Scielo RSS <![CDATA[Justicia]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-744120200001&lang=pt vol. 25 num. 37 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Integration model of the pacific alliance and dissemination mechanisms of the conditional transfer programs in the colombian caribbean región]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El modelo de integración de la alianza del pacífico constituye un esfuerzo por articular oportunidades económicas, sociales y políticas de los países signatarios del acuerdo internacional (Colombia, Chile, México y Perú) conocido como alianza del pacífico (AP); dichos países buscan complementar sus economías y superar la estrecheces del aparato productivo y el mercado, en sus respectivos países; para el ejercicio de esta modalidad de integración profunda entre países, se requiere un nivel de participación de distintos actores del sector público y privado, así como la construcción e implementación de instrumentos y mecanismos requeridos para el éxito del proceso. Uno de éstos instrumentos de gestión se conoce como Programa de Transferencia condicionada (PTC). El trabajo realiza una caracterización del proceso de integración AP; presenta el modelo PTC propuesto con eje de desarrollo territorial en la región caribe colombiana a modo de plan piloto. Los PTC adquirieron auge a mediados de 1990 en América Latina y para la primera década del siglo XXI (2010) ya se había experimentado en varios países de latinoamericano, generalmente asociados a la provisión de dinero efectivo a hogares de bajos ingresos. La propuesta que se expone en el trabajo se orienta a proveer conocimiento preferiblemente al dinero.<hr/>Abstract The pacific alliance integration model is an effort to articulate economic, social and political opportunities of the signatory countries of the international agreement (Colombia, Chile, Mexico and Peru) known as the Pacific Alliance (AP), seeking to complement their economies and overcome the constraints of the productive apparatus and the market of their individual countries considered; for the exercise of this modality of articulation between countries, a level of participation of different actors of the public and private sector is required, as well as the construction and implementation of instruments and mechanisms required for the success of the process. One of these management tools is known as the Conditional Transfer Program (PTC). The work makes a characterization of the AP integration process; presents the proposed PTC model with a territorial development axis in the Colombian Caribbean region as a pilot plan. The PTCs gained momentum in the mid-1990s in Latin America and by the first decade of the 21st century (2010) had already been experienced in several Latin American countries, generally associated with the provision of cash to low-income households. The proposal that is exposed in the work is oriented to provide knowledge preferably that money. <![CDATA[Obligations of the states regarding the protection of human rights: at work and social security]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo del presente artículo fue demostrar que los Estados deben adecuar su legislación interna con el contenido de los instrumentos internacionales que reconocen derechos humanos en el trabajo y la seguridad social. La metodología utilizada fue analítica-deductiva en donde se estudiaron en el ámbito Latinoamericano la aplicación de las declaraciones, cartas, protocolos, mismos que resultaron de observancia obligatoria y tienen un carácter vinculante para los Estados, de acuerdo con los criterios interpretativos de la Corte Interamericana de Derechos Humanos, caso contrario puede ocasionar responsabilidades indirectas por violaciones a este tipo de derechos. Estos derechos parten de la dignidad del trabajador, ya que, al iniciar, una relación laboral sea de carácter estatal o privada, tienen derecho a un salario remunerado, a la libertad sindical, a no realizar trabajo forzoso, a no ser discriminado, a contar con el derecho a formación profesional, a una protección social adecuada, aunado a los mecanismos que garanticen estos derechos.<hr/>Abstract The objective of this paper was to demonstrate that States must adapt their domestic legislation to the content of international instruments that recognize human rights at work and social security. The methodology used was analytical-deductive in which the application of declarations, letters, protocols, which were mandatory and binding on the States, were studied in the Latin American context, in accordance with the interpretive criteria of the Inter-American Court. of Human Rights, otherwise it may cause indirect responsibilities for violations of this type of rights. These rights start from the dignity of the worker, since, at the beginning, an employment relationship is of a state or private nature, they have the right to a remunerated salary, to freedom of association, not to perform forced labor, not to be discriminated against, to have with the right to professional training, to an adequate social protection, together with the mechanisms that guarantee these rights. <![CDATA[Conflict analysis of the violence generated in the classrooms of elementary education in Mexico.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100035&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El conflicto escolar es un problema de talla mundial y se ha buscado erradicarlo de las aulas, sin embargo pareciera que a nivel internacional esta problemática ha ido creciendo y se nota día a día en los centros escolares y en la sociedad, esta preocupación es compartida y ha llevado al estudio de programas de prevención, como lo es la mediación escolar y sus bondades para la solución de conflictos, es por ello que los agentes implicados en el conflicto deberán ser quien resuelvan sus diferencias en el mismo centro escolar. Dado esto se establece el método descriptivo y correlacional para concluir si los profesores en las aulas de la educación elemental deben estar capacitados para ser facilitadores y conciliadores en los conflictos de índole escolar.<hr/>Abstract The school conflict is a world-class problem and it has sought to eradicate it from the classroom, however it seems that at the international level this problem has been growing and is evident day by day in schools and in society, this concern is shared and has led to the study of prevention programs, such as school mediation and its benefits for the resolution of conflicts, that is why the agents involved in the conflict should be the one to resolve their differences in the same school. Given this, the descriptive and correlational method is established to conclude whether the teachers in elementary education classrooms should be trained to be facilitators and conciliators in school conflicts. <![CDATA[Armed patronage in Barranquilla: The José Pablo Díaz Front´s Case (2003-2006)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100049&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El accionar de las Autodefensas Unidas de Colombia (AUC) en el Distrito de Barranquilla, si bien estuvo motivado principalmente por el control del narcotráfico y las actividades propias del crimen organizado, también llegó a permear las instituciones públicas y a cooptar agentes estatales. El presente artículo analiza esas dinámicas de reconfiguración cooptada del Estado con el fin de comprender de qué manera el clientelismo armado afectó la institucionalidad política de la ciudad y logró extraer rentas de la administración local con el objeto de financiar la actividad criminal de las AUC. Se encontró que el Frente José Pablo Díaz fungió como intermediario en una gran parte de las relaciones político-electorales y que se presentó una relación complementaria entre este y sectores políticos de la ciudad: el grupo armado financiaba campañas electorales a cambio de que, en caso de que ganara su candidato, se le retribuyera con contratos, concesiones, apoyos a iniciativas que les beneficiara y la posibilidad de ejecutar acciones criminales en la ciudad sin que hubiera mayor oposición por parte del Estado.<hr/>Abstract Although the modus operandi of the United Self-Defense Forces of Colombia (AUC from its Spanish initials) in the city of Barranquilla was motivated primarily by the control of the drug trafficking market and other activities related to organized crime, this armed group was capable of permeating the public institutions and to co-opt state officials. This article analyzes these dynamics of co-opted State reconfiguration in order to comprise in which way armed patronage affected the institutional structure of the city and extracted public funds from the local administration with the aim of financing the AUC´s criminal activity. It was found that the José Pablo Díaz front was an intermediary among a great part of the political and electoral relations, and that there was a complementary relation between the armed group and some politicians in the city. AUC financed electoral campaigns in exchange for public contracts, concessions, support for laws that will benefit the armed group and the possibility to execute criminal actions in Barranquilla without any major opposition by the State. <![CDATA[Influence of large companies in the construction of the social fabric in the Colombian Caribbean region]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100071&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: analizar la manera como se aborda la Responsabilidad Social Empresarial en la gestión de las multinacionales de la ciudad de Barranquilla. Método: Se desarrolla un estudio con un enfoque cualitativo, siendo una investigación documental la cual se basa en una revisión bibliográfica en diversas plataformas académicas para el desarrollo de los resultados. Resultados: Se realiza una revisión documental de los principales postulados de la RSE, los casos de éxito de algunas de las multinacionales más reconocidas en el contexto nacional e internacional, y el análisis de la percepción de empresarios y ciudadanos de la sociedad barranquillera; para dar fin con la propuesta de un modelo de gestión y el diseño de estrategias que ayuden a potencializar las estas empresas en torno a la generación de resultados positivos en la construcción de tejido social en la ciudad de Barranquilla. Conclusiones: se concluye que fue posible establecer un modelo de intervención social para ser desarrollado por las multinacionales, y en conjunción con esto, las estrategias necesarias para su desarrollo.<hr/>Abstract Objective: analyze the way in which Corporate Social Responsibility is addressed in the management of multinationals in the city of Barranquilla. Method: A study is carried out with a qualitative approach, being a documentary investigation, which is based on a bibliographic review in various academic platforms for the development of results. Results: A documentary review of the main postulates of CSR, shows the success stories of some of the most recognized multinationals in the national and international context, and the analysis of the perception of businessmen and citizens of Barranquilla society; to end with the proposal of a management model and the design of strategies that help to potentiate the management of these companies around the generation of positive results in the construction of social fabric in the city of Barranquilla. Conclusions: it is concluded that it was possible to establish a model of social intervention to be developed by multinationals, and in conjunction with this, the strategies necessary for its development. <![CDATA[Evidence of path dependence in the historical-institutional development of the agricultural and industrial sectors in Colombia (1960-2020).]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100085&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo estudia y analiza el desarrollo institucional colombiano en medio de la periodización determinada. Por tanto, este análisis se armoniza bajo el contexto teórico del institucionalismo histórico herramienta esencial en las ciencias sociales. En medio de esta temporalidad se presentan dos coyunturas entre (1958-1989) y (1990-2020) que permiten evidenciar el cambio institucional en el país. Asi bajo este periodo de tiempo se aplica el modelo teórico al presente estudio y de paso se evidencia el supuesto del path dependence o path dependency en Colombia.<hr/>Abstract This article studies and analyzes the Colombian institutional development in the middle of the determined periodization. Therefore, this analysis is harmonized under the theoretical context of historical institutionalism. In the middle of this periodization, there are two junctures between (1958-1989) and (1990-2020) that show the institutional evolution in the country. Thus, under this period of time, the theoretical model is applied to the present study and, in passing, the assumption of the path dependency or path dependence in Colombia is evidenced. <![CDATA[Definition of Geographic Profiles of car theft. Applied case in Cartagena de Indias.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100099&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Esta investigación desarrolla un análisis geoespacial del hurto de automóviles ocurridos en la ciudad de Cartagena de Indias - Colombia. En el proceso de definición de perfiles de criminalidad se analizó el delito del hurto en las 5 modalidades consideradas de alto impacto en la generación de percepción de seguridad de los ciudadanos, estas son automotores, motocicletas, residencias, establecimientos comerciales y entidades financieras en el transcurso de los años 2015 y 2016. Los datos utilizados corresponden al informe de criminalidad anual de la Policía Nacional de Colombia. Como resultado se encontraron 7 perfiles geográficos de hurto de automóviles, generando patrones de delitos caracterizados visualizados geográficamente.<hr/>Abstract In the present research a geospatial analysis of the crimes occurred in the city of Cartagena de Indias in Colombia is developed. In the process of definitions of crime profiles, the crime of theft is analyzed in the 5 Modalities considered to have a high impact on the generation of security perception of Citizens, which are motor vehicles, motorcycles, residences, commercial establishments and financial entities during the course of the years 2015 and 2016. The data used corresponds to the annual crime report of the National Police of Colombia. As a result, 7 geographical profiles of car theft were found, generating a patron of characterized crimes displayed geographically. <![CDATA[Neoliberalism: analysis and discussion of its polysemy]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El trabajo que se presenta tiene como objetivo distinguir, aclarar y dilucidar los diferentes usos de la noción de neoliberalismo. Se parte, en principio, de la multidimensionalidad del fenómeno del neoliberalismo, la cual se ve representada en diferentes formas de entenderlo y conceptualizarlo. Así, una vez analizada la polisemia del concepto y discutir los usos más relevantes del mismo, se pasa al análisis crítico de los resultados del análisis documental a partir de la pregunta acerca de si es posible desarrollar una visión coherente que dé cuenta de estas contradicciones y polisemias de forma crítica. Este resultado es producto de un registro sistemático, con base en la metodología analítica de investigación documental - bibliográfico. Como hallazgo de dicha indagación se exponen cinto sentidos del término neoliberal.<hr/>Abstract The text aims to distinguish, clarify and elucidate the different uses of the notion of neoliberalism. It accepts the multidimensionality of the phenomenon of neoliberalism, which is represented in the various ways of understanding and conceptualizing it. Once the polysemy of the concept has been analyzed, the text discusses to what extent it is possible to develop a coherent view of neoliberalism able to critically take into account these contradictions. The paper is based on the analytical methodology of documentary - bibliographic research. As a result of this investigation, five senses of the neoliberal term are presented. <![CDATA[Access to medicines in Colombia and the contours of a right and a pharmaceutical policy halfway through]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100125&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo tiene por objetivo realizar un contraste de los elementos de la política farmacéutica en Colombia frente a las políticas de la Organización Mundial de la Salud para garantizar el derecho de acceso a los medicamentos. Se llevó a cabo análisis basado en el método inductivo a partir del marco jurídico de referencia recopilado en normatividad, doctrina y jurisprudencia vigente, para así lograr abordar este escenario desde una óptica crítica y propositiva, a manera de resultados. Así, los autores presentan al final del texto una serie de lineamientos y recomendaciones que puedan servir de guía para mejorar los indicadores de acceso a los medicamentos en Colombia.<hr/>Abstract This article has a contrast of the elements of pharmaceutical policy in Colombia versus the policies of the World Health Organization to guarantee the right of access to medicines. The authors make an inductive analysis, based on the legal framework of reference compiled in current norms, doctrine and jurisprudence to present a critique and make a proposal; as a result of this exercise. At the end of the text, a series of recommendations are presented as a guide to help improve indicators of access to medicines in Colombia. <![CDATA[Strikes, institutional crisis in Latin America and democratic governance]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100151&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La crisis de las primeras décadas del presente milenio en Latinoamérica conlleva la necesidad de reflexión para el fortalecimiento institucional que permita legitimar ante la sociedad civil el papel del Estado. Es por ello que la participación ciudadana en la identificación de las problemáticas públicas, diseño e implementación de políticas públicas, monitoreo y evaluación de la misma, adquiere relevancia en el cierre de las brechas existentes entre la sociedad y Estado. La gobernanza democrática es el resultado de la vinculación anteriormente descrita entre sociedad y Estado. El presente artículo de reflexión es el resultado de las investigaciones realizadas en el proyecto de investigación: “Nominas Paralelas en la Gobernación de Boyacá para el periodo 2005-2015” adelantado en la Universidad de Boyacá y en la Investigación realizada en el desarrollo del Doctorado en Filosofía con énfasis en Ciencias Políticas de la Universidad Autónoma de Nuevo León, en México.<hr/>Abstract The crisis of the first decades of this millennium in Latin America entails the need for reflection for institutional strengthening that allows the role of the State to be legitimized before civil society. That is why citizen participation in the identification of public issues, design and implementation of public policies, monitoring and evaluation of it, becomes relevant in closing the gaps between society and the State. Democratic governance is the result of the aforementioned link between society and the State. This article of reflection is the result of the research carried out in the research project: “Parallel Payrolls in the Government of Boyacá for the period 2005-2015” advanced at the Universidad de Boyaca and in the Research carried out in the development of the Doctorate in Philosophy with emphasis in Political Science of the Universidad Autónoma de Nuevo León, in Mexico. <![CDATA[Social inclusion and disability associated with traffic accidents]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100167&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo de investigación se propone abordar el concepto de inclusión social como un elemento clave para el análisis de acciones encaminadas a propiciar espacios de inclusión para la población con discapacidad asociada a accidentalidad vial. La eficacia jurídica permite hacer énfasis en lo subjetivo, lo vivencial y lo cultural para identificar y comprender los desafíos jurídicos, esta fue planteada desde el enfoque de investigación de tipo cualitativo, para abordar la discapacidad asociada a la accidentalidad vial y determinar qué se aplica y cómo se logra el objeto de aplicación, entendiendo la problemática como un proceso histórico a partir de lógicas y con una mirada crítica al interior de las particularidades. De esta forma, y tras la pesquisa realizada, se pudo evidenciar que hablar de inclusión social implica el abordaje del concepto de exclusión social, por tanto, este artículo parte de los antecedentes de la exclusión social, lo cual conlleva la exploración de asuntos como: pobreza, desigualdad, protección social y riesgo social.<hr/>Abstract In this research article it is proposed to address the concept of social inclusion as a key element for the analysis of actions aimed at promoting inclusion spaces for the population with disabilities associated with road accidents. Legal effectiveness allows the emphasis on subjective, experiential and cultural aspects to identify and understand legal challenges. This was proposed from a qualitative research approach, to address the disability associated with road accidents and determine what applies and how the application object is achieved, understanding the problem as a historical process based on logic and with a critical look inside the particularities. In this way, and after the investigation carried out, it was possible to show that talking about social inclusion implies the approach to the concept of social exclusion, therefore, this article starts from the background of social exclusion, which entails the exploration of issues such as: poverty, inequality, social protection and social risk. <![CDATA[Interamerican commission and the states denouncing the american convention and the OAS charter]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100185&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: Establecer las competencias que la Comisión Interamericana de Derechos Humanos tendría frente a un Estado que ha denunciado la Convención Americana y la Carta de la OEA una vez ésta denuncia entra en vigor. Método: Se acudió a una Metodología con enfoque cualitativo, con desarrollo del método hermenéutico que comprendió el análisis de información primaria compuesta por la normativa del Sistema Interamericano de Derechos Humanos y la jurisprudencia proferida por la Corte Interamericana, así como informes de la Comisión Interamericana de Derechos Humanos. Así mismo, se analizó información secundaria, compuesta por libros, capítulos de libro, artículos de revistas académicas, entre otros, que se consideraron determinantes en la investigación. Resultados: La Comisión Interamericana de Derechos Humanos seguiría teniendo competencias de garantía de los Derechos Humanos respecto de un Estado denunciante de la Convención Americana y la Carta de la OEA, lo cual es importante de cara a la construcción de un espacio de democracia en las Américas. Conclusiones: Si bien la salida de un Estado americano de la OEA sería un fracaso en la construcción de democracia a nivel regional, no implica automáticamente que éste Estado quede al margen de obligaciones en materia de Derechos Humanos en el sistema regional, ni la pérdida de competencia de la Comisión Interamericana en la protección y garantía de estos derechos.<hr/>Abstract Objective: To establish the powers that the Inter-American Commission on Human Rights would have vis-à-vis a State that has denounced the American Convention and the OAS Charter once this denunciation comes into force. Method: A methodology with a qualitative approach was used, with the hermeneutic method developed, which included the analysis of primary information made up of the regulations that make up the Inter-American Human Righ+ts System and the jurisprudence issued by the Inter-American Court, as well as reports from the Inter-American Commission on Human Rights. Likewise, secondary information was analyzed, consisting of books, book chapters, academic journal articles, among others, which were considered decisive in the research. Results: The Inter-American Commission on Human Rights would continue to have competencies to guarantee human rights with respect to a State that denounces the American Convention and the OAS Charter, which is important for the construction of a space for democracy in the Americas. Conclusions: Although the departure of an American State from the OAS would be a failure in the construction of democracy at the regional level, it does not automatically imply that this State is left out of human rights obligations in the regional system, nor the loss of competence of the Inter-American Commission in the protection and guarantee of these rights <![CDATA[Guardianship against judicial decisions: res judicata, characteristics and exceptions]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100201&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente escrito desarrolla un análisis desde el enfoque hermenéutico que plantea a la tutela, como una herramienta jurídica relevante para la protección de derechos fundamentales, mismos que en ocasiones pueden ser violentados por los operadores judiciales al momento de dictar sus sentencias, es por ello, que desde el paradigma dialógico, se logra analizar los precedentes de la corte constitucional, donde se han unificado criterios que permiten la procedencia de esta acción en contra de sentencias judiciales, como una herramienta que vela por la restauración de derechos fundamentales y no como recurso adicional o instancia superior del proceso por consiguiente, la tutela se convierte para los colombianos en una institución vital para la salvaguarda de sus facultades jurídicas constitucionales, pudiendo así en ocasiones, contar con la autoridad de ir contra la cosa juzgada, permitiendo de este modo volver a estudiar un proceso desde el ámbito constitucional sin necesidad de repasar cuestiones propias del proceso ordinario.<hr/>Abstract The present document develops an analysis from the hermeneutical approach that poses to the guardianship, as a relevant legal tool for the protection of fundamental rights, which can sometimes be violated by judicial operators at the time of issuing their sentences, that is why, that from the dialogic paradigm, it is possible to analyze the precedents of the constitutional court, where criteria have been unified that allow the provenance of this action against judicial sentences, as a tool that ensures the restoration of fundamental rights and not as an additional resource or higher instance of the process therefore, the guardianship becomes for Colombians a vital institution for the safeguarding of their constitutional legal faculties, thus being able, on occasion, to have the authority to go against the judged thing, thus allowing to return to study a process from the constitutional scope without need to review issues typical of the ordinary process. <![CDATA[Covid-19 and court decision: competence to decide the measures of Decree 546 of 2020]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100215&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo se analizan las decisiones judiciales proferidas por la Corte Suprema de Justicia y algunos Tribunales Superiores de Distrito Judicial, relacionadas con el tema de la competencia para decidir la detención y prisión domiciliarias transitorias consagradas en el Decreto 546 de 2020. La tesis que se defiende es que las reglas de competencia establecidas por la ley de enjuiciamiento criminal ordinaria, no son aplicables para estas medidas, teniendo en cuenta la coyuntura de salud pública originada por la COVID-19, que puede comprometer la salud y la vida de la población privada de la libertad. A su vez, se estudian otras decisiones judiciales relacionadas con el contexto de la pandemia, la situación carcelaria y la regulación contenida en el Decreto 546 de 2020, con miras a patrocinar una interpretación flexible que deben aplicar los funcionarios judiciales en esta época de coronavirus<hr/>Abstract This article analyzes the judicial decisions issued by the Colombian Supreme Court of Justice and some Superior Courts of the Judicial District, in regard to their competence to decide the temporary house arrest and imprisonment -considered in the Legislative Decree 546 of 2020. This article defends the thesis that competition rules established by the ordinary criminal prosecution law are not applicable to these measures in the midst of the public health crisis caused by COVID-19. The main consideration is that health and life of inmates are compromised. In order to promote a flexible interpretation of the law during the current crisis, this document also studies: (i) other judicial decisions related to the context of the pandemic, (ii) the prison situation, and (iii) the regulation contained in Legislative Decree 546 of 2020. <![CDATA[Constitutional law, organizational social responsibility and governance: the case of empresas municipales de Cali]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100227&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este trabajo presenta un estudio de caso sobre el Plan Estratégico Corporativo 2018-2023 de la organización EMCALI. El estudio va desde los fundamentos teóricos de la Responsabilidad Social Organizacional y la Gobernanza hasta sus referentes constitucionales. Específicamente, se evalúan los obstáculos en la aplicabilidad del modelo de Responsabilidad Social Organizacional y Gobernanza del Plan a la luz de los lineamientos constitucionales y teóricos del estilo de gestión de EMCALI. Para ello, se emplea una metodología de estudio de caso basada en una revisión documental y la interpretación hermenéutica. La metodología se concentró, principalmente, en el Plan Estratégico Corporativo, los referentes constitucionales y normativos y las teorías organizacionales sobre la Responsabilidad Social Organizacional y Gobernanza. Como resultado se afirma que lo planteado en el Plan está debidamente sustentado en lo teórico y lo constitucional, pero adolece de problemas en su aplicación debido a los obstáculos nacidos en intereses políticos y mercantiles.<hr/>Abstract In this research article it is proposed to address the concept of social inclusion as a key element for the analysis of actions aimed at promoting inclusion spaces for the population with disabilities associated with road accidents. Legal effectiveness allows the emphasis on subjective, experiential and cultural aspects to identify and understand legal challenges. This was proposed from a qualitative research approach, to address the disability associated with road accidents and determine what applies and how the application object is achieved, understanding the problem as a historical process based on logic and with a critical look inside the particularities. In this way, and after the investigation carried out, it was possible to show that talking about social inclusion implies the approach to the concept of social exclusion, therefore, this article starts from the background of social exclusion, which entails the exploration of issues such as: poverty, inequality, social protection and social risk. <![CDATA[Undue delays as a legal institution transmuted from Colombian misreading]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412020000100247&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La justicia transicional encarna una atención jurídica especial porque su naturaleza obedece a un acuerdo que beneficia a ambas partes de un conflicto armado, y cuya situación grave ha provocado la severidad en una parte considerable de la sociedad y el reclamo del castigo; tiene en consecuencia doble connotación, en direccionarse a ser una justicia certera pero garantista. El presente artículo de reflexión a partir de conceptuales teóricos, históricos, analíticos y jurídicos establece una serie de delimitaciones sobre la reincorporación cuyo enfoque es el actor armado como victimario; con miras a comprender las garantías de los modelos de justicia transicional a lo largo del conflicto armado en Colombia.<hr/>Abstract This article analyzes the judicial decisions issued by the Colombian Supreme Court of Justice and some Superior Courts of the Judicial District, in regard to their competence to decide the temporary house arrest and imprisonment -considered in the Legislative Decree 546 of 2020. This article defends the thesis that competition rules established by the ordinary criminal prosecution law are not applicable to these measures in the midst of the public health crisis caused by COVID-19. The main consideration is that health and life of inmates are compromised. In order to promote a flexible interpretation of the law during the current crisis, this document also studies: (i) other judicial decisions related to the context of the pandemic, (ii) the prison situation, and (iii) the regulation contained in Legislative Decree 546 of 2020.