Scielo RSS <![CDATA[Papel Politico]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-440920150002&lang=en vol. 20 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>From Policy to Action</b>: <b>State and Progress of the Implementation of the Social Public Policy for Aging and Old Age (Ppsev) in Bogota</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Uno de los principales desafíos que enfrentan las políticas públicas en general y la Política Pública Social de Envejecimiento y Vejez (PPSEV) de Bogotá en particular, es la armonización entre las acciones ya desarrolladas para atender a la población mayor de la ciudad y la creación de ambientes sociales en los que las personas tengan las condiciones necesarias y suficientes para envejecer con dignidad y equidad. En el presente documento se describen los avances y las dificultades que enfrenta el distrito en el proceso de implementación de la PPSEV a partir de las experiencias cotidianas de los coordinadores y profesionales encargados de desarrollar el proyecto 742, el cual implementa esta política pública. La percepción, funciones y actividades de los gestores son aspectos relevantes para reflexionar sobre la conexión entre los elementos técnicos (planes de acción, metas e indicadores) y el marco de acción formulado. La coherencia entre los referentes conceptuales de la política y su ejecución facilita el alcance de las metas y resultados de la PPSEV y en consecuencia, la creación de contextos adecuados para una sociedad de todas las edades.<hr/>One of the main challenges facing the Politics of Aging (PPSEV) in Bogotá, is the alignment between the actions that have been developed to attend the old population of the city, and the creation of social environments where people have the necessary conditions to age with dignity and fairness. This document describes the progress and challenges in the process of implementing the PPSEV, from the everyday experiences of coordinators and professionals responsible for developing project 742, which operationalizes the policy described. The perception, functions and activities of managers are relevant to reflect the connection between the technical elements (action plans, targets and indicators) and the formulated situation. The consistency between the conceptual aspects and performance of the policy facilitates the achievement of goals and outcomes of PPSEV creates appropriate contexts for a society for all ages. <![CDATA[<b>Public policies on Social Protection and Fight Against Poverty in Colombia</b>: <b>Achievements and Challenges</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los propósitos principales de este texto son investigar el estado de implementación de los Programas de Transferencias Condicionadas (PTC) y su aporte a la construcción de sistemas integrales de protección social en América Latina, como también examinar los principales logros y desafíos de la lucha contra la pobreza en Colombia. Con este fin, el artículo inicia con una breve revisión de la situación global de los PTC en América Latina. Le sigue un análisis comparativo de las acciones realizadas en varios países de la región para abordar los desafíos relacionados con las políticas públicas de lucha contra la pobreza. Esto permite esbozar seguidamente un análisis de su manejo en Colombia. Finalmente, la última parte del texto plantea algunas hipótesis y propuestas para encarar los problemas anteriormente identificados.<hr/>The main purposes of this paper are, on the one hand, to explore the state of implementation of the Conditional Cash Transfer (CCT) Programmes and their contribution to the construction of integrated social protection systems in Latin America, and on the other, to discuss the most important achievements and challenges in fighting against poverty in Colombia. With this target, the article begins with a brief review of the overall situation of the CCT Programmes in Latin America. This is followed by a comparative analysis of actions undertaken in some countries in the region in order to face the main threats related to the public policies to eradicate poverty. It enables to draw an analysis about the management of such challenges in Colombia. Finally, the last part of the paper suggests some hypotheses and proposals in order to address the problems identified above. <![CDATA[<b>Discursive Frictions</b>: <b>the Transitional Justice Paradigm, Land Restitution and Gender in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en The transition towards a 'post-peace agreements state of affairs in Colombia creates special scenarios in which a universal model of Transitional Justice policy -in our case that of land restitution- meets with the local. We should understand the 'local' not only in a material sense -as land and territory- but also as a perspective that brings into circulation different discourses on peasant society, family, gender, justice and development. The following text analyzes the (dis) encounters between different gender discourses and practices, for the purpose of assessing the transformative capacity of the law for gender justice. In this analysis we use the concept ol frictions through which we hope to better understand complex interactions, hidden conflicts, ambiguous outcomes, and also new possibilities for agency.<hr/>En la transición hacia un Estado 'pos-acuerdos de paz' en Colombia, se crean unos escenarios particulares en los cuales el modelo universal de la justicia transicional, implementado a través de la política pública, en este caso la de la restitución de tierras, se encuentra con diversos elementos de lo local. Esto es entendido no solo en su acepción material de tierra y territorio, sino como una perspectiva desde la cual se conjugan discursos sobre la sociedad campesina, la familia, el género, la justicia y el desarrollo. En el siguiente texto analizamos los (des)encuentros entre los diferentes discursos de género, con miras a la capacidad transformadora de la Ley de Víctimas y Restitución de Tierras, en materia de justicia de género. Para el análisis se emplea el concepto de fricciones, que nos permitirá ver las interacciones complejas, los conflictos ocultos y los resultados ambiguos, pero también las nuevas posibilidades de agencia. <![CDATA[<b>The 'Window State' and the Subject-State</b>: <b>An Approach from Differentiation and Focalization Variables in Social Policies</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Estado de bienestar dejó el asistencialismo como un elemento característico de relación con las comunidades en los diferentes contextos en los que se aplicó. La misma crisis a que llegó este modelo de Estado suscitó el llamado 'Estado ventanilla' como un ejercicio de acceso de los diversos grupos humanos a 'pedir satisfacción' de necesidades e, incluso, a 'negociar' esos aspectos de interés general a través de acuerdos explícitos o implícitos en situaciones de alta vulnerabilidad social. Tal es el caso de los procesos de la llamada consulta previa en Colombia, dispuesta para garantizar la identidad y protección de comunidades étnicas y afrodescendientes. El método llegó a tal punto que las comunidades se congregan alrededor de este instrumento de participación para que el sector público, junto al sector privado, logren el aval para grandes obras de infraestructura centradas en intereses del sector empresarial privado, pero desconociendo la cohesión social que deberían experimentar estos grupos humanos. La recurrencia a las políticas sociales con enfoque diferencial y focalizadas son aspectos que podrían ayudar a un trabajo de mayor impacto en la configuración de lo público para este tipo de comunidades.<hr/>The Welfare State left welfarism as a characteristic element of community relations in the different contexts in which it was applied. The same crisis reached by this model of state raised the so-called 'Window State' as an exercise of access of various groups to 'demand satisfaction' needs and even to 'negotiate' those aspects of general interest through explicit or implicit situations of high social vulnerability agreements. Such is the case of the processes of the called consulta previa in Colombia, arranged to ensure the protection of ethnic identity and descendant communities. The method reached such a point that communities gather around this instrument of participation for the public sector with the private sector, to achieve the support for large infrastructure projects, focused on private sector business interests but ignoring the social cohesion that these human groups should experience. Recurrence social policies with differential and targeted approach are aspects that could help create greater impact in shaping public for these communities. <![CDATA[<b>Union Action in Contemporary Argentina from the Perspective of New Institutionalism</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El propósito del trabajo es analizar los alcances y limitaciones del enfoque neo-institucional en lo concerniente al actor sindical en la Argentina contemporánea. Esta perspectiva teórica, por un lado ha forjado conceptos que se tornaron recurrentes en la ciencia política: partido de base sindical, desindicalización partidaria, partido de base laboral, neo-corporativismo segmentado y revitalización sindical. Por otro lado, la explicación que se ofrece de los términos es muy similar a pesar de que estos remiten a procesos políticos diferentes. Por ello, el artículo argumenta la existencia de un desequilibrio explicativo cuando se aborda el vínculo entre instituciones y actuación sindical. Desde el neo-institucionalismo se observa un énfasis en la incidencia de las instituciones sobre las posibilidades de actuar políticamente de las organizaciones sindicales y no se atiende el modo en el que los actores influyen sobre los marcos institucionales. Esto es relevante en un enfoque teórico que dice priorizar en su análisis 'cómo piensan los actores'.<hr/>The intention of this work is to analyze the scope and limitations of a neo-institutionalist approach of union actors in contemporary Argentina. This theoretical perspective, on the one hand, has forged concepts that became common in political science: union base party, desindicalization supporter, labor base party, segmented neo-corporatism and union revitalization. On the other hand, the explanation of the terms is very similar in spite of the fact that they recount different political processes. For this, the article argues the existence of an explanatory imbalance when the link is approached between institutions and union action. From neo-institutionalism an emphasis is made on the influence of institutions on the possibilities for political action of unions, and no attention is paid to the way in which actors influence the institutional frames. This is relevant in a theoretical approach that tries to prioritize in its analysis 'how actors think'. <![CDATA[<b>Truth Commissions and Possible Lessons for the Colombian Case</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las comisiones de la verdad han sido empleadas como una de las herramientas de la justicia transicional para coadyuvar en el proceso de la verdad, la justicia y la reparación de las víctimas. Las especificidades de diversas formas y modelos de comisiones de la verdad pueden ser de ayuda frente a la posibilidad de tener en Colombia una comisión de la verdad que dé cuenta de los hechos ocurridos en el marco del conflicto armado interno.<hr/>Truth commissions have been used as a one tool of transitional justice to assist the process of truth, justice and reparation for victims. The specificities of different forms and models of truth commissions may help the possibility of having a truth commission in Colombia that help us account for the events in the context of the internal armed conflict. <![CDATA[<b>The Magdalena Medio Peace and Development Programme: a Peacebuilding Model for Colombia's Post Conflict?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo incide sobre una experiencia sui generis de construcción de paz en Colombia, el Programa de desarrollo y paz del Magdalena Medio (PDPMM). El objetivo principal es evaluar en qué medida el PDPMM se concibe como un verdadero 'laboratorio de paz' y abre caminos novedosos y 'fórmulas' alternativas para la paz a nivel local y regional, que se podrían replicar en otras regiones del país, en un potencial escenario de post-conflicto colombiano. La hipótesis de trabajo es que el PDPMM se configura como un modelo consolidado y válido de construcción de paz positiva a nivel regional, de lo cual se pueden rescatar diversas enseñanzas y 'buenas prácticas' para la construcción de una paz sostenible y duradera en Colombia.<hr/>This paper focuses on a sui generis peacebuilding experience in Colombia - the Magdalena Medio Peace and Development Programme (PDPMM). Its main purpose is to assess the extent to which the PDPMM stands as a true 'peace laboratory' and paves new roads and alternative 'formulas' for peace at local and regional levels, which could be replicated in other regions of the country, in a potential post-conflict scenario in Colombia. The hypothesis of the present work is that the PDPMM represents a valid and consolidated positive peacebuilding model at the regional level, from which various lessons can be learned, in order to build a sustainable and lasting peace in Colombia. <![CDATA[<b>Images of Inequality in Chile</b>: <b>The Impact of Economic and Political Factors</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en ¿Cuán desigual perciben los ciudadanos que es la sociedad chilena? ¿Ha cambiado la imagen que los chilenos tienen de esa desigualdad en los últimos años? ¿Qué factores determinan los niveles de desigualdad percibidos? El presente trabajo aborda estas preguntas utilizando datos provenientes de las encuestas del Centro de Estudios Públicos (CEP).. Los resultados muestran que los chilenos perciben mayoritariamente que viven en una sociedad desigual, que esas percepciones han variado poco entre 2000 y 2013, aunque muestran una tendencia levemente más positiva para 2013 y que los principales determinantes de esas percepciones son económicos y no políticos.<hr/>How unequal is Chilean society perceived to be by its citizens? Has this image changed over the last few years? What explains the levels of inequality perceived? Using data from public opinion surveys we consider these questions. Results show that Chileans believe they live in an unequal society, that those perceptions have remained stable between 2000 and 2013, with a small improvement by 2013, and that those perceptions can be explained by economic -and not political- factors. <![CDATA[<b>Is Colombian Democracy Consolidated? Assumptions, Analysis and a Methodological Proposal</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La presente investigación se pregunta sí la democracia colombiana está o no consolidada desde el punto de vista actitudinal. Para ello el artículo examina las diferentes actitudes hacia la democracia en Colombia durante los últimos 15 años. Para ello, se han seleccionado indicadores empíricos con el fin de diferenciar dos de las tres dimensiones de la consolidación actitudinal que suelen considerarse indistintamente y por ende, confundirse de forma sistemática: Legitimidad democrática, descontento político y desafección política (Montero, Gunther, Torcal, & Menezo, 1998). Se analiza su evolución respectiva desde la apertura democrática con la constituyente de 1991 y se presenta una propuesta metodológica que permita precisar el grado de interrelación entre esas actitudes y su influencia o no en el grado de legitimación del sistema político colombiano.<hr/>The present research examines whether the Colombian democracy is or not consolidated from the attitudinal point of view. This article examines different attitudes toward democracy in Colombia during the last fifteen years. In order to do this, we present three concepts: legitimacy, political discontent and political disaffection. We selected some indicators to differentiate these three dimensions of attitudinal consolidation. These dimensions raise a number of distinctions the literature does not usually consider. We analyze the evolution across a long period of time since the constitutional moment in 1991. Finally we propose a methodology that allows to specify the degree of interaction between these attitudes and their influence over the legitimacy of the Colombian political system. <![CDATA[<b>The Long Road to State-Build ing in Latin America and its Impact on Regionalization Processes</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article addresses, from an interdisciplinary perspective, the impact of the long and torturous state-building process in Latin America on the development of regionalization processes in the subcontinent. Firstly, it contrasts classical and contemporary ideas of sovereignty in order to establish, in a differentiated form and from a historical perspective, the manner in which the sovereignty principle has taken form in state-building and regionalization processes in both Latin America and Europe. Secondly, the thinking surrounding integration and sovereignty in the European continent is briefly summarized. Thirdly, the state-building process of Latin American nation-states and the impact it has had on their reluctance to transfer sovereignty to regional governance structures is interpreted. Fourthly, it outlines the role of ideas such as Pan-Americanism, Latin-Americanism, South-Americanism, and Bolivarianism in the development of regionalization processes in Latin America. Fifthly, the characteristics of the three waves of integration and the reluctance of Latin American states to transfer sovereignty to regional governance architectures are defined. Sixth, it establishes the differences in historic circumstances which have influenced different perspectives on the transfer of sovereignty in the construction of the Latin American and European regions. Finally, from the understanding of the problem of unfinished state-building in Latin America, this article evaluates the development of current regionalization processes.<hr/>El artículo aborda, desde una perspectiva interdisciplinaria, el impacto que el largo y tortuoso proceso de construcción del Estado en Latinoamérica ha tenido sobre la forma en que se han desarrollado los procesos de regionalización en el subcontinente. Primero, se contrastan las ideas clásicas y contemporáneas sobre la soberanía, a fin de establecer de forma diferenciada la manera en que dicho principio, desde una perspectiva histórica, ha tomado forma en la construcción del Estado y en la concreción de procesos de regionalización tanto en Latinoamérica como en Europa. Segundo, se presentan los elementos generales del pensamiento sobre la integración europea conectándolos con su experiencia histórica. Tercero, se interpreta el proceso de construcción de los Estados nación latinoamericanos y el impacto que han tenido en su renuencia a ceder soberanía a entes supranacionales. Cuarto, se destaca el rol que han desempeñado ideas, tales como el panamericanismo, latinoamericanismo, suramericanismo y bolivarismo en el desarrollo de los procesos de regionalización en Latinoamérica. Quinto, se definen los rasgos característicos de las tres olas de integración y la renuencia de los Estados latinoamericanos a transferir soberanía a las arquitecturas de gobernanza regional. Sexto, se compara el concepto de soberanía en América Latina y en Europa así como el impacto que ha tenido en sus respectivos procesos de regionalización. Finalmente a partir de la compresión de la problemática del proceso inconcluso de construcción del Estado en Latinoamérica, se evalúan las perspectivas de desarrollo de los procesos de regionalización actuales. <![CDATA[<b>Argentina and Autonomy in Financial Globalization: The Nature of its Support during the Process of Foreign Debt Restructuring (2002-2005)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo se propone analizar la autonomía lograda por Argentina durante el proceso de reestructuración de su deuda externa entre 2002 y 2005. El hecho de que un Estado con sus características haya logrado preservar espacios de decisión propia en un tema tan complejo en el campo de las finanzas internacionales, constituye un acontecimiento novedoso y anómalo que merece ser estudiado. En tal sentido, resulta fundamental desentrañar las particularidades de la autonomía alcanzada para poder determinar si se trató de una construcción genuina y por tanto sostenible en el tiempo, o si por el contrario fue más bien el producto de un contexto particular. Para responder a tal interrogante, es preciso analizar la naturaleza del respaldo con el que contó dicha autonomía, en tanto que es allí donde reside la clave de su sustentabilidad.<hr/>This article analyses the autonomy achieved by Argentina during the process of foreign debt restructuring, between 2002 and 2005. The fact that a state with its features has managed to preserve spaces for its own decisions in such a complex topic in the field of international finance represents a novel anomalous event that deserves to be studied. In this regard, it is essential to unravel the details of the achieved autonomy in order to be able to determine if it was a genuine construction and therefore sustainable over time, or if instead it was rather a product of a particular context. To answer this question, it is necessary to analyze the nature of the support of such autonomy because it is there where the key of its sustainability lies. <![CDATA[<b>wo Angles of an Analysis of the Brazilian Regional Projection</b>: <b>The View of the US State Department and the "Brasiguayan" Question</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto problematiza o sentido da projeção regional brasileira na atualidade, examinando por um lado a visão dos Estados Unidos sobre o tema, e por outro, as implicações da crise política recente no Paraguai. Para realizar este objetivo, o texto contempla três movimentos. Inicialmente é abordado o contexto em que ressurgem projetos de integração regional americana nos anos 1990. A seguir, são analisados pronunciamentos emanados do Departamento de Estado dos Estados Unidos relacionados ao tema. Por fim, são abordadas as relações entre o estado brasileiro e o Paraguai, focalizando a questão dos brasiguaios, como estudo de caso que explicita os paradoxos da diplomacia brasileira na região. Nossa hipótese é que a aproximação entre o modo como a projeção regional brasileira é interpretada pelo poder hegemónico no continente, e a incidencia deste movimento em um país no qual a influencia brasileira está historicamente enraizada, oferece indícios relevantes para avaliar o sentido da integração regional liderada pelo Brasil no subcontinente na atualidade, problematizando a noção de que este processo contradiz o interesse dos Estados Unidos e aponta para um novo padrão de desenvolvimento.<hr/>Este texto problematiza el sentido de la proyección regional brasileña en la actualidad, examinando por un lado la visión de Estados Unidos sobre el tema, y por otro, las implicaciones de la crisis política reciente en Paraguay. Para alcanzar este objetivo, el texto contempla tres movimientos. Inicialmente se aborda el contexto en que resurgen proyectos de integración regional americana en los años 1990. En seguida, se analizan pronunciamientos emanados del Departamento de Estado de los Estados Unidos relacionados al tema. Por fin, se abordan las relaciones entre el Estado brasileño y Paraguay, focalizando la cuestión de los brasiguayos como un estudio de caso que explicita las paradojas de la diplomacia brasileña en la región. Nuestra hipótesis es que la aproximación entre el modo como la proyección regional brasileña es interpretada por el poder hegemónico en el continente y la incidencia de este movimiento en un país en el que la influencia brasileña está históricamente articulada, ofrece indicios relevantes para evaluar el sentido de la integración regional liderada por Brasil en el subcontinente en la actualidad, problematizando la noción de este proceso que contradice el interés de Estados Unidos y apunta hacia un nuevo patrón de desarrollo.<hr/>This article discusses the meaning of Brazil's current regional projection, assessing in one hand the vision that the United States has about this issue and on the other hand the political implications of the recent political crisis in Paraguay. The text unfolds through three steps. At first we focus on the context in which projects of regional integration in the Americas re-emerge in the 1990s. Then we analyse statements of the United States State Departament related to this matter. At last, we discuss the relations between the Brazilian State and Paraguay, focusing on the brasiguaios issue as a case study that illustrates the paradoxes faced by the Brazilian diplomacy in the region. My hypothesis is that as we approach both the way that Brazil's regional projection is seen by the hegemonic power in the continent and the consequences of this movement in a country where Brazilian influence is historically sensitive, offers important evidence to evaluate the meaning of the ongoing regional integration process led by Brazil in the subcontinent, questioning the notion that this process contradicts United States' interests and points to a new pattern of development. <![CDATA[<b>Collective Identity in the Andean Community</b>: <b>An Institutional Account</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article assesses the ways in which regional institutions, understood as norms and institutional bodies, contribute to the formation of collective identity in the Andean Community (AC). Departing from the previous existence of an Andean identity, grounded on historical and cultural issues, the paper takes three case studies to show the terms in which regional institutions contribute to the formation of three dimensions of collective identity in the AC. Namely, these are the cultural, ideological, and inter-group dimensions. The paper shows that although the ideas held about an Andean collective identity by state representatives and Andean General Secretariat (AGS) bureaucrats hold are very diverse, the AC institutional framework provides a strong basis for the emergence of collective identity among member states. Three explanations are provided in this regard: First, the benefits obtained from Andean norms and regional institutional organisms make states identify with the regionalist project and with each other. Second, regional organisms provide spaces for state interaction where state representatives learn from each other and identify between them. Third, the AGS operates as an independent agent that exerts pressure over member states to keep the pace of regionalism. The paper argues that these explanations account for an effect of 'institutional inertia' that has helped to maintain the AC regionalist project.<hr/>Este artículo evalúa la forma en que las instituciones regionales, entendidas como las normas y los órganos institucionales, contribuyen a la formación de identidad colectiva en la Comunidad Andina (CAN). Partiendo de la existencia previa de una identidad andina, basada en elementos históricos y culturales, el artículo toma tres estudios de caso para mostrar los términos en que las instituciones regionales contribuyen a la formación de tres dimensiones de la identidad colectiva en la CAN, a saber: la dimensión cultural, la ideológica y la intergrupal. Este trabajo muestra que aunque las ideas de una identidad colectiva Andina que tienen los funcionarios estatales y los de la Secretaría General Andina (SGA) son muy diversas, la estructura institucional de la CAN proporciona una sólida base para el surgimiento de una identidad colectiva entre los Estados miembros. Tres explicaciones se proveen en este sentido: en primer lugar, los beneficios obtenidos de las normas andinas y de los organismos institucionales regionales hacen que los Estados se identifiquen con el proyecto regional y con los demás miembros. En segundo lugar, los organismos regionales proveen espacios para la interacción entre los Estados, donde los funcionarios estatales aprenden unos de otros y se identifican entre ellos. En tercer lugar, la SGA funciona como un agente independiente que ejerce presión sobre los Estados miembros para mantener el ritmo del regionalismo. El artículo sostiene que estas explicaciones dan cuenta de un efecto de 'inercia institucional' que ha ayudado a mantener el proyecto regional de la CAN. <![CDATA[<b>Brasil es parte del Caribe cultural. La literatura del Nordeste y la tropicología de Gilberto Freyre</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article assesses the ways in which regional institutions, understood as norms and institutional bodies, contribute to the formation of collective identity in the Andean Community (AC). Departing from the previous existence of an Andean identity, grounded on historical and cultural issues, the paper takes three case studies to show the terms in which regional institutions contribute to the formation of three dimensions of collective identity in the AC. Namely, these are the cultural, ideological, and inter-group dimensions. The paper shows that although the ideas held about an Andean collective identity by state representatives and Andean General Secretariat (AGS) bureaucrats hold are very diverse, the AC institutional framework provides a strong basis for the emergence of collective identity among member states. Three explanations are provided in this regard: First, the benefits obtained from Andean norms and regional institutional organisms make states identify with the regionalist project and with each other. Second, regional organisms provide spaces for state interaction where state representatives learn from each other and identify between them. Third, the AGS operates as an independent agent that exerts pressure over member states to keep the pace of regionalism. The paper argues that these explanations account for an effect of 'institutional inertia' that has helped to maintain the AC regionalist project.<hr/>Este artículo evalúa la forma en que las instituciones regionales, entendidas como las normas y los órganos institucionales, contribuyen a la formación de identidad colectiva en la Comunidad Andina (CAN). Partiendo de la existencia previa de una identidad andina, basada en elementos históricos y culturales, el artículo toma tres estudios de caso para mostrar los términos en que las instituciones regionales contribuyen a la formación de tres dimensiones de la identidad colectiva en la CAN, a saber: la dimensión cultural, la ideológica y la intergrupal. Este trabajo muestra que aunque las ideas de una identidad colectiva Andina que tienen los funcionarios estatales y los de la Secretaría General Andina (SGA) son muy diversas, la estructura institucional de la CAN proporciona una sólida base para el surgimiento de una identidad colectiva entre los Estados miembros. Tres explicaciones se proveen en este sentido: en primer lugar, los beneficios obtenidos de las normas andinas y de los organismos institucionales regionales hacen que los Estados se identifiquen con el proyecto regional y con los demás miembros. En segundo lugar, los organismos regionales proveen espacios para la interacción entre los Estados, donde los funcionarios estatales aprenden unos de otros y se identifican entre ellos. En tercer lugar, la SGA funciona como un agente independiente que ejerce presión sobre los Estados miembros para mantener el ritmo del regionalismo. El artículo sostiene que estas explicaciones dan cuenta de un efecto de 'inercia institucional' que ha ayudado a mantener el proyecto regional de la CAN. <![CDATA[<b>Joint Operations</b>: <b>Iraqi Freedom Operation and its Comparison with the Joint Military Strategy in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092015000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Ante el nuevo escenario de un postconflicto planteado en Colombia, las Fuerzas Militares adelantan un proceso de transformación y uno de los objetivos de este proceso es incrementar y perfeccionar las operaciones conjuntas, es decir, aquellas planeadas y ejecutadas por dos o más fuerzas. El primer paso se dio en 2003 con la creación de la Fuerza de Tarea Conjunta Omega, cuya base es la experiencia de las Fuerzas Armadas de Estados Unidos. Este artículo analiza la operación estadounidense Libertad para Irak -en especial el nivel estratégico y la unidad de mando- y la compara con los resultados alcanzados hasta ahora por Colombia en el campo de las operaciones conjuntas, donde la generación de sinergias y la flexibilidad operacional han aumentado la exactitud, la contundencia y la eficiencia de las Fuerzas Militares.<hr/>In the newly proposed post-conflict scenario in Colombia, the Armed Forces are engaged in a process of transformation, and one of the objectives of this process is to increase and improve joint operations, that is, those planned and executed by two or more military forces. The first step towards this objective occurred in 2003 with the creation of the Omega Joint Task Force, based on the experience of the United States Armed Forces. This article analyzes the US Operation Iraqi Freedom -especially the strategic level and the unity of command- and compares it with the results achieved so far by Colombia in the field of joint operations, where the generation of synergies and operational flexibility have increased the accuracy, strength, and efficiency of the Military Forces.