Scielo RSS <![CDATA[Revista Historia de la Educación Latinoamericana]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-723820170002&lang=pt vol. 19 num. 29 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[CARTA A LOS LECTORES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[The pedagogical thought of Natalia Górriz]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo describe y analiza la obra de la primera educadora centroamericana y autora de los textos sobre pedagogía que más influenciaron a las estudiantes y educadoras de principios del siglo XX. Natalia Górriz no solo fue profesora, directora de las principales escuelas normales del país, fue también escritora feminista y geógrafa. Su obra incorpora conceptos clave que redefinen el rol del docente, una de sus preocupaciones más recurrentes. Además, de hacer suyas las principales ideas de la psicología educativa de la época, también presenta ideas acerca del reconocimiento de los derechos del niño, por parte de la organización escolar. El examen de su obra se hace sobre la base de los métodos históricos hermenéuticos y por medio de una recopilación exhaustiva de su obra escrita en libros y artículos de prensa.<hr/>ABSTRACT This article describes and analyzes the work of the first Central American female educator and author of the texts on pedagogy that most influenced students and educators in the early twentieth century. Natalia Górriz was not only a teacher, and the director of the main Teachers colleges in her country, she was also a feminist writer and geographer. Her work integrates key concepts that redefine the teacher's role, one of her most recurrent concerns. In addition to embracing the main ideas of educational psychology of that time, she also presents ideas about the recognition of children´s rights within the school organization. The analysis of her work is based on historical-hermeneutic methods and carried out through a comprehensive compilation of her work written in books and newspaper articles.<hr/>RESUMO O presente artigo descreve e analisa a obra da primeira educadora centro-americana e autora dos textos sobre pedagogia que mais influenciaram as estudantes e educadoras de meados do século XX. Natalia Górriz não somente foi professora e diretora das principais escolas normais do país, foi também escritora feminista e geógrafa. Sua obra incorpora conceitos chave que redefinem o papel do docente, uma de suas principais preocupações. Além de tornar suas as principais ideias da psicologia educativa da época, também apresentou ideias sobre o reconhecimento dos direitos da criança por parte da organização escolar. O exame de sua obra é feito sobre a base dos métodos históricos hermenêuticos e por meio de uma compilação exaustiva de sua obra presente em livros e artigos de imprensa.<hr/>CH’IN TUMILAL Atzunj b’ib’il lu’ nq’aman ti’j txinb’itz jun xjal xu’j ti’j txilen xnaq’tzanjtz te kye xjal tuj tenb’il ojtxi ch’in, lepcho’qe ila’ xjal ti’j txinb’etz tu’n tb’aj txolb’a’n txilen. Atzun Natalia Górriz jun xu’j nya noqax okten xnaq’tzal ex nya okxten b’ínchal tumilal tu’n kyxnaq’tzet qe xnaq’tzal, ax okten tz’ib’il kyximb’etz xu’j ex xpich’il chwinqlal twitz tx’otx. Atzun jun tumil txinb’etz tza’nxix jaku b’ant twitz taq’un xnaq’tzal, tu’ntzuntok tipun kyxinb’etz xjal. Kub’xix tq’on tnab’il tij xnaq’tzb’il kychwinlal xjal tuj anb’il el twitz tq’ij ax xitq’o’n tnab’il ti’j tumilal kychwinlal tal k’wal tuj xnaq’tzbil tza’nxix tu’n kyok q’el tywitz. Oktb’aj qki’n taq’un okub’ ttz’ib’an ti’j nuk’b’il tumilal tza’n jaku tz’el qniky’ ti’j ntq’ama’n ti’chaq xinb’itz ite’ tuj yolb’il tz’ib’anmaj. <![CDATA[Teachers training and pedagogical model at the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200035&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El modelo pedagógico de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia se concibe a partir del enfoque humanístico, propuesto por la Universidad desde sus inicios con el antecedente directo de la Escuela Normal Superior en Colombia. La aproximación al enfoque educativo y a los modelos pedagógicos que subyacen en la facultad se establece desde el método de la historia social de la educación, los imaginarios, y el análisis cualitativo. Se concluye que el enfoque educativo humanístico cambió de católico a crítico y se mantiene bajo el principio de la integralidad del ser humano, se evidencia una aproximación a la tendencia cognoscitiva actual, que se ubica en la escuela del pensamiento epistemológico y se inclina hacia modelos críticos sociales dentro de un código ético de principios, enmarcados en la identidad del desempeño profesional del educador. Se propone, en la aproximación al modelo pedagógico crítico, una tríada equilibrada en la cual se llega desde el educador y el educando al centro focal del acto del conocimiento, esto bajo el principio de la dialogicidad y mediado por la responsabilidad social, la pedagogía emancipatoria y la felicidad del ser humano en la construcción de la paz de Colombia.<hr/>ABSTRACT The pedagogical model of The Science Education Faculty is conceived at the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia on the humanistic approach, proposed since its inception with the direct antecedent of the Teacher college, originally named; Superior Normal School, in Colombia. The focus on the educational approach and the pedagogical models that underlie the faculty are established from the social history of education method, the imaginaries, and the qualitative analysis. It is concluded that the humanistic educational approach changed from Catholic to critical and keeps the principle of the integrality of the human being. An approximation to the current cognitive trend, located in the school of epistemological thought and leaned towards socio-critical models within an ethical code of principles, which are framed in the identity of the professional performance of the educator. It is proposed, in the approach to the critical pedagogical model, a balanced triad where the educator and the learner reach the focal point in the act of knowledge, this under the principle of dialogicity and mediated by social responsibility, emancipatory pedagogy and the happiness of the human being in the construction of peace in Colombia.<hr/>RESUMO O modelo pedagógico da Faculdade de Ciências da Educação da Universidade Pedagógica e Tecnológica da Colômbia é concebido a partir do enfoque humanístico, proposto pela universidade desde seu início, com o antecedente direto da Escola Normal Superior na Colômbia. A abordagem do enfoque educativo e dos modelos pedagógicos subjacentes na faculdade foi estabelecida a partir do método da história social da educação, dos imaginários e da análise qualitativa. Conclui-se que o enfoque educativo humanístico mudou do católico ao crítico e se mantém sob o princípio da integridade do ser humano; é evidente uma aproximação à tendência cognoscitiva atual, que é embasada na escola do pensamento epistemológico e se inclina na direção de modelos críticos sociais dentro de um código ético de princípios, fundamentados na identidade do desempenho profissional do educador. Propõe-se, na aproximação ao modelo pedagógico crítico, uma tríade equilibrada por meio da qual se chega, a partir do educador e do educando, ao centro focal do ato do conhecimento, isto sob o princípio da dialogicidade e mediado pela responsabilidade social, à pedagogia emancipatória e a felicidade do ser humano na construção da paz da Colômbia.<hr/>CH’UTIN TZIJ Ub’antajik ri choltijonik rech ri unimal tijonik pa Colombia, kakichomaj chi ruk’ ri ub’e’al uwinaqil, ya’om ub’ixik rumal ri unimal tijonik ojer taq tzij majitajnaq la rumal ri nima tijob’al Colombia. Rilik ri ub’e’al tijonik xuquje’ ub’antajik ri choltijonik kariqitaj ruk’ choleta’mab’al k’ulmatajem tijonik, ri rayib’al k’u’x, xuquje’ ri rutzil unik’oxik. Kuk’isb’ej uch’ob’ik ri ub’e’al uwinaqil xuk’ex utyoxil ruk’ uq’alajsaxik ri chomanik chi ri winaq xa jun ub’antajik, kaq’alajinik chi xuk’am ri no’jib’al rech taq we q’ij kamik, kariqitaj pa ri tijob’al uxe’al chomanik kuya uchoq’ab’ ri uch’ob’ik uq’aljsaxik ruk’ jun suk’ k’aslemal, rech ri uchak upatan ri ajtij. Kuqxa’nix ub’antajik choltijonik kuq’aljsaj ruk’ oxib’ ub’antajik: ajtij, tijoxel xuquje’ eta’mab’al, kab’antaj ruk’ ri tzijonem xuquje’ jik uq’axexik, ri k’extajem choltijonik ruk’ ri ki’kotemal ri winaq rech uwokik ri jamaril pa Colombia. <![CDATA[The Utawilaya Rural School and the Adventists in the Puna highlands 1898 - 1920: a forerunner of the Peruvian and Latin American indigenous rural education]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200067&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La investigación sobre el desarrollo de la “Escuela Rural de Utawilaya y los Adventistas en el Altiplano puneño 1898 - 1920”, ubicada en la provincia de Puno del sur peruano, presenta como actor relevante al educador Manuel Zúñiga Camacho, fundador de la Escuela Rural Indígena, quien consideraba a la educación como la única forma de salvación de la exclusión, explotación y pobreza. Los adventistas respaldaron a Zúñiga para llevar a cabo el proyecto de la escuela rural para indígenas en términos de financiamiento, formalización y ampliación de la presencia educacional en todo el altiplano puneño. El objetivo de la investigación se orientó a conocer el origen, aporte, e influencia de la Escuela Rural de Utawilaya y los adventistas en el Altiplano puneño 1898 - 1920. El método de investigación es de tipo cualitativo y diseño histórico. La metodología parte de la comparación mediante estrategias de búsqueda de fuentes primarias y se sustenta en documentos históricos. Se concluye que Manuel Zúñiga Camacho fue precursor de una educación rural para indígenas en Perú y Latinoamérica. La escuela de Utawilaya, en esencia, centra su atención en la concientización e interpretación, en la comprensión crítica y la acción transformadora de su comunidad. La influencia de la escuela rural de Utawilaya y de los adventistas favoreció el surgimiento de movimientos y rebeliones indígenas, generó conciencia y motivó el enfrentamiento del indio con los sectores más conservadores de la sociedad puneña; el gamonal, las autoridades políticas y la religión, por el derecho a sus tierras y a la educación.<hr/>ABSTRACT The research on the development of the "Utawilaya Rural School and the Adventists in the Puna highlands 1898 - 1920", located in the province of Puno in southern Peru, presents the educator Manuel Zúñiga Camacho as an important actor, since he was the founder of the Indigenous Rural School. He considered education as the only way of salvation from exclusion, exploitation and poverty. Adventists supported Zúñiga to carry out the project of the rural school for indigenous people in terms of financing, formalization and expansion of the educational throughout the Puna highlands. The objective of this research was oriented to know the origin, contribution, and influence of the Utawilaya Rural School and the Adventists role in the Puna highlands during 1898 - 1920. The research method is qualitative and it holds a historical design. The methodology starts with the comparison of primary sources and is based on historical documents. It is concluded that Manuel Zúñiga Camacho was a forerunner of rural education for indigenous people in Peru and Latin America. The Utawilaya school focuses, mainly, on raising awareness and interpretation, on critical understanding and the transforming action of its community. The influence of the Utawilaya rural school and the Adventists favored the emergence of indigenous movements and rebellions. An awakened awareness motivated the confrontation of the Indian with the most conservative sectors of the Puno society; the gamonal, political authorities, and religion for their right to land and education.<hr/>RESUMO A pesquisa sobre o desenvolvimento da “Escola Rural de Utawilaya e dos Adventistas no Altiplano de Punho 1898-1920“, localizada na província de Punho do sul peruano, apresenta como ator relevante o educador Manuel Zúñiga Camacho, fundador da Escola Rural Indígena, e que considerava a educação como a única forma de salvação da exclusão, exploração e pobreza. Os adventistas deram respaldo a Zuñinga para levar a cabo o projeto da escola rural para indígenas, em termos de financiamento, formalização e ampliação da presença educacional em todo o altiplano Punho. O objetivo da pesquisa se orientou a conhecer a origem, contribuição e influência da Escola Rural de Utawilaya e dos adventistas no Altiplano Punho 1898-1920. O método de pesquisa é de tipo qualitativo, com recorte histórico. A metodologia para da comparação mediante estratégias de busca de fontes primárias e se sustenta em documentos históricos. Conclui-se que Manuel Zuñiga Camacho foi precursor de uma educação rural para indígenas no Peru e na América Latina. A Escola de Utawilaya, em sua essência, foca sua atenção na conscientização e interpretação, na compreensão crítica e na ação transformadora de sua comunidade. A influência da escola rural de Utawilaya e dos adventistas favoreceu o surgimento de movimentos e rebeliões indígenas, gerou consciência e motivou o enfrentamento do índio com os setores mais conservadores da sociedade de Puna: o gamonal, as autoridades políticas e a religião, pelo direito a suas terras e à educação.<hr/>YIN JAB’ Q’ANEJAL Kuyoj max ok yib’antoq yichb’anil k’al tzet max ek’toq yib’an b’ay tx’otx’ K’ultaq PUNO b’ay jun paktoq tx’otx’ miman konob’ PERÚ yet hab’il 1898- 1920 yuj nab’alej Yatutal kuyoj UTAWILAYA K’al yuj heb cham Adventista, yin jun kuyojti’ atu’ max ilchaj kan ajoq tol aton cham Manuel Suñiga Camacho, max chahonel yich k’al sb’ab’alejal jun yatutal kuyoj ti’. Yujtol snahon heb’ tol aton yetoq kuyojti chon elteq yalan syehilal, yet chi jaqchaj ko nabal k’al stxilayelkosat yet chi ko sik’onajwan ko b’a. Aton heb ch’am Adventista max ahon ok yipalil jun snab’alejti’ yet max ya’hon heb’ skolwal yetoq ch’en tumin max q’anb’alnejom yin jun miman mulnajilti, yet max kuywihel anima kajan b’ay txotx Puno yul smaqb’ej tx’otx’ miman konob’ Perú. Jun kuyoj max ok yib’antoq jun yatutal kuyoj ti’ yochwan aton yilchaj ajoq b’aytal maxtitok xhehalil, k’al mak xkolwajok yin jun Yatutal kuyojti’ chi yiq UTAWILA yet heb’ k’ultaqwom anima, b’ay txotx k’ultaq Puno, k’al yetok skolwal heb’ cham Adventista yet hab’il 1898-1920. Xtolilal kuyoj max ok yibán, aton jun chi yiq cualitativo k’al hab’ixwal. Jun stxolilal kuyojti’ max yisb’a yilchaj ajteq jantaq tx’an un tz’ib’ib’ilkan yib’an. Atonti’ max hilchajkan aj xin, tol aton cham Manuel Suñiga Camacho max schahonkan el yich kuyoj yet heb’ akaw aj konob’ kajan b’ay tx’otx’ conob’ Perú k’al yulsmaqb’ej Ab’ya-yala’. Yatutal kuyoj UTAWILAYA chi kuywaj yin tzetb’iloq tol anima yi sik’elteq snab’al ma yihonel snab’al tzet chi ek’toq yin sq’inal k’al tzetb’il chi yun jihon ajwan sb’a yetoq heb’ yet ajk’ultaq’il ma yetoq heb’ yet konob’. Jun yatutal kuyoj yet k’ultaqwil anima UTAWILA ti’ yetoq heb’ cham Adventistas aton heb’ max jeqon snab’alejal,tzetb’iloq xin chihel txilnaj snab’al anima yihon ajwansb’a, atontu’ max ajwan anima yin heb’ cham elq’om tx’otx’, heb’ cham yajawil konob’ k’al jantaq heb’ chi ahon yil syehilal anima PUÑENA. <![CDATA[Intercultural education and teacher training]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200089&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este trabajo realiza una reflexión, desde la Filosofía de la Educación, sobre la situación de la educación intercultural en la sociedad global, entendiendo que ni la filosofía ni el filósofo están exentos de intereses, y de atender a los giros: cognoscitivo y lingüístico. Se expone la situación actual de dicha forma de educación, y se enuncian y examinan los principios (diálogo crítico y sociedad de la cooperación), finalidades (construcción de identidad, construcción de racionalidad, construcción de personalidad), y acciones (prácticas sociales), esenciales para la formación del profesorado en esta modalidad educativa, así como la necesidad de incluir en ella la formación investigativa.<hr/>ABSTRACT This work reflects, from the Philosophy of Education, on the situation of intercultural education in the global society. It is understood that neither philosophy nor the philosopher are exempt from interest, and have part in the turns: cognitive and linguistic. The current situation of this form of education is presented here along with the statement and examination of principles (critical dialogue and cooperative society), purposes (construction of identity, construction of rationality, construction of personality), and actions (social practices), essential for teacher training in this educational modality, as well as the need to include research training in it.<hr/>RESUMO Este trabalho realiza uma reflexão, a partir da Filosofia da Educação, sobre a situação da educação intercultural na sociedade global, entendendo que nem a filosofia nem o filósofo estão isentos de interesses e de atender às viradas cognoscitiva e linguística. Expõe-se a situação atual desta forma de educação, e se enunciam e se examinam os princípios (diálogo crítico e sociedade da cooperação), finalidades (construção de identidade, construção de racionalidade, construção de personalidade), e ações (práticas sociais), essenciais para a formação docente nesta modalidade educativa, assim como a necessidade de incluir nela a formação investigativa.<hr/>K’OSB’IL NA’LEB’ Li k’anjel li wan sa’ li perel hu a’in, naxtz’il rix chan ru wan ut chan ru nak’utman li tzolok chirix li k’iilawank sa’ li junjunq chi nimla tzoleb’aal ut sa’ li junjunq chi tenamit. Ab’anan tento xnawb’al naq li naxtz’il rix li tzolok a’in, junelik naraj xnawb’al k’a’ru nak’ulman chirix li na’leb’ a’in, ut wan sa’ xb’een rilb’al ma us li k’iila paay chi na’leb’ ut li aatinob’aal li na’oksiman. Sa’ li perel hu a’in, naxk’ut chiruheb’ li poyanam naq jwal us li tzolok chirix li k’iilawank, xb’aan naq sa’ li junjunq chi tenamit moko jun ta li aatinob’aal wan, k’iila paay b’an eb’ li aatinob’aal li na’oksiman naq na’uxq li sum’aatinak. Jo’kan naq joq’e na’uxman li aatinak aajel ru xtz’ilb’al rix li k’a’ru nayeeman sa’ li tzolok. Eb’ li tenq’ li nake’xk’e li najtil tenamit, aajel ru rilb’al chi us, xb’aan naq li xk’anjel a’an re xtenq’ankileb’ li poyanam re naq ink’a’ te’xmajewa rib’ ut te’xloq’oni rib’. Li wan sa’ li perel hu a’in, taak’anjelak re xtenq’ankileb’ li ixq ut li winq li yookeb’ chi tzolok sa’ li nimla tzoleb’aal, chi xtzolb’al li na’leb’ chi rix li k’iilawank ut aajel ru aj wi’ naq te’xtzol ut te’xkawresi rib’ chirix li tz’ilok-ix. <![CDATA[Teaching experiences and their projection in the professional identity: a case-study of teachers in Santa Marta and their environment]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200111&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo presenta los resultados de una investigación llevada a cabo en Santa Marta y el corregimiento de Juan y Medio-Riohacha (Colombia) con un grupo de maestras afrodescendientes. El principal objetivo fue identificar las experiencias formativas que han marcado su estilo docente y las ha llevado a compartir una línea de desarrollo profesional, apoyada en el discurso narrativo y de implicación para dar respuesta a nuevos modelos de investigación y desarrollo profesional. A través de cuestionarios y entrevistas se recogieron las narrativas de 10 maestras, quienes respondieron a preguntas sobre sus experiencias formativas más significativas, teniendo en cuenta aspectos como: dónde, cuándo, por qué, para qué, con quién, qué, cómo, y sobre el impacto que ha tenido la experiencia docente en su desarrollo profesional. Se ha utilizado la metodología narrativa dado que el profesorado descubre en la identificación y análisis de las experiencias profesionales más innovadoras y relevantes que han vivido, las bases para aprender de su profesión y tomar decisiones para mejorar su identidad con ella. Los hallazgos derivados de esta investigación explicitan un camino de afianzamiento del pensamiento y actuaciones formativas, de las maestras implicadas, concretadas en: contextos escolares y familiares, finalidades para alcanzar el desarrollo profesional, desempeños en la práctica docente, escenarios de pluralidad y de encuentros de las culturas, así como en tiempos y cronología vivida.<hr/>ABSTRACT This article presents the results of a research carried out in Santa Marta and in the rural area of Juan y Medio-Riohacha (Colombia) with a group of Afro-descendant teachers. The main objective was to identify the formative experiences that have left a mark on their teaching style and have led them to share a line of professional development, supported by a narrative and involvement discourse; in order to respond to new models of research and professional development. Through questionnaires and interviews, the narratives of 10 teachers were collected, they answered questions about their most significant training experiences, taking into account aspects such as: where, when, why, what for, with whom, what, how, and about the impact of the teaching experience on their professional development. The narrative methodology was used since it helps teachers to discover in the identification and analysis of their most innovative and relevant professional experiences, the bases to learn from their profession and make decisions to improve their identity with it. The findings derived from this research reveal a path of consolidation of thought, and formative actions framed in: school and family contexts, goals to achieve professional development, performance in teaching practice, scenarios of plurality and meetings of cultures, as well as a teaching timeline.<hr/>RESUMO Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa realizada em Santa Marta e na jurisdição de Juan e Meio-Riohacha (Colômbia) com um grupo de professoras afrodescendentes. O principal objetivo foi identificar as experiências formativas que marcaram seu estilo docente e as levaram a compartilhar uma linha desenvolvimento profissional, apoiada no discurso narrativo e de implicação resposta a novos modelos de pesquisa e desenvolvimento profissional. Por meio de questionários e entrevistas se recorreu às narrativas de 10 professoras, que responderam a perguntas sobre suas experiências formativas mais significativas, tendo em conta aspectos como: onde, quando, por que, para que, com quem, o que, como e sobre o impacto que a experiência docente teve em seu desenvolvimento profissional. Foi utilizada a metodologia narrativa considerando que o professorado descobre na identificação e análise das experiências profissionais mais inovadoras e relevantes que viveram, as bases para aprender sua profissão e tomar decisões para melhorar sua identidade com ela. As descobertas desta pesquisa explicitam um caminho de segurança do pensamento e atuações formativas, das professoras implicadas, sustentadas em: contextos escolares e familiares, finalidades para alcançar o desenvolvimento profissional, desempenhos na prática docente, cenários de pluralidade e de encontros das culturas, assim como em tempos e cronologias vividas.<hr/>B’IJK TZ’IJB’ E tz’ijb’ayaj ira ucheksu tama e sajkmayaj xe’ uche e Santa Marta yi e ajk’anpa’r Juan yi Ujam -Riohacha ( Colombia) taka inte’ morwa’r te ajkanseyajob’ ekpak’ab’ob’. Ch’enpa e’ra twa’ asajkna una’tanyaj kochwa’ apatna e pak’ab’, takarseb’ir taka e cheksuyaj twa’tix ajk’unpa tuk’a e topop te sajkmayaj twa’ inte’ k’anpa’rir kanseyaj. Umen taka e sajkmayaji yi e ub’esyaj xe’ tajwina taka inla’inte’ ajkanseyaj, chyob’, xe’ uyajk’ob’ e ub’esyaj kochwa’ una’tanyaj xe’ uk’ojkob’, tya’ ch’ajma e ub’esyaj kochwa’: tya’, tuk’a, tuk’at, tuk’a twa’, chi takar, yi tuk’at ak’anpa una’tanyaj e ajkanseyaj Uk’anpes e sajkmayaj te k’ajtmayaj umen kochwa’ e ajkanseyaj ak’otoy utajwi yi uwira e na’tanyaj te pak’ab’ xe’ inb’utz yi ak’anpa kochwa’ una’ta, k’otoy utajwi tama e patna’r xe’ uche twa’tix o’stanpa u’tir kochwa’ ja’xir. Xe’ utajwi tama e sajkmayaj ira ucheksu e b’i’r twa’ atajwintz’a inb’utz b’ijsyaj kochwa’ ujajpi, taka e ajkanseyaj xe’ utajwyob’ xe’ ak’a’pa taka e ototir kanseyaj yi tatob’, uk’a’pa’r yi e takarsaj ajkanwa’r, twa’ apatna te ejtz’una’r kanseyajir, ucheksu e me’yrir pak’ab’ tya’ utajwi e pak’ab’ , b’an twa’ e numerir yi tuk’a tuk’a anumuy. <![CDATA[Emerging political identities: indigenous teachers as a collective subject in Mexico and Colombia (Colonies- 1990)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200135&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo trata sobre la historia sociopolítica de la educación para/de los pueblos originarios y la construcción de identidades del profesorado indígena en México y Colombia; específicamente, sitúa el periodo que va de la Colonia al Estado nacional homogéneo, previo a la década de 1990. Se hizo un recuento histórico siguiendo la metodología de la historia comparada, propuesta por Bloch, con base en documentos académicos, tesis, leyes, decretos y declaraciones de ambos países que tratarán la temática. Al inicio de este periodo es posible distinguir ampliamente el interés, en ambas regiones, de concretar la unidad nacional a través de un modelo de nación mestiza, donde la identidad cultural, política y social de los pueblos originarios fue anulada, y la educación -dirigida por la Iglesia/Estado o por el Estado- fue una estrategia para ello. A mediados del siglo XX, ocurren en los territorios tensiones entre los movimientos sociales de los pueblos originarios y los Estados nacionales homogéneos3. Se hace especial énfasis en la propuesta educativa para los pueblos originarios y de formación del profesorado indígena de ambos Estados, y en la agencia estos como sujetos colectivos que se reivindican ante el Estado. Así, las identidades del profesorado indígena emergen, principalmente, en la tensión entre la fuerza del Estado y la resistencia de los pueblos originarios, como sujetos políticos.<hr/>ABSTRACT This article is about the sociopolitical history of education for native peoples and the construction of identities of indigenous teachers in Mexico and Colombia. This research covers the period from the Colony to the homogeneous nation-state [1] prior to the 1990s. A historical recount was carried out by means of the comparative-historical methodology, proposed by Bloch, based on academic documents, of both countries, such as theses; laws; decrees; and declarations. At the beginning of this period, it is widely evident the interest of both regions to achieve the national unity through a mestizo nation model, where the education -directed by the Church / State or by the State- was the strategy to nullify the cultural, political, and social identity of the native peoples. In the middle of the 20th century, tensions took place between the social movements of the indigenous peoples and the homogeneous nation-states. Special emphasis is placed on the educational proposal for indigenous peoples, and indigenous teachers training of both States, and on the diligence of those peoples to vindicate themselves, as collective subjects before the State. In this way, the identities of the indigenous teachers emerge, mainly, in the tension between the strength of the State and the resistance of the indigenous peoples, as political subjects.<hr/>RESUMO O artigo trata da história sócio-política da educação de/para os povos originários e a construção de identidades do professorado indígena no México e na Colômbia; especificamente, recorta o período que vai da Colônia ao Estado nacional homogêneo , anterior à década de 1990. Fez-se um resgate histórico seguindo a metodologia da história comparada, proposta por Bloch, com base em documentos acadêmicos, teses, leis, decretos e declarações de ambos países que trataram a temática. No início deste período é possível distinguir amplamente o interesse, em ambas regiões, de concretizar a unidade nacional por meio de um modelo de nação mestiça, na qual a identidade cultural, política e social dos povos originários foi anulada, e a educação - dirigida pela Igreja/Estado ou pelo Estado - foi uma estratégia para isso. Em meados do século XX, ocorrem, nos territórios, tensões entre os movimentos sociais dos povos originários e os Estados nacionais homogêneos. Termina colocando especial ênfase na proposta educativa para os povos originários e de formação do professorado indígena de ambos Estados, e na agência dos povos originários e do professorado indígena como sujeitos coletivos que se reivindicam perante o Estado. Assim, as identidades do professorado indígena emergem, principalmente, na tensão entre a força do Estado e a resistência dos povos originários como sujeitos políticos.<hr/>YITZ’ATILAL Hune’ txumba’lil ti’ xhtzotenhe yib’anhiloj hej kuyb’anile yetwanoj hej payat konhob’ b’oj hej yik’ti’alil hej kuywahom payq’inalil yet konhob’ México b’oj konhob’ Colombia; cha’ elwanoj tzet xu yalanhto mach chulikoj heb’ya’ wes masanto yet xi’ yip yik’al heb’ya’ wes yet hej hab’ilal 1990. Xb’isb’alotoj xin yik’ti’al hej konhob’ haka’ txumb’alile icheb’ilkanh yu ya’ kuywahom Bloch sb’ih itz’atnheb’il yinh hej kuyb’anile hum, txumb’anile hum, b’oj hej chejb’anile hum yet kab’ konhob’ tu’ (México b’oj Colombia). Yichob’anil hej hab’ilal xhb’ina tu’, hab’an stxumloyi chub’ilta hanhe yitz’atneb’anil yik’ti’al heb’ya’ wes yetwanoj ye yi’ini yip, mach xin x’a’lo yip yik’al hej payat konhob’ ayxatik’a yalanhto mach chulikoj heb’ya wes tu’; haxkam ha’ tu’ xin smunil hej yatut tiyoxh b’oj hej kuyum yet payxa tu’. Slahob’alxa hune’ kuyb’anile ti’, xin cha’pax b’inahoj tzet xu stxumni sb’a sk’ul heb’ya’ kuywahom payat q’inale tzet chu ya’lopax smay sq’inal hej payat konhob’ yinh tzet chu hej Estado tet anma yunheb’al ya’lo smay spixan yik’al. Haktu’ xin xu yi’nikanh yip hej payat konhob’ yul sat hej Estado. <![CDATA[Epistemic configuration of pedagogy. Widespread trends in the history of education]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200165&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En este artículo se hace una revisión temática reflexiva que permite analizar la génesis, evolución, y configuración epistémica de la pedagogía, valorando las principales tendencias que han proliferado en la historia de la educación. Se identifican cinco tendencias u orientaciones epistemológicas: la pedagogía como ciencia de la educación, la pedagogía como una de las ciencias de la educación, la pedagogía como saber pedagógico, la pedagogía como arte de enseñar (didáctica), y la pedagogía como reflexión sobre la educación. Se considera a la pedagogía como la constelación universal del saber pedagógico configurado por la comunidad académica internacional. Sin embargo, aún está vigente el controversial debate sobre la pedagogía y las ciencias de la educación. No hay consenso en la comunidad académica internacional sobre la configuración epistémica de la pedagogía. Las concepciones y criterios dependen de las particularidades de esta ciencia o disciplina en cada país. En Colombia la pedagogía es un saber pedagógico o una reflexión sobre la educación, en Cuba la pedagogía es considerada la ciencia que estudia la educación, en Estados Unidos se habla de la Ciencia de la Educación, en singular, pero no se utiliza la noción de pedagogía con la connotación de ciencia de la educación. Asimismo, en Francia se habla de las Ciencias de la Educación, en plural, y en Alemania la Pedagogía es entendida como la Ciencia de la Educación. Se concluye que la pedagogía no debe ser considerada un campo, sino una configuración conceptual comprensiva.<hr/>ABSTRACT This article carries out a reflexive thematic review that allows to analyze the genesis, evolution, and epistemic configuration of the pedagogy by evaluating the main tendencies that have widespread in the history of education. Five tendencies or epistemological orientations are identified: pedagogy as a science of education, pedagogy as one of the sciences of education, pedagogy as pedagogical knowledge, pedagogy as the art of teaching (didactics), and pedagogy as a reflection on the education. Pedagogy is considered as the universal constellation of pedagogical knowledge configured by the international academic community. However, the controversial debate on pedagogy and the education sciences is still in force. There is no consensus within the international academic community about the epistemic configuration of pedagogy. The conceptions and criteria depend on the particularities of this science or discipline in each country. In Colombia, pedagogy is a pedagogical knowledge or a reflection on education; in Cuba, pedagogy is considered the science that studies education; in the United States it is the Science of Education, in singular, but it is not used the notion of pedagogy with the connotation of education science. Also, in France, they refer to the Sciences of the Education, in plural, and in Germany, the Pedagogy is understood as the Science of Education. It is concluded that pedagogy should not be considered as a field, but a comprehensive conceptual configuration.<hr/>RESUMO Neste artigo se faz uma revisão temática reflexiva que permite analisar a gênese, evolução e configuração epistêmica da pedagogia, avaliando as principais tendências que proliferaram na história da educação. Identificam-se cinco tendências e orientações epistemológicas: a pedagogia como ciência da educação, a pedagogia como uma das ciências da educação, a pedagogia como saber pedagógico, a pedagogia como arte de ensinar (didática), e a pedagogia como reflexão sobre a educação. Considera-se a pedagogia como a constelação universal do saber pedagógico configurado pela comunidade acadêmica internacional. Todavia, ainda esta vigente o controverso debate sobre a pedagogia e as ciências da educação. Não há consenso na comunidade acadêmica internacional sobre a configuração epistêmica da pedagogia. As concepções e critérios dependem das particularidades desta ciência ou disciplina em cada país. Na Colômbia, a pedagogia é um saber pedagógico ou uma reflexão sobre a educação, em Cuba a pedagogia é considerada a ciência que estuda a educação, nos Estados Unidos se fala em Ciência da Educação, no singular, porém não se utiliza a noção de pedagogia com a conotação de ciência da educação. Assim mesmo, na França se fala de Ciências da Educação, no plural, e na Alemanha a Pedagogia é entendida como a Ciência da Educação. Conclui-se que a pedagogia não deve ser considerada um campo, senão uma configuração conceituai compreensiva.<hr/>RULUTZ’UXIIK Joo’ ruwach rucholiik tz’atoon ja nimaq taq na’ooj rixiin ja runa’ojiltijoneem: Nab’eey. Ja na’b’altijoneem jaari runa’ojiil ja tijoneem. Ruuk’aab’. Ja na’b’altijoneem jun chi re na’ojiil rixiin ja rijoneem. Roox. Ja nab’altijoneem jaari na’ooj rixiin ojtaqineem. Ruukaaj. Ja na’b’altijoneem jaari ja sak’ajiil rixiin ja k’utuneem. Roo’. Ja na’b’altijoneem jaari ja ch’ab’ooj rixiin ja ojtaqineem. Xchob’otaji chi ja na’b’altijoneem jaari ja jun wi’aaj rixiin ja na’ooj rixiin na’b’altijob’al nuuk’aan kumaal ja ruwinaqiil ninaq taq tijoneem chi paan ja ruwach’uleew. Xar waari, k’a k’o na rutzijoxiik ja na’b’altijoneem ruk’iin ja etamab’aliil rixiin ojtaqineem. Ma k’o ta k’amori’iil kuk’iin ja ruwinaqiil ja ninaq taq tijoneem chi paan ja ruwach’uleew, chi riij runuk’iik ja runa’ojiiltijoneem ja na’b’altijoneem. K’iy ja na’ojiil, xar waari k’ooli ja rujalab’en rii’ chi rujun junaal ja rixiin awa etamab’aliil ri’, chi paan ja tinaamit eje’e. Ja kolonb’iya, ja na’b’altijoneem jaari’ jar ojtaq na’b’altijoneem owi jun ch’ob’ooj chi riij ja ojtaqineem, jar Estat’os Unidos ntzijox riij ruwach chi jar Etamab’aliil rixiin ja tijoneem, pa rujunaal, xar waari ma ti kooji ja tziij na’ab’atijoneem ruk’iin ja etamab’aliil. Keeri Prancia, ntzijoxi jar etamab’aliil rixiin jar ojtaqineem, pa ruk’iyaal, ja k’ar Alemaya ja na’b’altijoneem ch’otajnaq, chi jaari ja ejetamab’al rixiin ja ojtaqineem. Xch’ob’ataji chi ja na’b’altijoneem ma jun nimalaj etamab’aliil ta, jun nuk’uneem ja qas q’alaaj riij ruwach chik. <![CDATA[Colômbia, Brasil, Argentina e Chile: estágio supervisionado e orientações pedagógicas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200197&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo discute aspectos de la Práctica Educativa en cuatro universidades oficiales, o del estado, en: Colombia, Brasil, Argentina, y Chile y está en relación con las orientaciones pedagógicas propuestas por Feiman (1990) e Imbernon (2007). El enfoque de la investigación es cualitativo y busca comprender aspectos intrínsecos, regionales, culturales, y políticos de la práctica educativa relacionada con orientaciones pedagógicas, mediante un proceso de preanálisis fluctuante de la información, la codificación e identificación de categorías, y finalmente la descripción, categorización, inferencia e interpretación de la información recogida. En los resultados se evidencia que las orientaciones pedagógicas convergen en la acción, la reflexión, el conocimiento, el uso de las Tecnologías digitales de información y comunicación, y en el desarrollo de la identidad docente. Conclusiones principales: las orientaciones pedagógicas predominantes en la práctica educativa oficial son la académica y la tecnicista, y en las universidades son la tradicional, académica, de eficacia social, hermenéutica y la centrada en procesos.<hr/>ABSTRACT This article discusses aspects of the Educational Practice in four state universities in: Colombia, Brazil, Argentina, and Chile. We also take into account the conceptual orientations in teacher training proposed by Feiman (1990) and Imbernon (2007). The research approach is qualitative and aims to understand intrinsic, regional, cultural, and political aspects of educational practice related to pedagogical orientations, through a process of fluctuating pre-analysis of information, coding and identification of categories. The final stage consisted of description, categorization, inference and interpretation of the information collected. The results show that pedagogical orientations converge in action, reflection, knowledge, the use of digital information and communication technologies, and in the development of the teaching identity. Main conclusions: the predominant pedagogical orientations in the state education are the academic and the technical, and in the universities were identified the traditional, academic, social effectiveness, hermeneutics, and process-centered.<hr/>RESUMO O artigo discute aspectos do Estagio Supervisionado em quatro universidades oficiais ou da nação, uma por cada país, em Colômbia, Brasil, Argentina e Chile e está em relação com as Orientações Pedagógicas propostas por Feiman (1990) e Imbernon (2007). Enfoque qualitativo de pesquisa, procurando compreender aspectos intrínsecos, regionais, culturais e políticos do Estagio Supervisionado relacionado com as Orientações Pedagógicas, mediante um processo de pré-análise flutuante da informação, a codificação e identificação de categorias e finalmente a descrição, categorização, Inferência e Interpretação da informação recolhida. Resultados: as Orientações Pedagógicas convergem na ação, reflexão, ação, no conhecimento, no uso da Tecnologia Digital da Informação e Comunicação, e no desenvolvimento da identidade docente; conclusões principais: As Orientações Pedagógicas predominantes no Estagio Supervisionado são Académica e Técnicista no oficial, nas universidades são Tradicional, Académica, Eficácia Social, Hermenêutica e Centrada nos Processos.<hr/>TUNB’AAL TZ’IIJ: E jun wuuj ri ki ch’aw purwe’ ri b’anb’aal tujneem chapam kijab’ namaq taq tub’aal aj choq’on li tinimiit, re: Colombia, Brasil, Argentina, saqara’ Chile, kikan ri pixb’aneem purwe’ tujneem kirya’ Feiman (1990) richb’iil Imbernon (2007). E ri b’eey jun jyneem ri kiril ri b’anb’aal ki k’aslemaal saqara’ kirjiij ri ch’abik riij chetaq junam rib’anik ramaal jun jupuq tinimiit ri, kib’anb’aal purwe’ tujneem chapam jun kyaj pixb’aneem re ri b’anik tujneem, rmaal jun b’anb’aal re ri chomxiik riij li tzujneem, xaqara’ re karaq taj riij ru utzilaal, xaqara’ ki k’istaj kan otz laj rib’ixik, ru utzilaal, xaqara’ ri chomxik riij li chomneem raqtajek. Chapam li chomneem ri kiltaj chapam che li b’ananeem re tujneem kikiraqkib’ chapam li chaak, chapam li chomb’aal, chapam ri kojik ch’ich’ re jyb’aal chomneem xaqara’ tzujneem, xaqara’ kiltaj chapaam ri b’antajiik li tujneel. Namaq taq k’isb’aneem: Jun kyaj pixb’aneem purwe’ tujneem chapam tujb’aal re tinmiit, el li ka k’amb’ik chapam pi tujb’aal, taq tanaj, xaqara’ chapam li namaq taq tujb’aal kab’an chapam ri b’anab’aal re ajar taq tziij, pa tanaj xaqara’, re utzilaal re winaqiil, xaqara’ kirb’aj ri b’anab’aa’l. <![CDATA[Introduction of mutual teaching in schools of Cuba, Guatemala and Mexico]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200219&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En este artículo se hace un registro y descripción del itinerario de la llegada de la enseñanza mutua en Cuba, Guatemala y México, la participación de la Sociedad Económica de Amigos del País de la Habana, la Real Sociedad Económica de Amantes de la Patria de Guatemala, de la Real Junta de Caridad y Sociedad Patriótica para la Buena Educación de la Juventud de Puebla, y de algunos preceptores que en la segunda década del siglo XIX logran impactar y transformar la educación en primeras letras en estos países. Para ello se hace un seguimiento a través de documentación epocal contextualizando las acciones de las asociaciones y dando relieve primordialmente al evento de la introducción del método de enseñanza mutua. Se establece la cronología para identificar desde dónde fue tomado el método lancasteriano y se establecen los primeros actores en su aplicación con sus respectivas caracterizaciones.<hr/>ABSTRACT This article presents and describes the itinerary of the arrival of mutual education in Cuba, Guatemala and Mexico, the participation of patriotic societies such as: the Sociedad Económica de los Amigos del País de la Habana, the Real Sociedad Económica de Amantes de la Patria de Guatemala, the Real Junta de Caridad y Sociedad Patriótica para la Buena Educación de la Juventud de Puebla, and some preceptors that impacted and managed to transform the primary education in these countries during the second decade of the 19th. To this end, an epochal documentation follow-up was carried out by contextualizing the actions of the associations and giving prominence to the introduction of the mutual teaching method. The chronology is established to identify where the Lancasterian method was taken from and the first actors who applied it are characterized.<hr/>RESUMO Neste artigo se faz um registro e descrição do itinerário da chegada no ensino mútuo em Cuba, Guatemala e México, a participação da Sociedade Econômica de Amigos do País de Havana, a Real Sociedade Econômica de Amantes da Pátria de Guatemala, da Real Junta de Caridade e Sociedade Patriótica para a Boa Educação da Juventude de Puebla, e de alguns preceptores que na segunda década do século XIX conseguiram impactar e transformar a educação de primeiras letras nesses países. Para isso se fará uma sequencia por meio da documentação da época, contextualizando o que foi realizado pelas associações, dando relevo primordialmente ao evento da introdução do método de ensino mútuo. Será estabelecida a cronologia para identificar de onde foi tomado o método lancasteriano e foram estabelecidos os primeiros atores em sua aplicação, com suas respectivas organizações.<hr/>CH’UTIN TZIJ Tz’ib’anik chupan jun cholajil rilom béyal ruponik tijonik ronojel chupam Cuba, Guatemala i México, xe’ok b’i je nimaq chi re rajaw pwaq qachalal Habana, qonojel utz k’uxaj re jiyub’ ta’aj Guatemala, utz. K’uxaj molom utz kik’ux i molom aj tinimit re utz k’utunel chike ab’omab’ altomab’ re Puebla, i jun chik kib’im qanok ukab’ junab’ re XIX xe tikiche’ chu minik re tinamit. Chike i keqa’ an jun b’eyanik rumal uwujil ya’tal kanok chi antalik kumal nimaq taq moloj ‘ibelib’ kiya’o ucho’ab’ nab’el taqchak jeqom kanoq usuk’ k’utunik kanoq. Kajaqik cholom ilb’al pa saqil wi k’ut b’al lancasteriano qakilb’elre nab’e nimaqtaq ch’ob’onel i wach u’ anik antalkanok. <![CDATA[Colombian pedagogical thought: Martín Restrepo Mejía. A glance at his concepts of pedagogy, childhood, teacher and school]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200245&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo se enmarca en el inicio de una línea de investigación: Historia del pensamiento pedagógico colombiano. Esta propuesta busca rescatar el trabajo de una serie de intelectuales de la educación, quienes, por medio de sus razonamientos, intervenciones, conferencias, ensayos, y libros han aportado al ejercicio reflexivo de la educación local y regional. Esta primera investigación rescata la vida y obra de uno de los primeros intelectuales de la educación colombiana; Martín Restrepo Mejía (1865-1935). Se enfatiza especialmente en sus reflexiones y representaciones de la pedagogía, la infancia, el maestro, y la educación escolar.<hr/>ABSTRACT This article is part of a nascent line of research: History of Colombian pedagogical thought. This proposal aims to recover the work of a group of intellectuals of education; whose reflections, interventions, conferences, essays, and books have contributed to the reflective exercise upon local and regional education. This first research presents the life and work of Martín Restrepo Mejía (1865-1935), one of the first education intellectuals of Colombia. Especial emphasis is laid on his considerations and representations of pedagogy, childhood, teacher, and school education.<hr/>RESUMO O artigo se situa no início de uma linha de pesquisa: Historia do pensamento pedagógico colombiano. Esta proposta busca resgatar o trabalho de uma série de intelectuais da educação, que por meio de seus raciocínios, intervenções, conferências, ensaios e livros contribuíram com o exercício reflexivo da educação local e regional. Esta primeira pesquisa resgata a vida e obra de um dos primeiros intelectuais da educação que a Colômbia teve: Martin Restrepo Mejía (1865-1935). Enfatiza-se especialmente suas reflexões e representações da pedagogia, a infância, o professor e a educação escolar.<hr/>RUK’U’X SAMAJ Re jun peraj samaj re ntikir rikin rucholajem rukanoxik na'oj: Rutzijol ch’ob’onïk pa ruwi rub’eyal tijonïk richin colombiano. Re jun na’oj re’ nrajo chi nikol ri kina’oj ri yalan yechobon pa ruwi’ tijonïk, ruma nkiya’ kina’oj chupan ri kitzijonïk, ri kisamaj, ri kitz’ib’anik nkiya’ richin yoj ch’ob’on pa ruwi’ tijonïk pa taq kitinamit akuchi e k’owi’. Chupam re jun nab’ey na’oj re, xkikanöj rukolik k’ik’aslem ri nab’ey taq chob’onela’ pa ruwi ri tijonïk richin ri tinamït Colombia; Martín Restrepo Mejía (1865-1935). Janta pe niya’ox runataxik chupam kich’ob’oj chuqa’ toq yech’o pa ruwi’ rub’eyal tijonïk, pa kiwi’ ri ak’wala’, pa kiwi’ ri tijonela’, chuqa’ ri tijonïk pa tijob’äl jay. <![CDATA[The school photography production of Ezequiel Fernández Santana 100 years later (1915-2015)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200271&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Recientes estudios han demostrado las interesantes aportaciones de la fotografía escolar al ámbito de la investigación en Historia de la Educación. En este contexto, las fotografías de Ezequiel Fernández Santana, tomadas entre 1915 y 1938, constituyen un hito en la historia de la fotografía escolar de España. Los cristales originales fueron hallados en un vertedero, después fueron restaurados y digitalizados, según los criterios contemporáneos para fondos documentales, así como catalogados para su correcta identificación, cronología, y tema. Su conservación actual permitirá el estudio de la fotografía escolar con fines artísticos y propagandísticos, dado que estos materiales constituyen un ejemplo único en este sentido. El corpus supone un material inédito y exclusivo, no solo por proceder de un mismo fotógrafo, sino también por su cantidad (220 imágenes), su unidad temática, y su perspectiva pedagógica. De este modo se aúna en su figura el valor de la fotografía tomada in media res por el mismo maestro.<hr/>ABSTRACT Recent studies have revealed the interesting contributions of school photography to the research field History of Education. In this context, the photographs produced by Ezequiel Fernández Santana, taken between 1915 and 1938, constitute a milestone in the history of school photography in Spain. The original crystals were found in a landfill, so the had to be restored and digitized, according to contemporary criteria for documentary collections, as well as cataloged for their correct identification, chronology, and theme. Its current conservation will allow the study of school photography for artistic and propagandistic purposes, given that these materials account for a unique example in this regard. The corpus is an unpublished and exclusive material, not only because it comes from the same photographer, but also because of the amount (220 images), the conceptual unit, and the pedagogical perspective. In this sense, we have a work of double value, since the photographs were taken in media res by the teacher himself.<hr/>RESUMO Recentes estudos demonstraram as interessantes contribuições da fotografia escolar no âmbito da pesquisa em História da Educação. Nesse contexto, as fotografias de Ezequiel Fernández Santana, produzidas entre 1915 e 1938, constituem um marco na história da fotografia escolar da Espanha. As lentes originais foram encontradas em um aterro sanitário, e depois foram restauradas e digitalizadas, segundo os critérios contemporâneos para fundos documentais, assim como catalogados para sua correta identificação, cronologia e tema. Sua conservação atual permitirá o estudo da fotografia escolar com fins artísticos e propagandísticos, dado que estes materiais constituem um exemplo único neste sentido. O corpus supõe um material inédito e exclusivo, não somente por proceder de um mesmo fotógrafo, senão também por sua quantidade (220 imagens), sua unidade temática e sua perspectiva pedagógica. Deste modo se reúne em sua figura o valor da fotografia tomada in media res pelo mesmo professor.<hr/>CH’IN TUMILAL Matz’el nikyb’aj ti’j tb’inchb’en tib’lal jaku onin nimxix ti’j xpich’b’il ti’j tza’n matzaj b’et xnaq’tzb’il teitz tx’otx’ kyxol, xjal. Atzun txilen qe tib’lal machib’ant tu’n Ezequiel Fernández Santana tuj t-ab’q’iyil 1915 ex 1938, ntq’ama’n txilen titz’jleni qe tib’lal toj xnaq’tzb’il twitz kytx’otx’ kyxe’cil amq’ jlajxi nim a’. Nti’taq okq’0’n kyipumal tej kykanet tnejil kyu’n xjal toj jun tenb’il nyaxix tb’anil, oktzun jun aq’untl ti’j tun tb’aj b’inchet ex tu’n tkoletqe kyjatzun okq’o’n xpich’b’il ti’j jatumil itzaj kanet ex ti’ nkyq’ama’n tuj ju’jun anb’il tej kyb’inchet. Atzun jun kyb’an ja’lu tu’n tb’aj q’amet ex tu’n txiyek’at tonb’il ti’j ju’njun xnaq’tzb’il ex tza’n tu’n tajb’en qu’n tuj tumilalxix. Kyaqiltzun b’ib’il aju nti’ lo’maj kyu’n xjal, b’ele tu’ntlaj taq’anb’en junx xjal y nimxix tajlal tu’n tb’aj nuk’b’et, ti’j xnaq’tzb’il ex tu’n tel qniky’ ti’ ntaq’a’n ju’jun tib’lal. Kyjatzun a jun tumilal nkyq’ama’n tib’lal twitz qnab’il ntzaj qe’ tmij jun tanq’ib’il xjal. <![CDATA[PROYECTOS DE INVESTIGACIÓN 2017 FORMACIÓN DE EDUCADORES EN LAS ESCUELAS NORMALES SUPERIORES CONVENIO UPTC 2010-2017]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200305&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Recientes estudios han demostrado las interesantes aportaciones de la fotografía escolar al ámbito de la investigación en Historia de la Educación. En este contexto, las fotografías de Ezequiel Fernández Santana, tomadas entre 1915 y 1938, constituyen un hito en la historia de la fotografía escolar de España. Los cristales originales fueron hallados en un vertedero, después fueron restaurados y digitalizados, según los criterios contemporáneos para fondos documentales, así como catalogados para su correcta identificación, cronología, y tema. Su conservación actual permitirá el estudio de la fotografía escolar con fines artísticos y propagandísticos, dado que estos materiales constituyen un ejemplo único en este sentido. El corpus supone un material inédito y exclusivo, no solo por proceder de un mismo fotógrafo, sino también por su cantidad (220 imágenes), su unidad temática, y su perspectiva pedagógica. De este modo se aúna en su figura el valor de la fotografía tomada in media res por el mismo maestro.<hr/>ABSTRACT Recent studies have revealed the interesting contributions of school photography to the research field History of Education. In this context, the photographs produced by Ezequiel Fernández Santana, taken between 1915 and 1938, constitute a milestone in the history of school photography in Spain. The original crystals were found in a landfill, so the had to be restored and digitized, according to contemporary criteria for documentary collections, as well as cataloged for their correct identification, chronology, and theme. Its current conservation will allow the study of school photography for artistic and propagandistic purposes, given that these materials account for a unique example in this regard. The corpus is an unpublished and exclusive material, not only because it comes from the same photographer, but also because of the amount (220 images), the conceptual unit, and the pedagogical perspective. In this sense, we have a work of double value, since the photographs were taken in media res by the teacher himself.<hr/>RESUMO Recentes estudos demonstraram as interessantes contribuições da fotografia escolar no âmbito da pesquisa em História da Educação. Nesse contexto, as fotografias de Ezequiel Fernández Santana, produzidas entre 1915 e 1938, constituem um marco na história da fotografia escolar da Espanha. As lentes originais foram encontradas em um aterro sanitário, e depois foram restauradas e digitalizadas, segundo os critérios contemporâneos para fundos documentais, assim como catalogados para sua correta identificação, cronologia e tema. Sua conservação atual permitirá o estudo da fotografia escolar com fins artísticos e propagandísticos, dado que estes materiais constituem um exemplo único neste sentido. O corpus supõe um material inédito e exclusivo, não somente por proceder de um mesmo fotógrafo, senão também por sua quantidade (220 imagens), sua unidade temática e sua perspectiva pedagógica. Deste modo se reúne em sua figura o valor da fotografia tomada in media res pelo mesmo professor.<hr/>CH’IN TUMILAL Matz’el nikyb’aj ti’j tb’inchb’en tib’lal jaku onin nimxix ti’j xpich’b’il ti’j tza’n matzaj b’et xnaq’tzb’il teitz tx’otx’ kyxol, xjal. Atzun txilen qe tib’lal machib’ant tu’n Ezequiel Fernández Santana tuj t-ab’q’iyil 1915 ex 1938, ntq’ama’n txilen titz’jleni qe tib’lal toj xnaq’tzb’il twitz kytx’otx’ kyxe’cil amq’ jlajxi nim a’. Nti’taq okq’0’n kyipumal tej kykanet tnejil kyu’n xjal toj jun tenb’il nyaxix tb’anil, oktzun jun aq’untl ti’j tun tb’aj b’inchet ex tu’n tkoletqe kyjatzun okq’o’n xpich’b’il ti’j jatumil itzaj kanet ex ti’ nkyq’ama’n tuj ju’jun anb’il tej kyb’inchet. Atzun jun kyb’an ja’lu tu’n tb’aj q’amet ex tu’n txiyek’at tonb’il ti’j ju’njun xnaq’tzb’il ex tza’n tu’n tajb’en qu’n tuj tumilalxix. Kyaqiltzun b’ib’il aju nti’ lo’maj kyu’n xjal, b’ele tu’ntlaj taq’anb’en junx xjal y nimxix tajlal tu’n tb’aj nuk’b’et, ti’j xnaq’tzb’il ex tu’n tel qniky’ ti’ ntaq’a’n ju’jun tib’lal. Kyjatzun a jun tumilal nkyq’ama’n tib’lal twitz qnab’il ntzaj qe’ tmij jun tanq’ib’il xjal. <![CDATA[<strong>GÓMEZ VELASCO,</strong> Nubia Yaneth. <em>La investigación en Ciencias Básicas en la Universidad colombiana. Una mirada desde la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2001-2014.</em> (Tunja: Tesis Doctoral, 2017).]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200319&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Recientes estudios han demostrado las interesantes aportaciones de la fotografía escolar al ámbito de la investigación en Historia de la Educación. En este contexto, las fotografías de Ezequiel Fernández Santana, tomadas entre 1915 y 1938, constituyen un hito en la historia de la fotografía escolar de España. Los cristales originales fueron hallados en un vertedero, después fueron restaurados y digitalizados, según los criterios contemporáneos para fondos documentales, así como catalogados para su correcta identificación, cronología, y tema. Su conservación actual permitirá el estudio de la fotografía escolar con fines artísticos y propagandísticos, dado que estos materiales constituyen un ejemplo único en este sentido. El corpus supone un material inédito y exclusivo, no solo por proceder de un mismo fotógrafo, sino también por su cantidad (220 imágenes), su unidad temática, y su perspectiva pedagógica. De este modo se aúna en su figura el valor de la fotografía tomada in media res por el mismo maestro.<hr/>ABSTRACT Recent studies have revealed the interesting contributions of school photography to the research field History of Education. In this context, the photographs produced by Ezequiel Fernández Santana, taken between 1915 and 1938, constitute a milestone in the history of school photography in Spain. The original crystals were found in a landfill, so the had to be restored and digitized, according to contemporary criteria for documentary collections, as well as cataloged for their correct identification, chronology, and theme. Its current conservation will allow the study of school photography for artistic and propagandistic purposes, given that these materials account for a unique example in this regard. The corpus is an unpublished and exclusive material, not only because it comes from the same photographer, but also because of the amount (220 images), the conceptual unit, and the pedagogical perspective. In this sense, we have a work of double value, since the photographs were taken in media res by the teacher himself.<hr/>RESUMO Recentes estudos demonstraram as interessantes contribuições da fotografia escolar no âmbito da pesquisa em História da Educação. Nesse contexto, as fotografias de Ezequiel Fernández Santana, produzidas entre 1915 e 1938, constituem um marco na história da fotografia escolar da Espanha. As lentes originais foram encontradas em um aterro sanitário, e depois foram restauradas e digitalizadas, segundo os critérios contemporâneos para fundos documentais, assim como catalogados para sua correta identificação, cronologia e tema. Sua conservação atual permitirá o estudo da fotografia escolar com fins artísticos e propagandísticos, dado que estes materiais constituem um exemplo único neste sentido. O corpus supõe um material inédito e exclusivo, não somente por proceder de um mesmo fotógrafo, senão também por sua quantidade (220 imagens), sua unidade temática e sua perspectiva pedagógica. Deste modo se reúne em sua figura o valor da fotografia tomada in media res pelo mesmo professor.<hr/>CH’IN TUMILAL Matz’el nikyb’aj ti’j tb’inchb’en tib’lal jaku onin nimxix ti’j xpich’b’il ti’j tza’n matzaj b’et xnaq’tzb’il teitz tx’otx’ kyxol, xjal. Atzun txilen qe tib’lal machib’ant tu’n Ezequiel Fernández Santana tuj t-ab’q’iyil 1915 ex 1938, ntq’ama’n txilen titz’jleni qe tib’lal toj xnaq’tzb’il twitz kytx’otx’ kyxe’cil amq’ jlajxi nim a’. Nti’taq okq’0’n kyipumal tej kykanet tnejil kyu’n xjal toj jun tenb’il nyaxix tb’anil, oktzun jun aq’untl ti’j tun tb’aj b’inchet ex tu’n tkoletqe kyjatzun okq’o’n xpich’b’il ti’j jatumil itzaj kanet ex ti’ nkyq’ama’n tuj ju’jun anb’il tej kyb’inchet. Atzun jun kyb’an ja’lu tu’n tb’aj q’amet ex tu’n txiyek’at tonb’il ti’j ju’njun xnaq’tzb’il ex tza’n tu’n tajb’en qu’n tuj tumilalxix. Kyaqiltzun b’ib’il aju nti’ lo’maj kyu’n xjal, b’ele tu’ntlaj taq’anb’en junx xjal y nimxix tajlal tu’n tb’aj nuk’b’et, ti’j xnaq’tzb’il ex tu’n tel qniky’ ti’ ntaq’a’n ju’jun tib’lal. Kyjatzun a jun tumilal nkyq’ama’n tib’lal twitz qnab’il ntzaj qe’ tmij jun tanq’ib’il xjal. <![CDATA[<strong>PAVÓN ROMERO,</strong> Armando; <strong>RAMÍREZ GONZÁLEZ</strong>, Clara; <strong>VELASCO GÓMEZ</strong>, Ambrosio. <em>Estudios y testimonios sobre el exilio español en México. Una visión sobre su presencia en las Humanidades.</em> México, Bonilla Arrigas Editores / CONACyT, Colección . 2016 Pública Memoria, No. 4. ISBN: 978-607-8450-49-7]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200323&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Recientes estudios han demostrado las interesantes aportaciones de la fotografía escolar al ámbito de la investigación en Historia de la Educación. En este contexto, las fotografías de Ezequiel Fernández Santana, tomadas entre 1915 y 1938, constituyen un hito en la historia de la fotografía escolar de España. Los cristales originales fueron hallados en un vertedero, después fueron restaurados y digitalizados, según los criterios contemporáneos para fondos documentales, así como catalogados para su correcta identificación, cronología, y tema. Su conservación actual permitirá el estudio de la fotografía escolar con fines artísticos y propagandísticos, dado que estos materiales constituyen un ejemplo único en este sentido. El corpus supone un material inédito y exclusivo, no solo por proceder de un mismo fotógrafo, sino también por su cantidad (220 imágenes), su unidad temática, y su perspectiva pedagógica. De este modo se aúna en su figura el valor de la fotografía tomada in media res por el mismo maestro.<hr/>ABSTRACT Recent studies have revealed the interesting contributions of school photography to the research field History of Education. In this context, the photographs produced by Ezequiel Fernández Santana, taken between 1915 and 1938, constitute a milestone in the history of school photography in Spain. The original crystals were found in a landfill, so the had to be restored and digitized, according to contemporary criteria for documentary collections, as well as cataloged for their correct identification, chronology, and theme. Its current conservation will allow the study of school photography for artistic and propagandistic purposes, given that these materials account for a unique example in this regard. The corpus is an unpublished and exclusive material, not only because it comes from the same photographer, but also because of the amount (220 images), the conceptual unit, and the pedagogical perspective. In this sense, we have a work of double value, since the photographs were taken in media res by the teacher himself.<hr/>RESUMO Recentes estudos demonstraram as interessantes contribuições da fotografia escolar no âmbito da pesquisa em História da Educação. Nesse contexto, as fotografias de Ezequiel Fernández Santana, produzidas entre 1915 e 1938, constituem um marco na história da fotografia escolar da Espanha. As lentes originais foram encontradas em um aterro sanitário, e depois foram restauradas e digitalizadas, segundo os critérios contemporâneos para fundos documentais, assim como catalogados para sua correta identificação, cronologia e tema. Sua conservação atual permitirá o estudo da fotografia escolar com fins artísticos e propagandísticos, dado que estes materiais constituem um exemplo único neste sentido. O corpus supõe um material inédito e exclusivo, não somente por proceder de um mesmo fotógrafo, senão também por sua quantidade (220 imagens), sua unidade temática e sua perspectiva pedagógica. Deste modo se reúne em sua figura o valor da fotografia tomada in media res pelo mesmo professor.<hr/>CH’IN TUMILAL Matz’el nikyb’aj ti’j tb’inchb’en tib’lal jaku onin nimxix ti’j xpich’b’il ti’j tza’n matzaj b’et xnaq’tzb’il teitz tx’otx’ kyxol, xjal. Atzun txilen qe tib’lal machib’ant tu’n Ezequiel Fernández Santana tuj t-ab’q’iyil 1915 ex 1938, ntq’ama’n txilen titz’jleni qe tib’lal toj xnaq’tzb’il twitz kytx’otx’ kyxe’cil amq’ jlajxi nim a’. Nti’taq okq’0’n kyipumal tej kykanet tnejil kyu’n xjal toj jun tenb’il nyaxix tb’anil, oktzun jun aq’untl ti’j tun tb’aj b’inchet ex tu’n tkoletqe kyjatzun okq’o’n xpich’b’il ti’j jatumil itzaj kanet ex ti’ nkyq’ama’n tuj ju’jun anb’il tej kyb’inchet. Atzun jun kyb’an ja’lu tu’n tb’aj q’amet ex tu’n txiyek’at tonb’il ti’j ju’njun xnaq’tzb’il ex tza’n tu’n tajb’en qu’n tuj tumilalxix. Kyaqiltzun b’ib’il aju nti’ lo’maj kyu’n xjal, b’ele tu’ntlaj taq’anb’en junx xjal y nimxix tajlal tu’n tb’aj nuk’b’et, ti’j xnaq’tzb’il ex tu’n tel qniky’ ti’ ntaq’a’n ju’jun tib’lal. Kyjatzun a jun tumilal nkyq’ama’n tib’lal twitz qnab’il ntzaj qe’ tmij jun tanq’ib’il xjal. <![CDATA[Las ideas pedagógicas de Tagore y Gandhi: ecos de una educación alternativa]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200326&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Recientes estudios han demostrado las interesantes aportaciones de la fotografía escolar al ámbito de la investigación en Historia de la Educación. En este contexto, las fotografías de Ezequiel Fernández Santana, tomadas entre 1915 y 1938, constituyen un hito en la historia de la fotografía escolar de España. Los cristales originales fueron hallados en un vertedero, después fueron restaurados y digitalizados, según los criterios contemporáneos para fondos documentales, así como catalogados para su correcta identificación, cronología, y tema. Su conservación actual permitirá el estudio de la fotografía escolar con fines artísticos y propagandísticos, dado que estos materiales constituyen un ejemplo único en este sentido. El corpus supone un material inédito y exclusivo, no solo por proceder de un mismo fotógrafo, sino también por su cantidad (220 imágenes), su unidad temática, y su perspectiva pedagógica. De este modo se aúna en su figura el valor de la fotografía tomada in media res por el mismo maestro.<hr/>ABSTRACT Recent studies have revealed the interesting contributions of school photography to the research field History of Education. In this context, the photographs produced by Ezequiel Fernández Santana, taken between 1915 and 1938, constitute a milestone in the history of school photography in Spain. The original crystals were found in a landfill, so the had to be restored and digitized, according to contemporary criteria for documentary collections, as well as cataloged for their correct identification, chronology, and theme. Its current conservation will allow the study of school photography for artistic and propagandistic purposes, given that these materials account for a unique example in this regard. The corpus is an unpublished and exclusive material, not only because it comes from the same photographer, but also because of the amount (220 images), the conceptual unit, and the pedagogical perspective. In this sense, we have a work of double value, since the photographs were taken in media res by the teacher himself.<hr/>RESUMO Recentes estudos demonstraram as interessantes contribuições da fotografia escolar no âmbito da pesquisa em História da Educação. Nesse contexto, as fotografias de Ezequiel Fernández Santana, produzidas entre 1915 e 1938, constituem um marco na história da fotografia escolar da Espanha. As lentes originais foram encontradas em um aterro sanitário, e depois foram restauradas e digitalizadas, segundo os critérios contemporâneos para fundos documentais, assim como catalogados para sua correta identificação, cronologia e tema. Sua conservação atual permitirá o estudo da fotografia escolar com fins artísticos e propagandísticos, dado que estes materiais constituem um exemplo único neste sentido. O corpus supõe um material inédito e exclusivo, não somente por proceder de um mesmo fotógrafo, senão também por sua quantidade (220 imagens), sua unidade temática e sua perspectiva pedagógica. Deste modo se reúne em sua figura o valor da fotografia tomada in media res pelo mesmo professor.<hr/>CH’IN TUMILAL Matz’el nikyb’aj ti’j tb’inchb’en tib’lal jaku onin nimxix ti’j xpich’b’il ti’j tza’n matzaj b’et xnaq’tzb’il teitz tx’otx’ kyxol, xjal. Atzun txilen qe tib’lal machib’ant tu’n Ezequiel Fernández Santana tuj t-ab’q’iyil 1915 ex 1938, ntq’ama’n txilen titz’jleni qe tib’lal toj xnaq’tzb’il twitz kytx’otx’ kyxe’cil amq’ jlajxi nim a’. Nti’taq okq’0’n kyipumal tej kykanet tnejil kyu’n xjal toj jun tenb’il nyaxix tb’anil, oktzun jun aq’untl ti’j tun tb’aj b’inchet ex tu’n tkoletqe kyjatzun okq’o’n xpich’b’il ti’j jatumil itzaj kanet ex ti’ nkyq’ama’n tuj ju’jun anb’il tej kyb’inchet. Atzun jun kyb’an ja’lu tu’n tb’aj q’amet ex tu’n txiyek’at tonb’il ti’j ju’njun xnaq’tzb’il ex tza’n tu’n tajb’en qu’n tuj tumilalxix. Kyaqiltzun b’ib’il aju nti’ lo’maj kyu’n xjal, b’ele tu’ntlaj taq’anb’en junx xjal y nimxix tajlal tu’n tb’aj nuk’b’et, ti’j xnaq’tzb’il ex tu’n tel qniky’ ti’ ntaq’a’n ju’jun tib’lal. Kyjatzun a jun tumilal nkyq’ama’n tib’lal twitz qnab’il ntzaj qe’ tmij jun tanq’ib’il xjal. <![CDATA[<strong>SOTO ARANGO</strong>,Diana Elvira. <em>La Escuela rural en Colombia. Historias de vida de maestras. Mediados del siglo XX.</em> (Tunja: Fundación FUDESA, HISULA, SHELA). 2014]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200331&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Recientes estudios han demostrado las interesantes aportaciones de la fotografía escolar al ámbito de la investigación en Historia de la Educación. En este contexto, las fotografías de Ezequiel Fernández Santana, tomadas entre 1915 y 1938, constituyen un hito en la historia de la fotografía escolar de España. Los cristales originales fueron hallados en un vertedero, después fueron restaurados y digitalizados, según los criterios contemporáneos para fondos documentales, así como catalogados para su correcta identificación, cronología, y tema. Su conservación actual permitirá el estudio de la fotografía escolar con fines artísticos y propagandísticos, dado que estos materiales constituyen un ejemplo único en este sentido. El corpus supone un material inédito y exclusivo, no solo por proceder de un mismo fotógrafo, sino también por su cantidad (220 imágenes), su unidad temática, y su perspectiva pedagógica. De este modo se aúna en su figura el valor de la fotografía tomada in media res por el mismo maestro.<hr/>ABSTRACT Recent studies have revealed the interesting contributions of school photography to the research field History of Education. In this context, the photographs produced by Ezequiel Fernández Santana, taken between 1915 and 1938, constitute a milestone in the history of school photography in Spain. The original crystals were found in a landfill, so the had to be restored and digitized, according to contemporary criteria for documentary collections, as well as cataloged for their correct identification, chronology, and theme. Its current conservation will allow the study of school photography for artistic and propagandistic purposes, given that these materials account for a unique example in this regard. The corpus is an unpublished and exclusive material, not only because it comes from the same photographer, but also because of the amount (220 images), the conceptual unit, and the pedagogical perspective. In this sense, we have a work of double value, since the photographs were taken in media res by the teacher himself.<hr/>RESUMO Recentes estudos demonstraram as interessantes contribuições da fotografia escolar no âmbito da pesquisa em História da Educação. Nesse contexto, as fotografias de Ezequiel Fernández Santana, produzidas entre 1915 e 1938, constituem um marco na história da fotografia escolar da Espanha. As lentes originais foram encontradas em um aterro sanitário, e depois foram restauradas e digitalizadas, segundo os critérios contemporâneos para fundos documentais, assim como catalogados para sua correta identificação, cronologia e tema. Sua conservação atual permitirá o estudo da fotografia escolar com fins artísticos e propagandísticos, dado que estes materiais constituem um exemplo único neste sentido. O corpus supõe um material inédito e exclusivo, não somente por proceder de um mesmo fotógrafo, senão também por sua quantidade (220 imagens), sua unidade temática e sua perspectiva pedagógica. Deste modo se reúne em sua figura o valor da fotografia tomada in media res pelo mesmo professor.<hr/>CH’IN TUMILAL Matz’el nikyb’aj ti’j tb’inchb’en tib’lal jaku onin nimxix ti’j xpich’b’il ti’j tza’n matzaj b’et xnaq’tzb’il teitz tx’otx’ kyxol, xjal. Atzun txilen qe tib’lal machib’ant tu’n Ezequiel Fernández Santana tuj t-ab’q’iyil 1915 ex 1938, ntq’ama’n txilen titz’jleni qe tib’lal toj xnaq’tzb’il twitz kytx’otx’ kyxe’cil amq’ jlajxi nim a’. Nti’taq okq’0’n kyipumal tej kykanet tnejil kyu’n xjal toj jun tenb’il nyaxix tb’anil, oktzun jun aq’untl ti’j tun tb’aj b’inchet ex tu’n tkoletqe kyjatzun okq’o’n xpich’b’il ti’j jatumil itzaj kanet ex ti’ nkyq’ama’n tuj ju’jun anb’il tej kyb’inchet. Atzun jun kyb’an ja’lu tu’n tb’aj q’amet ex tu’n txiyek’at tonb’il ti’j ju’njun xnaq’tzb’il ex tza’n tu’n tajb’en qu’n tuj tumilalxix. Kyaqiltzun b’ib’il aju nti’ lo’maj kyu’n xjal, b’ele tu’ntlaj taq’anb’en junx xjal y nimxix tajlal tu’n tb’aj nuk’b’et, ti’j xnaq’tzb’il ex tu’n tel qniky’ ti’ ntaq’a’n ju’jun tib’lal. Kyjatzun a jun tumilal nkyq’ama’n tib’lal twitz qnab’il ntzaj qe’ tmij jun tanq’ib’il xjal. <![CDATA[XVIII CONGRESO DE LA FEDERACIÓN INTERNACIONAL DE ESTUDIOS SOBRE AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE (FIEALC), Belgrado - Serbia, 25 - 28 de julio de 2017]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200337&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Recientes estudios han demostrado las interesantes aportaciones de la fotografía escolar al ámbito de la investigación en Historia de la Educación. En este contexto, las fotografías de Ezequiel Fernández Santana, tomadas entre 1915 y 1938, constituyen un hito en la historia de la fotografía escolar de España. Los cristales originales fueron hallados en un vertedero, después fueron restaurados y digitalizados, según los criterios contemporáneos para fondos documentales, así como catalogados para su correcta identificación, cronología, y tema. Su conservación actual permitirá el estudio de la fotografía escolar con fines artísticos y propagandísticos, dado que estos materiales constituyen un ejemplo único en este sentido. El corpus supone un material inédito y exclusivo, no solo por proceder de un mismo fotógrafo, sino también por su cantidad (220 imágenes), su unidad temática, y su perspectiva pedagógica. De este modo se aúna en su figura el valor de la fotografía tomada in media res por el mismo maestro.<hr/>ABSTRACT Recent studies have revealed the interesting contributions of school photography to the research field History of Education. In this context, the photographs produced by Ezequiel Fernández Santana, taken between 1915 and 1938, constitute a milestone in the history of school photography in Spain. The original crystals were found in a landfill, so the had to be restored and digitized, according to contemporary criteria for documentary collections, as well as cataloged for their correct identification, chronology, and theme. Its current conservation will allow the study of school photography for artistic and propagandistic purposes, given that these materials account for a unique example in this regard. The corpus is an unpublished and exclusive material, not only because it comes from the same photographer, but also because of the amount (220 images), the conceptual unit, and the pedagogical perspective. In this sense, we have a work of double value, since the photographs were taken in media res by the teacher himself.<hr/>RESUMO Recentes estudos demonstraram as interessantes contribuições da fotografia escolar no âmbito da pesquisa em História da Educação. Nesse contexto, as fotografias de Ezequiel Fernández Santana, produzidas entre 1915 e 1938, constituem um marco na história da fotografia escolar da Espanha. As lentes originais foram encontradas em um aterro sanitário, e depois foram restauradas e digitalizadas, segundo os critérios contemporâneos para fundos documentais, assim como catalogados para sua correta identificação, cronologia e tema. Sua conservação atual permitirá o estudo da fotografia escolar com fins artísticos e propagandísticos, dado que estes materiais constituem um exemplo único neste sentido. O corpus supõe um material inédito e exclusivo, não somente por proceder de um mesmo fotógrafo, senão também por sua quantidade (220 imagens), sua unidade temática e sua perspectiva pedagógica. Deste modo se reúne em sua figura o valor da fotografia tomada in media res pelo mesmo professor.<hr/>CH’IN TUMILAL Matz’el nikyb’aj ti’j tb’inchb’en tib’lal jaku onin nimxix ti’j xpich’b’il ti’j tza’n matzaj b’et xnaq’tzb’il teitz tx’otx’ kyxol, xjal. Atzun txilen qe tib’lal machib’ant tu’n Ezequiel Fernández Santana tuj t-ab’q’iyil 1915 ex 1938, ntq’ama’n txilen titz’jleni qe tib’lal toj xnaq’tzb’il twitz kytx’otx’ kyxe’cil amq’ jlajxi nim a’. Nti’taq okq’0’n kyipumal tej kykanet tnejil kyu’n xjal toj jun tenb’il nyaxix tb’anil, oktzun jun aq’untl ti’j tun tb’aj b’inchet ex tu’n tkoletqe kyjatzun okq’o’n xpich’b’il ti’j jatumil itzaj kanet ex ti’ nkyq’ama’n tuj ju’jun anb’il tej kyb’inchet. Atzun jun kyb’an ja’lu tu’n tb’aj q’amet ex tu’n txiyek’at tonb’il ti’j ju’njun xnaq’tzb’il ex tza’n tu’n tajb’en qu’n tuj tumilalxix. Kyaqiltzun b’ib’il aju nti’ lo’maj kyu’n xjal, b’ele tu’ntlaj taq’anb’en junx xjal y nimxix tajlal tu’n tb’aj nuk’b’et, ti’j xnaq’tzb’il ex tu’n tel qniky’ ti’ ntaq’a’n ju’jun tib’lal. Kyjatzun a jun tumilal nkyq’ama’n tib’lal twitz qnab’il ntzaj qe’ tmij jun tanq’ib’il xjal. <![CDATA[DIPLOMADO EN PEDAGOGÍAS E INTERCULTURALIDAD Resguardo Unido U’wa , agosto de 2017]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200339&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Recientes estudios han demostrado las interesantes aportaciones de la fotografía escolar al ámbito de la investigación en Historia de la Educación. En este contexto, las fotografías de Ezequiel Fernández Santana, tomadas entre 1915 y 1938, constituyen un hito en la historia de la fotografía escolar de España. Los cristales originales fueron hallados en un vertedero, después fueron restaurados y digitalizados, según los criterios contemporáneos para fondos documentales, así como catalogados para su correcta identificación, cronología, y tema. Su conservación actual permitirá el estudio de la fotografía escolar con fines artísticos y propagandísticos, dado que estos materiales constituyen un ejemplo único en este sentido. El corpus supone un material inédito y exclusivo, no solo por proceder de un mismo fotógrafo, sino también por su cantidad (220 imágenes), su unidad temática, y su perspectiva pedagógica. De este modo se aúna en su figura el valor de la fotografía tomada in media res por el mismo maestro.<hr/>ABSTRACT Recent studies have revealed the interesting contributions of school photography to the research field History of Education. In this context, the photographs produced by Ezequiel Fernández Santana, taken between 1915 and 1938, constitute a milestone in the history of school photography in Spain. The original crystals were found in a landfill, so the had to be restored and digitized, according to contemporary criteria for documentary collections, as well as cataloged for their correct identification, chronology, and theme. Its current conservation will allow the study of school photography for artistic and propagandistic purposes, given that these materials account for a unique example in this regard. The corpus is an unpublished and exclusive material, not only because it comes from the same photographer, but also because of the amount (220 images), the conceptual unit, and the pedagogical perspective. In this sense, we have a work of double value, since the photographs were taken in media res by the teacher himself.<hr/>RESUMO Recentes estudos demonstraram as interessantes contribuições da fotografia escolar no âmbito da pesquisa em História da Educação. Nesse contexto, as fotografias de Ezequiel Fernández Santana, produzidas entre 1915 e 1938, constituem um marco na história da fotografia escolar da Espanha. As lentes originais foram encontradas em um aterro sanitário, e depois foram restauradas e digitalizadas, segundo os critérios contemporâneos para fundos documentais, assim como catalogados para sua correta identificação, cronologia e tema. Sua conservação atual permitirá o estudo da fotografia escolar com fins artísticos e propagandísticos, dado que estes materiais constituem um exemplo único neste sentido. O corpus supõe um material inédito e exclusivo, não somente por proceder de um mesmo fotógrafo, senão também por sua quantidade (220 imagens), sua unidade temática e sua perspectiva pedagógica. Deste modo se reúne em sua figura o valor da fotografia tomada in media res pelo mesmo professor.<hr/>CH’IN TUMILAL Matz’el nikyb’aj ti’j tb’inchb’en tib’lal jaku onin nimxix ti’j xpich’b’il ti’j tza’n matzaj b’et xnaq’tzb’il teitz tx’otx’ kyxol, xjal. Atzun txilen qe tib’lal machib’ant tu’n Ezequiel Fernández Santana tuj t-ab’q’iyil 1915 ex 1938, ntq’ama’n txilen titz’jleni qe tib’lal toj xnaq’tzb’il twitz kytx’otx’ kyxe’cil amq’ jlajxi nim a’. Nti’taq okq’0’n kyipumal tej kykanet tnejil kyu’n xjal toj jun tenb’il nyaxix tb’anil, oktzun jun aq’untl ti’j tun tb’aj b’inchet ex tu’n tkoletqe kyjatzun okq’o’n xpich’b’il ti’j jatumil itzaj kanet ex ti’ nkyq’ama’n tuj ju’jun anb’il tej kyb’inchet. Atzun jun kyb’an ja’lu tu’n tb’aj q’amet ex tu’n txiyek’at tonb’il ti’j ju’njun xnaq’tzb’il ex tza’n tu’n tajb’en qu’n tuj tumilalxix. Kyaqiltzun b’ib’il aju nti’ lo’maj kyu’n xjal, b’ele tu’ntlaj taq’anb’en junx xjal y nimxix tajlal tu’n tb’aj nuk’b’et, ti’j xnaq’tzb’il ex tu’n tel qniky’ ti’ ntaq’a’n ju’jun tib’lal. Kyjatzun a jun tumilal nkyq’ama’n tib’lal twitz qnab’il ntzaj qe’ tmij jun tanq’ib’il xjal. <![CDATA[EGRESADO DEL DOCTORADO EN CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN RUDECOLOMBIA- UPTC OBTIENE PREMIO ORDEN CIVICA CIUDAD DE CHIQUINQUIRÁ 2017 Chiquinquirá- Colombia, 1 de septiembre de 2017]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200342&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Recientes estudios han demostrado las interesantes aportaciones de la fotografía escolar al ámbito de la investigación en Historia de la Educación. En este contexto, las fotografías de Ezequiel Fernández Santana, tomadas entre 1915 y 1938, constituyen un hito en la historia de la fotografía escolar de España. Los cristales originales fueron hallados en un vertedero, después fueron restaurados y digitalizados, según los criterios contemporáneos para fondos documentales, así como catalogados para su correcta identificación, cronología, y tema. Su conservación actual permitirá el estudio de la fotografía escolar con fines artísticos y propagandísticos, dado que estos materiales constituyen un ejemplo único en este sentido. El corpus supone un material inédito y exclusivo, no solo por proceder de un mismo fotógrafo, sino también por su cantidad (220 imágenes), su unidad temática, y su perspectiva pedagógica. De este modo se aúna en su figura el valor de la fotografía tomada in media res por el mismo maestro.<hr/>ABSTRACT Recent studies have revealed the interesting contributions of school photography to the research field History of Education. In this context, the photographs produced by Ezequiel Fernández Santana, taken between 1915 and 1938, constitute a milestone in the history of school photography in Spain. The original crystals were found in a landfill, so the had to be restored and digitized, according to contemporary criteria for documentary collections, as well as cataloged for their correct identification, chronology, and theme. Its current conservation will allow the study of school photography for artistic and propagandistic purposes, given that these materials account for a unique example in this regard. The corpus is an unpublished and exclusive material, not only because it comes from the same photographer, but also because of the amount (220 images), the conceptual unit, and the pedagogical perspective. In this sense, we have a work of double value, since the photographs were taken in media res by the teacher himself.<hr/>RESUMO Recentes estudos demonstraram as interessantes contribuições da fotografia escolar no âmbito da pesquisa em História da Educação. Nesse contexto, as fotografias de Ezequiel Fernández Santana, produzidas entre 1915 e 1938, constituem um marco na história da fotografia escolar da Espanha. As lentes originais foram encontradas em um aterro sanitário, e depois foram restauradas e digitalizadas, segundo os critérios contemporâneos para fundos documentais, assim como catalogados para sua correta identificação, cronologia e tema. Sua conservação atual permitirá o estudo da fotografia escolar com fins artísticos e propagandísticos, dado que estes materiais constituem um exemplo único neste sentido. O corpus supõe um material inédito e exclusivo, não somente por proceder de um mesmo fotógrafo, senão também por sua quantidade (220 imagens), sua unidade temática e sua perspectiva pedagógica. Deste modo se reúne em sua figura o valor da fotografia tomada in media res pelo mesmo professor.<hr/>CH’IN TUMILAL Matz’el nikyb’aj ti’j tb’inchb’en tib’lal jaku onin nimxix ti’j xpich’b’il ti’j tza’n matzaj b’et xnaq’tzb’il teitz tx’otx’ kyxol, xjal. Atzun txilen qe tib’lal machib’ant tu’n Ezequiel Fernández Santana tuj t-ab’q’iyil 1915 ex 1938, ntq’ama’n txilen titz’jleni qe tib’lal toj xnaq’tzb’il twitz kytx’otx’ kyxe’cil amq’ jlajxi nim a’. Nti’taq okq’0’n kyipumal tej kykanet tnejil kyu’n xjal toj jun tenb’il nyaxix tb’anil, oktzun jun aq’untl ti’j tun tb’aj b’inchet ex tu’n tkoletqe kyjatzun okq’o’n xpich’b’il ti’j jatumil itzaj kanet ex ti’ nkyq’ama’n tuj ju’jun anb’il tej kyb’inchet. Atzun jun kyb’an ja’lu tu’n tb’aj q’amet ex tu’n txiyek’at tonb’il ti’j ju’njun xnaq’tzb’il ex tza’n tu’n tajb’en qu’n tuj tumilalxix. Kyaqiltzun b’ib’il aju nti’ lo’maj kyu’n xjal, b’ele tu’ntlaj taq’anb’en junx xjal y nimxix tajlal tu’n tb’aj nuk’b’et, ti’j xnaq’tzb’il ex tu’n tel qniky’ ti’ ntaq’a’n ju’jun tib’lal. Kyjatzun a jun tumilal nkyq’ama’n tib’lal twitz qnab’il ntzaj qe’ tmij jun tanq’ib’il xjal. <![CDATA[PRIMER ENCUENTRO INTERNACIONAL DE INVESTIGACIÓN UNIVERSITARIA Tunja - Colombia, 7 y 8 de septiembre de 2017]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382017000200343&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Recientes estudios han demostrado las interesantes aportaciones de la fotografía escolar al ámbito de la investigación en Historia de la Educación. En este contexto, las fotografías de Ezequiel Fernández Santana, tomadas entre 1915 y 1938, constituyen un hito en la historia de la fotografía escolar de España. Los cristales originales fueron hallados en un vertedero, después fueron restaurados y digitalizados, según los criterios contemporáneos para fondos documentales, así como catalogados para su correcta identificación, cronología, y tema. Su conservación actual permitirá el estudio de la fotografía escolar con fines artísticos y propagandísticos, dado que estos materiales constituyen un ejemplo único en este sentido. El corpus supone un material inédito y exclusivo, no solo por proceder de un mismo fotógrafo, sino también por su cantidad (220 imágenes), su unidad temática, y su perspectiva pedagógica. De este modo se aúna en su figura el valor de la fotografía tomada in media res por el mismo maestro.<hr/>ABSTRACT Recent studies have revealed the interesting contributions of school photography to the research field History of Education. In this context, the photographs produced by Ezequiel Fernández Santana, taken between 1915 and 1938, constitute a milestone in the history of school photography in Spain. The original crystals were found in a landfill, so the had to be restored and digitized, according to contemporary criteria for documentary collections, as well as cataloged for their correct identification, chronology, and theme. Its current conservation will allow the study of school photography for artistic and propagandistic purposes, given that these materials account for a unique example in this regard. The corpus is an unpublished and exclusive material, not only because it comes from the same photographer, but also because of the amount (220 images), the conceptual unit, and the pedagogical perspective. In this sense, we have a work of double value, since the photographs were taken in media res by the teacher himself.<hr/>RESUMO Recentes estudos demonstraram as interessantes contribuições da fotografia escolar no âmbito da pesquisa em História da Educação. Nesse contexto, as fotografias de Ezequiel Fernández Santana, produzidas entre 1915 e 1938, constituem um marco na história da fotografia escolar da Espanha. As lentes originais foram encontradas em um aterro sanitário, e depois foram restauradas e digitalizadas, segundo os critérios contemporâneos para fundos documentais, assim como catalogados para sua correta identificação, cronologia e tema. Sua conservação atual permitirá o estudo da fotografia escolar com fins artísticos e propagandísticos, dado que estes materiais constituem um exemplo único neste sentido. O corpus supõe um material inédito e exclusivo, não somente por proceder de um mesmo fotógrafo, senão também por sua quantidade (220 imagens), sua unidade temática e sua perspectiva pedagógica. Deste modo se reúne em sua figura o valor da fotografia tomada in media res pelo mesmo professor.<hr/>CH’IN TUMILAL Matz’el nikyb’aj ti’j tb’inchb’en tib’lal jaku onin nimxix ti’j xpich’b’il ti’j tza’n matzaj b’et xnaq’tzb’il teitz tx’otx’ kyxol, xjal. Atzun txilen qe tib’lal machib’ant tu’n Ezequiel Fernández Santana tuj t-ab’q’iyil 1915 ex 1938, ntq’ama’n txilen titz’jleni qe tib’lal toj xnaq’tzb’il twitz kytx’otx’ kyxe’cil amq’ jlajxi nim a’. Nti’taq okq’0’n kyipumal tej kykanet tnejil kyu’n xjal toj jun tenb’il nyaxix tb’anil, oktzun jun aq’untl ti’j tun tb’aj b’inchet ex tu’n tkoletqe kyjatzun okq’o’n xpich’b’il ti’j jatumil itzaj kanet ex ti’ nkyq’ama’n tuj ju’jun anb’il tej kyb’inchet. Atzun jun kyb’an ja’lu tu’n tb’aj q’amet ex tu’n txiyek’at tonb’il ti’j ju’njun xnaq’tzb’il ex tza’n tu’n tajb’en qu’n tuj tumilalxix. Kyaqiltzun b’ib’il aju nti’ lo’maj kyu’n xjal, b’ele tu’ntlaj taq’anb’en junx xjal y nimxix tajlal tu’n tb’aj nuk’b’et, ti’j xnaq’tzb’il ex tu’n tel qniky’ ti’ ntaq’a’n ju’jun tib’lal. Kyjatzun a jun tumilal nkyq’ama’n tib’lal twitz qnab’il ntzaj qe’ tmij jun tanq’ib’il xjal.