Scielo RSS <![CDATA[Colombian Applied Linguistics Journal]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-464120220001&lang=en vol. 24 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412022000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The Relationship between Emotional Intelligence, Foreign Language Anxiety, and Demotivational Factors in an English Preparatory Language Program]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412022000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study aims to investigate the relationship between emotional intelligence (EI), foreign language anxiety (FLA), and demotivational factors (DF) at a foundation university in Istanbul, Turkey. 148 B1 (intermediate level) students enrolled in the English preparatory school participated in this study. Data were collected from the Turkish-adapted version of the Emotional Intelligence Quotient Inventory (EQ-i), the translated version of the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS), and the Turkish preparatory school university student demotivational factors towards learning English scale. The findings revealed that the participants were moderately anxious and demotivated in foreign language learning. Moreover, a positive significant correlation was found among EI, FLA, and DF. This study provides pedagogical implications and suggestions for addressing EI, FLA, and DF in English language preparatory programs.<hr/>Resumen El objetivo de este estudio es investigar la relación entre la inteligencia emocional (IE), la ansiedad por la lengua extranjera (FLA) y los factores desmotivación (DF) en una fundación universitaria en Estambul, Turquía. En este estudio participaron 148 estudiantes B1 (nivel intermedio) matriculados en la escuela preparatoria de inglés. Los datos se recopilaron a partir de la versión adaptada al turco del Inventario de Cociente de Inteligencia Emocional (EQ-i), la versión traducida de la Escala de Ansiedad en el Aula de Idiomas Extranjeros (FLCAS) y la escala factores desmotivacionales hacia el aprendizaje del inglés de los estudiantes universitarios de la escuela preparatoria turca. Los hallazgos revelaron que los participantes estaban moderadamente ansiosos y desmotivados en el aprendizaje de idiomas extranjeros. Además, de acuerdo con el principal objetivo del estudio, se encontró una correlación positiva significativa entre EI, FLA y DF en el contexto turco de EFL. El estudio proporciona implicaciones pedagógicas y sugerencias para programas de preparación de idiomas. <![CDATA[Perceptions on Adverbial Mobility in TESOL: A Survey of English Language Teachers in Port Harcourt, Nigeria]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412022000100023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este estudio examinó las percepciones de los profesores de inglés sobre la movilidad adverbial con el fin de determinar hasta qué punto sería preciso afirmar que los adverbios son móviles. El investigador adoptó el Enfoque Lexical, una alternativa a las metodologías tradicionales de enseñanza de lenguas extranjeras basadas en gramática, como marco para el estudio. La confiabilidad del estudio fue demostrado por un valor del alfa de Cronbach de 0,83. El enfoque del estudio fue casi científico, ya que el investigador administró un cuestionario a 50 encuestados que son todos profesores de inglés en Port Harcourt, Nigeria. Los datos obtenidos fueron analizados utilizando el Coeficiente de Correlación de Rango de Spearman. El resumen de las respuestas contrasta la percepción más general de los adverbios y los grupos adverbiales como una categoría altamente móvil que puede colocarse en cualquier posición de la oración sin alterar el significado. Basándose en la opinión de la mayoría de los encuestados en el estudio, el investigador concluyó que percibían los adverbios como restrictivamente móviles y coincidió en que la movilidad presenta desafíos respecto al uso de adverbios por parte de sus estudiantes. El estudio recomendó, entre otras cosas, que los profesores de inglés en contextos TESOL incorporaran el Enfoque Lexical en la enseñanza de adverbios y habilidades de comunicación porque la metodología mejora la fluidez oral y escrita, así como la gramaticalidad.<hr/>Abstract This study examined the perceptions of teachers of English on adverbial mobility in order to determine how far it would be accurate to claim that adverbs are mobile. The researcher adopted the Lexical Approach, an alternative to traditional grammar-based foreign language teaching methodologies, as the framework for the study. The reliability of the study was demonstrated with a Cronbach’s alpha value of 0,83. The study approach was quasi-scientific, as the researcher administered a questionnaire on 50 respondents who are all English language teachers in Port Harcourt, Nigeria. The data obtained were analyzed using Spearman’s Rank Correlation Coefficient. The summary of the responses contrasts the more general perception of adverbs and adverbial groups as a highly mobile category that may be put in any sentential positions without altering meaning. Based on the opinion of a majority of the respondents in the study, the researcher concluded that they perceived adverbs as restrictively mobile and agreed that mobility presents challenges to their students’ use of adverbs. The study recommended, among other things, that teachers of English in TESOL contexts should incorporate the Lexical Approach in teaching adverbs and communication skills because the methodology enhances oral and written fluency as well as grammaticality. <![CDATA[Narratives about Being and Becoming English Language Teachers in an ELT Education Program]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412022000100038&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article presents an analysis of the narratives written by four pre-service English language teachers (PELTs) during the last semester of their undergraduate program. The study aims to understand the constructions related to being and becoming PELTs and the possible contributions that the English language teacher (ELT) education program provided to shape those identities. The narratives were reconstructed from two narrative frames written by the PELTs and their responses to a narrative interview. The results reveal how participants (re)signify their profession from their experiences in the program, the teaching practicum, and other settings. PELTs construct and consolidate their professional identity initially from a technical perspective. However, their experiences and the guidance of some teacher educators transformed their view of education into a more critical and informed perspective. In conclusion, professional identity could potentially be formed and changed based on the experiences provided throughout the PELTs’ education. Considering this, initial English teacher education programs should establish strategies that contribute to this end from the beginning of undergraduate studies.<hr/>Resumen Este artículo presenta un análisis de las narrativas escritas por cuatro profesores de inglés en formación (PELTs) durante el último semestre de su programa de pregrado. El estudio tiene como objetivo comprender las construcciones relacionadas con el ser y el llegar a ser de los PELTs y las posibles contribuciones que el programa de formación en la enseñanza del inglés (ELT) brindó para dar forma a esas identidades. Las narrativas fueron reconstruidas a partir de dos marcos narrativos escritos por los PELTs y sus respuestas a una entrevista narrativa. Los resultados revelan cómo los participantes (re)significan la profesión docente en función de sus experiencias en el programa, la práctica docente y otros entornos. Los PELTs construyen y consolidan su identidad profesional inicialmente desde una perspectiva técnica. Sin embargo, sus experiencias y el acompañamiento de algunos profesores transformaron su visión sobre la educación en una perspectiva más crítica e informada. En conclusión, la identidad profesional se forma y cambia a partir de las experiencias brindadas a lo largo de la formación de los PELTs. Con esto en mente, los programas de formación inicial de docentes de inglés deberían establecer estrategias que contribuyan a este fin desde el inicio de los estudios de pregrado. <![CDATA[La lectura digital en la modalidad blended-learning. Una perspectiva educativa]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412022000100051&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Reading, as a cultural and cognitive activity, is present in the academic processes of children and young people of all educational levels, and particularly, in the blended-learning (b-l) modality. The ability required for reading in print or digital requires a process of training and theoretical-practical schoolwork, guided by teachers; since the ways of reading and approaching texts effectively are not inherent to the human being, it is necessary to learn them. Applying the Systematic Literature Review (RSL) method in a documentary corpus of 43 investigations carried out between 2012 and 2018, this review article presents some trends and characteristics about reading and its digital use in b-learning environments. Among the results, the incidence of Information and Communication Technologies (ICT) in the ways in which schoolchildren read and access information, as well as its mediating role in learning and the interaction of the reader with the text, stand out. However, the development of reading skills is not achieved as a direct consequence of the inclusion of technological resources in the b-l environment, whereby it is required to extend the research spectrum, in this regard, specifically in primary education.<hr/>Resumen La lectura como actividad cultural y cognitiva está presente en los procesos académicos de niños y jóvenes de todos los niveles educativos, en particular, en la modalidad blended-learning (b-l). El dominio exigido para la lectura en impreso o digital requiere de un proceso de formación y trabajo escolar teórico-práctico orientado por los docentes, pues los modos de leer y aproximarse de forma efectiva a los textos no son inherentes al ser humano, de ahí la necesidad de aprenderlos. Aplicando el método de Revisión Sistemática de la Literatura (RSL) en un corpus documental de 43 investigaciones realizadas entre el 2012 y el 2018, este artículo de revisión expone algunas tendencias y características relacionadas con la lectura y su uso digital en ambientes b-l. Entre los resultados se destacan la incidencia de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en las maneras como los escolares leen y acceden a la información, así como su papel mediador en el aprendizaje y la interacción del lector con el texto. Sin embargo, el desarrollo de competencias lectoras no se logra como consecuencia directa de la inclusión de recursos tecnológicos en el ambiente b-l, razón por la cual se requiere ampliar el espectro de investigación, concretamente, en la educación primaria. <![CDATA[Teacher Education for Language Assessment and Testing: Postgraduate Program Evaluation from its Students’ Perspective]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412022000100067&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract A review of research conducted on language assessment teacher education (TE) revealed a lack of studies focused on the participants’ perspective. This work concentrates on the evaluation of an online computer-assisted language assessment and testing (CALAT) TE program offered for four consecutive years. The research was based on a conceptual, multidimensional e-learning evaluation model. The data were obtained from 19 practicing language teachers who attended the MA in Computer-Assisted Language Learning via an online anonymous survey focused on 1) the participants’ engagement; 2) course organization, teaching mode, and materials; 3) course strengths; 4) course aspects most helpful for learning; and 5) course aspects that constituted obstacles for learning. The results indicate the participants’ positive attitude towards the course; they highlighted that their knowledge, skills, and principles had improved, as well as the constructivist instructional design and the organization, teaching modes, and materials of the course, which motivated them and involved them in active interaction and collaboration. The participants also perceived the assessment practices performed during the course in a positive way, which favored their learning and teaching practice within the classroom. The results also include some recommendations for course improvement.<hr/>Resumen Una revisión de investigaciones sobre formación docente (FD) en evaluación de idiomas reveló la ausencia de estudios centrados en la perspectiva del estudiante. Este trabajo se centra en la evaluación de un programa de FD sobre evaluación y pruebas de lenguaje asistidas por computadora (CALAT) realizado en línea y ofrecido durante cuatro años consecutivos. La investigación se basó en un modelo de evaluación conceptual multidimensional de e-learning. Los datos fueron obtenidos de 19 estudiantes de posgrado, que cursaban el Master en Aprendizaje de Idiomas Asistido por Computadora, a través de una encuesta anónima en línea a centrada en (i) el compromiso de los participantes; (ii) la organización, modalidad de enseñanza y materiales del curso; (iii) las fortalezas del curso; (iv) los aspectos del curso más útiles para el aprendizaje; y (v) los aspectos del curso que constituían obstáculos para el aprendizaje. Los resultados indican una percepción positiva de los participantes hacia el curso; destacaron que habían mejorado sus conocimientos, habilidades y principios, al tiempo que destacaron el diseño instruccional constructivista y la organización, la metodología y materiales de enseñanza del curso, lo que los motivó e involucró en interacción y colaboración activas. Los participantes también percibieron positivamente las prácticas de evaluación realizadas durante el curso, lo cual favoreció su aprendizaje y su labor docente en el aula. Los resultados también contemplan algunas recomendaciones para la mejora del curso. <![CDATA[The Influence of Self-Assessment on the English Language Learning Process of Students from a Public University in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412022000100089&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Self-assessment is considered a reliable and valid means to evaluate the effects of both teaching and learning. The lack of research studies concerning self-assessment in the English language teacher education program targeted in this study evidence that no policy determines how learners can self-assess their learning process. Thereupon, we conducted this qualitative-descriptive case study that relies on the principles of postmodern perspectives and constructivist theories that advocate the construction of learner knowledge. The main objective was to determine how self-assessment influences the language learning process of a group of students from the aforementioned ELT education program. To respond to this inquiry, we collected data through the participants’ reflective journals, focus group discussion commentaries, and an interview to analyze their reflections on their English learning process. The results showed a positive response from students towards reflection. According to their comments, self-assessment evaluates more profound aspects of the self, such as autonomy, self-recognition, critical thinking, persistence, and self-efficacy. They also highlighted the role of their first language, reflective journals, and focus group discussions as facilitators to self-assess in-depth and promote collective reflection. Additionally, the study revealed disadvantages such as difficulties in self-recognizing their learning performance and the lack of objectivity and honesty with themselves at the moment of reflecting.<hr/>Resumen La autoevaluación es considerada un medio confiable y válido para evaluar los efectos tanto de la enseñanza como del aprendizaje. La falta de estudios de investigación sobre autoevaluación en el programa de licenciatura en inglés sobre el cual se llevó a cabo esta investigación muestra que no existe una política que determine cómo los estudiantes pueden autoevaluar su proceso de aprendizaje. Por esa razón realizamos este estudio de caso cualitativo-descriptivo que se basa en principios de perspectivas posmodernas y teorías constructivistas que abogan por la construcción del conocimiento de los estudiantes. El objetivo principal fue determinar cómo la autoevaluación influye en el proceso de aprendizaje de un idioma en un grupo de estudiantes del mencionado programa de licenciatura en inglés. Para responder a esta pregunta, recolectamos datos por medio de los diarios de reflexión, comentarios de discusiones de grupo focal y una entrevista a los participantes para analizar sus reflexiones sobre el proceso de aprendizaje del inglés. Los resultados mostraron una respuesta positiva de los estudiantes hacia la reflexión. Según sus comentarios, la autoevaluación examina aspectos más profundos del individuo como la autonomía, el autorreconocimiento, el pensamiento crítico, la perseverancia y la autoeficacia. También destacaron el uso de la lengua nativa, el papel de los diarios de reflexión y las discusiones de los grupos focales como facilitadores para autoevaluarse en profundidad y promover la reflexión colectiva. Adicionalmente, el estudio reveló desventajas como la dificultad de los estudiantes para reconocer su desempeño en el aprendizaje y la falta de objetividad y honestidad con ellos mismos al momento de reflexionar. <![CDATA[EFL Teachers’ Gendered Identity Constructions in their Doings, Sayings, and Relatings]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412022000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article explores a feminist poststructuralist discourse analysis study carried out in a private University in Tunja, Boyacá, Colombia. This study intended to explore the relationship between two EFL university teachers’ pedagogical practices and their gendered identity constructions. Said practices were framed in the practice architectures of doings, sayings and relatings proposed by Kemmis at al. Some classes of the aforementioned teachers were video recorded within a period of two months. Subsequently significant moments framed by the research inquiry were identified from the transcripts of the videoed classes and fragmented in excerpts that were examined using the feminist poststructuralist discourse analysis framework. It was revealed that the practice architectures of doings, sayings, and relatings were sites for and outcomes of teachers’ gendered identity construction. Additionally, teachers’ gendered sayings, doings, and relatings were interweaved, juxtaposed, complemented, and contrasted sites where teachers performed different masculinities and femininities based on their capacities to adapt, resist, contest, and oppose to heteronormative and patriarchal discourses such as gender roles and normative masculine and feminine features. Those gendered constructions were identified as having possible consequences upon students’ English language leaning and gendered identity construction.<hr/>Resumen Este artículo explora un estudio de análisis feminista y posestructuralista del discurso realizado en una universidad privada de Tunja, Boyacá, Colombia. Este estudio pretendió explorar la relación entre las practicas pedagógicas de dos docentes universitarios y la construcción de sus identidades de género. Dichas prácticas fueron enmarcadas dentro de las arquitecturas de práctica docente: acciones, discursos y relaciones propuestas por Kemmis at al. Algunas clases de los profesores mencionados anteriormente fueron video grabadas por un periodo de dos meses. Posteriormente se identificaron los momentos significativos enmarcados en el tema investigativo a partir las transcripciones de las clases, y se fragmentaron en extractos que fueron examinados usando el enfoque de análisis del discurso feminista y posestructuralista. Se reveló que las acciones, discursos y relaciones de los docentes fueron el origen y el resultado de la construcción de sus identidades de género. Igualmente, los discursos, acciones y relaciones generizados de los docentes fueron sitios complementarios, entretejidos, yuxtapuestos y contrastados donde los docentes construyeron diferentes masculinidades y feminidades de acuerdo con sus habilidades para adaptarse, resistir y oponerse a los discursos patriarcales y heteronormativos que incluyen roles de género y características normativas de feminidad y masculinidad. Se identificó que las construcciones de genero de los docentes tenían posibles consecuencias en cuanto al aprendizaje de inglés por parte de los estudiantes y la construcción de sus identidades de género. <![CDATA[Controversial Issues and their Impact on the Construction and Reshaping of EFL Learners’ Habitus]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412022000100119&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The following study aims to explore Bourdieu’s notion of habitus and its shaping and re-shaping through exposure to authentic oral input in an EFL (English as a foreign language) advanced course at a language institute in Chile. This work used podcasts as an EFL teaching strategy, where learners were expected to confront their cultural dispositions. For this study, mental illness was employed as a controversial topic. We used a grounded theory approach and multi-case study design, where we implemented three unstructured interviews in each case along the teaching process. The research generated categories that emerged from the coding process. The results reveal that the EFL learning process and the inclusion of controversial topics can become a subversive form of defying culturally dominant dispositions and enhancing the learners’ probabilities of re-shaping their habitus while learning a foreign language.<hr/>Resumen El siguiente estudio pretende explorar la noción del habitus de Bordieu y su estructuración y reestructuración a través de la exposición a material oral auténtico en un curso avanzado de EFL (enseñanza del inglés como lengua extranjera, por sus siglas en inglés) en un instituto de idiomas de Chile. Este trabajo utilizó podcasts como estrategia de enseñanza de EFL, donde se esperaba que los estudiantes confrontaran sus disposiciones culturales. Para este estudio se emplearon las enfermedades mentales como tema controversial. Utilizamos un enfoque de muestreo teórico y un diseño de estudio de casos múltiples, en el cual aplicamos tres entrevistas no estructuradas a lo largo del proceso de enseñanza para cada caso. La investigación generó categorías que emergieron del proceso de codificación. Los resultados revelan que el proceso de aprendizaje de EFL y la inclusión de temas polémicos puede convertirse en una forma subversiva de desafiar disposiciones culturalmente dominantes y aumentar las probabilidades de que los estudiantes reestructuren su habitus mientras aprenden una lengua extranjera. <![CDATA[De la asistencia a la intervención social: el voluntariado en la construcción de agencias en una escuela bilingüe]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412022000100134&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este estudio tuvo como objetivo investigar el proceso de construcción de agencias con estudiantes que participaron en un programa de voluntariado educativo planteado por un centro escolar bilingüe de español y portugués en la ciudad de São Paulo. Se exponen los resultados del proyecto, que se llevó a cabo a partir de dos indagaciones: ¿qué tipos de agencias se construyen en el curso de voluntariado educativo? y ¿cómo se construyen estas agencias? El corpus de análisis consistió en grabaciones de vídeo y audio, además de documentos escritos sobre las tareas desarrolladas por el grupo. Los datos se analizaron de acuerdo con las categorías enunciativas, discursivas y multimodales, y esto permitió analizar las manifestaciones de contradicciones, así como la toma de decisiones por parte de los participantes. El análisis de los documentos señaló que las reuniones intensificaron las relaciones entre los miembros y que los objetivos alcanzados permitieron la expansión del repertorio en la construcción de agencias activistas críticocolaborativas, relacionales, descapsuladas y transformadoras. De esta manera, fue posible analizar la construcción de nuevas formas de actuar, que hicieron posible (re)significar la vida de la sociedad en la escuela y de la escuela en la sociedad. Asimismo, el estudio produjo reflexiones importantes sobre protagonismo y agencia.<hr/>Abstract This study aimed to examine the agency construction process with students who participated in an educational volunteering program proposed at a bilingual Spanish and Portuguese school in the city of São Paulo. The results of the project are presented, which was carried based on two inquiries: What types of agencies are built in the course of educational volunteering? How are these agencies constructed? The corpus of analysis consisted of video and audio recordings, as well as written documents on the tasks carried out by the group. The data were analyzed according to enunciative, discursive, and multimodal categories, and this allowed analyzing the manifestations of contradictions, as well as the decision-making by the participants. The document analysis indicated that the meetings intensified the relationships among the members, and the achieved objectives allowed expanding the repertoire in the construction of criticalcollaborative activist, relational, non-encapsulated, and transformative agencies. In this way, it was possible to analyze the construction of new ways to act, which made it possible to (re)signify the life of society in school as well as that of school in society. This study also produced important reflections on protagonism and agency.