Scielo RSS <![CDATA[Revista de Economía Institucional]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-599620050002&lang=en vol. 7 num. 13 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>THE COLONIAL ORIGINS OF COMPARATIVE DEVELOPMENT: AN EMPIRICAL INVESTIGATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo utiliza las diferencias en las tasas de mortalidad de los colonizadores europeos para estimar el efecto de las instituciones sobre el desempeño económico. Los europeos adoptaron políticas de colonización muy diferentes en las diferentes colonias. No se asentaron en los lugares donde las tasas de mortalidad eran altas, pero establecieron instituciones extractivas que aún subsisten. Las tasas de mortalidad de los soldados, obispos y marineros en las colonias durante los siglos XVII, XVIII y XIX se utilizaron para estimar los efectos de las instituciones en el largo plazo sobre el ingreso per cápita.<hr/>This article uses the different mortality rates of European colonialists to estimate the effect of institutions on economic performance. Europeans adopted very different colonization policies in different colonies. In places where mortality rates were high they did not settle, but set up extractive institutions that exist to the present day. By exploring the different mortality rates faced by soldiers, bishops and sailors in the colonies in the 17th, 18th and 19th Centuries, we were able to estimate the long-term effect of colonial institutions on per capita income. <![CDATA[<b>HUME AND INSTITUTIONAL THEORY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo muestra que hay un vínculo entre la filosofía de las costumbres de Hume y los principios básicos de la teoría institucional. Esta relación ha sido sugerida por economistas contemporáneos, como Vernon Smith y otros, que ven en Hume los orígenes de la dicotomía -hoy ampliamente aceptada- entre razón constructiva y razón ecológica, primordial en el pensamiento institucionalista. Para Hume el hábito, guía principal de la vida, puede ayudar a entender las pautas del comportamiento individual y colectivo. El artículo examina el problema de la consistencia entre las reflexiones de Hume sobre este tema y los fundamentos de su filosofía de las creencias.<hr/>This paper shows the links between Hume&rsquo;s philosophy of customs and the basic principles of institutional theory. This relationship has been suggested by contemporary economists such as Vernon Smith and others, who see in Hume the origins of today&rsquo;s broadly accepted dichotomy between constructive and ecological reasoning, essential to institutional thinking. For Hume habit, as the main guide of life, can be used to comprehend individual and collective behavioural patterns. The question is whether his reflections on the subject are consistent with the foundations of his own philosophy of belief. <![CDATA[<b>CAPITALISM, DEVELOPMENT AND THE STATE. </b><b>A CRITICAL ACCOUNT OF SCHUMPETER’S THEORY OF THE STATE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las teorías del Estado se pueden beneficiar de una nueva mirada al papel económico del Estado en la obra de los grandes economistas de los siglos XIX y XX. El énfasis de Schumpeter en el papel central de la innovación tecnológica en el crecimiento económico hace que su obra sea particularmente interesante para los estudiosos del desarrollo económico. No obstante, su rechazo a la acción del Estado en la redistribución del ingreso es simplista y contradictoria. El cambio estructural incentiva el crecimiento, pero también produce rupturas sociales y económicas. Este ensayo explora esa contradicción y discute la aplicación de la teoría del Estado de Schumpeter a los nuevos países industrializados del Este de Asia y América Latina.<hr/>Current theories of the State would benefit from a new look at the economic role of the State in the work of the great economists of the 19th and 20th Centuries. Schumpeter’s emphasis on the role of technological innovation in long-term economic growth makes his work particularly interesting for development economics. However, Schumpeter’s rejection of the State’s role in income redistribution is too simplistic and contradictory. Structural change may enhance the prospects for long-term growth, but also creates social and economic disruptions. This paper explores this basic contradiction and briefly discusses the application of Schumpeter’s theory of the State to new industrialized countries in East Asia and Latin America. <![CDATA[<b>FROM THE KNIFE’S EDGE TO THE NUT SHELL: A NEW ANALYSIS OF HARROD’S DYNAMIC</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El programa de investigación de Harrod fue uno de los primeros esfuerzos por integrar las ideas centrales de la “dinámica magna” en un esquema mecánico de fuerzas vectoriales que explicara los fenómenos del ciclo y el crecimiento de manera endógena. Los economistas matemáticos ignoraron estas consideraciones, y su trabajo original quedó codificado en los libros de texto como el modelo de crecimiento Harrod-Domar. Este trabajo expone la teoría dinámica de Harrod y muestra que su objetivo era construir un modelo de crecimiento cíclico no lineal.<hr/>Harrod’s research program was the first to integrate the central ideas of “magnum dynamics” into a mechanical framework of vector forces to endogenously explain cycles and growth. Mathematical economists ignored these points and Harrod’s original work was presented in textbooks as the Harrod-Domar growth model. The aim of this paper is to present Harrod’s dynamic and show that his real aim was to build a non linear cyclic growth model. <![CDATA[<b>A MODEL OF HERDS AND SOCIAL LEARNING</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para los economistas es importante saber cómo toman decisiones los individuos. Los agentes económicos suelen imitar las acciones de otros agentes. Cabe entonces preguntar por qué los individuos racionales imitan el comportamiento de otros y deciden no sólo con base en su información privada. Bikhchandani, Hirshleifer y Welch (1992) mostraron que los agentes completamente racionales que conocen toda la historia de las decisiones pasadas pueden tener un comportamiento imitativo o de manada, el cual puede estancar el proceso de aprendizaje social. En este artículo se examinan las condiciones para la existencia del aprendizaje social y se muestra que también puede existir dentro de una manada.<hr/>One of the most frequent questions asked by economists is how individual members of societies make choices. It can be observed that economic agents imitate other agents’ actions. It should be asked why rational people choose to imitate other people’s behaviour and make decisions that are not based on their own private information. Bikhchandani, Hirshleifer and Welch (1992) showed that fully rational agents, who understand the history of decision making, can generate this kind of behaviour. An important feature of this model is that once individuals begin to imitate others, the social learning process is halted. This paper shows that social learning occurs if agents have a continuum set of actions to choose from or if they just have a sample of the history. It also shows that this type of learning can occur within a herd. <![CDATA[<b>THE SEGMENTED CITY: A REVISION OF THE NEOCLASSICAL SPATIAL SYNTHESIS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo muestra cómo se analiza la dinámica inmobiliaria y la estructuración residencial urbana en teoría económica. Expone los axiomas fundamentales de la síntesis espacial neoclásica y sus explicaciones, a la que considera ambiguas e insatisfactorias, aunque elegantes. Presenta las críticas heterodoxas a los axiomas fundamentales y a las hipótesis del equilibrio espacial, y señala los aportes de la heterodoxia al estudio de la dinámica inmobiliaria residencial.<hr/>This paper evaluates how economic theory deals with analyses of current real estate dynamics and urban residential structure. It shows the fundamental axioms of neoclassical spatial synthesis and their explanations in terms of equilibrium, and highlights ambiguous and unsatisfactory, but elegant, solutions to urban spatial economic structure and dynamics. It presents the critical heterodox approach to the fundamental axioms and the hypothesis of spatial equilibrium, and shows the main aspects of the central heterodox contribution to residential real estate dynamics. <![CDATA[<b>THE EFFECT OF SPACE ON THE COST OF LOCAL PROVISION. </b><b>AN EQUALIZATION BLOC MODEL FOR BOLIVIAN MUNICIPALITIES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Bolivia experimentó una importante transformación territorial después de que se aprobó la Ley de Participación Popular en 1994. Los efectos benéficos de tal reforma estuvieron acompañados de una serie de efectos contraproducentes, entre ellos los que se derivan del modelo de transferencias centrales hacia los municipios. Este artículo propone un nuevo modelo de transferencias que complementa el actual “sistema de dotación fiscal a municipios según el principio per cápita” con uno de “ecualización fiscal intermunicipal por bloques”.<hr/>Bolivia went through a very important territorial transformation following the approval of the Popular Participation Law in 1994, which led to generalised municipal opening. The benefits of this reform were accompanied by a number of negative effects, such as those regarding the system of State transfers to municipalities. This article proposes a new model of transfers to municipalities that would complement the current “system of per capita fiscal endowments to municipalities” with a model of “block inter-municipal fiscal equalization”. <![CDATA[<b>FROM THE FIRM TO THE MARKET: THE VERTICAL DISINTEGRATION OF LAND TRANSPORT IN SPAIN</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las empresas españolas recurren cada vez más a la subcontratación del servicio de transporte terrestre. Este modelo es el resultado de un proceso de desintegración vertical que lleva a vender los vehículos y a reubicar a los trabajadores dentro o fuera de la empresa. Las reformas del marco institucional que regula la prestación de este servicio, y las normas fiscales, contractuales y sociales que afectan los costos y beneficios de la prestación del servicio inciden de manera diferente en los distintos tipos de empresas. La desintegración vertical genera costos de salida que afectan al ritmo, la estrategia y el resultado del cambio del modelo organizativo.<hr/>The sub-contracting of land transport is the governance structure most used by Spanish transport firms. This model is the result of a vertical disintegration process that entails selling vehicles and reassigning tasks within or outside the business. Institutional reforms that regulate transport service provision, and fiscal, contractual and social regulations affecting the advantages and disadvantages of service provision, have had different effects on businesses. Vertical disintegration generates exit costs that affect the organizational model’s rhythm, strategy and results. <![CDATA[<b>CORRUPTION Y CAPTURE IN PUBLIC SERVICE REGULATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en La regulación juega un papel clave en las reformas de los servicios públicos. No obstante, la corrupción y el riesgo de captura pueden impedir u obstaculizar el cumplimiento de los objetivos de las reformas. La regulación por costos y por incentivos entraña riesgos de captura y corrupción. En este trabajo se muestra que la captura es un problema menor frente a las fallas de mercado. Por ello, se proponen reformas que den transparencia y establezcan responsabilidades en los procesos de regulación.<hr/>Regulation plays a key role in public service reforms. However, corruption and the risk of capture may undermine the purposes of these reforms. Both cost and incentive-based regulation entail corruption and capture risks. This document shows that capture is a minor problem compared with market failures in different sectors, and thus proposes reforms to generate transparency and accountability in the regulatory processes. <![CDATA[<b>THE JOHN M. CLARK-LIONEL ROBBINS CORRESPONDENCE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La regulación juega un papel clave en las reformas de los servicios públicos. No obstante, la corrupción y el riesgo de captura pueden impedir u obstaculizar el cumplimiento de los objetivos de las reformas. La regulación por costos y por incentivos entraña riesgos de captura y corrupción. En este trabajo se muestra que la captura es un problema menor frente a las fallas de mercado. Por ello, se proponen reformas que den transparencia y establezcan responsabilidades en los procesos de regulación.<hr/>Regulation plays a key role in public service reforms. However, corruption and the risk of capture may undermine the purposes of these reforms. Both cost and incentive-based regulation entail corruption and capture risks. This document shows that capture is a minor problem compared with market failures in different sectors, and thus proposes reforms to generate transparency and accountability in the regulatory processes. <![CDATA[<b>THE EX-COMMUNISTS’ CONSCIENCE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en La regulación juega un papel clave en las reformas de los servicios públicos. No obstante, la corrupción y el riesgo de captura pueden impedir u obstaculizar el cumplimiento de los objetivos de las reformas. La regulación por costos y por incentivos entraña riesgos de captura y corrupción. En este trabajo se muestra que la captura es un problema menor frente a las fallas de mercado. Por ello, se proponen reformas que den transparencia y establezcan responsabilidades en los procesos de regulación.<hr/>Regulation plays a key role in public service reforms. However, corruption and the risk of capture may undermine the purposes of these reforms. Both cost and incentive-based regulation entail corruption and capture risks. This document shows that capture is a minor problem compared with market failures in different sectors, and thus proposes reforms to generate transparency and accountability in the regulatory processes. <![CDATA[<b>THE INTEGRAL ANALYSIS ILLUSION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en La regulación juega un papel clave en las reformas de los servicios públicos. No obstante, la corrupción y el riesgo de captura pueden impedir u obstaculizar el cumplimiento de los objetivos de las reformas. La regulación por costos y por incentivos entraña riesgos de captura y corrupción. En este trabajo se muestra que la captura es un problema menor frente a las fallas de mercado. Por ello, se proponen reformas que den transparencia y establezcan responsabilidades en los procesos de regulación.<hr/>Regulation plays a key role in public service reforms. However, corruption and the risk of capture may undermine the purposes of these reforms. Both cost and incentive-based regulation entail corruption and capture risks. This document shows that capture is a minor problem compared with market failures in different sectors, and thus proposes reforms to generate transparency and accountability in the regulatory processes. <![CDATA[<b>ANSWERS TO “THE INTEGRAL ANALYSIS ILLUSION” FROM JOSÉ FÉLIX CATAÑO</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en La regulación juega un papel clave en las reformas de los servicios públicos. No obstante, la corrupción y el riesgo de captura pueden impedir u obstaculizar el cumplimiento de los objetivos de las reformas. La regulación por costos y por incentivos entraña riesgos de captura y corrupción. En este trabajo se muestra que la captura es un problema menor frente a las fallas de mercado. Por ello, se proponen reformas que den transparencia y establezcan responsabilidades en los procesos de regulación.<hr/>Regulation plays a key role in public service reforms. However, corruption and the risk of capture may undermine the purposes of these reforms. Both cost and incentive-based regulation entail corruption and capture risks. This document shows that capture is a minor problem compared with market failures in different sectors, and thus proposes reforms to generate transparency and accountability in the regulatory processes. <![CDATA[<b>KNOWLEDGE THEORY: A NEW PERSPECTIVE OF ECONOMIC PHENOMENA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en La regulación juega un papel clave en las reformas de los servicios públicos. No obstante, la corrupción y el riesgo de captura pueden impedir u obstaculizar el cumplimiento de los objetivos de las reformas. La regulación por costos y por incentivos entraña riesgos de captura y corrupción. En este trabajo se muestra que la captura es un problema menor frente a las fallas de mercado. Por ello, se proponen reformas que den transparencia y establezcan responsabilidades en los procesos de regulación.<hr/>Regulation plays a key role in public service reforms. However, corruption and the risk of capture may undermine the purposes of these reforms. Both cost and incentive-based regulation entail corruption and capture risks. This document shows that capture is a minor problem compared with market failures in different sectors, and thus proposes reforms to generate transparency and accountability in the regulatory processes. <![CDATA[<b>CULTURAL CHANGE, INSTITUTIONAL DYNAMICS AND COGNITIVE SCIENCE: TOWARD A MULTIDISCIPLINARY COMPREHENSION OF ECONOMIC DEVELOPMENT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en La regulación juega un papel clave en las reformas de los servicios públicos. No obstante, la corrupción y el riesgo de captura pueden impedir u obstaculizar el cumplimiento de los objetivos de las reformas. La regulación por costos y por incentivos entraña riesgos de captura y corrupción. En este trabajo se muestra que la captura es un problema menor frente a las fallas de mercado. Por ello, se proponen reformas que den transparencia y establezcan responsabilidades en los procesos de regulación.<hr/>Regulation plays a key role in public service reforms. However, corruption and the risk of capture may undermine the purposes of these reforms. Both cost and incentive-based regulation entail corruption and capture risks. This document shows that capture is a minor problem compared with market failures in different sectors, and thus proposes reforms to generate transparency and accountability in the regulatory processes. <![CDATA[<b>THE HUMAN GENOME AND THE DIVISION OF CLASSES.</b><b> INTERVIEW WITH JORGE HALPERÍN</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en La regulación juega un papel clave en las reformas de los servicios públicos. No obstante, la corrupción y el riesgo de captura pueden impedir u obstaculizar el cumplimiento de los objetivos de las reformas. La regulación por costos y por incentivos entraña riesgos de captura y corrupción. En este trabajo se muestra que la captura es un problema menor frente a las fallas de mercado. Por ello, se proponen reformas que den transparencia y establezcan responsabilidades en los procesos de regulación.<hr/>Regulation plays a key role in public service reforms. However, corruption and the risk of capture may undermine the purposes of these reforms. Both cost and incentive-based regulation entail corruption and capture risks. This document shows that capture is a minor problem compared with market failures in different sectors, and thus proposes reforms to generate transparency and accountability in the regulatory processes. <![CDATA[<b>STATU QUO OR NOT?</b><b> THIS IS THE DILEMMA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962005000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en La regulación juega un papel clave en las reformas de los servicios públicos. No obstante, la corrupción y el riesgo de captura pueden impedir u obstaculizar el cumplimiento de los objetivos de las reformas. La regulación por costos y por incentivos entraña riesgos de captura y corrupción. En este trabajo se muestra que la captura es un problema menor frente a las fallas de mercado. Por ello, se proponen reformas que den transparencia y establezcan responsabilidades en los procesos de regulación.<hr/>Regulation plays a key role in public service reforms. However, corruption and the risk of capture may undermine the purposes of these reforms. Both cost and incentive-based regulation entail corruption and capture risks. This document shows that capture is a minor problem compared with market failures in different sectors, and thus proposes reforms to generate transparency and accountability in the regulatory processes.