Scielo RSS <![CDATA[Folios]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-487020110001&lang=pt vol. num. 33 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>About new techno-social networks</b>: <b>political and educational emergencies</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702011000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo es producto de las reflexiones devenidas de una investigación cualitativa realizada en Colombia, con colectivos contraculturales que usan intensivamente tecnologías de la información y la comunicación. Se analizan los hallazgos en relación con nuevas formas de compartir y diseminar conocimientos, y novedosas formas de organización social y política que configuran una práctica social educativa expandida. Dicha prácticas tecnosociales se observan como potenciales formas de resistencia a modelos homogeneizantes y dominantes de la cultura y la política, y muestran formas alternativas de comunidad y de creación de conocimientos. Sin embargo, es una novedad que se observa en tensión con las ambiguas expresiones de poder y desigualdad que, en distintos niveles, conviven en estos colectivos.<hr/>This article is based on a qualitative research done with five countercultural groups in Colombia, which intensively use information and communication technologies. The results are analyzed in relation to new ways to share and disseminate knowledge and new forms of social and political organization. They are comprehended as an expanded social educative practice. These technosocial practices are considered as ways of being resistant against dominant and homogenizing political and cultural models. They also show alternative forms of community and knowledge. Nevertheless, it is a novelty observed in relation to the power and inequality that exist in those collectives. <![CDATA[<b>ICT in the professional development of EFL teachers</b>: <b>perceptions and challenges</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702011000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article summarizes and analyzes the findings of one aspect of a research project that explored a proposal mediated by ICT, for the professional development of a group of teachers of English. The general objective of the project was to analyze the effect of the proposal on the development of the listening skills, Intercultural Competence, and professional development itself of a group of sixteen English teachers from several public schools in Bogotá. One part of the study focused on the teachers' perceptions of the proposal. The other one deals with the aspects that could possibly have an influence on the implementation of the proposal on the daily teaching practice of the participants. The data were gathered through surveys, interviews, and logs, which evidenced that even though teachers value the proposal for its meaningfulness and usefulness, they face various kinds of difficulties and tension in its application.<hr/>Este artículo resume y analiza los resultados de un aspecto de la investigación centrada en la exploración de una propuesta de desarrollo profesional mediada por herramientas de las TIC para docentes de inglés. El proyecto tuvo como objetivo general analizar los alcances de la propuesta de formación en el desarrollo de la habilidad de escucha y de la competencia intercultural y en el desarrollo profesional mismo de un grupo de dieciséis docentes de varios colegios públicos de Bogotá. Una parte del proyecto indagó por las percepciones de los docentes sobre la propuesta y sobre aspectos que pudieron influir en la implementación de la misma en sus prácticas pedagógicas cotidianas. Los datos se recopilaron a través de encuestas, entrevistas y logs que revelaron que los docentes, aunque valoraron la propuesta como significativa y útil, enfrentan diversos tipos de dificultades y tensiones en su aplicación. <![CDATA[<b>The terms of computing and the Internet in four Spanish-speaking countries</b>: <b>an sketch of an outreach strategy</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702011000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo se focaliza en el léxico informático y, específicamente, en el relacionado con la Internet. El objetivo es realizar una descripción, desde la pragmática, de este tipo de léxico, centrándonos en la estrategia de divulgación consistente en la presentación, por parte del enunciador, del sentido de los términos. Para ello se partió de fuentes lingüísticas tomadas de la misma Internet, que representan a cada uno de los países seleccionados -Chile, Guatemala, Cuba y España- tanto desde el medio institucional (páginas universitarias) como desde el divulgativo (prensa digital).<hr/>This essay focuses on the computing vocabulary, specifically vocabulary related to the Internet. The aim is to describe, out from the pragmatics, this vocabulary; we will focus on a strategy of popularization consisting on the presentation, from the enunciator, of the meaning of the terms. For this reason we take linguistic sources on the Internet that represent each one of the selected countries (Chile, Guatemala, Cuba and Spain) both from institutional field (university web pages) and massive media (digital press). <![CDATA[<b>Collective action and popular education</b>: <b>contributions for emancipatory knowledge</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702011000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El texto recoge los planteamientos expuestos en el Congreso Internacional Vecindades y Fronteras en abril de 2010, en Bogotá. Acogiendo los referentes centrales expuestos por B. De Sousa en su empeño por renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social, el artículo presenta una reflexión acerca de la invención y actualización de un conocimiento emancipatorio desde la acción colectiva que emprenden los movimientos sociales en el contexto de América Latina. De igual manera, es de su interés destacar algunas relaciones y retos que se establecen entre los movimientos sociales y los procesos de educación popular, respecto a la necesidad de potenciar una pedagogía crítica de la traducción cultural que propicie el diálogo y el intercambio de una ecología de los saberes entre los movimientos sociales, las ONGs y los científicos sociales, generando espacios de aprendizaje colectivo que revitalicen las acciones sociales y las redes locales y globales de conocimiento orientado hacia la trasformación social.<hr/>The text includes the issues outlined in the International Congress of Neighborhoods and Borders in April 2010 in Bogotá. Welcoming the central referents presented by B. De Sousa in their efforts to renew critical theory and reinvent social emancipation, the article presents a reflection about the invention and gives an update of an emancipatory knowledge from the collective action undertaken by social movements in the Latin American context. Similarly, it is of interest to highlight some relationships and challenges that arise between social movements and processes of popular education on the need to promote critical pedagogy of cultural translation that promotes dialogue and exchange of an ecology of knowledge between social movements, NGOs and social scientists, generating collective learning spaces to revitalize the social actions and the local and global networks of knowledge-oriented social transformation. <![CDATA[<b>The turn towards the past. Reflections on its nature and impact</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702011000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las ciencias sociales han experimentado, desde mediados del siglo XX, varios giros epistemológicos, culturales y políticos en la forma de producir el conocimiento social. Sin lugar a dudas, los de mayor impacto han sido el "giro lingüístico" y el "giro cultural". En este artículo reflexionamos, sin embargo, sobre el "giro hacia el pasado" que ocurre en el último cuarto del siglo XX. Éste giro repercute en el procesamiento y trámite del pasado, además de situar en la escena pública una preocupación cultural y política por el recuerdo, el olvido y la memoria en las sociedades occidentales.<hr/>The social sciences have experienced since the mid-twentieth century several turns epistemological, cultural and political in way to produce social knowledge. Undoubtedly, the most impact was the "linguistic turn" and the "cultural turn". In this article we reflect, however, about the "turn toward the past" that occurs in the last quarter of the twentieth century. This turn affects the processed and handling of the past as well as placing on the public stage a special cultural and political concern by remembrance, forgetfulness and memory in Western societies. <![CDATA[<b>Remembering together</b>: <b>Challenges of memory in education</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702011000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La concepción de memoria analizada desde dos perspectivas, una psicológica y otra como proceso colectivo, y teniendo en cuenta la influencia por la introducción de tecnologías en el contexto cotidiano, deja entrever que la educación adquiere un papel importante al formar el puente que comunica estas instancias, pues ellas hacen parte de la construcción de identidades y subjetividades en nuestros días. Por ello, el siguiente artículo propone analizar estas casi antagónicas concepciones sobre la memoria y sus implicaciones teóricas y metodológicas -más no didácticas- en la educación.<hr/>The conception of memory analyzed from two perspectives, one of these being psychological and the other one being a collective construction, and taking into account the influence of new technologies that exist in our current context, shows that education has a very important role because it is considered to be the bridge between these two conceptions, as both of them are essential parts of identity and subjectivity construction today. As a result, the purpose of the following article is to analyze these two points of view about memory and its methodological and theoretical implications in education. <![CDATA[<b>Political Discourse Analysis</b>: <b>Dialogue between Language Sciences and Political Sciences</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702011000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el Análisis Político del Discurso confluyen elementos conceptuales de múltiples procedencias, puestos en diálogo con la vida política cotidiana, en la dirección de alcanzar cotas más altas en la comprensión de las problemáticas del ejercicio del poder y de la vida en comunidad. El presente trabajo inicia un acercamiento a dos casos de la vida colombiana, a la luz de estos presupuestos teóricos.<hr/>In the Political Discourse Analysis, multiple conceptual elements from different sources come together and are put in interaction with everyday political life. This is done in order to have a deeper and comprehensive understanding of the problems that come with the exercise of power and life in a community. This paper presents an initial analysis of two Colombian everyday political life, base on the theoretical principles. <![CDATA[<b>Grammar and grammars</b>: <b>between formalism and functionalism</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702011000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se presentan las distintas nociones que tiene el término gramática, desde la perspectiva prescriptiva, referida al sistema organizativo de la lengua, reglas y principios que intervienen en la construcción de palabras, frases y oraciones; pasando por la no prescriptiva, de orientación científica, que estudia sistemáticamente las palabras, sus clases, posibles combinaciones, relaciones y significados que puedan atribuírseles; hasta llegar a la relacionada con los enfoques lingüísticos específicos, o cada teoría o modelo de análisis que se ha propuesto para abordar un sistema verbal. Es a partir de la inmersión en esta última acepción que se estudian los presupuestos básicos de los programas formalista y funcionalista. El primero de ellos es utilizado por la gramática como un aparato formal de descripción y explicación con el que se busca aclarar la capacidad de la mente humana para producir y comprender expresiones verbales, sin tener en cuenta factores no verbales, mientras que el segundo hace énfasis en la función comunicativa de las lenguas, de forma que la gramática queda subordinada a factores extralingüísticos.<hr/>In this work the different concepts that the word grammar has are presented, from the prescriptive perspective, referred to the organizational system of the language, rules and principles involved in the construction of words, phrases and sentences; passing through non-prescriptive perspective, which has a scientific orientation that studies the words systematically, their kinds, combinations, relations and meanings that may be assigned to them; up to that related to specific linguistic approaches, or every theory or model of analysis that has been proposed to address a verbal system. It is from this latter conception that the basic assumptions of formalist and functionalist programs are. The first one as a formal unit of description and explanation in grammar which seeks to clarify the human mind's ability to produce and understand utterances, regardless of nonverbal factors, while the latter emphasizes in the communicative function of language, so that grammar is subject to extralinguistic factors. <![CDATA[<b>De las prácticas sociales de referencia a las prácticas en el espacio escénico pedagógico</b><sup><a href="#num1">1</a></sup>: <b>la construcción del rol docente</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702011000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Dentro del marco de formación de formadores en artes escénicas surge actualmente la problemática de las relaciones entre los referentes de los formadores, basadas en el teatro como práctica profesional (formación en teatro) y el teatro como herramienta de desarrollo del sujeto (formación a través del teatro). La formación de formadores emerge como el catalizador de tensiones que se generan entre dos visiones institucionales diferentes, donde el punto de encuentro se centra en la tradición de la enseñanza teatral en tanto modelo de la práctica cultural y su transmisión. En el marco de este trabajo exploramos los elementos de tensión que aparecen en el ámbito de las prácticas pedagógicas de docentes en formación. El dispositivo universitario de formación deviene aquí como un campo de investigación privilegiado para estudiar los procesos de transferencia/transformación de las prácticas de enseñanza de teatro (Aslan, 2005), que además son confrontados con las condiciones y necesidades específicas del público (y del proyecto) escolar (Page, 2006).<hr/>Dans le cadre du programme de formation de formateurs en arts dramatiques émerge actuellement la problématique des rapports entre les référentiels des formateurs, basés sur le théâtre comme pratique socioprofession-nelle (formation au théâtre) et ceux basés sur le théâtre comme instrument de développement de la personne (formation à travers le théâtre). La formation d'enseignants sert de catalyseur des tensions qui se génèrent entre deux visées institutionnelles différentes, dont les liens se jouent actuellement sur la base des traditions de l'enseignement théâtral en tant que modèle de la pratique culturelle et de sa transmission Dans le cadre de ce travail nous cherchons à explorer les éléments de tension qui émergent dans le cadre des pratiques pédagogiques des enseignants en formation. Le dispositif de universitaire formation devient ici un champ de recherches privilégié pour étudier les processus de transfert/transformation des pratiques d'enseignement théâtrales (Aslan, 2005) lorsqu'elles sont confrontées aux conditions et besoins spécifiques du public (et du projet) scolaire (Page, 2006) <![CDATA[<b>Approaches at the study of passion in Jorge Luis Borges' work. Doubt and hopelessness in <i>El Muerto</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702011000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga dos pasiones -duda y desesperanza- en el cuento El Muerto, perteneciente al libro El Aleph, de Jorge Luis Borges. Partiendo de las propuestas de Paolo Fabbri y Aljirdes Greimas, queremos mostrar cómo las pasiones se encuentran patentes en esta obra borgeana particular. Para ello, nos hemos servido de la metodología de Greimas sobre estructuras actanciales y modales, que son un elemento primordial para determinar cómo se manifiesta una pasión en el plano textual.<hr/>The following work investigates two passions -doubt and hopelessness- in the tale El Muerto, which belongs to the book El Aleph by Jorge Luis Borges. Our theoretical framework is Paolo Fabbri's and Aljirdes Greimas' works about passion and narrativity theory. In order to do this, we have used Greimas' methodology on actantial model, which is a fundamental component to determine how a passion is declared in the textual level.