Scielo RSS <![CDATA[Colombian Applied Linguistics Journal]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-464120160002&lang=en vol. 18 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Self-study research in teacher education</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>"I'm Missing Something"</b>: <b>(Non) Nativeness in Prospective Teachers as Spanish and English Speakers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Rooted in the need to confront the pervasive and harmful effect of the myth of the native speaker and affiliated language ideologies, this article shares the findings of a research study conducted in two public Colombian universities. The study examined participants' self-perceived (non) nativeness as speakers of Spanish and English. Using surveys and interviews within a qualitative approach, the study found that participants perceived themselves as over-empowered in their being native Spanish speakers. Conversely, as speakers of English, most prospective teachers feared the disadvantages of not achieving native-like abilities, but they were confident in their university programs and their previous experience as English users' to achieve their language learning education goals.<hr/>Este artículo que surge de la necesidad de enfrentar los efectos perjudiciales y persistentes del mito del hablante nativo y sus ideologías asociadas, revela sus hallazgos en dos universidades públicas colombianas. Utilizando encuestas y entrevistas en un enfoque cualitativo, se analizó la auto percepción que los participantes tenían de sí mismos como hablantes nativos o no de inglés y español, y como futuros profesores. Se encontró que los participantes se percibían como super empoderados hablantes nativos de español. En contraste, como hablantes de inglés, la mayoría de participantes temían las desventajas de no lograr habilidades similares a las de nativos. Sin embargo, confiaban en sus programas universitarios y su experiencia aprendiendo inglés para lograr sus objetivos de aprendizaje del idioma. <![CDATA[<b>Constrastive Study of Discursive genre in argumentative essays</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los géneros discursivos pueden variar de una cultura a otra (Connor, 2003) y estudios sugieren que los usuarios de una segunda lengua transfieren los patrones de una lengua hacia la otra (Upton and Connor, 2001; Woolever, 2001). Sin embargo, sabemos relativamente poco sobre el proceso de aprendizaje de la estructura genérica del género discursivo valorado de la argumentación por medio de ensayo. Para identificar los modelos utilizados por estudiantes universitarios mexicanos en este género, se analizaron 36 ensayos producidos por dieciocho estudiantes en español y en inglés como segunda lengua. Se analizaron las tesis y reiteración de tesis con referencia al uso del lenguaje de valoración en las mismas (Martin and White, 2005; Martin and Rose, 2007). El marco teórico de la valoración sirvió para identificar usos que cerraban la argumentación (monoglosia) y usos que abrían la argumentación (heteroglosia), a fin de clasificar después las tesis y reiteraciones en cerradas y abiertas. Esta clasificación sirvió para caracterizar cinco estructuras genéricas; 1) tesis cerrada, reiteración en conclusiones; 2) tesis abierta, reiteración cerrada; 3) tesis cerrada, reiteración abierta; 4) tesis abierta, sin postura; 5) tesis cerrada al final, sin reiteración. Se encontró una preferencia para el patrón 2, ‘tesis abierta/reiteración cerrada', utilizado en siete ensayos en español y seis en inglés. Además, se observó una variación considerable en los patrones utilizados, indicando una falta de acuerdo en esta comunidad discursiva acerca de la norma en cuanto a la estructura genérica.<hr/>Discourse genres can vary from one culture to another (Connor, 2003) and studies suggest that second language users tend to transfer patterns from one language to the other (Upton and Connor, 2001; Woolever, 2001). However, we know relatively little about how the highly valued genre of the academic essay is learned. In order to identify generic models used by Mexican university students in argumentative essays, we analyzed 36 exemplar texts produced by 18 students in Spanish and English as a second language. We analyzed the essay thesis and reiteration using appraisal theory (Martin and White, 2005; Martin and Rose, 2007) to classify these segments into the categories open and closed with reference to the language of appraisal used in these textual segments. In appraisal theory, argumentation patterns in which monoglossic language choices predominate close down the possibilities for argument, whereas heteroglossic patterns open up the opportunity for disagreement and, hence, argumentation. This resulted in us being able to assign the category of closed or open to the thesis and reiteration. We used these categories to characterize five generic structures: 1) closed thesis, reiteration in conclusion; 2) open thesis, closed reiteration; 3) closed thesis, open reiteration; 4) open thesis, no position assumed; 5) closed thesis in conclusion. We found a preference for the generic structure 2, ˜open thesis, closed reiteration', which occurred in seven of the essays in Spanish and six in English. Notably, we observed a high degree of variability in the patterns used indicating a lack of agreement in this community with regard to the norm for generic structure. <![CDATA[<b>The Effect of Communicative Activities on EFL Learners'Motivation</b>: <b>A Case of Students in the Amazon Region of Ecuador</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study sought to shed light on the relationship between communicative activities and their impact on students' motivation to learn English as a Foreign Language (EFL). A total of 180 senior high school learners (86 male and 94 female) and 8 EFL teachers in a town of the Amazon region of Ecuador completed a questionnaire. A sample of these students and all of the teachers participated in a face-to-face interview. Both instruments were applied to obtain data concerned with use of communicative activities in the classroom and their relation with motivation. The data gathered was analyzed using a mixed-method approach, comprising quantitative and qualitative methods. Results showed that students and teachers believe that communicative activities are motivating. Furthermore, students feel highly motivated when participating in communicative activities because these enhance their fluency, pronunciation, and performance in the use of English in a realistic and enjoyable way since students are confident when they help each other during interaction in activities.<hr/>El presente estudio pretende determinar la relación entre las actividades comunicativas y su impacto en la motivación de los estudiantes para aprender inglés como lengua extranjera. Para el efecto participaron 180 estudiantes de bachillerato (86 hombres y 94 mujeres), así como 8 docentes de inglés de una localidad de la región amazónica del Ecuador, quienes completaron un cuestionario; además, una muestra de los estudiantes y todos los docentes fueron entrevistados. Tanto la entrevista como la encuesta fueron aplicadas con la finalidad de obtener información acerca de las actividades comunicativas utilizadas en el aula y su relación con la motivación. Los datos obtenidos fueron analizados utilizando una combinación de métodos cuantitativos y cualitativos. Según los resultados, tanto docentes como estudiantes consideran que las actividades comunicativas son motivadoras. Adicionalmente, los estudiantes se muestran altamente motivados cuando participan en actividades comunicativas porque estas desarrollan su fluidez, pronunciación y desenvolvimiento en el uso del inglés en un ambiente real y ameno ya que los estudiantes se sienten más confiados cuando se ayudan entre ellos al interactuar en las actividades. <![CDATA[<b>Design, implementation and evaluation of teaching practices in a Bachelor program with emphasis in English</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se identifican los desafíos de una integración disciplinar en los espacios dedicados a la práctica docente de un programa de licenciatura que declara la interdisciplinariedad como enfoque curricular. Mediante el seguimiento de un modelo de investigación acción mixto y sustentado en la teoría de autoevaluación curricular (Palos, 2000 Posner, 2004; Martinello & Cook, 2000), el diagnóstico revela la falta de articulación entre teoría y práctica. El proceso de la investigación permite, por un lado, valorar cómo profesores, estudiantes y administrativos asumen la interdisciplinariedad en el proceso de formación docente y, por otro, construir como resultado unos lineamientos interdisciplinarios orientados a favorecer las relaciones entre campos de formación para dar coherencia y validez a los núcleos problémicos. Los resultados sugieren que las intervenciones curriculares posteriores basadas en la implementación de lineamientos interdisciplinarios ofrecen un marco de participación más activo de docentes y estudiantes para la autoevaluación y solución de problemas específicos.<hr/>This article identifies the challenges lived in an attempt to a disciplinary integration in the subjects dedicated to teaching practice of a Bachelor of Arts in Education. This B.A. program declares an interdisciplinary curriculum. Through a model of mixed action research, supported on the theory of curriculum evaluation (Palos, 2000; Posner, 2004; Martinello y Cook, 2000), the diagnosis reveals a lack of articulation between theory and practice; a break- up between what is declared in the official curriculum towards the interdisciplinary relationships between fields of training and what happens in practice. That is, a disconnection on the horizons of training in teaching practices and problems in its direction and guidance. The research process allows, on the one hand, assessing information about how teachers, students and administrative assume interdisciplinarity in the process of teacher education. On the other hand, the process permitted to provide some guidelines aimed at encouraging interdisciplinary relationships among fields of training as a result. Those guidelines attempt to give coherence and validity to the problematic nucleus. Findings suggest that curriculum interventions based on the implementation of those guidelines provide a framework for more active participation of teachers and students to self-assessment and solution of specific problems. <![CDATA[<b>Fostering EFL learners' literacies through local inquiry in a multimodal experience</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Addressing students’ social reality through the exploration of community inquiries in the English language class can create learning environments for developing students’ language and literacies. This paper addresses the ways in which community inquiries create opportunities for students to explore social and cultural issues in their neighborhoods using multimodality. It discusses the role community inquiries play in the development of literacy practices of a group of 10th graders in their EFL class. This descriptive qualitative project carried out at a public institution in the south of Bogotá, Colombia involved 40 participants. The goal of the project was to transform the way students relate to the community in order to create local knowledge. Data was collected through videotape recordings of students’ presentations, teacher’s journal, students’ interactions on Facebook, and students’ blogs over a two-year period. The findings reveal that teachers and students enacted a critical pedagogy through an inquiry curriculum that explored community issues and allowed participants to become inquirers of their own realities. Students’ language learning was evident in multimodal texts in English in their blogs, in the use of EFL in their oral presentations, and in their comments in response to peers on Facebook and their blogs.<hr/>Abordar la realidad social de los estudiantes a través de la exploración de investigaciones en su comunidad en la clase de inglés permite crear ambientes de aprendizaje para desarrollar múltiples prácticas de lectura y escritura. Este artículo aborda la pregunta de quéformas las indagaciones sobre la comunidad crean oportunidades para que los estudiantes exploren aspectos sociales y culturales de sus barrios usando la multimodalidad. También discute el rol que las investigaciones de comunidad juegan en el desarrollo de prácticas de lectura y escritura de un grupo de estudiantes de grado 10 en su clase de inglés como lengua extranjera. Este proyecto es descriptivo y cualitativo y fue desarrollado en una institución pública en el sur de Bogotá, Colombia e involucró 40 participantes. La meta del proyecto fue transformar la manera como los estudiantes se relacionaron con la comunidad para crear conocimiento local. La información fue recolectada a través de grabaciones de las presentaciones de los estudiantes, el diario del profesor, las interacciones de los estudiantes en Facebook y el blog de los estudiantes en un periodo de dos años. Los hallazgos revelan que los profesores y los estudiantes promulgaron una pedagogía crítica a través de un currículo basado en indagación que explora asuntos de la comunidad y permite que los participantes se conviertan en investigadores de sus propias realidades. El aprendizaje de lengua extranjera de los estudiantes fue evidente en los textos multimodales en inglés, en sus blogs, y en el uso del inglés, en presentaciones orales y en sus respuestas y comentarios a sus compañeros en Facebook y en el blog. <![CDATA[<b>Second Language Acquisition in a study abroad context</b>: <b>Findings and research directions</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en The idea that living or studying in the target language country is essential in order to improve linguistic knowledge and understand its culture is widespread. Since the 1980s, a large amount of research has been conducted in order to describe empirically the linguistic benefits gained from the study abroad context. However, over the last decade researchers have expanded research fields and studied important aspects such as the development of intercultural competence and the influence of extra-linguistic factors during study abroad. The aim of this paper is to present a review and synthesis of the most relevant research projects undertaken during the last decade, highlight the different research lines that have been recently utilized, and comment on their findings. This paper also proposes new research directions that could allow us to understand the deeper complexities of the study abroad learning context.<hr/>La idea de que es imprescindible estudiar en un país hablante de la lengua meta para poder llegar a dominarla estámuy extendida. Desde los años ochenta se han realizado un gran número de investigaciones con el objetivo de describir de manera empírica la influencia real de las estancias en el extranjero en el conocimiento lingüístico. Pero en la última década se han abierto nuevas líneas de investigación que estudian otros aspectos relevantes como el desarrollo de la competencia intercultural y la influencia de factores extralingüísticos que pueden influir en el aprendizaje de lenguas en el extranjero. El objetivo de este artículo es presentar una revisión y síntesis de los trabajos más relevantes que se han llevado a cabo en la última década, mostrando las diferentes líneas de investigación que se han ido abriendo recientemente y discutiendo sus resultados. Se proponen también nuevas líneas de investigación que podrían ayudarnos a comprender mejor los distintos factores que influyen en el proceso de aprendizaje de lenguas en el extranjero. <![CDATA[<b>Elite bilingual education in Brazil</b>: <b>an applied linguist's perspective</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper (i) presents the current globalized multicultural context, which supports the interest in the area, and relates its connection with bilingual education; (ii) discusses and problematizes bilingual education in Brazil from the perspective of applied linguistics and (iii) analyzes research and activities carried out in the Brazilian context. Having as a starting point Brazilian bilingual school curricula, texts taken from websites of bilingual schools, and materials related to these schools’ language allocation provided by publishers, this study analyses the type of bilingualism aimed at these schools and the type of bilingual education implemented. We also analyzed the research conducted in the area through the abstracts from the communications presented in conferences, articles and thesis in which bilingual education was the theme to identify the conception used. We adopt the theoretical framework followed by applied linguists such as Abello-Contesse (2013), Hornberger (1991, 2000), García (2009), and García and Wei (2014), which challenges monolingual conceptions of languages and monoglossic types of bilingual education. The results point to the fact that all the curricula and related materials analyzed from these schools reveal a monoglossic view of language. As for the research produced at universities, the vast majority of these productions have heteroglossic views of language as a theoretical background. Therefore, although heteroglossic views of language have been studied and discussed in the university, these discussions and findings are far from the reality of the schools in Brazil.<hr/>Vivimos un momento histórico en el que la superdiversidad crea una composición y abundancia de importantes variables que afectan dónde, cómo y con quién conviven las personas. En este escenario, el tema de la educación multilingüe en diferentes países se intensifica y la creación de escuelas bilingües de elite también. En el presente artículo (i) presentamos el contexto multicultural de globalización actual, compatible con el interés en la región, y una discusión de su conexión con la educación bilingüe; (ii) discutimos y problematizamos la educación bilingüe en Brasil desde la perspectiva de la lingüística aplicada y (iii) abordamos los enfoques de investigación y las actividades llevadas a cabo en el contexto brasileño, así como algunos investigadores e instituciones involucrados en el tema. Tomando como punto de partida programas escolares bilingües brasileños, textos de páginas web de escuelas privadas bilingües y materiales relacionados a la asignación de idiomas en escuelas bilingües proporcionados por los editores, este estudio analiza el tipo de bilingüismo destinado a estas escuelas y el tipo de educación bilingüe implantado. Analizamos también investigaciones en el área a través de los resúmenes de las conferencias, artículos y tesis en las que la educación bilingüe fue el tema para identificar los conceptos utilizados. Adoptamos el marco teórico seguido por los lingüistas aplicados como Abello-Contesse (2013), Hornberger (1991, 2000), García (2009) y García y Wei (2014), que desafía las concepciones monolingües de idiomas y tipos monoglósicos de educación bilingüe. Por último, se identificaron algunas omisiones en las encuestas nacionales correlacionadas a las internacionales. <![CDATA[<b>Olowalu Review</b>: <b>Developing identity through translanguaging in a multilingual literary magazine</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en With the current trends in our globalized society, there is a clear increase in multilingualism; however, the understanding of multilingual identity and policy towards education stays relatively the same. Recent investigation in multilingualism in the US has shed light on the positive impacts of alternating policy in language education with regard to a greater understanding of how translanguaging and identity impact the language learner and language learning policies (García & Wei, 2013). The following article describes the development of an online multilingual literary magazine, Olowalu Review, that aimed to provide English language learners in an English-only language policy with a space to translanguage. Thus, having the opportunity to develop and express their multilingual identities. Goals and the development of the magazine are described in terms relating to current multilingual theory. While the outcomes and findings reveal how Olowalu Review enabled multilinguals to foster and exercise multilingual identities and skills, raise multilingual awareness, and act as an important multilingual artifact through an analysis of written submissions and interviews with authors. Pedagogical implications are discussed to empower language teachers, learners, or artists to develop the same or similar project for their own local, national, or global community.<hr/>Con las tendencias actuales en nuestra sociedad globalizada, vemos un aumento en el multilinguismo; sin embargo, el entendimiento de la identidad y la política multilingü hacia la educación se mantiene relativamente igual. Investigaciones recientes en multilingüismo en los EE.UU. ha arrojado luz sobre los impactos positivos de la alternancia política en el lenguaje educativo con respecto a un mayor entendimiento en cómo el translanguaging y la identidad impactan al estudiante de idiomas y las politicas de aprendizaje de idiomas (García y Wei, 2013). El siguiente artículo describe el desarrollo de una revista literaria multilingü en línea, Olowalu Review, la cual tuvo como objetivo proporcionar a los estudiantes de inglés en un inglés único de política lingüística en un espacio para translanguage. De esta manera tener la oportunidad de desarrollar y expresar sus identidades multilingüs. Las metas y el desarrollo de la revista se describieron en términos relativos a la teoría multilingü actual. Si bien los resultados y hallazgos revelan cómo Olowalu Review se habilitó multilingü para fomentar y ejercer las identidades y habilidades multilingüs, aumentar el conocimiento multilingü y actuar como un importante artefacto multilingü a través de un análisis de las comunicaciones escritas y entrevistas con los autores. Las implicaciones pedagógicas se discutieron para permitir a los profesores de idiomas, estudiantes o artistas desarrollar el mismo o un proyecto similar para su propia comunidad local, nacional o global. <![CDATA[<b>A Cognitive Approach to L2 Reading Comprehension and the Limits of Description</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article sets out to assess the impact of the descriptive trend in the field of cognitive and metacognitive strategies and L2 reading comprehension. It does so with the intention of determining what the descriptive trend has contributed and what aspects of the field remain underserved. This assessment is carried out by tracing the roots of cognitive approaches in this field, identifying the components of descriptive research, and looking at representative samples and their contributions. The results of this analysis show that the kind of descriptive research that is most prevalent in the field has perhaps reached a saturation point, that it now offers only limited utility to teachers of reading comprehension, and that some excesses in the field may in fact be detrimental to the population that it looks to serve. The possible impact of these findings and suggestions for alternative avenues of future research that can complement the advances that have been made are discussed.<hr/>Este artículo busca evaluar el impacto de la tendencia descriptiva en el campo de las estrategias cognitivas y metacognitivas y la comprensión lectora L2. Esto se hace con la intención de identificar los aportes de la tendencia descriptiva y aquellos aspectos del campo que han sido desatendidos. Para este fin, se realiza un rastreo de las raíces de los enfoques cognitivos en este campo, se identifican los componentes de la investigación descriptiva, y se consideran algunos ejemplos representativos y sus aportes. Los resultados de este análisis muestran que el tipo de investigación descriptiva que es más común en el campo tal vez haya alcanzado su punto de saturación, que ahora ofrece sólo una utilidad limitada para los profesores de comprensión lectora, y que algunos excesos en el campo pueden ser de hecho perjudiciales para la población que desea servir. Se discute el posible impacto de estas conclusiones y se proponen algunas sugerencias de caminos alternativos de investigación que puedan complementar los logros ya realizados. <![CDATA[<b>Challenges in a Curriculum Building for Adults</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se describe el proceso participativo de renovación curricular de un programa de inglés para adultos, el cual apuntó a la construcción de un currículo más pertinente. Para este efecto, los diseñadores de la propuesta se apoyaron en algunos principios de un currículo práctico, currículo crítico y de un currículo participativo. Los resultados del proceso de construcción curricular sugieren, primero que, para que un programa de lenguas para adultos sea efectivo, la propuesta curricular debe estar articulada a las necesidades e intereses de los estudiantes adultos. Segundo, la propuesta debe tener una clara conceptualización teórica y metodológica que sustente los procesos que se desarrollan al interior del programa. Tercero, la propuesta curricular debe plantear actividades que se asemejen a aquellas que los adultos deben desarrollar en su vida diaria. Cuarto, la implementación de la propuesta curricular debe estar apoyada por un programa de acompañamiento y desarrollo profesional docente. Finalmente, se sugiere que para lograr un currículo pertinente es indispensable contar con el apoyo financiero y logístico de la administración del programa, así como con el compromiso y actitud positiva de los docentes frente al cambio.<hr/>In this article we describe the experience of a group of English teachers in charge of the curriculum renewal of an English program for adults. With the purpose of creating a relevant curriculum, the designers drew on principles for, a practical curriculum, the critical curriculum, and the participatory curriculum. Results from this experience suggest that in order for a language program to be effective, its curriculum should be relevant; that is, the curriculum should take into account the needs and interests of adult students. Second, the curriculum proposal should have a clear theoretical and methodological conceptualization that supports the processes that take place within the program. Third, the curriculum proposal should put forth tasks that resemble activities that adults carry out in their daily lives. Fourth, the implementation of the curriculum proposal should be supported by a teacher development and mentoring program. Lastly, we argue that in order to achieve a relevant curriculum, it is necessary to have the financial and logistics support from the program administration, as well as the teachers’ commitment and positive attitude towards change. <![CDATA[<b>Design of textbooks for teaching English</b>: <b>a curriculum Proposal</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo se presenta la experiencia de innovación sobre la publicación de libros para enseñanza de inglés, nivel primario y secundario, con temas de la cultura de la región de Tarapacá en el norte de Chile. Se aborda e intenta resolver una carencia evidente que tienen los libros utilizados hoy en día en enseñanza de inglés en nuestro país, por la poca inclusión de temas de la cultura regional y la diversidad que existe en Chile. Se describe el sustento teórico que avala esta innovación docente y la metodología de trabajo que ha permitido publicar cinco libros desde el año 2009 al 2014. A su vez, se explica cómo han sido distribuidos los textos en colegios, capacitado a los profesores de inglés de la región y las proyecciones que tiene el proceso en su conjunto.<hr/>This article presents the development of research and innovative teaching projects that include the publication of five books for English teaching at elementary and secondary school level with themes of the regional culture in northern Chile. It addresses and attempts to fill a deficit regarding the limited number of topics related to regional culture in books being used in Chile to teach English. The theoretical foundation and methodological work that supports this line of research and educational innovation are presented. This has allowed the publication of five books between the years 2009 and 2014. Finally, it is explained how the books have been distributed in schools, the teacher training stage in the region, and projections of the whole process.