Scielo RSS <![CDATA[Historia Caribe]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-880320180002&lang=en vol. 13 num. 33 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[EDITORIAL]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[La educación en el siglo XX. Miradas cruzadas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Some issues about educational policy and the teaching of foreign languages during the Francoism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo se analiza la presencia de las lenguas extranjeras en el currículo académico tanto en la enseñanza primaria como en la formación de maestros durante el franquismo. Especialmente en la última etapa del franquismo, se observa un cambio en la percepción de la importancia del estudio de las lenguas extranjeras y la necesidad de incorporar dicha formación en los distintos niveles educativos en una España que empieza a abrirse a Europa y en la que el sector turismo adquiere cada vez más importancia; de ahí la inclusión de la especialidad de Lengua en la formación inicial del Magisterio.<hr/>Abstract This paper analyzes the presence of foreign languages in the academic syllabus in the context of primary education and the training of teachers during the Franco's regime. Especially in the last period of Francoism, it is observed a change concerning the perception of the importance of the study of foreign languages and the need to incorporate it in the different levels of education in Spain as the country began to open to Europe and at a time when tourism was becoming increasingly important; hence the inclusion of foreign languages in the early training of the Faculty.<hr/>Resumo Neste trabalho analisa-se a presença das línguas estrangeiras no currículo académico tanto no ensino primário como na formação de maestros durante o franquismo. Especialmente na última etapa do franquismo, observa-se uma mudança na percepção da importância do estudo das línguas estrangeiras e a necessidade de incorporar dita formação nos diferentes níveis educativos numa Espanha que começa a se abrir a Europa e na que o setor turismo adquire a cada vez mais importância; daí a inclusão da especialidad de Língua na formação inicial do Magisterio.<hr/>Résumé Ce travail analyse la présence des langues étrangères dans le programme académique tant dans l'enseignement primaire que dans la formation d'enseignants durant le franquisme. Tout particulièrement, dans la dernière étape du franquisme, on observe un changement dans la perception de l'importance de l'étude des langues étrangères et le besoin d'incorporer cette formation dans les différents niveaux éducatifs d'une Espagne qui commence à s'ouvrir à l'Europe et dans laquelle le secteur tourisme acquiert de plus en plus d'importance ; d'ou l'inclusion de la spécialité Langue dans la formation initiale du corps enseignant. <![CDATA[The Escuela Nueva in Portugal: building a "tradition of innovation"]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200049&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo propõe-se desenvolver uma reflexão crítica sobre a trajetória da Educação Nova em Portugal, tendo em conta as suas raízes e as suas metamorfoses, em ambos os casos plurais. Procuraremos relativizar a retórica dicotómica subjacente aos discursos da Educação Nova e sistematizar e analisar as principais ideias que estavam contidas no seu projeto. Pretendemos, ainda, refletir sobre o legado da Educação Nova, tendo como referência o conjunto de ideias e de crenças que passaram a integrar o que poderemos chamar uma "tradição educativa progressista". Analisaremos, para esse efeito, um amplo conjunto de textos produzidos por educadores portugueses de referência nas primeiras décadas do século XX.<hr/>Resumen En este artículo se propone desarrollar una reflexión crítica sobre la historia de la Escuela Nueva en Portugal, teniendo en cuenta sus raíces y sus metamorfosis, en ambos los casos plurales. Buscamos relativizar la retórica dicotómica subyacente a los discursos de la Escuela Nueva y sistematizar y analizar las principales ideas que figuraban en su proyecto. Tenemos además la intención de reflejar sobre el legado de la Escuela Nueva con referencia al conjunto de ideas y creencias que se convirtieron en parte de lo que llamamos una "tradición educativa progresista". Analizamos, a tal efecto, una amplia gama de textos producidos, en las primeras décadas del siglo XX, por educadores portugueses de referencia.<hr/>Abstract In this paper we propose to develop a critical reflection on the trajectory of the Escuela Nueva in Portugal, considering its roots and metamorphosis. We try to minimize the underlying dichotomous rhetoric in the Escuela Nueva's discourse and systematize and analyze the main ideas included in its project. We also intend to reflect on the Escuela Nueva's legacy, in reference to the set of ideas and beliefs that have become part of what we call a "progressive educational tradition". We analyze to this effect, a range of texts produced by important Portuguese educators in the first decades of the twentieth century.<hr/>Résumé Cet article vise à éveiller une réflexion critique sur l'histoire de la ESCUELA NUEVA au Portugal, depuis ses origines et ses métamorphoses. Nous avons pour but de rela-tiviser la rhétorique de la dichotomie occulte des discours de la Escuela Nueva, et nous voudrions aussi systématiser et analyser les idées principales de son projet. Également, nous avons l'intention de réfléchir sur l'héritage de /a Escuela nueva en relation à l'en-semble d'idées et croyances qui sont devenues en ce que nous appelons une «tradition éducative progressiste». En effet, nous analysons une vaste gamme de textes produits des premiers décennies du siècle XX par les enseignants portugais de référence. <![CDATA[The educational discourse of National Catholicism and the formation of the Spanish Faculty]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desde los primeros momentos de la rebelión militar, la ideología del nacionalcatolicismo anuló toda práctica educativa ajena a sus principios, poniendo un cerco a las innovaciones metodológicas y la renovación pedagógica. En este artículo estudiamos la formación inicial del magisterio español durante el franquismo. La capacitación de los aprendices del magisterio se realizó a través de unos planes de estudio diseñados por las autoridades educativas que desde el control ideológico, con una enseñanza sexista y segregada, sentaron las bases de la educación. Alejados de la modernidad pedagógica impusieron el modelo de maestro y maestra ideal y prefijaron los arquetipos de la masculinidad y feminidad. La evolución política y social condujo a la progresiva transformación de estos estudios, una trayectoria que culmina con el rango universitario y la enseñanza mixta.<hr/>Abstract From the earliest moments of the military rebellion, the ideology of National Catholicism annulled any educational practice unrelated to its principles, putting a fence to methodological innovations and pedagogical renewals. In this article we study the early formation of the Spanish faculty during the Franco's regime. The training of teachers was carried out through curricula designed by educational authorities, who from an ideological control and with sexist and segregated teaching, set the foundations of education. Away from the pedagogical modernity they imposed the model of the ideal teacher and predetermined the archetypes of masculinity and femininity. The political and social evolution led to the progressive transformation of these studies, a trajectory that culminates into higher education and coeducation.<hr/>Resumo Desde os primeiros momentos da rebelião militar, a ideologia do nacionalcatolicismo anulou toda prática educativa a margem de seus princípios, pondo um cerco às inovações metodológicas e a renovação pedagógica. Neste artigo estudamos a formação inicial do magisterio espanhol durante o franquismo. A capacitação dos aprendices do magisterio realizou-se através de uns planos de estudo desenhados pelas autoridades educativas que desde o controle ideológico, com um ensino sexista e segregada, sentaram as bases da educação. Afastados da modernidad pedagógica impuseram o modelo de maestro e maestra ideal e prefixaram os arquetipos da masculinidad e feminidad. A evolução política e social conduziu à progressiva transformação destes estudos, uma trajectória que culmina com a faixa universitária e o ensino misto.<hr/>Resumé Dès les premiers moments de la rébellion militaire, l'idéologie de nacionalcatolicismo annulé toute pratique éducative étrangère ses principes, mettre une cloture des innovations méthodologiques et le renouveau pédagogique. Dans cet article, nous étudions la formation initiale des enseignants au cours de la Franco espagnol. La formation des enseignants a été menée apprenants grâce à un programme conçu par les autorités édu-catives du controle idéologique, avec une éducation séparée sexiste, ils ont jeté les bases de l'éducation. Ils pédagogique loin de la modernité imposées au modèle de l'enseignant idéal et enseignant et se fixent des archétypes de la masculinité et de la féminité. L'évo-lution politique et sociale a conduit à la transformation progressive de ces études, une trajectoire qui culmine avec le niveau universitaire et la coéducation. <![CDATA[Historical perspective of the initial formation of Infantile and Primary Education teachers in Spain. An unfinished task]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200121&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo aborda desde una perspectiva histórica la formación inicial del profesorado de los primeros niveles educativos en España y su posterior evolución. El objetivo es analizar las distintas etapas y problemáticas por las que ha pasado la formación inicial del profesorado hasta la creación de las Facultades de Ciencias de la Educación, transformaciones institucionales profundas encuadradas en un determinado contexto sociopolítico en cada momento histórico, que vislumbra los avances y retrocesos, las luces y las sombras de la formación inicial del profesorado en España durante algo más de dos siglos de existencia. Se estudia el carácter innovador de las reformas, su carácter profesionalizador y su repercusión educativa, así como la identidad del profesorado correspondiente a este nivel educativo y la imagen del alumnado aspirante que proyecta sus expectativas y motivaciones en una trayectoria profesional imprecisa y desdibujada.<hr/>Abstract This paper approaches from an historical perspective the initial formation of the first educational levels teachers in Spain and its subsequent evolution. The aim is to analyse the different stages and problems through which the initial formation of teachers has passed until the creation of University Education Departments, profound institutional transformations framed in a particular socio-political context in each historical moment, that glimpses the progress and setbacks, the ups and downs of the initial formation of the teachers in Spain for over two centuries of existence. It is under study the innovative nature of the reforms, their professional nature and their educational repercussions, as well as the identity of the teachers corresponding to this level of education and the image of the prospective students who project their expectations and motivations in an imprecise and blurred professional trajectory.<hr/>Resumo Este artigo aborda desde uma perspectiva histórica a formação inicial do profesorado dos primeiros níveis educativos em Espanha e sua posterior evolução. O objectivo é analisar as diferentes etapas e problemáticas pelas que tem passado a formação inicial do profesorado até a criação das Faculdades de Ciências da Educação, transformações institucionais profundas enquadradas num determinado contexto sociopolítico na cada momento histórico, que vislumbra os avanços e retrocessos, as luzes e as sombras da formação inicial de o profesorado em Espanha durante algo mais de dois séculos de existência. Estuda-se o carácter inovador das reformas, seu carácter profesionalizador e sua repercussão educativa, bem como a identidade do profesorado correspondente a este nível educativo e a imagem do alumnado aspirante que projeta suas expectativas e motivações numa trajetória profissional imprecisa e turva.<hr/>Résumé Cet article aborde dès une perspective historique la formation initiale du corps enseignant des premiers niveaux éducatifs en Espagne et leur évolution postérieure. L'objec-tif est d'analyser les différentes étapes et problématiques que la formation initiale des enseignants a connus jusqu' à la création des Facultés de Sciences de l'Education, des transformations institutionnelles profondes encadrées dans un contexte sociopolitique déterminé, à chaque moment historique, qui laisse entrevoir les progrès et les reculs, les lumières et les ombres de la formation initiale du corps enseignant en Espagne pendant un peu plus de deux siècles d'existence. On étudie le caractère innovateur des réformes, leur caractère de professionnel et leur répercussion éducative, ainsi que l'identité du corps enseignant correspondant à ce niveau éducatif et l'image des effectifs scolaires qui projette leurs expectatives et motivations dans une trajectoire professionnelle im-précise et peu réelle. <![CDATA[History of Education and Literature. Diverse perspective to understand the school experience]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200153&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo indaga en los cruces entre Historia de la Educación y Literatura para analizar la experiencia escolar en una búsqueda de superar los límites de abordajes tradicionales. Focaliza en un conjunto de novelas de formación, memorias de estudiantes y memorias de profesores en los cuales distintos escritores consagrados, docentes y alumnos latinoamericanos y especialmente argentinos relatan experiencias escolares ficticias o verdaderas. En todos ellos, el lugar donde se lleva a cabo el proceso educativo no aparece como una entidad aislada de la sociedad, sino como su símbolo. Las instituciones educativas son presentadas como uno de los espacios centrales donde se desarrollaron las experiencias de vida que tallaron el destino y la identidad de sus protagonistas.<hr/>Abstract This paper explores the History of Education and Literature to analyze the school experience beyond the limitations of traditional approaches. It focuses on a set of novels of formation, students and teachers' memoires in which different recognized writers, teachers and students from Latin America, and especially from Argentina, report fictitious or reliable school experiences. In all of them, the place where the educational process takes place does not appear as an isolated entity of society, but as a symbol. The educational institutions are presented as one of the key spaces where life experiences that carved the destiny and identity of its protagonists were developed.<hr/>Resumo Este artigo indaga nos cruzes entre História da Educação e Literatura para analisar a experiência escolar numa busca de superar os limites de abordagens tradicionais. Focaliza num conjunto de novelas de formação, memórias de estudantes e memórias de professores em os quais diferentes escritores consagrados, professores e alunos latinoamericanos e especialmente argentinos relatam experiências escoares fictícias ou verdadeiras. Em todos eles, o lugar onde leva-se a cabo o processo educativo não aparece como uma entidade isolada da sociedade, sina como seu símbolo. As instituições educativas são apresentadas como um dos espaços centrais onde se desenvolveram as experiências de vida que talharam o destino e a identidade de seus protagonistas.<hr/>Résumé Cet article mène une enquête sur les croisements entre l'Histoire de l'Éducation et la Littérature, afin d'analyser l'expérience scolaire dans la recherche pour dépasser les limites d' abordage traditionnelles. Il focalise dans un ensemble de romans de formation, mémoires d'étudiants et mémoires de professeurs entre lesquels plusieurs écrivains de renommé, enseignants et étudiants latino-américains et spécialement argentins, relatent des expériences scolaires fictives ou réelles. Dans tous, le lieu oú se réalise le processus éducatif n'apparait pas comme une entité isolée de la société mais comme son symbole. Les institutions éducatives sont présen-tées comme un des espaces centraux ou se sont déroulé les expériences de vie qu'ont taillée le destin et l'identité de leurs protagonistes. <![CDATA[The Inspection of primary education in Spain in the first third of the twentieth century: models, contexts and protagonists]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200179&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se pretende realizar un acercamiento a los modelos pedagógicos propuestos a la Inspección de Primera Enseñanza en el primer tercio del siglo XX en España. Unas décadas de evolución de las finalidades a cubrir, pasando de actuaciones más fiscalizadoras a otras de orientación y de guía pedagógica. Para ello se han revisado las normativas legales, la literatura pedagógica y diferentes informaciones transmitidas por la prensa. Los contextos políticos y pedagógicos fueron importantes a la hora de introducir los sucesivos cambios, entre ellos el estilo educativo que debía acompañar el ejercicio profesional de la Inspección. En cuanto a quienes fueron protagonistas de esta labor, se pone la mirada en algunas de las mujeres inspectoras que se incorporaron en la segunda década del siglo. Toda esta realidad contribuyó, con avances y con retrocesos, a concretar pautas formativas, modos de proceder y un tipo de presencias en los centros destinados a la mejora de los procesos de enseñanza-aprendizaje.<hr/>Abstract This paper intends to approach the pedagogical models proposed to the Inspection of primary school in the first third of the 20th century in Spain. A few decades of evolution of the purposes to be explored, moving from more auditing activities to others of orientation and pedagogical guidance. For this purpose we have reviewed legal regulations, pedagogical literature, and different information transmitted by the press. The political and pedagogical contexts were important to introduce the successive changes such as the educational style that had to go with the professional exercise of the Inspection. Concerning to the protagonists of this task, we pay attention to some of the female inspectors who joined in the second decade of the century. All this reality contributed, with progress and setbacks, to settle guidelines, ways of proceeding and a kind of presence in the institutions intended to improve teaching-learning processes.<hr/>Resumo Neste artigo pretende-se realizar uma aproximação aos modelos pedagógicos propostos à Inspecção de Primeiro Ensino no primeiro terço do século XX em Espanha. Umas décadas de evolução das finalidades a cobrir, passando de actuações mais fiscalizadoras a outras de orientação e de guia pedagógica. Para isso se revisaram os regulamentos legais, a literatura pedagógica e diferentes informações transmitidas pela imprensa. Os contextos políticos e pedagógicos foram importantes à hora de introduzir as sucessivas mudanças, entre eles o estilo educativo que devia acompanhar o exercício profissional da Inspecção. Quanto a quem foram protagonistas deste labor, põe-se a mirada em algumas das mulheres inspectoras que se incorporaram na segunda década do século. Toda esta realidade contribuiu, com avanços e com retrocessos, a especificar pautas formativas, modos de proceder e um tipo de presenças nos centros destinadas à melhora dos processos de ensino-aprendizagem.<hr/>Resumé Dans cet article on prétend réaliser une approche des modèles pédagogiques proposés á l'Inspection du Premier Enseignement dans le premier tiers du XX siècle en Espagne. Quelques décennies d'évolution des buts à atteindre, en passant d'actions de contrôle à d'autres d'orientation et guide pédagogique. Pour ce faire, on a examiné les normatives légales, la littérature pédagogique et différentes informations transmises par la presse. Les contextes politiques et pédagogiques ont été importants au moment d'introduire les changements successifs, entre eux le style éducatif qui devait accompagner l'exercice professionnel de l'inspection. En ce qui concerne ceux qui ont été les protagonistes de cette tâche, on pose son regard sur quelques femmes inspectrices qui s'y sont incorporés dans la deuxième décennie du siècle. Cette réalité a contribué, avec ses progrès et ses reculs, à concrétiser des modèles formatifs, façons d'agir et un type de présence dans les centres destinés à l'amélioration des processus enseignement-apprentissage. <![CDATA[Ethnohistory and educational policy. Rethinking the subject and the sources in the republican educational reform in Spain (1931-1936)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200219&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La historia de la política educativa, al igual que otras historias especializadas, ha experimentado distintos cambios historiográficos como reacción a los modos en que los historiadores han ido percibiendo la crisis epistemológica de las ciencias sociales. En este contexto de cambio, el artículo como primer objetivo trata de mostrar el potencial innovador y la fecundidad heurística que aporta la rehabilitación de lo cotidiano, el retorno a una filosofía del sujeto y la utilización de fuentes etnográficas para explicar las estructuras y funcionalidad del poder, identificando los paralelismos y divergencias entre la lógica de los discursos y el sentido de las prácticas en la historia de la política educativa. Actitudes epistemológicas que se aplican al estudio de la reforma educativa republicana en España, asumiendo como segundo objetivo desvelar que las cuestiones controvertidas y disputadas de la política educativa de esta época son susceptibles de historiarse de forma más solvente a partir de las miradas cruzadas que nos proporcionan los recuerdos y olvidos de sus actores, el recurso a la oralidad y, en general, la investigación etnográfica.<hr/>Abstract The history of educational policy, like other specialized ones, has experienced different historiographical changes in response to the ways in which historians have been perceiving the epistemological crisis of the Social Sciences. In this changing context, our first objective is to show the innovative potential and the heuristic fruitfulness that rehabilitation of everyday life offers, the return to a philosophy of the subject and the use of ethnographic sources to explain the structure and functionality of power by identifying the similarities and divergences between the logic of the speeches and the sense of practices in the history of educational policy. These epistemological attitudes are applied to the study of the republican educational reform in Spain. Our second objective is to reveal that the controversial and disputed issues of the educational policy of this period are susceptible of being depicted in a better way from diverse perspective provided by the memories and omissions of its actors, the orality, and in general, the ethnographic research.<hr/>Resumo A história da política educativa, ao igual que outras histórias especializadas, tem experimentado diferentes mudanças historiográficos como reacção aos modos em que os historiadores têm ido percebendo a crise epistemológica das ciências sociais. Neste contexto de mudança, o artigo como primeiro objectivo trata de mostrar o potencial inovador e a fecundidad heurística que contribui a reabilitação do quotidiano, a volta a uma filosofia do sujeito e a utilização de fontes etnográficas para explicar as estruturas e funcionalidade do poder, identificando osparalelismos e divergências entre a lógica dos discursos e o sentido das práticas na história da política educativa. Atitudes epistemológicas que se aplicam ao estudo da reforma educativa republicana em Espanha, assumindo como segundo objectivo desvelar que as questões controvertidas e disputadas da política educativa desta época são susceptíveis de historiarse de forma mais solvente a partir das miradas cruzadas que nos proporcionam as lembranças e esquecimentos de seus actores, o recurso à oralidad e, em general, a investigação etnográfica.<hr/>Résumé Comme d'autres types d'histoires spécialisées, l'histoire de la politique éducative a connu différents changements au niveau historiographique en réponse aux façons dont les historiens ont entendu la crise épistémologique des sciences sociales. Dans ce contexte de changement, cet article a pour but principal de révéler le potentiel d'innovation et la fécondité heuristique, laquelle favorise premièrement, la réhabilitation de ce qui est quotidien, et en deuxième lieu, elle incite à la philosophie du sujet et l'utilisation des sources ethnographiques expliquant les structures et la fonctionnalité du pouvoir. Il est ainsi qu'il est possible d'identifier les parallélismes et les divergences entre la logique des discours et le sens des pratiques historiques de la politique éducative. Ces conduites épistémologiques appliquées à l'étude de la réforme éducative républicaine en Espagne permettent d'approuver comme deuxième objectif de cet article, que les questions controversées et disputées de la politique éducative de cette époque, sont susceptibles d'étre racontées d'une manière plus efficace, cela à partir des regards croisées pourvues par les souvenirs et les oublis de leurs acteurs, ainsi que le recours à l'oralité et en géné-ral, à la recherche ethnographique. <![CDATA[The invention of Public School and its development in Brazil: between the ideal of modernity and the contemporary problems]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200255&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto aborda a fixação do paradigma escolar na modernidade e analisa sua crise. Desenvolvendo uma análise pautada na variação de escalas de observação (REVEL, 1998), fixa o olhar sobre o processo global e inquire suas reverberações na realidade brasileira. Reflete sobre a invenção da instituição escolar, como parte do arcabouço institucional e simbólico que sustenta as sociedades modernas (DUBET, 2006) e destaca as negociações que permeiam a constituição das identidades de professores e alunos, sublinhando o seu caráter dinâmico e instável (DUBAR, 1998). Conclui que, no Brasil como em outros países, a escola tem atuado, historicamente, como instância de negociação, reforçando os ideais de modernidade que balizam o seu modo de organização e funcionamento, enquanto suas práticas diárias evidenciam as contradições desse modelo.<hr/>Resumen El texto se acerca a la obsesión del paradigma de la escuela en la modernidad y analiza su crisis. Además, desarrolla un análisis basado en la variación de escalas y observación (REVEL, 1998), fija la mirada sobre el proceso global y cuestiona sus reverberaciones en la realidad brasileña. También refleja acerca de la invención de la institución escolar, como parte estructural institucional y simbólica que sostiene las sociedades modernas (DUBET, 2006) y destaca las negociaciones que penetran la formación de las identidades de profesores y alumnos, destacando su carácter dinámico e inestable (DUBAR, 1998). El texto concluye que en Brasil como en otros países, la escuela ha actuado históricamente, como instancia de negociación, reforzando los ideales de modernidad que sirven como parámetro para su modo de organización y funcionamiento, mientras sus prácticas diárias evidencian las contradicciones de ese modelo.<hr/>Abstract The paper approaches to the obsession of the paradigm of the school and analyzes its crisis. In addition, it develops an analysis based on the variation and observation of scales (REVEL, 1998), it concentrates the focus on the global process and questions its reverberations on the Brazilian reality. It is also reflects the invention of the Public School as a part of the institutional material that sustains modern societies (DUBET, 2006) and highlights the negotiations that penetrate the formation of the identities of both teachers and students by highlighting its dynamic and unstable character (UBAR, 1998). The paper concludes that in Brazil as in other countries, the school has acted historically, as an instance of negotiation, reinforcing the ideals of modernity that serves as a parameter for its mode of organization and functioning, while its daily practices show the contradictions of the model.<hr/>Résumé Le texte porte sur l'établissement du paradigme scolaire dans la modernité, ainsi que sur l'analyse de sa crise. À partir d'une étude basée sur la variation d'échelles d'observation (REVEL, 1998), on se tourne vers le processus global et met en cause ses réverbérations dans la réalité brésilienne. On réfléchit au sujet de Y invention de ñnstituúon scolaire dans le cadre de la structure institutionnelle et symbolique qui soutient les sociétés modernes (DUBET, 2006) et met en relief les négociations qui pénètrent la constitution des iden-tités des professeurs et des apprenants, tout en soulignant son caractère dynamique et instable (DUBAR, 1998). On conclut qu'au Brésil tout comme dans d'autres pays l'école joue un rôle historique d'instance de négociation, ce qui renforce les idéaux de moderni-té qui bornent son mode d'organisation et de fonctionnement, tandis que ses pratiques quotidiennes mettent en évidence les contradictions du modèle qu'elle représente. <![CDATA[<em>A new office in the school (liceo):</em> The establishment of counselors as an educational policy in Chile (c.1946-c.1953)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200283&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el contexto de la internacionalización de las políticas educativas a partir de la posguerra, la orientación escolar fue un campo emergente en las reformas emprendidas en la enseñanza secundaria en Chile. Fue entendida como un espacio con una doble función. Por un lado, debía guiar a los estudiantes hacia decisiones vocacionales acordes a las necesidades del país. Además, le correspondía inducir en ellos procesos de conocimiento y regulación emocional. En este texto se abordan, sintéticamente, algunos aspectos de su instalación en los liceos y se caracterizan algunos de sus desafíos, especialmente respecto a la segunda función señalada.<hr/>Abstract In the context of the internationalization of educational policies after the Second World War, school counselling was an emerging field in the reforms undertaken in secondary education in Chile. It was understood as a realm with a double function. On the one hand, it had to guide students towards vocational decisions according to the needs of the country. In addition, it should induce processes of knowledge and emotional regulation in students. In this paper, it is synthetically addressed some aspects of the establishment of school counselors in the Lyceums as well as some of its challenges, especially regarding the second mentioned function.<hr/>Resumo No contexto da internacionalización das políticas educativas a partir da posguerra, a orientação escolar foi um campo emergente nas reformas empreendidas no ensino secundário em Chile. Foi entendida como um espaço com uma dupla função. Por um lado, devia guiar aos estudantes para decisões vocacionales conformes às necessidades do país. Ademais, correspondia-lhe induzir neles processos de conhecimento e regulação emocional. Neste texto aborda-se, sinteticamente, alguns aspectos de sua instalação nos liceos e caracterizam-se alguns de seus desafios, especialmente com respeito à segunda função assinalada.<hr/>Résumé Dans le contexte de l'internationalisation des politiques éducatives à partir de la post guerre, l'orientation scolaire a été un domaine émergent à l'égard des réformes adop-tées dans l'enseignement secondaire au Chili. Celle-ci a été comprise comme un espace d'une double fonctionne. D'un côté, le conseiller scolaire devait guider les élèves vers des choix vocationnelles en accord avec les besoins du pays. De l'autre, il devait les induire vers des processus de connaissance et régulation émotionnelle. Dans ce texte ils sont abordés synthétiquement, quelques aspects de son installation dans les lycées et quelques-uns de ses défis y sont caractérisés, en particulier concernant la deuxième fonctionne précédemment signalée. <![CDATA[Enriqueta Quiroz. Hacia una historia latinoamericana: homenaje a Alvaro Jara. México: Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora. 2012.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200319&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el contexto de la internacionalización de las políticas educativas a partir de la posguerra, la orientación escolar fue un campo emergente en las reformas emprendidas en la enseñanza secundaria en Chile. Fue entendida como un espacio con una doble función. Por un lado, debía guiar a los estudiantes hacia decisiones vocacionales acordes a las necesidades del país. Además, le correspondía inducir en ellos procesos de conocimiento y regulación emocional. En este texto se abordan, sintéticamente, algunos aspectos de su instalación en los liceos y se caracterizan algunos de sus desafíos, especialmente respecto a la segunda función señalada.<hr/>Abstract In the context of the internationalization of educational policies after the Second World War, school counselling was an emerging field in the reforms undertaken in secondary education in Chile. It was understood as a realm with a double function. On the one hand, it had to guide students towards vocational decisions according to the needs of the country. In addition, it should induce processes of knowledge and emotional regulation in students. In this paper, it is synthetically addressed some aspects of the establishment of school counselors in the Lyceums as well as some of its challenges, especially regarding the second mentioned function.<hr/>Resumo No contexto da internacionalización das políticas educativas a partir da posguerra, a orientação escolar foi um campo emergente nas reformas empreendidas no ensino secundário em Chile. Foi entendida como um espaço com uma dupla função. Por um lado, devia guiar aos estudantes para decisões vocacionales conformes às necessidades do país. Ademais, correspondia-lhe induzir neles processos de conhecimento e regulação emocional. Neste texto aborda-se, sinteticamente, alguns aspectos de sua instalação nos liceos e caracterizam-se alguns de seus desafios, especialmente com respeito à segunda função assinalada.<hr/>Résumé Dans le contexte de l'internationalisation des politiques éducatives à partir de la post guerre, l'orientation scolaire a été un domaine émergent à l'égard des réformes adop-tées dans l'enseignement secondaire au Chili. Celle-ci a été comprise comme un espace d'une double fonctionne. D'un côté, le conseiller scolaire devait guider les élèves vers des choix vocationnelles en accord avec les besoins du pays. De l'autre, il devait les induire vers des processus de connaissance et régulation émotionnelle. Dans ce texte ils sont abordés synthétiquement, quelques aspects de son installation dans les lycées et quelques-uns de ses défis y sont caractérisés, en particulier concernant la deuxième fonctionne précédemment signalée. <![CDATA[Inés Quintero. La palabra ignorada. La mujer: testigo oculto de la historia de Venezuela. Caracas: Editorial Planeta Venezuela, 2016.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032018000200325&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el contexto de la internacionalización de las políticas educativas a partir de la posguerra, la orientación escolar fue un campo emergente en las reformas emprendidas en la enseñanza secundaria en Chile. Fue entendida como un espacio con una doble función. Por un lado, debía guiar a los estudiantes hacia decisiones vocacionales acordes a las necesidades del país. Además, le correspondía inducir en ellos procesos de conocimiento y regulación emocional. En este texto se abordan, sintéticamente, algunos aspectos de su instalación en los liceos y se caracterizan algunos de sus desafíos, especialmente respecto a la segunda función señalada.<hr/>Abstract In the context of the internationalization of educational policies after the Second World War, school counselling was an emerging field in the reforms undertaken in secondary education in Chile. It was understood as a realm with a double function. On the one hand, it had to guide students towards vocational decisions according to the needs of the country. In addition, it should induce processes of knowledge and emotional regulation in students. In this paper, it is synthetically addressed some aspects of the establishment of school counselors in the Lyceums as well as some of its challenges, especially regarding the second mentioned function.<hr/>Resumo No contexto da internacionalización das políticas educativas a partir da posguerra, a orientação escolar foi um campo emergente nas reformas empreendidas no ensino secundário em Chile. Foi entendida como um espaço com uma dupla função. Por um lado, devia guiar aos estudantes para decisões vocacionales conformes às necessidades do país. Ademais, correspondia-lhe induzir neles processos de conhecimento e regulação emocional. Neste texto aborda-se, sinteticamente, alguns aspectos de sua instalação nos liceos e caracterizam-se alguns de seus desafios, especialmente com respeito à segunda função assinalada.<hr/>Résumé Dans le contexte de l'internationalisation des politiques éducatives à partir de la post guerre, l'orientation scolaire a été un domaine émergent à l'égard des réformes adop-tées dans l'enseignement secondaire au Chili. Celle-ci a été comprise comme un espace d'une double fonctionne. D'un côté, le conseiller scolaire devait guider les élèves vers des choix vocationnelles en accord avec les besoins du pays. De l'autre, il devait les induire vers des processus de connaissance et régulation émotionnelle. Dans ce texte ils sont abordés synthétiquement, quelques aspects de son installation dans les lycées et quelques-uns de ses défis y sont caractérisés, en particulier concernant la deuxième fonctionne précédemment signalée.