Scielo RSS <![CDATA[Colombian Applied Linguistics Journal]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-464120180001&lang=en vol. 20 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Colombian Applied Linguistics reaches 20 years of publication]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412018000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Video-Mediated Listening and Multiliteracies]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412018000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Based on the need to explore the incidence of multiliteracies in EFL education, this study presents the ways in which video-mediated listening activities contribute to the construction of new meanings in an EFL setting. This qualitative action research was carried out at a private school from Huila, Colombia with 11th grade students who had difficulties with their foreign language listening skills. Pedagogical interventions involved all students from the course (16 pupils); nonetheless, convenience sampling was used to narrow research data to six participants. Our research objective was to analyze how the construction of meaning was developed through the implementation of video-mediated listening activities under a multiliteracies approach. Findings show that students established interactions with different sources of information provided by the videos that enabled them to create and disclose new meanings derived from their transformed interpretations. The results also shed light on how video-mediated listening activities foster students’ understandings of their own learning processes.<hr/>Resumen Teniendo en cuenta la necesidad de explorar la incidencia del enfoque de multiliteracidades dentro del salón de clase de lengua extranjera inglés, este estudio presenta las maneras en las cuales actividades de escucha video mediadas contribuyen a la construcción de nuevos significados en un escenario de inglés como lengua extranjera. Esta investigación acción cualitativa se llevó a cabo en un colegio privado de Huila, Colombia con estudiantes de grado once, que presentaban dificultades con su habilidad de escucha en lengua inglesa. Las intervenciones pedagógicas involucraron a todos los estudiantes del curso (16 estudiantes); no obstante, se utilizó una muestra de conveniencia para enfocar los datos de investigación a seis participantes. El objetivo del estudio fue analizar cómo se desarrollaba la construcción de significado a través de actividades de escucha video mediadas dentro del enfoque de multiliteracies. Los hallazgos muestran que los estudiantes establecieron interacciones con las diferentes fuentes de información que proveían los videos, permitiendo crear y convenir nuevo significado de la transformación de sus interpretaciones. Los resultados muestran como las actividades video mediadas fomentan el entendimiento de los estudiantes sobre su propio proceso de aprendizaje. <![CDATA[Metaphor recognition in literature by schoolchildren]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412018000100025&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Dada la necesidad de avanzar en la comprensión del reconocimiento de usos metafóricos en niños1 escolares desde una perspectiva psicolingüística del lenguaje en uso que supere la mirada de la psicología del desarrollo, este artículo presenta los resultados de un estudio de reconocimiento de metáforas en textos de literatura infantil. Se tiene como premisa que la metáfora lingüística es un fenómeno de uso del lenguaje y que el análisis de su procesamiento supone considerar los procesos de comprensión textual. El material lingüístico fue tomado de la literatura infantil y se utilizó una tarea de subrayado. Se optó por un diseño ANOVA con dos factores inter-sujeto (comprensión lectora y grado escolar). Los resultados indican avances en el reconocimiento metafórico con el grado escolar y con el nivel de comprensión lectora y una significativa influencia de esta última, sobrepasando en algunos casos a la del grado escolar; así como diferencias importantes en desempeños de niños con el mismo nivel de comprensión lectora. Como conclusión se plantea la relevancia de la comprensión lectora y la importancia de identificar el rol de los diferentes aspectos de ésta en el reconocimiento metafórico.<hr/>Abstract Given the need to advance in the understanding of the recognition of metaphorical uses by schoolchildren from a psycholinguistic perspective of language in use that goes beyond the perspective of developmental psychology, this article presents the results of a study about metaphor recognition by children. The premise is that the linguistic metaphor is a phenomenon of language use and that the analysis of its processing has to take into account the processes of textual comprehension. The linguistic material was taken from children’s literature and participants were asked to underline metaphors. Statistical analysis was made using ANOVA with two inter-subject factors (reading comprehension and school grade). The results indicate advances in metaphorical recognition with school grade and level of reading comprehension and a significant influence of the latter, exceeding in some cases that of the school grade; as well as important differences in performance of children with the same level of reading comprehension. These findings provide evidence about the relevance of reading comprehension but also stress the importance to better identify the role of the different sub-skills involved in reading comprehension in metaphor recognition. <![CDATA[Portuguese and Spanish Teletandem: The Role of Mediators]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412018000100035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El Teletandem es un contexto virtual de aprendizaje de idiomas basado en los principios de autonomía y reciprocidad en el cual dos hablantes colaboran mutuamente a que aprendan sus lenguas maternas o sus idiomas de competencia. Usualmente, las interacciones ocurren en grupos institucionales mediados por un profesor o por un estudiante de postgrado. Este artículo tiene como objetivo describir el papel de los mediadores y el proceso de mediación en Teletandem portugués y español. Estudios previos han analizado que la práctica de Teletandem en el contexto de lenguas muy próximas, como el portugués y el español, presenta algunas especificidades inherentes a la posibilidad natural de existir cierta intercomunicación entre los interactantes (Ramos, Carvalho, &amp; Messias, 2013; Silva-Oyama, 2010). En este caso, es necesario observar más atentamente el proceso de mediación y considerar la relevancia de los aspectos culturales y lingüísticos. Los supuestos teóricos que guían nuestra descripción y discusión se basan en la teoría sociocultural para el aprendizaje de lenguas la cual asume que el proceso de aprendizaje ocurre a través de la interacción entre las personas y el medio ambiente en una relación de cooperación (Vygtosky, 1978). Por su vez, la perspectiva metodológica que ancla este estudio es la teoría fundamentada (Charmaz, 2006), basada en una recolección sistemática de datos que, tras analizados, originan conceptos. El análisis señala que el desarrollo del proceso depende de la participación del mediador en diferentes papeles y sugiere que los principios de autonomía y reciprocidad están directamente relacionados con el proceso de mediación y pueden contribuir a un contexto colaborativo efectivo de aprendizaje de idiomas.<hr/>Abstract Teletandem is a virtual context of learning languages based on principles of autonomy and reciprocity in which two peers collaborate to learn the language of each other. Usually, the interactions occur in institutional groups mediated by a professor or a graduate student. This paper aims to describe the role of a mediator and the process of mediation in Portuguese and Spanish Teletandem. Previous studies have analyzed how the Teletandem practice in the context of very close languages, such as Portuguese and Spanish, presents some inherent specificity related to the natural possibility of certain intercommunication between the interactants (Ramos, Carvalho, &amp; Messias, 2013; Silva-Oyama, 2010). In this case, it is necessary to observe the process of mediation more closely and consider the relevance of cultural and linguistic aspects. The theoretical assumptions that guide our description and discussion are based on sociocultural theory for second language learning and assume that the learning process happens through interactions between people and the environment in a cooperative manner (Vygotsky, 1978). The methodological perspective that anchors this study is grounded theory (Charmaz, 2006), which is based on a systematic collection of data that, after analysis, originate concepts. The reflection corroborates the fact that the development of the process depends on the involvement of the mediator in different roles and suggests that the principles of autonomy and reciprocity are directly related to the mediation process and can contribute to an effective collaborative context of language learning. <![CDATA[Types of listening comprehension promoted in the Chilean EFL textbook Global English]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412018000100049&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo reporta los resultados y reflexiones de un análisis del libro provisto por el Ministerio de Educación de Chile a todos los niveles de 3ro medio en escuelas públicas y subvencionadas del país. El objetivo de este artículo es identificar los tipos de comprensión desarrolla en la sección de comprensión auditiva. En línea con el objetivo, se llevó a cabo un estudio descriptivo cuantitativo, el cual consistió en el diseño y aplicación de un instrumento que permitiese clasificar las actividades de comprensión auditiva según el tipo de comprensión que desarrollaban según la taxonomía de Day y Park (2005). Cuatro expertos aplicaron el instrumento alcanzando un 92,3% de acuerdo. Los resultados muestran que no hay un progreso claro a lo largo del libro, lo cual reduce significativamente las oportunidades de incrementar la percepción de la comprensión auditiva como una habilidad activa y desarrollar la comprensión en profundidad.<hr/>Abstract This article reports the results and reflections of an analysis of the EFL textbook provided by the Ministry of Education of Chile to all 11th graders in public and subsidized schools. The objective of this article is to identify the type(s) of comprehension developed in the listening comprehension section. In order to achieve this, a descriptive quantitative study was carried out which consisted of the design and application of a checklist developed based on Day and Park’s (2005) taxonomy. Four different experts analyzed the textbook reaching 92.3% of agreement. The results show that the there is no clear progress across the units and that the vast majority of the tasks aim at comprehension at the surface level. This indicates a superficial treatment of listening in the textbook, which reduces the opportunities to develop it in depth. <![CDATA[Skype sessions as a way to provide additional oral practice of English university students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412018000100062&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Frecuentemente los profesores de inglés se encuentran con estudiantes con bajo nivel de competencia oral, pero quieren poner en práctica el idioma que están aprendiendo. La falta de oportunidades para usar el idioma dentro del aula sumado a la falta de tiempo y espacios para interactuar con otros fuera del salón de clases genera una situación aún más compleja. Este artículo contiene los resultados de un estudio de investigación el cual fue desarrollado como tesis de grado de la Maestría en Didáctica del Inglés en la Universidad Surcolombiana, el cual busca explorar el impacto del uso de Skype como herramienta complementaria para promover la producción oral en un grupo de estudiantes en una universidad privada en Neiva, Colombia. Cuatro estudiantes de primer nivel de Inglés con un dominio básico del idioma participaron en este estudio. Constructos teóricos tales como Skype en EFL (inglés como lengua extranjera), CMC (comunicación mediada por computador), redes sociales, aprendizaje cooperativo y producción oral en CMC fueron tenidos en cuenta. Las intervenciones pedagógicas en el estudio consistieron en seis video conferencias de Skype entre un profesor-investigador y los cuatro participantes. Para recolectar información, se utilizaron transcripciones de las videoconferencias, notas de campo y diarios de los estudiantes. Los datos recogidos se analizaron mediante métodos cualitativos. Los resultados evidencian que Skype tiene un impacto positivo en el contexto del inglés como lengua extranjera en áreas como el aprendizaje del idioma, interacción social e influencias emocionales.<hr/>Abstract English teachers frequently find students with a low level of oral proficiency but with a strong desire to put the language they are learning into practice. The lack of opportunities, time, and spaces to use the language both inside and outside the classroom to interact with others makes the situation even more challenging. This article was conducted as part of the final thesis in the master’s degree program in English Didactics from Universidad Surcolombiana, and which aimed at exploring the impact of using Skype as a complementary tool to foster oral production in a group of university students in Neiva, Colombia. Participants included four students from the first level of English with a basic command of the language. Theoretical constructs such the use of Skype in EFL, computer-mediated communication (CMC), social networking, cooperative learning, and oral production in CMC were taken into account. The pedagogical interventions in the study consisted of six Skype video-conferences between a teacher-researcher and the four participants. Data collection included video-conference transcripts, field notes, and students’ journals. The data were analyzed using qualitative methods. Findings evidence that Skype has a positive impact on the EFL context in areas like language learning, social interaction, and emotional influences. <![CDATA[Combining the strategies of using focused written corrective feedback and keeping a writing portfolio]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412018000100079&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta un estudio mixto que compara la producción escrita de 60 estudiantes, divididos en tres grupos intactos en un programa de pedagogía en inglés de una universidad del sur de Chile. Se implementaron tres tipos de feedback correctivo escrito indirecto (FCE) y focalizado: el Grupo 1 usó códigos (n = 23), el Grupo 2 recibió una breve explicación gramatical (n = 22); y el Grupo 3 uso el subrayado (n = 15). Se utilizó diseño pre y post test con una intervención de 16 semanas y se entregó FCE en cinco categorías lingüísticas. Durante la clase de escritura existió instrucción explícita sobre gramática y conocimiento de géneros textuales, además de escribir varias versiones de un mismo texto escrito lo que adjuntaban a su portafolio de escritura para visualizar su progreso en el tiempo. Se calculó la frecuencia y desviación estándar de cada error en el pre y post test. Los datos cualitativos se recogieron de grupos focales mediante análisis de contenido. Los resultados muestran que dos de las cinco categorías lingüísticas presentaron una mejora significativa en términos de uso correcto, y existen diferencias entre los tipos de feedback. Las entrevistas indicaron que los estudiantes estaban satisfechos con el sistema del portafolio de escritura porque les permitía evaluar su progreso; valoraban el feedback sistemático y tenían una actitud positiva hacia el proceso de escritura centrado en el proceso y la posibilidad de escribir versiones mejoradas de un mismo texto.<hr/>Abstract This report describes a mixed-methods study comparing the writing performance of 60 EFL students in three intact groups during their first semester of an English undergraduate program at a university in the South of Chile. Three types of focused, indirect written corrective feedback were used: Group 1, coding (n = 23); Group 2, brief grammatical explanation (n = 22); and Group 3, underlining (n = 15). Feedback was given on five targeted linguistic categories. A pre-test was applied before the 16-week treatment took place, as well as a post-test. Students received explicit grammar training and knowledge of genres. Multiple-drafting was used in a writing-portfolio-based class that allowed them to see their progress over time. Frequency and standard deviation of errors (viz., subject omission, spelling, subject verb agreement, capital letters and indefinite articles) were calculated for the pre- and post-test. Qualitative data were collected from group semi-structured interviews and were analyzed using content analysis. Results show that two out of the five linguistic categories (use of capital letters and indefinite articles) improved significantly in terms of accuracy, and there are differences among types of feedback. Interviews indicated that students were satisfied with the writing portfolio system because it allowed them to keep track of their progress. In addition, they valued the systematic feedback and had a positive attitude towards multiple drafting and the writing process approach. <![CDATA[Using Metacognitive Strategies to Raise Awareness of Stress and Intonation in EFL]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412018000100091&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Pocos estudios han analizado el impacto de la conciencia del lenguaje y las estrategias metacognitivas en el contexto del inglés como lengua extranjera. Este estudio cualitativo de investigación acción examinó el impacto de tres estrategias metacognitivas en el reconocimiento y uso de aspectos suprasegmentales como la entonación y el acento en un grupo de 10 participantes, estudiantes de nivel avanzado de inglés en una academia privada. En entrevista preliminar, mostraron desconocimiento del rol comunicativo de los suprasegmentales. Posteriormente se entrenaron en el uso de una estrategia metacognitiva y un aspecto suprasegmental en cada uno de tres ciclos de implementación. Los instrumentos de recolección de datos fueron diarios, grabaciones, y notas de campo de la profesora. Los resultados mostraron que los participantes tomaron conciencia en un proceso triádico que incluyó: un conocimiento metalingüístico, la toma de conciencia de su aprendizaje y la conciencia de sus capacidades. Los resultados del estudio sugieren una revisión de la enseñanza actual de la pronunciación un análisis sobre la implementación del paradigma del inglés como lengua franca en el contexto colombiano.<hr/>Abstract Few studies have analyzed the impact of language awareness and metacognitive strategies for intelligibility in the context of English as an international language. This qualitative action research study examined the impact of using three metacognitive strategies-overviewing, goal setting, and self-evaluating-to raise adult learners’ awareness of stress and intonation at a private language center in Bogotá. Ten participants enrolled in an advanced English course showed lack of awareness of the use of suprasegmentals (stress or intonation) to communicate intelligibly in a preliminary oral interview. The implementation took three cycles each lasting one hour every day for two weeks. During the first week, the participants were trained to use one metacognitive strategy. During the second week, they identified a suprasegmental feature from video or audio input. Finally, they monitored the use of the feature through the strategy they had learned in the first week. Data were collected via learning logs, recorded artifacts, and field notes. The results showed that students raised awareness in a triadic process that involves metalinguistic, learning, and self-awareness. Results may be useful to revisit the current teaching of pronunciation and to provide insights about the use of elements from the lingua franca core in the Colombian context. <![CDATA[Iranian EFL Learners’ Realization of Condolence: An Interlanguage Pragmatics Study]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412018000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este estudio fue un intento de examinar la realización de los estudiantes iraníes del acto de discurso de condolencia en inglés y comparar su realización con los patrones de realización de los hablantes nativos de inglés. El estudio también se interesó en investigar si la realización por parte de los estudiantes iraníes de inglés de la ley del discurso de condolencia está asociada con su nivel de competencia en la segunda lengua. Con este fin, se aplicó una Prueba de Finalización del Discurso a 82 estudiantes universitarios iraníes en inglés. Los participantes fueron divididos en tres niveles de dominio del idioma (niveles elemental, intermedio y avanzado) basados en sus calificaciones en el Oxford Quick Placement Test (OQPT). Para las comparaciones de línea de base, los estudiantes de EFL también recibieron la versión traducida del mismo DCT en persa, y el DCT inglés se administró a 20 hablantes nativos de inglés americano. Los datos fueron analizados con base en el esquema de codificación de Elwood (2004). Los resultados revelaron que los estudiantes iraníes de inglés tenían acceso a las mismas estrategias de condolencia que los nativos ingleses, aunque diferían en las fórmulas semánticas, contenido o formas que adoptaron para formular sus expresiones de condolencia. Además, se encontró que el nivel de competencia en segunda lengua estaba asociado con la realización por parte de los estudiantes iraníes de la ley de discurso de condolencia.<hr/>Abstract This study was an attempt to examine Iranian EFL learners’ realization of the condolence speech act in English and to compare their realization with English native speakers’ (NSs) realization patterns. The study was further interested in investigating whether Iranian EFL learners’ realization of the condolence speech act is associated with their level of L2 proficiency. To this end, a Discourse Completion Test (DCT) was administered to 82 undergraduate Iranian EFL students in English. The participants were divided into three levels of language proficiency (elementary level, intermediate level, and advanced level) based on their scores on the Oxford Quick Placement Test (OQPT). For baseline comparisons, the EFL learners also received the translated version of the same DCT in Persian, and the English DCT was administered to 20 NSs of American English. The data were analyzed based on Elwood’s (2004) coding scheme. The results revealed that Iranian EFL learners had access to the same condolence strategies as English NSs, yet they differed in the semantic formulas, content, or forms they adopted to formulize their condolence expressions. In addition, level of L2 proficiency was found to be associated with Iranian EFL learners’ realization of the condolence speech act. <![CDATA[Promoting Meaningful Encounters as a Way to Enhance Intercultural Competences]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412018000100120&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo tiene como objetivo compartir la experiencia obtenida al impartir un curso que apuntaba al desarrollo de Competencias Interculturales en estudiantes universitarios de una institución Colombiana de educación superior. Temas como las minorías, la identidad nacional y el racismo fueron incluidos en el programa del curso con el fin de sensibilizar a los estudiantes sobre la importancia de la interculturalidad. Con el fin de retratar las percepciones de los estudiantes acerca del curso y su influencia en el desarrollo de las competencias interculturales; se incluyó el análisis de los mensajes individuales y grupales de los estudiantes a los foros virtuales que se proponían semana a semana, además de sus respuestas a una encuesta individual. Los hallazgos sugieren que la interacción con personas procedentes de diversos contextos culturales aumenta la conciencia y la apreciación de la diferencia como un rasgo valioso y particular de la naturaleza humana.<hr/>Abstract This article presents a pedagogical experience in which a course aiming at the development of intercultural competences was taught to university-level students in a Colombian higher education institution. Topics such as minority groups, national identity, and racism were included in the course syllabus in order to raise students’ awareness regarding the importance of interculturality. Data were collected from students’ individual and group posts to the virtual forums proposed every week. In addition, survey responses contributed to determining the influence of the course on the development of intercultural competences. Findings suggest that interacting with individuals coming from various cultural backgrounds increases one’s awareness and appreciation of difference as a valuable and particular asset of human nature.