Scielo RSS <![CDATA[Educación y Educadores]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-129420060002&lang=en vol. 9 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Making indicators of education risks</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se construyeron IRE para sintetizar diez variables, que son: logros académicos (LA), inteligencias múltiples (IM), autoestimas (AUTO), currículum del hogar (CdH), estatus socioeconómico (ESE), salud (S), asistencia a clases (AC), disciplina (D), participación en programas de atención social (PPA), escuelas efectivas (EE). La población consideró niños de 5º. básico, estudiantes tanto de escuelas mixtas públicas y privadas, como de urbanas y rurales, procedentes de los municipios de Funza y Madrid, departamento de Cundinamarca, Colombia, en el año 2005. Las muestras al azar, por estratos, seleccionaron 35 escuelas, con 2.240 alumnos. Los datos incluyeron: notas educativas y tests; escalas MIDAS-Kids, de Shearer; inventario de Coopersmith; cuestionario currículo del hogar, de Pizarro; estratos económicos de acuerdo con la categoría del SISBEN; porcentajes de inasistencia a clases; indicadores de comportamiento en clases; participación en programas de atención social; cuestionario de escuelas efectivas de Witte, Walsh y Pizarro.<hr/>IREs (pointers of education risks, for its letters in Spanish) were built based on 10 variables, which are: academical achievements (LA); multiple intelligences (IM), self-esteem (AUTO), home curriculum (CdH), social and economical status (ESE), health (S), classes attending (AC), discipline (D), participation in social care programs (PPA), effective schools (EE). Population chosen are kids from Elementary 5th grade: public and private, urban and rural school Students, coming from Funza and Madrid, two towns located in Cundinamarca, Colombia, near Bogota (the capital); this study was made in 2005. Models were taken at random from 35 schools, with 2.240 students. Data required educational notes and tests, scales MIDAS-Kids of Shearer, Coopersmith inventory; home curriculum questionnaire of Pizarro; economical levels according to the category of SISBEN, non class attending percentages, behavior in class indicators, participation in social care programs and an effective schools questionnaire from Witte, Walsh and Pizarro. <![CDATA[<b>Obstacles for an Institutional use of Evaluation</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo centra su interés en la evaluación de competencias, los lugares de asignación de sentido y los aspectos que se consideran una amenaza para la legitimidad y el uso de la información producto de la evaluación por parte de los docentes. Esta perspectiva de los maestros se convierte en la posibilidad de mostrar en qué medida la información empírica brindada por la evaluación proyecta y diagnostica la escuela, como fuente para la mejora en la institución, tanto como la articulación de la política y la población a la que se dirige. Estas relaciones muestran, según este estudio, diversas vulnerabilidades que tienen que ver con las valoraciones, visiones negativas, críticas a la evaluación y dificultades para relacionarla con la práctica educativa y pedagógica. Es a partir de los hallazgos como se señala la importancia de generar cultura entorno a evaluación en las instituciones educativas, como una opción para la mejora de la calidad en la educación.<hr/>This article is centered in Competences Evaluation, in the points for making sense, and in those aspects considered as a menace for teachers about legitimacy and use of information taken from Evaluations. This teachers' view becomes a possibility for showing how empirical information given by Evaluations designs the School and produces a real diagnosis of it, in order to make the Institution better, as well as articulating politics and people does. This study shows some vulnerability related to valuations, negative points of view, critics to evaluation and difficulties to relate it to Educative and Pedagogical Practice. Based on findings, we demonstrate to teachers the importance of accepting Evaluation in Educational Institutions as an option to improve quality in Education. <![CDATA[<b>How to train teachers for Musical and Artistic Education</b>: A compared study]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se presenta una parte de los resultados de la investigación que lleva por título " La Educación Musical y Artística en la formación del Profesorado: estudio comparativo entre la Universidad Pública de Navarra (España) y la Universidad de Pamplona (Colombia)". Como parte de esta investigación doctoral, el artículo surge del propósito de examinar las convergencias y divergencias de las asignaturas de educación musical y artística que se ofrecen en ambas universidades, en las especialidades de la educación musical infantil: en la UPNA (España), Especialidad de Maestro en Educación Infantil, y en la UP (Colombia), Licenciatura en Pedagogía Infantil. En sintonía con la etnografía y la antropología interpretativa (Geertz, 1989) y su aplicación a la educación musical (Campbell, 1998), se toman en cuenta sobre todo los resultados obtenidos en las entrevistas en grupo e individuales (entrevistas semi-estructuradas) realizadas a los estudiantes y profesores. Se concluye que la música y la plástica no gozan de una valoración proporcional a la importancia que tienen, en la práctica real con los niños, en esta etapa educativa.<hr/>In this article we present one part of the results obtained from an investigation called "Musical and Artistic Education in Teachers Training: a compared study between the Public University of Navarra ( Spain ) and the University of Pamplona ( Colombia )". The scope of this work is to examinee the concurrences and divergences regarding the Music and Arts Education subjects offered by both Universities, as part of the Specializations related to Children's Musical Education: a Specialization to become a Teacher in Children's Education, at UPNA ( Spain ); and a Degree in Children's Pedagogy at UP ( Colombia ). Being very close to Ethnography and Interpretative Anthropology (Geertz, 1989) and to its application into Musical Education as well ( Campbell , 1998), we have taken into account the results of the collective and individual interviews (semi-structured interviews) made to students and teachers. Our conclusion is that Music and Plastic Arts are not as well valued as they should be, according to their importance in real teaching practice with kids. <![CDATA[<b>"When the camera speaks..."</b>: a didactical proposal to read a film]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo pone en común una propuesta didáctica de corte educomunicativo. Por lo tanto, la misma está orientada a desarrollar la competencia espectatorial en estudiantes insertos en el ámbito de la educación superior y de la educación de adultos. Con ello se pretende -didácticamente- alcanzar en los participantes un primer grado cierto de alfabetización cinematográfica, cualificación necesaria en nuestra sociedad global, marcada indeleblemente por lo icónico y por la presencia de los medios de comunicación masiva. La propuesta en cuestión ha sido construida a partir de un largo trabajo de investigación etnográfica, con informantes especializados del mundo de la educación en medios, y cotejada con fuentes documentales de rigor del área lingüística iberoamericana. Se proveen, además, referencias pertinentes del contexto educativo y del marco legal en el cual se inscribe la propuesta. Finalmente , se presenta el testimonio docente de su primera implementación en aula, en dos importantes universidades colombianas.<hr/>This article socializes an educommunicative didactical proposal. This proposal tends to develop the spectatorial competence of students immerse in Superior and Adults Education fields. So I pretend -didactically- to reach a certain level of film alphabetization in students, which is a required qualification in such a global society as ours: indelibly marked by images and by the permanent presence of mass media. This proposal has been made after a long ethnographic investigation work, including interviews made to specialized people from the Education in Mass Media world, and compared to strict documental resources taken from the Ibero American Linguistics Area. I also grant pertinent references to the educational context and the legal frame were the proposal is included. At the end, I present a real teaching testimony of this didactical proposal first implementation in a classroom, made in two important Colombian Universities. <![CDATA[<b>How to take advantage of "cooperative learning" in the classroom</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El aprendizaje colaborativo es uno de los modelos de aprendizaje que a pesar de haberse planteado desde hace un largo tiempo, nuevamente comienza a utilizarse dentro del aula de clases. No obstante su auge y la diversidad de estudios que demuestran los beneficios de este método, es muy poco lo que se sabe respecto a cómo puede llevarse a cabo dentro del aula de clases y qué elementos deben considerarse para su implementación. Este artículo presenta algunas consideraciones que deberían tenerse en cuenta, si queremos involucrar este modelo dentro de nuestro proceso de enseñanza-aprendizaje. Para poder lograr una colaboración efectiva, es necesario que los roles, tanto de los profesores como de los estudiantes, se modifiquen, de modo que involucren una participación más activa de ambos actores dentro del proceso de aprendizaje.<hr/>The Cooperative Learning is one of the learning models people are starting to use again in the classroom (although it had been discovered a long time ago). Nevertheless the summit and benefits of this method have been widely demonstrated, people don't know very much about the way to implement it into the classroom nor the elements that should be considered for its implementation. This article presents some regards to be considered if we want to include this model into our teaching-learning process. In order to reach an effective cooperation, it is necessary to modify teachers' and students' roles as well, to make both actors participate more actively into the learning process. <![CDATA[<b>Links between University and Society through a social outlook</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las relaciones entre la Universidad y la Sociedad se suceden de diferentes formas. En algunas oportunidades se desarrollan procesos que no necesariamente involucran los proyectos curriculares, o por lo menos no los afectan directamente; en otras, las vinculaciones surgen dentro de los programas académicos y comprometen el conjunto del proyecto curricular. Sin duda, en estas dos formas existen diferencias importantes. De igual manera, las universidades, por diversas razones, ya sean estas relacionadas con las políticas del Estado, como los recortes presupuestales y la necesidad de obtener recursos para financiar su funcionamiento, o por la naturaleza misma de la institución, que privilegia algún sector económico o social en particular, muestra una perspectiva que marca su accionar. De allí que se pueda hablar de una perspectiva social, cuando la Universidad favorece la vinculación con sectores sociales vulnerables, impulsa la extensión solidaria e investiga para elevar la calidad de vida del conjunto de la población.<hr/>Links between University and Society show up in different ways. Some times the processes don't involve necessarily the Curriculum Projects or, at least, don't affect them directly; but some others, the link between University and Society come from the center of Academic Programs and they involve the whole Curriculum Project. There are significant differences between the first and the second case. In the same way, Universities show (for different reasons, some of them related to the State politics such budget's cutting or the need to reach financial resources; some others, related to the Institution's nature, that favours a particular economical or social level) a special outlook to mark their actions. That's why we can speak about a social outlook: it means every time the University favours linking to vulnerable social sectors and promotes researching in order to lift the quality of life for the whole population. <![CDATA[<b>Curriculum based on competences</b>: An experience on university education]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en A través de la presente investigación se evalúa la implementación de la reforma curricular de la Facultad de Comunicación Social y Periodismo de la Universidad de La Sabana, a través del análisis de diferentes variables en el área de Comunicación Pública. El trabajo se enmarca dentro del diseño conocido como investigación evaluativo, y el enfoque aplicado es el modelo de enfoque dominante, donde se privilegió el corte cualitativo y de tipo descriptivo. El proyecto comenzó en agosto del 2005, y el trabajo de campo con profesores y alumnos se adelantó en febrero del 2006. La investigación evidencia información de interés para los educadores, acerca de temas relacionados con el currículo, la conceptualización de competencias, las estrategias de enseñanza, las ayudas didácticas y las estrategias de evaluación que se muestran en esta entrega parcial del trabajo.<hr/>We have evaluated through this investigation how to implement the Curricular Reform into the Faculty of Social Communications and Journalism at La Sabana University. Several variables in Public Communications Area were analyzed. This work follows the "Evaluative Research" design and it uses the Dominant Focus Model, selecting the quality and descriptive type issue. The project began on August 2005, and the outside work with teachers and students was made on February 2006. This research produced interesting information for educators regarding issues such these: curriculum, competences conceptualization, teaching strategies, didactic tools and evaluation strategies; all of them are showed in this part of the whole work. <![CDATA[<b>Reading and writing at the University</b>: articulated proposals with High School]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El paso de los últimos años de la secundaria a la universidad suele ser muy arduo para el alumno, y perjudicial para nuestras sociedades, porque la deserción en los primeros años de la vida académica es alta en casi toda América Latina. A partir de diversas investigaciones de estudiosos del proceso cognitivo que implican la lectura y la escritura y, adhiriendo al movimiento internacional llamado "Writing across the curriculum" (Escribir a través del currículum), propongo algunas claves para mejorar la comprensión y la producción de textos en la universidad y en la escuela media. Esto es: formulo variadas propuestas para ambos niveles educativos sobre la base de mi propia experiencia como profesora de Teoría y Práctica de la Lengua 1 y de Producción Discursiva de los primeros y segundos años de la Facultad de Comunicación de la Universidad Austral y de la lectura de los textos de investigación que se abocan a la "alfabetización académica" y que consigno a lo largo de este artículo. El objetivo es tender un puente entre la universidad y la escuela media para que se articulen mejor ambas instituciones, en bien de los alumnos ingresantes (que ingresan).<hr/>Passing from High School to the University is usually a hard step for students and harmful for our societies: we know it because desertion levels during the first years of University are very high in almost all Latin American countries. Based on several investigations made by studious of reading and writing cognitive processes and, agreeing with the International Movement "Writing across the curriculum", I propose some key tips to improve comprehension and writing production at High School and University. I give a variety of proposals for both educational levels, based on my own experience as a Teacher of Language Theory and Practice I and Discursive Production in the first and second years of studies at the Communication Faculty in Austral University ( Argentina ). I also based my job on some investigation works related to "academic alphabetization", mentioned along this article. My objective is to set a bridge between High School and University in order to articulate better both institutions, looking for the new students benefit. <![CDATA[<b>Towards an Epistemological Foundation of Social Pedagogy</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en A la hora de exponer la fundamentación teórica y epistemológica de la Pedagogía Social parece superfluo indicar que no estamos ante un asunto fácil, pues se trata de un saber en formación, en el que la praxis socio pedagógica va por delante de la reflexión teórica y en el que de hecho la acción ha tenido un peso más fuerte que la teoría. A mi modo de ver, esto, por sí mismo, no constituye ningún problema, con tal de que no se dilate por mucho más tiempo la tarea de integración teórica. A pesar de la dificultad, intentaré mostrar, en primer lugar los orígenes y evolución de la Pedagogía Social , para luego acercarnos a lo que es su objeto de estudio, cuáles son lo referentes que permiten esa explicación científica y concluir en una definición que abarque plenamente el contenido teórico y epistemológico de la Pedagogía Social.<hr/>Theoretical and Epistemological foundation of Social Pedagogy requires getting back to its origins and historical background, in order to clarify the objective of studying Social Pedagogy. The different specialized authors' points of view will help us to see the panorama of what people understand by Social Pedagogy. From this panorama we will be able to take out the sociological referents that constitute the noetic foundation of this Science. At the end, we will propose a new definition (according to those referents) that will give a more precise and real dimension to Social Pedagogy. <![CDATA[<b>Anthropology of Education for Teachers Training</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Antropología de la Educación es una disciplina científica de reciente aparición que forma parte de algunos planes de estudio de las carreras destinadas a formar profesionales de la educación. Desde su inicio se ha configurado siguiendo principalmente dos enfoques: una Antropología de la educación con un método empírico y una Antropología de la educación con un método filosófico. Estudiamos la primera tendencia, de influencia predominante. Un repaso breve de su historia permite concluir que sin dejar de lado el conocimiento logrado con este quehacer científico, la Antropología de la Educación con un método filosófico cumple mejor la función formativa de los educadores en las etapas iniciales. Si estos profesionales llevan a cabo más adelante programas de investigación-acción, requieren de la enseñanza de la Antropología de la Educación de corte empírico y de la etnografía.<hr/>The Anthropology of Education is a scientific discipline of recent apparition that is part of some programs destined to train professionals in education. Since the very beginning, it has mainly followed two directions: an Anthropology of Education with an empirical method and an Anthropology of Education with a philosophical method. We study the first tendency of predominant influence. A concise review of its history permits to conclude that, without leaving aside the knowledge achieved with this scientific task, the Anthropology of Education with a philosophical method can accomplish the formative function of educators in the initial phases. If these professionals carry out further programs in research-action, they require of the use of an empirical method and the Ethnography for the Anthropology of Education. <![CDATA[<b>The plans of improvement</b>: a key for the quality of educational institutions]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el artículo se plantea la relación existente entre los "planes de mejora y las organizaciones educativas que aprenden", además de cómo la calidad educativa no tiene sentido, actualmente, sin su simbiosis. Por otra parte, la paradójica situación generada por el acercamiento de los modelos empresariales de gestión de la calidad, al ámbito educativo, se ve resuelta cuando los planes de mejora se basan en la institución educativa, en la escuela como unidad, pero también en el docente como eje del proceso de cambio. Las innovaciones que se desarrollen deben empezar en el aula, pero deben influir en todos los niveles de la organización. No existirá mejora de la escuela sin decisiones claras sobre el desarrollo y el mantenimiento del proceso. Ha de intentarse equilibrar "el cambio y la estabilidad", o dicho de otro modo, tomar decisiones sobre qué cambios llevar a cabo y cómo relacionarlos entre sí, manteniendo lo bueno y positivo que hay en la escuela sin dejar de responder a la innovación. El éxito de la mejora de la escuela implica adaptar cambios externos a propósitos internos. Así, está demostrado cómo las escuelas que reconocen la consonancia entre prioridades internas propias del centro y las exigencias externas (más propias del contexto sociocultural) responden mejor a la reforma educativa.<hr/>The article talks about the relationship between "plans of improvement and educational organizations that learn", and about how the quality in education does not make sense, at the moment, without their symbiosis. On the other hand, the paradoxical situation generated by the approach of Education to business and quality management models, is solved when the plans of improvement are based on the educational institution, at school as a unit, but also on the teacher as the axis of the process of change. The innovations to be developed should begin at the classroom, but they should affect every level of the organization. No school improvement will exist without clear decisions on the development and the maintenance of the process. A balance between change and stability should be aimed to, or in other words, to make decisions on which changes to carry out and how to relate them to each other, maintaining the good and positive things at school without quitting to respond to innovation. The success of school improvement implies to adapt external changes to internal purposes. Thus, it is proved that those schools that recognize the consonance between internal priorities (belonging to the center) and external demands (more characteristic of the social/cultural contexts) respond better to educational reforms. <![CDATA[<b>The "core curriculum"</b>: a debate on medical education]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Uno de los aspectos más debatidos en educación médica es la dificultad de evaluar contenidos que tengan validez para la formación del médico, y cómo definir cuáles deberán ser incluidos dentro de los planes de estudio, de manera que se eliminen temas que no sean relevantes en su formación. Durante el proceso de enseñanza de cualquier profesional, es muy importante la clara definición de los contenidos que debe abordar el educando, y la pertinencia de los mismos, de manera que permitan desarrollar las competencias específicas esperadas al terminar su ciclo de estudios. El presente artículo hace una reflexión acerca de la determinación del "core currículum", las dificultades para su concreción en las ciencias básicas, y se proponen unos criterios para su determinación.<hr/>Difficulties on how to evaluate valuable contents for future doctors and the way to include them into the Curriculum, in order to eliminate those items not really important for them as professionals, is one of the most discussed points in Medical Education. For any professional person (during his/her educational process) is very important to have a clear definition of the contents he/she will study and their relevance in order to permit him/her developing specific abilities needed when he or she will end School. This article makes a reflection about the "core curriculum": its determination and the problems to make it real within Basic Sciences. We also propose some criteria for its determination.