Scielo RSS <![CDATA[Revista Derecho del Estado]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-989320190003&lang=pt vol. num. 44 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[EDITORIAL]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[In praise of description]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En sus Investigaciones filosóficas, Ludwig Wittgenstein afirmó: "Debemos eliminar todas las explicaciones y solo la descripción debe ocupar su lugar". Michel Foucault, a su vez, se refirió repetidamente a su método de estudio como descripción, argumentando que el rol de la filosofía no es revelar lo que está oculto, sino más bien hacernos ver. Este ensayo explica por qué el giro a la descripción, como un modo de escritura jurídica, podría ser un movimiento productivo en este momento.<hr/>ABSTRACT In his Philosophical Investigations, Ludwig Wittgenstein declared: "We must do away with all explanation, and description alone must take its place." Michel Foucault in turn repeatedly referred to his method of study as description, arguing that the role of philosophy is not to reveal what is hidden, but rather to make us see what is seen. This essay suggests why the turn to description as a mode of legal writing might be a productive move at this time. <![CDATA[Between deference and indifference: Margin of appreciation, democracy and vulnerability situations in the caselaw of the European Courts of Human Rights]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La doctrina del margen de apreciación (MoA) de los Estados es presentada como un avance en términos de democratización de los sistemas regionales de protección de los derechos humanos. No obstante, la mayor deferencia que la doctrina implica respecto de los Estados puede operar en favor de los poderes políticos locales y no necesariamente de la democracia entendida como la participación paritaria de toda la ciudadanía. Poner en evidencia esto requiere explorar la concepción de democracia que supone la doctrina del MoA y que ha sido poco abordada. El artículo muestra las insuficiencias del uso genérico del argumento democrático en el contexto de la determinación del margen de apreciación de los Estados por parte del Tribunal Europeo de Derechos Humanos analizando en especial el giro procedimental del MoA. Esto es particularmente relevante en los casos que involucran colectivos en situación de desigualdad estructural y que, por ende, requieren de un escrutinio más estricto que el mero funcionamiento de las instituciones representativas tradicionales.<hr/>ABSTRACT The margin of appreciation doctrine is often described as a way to overcome plurality issues inside regional human rights systems. Also, the deferential posture adopted by regional courts is being praised by the literature as a democracy-enhancing approach. However, the imprecise development of the doctrine by the European Court of Human Rights has raised many doubts and critics. Among the latter, this paper focuses on the consequences of an enhanced margin of appreciation in terms of the ability of regional human rights systems to deal with deeply entrenched inequality issues. <![CDATA[Judicial review, deliberation and democracy in Colombia: Jeremy Waldron hesitates in Bogotá]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300057&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo contesta el argumento de Jeremy Waldron en contra de la revisión judicial de las leyes. La tesis principal del artículo es que las cuatro condiciones waldronianas (core of the case) necesarias para que exista una sociedad bien ordenada son demasiado exigentes para el sistema democrático de Colombia. Por esa razón, las objeciones formuladas por Waldron al control de constitucionalidad no son aplicables al caso colombiano. Solo una interpretación excesivamente minimalista de las cuatro condiciones de una sociedad core of the case permitiría aplicar esa crítica al control de constitucionalidad en Colombia. Además, el artículo mantiene que el argumento de Waldron resulta afectado por una paradoja. Esta consiste en que una interpretación exigente de las cuatro condiciones del core of the case deja fuera a la mayor parte de las democracias del mundo. Por el contrario, una interpretación flexible de esas condiciones aumenta el potencial aplicativo de las objeciones waldronianas, pero les resta fuerza. El artículo demuestra que, en contextos que apenas satisfacen las cuatro condiciones bajo mínimos, el control de constitucionalidad puede resultar necesario y útil para el propio sistema democrático con el fin de superar las cargas de inercia y los puntos ciegos del proceso legislativo que afectan la protección efectiva de los derechos constitucionales. En estos casos, los jueces ordenan remedios directos que no pueden ser objeto de reproche democrático en virtud de que el propio legislador ha defraudado las expectativas respecto del rol que le corresponde dentro de la organización política.<hr/>ABSTRACT Regarding the Jeremy Waldron's argument against judicial review of legislation, the article concludes that the four conditions (core of the case) necessary for a well-ordered society are too demanding for the Colombian democratic system. For this reason, Waldron's objections to the judicial review are not applicable to the Colombian case. Only an excessively minimalist interpretation of the core of the case society would allow to apply this criticism to the judicial review of legislation in Colombia. In addition, Waldron's argument faces a paradox: a demanding interpretation of the four conditions (core of the case) leaves out most of the world's democracies. To the contrary, a flexible interpretation of these conditions increases the potential application of Waldron's objections but reduce its power. In contexts that barely meet the four minimum conditions, judicial review of legislation may be necessary and useful for the democratic system itself to overcome the inertial burdens and blind spots of the legislative process that undermines the effective protection of constitutional rights. That means that even the core of the case democracies can fail due to the existence of inertial burdens and blind spots. These problems generate situations of violation or under-protection of rights that can be remedied through judicial review. In these cases, judges order direct remedies that cannot be criticized because the legislator himself is below expectations according to its role within the political organization. <![CDATA[The popular participation and strong presidentialism in the New Latin American Constitutionalism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300099&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En Latinoamérica, el contexto de crisis que acompañó a la mayoría de países durante la década de los noventa fue un claro síntoma del divorcio entre Constitución en sentido formal y material, con un evidente correlato en la escasa participación ciudadana en los asuntos públicos. Esto condujo a que en algunos países de la región, específicamente en Venezuela, Ecuador y Bolivia, se dieran situaciones particularmente críticas, las cuales desembocaron en sendas asambleas constituyentes, que dieron lugar a textos constitucionales con elementos y características contradictorias en algunos aspectos y complementarias en otros, que han llevado a hablar de un Nuevo Constitucionalismo Latinoamericano (NCLA). El NCLA, a fin de profundizar la democracia, contiene instrumentos para una mayor participación ciudadana en los asuntos públicos. Sin embargo, la generación de presidencialismos fuertes (con parlamentos que no son contrapesos, sino "socios" del Presidente -los casos de Venezuela y Ecuador atraviesan situaciones confusas-) van en sentido contrario, es decir, debilitan la democracia. Esta tensión es una tarea pendiente de resolver para aquellos que consideran que el NCLA es un estilo que ha llegado para quedarse, trascendiendo el momento histórico y las condiciones que le dieron lugar.<hr/>ABSTRACT In Latin America, the crisis context that accompanied most of the countries during the nineties a clear symptom of the divorce between the Constitution in a formal and material sense, with an evident correlate in the scarce citizen participation in public affairs. This led to some particularly critical situations in some countries of the region, specifically in Venezuela, Ecuador and Bolivia, which led to Constitutional Assemblies, which gave rise to constitutional texts with elements and characteristics, in some contradictory aspects and in other complementary, that have led to talk about a New Latin American Constitutionalism (NLAC). The NLAC, in order to deepen democracy, contains instruments for greater citizen participation in public affairs. However, the generation of strong presidentialisms (with parliaments that are not counterweights, but "partners" of the President - the cases of Venezuela and Ecuador go through confused situations) go in the opposite direction, that is, they weaken democracy. This tension is a pending task to solve for those who consider that the NLAC is a style that has come to stay, transcending the historical moment and the conditions that gave rise to it. <![CDATA[Proteção social e povos indígenas na Colômbia e no Brasil: tensões entre cidadania e autodeterminação]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300133&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo problematiza a aplicação de políticas de combate à pobreza para população indígena no Brasil e na Colômbia. Evidencia que os programas sociais não atendem substantivamente ao direito de autodeterminação dos povos destinatários. Por fim, indica a importância de aprofundamento sobre a contradição inerente as políticas sociais propostas por um sistema socioe-conômico que diverge essencialmente do modo de produção, organização e reprodução social dos povos indígenas.<hr/>ABSTRACT This article challenges the effectiveness of poverty reduction policies applied to Indigenous peoples in Brazil and Colombia. It shows that social programs do not substantively address the right of self-determination for the target populations. It also indicates the deepening of inherent contradictions resulting from social policies put forth by a socioeconomic system that differs in essential ways from the forms of production, organization, and reproduction of Indigenous peoples. <![CDATA[The prohibition of inhuman and degrading treatments in police detentions or from agents of the State in Spain]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300161&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente análisis ofrece un panorama de la prohibición de tratos inhumanos y degradantes en las detenciones policiales o de agentes del Estado en España, teniendo en cuenta la posición del Tribunal Europeo de Derechos Humanos respecto de este tipo de prácticas y de la conducta de los agentes estatales españoles, principalmente en lo referente a la carencia de investigación y juzgamiento, lo que ha hecho necesario modificar el ordenamiento jurídico para evitar nuevas condenas.<hr/>ABSTRACT The present analysis envisions a panorama of the prohibition of inhuman and degrading treatment in the police arrests or from agents of the State in Spain, taking into account the position of the European Court of Human Rights in what has to do with this type of practices and the attitudes that have advanced the agents of the State, mainly in what has to do with the lack of investigation and prosecution by the Spanish Kingdom, relating to modify its legal system, influenced by the sentences suffered, which provoked a transformation and evolution aimed at curbing convictions for the complaints and lawsuits filed in the development of police arrests, mainly due to the lack of efficient investigation by the authorities. <![CDATA[Principles of environmental law in the Paris Agreement on Climate Change]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300195&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo se concentra en el último instrumento jurídico del régimen internacional de cambio climático, el Acuerdo de París, y en los principios ambientales que recoge. Se contextualiza con ese fin el fenómeno climático, su régimen propio y el largo camino que se ha seguido en las negociaciones climáticas para arribar a este acuerdo ambiental de última generación; luego se abordan los siete principios identificados como relevantes en el Acuerdo, así como otros temas de interés, para derivar algunas consecuencias que pueden generarse a la luz de este nuevo instrumento multilateral que está en proceso de implementación.<hr/>ABSTRACT This article focuses on the latest legal instrument of the international regime on Climate Change, the Paris Agreement and the environmental principles it contains, for which the climate phenomenon, its own regime and the long path that has been followed in the climate negotiations will be contextualized, in order to arrive at this last generation environmental agreement; then the seven Principles identified as relevant in the Agreement and other topics of interest are addressed, to derive some consequences that may be generated in light of this new multilateral instrument that is in the process of implementation. <![CDATA[Challenges and tensions of public participation in environmental matters]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300227&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este trabajo reflexiona sobre las particularidades que tiene la participación en materia ambiental. Las distintas maneras como los ordenamientos jurídicos la recogen y regulan fundamenta una cierta distancia teórica con el tratamiento general que se da a la participación en la gestión pública. No obstante, se indaga también en otros factores de distanciamiento con el debate general sobre participación, lo que involucra la existencia de variables que tensionan la participación ambiental, como los conceptos de riesgo, deliberación, justicia ambiental y acceso a la justicia. Lo anterior conduce a plantear la necesidad de construir un tratamiento teórico diferenciado, que integre miradas interdisciplinarias (derecho, ciencias políticas, sociología, entre otras) en orden a entender y regular adecuadamente el asunto.<hr/>ABSTRACT This paper is a reflection over the singularities of public participation in environmental issues. The way in which the law deals with it in practice shows differences between public participation in this area, and public participation in general, that could imply a theoretical difference. Moreover, this difference can also be studied from the variables that justify public participation in environmental matters, such as risk management, environmental justice, deliberation and access to justice. Because of these differences, this article believes that public participation in environmental issues should be treated different from a theoretical point of view, integrating disciplines such as political science, sociology and law, to understand and regulate accurately the subject. <![CDATA[The <em>ius imperium</em> of the environmental courts in Chile]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300257&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El trabajo analiza la manera como los tribunales ambientales ejercen su facultad de imperio para hacer cumplir las resoluciones por ellos proferidas, tanto en Chile como en el derecho comparado. Analiza la Ley 20.600 en lo pertinente, y la normativa de la fuerza pública y las fuerzas de orden del Estado. Finaliza acreditando la existencia efectiva de esta facultad de imperio, y plantea la necesidad de adecuar la normativa a la realidad actual del ordenamiento jurídico ambiental chileno.<hr/>ABSTRACT The paper analyzes how the Environmental Courts exercise their power of empire to enforce their resolutions, shows how it has been exercised in Chile, and how it has been exercised in comparative law. It analyzes the 20,600 law in what is pertinent, and the regulations of the public force and forces of order of the State. It ends by proving the effective existence of this power of empire, and raises the need to adapt the regulations to the current reality of the Chilean environmental legal system. <![CDATA[Public interest and association agreements in the Colombian public procurement system]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300285&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo tiene como objeto analizar el régimen jurídico creado con la expedición del Decreto 092 de 2017. Para ello, se recurre a la dogmática jurídica, con el fin de ofrecer un análisis sistemático del régimen en cuestión, acudiendo a fuentes normativas, jurisprudenciales y doctrinales. A partir del análisis, se sostiene que esta nueva regulación distingue entre los convenios de asociación, establecidos en la Ley 489 de 1998 y reglamentados por una parte del mencionado decreto, y los denominados convenios de "interés público" que están previstos en el artículo 355 constitucional. En cuanto a las principales similitudes entre ambas figuras valga destacar que: (i) ambos convenios deben celebrarse con personas jurídicas privadas sin ánimo de lucro y de reconocida idoneidad, (ii) no pueden implicar una relación conmutativa entre las partes, (iii) están sometidos al régimen de inhabilidades e incompatibilidades del Estatuto General de Contratación de la Administración Pública, (iv) les aplican los principios de la contratación estatal y (v) están sujetos a las normas generales aplicables a la contratación pública excepto en lo reglamentado en el Decreto 092 de 2017. El presente artículo realiza un estudio de estos dos tipos de convenios previstos en el régimen de contratación pública con el fin de explicitar su definición, características, similitudes, diferencias y algunos problemas a los que ha dado lugar su celebración.<hr/>ABSTRACT The following paper aims to analyze the legal framework of public procurement created with the expedition of Decree 092 of 2017. Through legal research methods, the paper proposes a systematic analysis of the legal framework recurring to normative, jurisprudence and doctrinal sources. Doing so, this paper will be focus on the definitions, typologies, main features and some problematic issues that the regulation implies. It will be held that this new regulation distinguishes between association public agreements, regulated by Act 489 of 1998 and partly by the mentioned decree, and "public interest" agreements that are supported by article 355 of the Colombian Constitution. About the similarities among both agreements it could be established that, (i) both public contracts must be sign up with nonprofit organization with recognized suitability, (ii) neither can imply a commutative relationship, (iii) both are regulated by the regime of disabilities and incompatibilities provided by Act 80 of 1993, (iv) the legal and constitutional principles of public procurement are applicable to them, and (v) both of them are subjects of the general norms applicable to public procurement except on the precise content of Decree 092 of 2017. <![CDATA[Public works concessions: what are they and why does Chile use them?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300327&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente trabajo intenta responder tres preguntas desde la perspectiva del derecho chileno: qué son las concesiones de obra pública, por qué se las denomina "asociaciones público-privadas" y qué justificaciones se han dado para su utilización en Chile. Para alcanzar estos objetivos se tienen en cuenta las normas legales chilena, española, italiana y colombiana, de las cuales es posible concluir que el contrato de concesión es un contrato de ejecución de infraestructura pública, caracterizado por la modalidad de pago del contratista denominada "derecho de explotación". Luego se estudian las modificaciones introducidas en el ordenamiento chileno por la Ley 20.410 de 2010 que, se sostiene, permiten calificar al contrato como una "asociación público-privada". Finalmente, se analizan las justificaciones que la doctrina jurídica y la doctrina económica han elaborado para explicar estos contratos administrativos.<hr/>ABSTRACT The paper tries to answer three questions from a Chilean perspective: what are public works concessions, why are they called "public-private partnerships" and what justifies them in Chile. To reach these objectives the author considers the Chilean, Spanish, Italian and Colombian law from where it is possible to conclude that public works concession contract is a public works contract with a special way of reimbursement. The paper studies the amendments introduced to Chilean Law by Act N.° 20.410 of 2010. According to the author these amendments change the comprehension of the public works concessions contract and allow to name it as "public-private partnerships". Finally, the author analyzes the arguments developed by legal and economy scholars to explain the rationale of these administrative contracts. <![CDATA[Historical background of the sanctioning power of the Administration in Chile]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300361&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este trabajo tiene por objeto dar cuenta del origen y desarrollo de la potestad sancionadora de la Administración en Chile. La hipótesis central de esta investigación postula que su origen se encuentra en la actividad de policía que llegó a América por aplicación del derecho castellano-indiano, a partir de la cual fue evolucionando hasta su consolidación actual como una potestad más de la Administración.<hr/>ABSTRACT The purpose of this work is to account for the origin and development of the sanctioning authority of the Administration in Chile. The central hypothesis of this research postulates that its origin is found in the police activity that came to America through the application of Castilian-Indian law, from which it evolved until its current consolidation as another authority of the Administration. <![CDATA[<strong>El Acuerdo de Escazú y el derecho de acceso a la información dan a luz una nueva jurisprudencia Análisis jurisprudencial Sentencia <em>Fundación Ambiente y Recursos Naturales (FARN) C/ YPF SA slvarios</em></strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300385&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este trabajo tiene por objeto dar cuenta del origen y desarrollo de la potestad sancionadora de la Administración en Chile. La hipótesis central de esta investigación postula que su origen se encuentra en la actividad de policía que llegó a América por aplicación del derecho castellano-indiano, a partir de la cual fue evolucionando hasta su consolidación actual como una potestad más de la Administración.<hr/>ABSTRACT The purpose of this work is to account for the origin and development of the sanctioning authority of the Administration in Chile. The central hypothesis of this research postulates that its origin is found in the police activity that came to America through the application of Castilian-Indian law, from which it evolved until its current consolidation as another authority of the Administration. <![CDATA[<strong>Review of Tom Ginsburg and Aziz Huq, <em>How to Save a Constitutional Democracy,</em> The university of Chicago Press, 2018</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932019000300397&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este trabajo tiene por objeto dar cuenta del origen y desarrollo de la potestad sancionadora de la Administración en Chile. La hipótesis central de esta investigación postula que su origen se encuentra en la actividad de policía que llegó a América por aplicación del derecho castellano-indiano, a partir de la cual fue evolucionando hasta su consolidación actual como una potestad más de la Administración.<hr/>ABSTRACT The purpose of this work is to account for the origin and development of the sanctioning authority of the Administration in Chile. The central hypothesis of this research postulates that its origin is found in the police activity that came to America through the application of Castilian-Indian law, from which it evolved until its current consolidation as another authority of the Administration.