Scielo RSS <![CDATA[Psicogente]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-013720140001&lang=en vol. 17 num. 31 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>VALIDATION OF INVENTORY OF METACOGNITIVE STRATEGIES AND MOTIVATION FOR READING (IEMML) IN COLLEGE STUDENTS OF PSYCHOLOGY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en This research paper shows the results of a research that was to tailor an instrument in order to assess metacognitive processes in reading comprehension for college students. First of all, the validity of content and then the validity of construct were conducted. 27 reagents grouped in 5 factors which explained the 62.80 % of variance, was the final instrument. 1) Strategies for reading analysis (a=90), 2) Strategies for data or ideas identification (a=76), 3) intrinsic reading motivation in general (a=82), 4) Strategies for reviewing of information sources (a=65) and 5) intrinsic reading motivation of academic books (a=61). The results according to the usefulness of the inventory for diagnostic and intervention purposes are discussed.<hr/>En el presente artículo de investigación se presentan los resultados de un estudio que consistió en adaptar, para estudiantes universitarios, un instrumento que evalúa procesos metacognoscitivos en la comprensión lectora. Para esto, primero se realizó la validez de contenido y, luego, la validez de constructo. El instrumento final estuvo constituido por 27 reactivos, agrupados en 5 factores que explicaron el 62,80 % de la varianza: 1) Estrategias de análisis de la lectura (a=.90), 2) Estrategias para identificación de información o de ideas (a=.76), 3) Motivación intrínseca por la lectura en general (a=.82), 4) Estrategias de consulta de fuentes de información (a=.65) y 5) Motivación intrínseca por la lectura de textos académicos (a=.61). Los resultados se discuten con relación a la utilidad del inventario para fines de diagnóstico e intervención. <![CDATA[<b>EXPLORATORY STUDY BASED ON PROFESSIONAL INTERESTS OF PSYCHOLOGY STUDENTS AT UCA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Interests are measured with Vocational Interests Test, to guide in choosing professional careers by Frederick Kuder and other authors. This research paper aims to identify the predominant interests in a same Psychology group of students; in 2010 and 2011 following Kuder's proposal as a basis for being professionals within Salvadorian context. The first measure introduces fash-ion more in Social Service (Mo=59), Persuasive (Mo=40), Literary (Mo=20) and Office work (Mo=51). And Social Service (Mo=64), Persuasive (Mo=42) and Literary (Mo=21) appears on the second measure. There were not significant differences between students who received guidance processes prior to access. The career begins with traditional views, even though the three expected interests based on the formation of a contemporary psychologist are required.<hr/>Frederick Kuder y otros autores midieron los intereses para orientar profesiones, a partir de la Prueba de Intereses Vocacionales de Kuder. Siguiendo su propuesta, en este artículo de investigación, se propone identificar los intereses predominantes en un mismo grupo de estudiantes de Psicología, en 2010 y 2011, como base de trabajo para la formación de profesionales en el contexto salvadoreño. La primera medida presenta moda mayor en Servicio Social (Mo=59), Persuasivo (Mo=40), Literario (Mo=20) y Trabajo de Oficina (Mo=51). En la segunda medida, aparece Servicio Social (Mo=64), Persuasivo (Mo=42) y Literario (Mo=21). No se encontraron diferencias significativas entre estudiantes que recibieron procesos de orientación antes de ingresar. La carrera se inicia con visiones tradicionales, aun cuando en la formación de un psicólogo contemporáneo se requieren los tres intereses esperados. <![CDATA[<b>THEORETICAL AND CONCEPTUAL AXES OF SOCIAL CAPITAL IN RURAL AREAS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en The confident attitude, reciprocity, ethics and values in the complex relationships among members in organizations is represented by social capital. It's understood by the collective aptitude to make decisions and to act jointly to pursue common goals, placing a specific group of people in a superior level in relation to the individual. Its theoretical and documented analysis allows us to identify it as social, productive relationships among members of the groups. Within this framework a study was conducted to identify the conceptual theoretical axis of this social capital, as can be seen in rural organizations. To obtain these results, a content analysis derived from three axis was made including the following: structural, relational and that of resources. All these axis allowed to identify the rural organization and the dynamics of the above mentioned as it relates to social capital in these types of organizations.<hr/>El capital social representa las actitudes de confianza, reciprocidad, ética y valores en las relaciones complejas de los integrantes de las organizaciones. Se refiere a la capacidad colectiva de tomar decisiones y actuar conjuntamente para perseguir objetivos comunes, que sitúan al grupo en un plano de superioridad con respecto al individuo. Su análisis teórico documental permite ubicarlo, así, entre las relaciones sociales productivas de los integrantes de los grupos. En este marco, en este artículo se presentan los resultados de una investigación documental que identificó los ejes teórico-conceptuales de este capital, visualizándolos en las organizaciones rurales. Para conseguirlo, se utilizó el análisis de contenido que derivó en tres ejes: estructural, relacional y de recursos. Todos estos permitieron identificar el proceso organizacional rural y la dinámica de dicho capital en este tipo de organizaciones. <![CDATA[<b>DEVELOPMENT OF BOYS AND GIRLS SELF CONCEPT RELATED TO SOCIAL INTERACTION IN CHILDHOOD</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en This research paper focuses on the description of the development of a self-concept in relation with social interaction that happens between children and other adults or partners. 312 children were chosen of both sexes between the ages of 3 and 7. All of them were registered in educational institutions such as kindergarten, pre-nursery, nursery and first grade. The Inventory on Development Battelle was applied in an empirical and analytical study with a transactional and descriptive design. The results given showed that a child who is not provided with the social procurement for his age, presents a low emotional development. In this manner, a low self-concept was correlated with difficulties of interaction with adults or parents. In this way, the stimulating and strengthen-ing of the personal and social development in the infancy, both in the family and in the school, is very important.<hr/>Este artículo de investigación describe el autoconcepto en relación con la interacción social que se da entre los niños y las demás personas, ya sean adultos o compañeros. Se tomaron 312 niños, con edades comprendidas entre los 3 y 7 años, de ambos sexos, inscritos en instituciones educativas en los grados de párvulo, prejardín, jardín, transición y primero, y se les aplicó el Inventario de Desarrollo Battelle en un estudio empírico analítico y con diseño transaccional descriptivo.Los resultados reflejan que un niño que no cuenta con las adquisiciones sociales esperadas para su edad, presenta un desarrollo emocional bajo. De igual modo, un bajo autoconcepto, se correlacionó con dificultades de interacción con adultos o pares, concluyendo así la importancia de estimular y fortalecer el desarrollo personal y social en la infancia, tanto en la familia como en la escuela. <![CDATA[<b>DOMESTIC ABUSE RELATED TO SUICIDAL IDEATION AMONG ADOLESCENT STUDENTS OF PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS FROM TUNJA, DUITAMA AND SOGAMOSO</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper shows the results of the research which aims to analyze the relationship between domestic abuse and suicidal ideation among adolescent students of public and private schools from Tunja, Duitama and Sogamoso through a descriptive correlational study. 676 studends who were intentionally selected through non-probability sampling were involved. The questionnaire PANSI (Osman, Gutiérrez, Kopper, Barrios & Chiros, 1998) was applied to determine the suicidal ideation and to establish the presence of domestic abuse. The results show a correlation of 0,173 indicating a weak relationship. These results do not support the conclusion that domestic abuse is a predictor for suicidal ideation, but it can be presented as a risk factor.<hr/>El presente artículo de investigación muestra los resultados de un estudio, cuyo objetivo fue analizar la relación existente entre el maltrato familiar y la ideación suicida en adolescentes esco-larizados de colegios públicos y privados de Tunja, Duitama y Sogamoso, mediante un estudio correlacional descriptivo. Se contó con la participación de 676 estudiantes, los cuales se seleccionaron a través de un muestreo no probabilístico de manera intencional. Se aplicó el cuestionario PANSI (Osman, Gutiérrez, Kopper, Barrios & Chiros, 1998) para determinar la ideación suicida y se diseñó uno para establecer la presencia de maltrato familiar. Los resultados muestran una correlación de 0,173, lo que indica una relación débil. Estos resultados no permiten afirmar que el maltrato familiar sea un predictor para la ideación suicida, pero sí se puede presentar como un factor de riesgo. <![CDATA[<b>ACTIONS TO PREVENT TOBACCO AND ALCOHOLISM ADDICTION IN TEENAGERS AND YOUNG ADULTS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en One of the most complex problems in the world is drug addiction. Studies conducted by the World Health Organization revealed a decreasing life span beginning at the early onset of the consumption of addictive, portable drugs such as tobacco and alcohol, which are being consid-ered for consumption by most adolescents in their young stages of life. Educational institutions cannot put aside their task of educating "at-drug-use-risk" adolescents since this is one of their missions. However, sometimes teachers cannot rely on, nor do not they have the necessary train-ing and/or experience to develop and implement preventative measures, given the complexity of the problem requires a cross-sectional approach. This summary aims to avail teachers as well as academic leaders with some theoretical and methodological tools to ensure greater effectiveness in their development and implementation of drug use, preventative measures.<hr/>Las drogadicciones constituyen una de las más complejas problemáticas del mundo. Estudios realizados por la Organización Mundial de la Salud revelan una disminución de la edad de inicio del consumo de sustancias adictivas como el tabaco y el alcohol que constituyen drogas porteras; siendo consideradas la adolescencia y la juventud etapas de riesgo. Las instituciones educativas no pueden permanecer ajenas a esta tarea pues tienen la misión de formar integralmente a sus estudiantes. Sin embargo, en ocasiones, los docentes no cuentan con la formación y experiencia necesarias para desarrollar acciones preventivas, dado que la complejidad de esta problemática exige un abordaje multisectorial. El presente artículo de revisión persigue como propósito ofrecer a los maestros y líderes académicos algunos referentes teórico-metodológicos para garantizar una mayor efectividad en las acciones preventivas. <![CDATA[<b>QUALITY OF LIFE (HRQL), ANXIETY, DEPRESSION AND DISPOSITIONAL OPTIMISM IN PATIENTS WITH SYSTEMIC LUPUS ERYTHEMATOSUS (SLE)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en This research paper focuses on the relationship between Health Related Quality of Life (HRQL), anxiety, depression and dispositional optimism in patients with Systemic Lupus Erythematosus (SLE), and who have been referred to as having Lupus characteristics. A descriptive-correlational cross sectional study, based on the integrated research paradigm was conducted in which 41 pa-tients were sampled and the results showed an impact on Health Related Quality of Life (HRQL). Patients showed a moderate level of anxiety and depression by trait, in contrast with situational depression which was high. Patients also show high level of dispositional optimism, as a coping strategy. Comparing subgroups of patients undergoing or not experiencing remission of the disease, significant differences were found.<hr/>El presente artículo de investigación caracteriza la relación entre Calidad de Vida Relacionada con la Salud (CVRS) y la ansiedad, depresión y optimismo disposicional, en pacientes con Lupus Eritematoso Sistémico (LES), que se hallan en estado de remisión y de actividad lúpica. Se realizó un estudio descriptivo-correlacional de corte transversal, sustentado en el paradigma integrativo de la investigación. La muestra estuvo formada por 41 pacientes y los resultados demuestran afectaciones en la CVRS. Los pacientes presentan un nivel moderado de ansiedad en sus dimensiones estado-rasgo, así como en depresión-rasgo, mientras que la depresión situacional resultó elevada. Poseen también un alto nivel de optimismo disposicional, evidenciándose este como una estrategia de afrontamiento. Se encontraron diferencias significativas en la comparación de subgrupos de pacientes según se hallaran o no en estado de remisión y actividad de la dolencia. <![CDATA[<b>MOTIVATION AND JOB SATISFACTION AS FACILITATORS OF ORGANIZATIONAL CHANGE: AN EXPLANATION BASED ON STRUCTURAL EQUATIONS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en This research paper aims to determine the conditions resulting in organizational change in different companies in Bogota, based on motivation and job satisfaction. Three assessment tools were applied in the research. These were: Work Motivation Questionnaire (WMQ), Instrument for Measurement of Organizational Change (MC) and a Job Satisfaction Questionnaire (S20/23). This research was based on an ex post facto retrospective of unique group design which shows that the most important motivational factors in organizational change are power and recognition. In addition, the change pattern correlates positively with achievement and motivation.<hr/>El propósito del presente artículo de investigación consistió en determinar las condiciones de la satisfacción y motivación laboral como facilitadores del cambio organizacional en diferentes empresas de Bogotá. Para ello, se emplearon tres instrumentos de evaluación: el Cuestionario de Motivación en el Trabajo (CMT), el Instrumento de Medición de Cambio Organizacional (IMC) y el Cuestionario de Satisfacción Laboral S20/23. La investigación se realizó bajo un diseño ex post jacto retrospectivo de grupo único. Los resultados evidencian que los factores de motivación más relevantes en cuanto al cambio organizacional son el poder y el reconocimiento; adicionalmente, la cultura de cambio se relaciona de manera positiva con la motivación de logro. <![CDATA[<b>CHARACTERIZATION OF IRRATIONAL BELIEFS RELATED TO HISTRIONIC PERSONALITY DISORDER</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This research paper shows the results of a case and control study which aims to characterize a repertoire of based beleliefs, values and prototypical irrational concepts in the recorded clinical histories of 30 patients afflicted with histrionic personality disorder and whom were diagnosed as such in the region of Bucaramanga (Colombia). Through the MCMI-III and SCID II, individual structured interviews and self-reported beliefs, concepts and irrational values of histrionic disorder were applied to patients being classified in two groups (diagnosed and control group), ratifying the results as follows: 5 values, 12 concepts and 15 irrational beliefs that were characteristic of patient groups with the disorder, with X²=43.642, with a p<0.001 and gl=29 was lower than expected (X²=58.302). There were also no differences by gender, because we found that X²=28.765, which was a p<0.001 and gl=14, lower than expected as well: X²=36.123.<hr/>El presente artículo de investigación presenta los resultados de un estudio de tipo casos y controles con el cual se buscó caracterizar un repertorio de creencias, valores y conceptos irracionales prototípicos del trastorno histriónico de la personalidad en 30 pacientes diagnosticados en Bucaramanga (Colombia). Se clasificaron dos grupos (grupo diagnosticado y grupo control), mediante el MCMI-III y la SCID II, a cuyos integrantes se les practicaron entrevistas individuales estructuradas con el Autoinforme de creencias, conceptos y valores irracionales del trastorno histriónico, ratificándose 5 valores, 12 conceptos y 15 creencias irracionales, característicos del trastorno en el grupo con X²=43.642, que con una p <0.001 y gl=29 fue inferior al esperado (X²=58.302). Tampoco hubo diferencias por género, pues, se halló que X²=28.765, lo cual, con una p<0.001 y gl=14, también resultó inferior al esperado: X²=36.123. <![CDATA[<b>SUBJECT AND CORPORAL BODY AESTHETIC IN THE CONTEMPORARY SOCIETY (SOME THEORETICAL RELATIONSHIP BETWEEN CAPITALISM WAY OF THINKING AND <i>PLUS-DE-JOUIR</i>)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper focuses on the relationship between subject and corporal body aesthetics based on the capitalist way of thinking and plus-de-jouir, as suggested by psychoanalytic studies. The incidence of body aesthetics as a field of interest in clinical aesthetics of a given subject in the contemporary society. is A careful review conducted by authors who have illustrated significant progress related to the field of aesthetics with subjectivity based on the relationship between a given subject with subconscious clinical pleasure imperatives as a result of the given capitalist economy and the spe-cific ways in which the body is relates to the aesthetic designs of the modern culture.<hr/>En el presente artículo, se plantea una reflexión acerca de la relación del sujeto con la estética corporal desde el discurso capitalista y la noción plus de gozar, aportada por el psicoanálisis. Contempla la incidencia de la estética corporal como campo de interés para la clínica del sujeto en la sociedad contemporánea. Se realizó una atenta revisión sobre autores que han ilustrado avances significativos en torno al campo de la subjetividad, de las relaciones del sujeto con la clínica del inconsciente, con los imperativos de goce en la economía capitalista, y de las formas específicas en que el cuerpo se relaciona con los designios estéticos de la cultura en la época actual. <![CDATA[GROUPALITY DEVELOPMENT BASED ON INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) IN UNIVERSITY STUDENTS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper focuses on the results of a research study based on groupality development indicators through Information and Communication Technologies (ICT), during the educational process at a Cuban university. This study was conducted considering a single case study and whose criteria was applied to 13 students and 3 teachers with the sole purpose of dynamic and sequential sampling. A sociogram and activities analysis were used for this purpose. Three indicators were considered such as: students' social perceptions of ICT, representations of pedagogical alterna-tives to enhance group performance and purpose of educational communication. The results showed poor development related to s group performance due to pedagogical design deficiency on ICT application, dismal student-teacher educational communication, and poor development in the area of effective evaluation.<hr/>Este artículo es resultado de una investigación que trata sobre indicadores en el desarrollo de la grupalidad en el proceso docente-educativo mediado por las Tecnologías de la Información y la Comunicación-TIC. Se realizó en una universidad cubana y se soporta en la investigación cooperativa, con estudio de caso único. En su desarrollo, se entrevistaron y observaron 13 estudiantes y 3 profesores, con muestreo intencional, dinámico y secuencial. Además, se usó el sociograma y se hizo un análisis de la actividad. Se consideraron tres indicadores: Representaciones sociales de los estudiantes sobre las TIC, alternativas pedagógicas para potenciar la grupalidad y naturaleza de la comunicación educativa. Los resultados mostraron pobre desarrollo de la grupalidad debido a un insuficiente diseño pedagógico de alternativas para alcanzarlo mediante las TIC. También se encontró una prevalencia diádica de la comunicación educativa estudiante-profesor, y bajo desarrollo de su función afectivo-valorativa. <![CDATA[FATHER'S ROLE IN A RELATIONSHIP WITH FEMALE SINGLE PARENT]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper shows the results of a qualitative research approach. It aims to characterize a father's role in a relationship with a female single parent. This research process was conducted based on theoretical references with a dynamic psychology basis, and founded on psychoanalytic, relational theory. Social risks, as well as an increase in the number of these cases in Colombian households and the need to understand the relational system of these family groups justified this study with semi-structured interviews, and projective tests, which were applied to a sample of 20 couples, (with a pre-existing mother-son relationship). As a result, it was found that within these family groups, the mother enabled the paternal role, thus ensuring the physical and psychological survival of the family through support and its ability to coexist with other people.<hr/>Este artículo presenta los resultados de una investigación de enfoque cualitativo. Su objetivo principal consistió en caracterizar la función paterna en la dinámica relacional de los núcleos monoparentales femeninos. Los referentes teóricos que iluminaron el proceso investigativo pertenecen a la psicología dinámica, escuela fundamentada en la teoría psicoanalítica relacional. Los riesgos sociales, el aumento de esta tipología familiar en Colombia y el aporte a una mayor comprensión del sistema relacional de estos grupos familiares justificaron el estudio. Se trabajó con una muestra de 20 díadas (madre-hijo), a las que se realizaron entrevistas semiestructuradas y se aplicaron pruebas proyectivas. Se encontró que en estos núcleos familiares la madre habilita las funciones paternas a través de la matriz de apoyo y que la convivencia del núcleo monoparental con otras personas asegura la supervivencia física y psíquica de la díada. <![CDATA[SOCIAL INCLUSION OF STREET VENDORS ENGAGED IN LABOR ACTIVITIES IN BARRANQUILLA'S HISTORIC CENTER]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study provides an assessment of the politics involved in the inclusion of street vendors as having the right to be considered part of an informal labor force in the downtown area of Barranquilla. Quantitative and qualitative methods were applied to evaluate the collected data. The areas of analysis were as follows: informal stationary vendors located in the comercial sector and Barranquilla's labor policies and directives regarding such labor. In conclusion, despite the local government's approach to include informal street vendors as part of the labor force with their corresponding labor and political social rights, many of these do not take part in any of the programs earmarked as benefits of such due to lack of awareness of such programs.<hr/>El presente estudio permitió evaluar, desde el enfoque de derechos, la gestión de la política de inclusión social que se desarrolla en el contexto de los vendedores que laboran de manera informal en el Centro Histórico del distrito de Barranquilla (Colombia). Para la recolección de la información, se utilizaron técnicas cuantitativas y cualitativas. Las unidades de análisis fueron dos: los vendedores estacionarios ubicados en el sector informal y los directivos/administrativos de la Alcaldía Distrital. En conclusión, se estableció que a pesar de que la Alcaldía enmarca su plan de gobierno en el enfoque social de derechos, los vendedores no participan en todos los programas, por ello, se amerita la inclusión de este grupo mediante el diseño de una política social que en realidad los haga partícipes de estos derechos. <![CDATA[PROSOCIAL BEHAVIOR IN PEOPLE LIVING IN THE MODELO AND LOS TRUPILLOS NEIGHBORHOODS IN BARRANQUILLA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper focuses on the findings of a study which describes the prosocial behavior in a group of people who live in Modelo and Los Trupillos neighborhoods in Barranquilla. 75 people were sampled in this study. In order to collect the data, a natural approach was used in which the participants were asked to take part in a social survey as it related to helping the children and elderly in that area. As a result 45.33 % helps and 54.66 % does not help. Likewise it was obtained the following information: Those who help are practicing believers of a religion; they help more women than men and people between 20 to 40 years old.<hr/>Este artículo muestra los resultados de un estudio que describe las conductas prosociales en un grupo de personas de los barrios Modelo y Los Trupillos de Barranquilla. La muestra intencional, estuvo representada por 75 personas. La recolección de la información se obtuvo a partir de una técnica naturalista en la cual se les solicitaba a los participantes la posibilidad de apoyar en una situación prosocial relacionada con ayudar a niños, niñas y ancianos, Los resultados permiten establecer que el 45,33 % ayudan y el 54,66 % no ayudan. Así mismo se obtuvieron los siguientes datos: Los que ayudan son creyentes practicantes de una religión; ayudan más las mujeres que los hombres y las personas entre los 20 a los 40 años. <![CDATA[<b>ESTABLISHED SATISFACTION WITH FAMILY LIFE SCALE FACTOR IN MIDDLE SCHOOL AND HIGH SCHOOL ADOLESCENTS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372014000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en This research paper focuses on Satisfaction with Family Life Scale Factor (SWFLS) in order derive relevant and maintain the validity and reliability of the information in this study. The age group of high school students sampled were from 11 to 19 years old (N=1.395). The result of this analysis was a singular-factor solution with suitable valid and reliable indexes. Different results by age and gender were statistically identified. These and other results on the research on adolescence-based family life satisfaction and the Positive Psychological effects are also discussed.<hr/>El objetivo del presente estudio de investigación fue realizar un análisis factorial (exploratorio y confirmatorio) de la Escala de Satisfacción con la Vida de Familia (ESVF), a fin de obtener nueva información relevante sobre la validez y confiabilidad de este instrumento. La muestra (N = 1.395) estuvo compuesta por estudiantes de secundaria y bachillerato con rango de edad de 11 a 19 años. Los análisis dieron por resultado una solución monofactorial con adecuados índices de validez y confiabilidad. Se identificaron, además, diferencias estadísticamente significativas por edad y género. Se discuten estos y otros resultados en el marco de una línea de investigación sobre la adolescencia desde el enfoque de la Psicología Positiva.