Scielo RSS <![CDATA[Psicología desde el Caribe]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-417X20120002&lang=en vol. 29 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Relationships between ambivalent sexism, political conservatism and cognitive rigidity in a sample of inhabitants from the city of Lima</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio analiza la relación entre el conservadurismo político, la rigidez cognitiva y el sexismo ambivalente en una muestra de adultos jóvenes de la ciudad de Lima (N = 279). Para evaluar el conservadu- rismo político se utilizaron medidas de autoritarismo de ala derecha (RWA ), orientación hacia la dominancia social (SDO) y justificación de la inequidad. La rigidez cognitiva fue evaluada a través de la intolerancia a la ambigüedad, la intolerancia a la incertidumbre, la necesidad de cierre cognitivo y la apertura a la experiencia. Se utilizó una versión traducida al castellano del inventario de sexismo ambivalente. Se encontró una relación directa entre el conservadurismo político, la rigidez cognitiva, el sexismo hostil y el sexismo benevolente. Un análisis de regresión lineal mostró que el RWA , la SDO y la intolerancia a la ambigüedad ejercen influencia directa sobre el sexismo hostil, mientras que el sexismo benevolente recibe la influencia directa del RWA y la justificación de la inequidad. Los hombres puntuaron más alto en el sexismo hostil, mientras que las mujeres lo hicieron en una de las tres dimensiones del sexismo benevolente.<hr/>This study analyzes the relationship between political conservatism, cognitive rigidity and ambivalent sexism in a sample of young adults of the city of Lima (N = 279) . Political conservatism was assessed by measures of right-wing authoritarianism (RWA), social dominance orientation (SDO) and justification of inequality. Cognitive rigidity was evaluated through intolerance to ambiguity, intolerance to uncertainty, need for cognitive closure and openness to experience. A Spanish translation of ambivalent sexism inventory was also used. A direct relationship between political conservatism, cognitive rigidity, and hostile and benevolent sexism was found. A multiple linear regression analysis showed that RWA , SDO and intolerance of ambiguity exert influence on hostile sexism. On the other hand, benevolent sexism was inuflenced by RWA and justification of inequality. Men scored higher on hostile sexism while women showed higher scores on one of the three dimensions of benevolent sexism. <![CDATA[<b>Post traumatic stress disorder and adaptive capacity in victims of intimate partner violence</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en The goal of this article was to identify the existing relationship between Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) and the adaptive capacity in a group of victims of intimate partner violence residing in Medellin (Colombia). The sample consisted of 26 people, both male and female selected from different health and social centers. The instruments used were the PTSD Symptom Severity Scale and the Maladjustment Scale. Descriptive statistics and Pearson's Correlation Coefficient were used for data analysis. The results reinforce the initiative of considering PTSD as a diagnostic category unmistakably associated to intimate partner violence; 84.2% of the sample reported Post Traumatic Stress Disorder symptomatology, mainly avoidance and hyperarousal, as well as somatic manifestations. Maladjustment levels were highly elevated, 93.2% average, the areas with the lowest level of adaptive capacity were marital life and family life, while maladjustment levels exhibited significant associations with overall PTSD and hyperarousal (p <0.01). In general, the participants exhibited emotional affliction in their responses, characterized by the presence of somatic anxiety, an intense fear of re-experiencing the abuse situations and a marked response of increased arousal.<hr/>El objetivo de este artículo fue identificar la relación existente entre estrés postraumático y la capacidad de adaptación en un grupo de víctimas de violencia por parte de la pareja residentes en la ciudad de Medellín (Colombia). La muestra estuvo conformada por 26 personas de ambos sexos, seleccionadas en diferentes centros de atención clínica. Los instrumentos utilizados fueron la Escala de Gravedad de Síntomas de Estrés Postraumático y la Escala de Inadaptación. Para el análisis de los datos se utilizaron los estadísticos descriptivos y el Coeficiente de Correlación de Pearson. Los resultados refuerzan la iniciativa de considerar el TEPT como una categoría diagnóstica inequívocamente asociado a la violencia de pareja; 84.2% de la muestra reportó sintomatología de estrés postraumático, y sobresalieron las manifestaciones de evitación e hiperactivación y la presencia de manifestaciones somáticas. Los niveles de inadaptación fueron elevados promedios de 93.2%; las áreas con peor capacidad de adaptación fueron la vida de pareja y familiar, mientras que el nivel de inadaptación mostró asociaciones significativas con el estrés postraumático global y la hiperactivación (p< 0.01). En general, los participantes reflejaron aflicción emocional en sus respuestas, caracterizada por la presencia de ansiedad somática, un miedo intenso de volver a experimentar las situaciones de abuso y una respuesta notable de aumento de la excitación. <![CDATA[<b>Comparative study on the learning styles of argentine university students from different disciplines</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La alfabetización académica exige el dominio progresivo de las formas textuales y discursivas propias de cada disciplina. El objetivo de este estudio es indagar los estilos de aprendizaje de estudiantes universitarios, estableciendo comparaciones según el tipo de episteme (Ciencias Humanas-Ciencias Exactas). Se realizó un estudio descriptivo- correlacional de corte transversal. Se aplicó el Inventario de Estilos de Aprendizaje de Felder y Soloman (1998) a 62 estudiantes de Ingeniería y 71 de Psicología de primer año de una universidad pública argentina. Los estudiantes inician su formación académica con distintos estilos de aprendizaje. Las discrepancias encontradas se acentuaron según el tipo de disciplina, y se obtuvieron diferencias estadísticamente significativas en los estilos de percepción (sensorial-intuitivo), representación (visual- verbal) y comprensión (secuencial-global). Los estudiantes de Ingeniería se definieron como sensoriales y visuales; en cambio, las orientaciones en Psicología son intuitivas, verbales y secuenciales. Implicancias educativas son discutidas.<hr/>Academic literacy requires the progressive mastery of textual and discursive forms of each discipline. The aim of this study is to analyze the learning styles of college students, comparing them by type of episteme (Human Sciences- Sciences). The research was a descriptive-correlational study with a transversal design. We applied the Index of Learning Styles of Felder & Silverman (1998) to 62 engineering students and 71 psychology students of first-year of a public university in Argentina. The main results show that students begin higher education with different learning styles. The discrepancies found were accentuated by the type of discipline; obtaining statistically significant differences in the styles of perception (sensory-intuitive), representation (visual-verbal) and comprehension (sequential-global).The engineering students were defined as sensory and visual. Instead, the guidelines in Psychology are intuitive, verbal, and sequential. Educational implications are discussed. <![CDATA[<b>Correlation between the reading and writing academic skills and the neuropsychological performance in a sample of children with adhd from the city of manizales</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se trabajó con una muestra de niños y niñas escolarizados de entre 6 y 14 años con diagnóstico de TDAH, de la ciudad de Manizales (Colombia), durante 2011. Se buscó correlacionar el desempeño neuropsicológico con las tareas de habilidades académicas de lectura y escritura, cruzando las variables correspondientes a las habilidades académicas de lectura y escritura contra el proceso de atención, el proceso de memoria y el desempeño en funciones ejecutivas. Se confirmó el valor predictivo que tiene el desempeño de los niños y niñas en la evaluación de algunas variables neuropsicológicas, en sus posibilidades de funcionamiento escolar y en su nivel de apropiación y desempeño académico.<hr/>This article is the product of a research developed with a sample of school children between 6 and 14 years diagnosed with ADHD, in the city of Manizales (Colombia) during 2011. We aimed at correlatingthe neuropsychological performance to the tasks of academic reading and writing across the variables corresponding to the academic skills of reading and writing against the care process, the process of memory and performance on executive functions. We confirmed the predictive value of children performance in the assessment of neuropsychological variables, their chances of functioning in school and in their level of appropriation and academic performance. <![CDATA[<b>Belief in the prophecies of the end of the world in 2012, mood and magical thinking</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta investigación tiene como objetivos describir el apoyo a las creencias apocalípticas para el año 2012 y predecir el creer o no en ellas y la convicción en tal posicionamiento. Se aplicaron preguntas sobre datos sociodemográficos y las creencias en las profecías, Escala de Pensamiento Mágico ( EPM-24; Moral, 2009), Escala de Estrés Percibido ( PSS-14, Cohen, Kamarck & Mermelstein, 1983), subescalas de ansiedad-rasgo ( STAI-T; Spielberger & Díaz-Guerrero, 1975) e Inventario de Depresión de Beck Revisado ( BDI-II ; Beck, Steer & Brown, 1996) a una muestra por cuotas de sexo de 424 participantes. Los no creyentes en las profecías del año 2012 dominaron en porcentaje, además reportaron más convicción en su posicionamiento que los creyentes. Se confirmó el efecto del pensamiento mágico y el afecto negativo sobre la creencia en el final del mundo para 2012. de pronóstico de la función discriminante fue del 67,72%.<hr/>The aims of the present investigation were to describe the support of the apocalyptic beliefs for the year 2012, the arguments given to believe them or not and the conviction to support such predictions . Questions on socio-demographic data and belief in prophecy, Magical Thinking Scale (EPM-24; Moral, 2009), Perceived Stress Scale ( PSS-14, Cohen, Kamarck & Mermelstein, 1983) subscales of trait anxiety ( STAI-T, Spielberger & Diaz-Guerrero, 1975) and Beck Depression Inventory Revised ( BDI-II , Beck, Steer & Brown, 1996) were applied to a gender quota sample of 424 participants. The people not believing in the prophecies of 2012 dominated in percentage; they also reported more conviction in their position than the believers. The effect of magical thinking and negative affect on the belief in world end in 2012 was confirmed. <![CDATA[<b>Level of depression experienced by a sample of informal caregivers of patients with Alzheimer-type dementia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudio transversal descriptivo, tipo cuantitativo, cuyo objetivo fue identificar el nivel de depresión en una muestra de cuidadores informales de pacientes con Alzheimer, compuesta por 52 sujetos. Se tuvo en cuenta los siguientes criterios de inclusión: ser cuidador informal principal, tener mínimo 3 meses cuidando al enfermo, no recibir ningún tipo de remuneración económica y cuidar pacientes no institucionalizados. Se aplicó el Inventario de Depresión Estado/ Rasgo ( IDER ). Los resultados arrojados indican en la escala total de estado 46,2% y en la subescala de eutimia estado 51,9%, lo cual evidencia una alta presencia de depresión. En la escala total de rasgo se encuentra un total de ausencia de 76,9% y en la subescala de distimia rasgo una ausencia de 88,5%, lo cual indica que no hay relevancia en cuanto el nivel de depresión como rasgo.<hr/>Descriptive cross-sectional, quantitative study, aimed to identify the level of depression in a sample of informal caregivers of Alzheimer's patients, composed of 52 subjects. Consideration was given to the following inclusion criteria: primary informal caregiving, with at least 3 months in the care of the patient, with no financial compensation and taking care of non-institutionalized patients. The Depression Inventory (state / trait) IDER , was applied on the sample; The results of the test show a 46.2% in the scale of total state, and a 51.9% in euthymic state subscale, showing also a high incidence of depression. In full scale of trait, there is a total absence of 76.9%, but in the dysthymia subscale, the trait had an absence of 88.5%, therefore, there is no relevance in terms of the level of depression as a trait. <![CDATA[<b>Experiential process</b>: <b>comprehending human beings in first per</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este es un artículo de revisión y reflexión teórica acerca de los fundamentos psicológicos del proceso experiencial de los seres humanos. Este artículo nació de la necesidad de situar en primera persona la participación y postura psicológica que los seres humanos asumen en la vida cotidiana a partir de los significados, valores e intenciones que tratan de afirmar ante las distintas experiencias, situaciones y determinismos que enfrentan. A partir de la revisión de distintos autores contemporáneos, de conclusiones basadas en experiencia clínica y de los resultados de distintas investigaciones fenomenológicas hermenéuticas, se concluye que el proceso experiencial implica y está caracterizado por la interrelación entre los conceptos de deseo, voluntad, sentido, valoración, consciencia e intencionalidad.<hr/>This article is a theoretical reflection about the psychological foundation implied in the experiential process of human beings. This article emphasizes the need of understanding the psychological position that human beings develop in daily life from the intentions, values, and meanings that they try to affirm or preserve when they relate to any situation or determinism. Based on the theoretical work of contemporary authors, conclusions based on the clinical experience, and the findings of several hermeneutical phenomenological researches, we conclude that the human experiential process implies and is characterized by the interaction and integration between the concepts of wish, will, meaning, valuing, consciousness, and intentionality. <![CDATA[<b>Cognitive Rehabilitation in patients with Alzheimer's Disease</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La enfermedad de Alzheimer ( EA) es una enfermedad crónica que se caracteriza por la presencia de síntomas cognitivos, problemas físicos y alteraciones emocionales y/o comportamentales. Actualmente más de 24 millones de personas en el mundo han sido diagnosticadas con EA, y se calcula que para 2040 el número será de 81 millones. El objetivo de este artículo es hacer una revisión detallada de las diferentes técnicas y/o tratamientos cognitivos que se han venido utilizando en la rehabilitación de las alteraciones cognitivas de personas con EA, así como de los estudios existentes que evalúan su eficacia. Los principales resultados de la revisión evidencian la aplicación de tratamientos cognitivos mediante técnicas como estimulación cognitiva, aprendizaje sin error, recuperación espaciada, imaginería visual, desvanecimiento de pistas y ayudas externas. La mayoría de tratamientos revisados utilizaron técnicas de manera combinada, las cuales se implementaron en etapas iniciales de la EA; varios de los estudios revisados demostraron el mantenimiento a largo plazo de las ganancias obtenidas en algunos tratamientos.<hr/>Alzheimer's disease ( AD) is a chronic illness characterized by the presence of cognitive and physical impairments and emotional and/or behavioral disturbances. Nowadays, over 24 million people around the world are diagnosed with AD and it is estimated that in 2040 this number will rise to 81 million. The objective of this article was to review in detail the different techniques and/or cognitive treatments that have been developed in the rehabilitation of cognitive impairments of population with AD, and the existing papers that test their efficacy. The main results evidence the use of techniques such as cognitive stimulation, errorless learning, spaced retrieval, visual imagery, vanishing cues and external aids. Most of the reviewed treatments used these techniques combined, with patients in the initial stages of AD; many of the papers reviewed demonstrated long term maintenance of the positive results of some treatments. <![CDATA[<b>Parental competence in forced displacement contexts</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se presenta el concepto de Competencias Parentales y se revisan sus desarrollos actuales y posibles aplicaciones en situaciones de riesgo psicosocial, especialmente en la situación de desplazamiento forzado. Se basa en un enfoque de la resiliencia que explica cómo las capacidades de las personas se activan en condiciones de adversidad; así mismo, la parentalidad sana puede resurgir en circunstancias difíciles cuando de proteger a los más pequeños se trata. Se hace una revisión del término "parentalidad", sus cambios y transformaciones de acuerdo con los contextos donde esta se despliega. Es imprescindible incluir una línea temática de promoción de las competencias de los padres en los programas de desarrollo familiar en contextos de riesgo. La revisión sobre estrategias de evaluación en intervención de la competencia parental sirve de guía para la promoción de los buenos tratos a la infancia.<hr/>The concept of parental competence is presented in this article, revising its current development and possible applications in risky psychosocial situations, especially in forced displacement situation. It is based on the resilience approach that explains how people's capacities are activated on adverse conditions; so does sane parenting can come out in difficult times when it is about protecting the youngest. A revision of the term parenting is done, its changes and transformations according to the contexts it is spreaded. It is vital to include a promotion thematic line on parents' competences in the family development programs in risky contexts. The revision about evaluation and intervention strategies of parental competence serves as a guide for promoting a good treatment to children. <![CDATA[<b>Analysis of evidence of consciousness and language research 2000-2010</b>: <b>a systematic review</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Debido a la importancia de la teorización de la conciencia y el lenguaje, este estudio retomó 86 artículos académicos sobre estos procesos publicados entre 2000 y 2010. Para el análisis de los artículos se utilizó la clasificación hecha por The Scottish Intercollegiate Guidelines Network (SIGN ), que permite identificar el nivel de evidencia y los grados de recomendación de los mismos. La mayoría de las investigaciones alcanzan un nivel descriptivo-correlacional, y se encontraron pocos estudios explicativos. En los estudios sobre el lenguaje, el diseño metodológico es recurrentemente transversal, mientras que los diseños experimentales aparecen con mayor frecuencia en las investigaciones sobre la conciencia. Los artículos sobre la conciencia tienen un nivel mayor de evidencia y grados de recomendación que los del lenguaje, asunto que pone de manifiesto el interés creciente por el estudio de este proceso.<hr/>Owing to the relevance of theorization about language and consciousness, this study took up 86 research articles about these processes; published between the years 2000 and 2010. For the articles' analysis of evidence, the Scottish Intercollegiate Guidelines Network (SIGN) was used. This made possible to identify the levels of evidence and categories of recommendations of the articles. In this study it was found that most of the researches reach a correlation-descriptive level. There were few studies that reach an explicative level. For the language studies, a transversal method is consistently used; meanwhile experimental designs are more recurrent in consciousness research. Articles about consciousness have higher levels of evidence and categories of recommendations compared to language studies. This fact unveils how the interest in the study of this process. <![CDATA[<b>Subjective aspects implicated in the demand for frequent medical consult</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo contiene los resultados de una investigación realizada con el n de acercarse a la comprensión de los aspectos subjetivos implicados en el pedido de consulta médica de consultantes frecuentes. Se utilizó un diseño cualitativo, la metodología fue el estudio de casos y la técnica de recolección de información fue la entrevista semiestructurada a profundidad. La muestra correspondió a nueve consultantes frecuentes de una institución de salud de Medellín. Los resultados sugieren que existe una búsqueda de alivio y control en la consulta médica por parte de los consultantes frecuentes, motivada por el sufrimiento que manifiestan y padecen. Aspectos como el vínculo con el médico, la demanda del paciente y las representaciones sociales que construyen son determinantes para la percepción de control y alivio de este sufrimiento y el inicio y mantenimiento de la consulta frecuente en salud.<hr/>This article contains the results of a study made with the purpose of getting close to the understanding of subjective aspects that underlay the frequent demand of medical appointments, by patients. The research design was qualitative, the methodology was case studies and the information recollection technique was the in depth semi-structured interview. Nine samples were taken from frequent medical consultants of a health institution in Medellin. The results suggest that there is a search for relief and control in the medical appointment made by the frequent consultants, motivated by the suffering they manifest and have. Aspects like the tie with the doctor, patient demand and the social representations constituted are decisive for the perception of control and relief of this suffering and the beginning and maintenance of the frequent medical consultant.