Scielo RSS <![CDATA[Discusiones Filosóficas]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-612720140002&lang=en vol. 15 num. 25 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>An aesthetic conceptual approach to soccer</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en The article aims to make a hermeneutic and a conceptual analysis of the relationship between philosophy and soccer.<hr/>El artículo tiene como objetivo hacer un análisis hermenéutico y conceptual de la relación entre la filosofía y el fútbol. <![CDATA[<b>Peirce's philosophical project from chance to evolutionary love</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper aims at presenting Peirce's development of his theory of tychism in relation to his conception of evolution. I claim that Peirce's evolutionary philosophy reaches a step further in the explanation of the world than do the philosophical projects that preceded it. For instance, Peirce's theory of evolution solved the problems of Aristotle's division of the world, rejects Spencer's vision of a deterministic evolution, and complements Darwin's theory of evolution based merely on chance and struggle. For this purpose, I shall show that in order to give a complete account of the uniqueness of Peirce's philosophical project it is necessary to understand his teleology in relationship to his agapasticism, which incorporates his tychism, an idea (that is, teleology) that has been neglected by some scholars, such as T. L. Short. Thus, I shall claim that only under the light of agapasticism can we understand why teleology plays the important role of unifying the cosmos and its creatures through a general ideal and the force of sympathetic feelings that are open to growth.<hr/>El presente artículo busca presentar el desarrollo de la teoría peirceana del tiquismo en relación con su concepción de la teoría evolutiva. Aquí sostengo que la filosofía evolutiva de Peirce da un paso más allá en la explicación de la constitución general del cosmos, si se la compara con los proyectos filosóficos que le preceden. Esto se puede ver, por ejemplo, en que la teoría evolutiva de Peirce logra resolver los problemas creados por la división del mundo hecha por Aristóteles, rechaza la visión determinista de la evolución propuesta por Spencer, e incluso complementa la teoría darwinista de la evolución basada meramente en el azar y la lucha de las especies. Mostraré que para dar una exposición más completa del carácter único del proyecto filosófico peirceano es necesario entender la relación de su teleología con el agapasticismo que incluye, asimismo, la teoría del azar o tiquismo, una idea (a saber, la teleología) que ha sido descuidada por algunos intérpretes de Peirce, como T. L. Short. Sostendré que solo a la luz del agapasticismo podemos entender por qué la teleología cumple un papel importante al unificar el cosmos con sus creaturas a través de un ideal común y la fuerza de sentimientos de empatía susceptibles de crecimiento. <![CDATA[<b><i>The dualistic character of john searle's philosophy of mind</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo defende a tese de que o naturalismo biológico de Searle é uma forma de dualismo de propriedades. Após um exame do problema mente corpo e do dualismo de propriedades (seção 2), e de uma exposição do naturalismo biológico (seção 3), é discutida criticamente a concepção de subjetividade ontológica (seção 4), concepção que leva o naturalismo biológico a ser um dualismo entre propriedades objetivas e subjetivas (seção 5).<hr/>This paper holds that Searle's biological naturalism is a variant of property dualism. After an exam of the mind-body problem and of property dualism (section 2), and after an exposition of biological naturalism (section 3), I engage in a critical discussion of Searle's view about ontological subjectivity (section 4), a view that leads biological naturalism to a dualism between objective and subjective properties (section 5). <![CDATA[<b><i>Realism and the challenge of inter-theoretical incompatibility</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo principal de este artículo es discutir la viabilidad del realismo convergente en filosofía de la física. Para ello aporto dos argumentos. En primer lugar muestro, por medio de un ejemplo de la astrofísica teórica y la teoría general de la relatividad, que la mecánica celeste newtoniana debe ser considerada falsa desde la perspectiva de la teoría de la relatividad. Por tanto, no tiene ningún sentido pensar que la primera pueda ser una aproximación a la segunda. En segundo lugar destaco la existencia de incompatibilidad interteórica entre teorías y/o modelos teóricos. Si teorías que se suceden o que coexisten son incompatibles entre sí, y en la historia de la física podemos encontrar abundantes ejemplos de ello, entonces carece también de sentido decir que la ciencia progresa por aproximación a la verdad o que las teorías maduras de la ciencia son (al menos) aproximadamente verdaderas. El epílogo de este trabajo está dedicado a exponer mis dudas respecto de la viabilidad de una presunta metafísica de la ciencia paralela a la filosofía de la ciencia.<hr/>The main aim of this paper is to tackle the issue of the viability of convergent realism in the philosophy of physics. To do this I present two arguments. Firstly I show, by means of an example taken from theoretical astrophysics and the general theory of relativity that Newtonian celestial mechanics must be wrong. Thus, it is senseless to claim that the Newtonian mechanics could be an approximation to relativity theory. Secondly I point to the existence of theoretical incompatibility between theories and/or theoretical models. If successive theories are incompatible with each other, and in the history of physics we can find plenty of cases of theoretical incompatibility, then it becomes also senseless to claim that science advances approaching to the truth or that mature theories of science (at least) are approximately true. In the epilogue of this paper, I voice my doubts about the possibility of an alleged metaphysics of science parallel to the philosophy of science. <![CDATA[<b>Bootstrapping <i>and</i> a priori <i>justification</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo propone una vía de solución a priori al denominado problema del bootstrapping. Para ello, se considera en primer lugar el dilema enunciado en Cohen (2010) y la consecuencia desastrosa (CD) que de este dilema se deriva. Para evitar la CD, se propone la noción de razonamiento derrotable (defeasible reasoning) cuyas características principales son: (i) a prioridad y (ii) admisión de razones implícitas (RI) no sujetas al problema justificativo a posteriori. Se argumenta que RI es consecuencia de una distinción central entre una lectura débil y fuerte del nexo Sin duda/confíe. Por tanto, RI cumple el rol de descartar el derrotable de modo contingente en una ocasión O.<hr/>This paper proposes an a priori solution to the so-called bootstrapping problem. To do this, it is first considered Cohen (2010) dilemma and the disastrous consequence (CD) that is derived from this dilemma. To avoid CD, the notion of defeasible reasoning is proposed, whose main characteristics are: (i) a priority and (ii) admission of implicit reasons (RI) not subject to justificatory a posteriori problem. It is argued that RI is the result of a central distinction between weak and strong reading of nexus No doubt/Rely on. Then, RI meets the role of discarding the defeater contingently in occasion O. <![CDATA[<b><i>Between cartesian epistemology, and conceptual analysis</i></b>: <b><i>Remarks about the other minds problem</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo se ocupa del problema de las otras mentes. Se distinguen en él las formulaciones epistemológica y conceptual de dicho problema y se concluye que la primera, que conduce al escepticismo, descansa sobre una visión equivocada del lenguaje psicológico. Para esto, el texto se encuentra dividido en tres secciones: en la primera, se examina la formulación epistemológica que ha hecho la tradición cartesiana del mencionado problema; en la segunda, a partir de algunas observaciones de Wittgenstein y Austin, se evidencia que este abordaje trae consigo una visión errada del lenguaje psicológico; y en la tercera, se muestra que el abordaje conceptual del problema de las otras mentes acepta la existencia de una asimetría entre primera y tercera persona que, a su vez, deja sin lugar al escepticismo.<hr/>This paper explores the other minds problem. The text distinguishes both the epistemological formulation and the conceptual one, and it concludes that the conceptual formulation, which leads to skepticism, rests on a wrong vision of the psychological language. For this purpose, the text is divided in three sections: in the first one, it examines the epistemological claim that is stated by the Cartesian tradition; in the second one, the text makes evident, based in some remarks of Wittgenstein's and Austin's, that the epistemological claim involves a wrong vision of the psychological language; finally, the paper shows that the conceptual claim does not give room to skepticism although it accepts an asymmetry between first and third person. <![CDATA[<b><i>Rules of impact</i></b>: <b><i>Descartes and Clarke</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las reglas del impacto son dispositivos teóricos formulados por Descartes para determinar cómo los cuerpos aumentan, disminuyen o desvían sus movimientos por el choque con otros. Tales reglas aparecen claramente formuladas en Los principios de la filosofía de 1644. El objetivo del presente artículo es analizar la forma en que se establecen dichas reglas mediante la aplicación de la tercera ley de la naturaleza. El contexto en el cual se enmarca este análisis está representado por las discusiones en torno a la interpretación de las relaciones entre física y metafísica en la obra cartesiana.<hr/>The impact rules are theoretical devices conceived by Descartes to determine how bodies increase, decrease or veer their movements, due to the strike with others. Such rules are visibly formulated in The Principles of Philosophy in 1644. The focus point of this article is to analyze how the mentioned rules are established through the application of the third law of nature. The context in which this analysis is framed is represented by the arguments around the interpretation of the relations between physics and metaphysics in the Cartesian work. <![CDATA[<b><i>An approach to the liberal political philosophy of John Rawls</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo tiene por objeto mostrar de qué manera la filosofía política de John Rawls, concebida a partir de Teoría de la justicia y de sus posteriores escritos, representa una propuesta liberal de sociedad y de orden político justo. Propuesta que significará precisamente una reformulación del liberalismo clásico. Razón suficiente para encontrar las críticas más voraces desde el seno natural del mismo liberalismo. Sobrevivir a estas críticas es lo que ha generado tanta admiración por la obra de Rawls. Aquí nos proponemos hacer una aproximación conceptual a los bastiones de su teoría, de tal manera que sea posible concebir la filosofía política contemporánea, en clave liberal, sin perder la capacidad de autocrítica.<hr/>This paper intends to show how John Rawls' political philosophy, based on A Theory of Justice and further works, represents a theoretical proposition in favor of a Liberal society and a fair political order. His theoretical project represents a reformulation of classical liberalism, which has prompted several reviews and strong opposition, even from the same Liberal quarters. Surviving those criticisms, in fact, is the source of the great prestige Rawls' work in the academic world. We intend to do a theoretical approach to the bastions of Rawls' theory. This approach argues for the possibility of defending a Liberal conception of contemporary political philosophy without losing its self-critical capacity. <![CDATA[<b><i>The moral friends and the methodological options for the concept of natural law</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene por objeto analizar, a partir de una propuesta contemporánea (Engelhardt y los 'amigos morales'), cuáles son los caminos posibles para reformular una teoría iusnaturalista sobre la universalidad de la ley, dentro de un contexto metodológico en el que se ha suprimido la fundamentación metafísica de cualquier norma. El artículo considera diversas vías para este efecto: (i) insistir en la fundamentación directa, según el modelo clásico; (ii) buscar alternativas a esta fundamentación ontológica, reemplazándola con otra modalidad (Finnis y los neokantianos); o (iii) hacerse cargo de las teorías hermenéuticas contemporáneas, ya sea a través de una hermenéutica de base ontológica, coherente con el iusnaturalismo clásico, o mediante la búsqueda de puntos de contacto con las teorías postestructuralistas.<hr/>By using the example of a contemporary thesis (Engelhardt and moral friends), this paper seeks to analyze alternative ways to reformulate the natural law theory of the universality of law, within a framework in which all metaphysical grounding of the norms have been suppressed. Different ways are considered to fulfil this task: (i) to insist in direct grounding, as in the classic natural law theory, (ii) to replace ontological foundation by other kind of grounding (Finnis and neokantians), or (iii) to embrace contemporary hermeneutic theories, either by accepting an ontologically-based hermeneutics, consistent with classical natural law theory, or by searching contact points of the latter with poststructuralism. <![CDATA[<b><i>Rationality and the non violent solution of conflicts</i></b>: <b><i>Elements for a criticism of moral relativism</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se discuten los defectos de los enfoques relativistas en epistemología y en filosofía moral, y su incapacidad para producir soluciones racionales a conflictos como el que ha vivido la sociedad colombiana durante los últimos cincuenta años. Se ofrecen razones a favor de la solución no violenta de los conflictos mediante la negociación permanente y la discusión racional y argumentada, tal como debería ser la norma en una sociedad pluralista y civilizada.<hr/>In this paper I discuss the shortcomings of the relativist views in epistemology and in moral philosophy, as well as their inability to yield rational solutions to conflicts like the one Colombian society has suffered during the last fifty years. Some reasons to favor the non-violent solution of conflicts are given by means of permanent negotiation and rational and based in arguments discussion, as it should be in a pluralist and civilized society. <![CDATA[<b><i>Beyond the borders of art</i></b>: <b><i>the role of mimetic learning in deliberation</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del presente artículo es mostrar de qué manera el aprendizaje que suscita la mímesis trágica puede convertirse, en el marco de la filosofía aristotélica, en un ejercicio propedéutico para la deliberación política. La conexión entre el ámbito productivo y el ámbito práctico no es una conexión explícita en el corpus y el silencio de Aristóteles, en torno a esta articulación, ha generado variadas controversias. Sin embargo, entiendo que es posible encontrar razones que justifiquen esta lectura prestando especial atención a la preeminencia que la prâxis adquiere en el marco de la Poética . Desde esta perspectiva, la acción mimética se distancia de la poiésis concreta que le dio origen para ubicarse en el centro de las preocupaciones políticas de Aristóteles, al asumir un nuevo rol en la formación de los ciudadanos.<hr/>The aim of this paper is to show how the mimetic learning derived from the tragic experience can become, in the framework of Aristotelian philosophy, a prerequisite exercise for political deliberation. The link between the sphere of prâxis and the sphere of poiesis is not an explicit one in the Aristotelian corpus and his silence regarding this articulation is problematic. However, I suggest that it is possible to find arguments for this interpretation, paying particular attention to the relevance of prâxis in Poetics. From this point of view, the mimetic action separates itself from the particular poiesis from which it was originated and takes place at the center of Aristotle's political concern, assuming an important role in the education for active citizenship. <![CDATA[<b><i>About a form of failed but sucessful argument</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo intenta mostrar que el defecto que David Stove le adjudicó al principal argumento a favor del idealismo en la filosofía europea moderna se encuentra en algunos de los principales argumentos recientes a favor de posiciones antirrealistas, idealistas o escépticas en la filosofía de la ciencia y la epistemología. Específicamente, el artículo dirige la crítica a un argumento reciente de Flórez en contra del realismo de Devitt.<hr/>In this paper, I try to show that the shortcoming that David Stove found in the main argument of Modern European Philosophy about idealism is present in some of the main recent arguments favoring anti-realist, idealist or skeptical views in philosophy of science or epistemology. Specifically, this paper addresses a recent argument by Flórez against Devitt's realism. <![CDATA[<b><i>Reply to 'about a form of failed but sucessful argument'</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272014000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo respondo a las objeciones de Arango (2014), en especial el planteamiento de que los antirrealistas combaten la posición (más natural e intuitiva) de los realistas por medio de un argumento defectuoso en el cual se infiere una conclusión no tautológica de una premisa tautológica. En respuesta a este ataque, explico mi posición y demuestro que el argumento que Arango me atribuye ni representa adecuadamente mi posición ni parte de una premisa tautológica.<hr/>In this paper I react to Arango's objections to my (2014), especially to his claim that antirrealists attack the more natural and intuitive realist's views by means of a flawed argument in which they infer a non-tautological conclusion out of a tautological premise. To respond this attack, I explain my view and show that the argument that Arango attributes to me neither represents adequately my claims, nor has a tautological premise.