Scielo RSS <![CDATA[Palabra Clave]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-828520090002&lang=en vol. 12 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852009000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>A Look at the U.S. Civil War through Cinema</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852009000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El cine histórico es uno de los géneros más populares de Hollywood. Pero pocos hechos han sido tan prolíficos en la gran pantalla como la Guerra Civil estadounidense (1861-1865), que estuvo a punto de provocar una Secesión en el aún joven país. Este artículo es una aproximación al tema, más cuantitativa que de análisis concreto, aunque se hace una valoración estética y contextual de las principales películas: The Birth of a Nation (1915), Gone with the Wind (1939), Glory (1989) y Gettysburg (1993). Cuatro filmes paradigmáticos de un conflicto bélico que dividió a los Estados Unidos de América de forma sólo comparable a la producida en la opinión pública con motivo de la Guerra de Vietnam.<hr/>Historical cinema is one of the most popular Hollywood genres. Nonetheless, few events have been as prolific on the big screen as the United States Civil War (1861-1865), which posed the threat of secession in what was still a young country. This introductory article is an approach to that topic, more quantitative than distinctly analytical, although it does offer an esthetic and contextual assessment of the major films: The Birth of a Nation (1915), Gone with the Wind (1939), Glory (1989) and Gettysburg (1993). These are four classic films on a conflict that divided the United States of America in a way that is comparable only to the division in public opinion generated by the Vietnam War. <![CDATA[<b>The Blogosphere and YouTube as Spaces for the Exhibition of Interactive Audiovisual Products</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852009000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los espacios virtuales de la blogosfera y YouTube están cada vez más presentes en la exhibición y divulgación de videos en la actualidad. A través de estos espacios, es posible democratizar las exhibiciones de contenido audiovisual, así como la condición de interactividad en la construcción de la programación personal o por los usuarios. Por supuesto, algunos formatos estéticos de producción están presentes en estos productos audiovisuales; las pantallas y las limitaciones de audio y video son fundamentales. Este artículo presenta una reflexión sobre YouTube como ambiente de difusión del contenido del programa Miradas, producido por el Centro de Investigación Vía Comunicaciones, y analiza las limitaciones estéticas presentes en un programa de televisión cuando es exhibido en la web, así como una propuesta de producción de cine documental interactivo para la blogosfera. En estos estudios nos apoyamos en especial en los conceptos de Vilches (2003) y Manovich (2005).<hr/>Increasing use is being made of the virtual space of the blogosphere and YouTube to exhibit and circulate videos. These spaces allow for democratizing the exhibition of audiovisual content, as well as the condition of interactivity in the construction of programming at a personal level or by the users. Of course, there are certain esthetic production formats for these audiovisual products, where the screens and the audio and visual constraints are fundamental. The article reflects on YouTube as a space for circulating the contents of Miradas, a program produced by the Vía Comunicaciones Research Center. It analyzes the esthetic constraints found in a television program when it is shown on the Web, as well as a proposal for the production of an interactive documentary film for the blogosphere. The study is supported, in particular, by the concepts of Vilches (2003) and Manovich (2005). <![CDATA[<B>Juvenile Television Audiences in Colombia</B>: <B>Fragmentation Generated by Multichannel Consumption</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852009000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo recoge los hallazgos más relevantes de una investigación, financiada por la Comisión Nacional de Televisión, que sirvió como soporte para la estructura de programación del proyecto Canal Nacional Universitario, hoy Canal Zoom. En el estudio se buscó evidenciar entre los jóvenes de últimos años de colegio y estudiantes universitarios, de ocho ciudades capitales del país, los fenómenos de segmentación y fragmentación en el hábito de consumo televisivo, y las preferencias de contenidos altamente influenciadas por el sistema de televisión por suscripción, televisión de pago, en el que Colombia ocupa el primer lugar de Latinoamérica al momento de la redacción de este texto. El Canal Nacional Universitario es precisamente una oferta televisiva colombiana distribuida a través del sistema de televisión por suscripción.<hr/>The article looks at the more relevant findings of a study financed by the National Television Board, which was used to structure the programming for a project known as the National University Channel, now called Channel Zoom. The study sought evidence of fragmentation and segmentation in the television consumption habits of college students and high school juniors and seniors in eight provincial capitals throughout the country, and content preferences highly influenced by subscription-based television services or pay television, in which Colombia occupied the lead in Latin America at the time this article was written. The National University Channel is a Colombian television channel made available through the subscription-based television system. <![CDATA[<B>Videoactivism</B>: <B>Experiences with Cultural and Political Resistance in Argentina during the Nineties</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852009000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la década de los noventa surgen en Argentina diversas experiencias de activismo cultural cuyo objetivo fue generar acciones de promoción cultural hacia movimientos territoriales, empresas recuperadas y otros grupos protagonistas de las acciones colectivas que se llevaron a cabo en ese periodo en la Ciudad de Buenos Aires y su cordón suburbano. A través de este trabajo, que parte de la investigación sobre el videoactivismo y las nuevas formas de intervención político-cultural en los años noventa, intentaré explicar el modo en que tales experiencias y sus modos de intervención se hallan en relación directa con el marco de interacción que debieron afrontar en el contexto de las modificaciones económicas, políticas y culturales surgidas en los años noventa.<hr/>A variety of experiences in cultural activism surfaced in Argentina during the nineties. Their objective was to generate action for cultural promotion in relation to territorial movements, recovered companies and other groups that were in command of the various initiatives for collective action undertaken during that period in the city of Buenos Aires and its outlying suburban area. Based on research into videoactivism and the new forms of political-cultural intervention witnessed in the nineties, this study attempts to explain how those experiences and their modes of intervention are related directly to the framework for interaction to be addressed within the context of the economic, political and cultural changes that emerged during the period in question. <![CDATA[<B>Television, Esthetics and Video Clips</B>: <B>Popular Music Expressed in Images</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852009000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Durante mucho tiempo &mdash;dice Arlindo Machado&mdash;, los teóricos de la comunicación nos acostumbraron a encarar la televisión como un medio popular, de masa (en su peor sentido), opacando la atención que se pudiera tener sobre algunas manifestaciones televisivas interesantes, singulares y significativas para definir el estatuto de este medio en el panorama cultural contemporáneo. Y es justamente en el lugar privilegiado de la expresión contemporánea de la luz, es decir, en la pantalla del televisor, donde se ubican los objetos de reflexión de la presente investigación, es decir, los video clips de música popular, donde se indaga su dimensión estética en la relación de sus elementos constitutivos: el cantante y toda su parafernalia gestual, sus ropajes y los escenarios donde se desenvuelve en la historia narrada, y presenta una manera específica de estar en el espacio o deco-gramma; la relación de los recursos tecnológicos que permiten establecer una manera particular de registro, es decir, un tecno-gramma; una imagen facturada en la improvisación de un género que en la región del Eje Cafetero, en Colombia, si bien es producido y difundido de manera casi industrial, está generando una dinámica de mercadeo y exposición de los cantantes antes nunca vista. Es pues, un escrito sobre la música popular que circula en el medio más popular de todos: la televisión.<hr/>For quite some time, according to Arlindo Machado, those who theorize about communication accustomed us to approaching television as a popular, mass medium (in the worst sense). This overshadowed the attention that could have been given to certain interesting, unique and very significant expressions of television to define the statute of this medium in contemporary culture. And, it is precisely in the privileged place for the contemporary expression of light; that is, on the television screen, where the subject of this study is found. That subject is pop music videos. Their esthetic dimension is examined in relation to the elements that constitute their nature: the singer and all his or her gestural paraphernalia, the clothing and the settings where the story unfolds. A specific way to be in the space or deco-gramma is presented, along with a list of technological resources that make it possible to establish a particular kind of register: a techno-gramma or fractured image in the improvisation of a genre which, in the Coffee Region, in Colombia, besides being well produced and circulated in an almost industrial way, is also generating unprecedented marketing dynamics and exposure for singers. In short, this is a study on pop music being circulated via the most popular medium of all: television. <![CDATA[<b>Extrinsic Self-regulation in Journalistic Ventures.</b>: <b>The Grupo 16 Experience</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852009000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resulta infrecuente que un medio se dote de un sistema de autorregulación interno como es el ombudsman de prensa; una rareza, el nombramiento de alguien ajeno a la redacción (conforme al arquetipo propugnado por The Washington Post); y un acontecimiento excepcional, que la persona designada no pertenezca al colectivo profesional (como en Il Messaggero). Existió una experiencia pionera y única en España, bautizada como Corresponsal de los Lectores, en la corporación Grupo 16, que aunó ambos factores. Entre las bondades de la iniciativa destacó la naturaleza de la figura, la elección de quienes desempeñaron el cargo, la familiarización del lector con el quehacer periodístico y sus derechos en materia informativa, y el fomento de la interactividad con la audiencia; entre las carencias, la ausencia de regulación, cierta confusión en el ejercicio de la misión encomendada, la pobre participación del público, los insuficientes artículos que se publicaron, y el exiguo reflejo de las explicaciones de los directivos y redactores.<hr/>It is not often that a media organization equips itself with an internal system for self-regulation such as a press ombudsman. Rarely is someone appointed from outside the editorial department (consistent with the archetype advocated by The Washington Post), and the designation of a person who is not a member of the profession is an exceptional event (as in the case of Il Messaggero). There was a pioneering and unique experience in Spain that combined both these factors. Baptized as the Readers' Correspondent, it was brought about through the creation of Grupo 16. The benefits of that initiative included, among others, the nature of the position, the selection of those chosen to occupy it, readers' familiarization with the task of journalism and their right to information, and encouragement to interaction with the audience. The shortcomings concerned the absence of regulations, a certain amount of confusion in fulfilling the mission entrusted to the ombudsman, poor participation on the part of the public, not enough articles published, and the paltry manifestation of explanations provided by directors and writers. <![CDATA[<B>Knowledge and Power in Communication Professionals</B>: <B>An Approach to the Concept of Authority from the Perspective of the Epistemology of Communication</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852009000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Es lugar común aceptado entre la sociedad y los profesionales de la comunicación &mdash;en todas sus versiones mediáticas&mdash; que estos últimos ejercen cierta autoridad en el desempeño de su tarea profesional. Formar parte de una profesión es una especie de reconocimiento social e institucional que se otorga a determinadas personas para administrar un saber específico en beneficio del bien común de la sociedad. Desde una perspectiva epistemológica merece la pena considerar el supuesto de que, en efecto, los comunicadores tengan algún tipo de saber específico &mdash;esto es, algún tipo de autoridad sobre el resto&mdash;, y preguntarse dónde se encuentra el fundamento de ésta y cómo se ejerce.<hr/>It is an accepted truism among society and communication professionals - in all areas of the media - that the latter wield a certain authority through the exercise of their profession. Being part of a profession implies a kind of social and institutional recognition afforded to those who manage a specific knowledge -how for the common good of society. From an epistemological perspective, it is important to consider the assumption that communication professionals do have a specific knowledge: that is, a type of authority over others, and to ask ourselves where its basis lies and how that authority is wielded. <![CDATA[<B>Women, the Press and Invisibility</B>: <B>Quantification of an Oversight</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852009000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El papel de las mujeres en el espacio público ha sido frenado (o directamente excluido) en largas épocas históricas. Estando esa etapa en retroceso, la visibilidad del protagonismo femenino resulta sustancial a la hora de afianzar el auténtico cambio de tendencia. La visibilidad social de las mujeres es un requisito de justicia, un condicionante básico para la calidad de cualquier Estado democrático. En esa visibilidad social, la visualización que brinden los medios resultará decisiva. Sobre esas pesquisas se orienta este artículo, que se desprende de un análisis comparativo entre diarios españoles de cobertura nacional y diarios regionales pertenecientes a Castilla y León (España). Los resultados cuantitativos son los que en este trabajo se presentan.<hr/>Women's role in public life was curbed (or directly excluded) throughout long periods in history. With that situation now subsiding the visibility of women's prominence and leadership is substantial when it comes to consolidating and reinforcing a genuine change in tendency Women's social visibility is a requirement for justice and a basic condition for the quality of any democratic State. Visualization provided by the media will be decisive to that social visibility. This article is guided by that search and is based on a comparative analysis of the Spanish daily newspapers with national circulation and those of a regional nature, specifically in the regions of Castilla and Leon (Spain). Quantitative findings are presented. <![CDATA[<B>Information Equity in the Right to Rectification</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852009000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Frente a las informaciones falsas y erróneas publicadas por los medios de comunicación social, la Constitución Política de Colombia estableció el derecho a la rectificación en condiciones de equidad. Sin embargo, no existe en la doctrina, en la academia ni en la judicatura un criterio unánime sobre los alcances jurídicos de la equidad informativa, por lo cual la Corte Constitucional, mediante sus sentencias, estableció diferentes reglas tendientes a la garantía del equilibrio informativo, que busca la reparación de los derechos de quienes son afectados con las publicaciones periodísticas.<hr/>In response to the publication of false and erroneous information in the mass media, the Colombian Constitution establishes the right to rectification under fair conditions. However, there is no concurrence between doctrine, the academic community and the judiciary on a unanimous criterion concerning the legal scope of information equity. For this reason, the Constitutional Court has established, through its rulings, a variety of tenets aimed at guaranteeing information equity that seeks redress for those whose rights have been affected by journalistic publications. <![CDATA[<B>Interpersonal Space and Collective Behavior Systems</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852009000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo explora los nuevos avances en la investigación de la comunicación interpersonal en diversos campos psicológicos y sociales, mostrando la poderosa influencia de esta dimensión de la comunicación sobre la conciencia humana, y la gran cantidad de fenómenos que indican que la dimensión interpersonal de la comunicación es fundamental para el control y el desarrollo de las relaciones humanas.<hr/>The article explores the new advances in research on interpersonal communication in various physiological and social fields, showing the powerful influence of this aspect of communication on the human conscience and the many phenomena that indicate the interpersonal dimension of communication is fundamental to the control and development of human relations. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852009000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 01:04:01 18-04-2024-->