Scielo RSS <![CDATA[Revista Derecho del Estado]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-989320210001&lang=en vol. num. 48 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[The "Fast Track": A Flexibilizations Mechanism of the 1991 Political Constitution?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932021000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo presenta una lectura sobre el Procedimiento Legislativo Especial para la Paz, conocido popularmente como fast track, y su papel dentro de la transición política colombiana. La lectura enfrenta la interpretación de que el fast track fue un mecanismo poco eficaz para la implementación legislativa del Acuerdo de Paz, e intenta explicar esto a través de dos puntos de análisis. El primero presenta la dificultad de implementar las reformas constitucionales que necesitaba el Acuerdo sin activar el poder constituyente originario, lo cual hizo necesario flexibilizar la Constitución para integrar los pilares del Acuerdo a la Carta Política. El segundo ahonda en el concepto de aporía constitucional, es decir en la dificultad lógica de reformar la Constitución a través de la distinción de competencia entre poder constituyente originario y derivado, y sus consecuencias en la rigidez y flexibilidad de la Constitución.<hr/>ABSTRACT This paper presents a study about the special legislative procedure for peace, popularly known as fast track, and its role in the Colombian political transition. This study faces the interpretation that the fast track was an ineffective mechanism for the legislative implementation of the Peace Agreement, and attempts to explain this through two points of analysis. First, it presents the difficulty of implementing the constitutional amendments that the Agreement needed without activating the constituent power, which made it necessary to make the Constitution more flexible in order to integrate the pillars of the Agreement into the Constitution. Second, it explores the concept of constitutional aporia, that is the logical difficulty of reform the constitution through the categories of original and derived constituent power, and their consequences on the rigidity and flexibility of the Constitution. <![CDATA[Lights and Shadows from the Exercise of the Substitution Test in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932021000100031&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se adelanta un balance general sobre el ejercicio del control de constitucionalidad sobre los denominados "vicios de competencia", por parte de la Corte Constitucional colombiana, a lo largo de casi dos décadas. En tal sentido, se plantea que, contrario a lo que podría pensarse, la realización del referido control de constitucionalidad no ha inhibido el espíritu reformista del Congreso de la República. Sin embargo, paradójicamente, algunos fallos de la Corte Constitucional, en especial referidos a temas de estructura del Estado (v. gr., administración de justicia), pueden introducir algunas rigideces inconvenientes al Texto Fundamental de 1991. Por último, se pretende demostrar que la realización del test de sustitución resultó ser extremadamente severo en materia de implementación del Acuerdo de Paz, lo cual no deja de ser sorprendente, dado el carácter temporal de estas reformas constitucionales.<hr/>ABSTRACT The article provides a balance on the exercise of the constitutional control over the so-called "substantive grounds" by the Colombian Constitutional Court, over almost two decades. In this sense, it is suggested that, contrary to what might be thought, the performance of the aforementioned constitutionality control has not inhibited the reformist spirit of the Congress of the Republic. However, paradoxically, some rulings of the Constitutional Court, specially referring to matters of State structure (e. g., administration of justice), may introduce some inconvenient rigidities to the Basic Text of 1991. Finally, it is intended to demonstrate that the performance of the substitution test turned out to be extremely severe in terms of the implementation of the Peace Agreement, which is still surprising, given the temporary nature of these constitutional reforms. <![CDATA[Governmental Objections in the Colombian Legal System <em>An analysis of the figure based on the objections presented to the Draft of the Statutory Law of the Administration of Justice in the Special Jurisdiction for Peace</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932021000100051&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las objeciones gubernamentales han sido una figura constitucional aplicada durante varias décadas en el ordenamiento colombiano. No obstante, a raíz de las objeciones presentadas al Proyecto de Ley Estatutaria de la Administración de Justicia en la Jurisdicción Especial para la Paz, se pudo vislumbrar algunos problemas jurídicos, tales como el tipo de proyectos que se pueden objetar, las causales de objeción, la modificación del o los artículos objetados, el origen de la discusión y la posible discrepancia entre las cámaras del Congreso de la República, y la cosa juzgada constitucional. Asuntos que, en caso de no tener una hipótesis clara para resolver cada uno de ellos, podrían desembocar en vicios de forma y fondo para la implementación futura de esta figura. En este documento, por tanto, se busca plantear algunas posibles hipótesis, además de otros interrogantes, para los problemas jurídicos enunciados. Para ello, se expone cuál es el panorama de la objeción gubernamental a partir de la Constitución Política de 1991; los antecedentes al Proyecto de Ley Estatutaria de la Administración de Justicia en la Jurisdicción Especial para la Paz; y las vicisitudes de índole constitucional procedimental y material de la figura que se vieron reflejados en este trámite.<hr/>ABSTRACT Government objections have been a constitutional figure applied for several decades in the Colombian Legal System. However, as a result of the objections presented to the Draft Statutory Law of the Administration of Justice in the Special Jurisdiction for Peace, it was possible to glimpse some legal problems, such as the type of projects that can be objected, the grounds for objection, the modification of the objected article(s), the origin of the discussion and the possible discrepancy between the Houses of the Congress of the Republic, and the constitutional res judicata. Issues that, in case of not having a clear hypothesis to solve each one of them, could lead to procedural and material defects. In this document, therefore, we seek to raise some hypothesis, as well as to posit other questions, for the constitutional problems stated. Hence, it is exposed what is the legal panorama of the governmental objections since the Political Constitution of 1991; the background to the Draft of the Statutory Law of the Administration of Justice in the Special Jurisdiction for Peace; and the constitutional formal and material vicissitudes of the figure that were reflected in this procedure. <![CDATA[The (In)Sufficiency of the Law: Truth Production in Transitional Scenarios]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932021000100085&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La diferenciación entre verdad judicial y verdad histórica constituye una premisa central para la justicia transicional y, aunque esta última está hoy en día en el centro del debate global, la diferencia entre ambos tipos de verdad y el estudio de sus productos no ha recibido suficiente atención. Este trabajo examina las premisas teóricas que sustentan la distinción entre verdad judicial y verdad histórica a partir del estudio de algunos ejemplos que dejan en evidencia la porosidad de tal diferenciación y sugiere que al observar los insumos que alimentan los productos de los dos tipos de verdad las premisas no se sostienen. Por el contrario, muestra que la verdad no tiene un lugar estático de producción en el diseño institucional de las transiciones.<hr/>ABSTRACT The radical differentiation between judicial truth and historic truth seems to constitute a central premise in transitional justice, and although the discussions regarding transitions are now at the center of current global debates, scarce attention has been paid to the actual difference between these two types of truth and their products. This article examines the theoretical premises that support the distinction by means of some examples that serve as proof of its porosity. I suggest that these premises do not hold true when the inputs that go into judicial and historic truth products are observed closely. On the contrary, I show that truth does not have a static place of production in the institutional architecture of transitions. <![CDATA[Between Realism and Constructivism: A Way to Understanding Transitional Justice in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932021000100113&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Una de las cuestiones más importantes para la comprensión de la justicia de transición se deriva de la relación de tensión existente entre Derecho y poder de cara a las necesidades de justicia como reclamo a graves violaciones a los derechos humanos cometidas en periodos de conflictos armados, guerras civiles o dictaduras. Dicha relación de tensión se explicó inicialmente haciendo gala de la dicotomía entre realismo e idealismo. Más allá de tomar partido entre una y otra teoría, a través de este documento se pretende argumentar que la configuración del modelo de justicia transicional en Colombia se ha dado a partir de la interacción entre diversos enfoques y miradas, haciendo un énfasis particular en las teorías realista y constructivista. Así, se propone que la comprensión y la legitimación de los mecanismos de transición adoptados en el país pueden explicarse desde el realismo jurídico, el realismo político y la mirada constructivista. Tal propuesta puede ayudarnos a comprender e interpretar los avances o retrocesos en la implementación de las medidas creadas para la superación del conflicto armado y la reconciliación nacional.<hr/>ABSTRACT One of the most important matters for understanding transitional justice stems from the tension between Law and Power in the face of the need for justice as a response to grave violations of human rights committed in times of armed conflict, civil war and dictatorship. Said tension was initially explained by displaying the dichotomy between realism and idealism. Beyond favouring one theory or another, this document will highlight how Colombia's transitional justice model has formed through the interaction between different approaches and perspectives, making particular emphasis on the realist and constructivist theories. Therefore, it is proposed that the comprehension and legitimization of the transitional mechanisms that were adopted in the country can be explained through legal realism, political realism, and the constructivist perspective. This proposal can help us understand and interpret the advances or setbacks in the implementation of the measures that were set in place in order to overcome the armed conflict and promote national reconciliation. <![CDATA[Material Conditions for the Exercise of Autonomy <em>The</em> Check <em>of Inequality to Freedom</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932021000100149&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Existe una relevante tensión conceptual y fáctica entre la autonomía que desarrollan los seres humanos y las condiciones materiales de los orígenes sociales que han disfrutado. Para entenderla es necesario analizar la condicionalidad que se oculta en la relación entre desigualdad y autonomía desde los conceptos de pobreza, desigualdades económicas y necesidades básicas, explicitando qué y cuáles son las condiciones materiales de los orígenes sociales. Desde las necesidades básicas, que deberían ser relevantes en la fundamentación de derechos y que algunas ya se encuentran incorporadas a las obligaciones jurídicas de los Estados de Derecho modernos a través de los derechos sociales y su efectividad, es posible objetivar las adecuadas condiciones materiales de los orígenes sociales para garantizar niveles de desarrollo de la autonomía compatibles con la libertad real de las personas. Resulta importante, por ende, analizar la compleja relación (y las contradicciones) que la desigualdad, especialmente la desigualdad económica, mantiene con el disfrute de la autonomía de las personas, impidiendo o permitiendo que éstas puedan resultar realmente autónomas y realmente libres, desnudando el jaque (que peligra en mate) en que coloca la desigualdad a la autonomía y a la misma libertad.<hr/>ABSTRACT There are relevant conceptual and factual tension between the autonomy that human beings really develop and the material conditions of the social origins that they have enjoyed. To understand this complexity, it is necessary to begin by analyzing the conditionality in the relationship between inequality and autonomy from the concept of poverty, economic inequalities and basic needs, explaining what the material conditions of social origins are. The theory of basic needs allows objectifying the concrete appropriate material conditions of the social origins that guarantee levels of development of autonomy compatible with the real freedom of people. Basic needs should be considered somehow in the process of the justifications of rights especially when some of those needs are included in certain legal obligations in our modern States through social rights and their effectiveness. It is therefore relevant to analyze the complex relationship (and the contradictions) that inequality, especially economic inequality, establishes with the enjoyment of people's autonomy, preventing or allowing them to be really autonomous and, therefore, really free. In short, showing the check (and maybe the checkmate) in which inequality puts autonomy and, therefore, freedom itself. <![CDATA[Deliberative, Republican, and Egalitarian Institutional Alternatives for Popular Constitutionalism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932021000100183&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This article examines and proposes institutional instantiations for popular constitutionalism. The proposal is a progressive combination of institutions aiming at giving the citizenry the opportunity to determine what a constitution means, contributing to securing their liberty in a republican sense, implementing mechanisms of deliberation, and being respectful to a particular understanding of political equality. It first describes popular constitutionalism and the principles I believe should ground it. It then moves on to scrutinize sundry institutional alternatives available in the literature. After showing the areas where those proposals fall short of instantiating the principles here championed, the article argues for the implementation of four mechanisms that, I argue, do incarnate those principles.<hr/>RESUMEN Este artículo examina y propone alternativas institucionales para el constitucionalismo popular. La propuesta es una combinación progresiva de instituciones que buscan dotar a la ciudadanía con el poder final para determinar qué significa una constitución, contribuyendo a asegurar su libertad republicana, implementando mecanismos de deliberación, al tiempo que es respetuoso de una forma particular de comprender la igualdad política. El artículo comienza con una descripción del constitucionalismo popular y de los principios que considero que deberían fundamentar la teoría. Luego, procede a examinar críticamente diversas propuestas institucionales presentes en la literatura. Después de mostrar las áreas en las que dichas propuestas se quedan cortas en el esfuerzo de encarnar los principios aquí defendidos, el artículo aboga por la implementación de cuatro mecanismos que, según sostendré, sí se acercan más a dichos objetivos. <![CDATA[The Unity of Law and Jurisprudential Divergences among the High Courts in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932021000100215&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El hecho de que las mismas normas puedan ser interpretadas y aplicadas de manera final y definitiva por varios jueces y tribunales de diferentes órdenes jurisdiccionales produce en ocasiones divergencias jurisprudenciales o "choque de trenes" cuando un mismo texto normativo es interpretado y aplicado de forma diferente por las distintas jurisdicciones. Estas divergencias jurisprudenciales afectan varios principios como los de igualdad, justicia o seguridad jurídica, así como también ciertos fines o valores como la unidad del derecho, que les permiten a los ordenamientos jurídicos cumplir con sus fines sociales. De esta manera, se debe profundizar en el estudio de la noción de la unidad del derecho con la finalidad de identificar si las divergencias jurisprudenciales entre las altas cortes en Colombia son la manifestación de la incorrecta interpretación del ordenamiento jurídico que realizan estas altas jurisdicciones o si, por el contrario, son la consecuencia de la manera particular como se conciben el orden jurídico colombiano y las acciones jurisdiccionales que él define.<hr/>ABSTRACT The fact that the same norms can be interpreted and applied in a final and definitive manner by several judges and courts of different jurisdictional orders, sometimes produces jurisprudential divergences or "train clash", when the same normative text is interpreted and applied differently by the different jurisdictions. These jurisprudential divergences affect several principles such as equality, justice or legal security, as well as certain values or purposes such as the unity of law, which allow legal systems to fulfill their social purposes. In this way, the study of the notion of the unity of law should be studied in depth in order to identify whether the jurisprudential divergences between the high courts in Colombia are the manifestation of the incorrect interpretation of the legal order that these high jurisdictions make or whether the jurisprudential divergences are the consequence of the particular way how the Colombian legal order and the jurisdictional actions are conceived. <![CDATA[Russian Legislation on Local Self-Government]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932021000100243&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este artículo se ofrece un estudio de las normas de la Constitución de la Federación de Rusia y de la legislación federal de Rusia sobre el autogobierno local. El artículo se centra en la naturaleza jurídica de las normas de la Constitución de Rusia, las principales decisiones del Tribunal Constitucional de la Federación de Rusia sobre la materia, y los trabajos de los principales científicos rusos. Se ha determinado la tendencia del desarrollo de la legislación rusa sobre el autogobierno local en los últimos años, incluso se ha analizado la reforma constitucional de 2020 en Rusia con respecto al autogobierno local. En la conclusión se señala que la regulación constitucional bastante detallada aún no garantiza el desarrollo rápido y efectivo del principio de descentralización del poder en el ámbito local. La legislación ordinaria, la jurisprudencia del Tribunal Constitucional y la situación política tienen mucha importancia en este proceso.<hr/>ABSTRACT This article offers a study of the norms of the Constitution of the Russian Federation and the federal legislation of Russia on the local self-government. The article focuses on the legal nature of the norms of the Constitution of Russia, the main decisions of the Constitutional Court of the Russian Federation on this issue, and the works of leading Russian scientists. The tendency of the development of Russian legislation on the local self-government in recent years is determined; including the constitutional reform in Russia of 2020 regarding the local self-government is analyzed. In the conclusion it states that a detailed constitutional regulation does not guarantee the rapid and effective development of the principle of decentralization of power at the local level. The ordinary legislation, judicial practice of the Constitutional Court and the political situation are very important in this process. <![CDATA[Balance between Innovation and Health Public Expenditure. The Particular Case of Biosimilars]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932021000100273&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los medicamentos biosimilares vienen siendo comercializados en el territorio regulatorio europeo desde hace trece años. Su comercialización no ha estado exenta de múltiples críticas, especialmente las confusiones en torno a su errónea equiparación con los medicamentos genéricos y las dudas generadas en cuanto a su posibilidad de intercambiabilidad y sustitución. En este trabajo exponemos que, gracias al desarrollo de los medicamentos biosimilares, se introduce competencia en el mercado farmacéutico y se fomenta la innovación en el sector sanitario. Además, dado que los medicamentos biosimilares se distribuyen a unos precios más económicos con respecto a los medicamentos biológicos originales, también facilitan la accesibilidad de los tratamientos a los pacientes y contribuyen a la sostenibilidad de los sistemas sanitarios públicos.<hr/>ABSTRACT Biosimilar medicines have been commercialized in the European regulatory territory for thirteen years. Its commercialization has not been exempted from multiple criticisms, especially the confusions about its erroneous equivalence with generic medicines and the doubts generated regarding its possibility of interchangeability and substitution. In this work we expose that, the development of biosimilar medicines introduces competition in the pharmaceutical market, and, innovation in the health sector is encouraged. In addition, given that biosimilar medicines are distributed at lower prices than the original biological medicines, they also facilitate the accessibility of treatments to patients, and contribute to the sustainability of public health systems. <![CDATA[Absolute Rights and Proportionality]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932021000100297&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Ciertos derechos son comúnmente considerados absolutos en sensu stricto. Esto significa que tales derechos no podrían estar sujetos ni a limitaciones ni al análisis de proporcionalidad. De acuerdo con una opinión generalmente aceptada u ortodoxa, se caracteriza como derechos absolutos a derechos tales como los contenidos en los artículos 3 y 4 (1) del Convenio Europeo de Derechos Humanos, o los derechos contenidos en los artículos 1, 4 y 5 (1) de la Carta de los Derechos Fundamentales de la Unión Europea. Voy a plantear, contra esta opinión, que los derechos fundamentales comúnmente considerados absolutos no son absolutos en sensu stricto. Por el contrario, postularé que el análisis de proporcionalidad, normalmente empleado en otros contextos, también puede ser de utilidad aquí. ¿Por qué? El mérito de reconstruir estos derechos en términos del análisis de proporcionalidad radica en la explicación que ella proporciona, a saber, la explicación del porqué estos derechos poseen, para todos los sentidos y propósitos, un estatus "absoluto". Así pues, el carácter dogmático, por no decir a priori, de los derechos absolutos sensu stricto, nos da un entendimiento de estos derechos en términos de la propia maquinaria conceptual del análisis de proporcionalidad normalmente empleado en otros contextos.<hr/>ABSTRACT Certain rights are commonly regarded as absolute sensu stricto, that is to say, they lend themselves neither to limitation nor to proportionality analysis. Following the received opinion, absolute sensu stricto characterises rights found in Articles 3 and 4 (1) European Convention on Human Rights, articles 1, 4 and 5 (1) Charter of Fundamental Rights of the European Union. I shall argue, to the contrary, that the basic rights commonly regarded as absolute are not absolute sensu stricto. Rather, proportionality analysis that is employed elsewhere can and should be used here, too. Why so? The merit of a reconstruction of these rights in terms of proportionality analysis is the explanation that it provides, namely, why it is that these rights enjoy, for all intents and purposes, an "absolute" standing. Thus, the dogmatic, not to say a priori character of absolute rights sensu stricto yields to an understanding of these rights in terms of the very machinery used elsewhere in proportionality analysis. <![CDATA[Taking Framers Seriously: The Originalism and its Impact in the Constitutional Interpretation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932021000100341&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo se relaciona con la interpretación de la Constitución, particularmente de lo que algunos teóricos han denominado el "originalismo". De esta forma, serán objeto de estudio tanto el contexto histórico en que este movimiento surgió, como los factores que lo propiciaron. En el desarrollo de esta labor, se advertirá que existen distintas formas de entender lo que el originalismo significa, y que no necesariamente todos los partidarios de esta corriente entienden la interpretación jurídica de la misma forma. Finalmente, se hará referencia a las principales críticas que ha recibido, sobre todo de aquellos que consideran que la Constitución debe ser entendida como un instrumento vivo, que debe adecuarse a las necesidades de cada sociedad.<hr/>ABSTRACT The present article is related to the interpretation of the Constitution, particularly what some theorists have named as "originalism". In this way, is important to study the historical context in which this movement emerged, as well as the factors that led to it. In the development of this work, it will be noticed that there are different ways of understanding what originalism means, and that not necessarily all the supporters of this current understand the legal interpretation on the same way. Finally, reference will be made to the main criticisms it has received, especially from those who consider that the Constitution should be understood as a living instrument, that should be adapted to the needs of each society. <![CDATA[<strong><em>Constitutional Amendments: Making, Breaking, and Changing Constitutions,</em> by Richard Albert, Oxford University Press, 2019</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932021000100371&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo se relaciona con la interpretación de la Constitución, particularmente de lo que algunos teóricos han denominado el "originalismo". De esta forma, serán objeto de estudio tanto el contexto histórico en que este movimiento surgió, como los factores que lo propiciaron. En el desarrollo de esta labor, se advertirá que existen distintas formas de entender lo que el originalismo significa, y que no necesariamente todos los partidarios de esta corriente entienden la interpretación jurídica de la misma forma. Finalmente, se hará referencia a las principales críticas que ha recibido, sobre todo de aquellos que consideran que la Constitución debe ser entendida como un instrumento vivo, que debe adecuarse a las necesidades de cada sociedad.<hr/>ABSTRACT The present article is related to the interpretation of the Constitution, particularly what some theorists have named as "originalism". In this way, is important to study the historical context in which this movement emerged, as well as the factors that led to it. In the development of this work, it will be noticed that there are different ways of understanding what originalism means, and that not necessarily all the supporters of this current understand the legal interpretation on the same way. Finally, reference will be made to the main criticisms it has received, especially from those who consider that the Constitution should be understood as a living instrument, that should be adapted to the needs of each society.