Scielo RSS <![CDATA[Psicogente]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-013720230002&lang=en vol. 26 num. 50 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Psychological distress and psychopathological symptoms in recovered COVID-19 patients]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372023000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Objetivo: El objetivo del estudio fue evaluar el malestar psicológico y los síntomas psicopatológicos en pacientes recuperados de COVID-19. Se trabajó con metodología mixta, cuali-cuantitativa. Método: Participaron del estudio 131 adultos de entre 21 y 76 años (68,7 % habían padecido COVID- 19), quienes completaron un cuestionario personal y el Inventario de Síntomas de Derogatis Revisado [SCL-90-R]. Adicionalmente se efectuaron 10 entrevistas semi-estructuradas en pacientes recuperados de COVID-19 que debieron hospitalizarse a causa de la enfermedad. Resultados: Los resultados indicaron que los participantes recuperados de COVID-19 reportaban mayores niveles de malestar y síntomas psicopatológicos luego de su recuperación, en comparación con los participantes que no contrajeron la enfermedad. Se encontraron diferencias estadísticamente significativas (p &lt; 0,05) para casi todos los indicadores, a excepción de Sensibilidad interpersonal e Ideación paranoide (p = 0,06). Además, los pacientes que fueron hospitalizados, pero no fueron intervenidos con respiración asistida, presentaron indicadores más altos para Somatizaciones y para Obsesiones y compulsiones en comparación al grupo que fue internado con respirador (p &lt; 0,05). Complementaria- mente, el análisis cualitativo sugiere que los participantes hospitalizados experimentaron malestar y distintas consecuencias por la internación y la enfermedad. Conclusiones: Los resultados están en línea con lo reportado en la literatura y sugieren la importancia de la contención psicológica como complementaria a la recuperación física.<hr/>Abstract Objective: The aim of this study was to evaluate psychological distress and psychopathological symptoms in patients recovered from COVID-19. For this purpose, we worked with a mixed, quali-quantitative methodology. Method: A total of 131 adults between 21 and 76 years of age (68,7 % had suffered COVID-19) participated in the study, completing a personal questionnaire and the Symptom Check-List-90-R [SCL-90-R]. In addition, 10 semi-structured interviews were conducted with recovered COVID-19 patients who had to be hospitalized because of the disease. Results: The results indicated that participants who recovered from COVID-19 reported higher levels of distress and psychopathological symptoms after their recovery, compared to participants who did not contract the disease. Statistically significant differences (p &lt; 0,05) were found for almost all indicators, except for Interpersonal Sensitivity and Paranoid Ideation (p = 0,06). Additionally, patients who were hospitalized but not given assisted breathing interventions showed higher indicators for Somatization and Obsessions and Compulsions compared to the group that was hospitalized with a ventilator (p &lt; 0,05). Furthermore, the qualitative analysis suggests that hospitalized participants experienced distress and different consequences from hospitalization and the disease. Discussions: The results are in line with what has been reported in the literature and suggest the importance of psychological support as a complement to physical recovery. <![CDATA[Psychometric properties of the prosociality scale of Caprara <em>et al.</em> (2005) in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372023000200024&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo: El presente estudio tuvo como objetivo establecer las propiedades psicométricas de la escala de prosocialidad de Caprara et al. (2005) en Colombia, tomando como referencia su adaptación con estudiantes chilenos (Mieres-Chacaltana et al., 2020), dada la reciente relevancia investigativa que ha tenido el comportamiento prosocial en los escenarios educativos y sociales y la ausencia de un instrumento que evalúe este constructo en adolescentes colombianos. Método: Se realizó un análisis de confiabilidad, análisis factorial exploratorio y análisis factorial confirmatorio. Participaron 501 estudiantes universitarios de dos Instituciones de Educación Superior (IES) ubicadas en los departamentos de Magdalena y Tolima con edades comprendidas entre 15 y 18 años (M=17,12 años, DE=0,766), que voluntariamente decidieron vincularse a esta investigación. Resultados: La validez de constructo se estableció mediante un análisis factorial confirmatorio y ajuste del modelo con límites estándares de aceptación: RMSEA=0,070, CFI = 0,923 y TLI = 0,905. El análisis de consistencia de fiabilidad evidenció un índice adecuado de fiabilidad Alfa de Cronbach (α=0,880). Conclusiones: Este instrumento presenta propiedades psicométricas que lo constituyen en una adecuada herramienta para evaluar la prosocialidad en adolescentes colombianos. Su relevancia radica en que permite el empleo de una escala normalizada para Colombia con el fin de medir la prevalencia de comportamientos prosociales reportados por esta población y se une a otras validaciones para poblaciones latinoamericanas ampliando las posibilidades de estudiar este constructo en relación con otras variables propias de la región.<hr/>Abstract Objective: The present study aimed to establish the psychometric properties of the prosociality scale of Caprara et al. (2005) in Colombia, taking as a reference its adaptation with Chilean students (Mieres-Chacaltana et al., 2020), given the recent research relevance that prosocial behavior has had in educational and social settings and the absence of an instrument that evaluates this construct in Colombian adolescents. Method: A reliability analysis, exploratory factor analysis, and confirmatory factor analysis were performed. 501 university students from two Higher Education Institutions (HEIs) located in the departments of Magdalena and Tolima with ages between 15 and 18 years old (M=17,12 years, SD=0,766) participated, who voluntarily decided to join this research. Results: Construct validity was established through confirmatory factor analysis and model adjustment with standard acceptance limits: RMSEA=0,070, CFI=0,923, and TLI=0,905. The reliability consistency analysis showed an adequate Cronbach’s Alpha reliability index (α=0,880). Conclusions: This instrument presents psychometric properties that make it an adequate tool to assess prosociality in Colombian adolescents. Its relevance lies in the fact that it makes it possible to measure the prevalence of prosocial behaviors reported by this population and broadens the possibilities of studying this construct in relation to other variables. <![CDATA[Honey-Alonso learning styles questionnaire (CHAEA). Psychometric properties in Colombian university students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372023000200046&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Introducción: El objetivo de este artículo resultado de investigación es presentar los resultados del proceso de análisis psicométrico del Cuestionario Honey-Alonso de Estilos de Aprendizaje (CHAEA) en universitarios en Colombia. Método: La metodología está inserta en los estudios instrumentales, busca identificar las propiedades psicométricas de un instrumento. La muestra fue de 2230 estudiantes en el Análisis Factorial Exploratorio y de 661 para el Análisis Confirmatorio, ambas muestras no aleatorias. Se utilizaron los Modelos de Ecuaciones Estructurales (SEM) para la etapa confirmatoria. Resultado: El resultado fue un instrumento de 25 ítems, 4 factores, compuestos de reactivos organizados diferente al constructo original, más cercano al modelo de Kolb, propiedades psicométricas aceptables de acuerdo con los planteamientos teóricos utilizados, dirigida a valorar los estilos de aprendizaje confirmados y etiquetados -Investigador, Práctico, Experimentador y Activo- en el ámbito educativo. Conclusión: El proceso de validación realizado permite que el uso del instrumento sea considerado como válido y confiable para Estudiantes Universitarios del contexto educativo colombiano. De todas maneras, hay que tener en cuenta las condiciones de aplicación y siempre es importante realizar nuevos estudios en diferentes niveles educativos que puedan dar cuenta de información psicométrica más sólida.<hr/>Abstract: Introduction: The objective of this research result article is to present the results of the psychometric analysis process of the Honey-Alonso Learning Styles Questionnaire (CHAEA) in university students in Colombia. Method: The methodology is inserted in instrumental studies; it seeks to identify the psychometric properties of an instrument. The sample consisted of 2.230 students in the Exploratory Factor Analysis and 661 for the Confirmatory Analysis, both non-random samples. Structural Equation Models (SEM) were used for the confirmatory stage. Result: The result was an instrument of 25 items, 4 factors, composed of reagents organized differently from the original construct, closer to the Kolb model, acceptable psychometric properties according to the theoretical approaches used, aimed at assessing confirmed and labeled learning styles -Investigator, Practitioner, Experimenter and Active- in the educational field. Conclusion: The validation process carried out allows the use of the instrument to be considered valid and reliable for University Students in the Colombian educational context. In any case, the application conditions must be taken into account, and it is always important to carry out new studies at different educational levels that can account for more solid psychometric information. <![CDATA[Comparison of the academic expectations of Colombian first-year university students according to the parents’ level of education]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372023000200070&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción: Las expectativas académicas representan aquello que los estudiantes esperan alcanzar durante su formación y son un factor predictivo del desempeño académico y social. Estas expectativas académicas son moldeadas por los padres, luego la educación de estos es una variable importante en el desarrollo académico de los hijos. Si bien los progenitores proyectan sus anhelos sobre sus hijos, los motivan a tener altos niveles de aspiración y son los responsables de crear ambientes intelectualmente más estimulantes; el objetivo de este estudio fue identificar las diferencias en las expectativas académicas de una muestra de estudiantes, según el nivel de escolaridad de sus padres. Método: Esta investigación contó con la participación de 261 estudiantes colombianos universitarios quienes están cursando su primer año de pregrado, entre los 16 y 54 años (media=21,9). Para este estudio se utilizó el Cuestionario de percepciones académicas-expectativas (CPA-E; Deaño et al., 2015); se obtuvieron los puntajes de cada participante, junto con sus datos sociodemográficos que estipulaban el nivel de escolaridad de los padres, y se llevaron a cabo los análisis descriptivos de cada grupo, y los análisis de varianza unidireccional (ANOVA). Resultados: Las expectativas académicas de los estudiantes con ambos padres sin educación superior (media = 189.176), se encuentran por debajo de la media, siendo significativamente diferentes a los puntajes de expectativas académicas de individuos con uno (media = 202.050) o ambos padres con estudios superiores (media = 204.286, p &lt; 0,001). Discusión: Se demuestra la relevancia y necesidad del acceso a la educación para la mayoría de la población colombiana, entendiendo que este es un factor influyente en las expectativas académicas de una persona, y que debe tenerse un acompañamiento diferencial a los estudiantes con padres sin formación profesional.<hr/>Abstract Introduction: Academic expectations represent what students hope to achieve during their training and are a predictor of academic and social performance. These academic expectations are shaped by the parents, therefore their education is an important variable in the academic development of the children. Although parents project their aspirations on their children, motivate them to have high levels of aspiration and are responsible for creating more intellectually stimulating environments, the objective of this study was to identify the differences in the academic expectations of a sample of students, according to the level of education of their parents. Method: This research had the participation of 261 Colombian university students who are studying their first year of undergraduate, between the ages of 16 and 54 (mean = 21,9). For this study, the Academic Perceptions-Expectations Questionnaire (CPA-E; Deaño et al., 2015), was used, the scores of each participant were obtained, together with their sociodemographic data stipulating the parents’ level of education, and descriptive data and one-way variance (ANOVA) analyzes were done. Results: The academic expectations of students with both parents without higher education (mean= 189.176), are below the average, being significantly different from the academic expectations scores of individuals with one (mean= 202.050) or both parents with higher education (mean= 204.286, p &lt; 0,001). Discussion: The relevance and need of access to education for most of the Colombian population is demonstrated, understanding that this is an influential factor in the academic expectations of a person, and that there must be differential support for students with parents without training professional. <![CDATA[Metacognitive skills of undergraduate university students: study based on three colombian institutions]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372023000200085&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Objective: The objective of this study was to determine the level of development of metacognitive skills of undergraduate students in Colombia and to establish whether there are differences by institution of origin, or by gender or by semester. Method: A quantitative study and a non-probabilistic sampling was conducted. A total of 1.199 students from three universities participated, one public and distance modality; and the other two private and face-to-face modality. The Metacognitive Awareness Inventory (MAI) was used to determine metacognitive skills. Results: At a general level, Colombian university students present a high level of development of their metacognitive skills with an average of 3,86 on a 5-point scale. When analyzing the abilities of the students according to the university of origin, the Kruskal-Wallis test shows that there are significant differences (p&lt;0,05) in favor of the students in the distance modality. The Mann-Whitney U test allowed us to conclude that there are no significant differences by gender, although women have higher means (M = 3,88) than men (M = 3,83). It was possible to establish through the Spearman correlation that there are significant and negative differences in the level of metacognitive skills according to the semester of the students, as their skills decrease as they progress. Conclusions: Although students have a good level of development of their metacognitive skills it is required to strengthen especially evaluation processes. Students trained in virtual distance learning methodology showed a higher degree of development of metacognitive skills than those in face-to-face mode, which could be explained by a greater development of self-regulation as an indicator of maturity for learning.<hr/>Resumen Objetivo: El objetivo de este estudio fue determinar el nivel de desarrollo de las habilidades metacognitivas de estudiantes de pregrado en Colombia y establecer si existen diferencias por institución de procedencia, o por género o por semestre. Método: Se realizó un estudio cuantitativo y un muestreo no probabilístico. Participaron 1199 estudiantes de tres universidades, una de carácter público y modalidad distancia; y las otras dos privadas y modalidad presencial. Se utilizó el Metacognitive Awareness Inventory (MAI) para determinar las habilidades metacognitivas. Resultados: A nivel general los estudiantes universitarios colombianos presentan un alto nivel de desarrollo de sus habilidades metacognitivas con una media de 3,86 en una escala de 5 puntos. Al analizar las habilidades de los estudiantes según la universidad de procedencia, la prueba de KruskalWallis muestra que existen diferencias significativas (p&lt;0,05) a favor de los alumnos en la modalidad a distancia. La prueba U de Mann-Whitney permitió concluir que no hay diferencias significativas por género, aunque las mujeres tienen medias más altas (M = 3,88) que los hombres (M=3,83). Se pudo establecer a través de la correlación de Spearman que existen diferencias significativas y negativas en el nivel de habilidades metacognitivas según el semestre de los estudiantes, a medida que avanzan sus habilidades disminuyen. Conclusiones: Aunque los estudiantes tienen un buen nivel de desarrollo de sus habilidades metacognitivas se requiere fortalecer especialmente procesos de evaluación. Los estudiantes que se forman en metodología a distancia virtual mostraron un mayor grado de desarrollo de las habilidades metacognitivas que los de modalidad presencial, lo que podría explicarse por un mayor desarrollo de la autonomía como indicador de madurez para el aprendizaje. <![CDATA[Physical fitness variables predictive of depressive symptomatology in university students in Cali, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372023000200112&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo: Determinar las variables de condición física saludable predictoras de sintomatología depresiva en jóvenes universitarios. Método: Este estudio presenta un diseño observacional descriptivo de corte transversal con una fase multivariada, que utilizó el cuestionario autoadministrado BECK (BDI-2) con el objetivo de determinar sintomatología depresiva, en una muestra de 344 estudiantes universitarios entre 18 y 39 años, matriculados en cuatro diferentes universidades de la ciudad de Santiago de Cali, Colombia. La condición física relacionada con la salud se valoró a partir de la batería Alpha Fit Adultos; con los análisis correlacionales se construyó un modelo de regresión logística binario que pudiera establecer cuáles variables de condición física se asocian a una sintomatología depresiva en este tipo de población. Resultados: Correlaciones inversas y estadísticamente significativas fueron observadas entre el puntaje de depresión del inventario de Depresión de Beck-II, con los indicadores de condición física aeróbica r = -0,202, p=0,000; fuerza prensil media r =-0,113, p=0,036; salto alto r =-0,177, p=0,000; flexión de brazos r =-0,158, p=0,003; y test de figura en 8 r =-0,146, p=0,006). Universitarios con mayores niveles de sintomatología depresiva presentan un fenotipo de menor condición física, principalmente en el indicador de resistencia cardiorrespiratoria (β=-0,059; p&lt;0,004 Exp (B) 0,942). Conclusiones: Los resultados obtenidos en el presente estudio muestran que un fenotipo asociado a menor condición física cardiorrespiratoria se asocia con mayores niveles de sintomatología depresiva.<hr/>Abstract Objective: To determine healthy physical condition variables predictive of depressive symptomatology in young university students. Method: This study presents a cross-sectional descriptive observational design with a multivariate phase, which used the self-administered BECK questionnaire (BDI-2) to assess depressive symptomatology in a sample of 344 university students between 18 and 39 years of age, enrolled in four different universities in the city of Santiago de Cali, Colombia. Health-related physical fitness was assessed from the Alpha Fit Adult battery; with the correlational analyses, a binary logistic regression model was constructed to determine which physical fitness variables are associated with depressive symptomatology in this type of population. Results: Inverse and statistically significant correlations were observed between the Beck Depression Inventory-II depression score with aerobic fitness indicator r =0,202, p=0,000; mean prehensile strength r =0,113, p=0,036; high jump r =0,177, p=0,000; push-up r =0,158, p=0,003; and figure-8 test r =0,146, p=0,006). University students with higher levels of depressive symptomatology presented a lower physical fitness phenotype, mainly in the cardiorespiratory endurance indicator (β=-0,059; p&lt;0,004 Exp (B) 0,942). Conclusion: The results obtained in the present study show that a phenotype associated with lower cardiorespiratory fitness is associated with higher levels of depressive symptomatology. <![CDATA[Bullying, maltreatment and uncivil faculty member behaviors at universities]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372023000200134&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Objective: Bullying and uncivil behaviors frequently happen in higher education lecture halls. This study aimed at exploring college students bullying incidents and mistreatments by faculty members, witnesses, and the type of bullying, where bullying and exploitations mostly happen. Method: A total 2646 (1493 female &amp; 1185 male) students from a mid-size state university studying at every accessible department voluntarily participated to fill out a survey. A survey instrument and a social demographic information form is used to collect data. A chi-square test and several descriptive statistics were run to analyze the data. Results: Results revealed that 10 % of student were threatened being graded lower or being failed, 21 % stated that they did not believe in fair investigation even when they could complain to the relevant authorities in the university. Among them, 31 % of the students witnessed a faculty member threatening students’ in an uncivil manner. Male faculty members were 4 times more likely to bully student or act uncivil behaviors than female faculty members. Assistant professor or younger faculty members tend to behave more negatively than higher ranking or older professors. Conclusions: Most of the incidents happen during the class. Results show that bullying is a universal phenomenon and it appears in every level and field of education. Even though there are cultural and departmental differences, and department-specific misbehaviors, it is still common in every level of education in every culture.<hr/>Resumen Objetivo: Este estudio tuvo como objetivo explorar los incidentes de intimidación y maltrato de estudiantes universitarios por parte de miembros de la facultad, testigos, el tipo de hostigamiento, dónde se producen principalmente los acosos y los maltratos, cómo se han enfrentado a estos hechos, cómo han resuelto el incidente, las razones del hostigamiento y los malos tratos, frecuencia de los mismos, el tipo observado de bullying y similitudes culturales. Diferencias en los comportamientos de bullying y características de los miembros de la facultad que realizan el bullying. Metodología: Un total de 2646 estudiantes de una universidad estatal de un tamaño mediano que estudiaban en las distintas facultades de la universidad seleccionada. Participaron voluntariamente para realizar una encuesta impulsada por el concepto de intimidación de Olweus. Resultados: Los resultados revelaron que el 10 % de los estudiantes fueron amenazados con una calificación inferior o reprobada, el 21 % dijo que no creía en una investigación justa, incluso si podían presentar una queja ante las autoridades pertinentes de la universidad. Solo el 5 % de los estudiantes mencionó haber presentado una queja verbal informal. El 18 % informó que el acoso era muy importante y muy estresante para ellos. Entre estos, el 31 % de los estudiantes fue testigo de la amenaza de un miembro de la facultad a los estudiantes de una manera poco correcta. Los varones de la facultad eran 4 veces más propensos que los miembros femeninos de la misma a intimidar a los estudiantes, o comportarse de manera no cívica. El profesor asistente o los miembros más jóvenes de la facultad tienden a comportarse de manera más negativa que los profesores de mayor rango o más antiguos. Parece que la mayoría de los incidentes ocurren durante la clase (11 %) o antes de que comience la misma (1,6 %). Conclusiones: Los resultados muestran que el acoso académico es un fenómeno universal y aparece en todos los niveles de la educación. A pesar de que existen diferencias culturales y departamentales, el acoso todavía es común en todos los niveles de educación de todas las culturas. El bullying tiene consecuencias negativas en los estudiantes; afecta perniciosamente su salud mental, integración escolar y logros académicos. Por lo tanto, los responsables de la administración escolar deben establecer pautas claras para las relaciones entre el profesorado y los estudiantes; y proporcionar ayuda de asesoramiento y acompañamiento para quienes lo necesiten. <![CDATA[Vitiligo, psychological stress and biochemistry of the brain: A systematic review from neuroscience]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372023000200153&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: El propósito de este estudio es establecer los mecanismos de la actividad Bioquímica a través del Estrés Psicológico que influyen en la enfermedad del vitiligo desde una perspectiva neurocientifica, mediante una revisión sistemática de la literatura de los últimos 5 años. Método: La búsqueda sistemática se llevó a cabo en las bases de datos Scopus, PubMed y Web of Science para identificar los estudios que describan la enfermedad de Vitiligo, el estrés psicológico y la bioquímica del cerebro, se establecieron criterios de inclusión y exclusión para la selección de los artículos, así mismo, se evaluó su calidad y pertinencia. Resultados: La revisión sistemática arrojó 15.503 artículos, 70 fueron preseleccionados de acuerdo a lo informado en el resumen y validados para lectura completa. Para la síntesis narrativa se utilizaron 23 artículos científicos. Conclusión: La enfermedad de vitiligo guarda una estrecha relación con el estrés psicológico y está acompañado de un desequilibrio bioquímico que conduce a un proceso inflamatorio y destructivo de los melanocitos de la piel.<hr/>ABSTRACT Objective: The purpose of this study is to establish the mechanisms of biochemical activity through psychological stress that influence vitiligo disease from a neuroscientific perspective, through a systematic review of the literature of the last 5 years. Method: Systematic search was carried out in the Scopus, PubMed and Web of Science databases to identify studies describing Vitiligo disease, psychological stress and brain biochemistry, inclusion and exclusion criteria were established for the selection of articles, their quality and relevance were evaluated. Results: The systematic review yielded 15,503 articles, of which 70 were pre-selected as reported in the summary and validated for full reading. For the narrative synthesis 23 scientific articles were used. Conclusion: Vitiligo disease is closely related to psychological stress and is accompanied by a biochemical imbalance that leads to an inflammatory and destructive process of skin melanocytes. <![CDATA[Children and adolescents sexual abuse: risk factors and symptomatology]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372023000200173&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen. Objetivo: Analizar avances en la literatura científica sobre factores de riesgo y sintomatología a corto y largo plazo del abuso sexual en niños, niñas y adolescentes. Método: Mediante una revisión de artículos científicos en inglés y en español, se seleccionaron 27 investigaciones disponibles en APA PsycArticles, Dialnet, Springer y ScienceDirect, entre 2011 y 2020 con información cuantitativa o cualitativa sobre factores de riesgo y sintomatología del abuso sexual en niños, niñas y adolescentes. Resultados: Se identifican factores de riesgo asociados a grupos etarios, principalmente entre 6-7 y 12-13 años, tipos de familias reconstituidas, así como a la presencia de cuidadores distintos a los padres. Entre los síntomas a corto plazo, se identifican cambios bruscos de comportamiento, dificultades en las relaciones interpersonales, angustia, miedo y culpa. Además, se registran lesiones físicas y alteraciones somáticas. A largo plazo se identifican síntomas asociados a estrés postraumático, conductas suicidas, trastornos alimenticios, dificultades de interacción social y en menor medida drogodependencia. Conclusiones: Respecto a los factores de riesgo se visibiliza el uso de redes sociales como un referente a considerar en las dinámicas actuales. Sin embargo, la literatura enfatiza en seguir consolidando el análisis de estos factores y su articulación con acciones pertinentes para la prevención y atención oportuna del abuso. En cuanto a la sintomatología se evidencian avances en el análisis a corto plazo, pues no sólo se aborda lo físico y fisiológico sino también desde lo psicosocial. Similarmente, el análisis de la sintomatología a largo plazo se orienta principalmente a procesos psicosociales.<hr/>Abstract. Objective: To analyze current scientist literature advances about risk factors and symptomatology of sexual abuse in children and adolescents. Method: A literature review was conducted by consulting english and spanish documents available in APA PsycArticles, Dialnet, Springer and Science Direct databases. 27 research papers published between 2011 and 2020 was selected. They provide quantitative or qualitative information about risk factors and symptomatology of sexual abuse in children and adolescents. Results: Main findings describe risk factors associated with age groups, mainly between 6-7 and 12-13 years, types of reconstituted families, as well as the presence of caregivers different to parents. Short-term symptoms include abrupt changes in behavior, difficulties in interpersonal relationships, anguish, fear and guilt. In addition, physical injuries and somatic alterations are identified. In the long term, symptoms are associated with post-traumatic stress, suicidal behaviors, eating disorders, difficulties in social interaction and sometimes with drugs abuse. Discussions: Regarding risk factors, the use of social media is visible as a reference to be considered in current dynamics. However, the literature emphasizes the need to continue consolidating the analysis of these factors and their articulation with pertinent actions for the prevention and timely attention of abuse. Regarding symptomatology, there is evidence of progress in the short-term analysis, since not only the physical and physiological aspects are addressed, but also the psychosocial aspects. Similarly, the analysis of long-term symptomatology is mainly oriented to psychosocial processes. <![CDATA[Attitudes towards childcare practices in rural and urban caregivers with high rates of multidimensional poverty]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372023000200194&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Objective: To analyse the relationship between poverty and attitudes towards childcare practices in rural and urban areas of Colombia. Method: This article presents a cross-sectional correlational study conducted in the department of Atlántico, northern Colombia. Attitudes towards childcare and living conditions were assessed among 1189 caregivers of preschool children. The multidimensional poverty index and the participants’ area of origin (urban or rural) were considered. Results: No direct relationship was found between attitudes towards childcare and the multidimensional poverty index. However, it was observed that urban participants from deprived areas had a higher poverty index and less positive attitudes towards childcare, especially regarding cognitive, sleep and health care. There was a moderating effect of area on attitudes towards childcare. Conclusions: The study highlights the influence of poverty and social vulnerability on attitudes towards childcare, particularly in urban areas. These findings underline the importance of considering socio-economic and geographical conditions when addressing childcare practices. It also highlights the need to implement specific strategies to promote positive childcare practices in more vulnerable contexts to improve early childhood development in Colombia.<hr/>Resumen Objetivo: Analizar la relación entre la pobreza y las actitudes hacia las prácticas de cuidado infantil en áreas rurales y urbanas de Colombia. Método: El presente artículo es un estudio transversal correlacional en el departamento del Atlántico, al norte de Colombia. Se indagó sobre las actitudes hacia el cuidado infantil y las condiciones de vida en 1189 cuidadores de niños en edad preescolar. Se tuvo en cuenta el índice de pobreza multidimensional y el área de procedencia de los participantes (urbana o rural). Resultados: No se encontró una relación directa entre las actitudes hacia el cuidado infantil y el índice de pobreza multidimensional. Sin embargo, se observó que los participantes de áreas urbanas provenientes de zonas vulnerables presentaron un mayor índice de pobreza y mostraron actitudes menos positivas hacia el cuidado infantil, especialmente en el cuidado cognitivo, del sueño y de la salud. Se evidenció un efecto moderador del área sobre las actitudes de cuidado. Conclusiones: El estudio destaca la influencia de la pobreza y la vulnerabilidad social en las actitudes de cuidado infantil, especialmente en áreas urbanas. Estos hallazgos subrayan la importancia de considerar las condiciones socioeconómicas y geográficas al abordar el cuidado infantil. Además, se resalta la necesidad de implementar estrategias específicas para promover prácticas de cuidado positivas en contextos más vulnerables, con el fin de mejorar el desarrollo de la primera infancia en Colombia.