Scielo RSS <![CDATA[Psicología desde el Caribe]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-417X20120003&lang=en vol. 29 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Design of multidimensional scale emta affective disorders</b>: <b>psychometric analysis of reliability and validity</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El propósito de esta investigación fue construir y validar una escala que mide trastornos afectivos. La muestra piloto estuvo conformada por 100 sujetos de la Corporación Universidad de la Costa (Barran-quilla, Colombia): 81% mujeres y 19% hombres, con edades entre 18 y 44 años. Inicialmente, la escala contenía en la Subescala de Depresión los ítems 1-57 y en la Subescala de Manía los ítems 5893. La escala final cuenta con la evaluación de síntomas depresivos (ítems 1-47); la segunda de ellas busca evaluar, a su vez, síntomas de corte maniaco (ítems 52-80). Los síntomas contemplados en los ítems 48 al 51 y 81 al 85, respectivamente, buscan evaluar intensidad y cronicidad de una manera más específica. El procesamiento estadístico de los datos se realizó con el software SPSS. Se estimaron los índices Alfa de Cronbach obtenidos en la Subescala de Depresión (a: 0.942) y en la Subescala de Manía (a: 0.834). Adicionalmente se estimaron los niveles de correlación ítem - escala y se desarrolló un análisis factorial para profundizar en la valoración de la validez del constructo. Igualmente se generaron rangos de clasificación de los puntajes obtenidos; para identificar el nivel de Manía o Depresión de los sujetos, cada una de la subescalas evalúa rangos de nivel bajo, medio y alto. En el caso de la Subescala de Depresión, se pudo identificar que los rangos de clasificación están a un nivel bajo para el 81% de los casos y medio para el 19%. En la Subescala de Manía, los rangos de clasificación están a un nivel bajo para el 82% de los casos y medio para el 18%, los cuales son consistentes con la naturaleza de la muestra piloto, que fue de corte no clínica.<hr/>The purpose of this research was to construct and validate a scale for measuring affective disorders. The sample was taken with 100 students of the Corporación Universidad de la Costa (Barranquilla, Colombia): 81% women and 19% men between 18 and 44 years of age. Initially, the scale contained items from 1 to 57 in the Depression Subscale and items from 58 to 93 in the Mania Subscale. The final scale has items (from 1 to 47) to valuate depressive symptoms and others (from 52 to 80) for mania symptoms. Items from 48 to 51 and from 81 to 85 were made to valuate intensity and chronicity in a more specific way. Statistical data processing came ahead from expected with the SPSS software. Indicating the Cronbach Alpha index obtained in the Depression Subscale, that was equal to (a: 0.942) and in the Mania Subscale was equal to (a: 0.834). In addition, correlated values were estimated from item-scale and a factorial analysis was developed to reach deep in the grade validity of the construct, in order to identify the subjects' level of Mania or Depression. Each subscale valuates low, medium and high ranges. With the Depression Subscale 81% of the sample showed low level results and 19% showed medium level results. With the Mania Subscale at 82% of the sample, showed low level results and 18% showed medium level results, which are consistent with the nature of the original sample from non-clinical approach. <![CDATA[<b>Consumption of psychoactive substances in school children between 8 and 12 years. Provisional results of a non-clinic population</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se indagó el consumo de sustancias psicoactivas legales e ilegales en niños y niñas escolarizados entre 8 y 12 años de edad. Asimismo, se relevaron las actitudes, valores y creencias acerca del consumo de dichas sustancias. Metodología: Muestra: niños que concurren a una escuela situada en un partido del sur del conurbano, durante 2010. n = 63, varones =19, mujeres = 44. Se administró el CORIN (Conductas de Riesgo en Niños) y un protocolo de datos sociodemográficos. Resultados y conclusiones: Se observa en el 21% de la muestra el consumo ocasional de bebidas alcohólicas. Se registra mayor tolerancia por parte de los niños al consumo de sustancias legales, frente a las ilegales. El consumo ocasional de alcohol en los niños parece estar asociado a situaciones de pérdida en el contexto familiar. Las primeras experiencias de consumo se han realizado en el ámbito familiar. Se concluye que el consumo ocasional de alcohol ya está presente en niños a partir de los 8 años de edad. Dichos resultados deben ser considerados provisionales y sugieren la necesidad de continuar indagando esta problemática en niños de dicha franja etárea.<hr/>The study explores the use of legal and illegal psychoactive substances in school children between 8 and 12 years of age. Also surveyed the attitudes, values and beliefs about the use of those substances. Methodology: Sample: children attending a school located in a southern suburbs party, in 2010. n = 63, males = 19, female = 44. CORIN was administered (Risk Behavior in Children) and a sociodemographic data protocol. Results and conclusions: It is observed in 21% of the sample the occasional consumption of alcoholic beverages. Recording increased tolerance of children to the consumption of legal substances, against to illegal. Occasional use of alcohol among children seems to be associated with situations of loss in the family context. The first consumer experiences have been made in the family. We conclude that the occasional consumption of alcohol is already present in children as young as 8 years old. These results should be considered provisional and suggest the need to continue investigating this problem in children of that age range. <![CDATA[<b>Differences in socioeconomic status, climate and family adjustment of students with and without reports bullying</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realizó un estudio cuantitativo transeccional con el objetivo de establecer las variables relativas a la familia que diferencian a un grupo de estudiantes que reportan conductas violentas hacia los compañeros en la escuela versus aquellos que no refieren tales conductas. Participaron en el estudio 937 estudiantes de diez escuelas secundarias públicas del Estado, los cuales fueron divididos en dos grupos, de acuerdo a si reportaron o no llevar a cabo conductas violentas contra sus compañeros en la escuela. Los resultados evidenciaron que variables familiares tales como la situación socioeconómica, el ajuste familiar, el nivel de convivencia y conflicto diferenciaron a ambos grupos de estudiantes, lo cual demuestra la importancia del estudio del contexto familiar para la comprensión del comportamiento violento de los adolescentes dentro de las escuelas.<hr/>A quantitative trans-sectional study was made in order to establish the family-related variables that distinguish a group of students who reported violent behaviors towards their classmates at school in contrast to those who do not show such behavior. 937 students from ten State public secondary education schools participated in the study. These were divided into two groups according to having or not reported violent behavior towards their classmates at school. The outcomes evidenced that familiar variables such as socioeconomic situation, familiar adjustment, coexistence and conflict level, distinguished both groups of students. This shows the importance of study of the familiar context when comprehending the violent behavior on teenagers in schools. <![CDATA[<b>Risk factor for suicide according to two questionnaires and factors linked to the student population of a university in Manizales (Colombia), 2011</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El suicidio es una conducta producto de la interacción de muchas variables que llevan al ser humano a tratar de terminar con su vida por sus propios medios. Este estudio pretende identificar el factor de riesgo suicida; además de factores asociados en los estudiantes de pregrado de la Universidad de Manizales. Es un estudio de corte transversal, en el cual se seleccionó una muestra probabilística de 355 alumnos de programas de dicha universidad y se aplicaron los cuestionarios de Beck y Plutchik para riesgo suicida y factores asociados. El estudio mostró un factor de riesgo para suicidio según la Escala de Plutchik de 13,5% y según la Escala de Desesperanza de Beck entre riesgo suicida alto y moderado de un 16,7%. Y como factores asociados se encontraron significativos, según la Escala de Plutchik, el estrato socioeconómico (p= 0,005), presencia de un diagnóstico psiquiátrico (p=0,000), consumo de alcohol (p=0,000) y sustancias psicoactivas (p=0,000), antecedentes familiares de suicidio (p=0,034), funcionalidad familiar (p=0,000), nivel de autoestima (p=0,000), ansiedad (p=0,000) y depresión (p=0,000); según la Escala de Beck, además de los anteriores factores asociados, se encontró la asociación significativa con raza (p=0,003), estado civil (p=0,007), espiritualidad (p=0,000) y el programa de pregrado que se encuentre cursando el estudiante (p=0,000). El Factor de Riesgo para Suicidio, según Escala de Plutchik, es parecido al encontrado en otras poblaciones análogas. Las escalas de Plutchik y de Beck, aunque relacionadas, no son equivalentes.<hr/>Suicide is a conduct as a result of the interaction of many variables that lead a human being to end with his/her life through their own means. This study pretends to identify the suicidal risk factor and associated factors in undergraduate students of the Universidad de Manizales. This is a Cross-sectional study, of a probabilistic sample of 355 student of the undergraduate programs of the Universidad de Manizales. The student population that was studied consisted of three hundred and fifty five students. The Plutchik's Scale and Beck's Hopelessness Scale for suicide risk were employed, the associated factors also were measured. This study showed, according to Plutchik's Scale, a suicide risk factor of 13.5%, and a 16.7% of a high and moderate suicide risk factor according to Beck's Scale. The study also threw out important associated factors on the Plutchik's Scale: socioeconomic stratum (p= 0,005), psychiatric diagnosis (p= 0,000), intake of alcohol (p= 0,000) and psychoactive substances consumption (p=0,000), family members with suicidal background (p=0,034), family functionality (p= 0,000), self-esteem levels (p= 0,000), anxiety (p= 0,000) and depression (p= 0,000). In relation to Beck's Scale, besides the factors that were previously mentioned, the following were found race (p=0,003), marital status (p= 0,007), spirituality (p= 0,000), and the undergraduate program that each student is part of (p= 0,000). Plutchik Risk factor for suicide, is similar to that found in others similar populations. Plutchik and Beck scales are not equivalent but related. <![CDATA[<b>Participation and networks of care among users of mental health services in northeast Brazil</b>: <b>mapping arrangements social reintegration</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta investigación tiene como objetivo mapear estrategias de soporte social y de organización político-social involucrando a usuarios, familiares y profesionales de servicios de salud mental en la región nordeste del Brasil. Realizamos una búsqueda activa de líderes y profesionales, además de una investigación bibliográfica y consulta de documentos. Identificamos 8 asociaciones, las cuales fueron caracterizadas en cuanto a su composición, tiempo de fundación, fuentes de financiación, actividades desarrolladas, nivel de formalización y relación con las propuestas de la reforma. El estudio deja en evidencia que estas iniciativas son una estrategia importante de participación política, que han contribuido para ampliar el debate sobre la reforma psiquiátrica y que enfrentan dificultades financieras y de organización, como también de la adhesión de nuevos participantes.<hr/>This research aimed to map out strategies to support social and political-social organization involving users, families and professionals of mental health services in the region northeast Brazil. We conducted an active search for leaders and professionals as well as bibliographic research, consultation documents and publicity material. We identified 08 associations located in cities large and medium-sized, which were characterized as to its composition, time of foundation, sources of financial support, activities, level of formalization and relationship with the proposals for reform. The study shows that these initiatives are an important strategy of political participation and have contributed to widening the debate on the reform of psychiatry, but face financial, organizational and accession of new participants. <![CDATA[<b>The notion of <i>relational matrix </i>and its implications for the clinical practice of dynamic psychology</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo pretende conceptualizar las nociones de matriz relacional y matriz terapéutica como fundamentos del ejercicio de la clínica dinámica. El método seguido fue documental-crítico. Se concluye que (1) la psicología dinámica puede pensarse como escuela con estatuto propio dentro de la psicología; (2) el ser humano se hace sujeto gracias al mundo de relaciones que lo hacen ser (serelación); (3) por eso, el desarrollo psicológico se da en una matriz relacional y (4) la relación clínica se da dentro de una matriz terapéutica, la cual permite que el paciente reconfigure su mundo de relaciones consigo mismo, con el mundo y con los otros. Se plantean algunas implicaciones para el ejercicio clínico: en el concepto de intervención, de neutralidad técnica, de ética clínica y en dimensión narrativa en la clínica.<hr/>This paper's aim is the conceptualization of the notions of relational matrix and therapeutic matrix as the basis for the clinical practice of dynamic psychology. The method used was documentary and critical in nature. It is concluded that: (1) dynamic psychology can be thought of as a well-established school within psychology; (2) human beings become subjects thanks to the world of relationships that allow them to be (serelación), (3) this is why psychological development occurs within a relational matrix, while (4) the clinical relationship takes place within a therapeutic matrix that enables patients to reconfigure their world of relationships with themselves, with the world, and with the others. Some implications for clinical practice are proposed, namely the concept of intervention, technical neutrality, clinical ethics, and the narrative dimension in clinical practice. <![CDATA[<b>Electronic communication and cyberbulling</b>: <b>Emergent issues in research for social and educational intervention</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo revisa un conjunto de investigaciones sobre la modalidad de acoso entre pares denominada cyberbullying y sus distintas manifestaciones mediante el uso de Internet y redes sociales. Se introducen tres campos temáticos hacia los cuales se ha dirigido principalmente la investigación: los factores de riesgo, los aspectos emocionales involucrados en situaciones de riesgo y las estrategias de intervención para prevenir o superar situaciones complejas una vez que se presentan. Se resalta en la revisión de los estudios la necesidad de apreciar la complejidad de los aspectos morales, éticos, legales y pedagógicos que están detrás de este tipo de interacciones en la sociedad y las relaciones sistémicas que tiene el fenómeno con actitudes que están enraizadas, reforzadas y modeladas por la sociedad adulta. Se parte de la necesidad de reconocer las limitaciones de algunos de los estudios y la importancia de redimensionar la investigación y las intervenciones sociales y educativas, ampliar el espectro de comprensión e intervención hacia perspectivas abarcadoras en las cuales cobran importancia, además de factores de orden personal, aquellos de orden social y cultural.<hr/>This article reviews a body of research on peer harassment mode called cyberbullying and its manifestations thorough Internet and social networks. Three thematic areas are introduced into which research has been directed: risk factors, emotional aspects involved in situations of risk, and intervention strategies to prevent complex situations that arise. It is emphasized the need to appreciate the complexity of moral, ethical, legal and educational aspects behind this type of interaction in society and the systemic relationships; those are rooted, reinforced and shaped by adult society. The starting point of this review is the need to recognize the limitations of some of the studies made and the importance of redirect research and those social and educational interventions in this line. It is necessary to broad the spectrum of understanding and intervention to comprehensive perspectives in which personal, social and cultural factors become important.