Scielo RSS <![CDATA[Estudios Socio-Jurídicos]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-057920080001&lang=pt vol. 10 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792008000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Freedom of Scientific Investigation: Origins of the Right and Its Constitutional Configuration</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792008000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objeto de este trabajo es localizar históricamente los orígenes de la libertad de investigación científica, revisar los fundamentos de su reivindicación e intentar explicar por qué no tuvo consagración positiva en las primeras declaraciones de derechos. Todas estas cuestiones son cruciales en una sociedad en la que el cuestionamiento y la exigencia del control social respecto de la ciencia son asuntos de permanente debate.<hr/>The purpose of this paper is to locate the origins of scientific freedom, to determine the foundations of the original claims and to seek to explain why this right was not protected in the first bills of rights. All these questions are crucial in a society in which the social control of science is a matter of debate. <![CDATA[<b>The Mexican Constitutional Reform of September 2007: Another Turn of the Mexican Electoral Reform Screw</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792008000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este ensayo aborda la reforma constitucional en materia electoral aprobada por el Congreso mexicano en septiembre de 2007, y subraya que con ella termina un modelo de competencia política (caracterizada por la estrecha vinculación entre medios de comunicación y partidos) imperante en la última década. En este sentido, para poder valorar el significado de la reforma, en primer lugar se realiza una síntesis histórica de las diferentes reformas electorales y se analizan algunas de sus consecuencias para el proceso democrático del país. Posteriormente, se abordan los aspectos más relevantes de la reforma constitucional y se analizan sus repercusiones políticas.<hr/>This essay discusses the constitutional reform, in relation to electoral matters, approved by the Mexican Congress in September 2007. It emphasizes that this reform brings to an end a model of political rivalry (characterized by tight relationships between the communication media and the political parties) which prevailed throughout the last decade. In this sense, in order to evaluate the significance of the reform, it is necessary to first carry out a historic synthesis of the different electoral reforms and to analyze some of their consequences on the country's democratic processes. Then, the article will discuss the most relevant aspects of the constitutional reforms and analyze their political repercussions. <![CDATA[<b>From Italy to the Indies: A Voyage of Common Law</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792008000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trasplante de la noción europea de derecho común llevó a una parte de los historiadores del siglo XX a explicar el fenómeno de la experiencia jurídica americana como unitaria, orgánicamente construida y centrada, tal y como sucedía en la respublica cristiana. Víctima de un interesante transfer conceptual que permitía importar conceptos jurídicos de los rigores científicos de la Alemania pandectística de la segunda mitad del ochocientos al casuismo de las Indias del siglo dieciséis, gran parte de la historiografía continuaba siendo seducida por el culto a la sistemática, olvidando que el término sistema era aún desconocido en el lenguaje jurídico de la época, que prefería los de methodus, ars, ordo, ratio. Esto permitió a la historiografía indianista la posibilidad de aplicar unas coordenadas interpretativas desde las cuales se pudo imaginar un derecho indiano sin indios y sin Indias, una historia jurídica de la conquista sin conquista y sin conquistados.<hr/>The adoption of the European notion of "derecho común" led some 20th century historians to explain the phenomenon of the American legal experience as unitary, and organically constructed and centred, just as happened in the respublica cristiana. Many historians seduced by the cult of the systematic approach forgot that the term "system" was still unknown within the legal context of the 16th century which preferred others terms such as methodus, ars, ordo, ratio. But the systemic school allowed the transfer of legal concepts from the scientifically rigorous German pandectism of the second half of the 19th century, to the "Indias" casuistic environment of the 16th century. This allowed Indian historians the possibility to apply interpretive forms from which it was possible to imagine indian law without Indians or India, and a legal history of conquest without conquest and without conquered. <![CDATA[<b>From the Commission to the Human Rights Council</b>: <b>Strengthening of Protection Mechanisms or Deepening of the Political Issues</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792008000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Mediante resolución No. 60/251 de 3 de abril de 2006, la Asamblea General de Naciones Unidas creó el Consejo de derechos humanos con la intención de combatir el déficit de legitimidad que presentaba la antigua Comisión de derechos humanos, sus amplios niveles de politización y fortalecimiento de los procedimientos de protección de derechos humanos. El propósito de este documento es analizar en qué consistieron esas reformas y cuáles podrían ser sus implicaciones en la reducción de la politización y el fortalecimiento de la efectividad de los mecanismos de denuncia, procedimientos especiales y examen periódico universal.<hr/>The United Nations General Assembly created the Human Rights Council through Resolution No. 60/251 from April 3rd, 2006 with the purpose struggling against the legitimacy deficit arising from the high level of politicization the existing Human Rights Commission and to strengthen the Human Rights protection mechanisms. The purpose of the document is to analyze the spirit of those reforms and what their implications may be in terms of the reduction of political involvement and increased effectiveness of special procedures, procedures for bringing accusations and to provide a worldwide periodical review. <![CDATA[<b>Colombian Territorial Organization in the Face of a Contemporary Trend Towards Federalization</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792008000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Nos encontramos ante un cambio de paradigma de la forma estatal unitaria a la forma federal. En este contexto, se analiza en este artículo la organización territorial colombiana, tratando de responder en qué etapa se encuentra el proceso de fortalecimiento de las sub-unidades estatales que tiene lugar desde los años 50. Para resolver esta pregunta se estudia en este artículo los diferentes conceptos de organización estatal, sus tipos de autonomía, y dos casos cercanos al caso colombiano: Francia y España. El análisis del caso colombiano a la luz de la teoría y práctica de la organización territorial del Estado permite evidenciar que existe una tendencia hacia el autogobierno en Colombia. Sin embargo, en el actual marco constitucional predomina una tradición unitaria que sólo hace posible un desarrollo post-constitucional para fortalecer la autoadministración.<hr/>We find ourselves in the middle of a global paradigm shift from the Unitary State to the Federal State. In this context, I analyze Colombia's territorial organization. I seek to answer the question as to which stage Colombia finds itself in terms of the strengthening of its sub-units, which has been happening since the 1950's. To resolve this question, this article studies the different concepts of state organization, as well as the different types of autonomy and two of the cases most similar to Colombia's: France and Spain. With the comparison between Colombian territorial organization and the theory and practice of state organization, I conclude that a strong trend toward local self-government exists in Colombia. However, the framework of Colombia's Constitution favours a unitary tradition that makes possible only a local self-administration. <![CDATA[<b>Justice and Equality in University Special Admission Systems</b>: <b>A Reflection from the Ronald Dworkin Perspective</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792008000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En Colombia, algunas universidades han adoptado sistemas especiales de admisión a favor de grupos sociales determinados; sistemas que han sido criticados e incluso desmontados supuestamente por violar el principio de igualdad y el mérito académico como criterio determinante del ingreso a una universidad. El artículo analiza los casos que han llegado a las altas cortes de justicia de los Estados Unidos y de Colombia con el fin de señalar las diferencias que tienen respecto de la igualdad y justificar, desde la filosofía del derecho de Ronald Dworkin, la legitimidad de algunos de esos sistemas.<hr/>In Colombia, some universities have adopted special admission systems in favour of determined social groups. These systems have been criticized and even dismantled for, according to the critics, violating the principles of equality and academic merits as a determining criterion for entrance to a university. This article analyzes the cases that have been determined by the Courts of Justice of the United States and Colombia, with the purpose of indicating their differences in respect to equality, and justifying, according to Ronald Dowrkin's philosophy of law, the legitimacy of some of those systems. <![CDATA[<b>Data Test</b>: <b>Between Patents and Trade Secrets. Perspectives from the Economic Analysis of Law in the Context of Commercial Integration Processes</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792008000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El régimen de protección de los datos de prueba definido en algunos ordenamientos jurídicos domésticos e incorporado, asimismo, en los acuerdos de integración comercial, plantea la cuestión acerca del tipo de derechos que en realidad otorga o debería otorgar tal régimen. Esta pregunta se asocia con la definición acerca de si tales datos deben ser amparados por las garantías adscritas al derecho del secreto comercial o por aquellas vinculadas al derecho de patentes. Las normas que en la actualidad disciplinan tal materia sugieren la concurrencia de ambos sistemas de protección, y por esa vía y desde una perspectiva de análisis económico del derecho puede constatarse que existe una intensa acumulación de costos posiblemente ineficiente.<hr/>The test data protection system as defined in some local jurisdictions and also incorporated in trade integration agreements, raises a question about the kind of rights that such protection systems actually grant or should grant. This question is associated to the definition on whether or not such data should be covered by the guarantees related to trade secrets law or those related to patent law. The rules that currently govern those matters suggest the coexistence of both protection systems and, in that way, and from the perspective of the economic analysis of law, it can be seen that there is an intense accumulation of potentially inefficient costs. <![CDATA[<b>Seven Principles for an Objective System of Industrial Property</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792008000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La propiedad industrial, tradicionalmente mercantil, se ha convertido en herramienta del derecho de la competencia, pero a pesar de su importancia no es tratada aún de manera uniforme por parte de los operadores jurídicos andinos, quienes no poseen un modelo jurídico común, ni patrones objetivos respecto a los fenómenos de confundibilidad y distintividad. Dichos operadores carecen también de especialización comercial y desconocen a nivel judicial y administrativo los elementos del mercado común y el alcance de las marcas de comercio, por ello los métodos difieren entre corporaciones, generan variedad de fallos, se alejan de la sana crítica y generan especulación e inestabilidad jurídica. Tal variedad impide estructurar jurisprudencialmente el derecho de los activos intangibles. El cambio de perfil y de la actitud subjetiva de los falladores por un modelo jurídico objetivo comercial, beneficiará al mercado con jueces más cultos, armonizará la oferta pública de justicia y producirá certeza y seguridad jurídica, como garantías de la libre decisión económica y de la competencia en términos de igualdad en la economía de mercado.<hr/>Traditionally mercantile industrial property has become a tool of trade and antitrust law. However, despite, its status, it is not receiving uniform treatment by andean juridical entities. These jurists possess neither a common legal model, nor objective patterns regarding the phenomena of confusion and distinctivity. This arises from a lack of commercial background together with a lack of judicial and administrative awareness about common market elements and the reach of today's trademarks. the differing approaches to decision making among juridical bodies leads to inconsistencies in decisions and a weakening of healthy criticism and generates speculation and juridical instability. Such inconsistencies impede the jurisprudential structuring of the law of intangible assets. A change in judicial profiles and their subjective attitudes to an objective commercial juridical model would benefit the market. Such a harmonized judicial attitude would create certainty and juridical certainty which would, in turn, enhance confidence in decision-making and competition in equal terms in market economies. <![CDATA[<b>The Effectiveness of Administrative Sanctioning Instruments and the Requirement for the Repair of Environmental Damage in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792008000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A pesar de que en Colombia existe una Constitución de tendencia ecológica en donde se consagra que el Estado y los particulares tienen deberes específicos frente al daño ambiental, en el país se está rápidamente destruyendo el patrimonio natural, debido a las necesidades económicas de las personas y a una indeterminación legal y política que amenaza seriamente los procesos de desarrollo económico, social y cultural.¹ Por este motivo cobra especial importancia el papel de las autoridades ambientales frente al daño ambiental y la manera como están enfrentando, con las herramientas jurídicas que tienen para tal fin, a los infractores y delincuentes que causan daños al ambiente. En razón de lo anterior, este artículo busca presentar ante la sociedad y la academia una investigación que tardó más de un año y que consolidó esfuerzos de entidades públicas como la Defensoría del Pueblo, las diferentes autoridades ambientales del país y la Contraloría General de la República, en búsqueda de dilucidar la efectividad, debilidades y fortalezas de los instrumentos jurídicos vigentes para que el Estado, representado por las autoridades ambientales del país, sancione y exija la reparación de los daños al ambiente.<hr/>Colombia has a Constitution with an ecological tendency in which it is established that the State and individuals have specific duties in regard to environmental damage. Nevertheless, as a result of the economic necessities of the people and legal and political inaction, the natural heritage of the country is rapidly being destroyed. Thus, economic, social development and cultural processes are threatened.² For this reason, it is important to examine the roles played by environmental authorities in the face of environmental damage and their manner of confronting the violators who cause the damage with the juridical tools available. Based on the foregoing, this article intends to call to the attention of society and the academy an investigation that took more than a year. It consolidated efforts of public organizations such as the Defensoría del Pueblo, different environmental authorities within the country and the Contraloría General de la República, so as to explain the effectiveness, weaknesses and strengths of the legal instruments so that the State, represented by the environmental authorities of the country, are able to sanction and demand the repair of the damage to the environment. <![CDATA[<b>Opinion in a Time of War: The Early Failure of Academic Freedom in Colombian Republican Life</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792008000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Durante la Guerra de los Supremos un profesor de la Universidad Central expuso en clase sus opiniones acerca del tratamiento jurídico que debía dárseles a los enemigos en las guerras civiles. Sostuvo que los daños causados por los enemigos en este tipo de confrontaciones debían regularse por el derecho de gentes, conforme a la doctrina de doctrinantes como Vattel o Andrés Bello.<hr/>During the War of the Supremes a professor at the Central University lectured about the legal treatment that should be given to enemies during a civil war. According to the doctrine of such figures as de Vattel or Andres Bello, he argued that damages caused by enemies in this type of confrontations should be regulated by law. <![CDATA[<b>El reconocimiento de la jurisdicción especial indígena dentro del sistema judicial nacional en Colombia. </b><b>El debate de la coordinación</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792008000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente artículo se pretende abordar los elementos configurativos para el ejercicio de la jurisdicción especial indígena, conforme al artículo 246 de la Constitución Nacional de Colombia, desde un perspectiva doctrinal y jurisprudencial, para analizar cómo ha sido su reconocimiento dentro del sistema judicial nacional, teniendo en cuenta la ausencia de una la ley de coordinación entre estas dos jurisdicciones. Del mismo modo, determinar cuáles son los derechos de las comunidades indígenas como sujetos colectivos de derechos, de acuerdo con la jurisprudencia de la Corte Constitucional.<hr/>The present article seeks to address the elements that constitute the exercise of the Special Indigenous Jurisdiction, in conformity with article 246 of the National Constitution of Colombia. The analysis is based on doctrinal and jurisprudential perspectives so as to analyze the recognition of this jurisdiction within the Judicial National System, having in mind the absence of legislation on coordination between these two jurisdictions. In the same way the article seeks to determine which are the rights of the indigenous communities, as collective groups entitled of rights, according to jurisprudence of Court Constitutional.