos y en los sucesivos trabajos de campo, relacionados con el tema de la insumisión en educación. El método de estudio utilizado es de carácter mixto (cualitativo-cuantitativo). Los hallazgos más importantes relacionados con el estudio hacen referencia al surgimiento de la educación privada como un mecanismo de exclusión que, aún persiste; la existencia de Escuelas de Banca en el Caribe colombiano y el departamento del Atlántico y los encuentros y desencuentros entre la Educación Pública, la Privada, la Educación Popular, con el surgimiento de las Escuelas de banca como un eje transversal.<hr/>Abstract This article is part of the results of the research project “Insumisa Education in the Colombian Caribbean Region: between public education and private education, currently in execution under the responsibility of the Andrés Bello Group of the Corporación Universitaria Rafael Nuñez. The general objective of this study is to promote a theoretical reflection based on the data, the information systematized in the consulted texts and the experiences lived directly and collected in the approaches and successive field works, related to the subject of education insumision. The study method used is Mixed (qualitative-quantitative). The most important findings related to the study refer to the emergence of private education as a mechanism of exclusion that, still persists, the existence of Chair Schools in the Colombian Caribbean and the department of Atlántico and the encounters and disagreements between Public Education, Private Education, Popular Education, with the emergence of Chair Schools as a transversal axis. The conclusions of the article highlight the need to continue investigating about Popular Education as it pertains to the Colombian Caribbean, specifically in the Atlantic department. <![CDATA[Alliances and conflicts between the stakeholders of a non-governmental organization: the case of <em>Fundación de Acción Social Cáritas</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The objective of this research is to identify the main stakeholders for Fundación de Acción Social Cáritas, as well as the convergences and divergences that they will have with this NGO about its challenges by 2035. For this, a panel of experts was formed through the expert competence coefficient K. Subsequently, the 15 selected participants selected and filtered the relevant stakeholders for the NGO with the support of Kendall's W statistical test. Once the list of stakeholders was obtained, the MACTOR method was developed to measure their levels of power and alliances and conflicts regarding the 9 strategic objectives of the Fundación de Acción Social Cáritas towards the year 2035. Among the main findings, 30 stakeholders who influence the Fundación de Acción Social Cáritas were identified. However, the most important alliances include the Ministry of Foreign Relations and Human Mobility, Cooperantes Fraternos, Cáritas Internacionalis, and Strategic Allies. On the other hand, the most prominent conflicts include Cáritas Internacionalis, the Partner Assembly of Fundación de Acción Social Cáritas, Professionals external to Fundación de Acción Social Cáritas, and Cooperantes Fraternos.<hr/>Resumen El objetivo de esta investigación es identificar los principales grupos de interés para la Fundación de Acción Social Cáritas, así como las convergencias y divergencias que tendrán con esta ONG en relación a sus retos para el año 2035. Para ello, se formó un panel de expertos a través del coeficiente de competencia de expertos K. Posteriormente, los 15 participantes seleccionados seleccionaron y filtraron los stakeholders o grupos de interés relevantes para la ONG con el apoyo del test estadístico W de Kendall. Una vez obtenido el listado de stakeholders, se desarrolló el método MACTOR para medir sus niveles de poder, alianzas y conflictos respecto a los nueve objetivos estratégicos de la Fundación de Acción Social Cáritas para el año 2035. Entre los principales hallazgos se identificaron 30 stakeholders con influencia sobre la Fundación de Acción Social Cáritas. Además, entre las alianzas más importantes se encuentran el Ministerio de Relaciones Exteriores y Movilidad Humana, Cooperantes Fraternos, Cáritas Internacionalis y Aliados Estratégicos. Por otro lado, los conflictos más destacados involucran a Cáritas Internacionalis, la Asamblea de Socios de la Fundación de Acción Social Cáritas, Profesionales externos a la Fundación de Acción Social Cáritas y Cooperantes Fraternos. <![CDATA[Digital identity and Social Work in Spain: analysis of the <em>microinfluencer</em> phenomenon on Instagram]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito de este artículo es contribuir al estudio de las redes sociales como espacio de divulgación de la profesión y la disciplina del Trabajo Social. A partir de análisis de contenido de los diez perfiles profesionales con más seguidores en Instagram y reconocidos dentro del fenómeno microinfluencer en la geografía española, se describen los rasgos más característicos de la identidad digital, el contenido audiovisual y las concepciones epistemológicas y éticas que se identifican y se difunden del Trabajo Social. Si bien es una tarea urgente establecer puentes y complicidades entre la comunicación y el Trabajo Social para favorecer la divulgación del área de conocimiento y la experiencia profesional, no hay que obviar los riesgos y consecuencias derivadas de estas prácticas digitales. Los modos de producción no son ajenos al contexto neoliberal y mercantil actual, donde lo social se ha convertido en espacio de negocio y, en ocasiones, los objetivos profesionales quedan más supeditados a los medios que al fin.<hr/>Abstract The purpose of this article is to contribute to the study of social networks as a space for the dissemination of the profession and discipline of social work. From the content analysis of the ten professional profiles with more followers on Instagram and recognized within the microinfluencer phenomenon in the Spanish geography, the most characteristic features of digital identity, audiovisual content, and epistemological and ethical conceptions that are identified and disseminated of social work are described. Although it is an urgent task to establish bridges and complicities between communication and social work to favor the dissemination of the area of knowledge and professional experience, the risks and consequences derived from these digital practices should not be ignored. The modes of production are not alien to the current neoliberal and mercantile context, where the social has become a business space and, sometimes, professional objectives are more subordinated to the means than to the end. <![CDATA[Textos sin disciplina. Claves para una teoría crítica anticolonial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-12132023000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito de este artículo es contribuir al estudio de las redes sociales como espacio de divulgación de la profesión y la disciplina del Trabajo Social. A partir de análisis de contenido de los diez perfiles profesionales con más seguidores en Instagram y reconocidos dentro del fenómeno microinfluencer en la geografía española, se describen los rasgos más característicos de la identidad digital, el contenido audiovisual y las concepciones epistemológicas y éticas que se identifican y se difunden del Trabajo Social. Si bien es una tarea urgente establecer puentes y complicidades entre la comunicación y el Trabajo Social para favorecer la divulgación del área de conocimiento y la experiencia profesional, no hay que obviar los riesgos y consecuencias derivadas de estas prácticas digitales. Los modos de producción no son ajenos al contexto neoliberal y mercantil actual, donde lo social se ha convertido en espacio de negocio y, en ocasiones, los objetivos profesionales quedan más supeditados a los medios que al fin.<hr/>Abstract The purpose of this article is to contribute to the study of social networks as a space for the dissemination of the profession and discipline of social work. From the content analysis of the ten professional profiles with more followers on Instagram and recognized within the microinfluencer phenomenon in the Spanish geography, the most characteristic features of digital identity, audiovisual content, and epistemological and ethical conceptions that are identified and disseminated of social work are described. Although it is an urgent task to establish bridges and complicities between communication and social work to favor the dissemination of the area of knowledge and professional experience, the risks and consequences derived from these digital practices should not be ignored. The modes of production are not alien to the current neoliberal and mercantile context, where the social has become a business space and, sometimes, professional objectives are more subordinated to the means than to the end.