Scielo RSS <![CDATA[Revista Derecho del Estado]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-989320180002&lang=en vol. num. 41 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[The collision of rights and its impact on access to essential medicines: Challenges for South America]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932018000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La colisión del derecho a la salud y del derecho de propiedad intelectual generada por las obligaciones que simultáneamente asumen los doce países de suramérica en el marco del pacto Internacional de Derechos económicos, sociales y culturales de la ONU, por una parte, y en el Acuerdo sobre los ADPIC de la OMC, por la otra, ha supuesto un profundo impacto en el acceso a medicamentos esenciales para sus poblaciones. Este trabajo da cuenta de esta situación en los países de la región, al tiempo que lo sitúa en el contexto del debate sobre el comercio y los derechos humanos que se desata con especial fuerza desde principios de este siglo en el ámbito de la salud pública. se destaca la necesidad de los países de sur-américa de fortalecer la cooperación intrarregional y el impulso a acciones de cooperación sur-sur en materia de acceso a medicamentos esenciales, teniendo en cuenta el predominio de patentes farmacéuticas detentadas por laboratorios privados del hemisferio norte. Los avances en esta dirección del consejo suramericano de salud de Unasur, unidos a sus actuaciones como bloque regional ante la OMS, constituyen pasos promisorios que deben ser complementados con el desarrollo de capacidades de producción conjunta de medicamentos.<hr/>Abstract The collision between intellectual property rights and the right to health due to obligations assumed simultaneously -the WTO TRIPS Agreement and the United Nations International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights- by the twelve countries of South America, has had a profound impact regarding their populations access to essential medicines. The paper reports this situation in the region, while placing it in the context of the debate on trade and human rights, which has been particularly strong since the beginning of this century in the field of public health. The need for South American countries to strengthen intraregional cooperation as well as the promotion of South-South cooperation in access to essential medicines, taking into account the prevalence of pharmaceutical patents held by private laboratories in the northern hemisphere, is underlined. The advances made in this direction by the South American Health Council of Unasur, together with its actions as a regional bloc at the WTO meetings, are promising steps that must be complemented by the development of joint drug production capabilities. <![CDATA[Legal argumentation and judicial decision making: Empirical evidence from Ecuador]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932018000200037&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los juristas suelen analizar la argumentación desde una perspectiva formal y normativa aplicada, en su mayoría, al ámbito de los jueces y sus decisiones. este artículo adopta una perspectiva distinta, en tanto examina de manera empírica la calidad de la argumentación de las demandas propuestas dentro de procesos de control constitucional abstracto. en esta línea, este trabajo evalúa en qué medida la habilidad argumentativa de los accionantes da cuenta del sentido de las decisiones judiciales. para el efecto, se define la calidad de la argumentación como la habilidad del demandante para: (i) identificar normas constitucionales violadas y disposiciones inconstitucionales; (ii) exponer sus argumentos de manera clara y coherente, y (iii) sustentar sus pretensiones sobre la base de fuentes jurídicas. A partir del análisis cuantitativo de una base de datos original que incluye cuarenta acciones públicas de inconstitucionalidad resueltas por la corte constitucional de ecuador desde 2008 hasta 2016 y una encuesta dirigida a expertos, este artículo halla que, a diferencia del tipo de accionante (público o privado), la argumentación de las demandas no tiene un impacto estadísticamente significativo sobre las probabilidades de obtener una decisión judicial favorable para las pretensiones de quien la interpone.<hr/>Abstract Legal scholars often analyze argumentation from a formal perspective, mostly applied to judicial decision making. This article presents an alternative approach, as it empirically evaluates the quality of petitioners' legal argumentation within the context of abstract constitutional review proceedings. The quality of legal argumentation is herein defined as the ability of the petitioner to (i) identify the challenged norm and the potentially infringed constitutional norm, (ii) present clear and coherent arguments, and (iii) justify its arguments upon legal sources, such as jurisprudential precedents or legal doctrine. Original data on forty lawsuits presented before the Ecuadorian constitutional court between 2008 and 2016 is used to test whether legal argumentation determines the outcome of a decision. A novel measure of the overall quality of argumentation and strength of cases brought before the Ecuadorian constitutional court by both public and private parties is also developed in the form of an expert survey. The main findings suggest that plaintiffs' legal argumentation quality does not determine the outcome of the final decision of the Ecuadorian constitutional court, but rather the type of plaintiff (public or private) does. <![CDATA[Towards an integral analysis of stereotypes: Challenging the standard guarantee of impartiality]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932018000200067&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El uso de estereotipos en perjuicio del colectivo discriminado debe implicar poner en duda la garantía estándar de imparcialidad judicial. Aun tomando el análisis de estereotipos en serio, la profundidad de sus consecuencias no ha sido tenida suficientemente en cuenta en la argumentación constitucional y en derechos humanos pues no ha conmovido con toda intensidad la forma estándar de concebir y aplicar la garantía de imparcialidad en la práctica jurídica e incluso de la Corte Interamericana de Derechos Humanos. Defenderé así dos tesis centrales: (1) el uso de estereotipos impacta necesariamente en el análisis del derecho a la garantía de imparcialidad y (2) la imparcialidad debe desprenderse de su concepción estándar o tradicional ligada a la igualdad formal y de la concomitante presunción de imparcialidad judicial.<hr/>Abstract The use of stereotypes to the detriment of the discriminated group should imply questioning the standard guarantee of judicial impartiality. Even taking the analysis of stereotypes seriously, the depth of its consequences has not been sufficiently taken into account in the constitutional and human rights argumentation because it has not challenged with all intensity the standard way in which the guarantee of impartiality is conceived and applied in legal practice and even by the regional court for the protection of human rights. I will defend two central theses: (1) the use of stereotypes necessarily impacts on the analysis of the guarantee of impartiality and (2) impartiality must get rid of the presumption of impartiality. <![CDATA[Special education as a trap: Detours and mazes in ensuring the right to inclusive education for persons with disabilities]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932018000200097&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo presenta un análisis crítico sobre la jurisprudencia que la Corte Constitucional colombiana ha desarrollado en su ejercicio de protección al derecho a la educación de las personas con discapacidad. Al contrastar el contenido del derecho a la educación inclusiva consagrado en la Convención sobre los Derechos de las personas con Discapacidad con las subreglas desarrolladas y aplicadas por la Corte se concluye que la admisión de la educación especial o segregada ha permitido y fomentado prácticas de discriminación y de violación de derechos constitucionales prevalentes. El texto finaliza con la identificación de los principales retos que deben asumir los operadores judiciales para avanzar en la protección efectiva del derecho a la educación inclusiva.<hr/>Abstract This article presents a critical analysis of the judicial precedent of the Colombian Constitutional Court when protecting the Right to Education of persons with disabilities. After contrasting the Human Rights standards enshrined in the Convention on the Rights of Persons with Disabilities with the main decisions of the Court, we conclude that it has promoted special and segregated education and therefore it has fostered discrimination on the basis of disability and the violation of other constitutional rights. The article closes identifying the main challenges that judges may face in the future for effectively protect the Right to Inclusive education. <![CDATA[Social Impact Bonds in the context of the reform of the public procurement law: Challenges and opportunities]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932018000200129&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El declive de la capacidad estatal para financiar la solución de problemas sociales se ha convertido en un tema común y repetitivo en un contexto mundial marcado por la desaceleración económica y los procesos de desindustrialización. para superarlo, el sector privado y el denominado sector social han concurrido a la creación de novedosos mecanismos de financiación. Los Bonos con Impacto social hacen parte de estas innovaciones con las cuales se espera coadyuvar a la eficiencia y transparencia en la ejecución de los escasos recursos públicos. Dentro de este panorama, el desafío para quienes promueven estas novedosas instituciones parece ser el de transformar los rígidos modelos de contratación a los que tradicionalmente se encuentra sujeta la actuación de las entidades públicas.<hr/>Abstract The decline of state's capacity to finance solutions to social problems has become a common problem in a context signed by a global economic downturn and de-industrialization processes. To overcome this situation, the private sector and the so-called 'social sector' have been involved in the creation of novel financing mechanisms. The social impact Bonds are part of these innovations that could contribute to the efficiency and transparency of public spending. Within this scenario, the challenge for those who promote these innovative tools seems to be to achieve effective transformation of those rigid contracting models to which are subject public authorities. <![CDATA[Private property and acquired rights in the process of formalization and clarification of property established by the Decree 902 of 2017, in light of the general principles of law: Good faith and legitimate expectation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932018000200147&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el contexto de los acuerdos firmados entre el Gobierno Nacional de Colombia y las Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia (FARC) se establecen algunas medidas en el Decreto 902 de 2017 con el fin de facilitar la implementación de una reforma rural integral. Esas medidas pueden ir en contravía de la protección a la propiedad privada. El autor propone una lectura de la protección de la propiedad privada legítimamente adquirida con base en los principios generales del derecho, la buena fe y la confianza legítima, con el fin de evitar equivocaciones en el momento de aplicar el Decreto 907 de 2017.<hr/>Abstract Measures in order to facilitate the implementation of a comprehensive rural reform are established in Resolution 902 of 2017, part of the agreements signed between the Colombian Government and the Revolutionary Armed Forces of Colombia (FARC). Some of these measures might go against the protection of private property. The author proposes a reading of the property protection legitimately acquired based on the general principles of law, good faith and legitimate expectation, in order to avoid misinterpretations when applying the measures of the aforementioned Resolution. <![CDATA[The narrow concept of constitutional social rights]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932018000200173&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene el propósito principal de ofrecer una reconstrucción racional acerca del uso estricto del concepto de los derechos sociales fundamentales. A tal efecto, se defenderá la siguiente hipótesis: los derechos sociales fundamentales en sentido estricto deben ser entendidos como derechos subjetivos que gozan de rango constitucional y cuya estructura está compuesta por: un sujeto titular "a", que representa a una persona física; un sujeto destinatario "b", que puede ser tanto el Estado como una persona física o jurídica de derecho privado; y un objeto "A", que simboliza una acción positiva fáctica.<hr/>Abstract This article aims to make a rational reconstruction of the narrow use of the concept of constitutional social rights. It states the hypothesis that constitutional social rights in a narrow sense are subjective rights that enjoys constitutional status, whose structure is composed of: a holder "a", which represents an individual person; a recipient "b", which can be as both the State and private natural or legal persons, and an object "Apf", that symbolizes a factual positive action. <![CDATA[The water protection writ in the Chilean judicial practice (2013-2015)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932018000200197&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La presente investigación aborda, desde la práctica reciente, la configuración judicial del derecho de aguas en Chile, especialmente en una materia clave como es el régimen de defensa del derecho de aprovechamiento de las aguas y, con ello, el acceso a la justicia de quienes se sienten afectados. este trabajo consiste en un estudio empírico relativo a los fallos dictados en acciones judiciales de amparo de aguas, en primera instancia, entre los años 2013-2015, con algunos fallos de los tribunales superiores de justicia. EI trabajo reflexiona sobre la interpretación que los tribunales han dado sobre los requisitos de procedencia de esta acción, especialmente para detectar en qué casos resulta acogida y en qué otros se rechaza, detectando diferencias importantes en materia de cuándo considerar que los hechos u obras generadoras del entorpecimiento que se pide terminar son o no recientes . La casuística demuestra que la acción sirve generalmente para problemas que enfrentan los regantes. El estudio comprueba además que la acción se aplica respecto a daños presentes o futuros y, por ende, es una herramienta preventiva de daños.<hr/>Abstract This research approaches, from a recent practice, the judicial configuration of the water rights in Chile, especially the regime of defense of the use of waters and, the access to justice of those who feel affected by administrative bodies or third parties. This work consists of an empirical study concerning the judgments handed down in judicial actions for water protection, in the first instance, between the years 2013-2015, with some judgments of the Superior Courts of Justice. The work reflects on the interpretation that the Courts have given on the requirements of origin of this action, especially to detect in which cases it is accepted and in which cases it is rejected, concluding that they are important differences. For example, when to consider that the facts or works that generates the obstructions are recent or not. The casuistry shows that the action generally serves for problems faced by irrigators. The study also verifies that the action is applied with respect to present or future damages and, therefore, is also a preventive tool of damages. <![CDATA[<strong>Planning on law: Fair and just in the division of benefits. The case of genetic resources in the high seas (water column)</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932018000200227&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract How to define sharing benefits from Marine Genetic Resources in the High Seas (water column) as equitable and just? Supposedly, the United Nations Convention on the Law of the sea, international custom and the convention on biological Diversity do not rule marine genetic resources in the High seas as far as sharing benefits is concerned. the basic feature of international law and its sub-disciplines (of environment, investment, conflict resolution), subjects, and objects has to do with its content whatever the validity from international law as such or national law and the content based on sense and limits by interpretation and application (internationally and nationally). Interpreting international legal rules is only possible utilizing the elements established by international law, one is the systematically interpretation considering all and certain legal rules as foundations of the international legal system.<hr/>Resumen ¿cómo definir la división de beneficios de Recursos genéticos marinos en el alta mar (columna de agua) como equitativa y justa? Supuestamente, la convención de las Naciones Unidas sobre el Derecho del Mar, la costumbre internacional y el convenio sobre Diversidad Biológica no regulan la división de beneficios de recursos genéticos marinos en alta mar. La característica fundamental del derecho internacional y sus sub disciplinas (de medio ambiente, inversión, resolución de conflictos), sus sujetos y sus objetos tiene que ver con su contenido, cualquiera sea la validez del derecho internacional como tal, o derecho nacional y el contenido fundamental acerca de sentidos y límites por interpretación y aplicación (internacional y nacional). La interpretación de normas legales internacionales es posible tan solo usando los elementos establecidos por el derecho internacional, uno de los cuales es la interpretación sistemática, que considera todas las normas legales que son fundamento del sistema legal internacional. <![CDATA[The impact of the dialogue between substantive law and procedural law]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932018000200255&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La justicia o equidad procedimental sustentan la realidad de unión e interdependencia, mas no la de la dicotomía, entre sustancia y procedimiento. Es por ello que el énfasis en la dignidad individual ante los órganos del estado es entendido por el juez como un derecho de dignidad del ser humano. Aunque tradicionalmente el procedimiento ha sido entendido como intrínsecamente sustantivo, ahora también debemos apreciar que la sustancia es inherentemente procesal. La construcción del derecho sustantivo implica suposiciones acerca de los procedimientos que se aplicarán cuando, en última instancia, se utilice ese derecho sustantivo. Esos procedimientos se inscriben en el derecho sustantivo, y en caso de inaplicación darán lugar a una infracción del mandato sustantivo. Así entonces, la justificación pública de la participación como estrategia respetuosa de la dignidad humana, con mecanismos que ponderan el discurso, pero también el derecho a la verdad y la ponderación de lo justo (para aceptar la legitimidad de una decisión), imponen procedimientos que establezcan un diálogo sólido entre el derecho sustantivo y el derecho procesal.<hr/>Abstract Justice or procedural fairness supports the reality of union and interdependence, not of dichotomy between substance and procedure. the emphasis on individual dignity before the organs of the state, especially the one that is treated here, the judge is understood as a right of dignity of the human being. although we have known that the procedure is inherently substantive, we must now appreciate that the substance is inherently procedural. the construction of the substantive law implies assumptions about the procedures that will be applied when that substantive right is ultimately applied. these procedures are part of the substantive law and, if not implemented, will result in a breach of the substantive order. the public justification of participation as a strategy with respect to human dignity, with mechanisms that ponder the discourse, but also the right to the truth, finally with the consideration of the just to accept the legitimacy of a decision imposes procedures that establish a solid impact between both spheres. <![CDATA[Imprescriptibility of the claims action for crimes against humanity and the State liability. Comments on Argentine jurisprudence and legislation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932018000200285&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los procesos de reclamación sobre imprescriptibilidad de delitos de lesa humanidad en el ámbito latinoamericano han implicado en las últimas décadas un avance en la garantía de justicia para las víctimas de graves violaciones a derechos humanos en las últimas dictaduras militares. pero ese avance en el ámbito penal no ha sido acompañado con medidas judiciales que habiliten reclamaciones civiles a los autores de los graves crímenes, y particularmente al estado como responsable institucional de los agentes estatales que los cometieron. La imprescriptibilidad de las acciones civiles en el marco del nuevo régimen de responsabilidad de estado en Argentina plantea nuevos debates sobre su regulación legal, acorde con las obligaciones internacionales asumidas por el estado.<hr/>Abstract The processes of claims on the imprescriptibility of crimes against humanity in Latin America have in recent decades involved an advance in guaranteeing justice for victims of serious human rights violations in recent military dictatorships. but this progress in the criminal area has not been accompanied by judicial measures that allow civil claims to the perpetrators of serious crimes and particularly the state as institutional responsible for the state agents who committed them. the unenforceability of civil actions under the new state responsibility regime in Argentina raises new debates on its legal regulation, in accordance with the international obligations assumed by the state. <![CDATA[Analysis of the Administrative and Jurisdictional functions of the Superintendence of Industry and Commerce in Matters of Free Competition]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932018000200317&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La Superintendencia de Industria y Comercio cumple, en temas de competencia, funciones administrativas y jurisdiccionales de las que se ha ocupado, en la mayoría de los casos, la normativa. sin embargo, existen cuestiones que no tienen respuesta, o respecto de las cuales, si bien esta existe, resulta ambigua. EI objetivo de este artículo es analizar el alcance de las funciones administrativas y jurisdiccionales confiadas a la superintendencia en asuntos de competencia, y con ello revisar, entre otras cuestiones, la naturaleza de sus funciones, su contenido, las autoridades encargadas de cumplirlas, los controles realizados por parte de la jurisdicción (ordinaria o contenciosa) a sus decisiones administrativas y jurisdiccionales. Así como plantear las distinciones entre las personas que administran justicia en la superintendencia y los jueces habilitados para conocer de dichos procesos.<hr/>Abstract On topics related to competition, the superintendence of industry and commerce have administrative and jurisdictional functions which in most of cases have been dealt by the normative. However, there are issues that have no answer, or if there are any, they are ambiguous. Therefore, the aim of this article is to analyze the scope of the administrative and jurisdictional functions that have been entrusted to the Superintendence in matters related to competition and to review the nature of its functions, its content, and the authorities responsible for complying with them, among others. Additionally, it proposes a distinction between the people who administer the law at the superintendence, and the judges who are qualified to know those processes.