Scielo RSS <![CDATA[Justicia]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-744120210002&lang=pt vol. 26 num. 40 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[International Experience of Protecting Persons in the Field of Public Administration: What Relevance of Application under Ukrainian Law?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objective: The purpose of this article is to study international experience of protecting persons in the field of public administration and determining the possibilities of its application in Ukraine. For the above, we used the analytical method and the documentary analysis to track theoretical background and to understand the current state of protecting persons in the field of public administration. Relevant issues related to the implementation of statutory methods of protecting persons in the field of public administration have been of great importance and recognition in this research platform. The experience of foreign countries in the field of protecting persons during their relations with public authorities has been studied; the possibilities of its application in Ukraine have been determined. It has been emphasized that the ability of any person to use the legally defined tools of legal protection is one of the key features of the rule of law state. It has been noted that only a country whose state power performs its direct functions on public administration without harming the rights, freedoms and legitimate interests of individuals, can be truly considered legal and democratic. Scientific points of view on the implementation of legally defined procedures for the protection of individuals in the field of public administration have been provided and compared. It has been noted that the introduction of effective methods and means of protection of persons is an extremely important aspect of state authority’s activity, and especially in the context of Ukraine’s European integration course.<hr/>Abstract Objetivo: El propósito de este artículo es estudiar la experiencia internacional de protección de personas en el campo de la administración pública y determinar las posibilidades de su aplicación en Ucrania. Para lo anterior, utilizamos el método analítico y el análisis documental para rastrear los antecedentes teóricos y comprender el estado actual de la protección de las personas en el ámbito de la administración pública. Los temas relevantes relacionados con la implementación de métodos legales de protección de personas en el campo de la administración pública han sido de gran importancia y reconocimiento en esta plataforma de investigación. Se ha estudiado la experiencia de países extranjeros en el campo de la protección de personas durante sus relaciones con las autoridades públicas; Se han determinado las posibilidades de su aplicación en Ucrania. Se ha enfatizado que la capacidad de cualquier persona para utilizar las herramientas de protección legal definidas legalmente es una de las características clave del estado de derecho. Se ha señalado que solo un país cuyo poder estatal ejerce sus funciones directas sobre administración pública la administración pública sin lesionar los derechos, libertades e intereses legítimos de las personas, puede ser verdaderamente considerado legal y democrático. Se han proporcionado y comparado puntos de vista científicos sobre la aplicación de procedimientos legalmente definidos para la protección de las personas en el ámbito de la administración pública. Se ha observado que la introducción de métodos y medios eficaces de protección de las personas es un aspecto extremadamente importante de la actividad de la autoridad estatal, y especialmente en el contexto del curso de integración europea de Ucrania. <![CDATA[The Necessity in Combating Bioterrorism: An International Experience]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Objective: The aim of the article is in examining the characteristics of the relevant samples of successful experience of the developed countries in the sphere of combating bioterrorism. Method: The following methods were used by the authors in evaluating the efficiency of the research which involved: historical, analysis as well as bibliographic. Results: The current threats posed by such a phenomenon as bio-terrorism are identified and characterized, as well as successful international examples of its overcoming are analyzed. The level of danger of bio-terrorism has been established, as well as the negative consequences it causes. Cases of real use of biological weapons in different periods of human existence are characterized. It was during this period that various manifestations of bioterrorism around the world became much more active. Emphasis is placed on the fact that combating such a phenomenon as bioterrorism should be based on a comprehensive approach to solving this problem. Among other things, it should be a combination of effective law enforcement, a stable political situation and systematic interaction between the state and the population. Conclusions: The bio-terrorism can be divided into that carried out by criminal organizations, individuals or religious on the one hand, and that carried out by the state on the other. The bioterrorism, together with many of its harmful effects, poses a significant danger to humanity and society. It greatly damages the lives and health of individuals, destroys and destroys nature and the environment, and can create political and economic crises or social upheavals.<hr/>Resumen Objetivo: El objetivo del artículo es examinar las características de las muestras relevantes de experiencias exitosas de los países desarrollados en el ámbito del combate al bioterrorismo. Método: Los autores utilizaron los siguientes métodos para evaluar la eficiencia de la investigación que involucró: histórico, análisis y bibliográfico. Resultados: Se identifican y caracterizan las amenazas actuales que plantea un fenómeno como el bioterrorismo y se analizan ejemplos internacionales exitosos de su superación. Se ha establecido el nivel de peligro del bioterrorismo, así como las consecuencias negativas que ocasiona. Se caracterizan casos de uso real de armas biológicas en diferentes períodos de la existencia humana. Fue durante este período que varias manifestaciones de bioterrorismo en todo el mundo se volvieron mucho más activas. Se hace hincapié en el hecho de que la lucha contra un fenómeno como el bioterrorismo debe basarse en un enfoque integral para resolver este problema. Entre otras cosas, debe ser una combinación de aplicación efectiva de la ley, una situación política estable e interacción sistemática entre el estado y la población. Conclusiones: El bioterrorismo se puede dividir en el realizado por organizaciones criminales, individuales o religiosas por un lado, y el realizado por el Estado por otro. El bioterrorismo, junto con muchos de sus efectos nocivos, representa un peligro importante para la humanidad y la sociedad. Daña enormemente la vida y la salud de las personas, destruye y destruye la naturaleza y el medio ambiente y puede crear crisis políticas y económicas o trastornos sociales. <![CDATA[Methodological principles of research of the history of development of sanitary and epidemiological legislation in Ukraine]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The article considers the methodological principles on which the study of the history of development of sanitary and epidemiological legislation of Ukraine is based. Despite a certain specificity of the direction of scientific research, the topic of the article is quite relevant, as it concerns the selection of methods for the implementation of historical and legal research of any direction. At the beginning of the work the classification of all scientific methods into philosophical, general scientific, special-scientific and concrete problematic is given. The main methods from each group, which can be used in studying the history of sanitary-epidemiological affairs in Ukraine, are consistently covered. The essence and significance of the dialectical method, the specifics of its application are analyzed in detail. The epistemological potential of such general scientific means of cognition as: logical, historical, statistical, chronological methods, as well as the method of system analysis are also highlighted. Among the most important means of special scientific knowledge are the comparative historical, formal-legal, logical-semantic and legal methods, method of legal modeling and so on. The main forms in which historical and legal comparison can be made during the study of sanitary and epidemiological legislation are indicated. In addition to the methods of scientific knowledge, the article analyzes the main scientific approaches to studying the development of sanitation and epidemiology in Ukraine. In particular, it is noted that it is advisable to use anthropological, axiological and sociological approaches and a number of relevant principles.<hr/>Resumen El artículo considera los principios metodológicos en los que se basa el estudio de la historia del desarrollo de la legislación sanitaria y epidemiológica de Ucrania. A pesar de una cierta especificidad de la dirección de la investigación científica, el tema del artículo es bastante relevante, ya que se refiere a la selección de métodos para la implementación de la investigación histórica y jurídica de cualquier dirección. Al comienzo del trabajo se da la clasificación de todos los métodos científicos en filosóficos, científicos generales, científicos especiales y problemáticos concretos. Los principales métodos de cada grupo, que se pueden utilizar para estudiar la historia de los asuntos sanitarios y epidemiológicos en Ucrania, se cubren de manera sistemática. La esencia y el significado del método dialéctico, los detalles de su aplicación se analizan en detalle. También se destaca el potencial epistemológico de medios científicos generales de cognición tales como: métodos lógicos, históricos, estadísticos, cronológicos, así como el método de análisis de sistemas. Entre los medios más importantes de conocimiento científico especial se encuentran los métodos histórico comparativo, formal-legal, lógico-semántico y legal, el método de modelado legal, etc. Se indican las principales formas en las que se puede realizar la comparación histórica y jurídica durante el estudio de la legislación sanitaria y epidemiológica. Además de los métodos del conocimiento científico, el artículo analiza los principales enfoques científicos para estudiar el desarrollo del saneamiento y la epidemiología en Ucrania. En particular, se observa que es aconsejable utilizar enfoques antropológicos, axiológicos y sociológicos y una serie de principios relevantes. <![CDATA[The narrative journey for law: conceptual approach]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200030&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este artículo, es presentar la actividad narrativa como proceso potente que ha permitido la aparición de nuevas epistemologías en diversas disciplinas, especialmente, en el campo del derecho y la enseñanza del derecho. Por eso, metodológicamente en este texto analizaremos el concepto de narrativa que ha pasado a convertirse en una referencia de “concepto viajero” (Hyvärinen, 2006). Ahora bien, dicha relación, permite evidenciar como resultado la existencia de condiciones recíprocas que -posiblemente- contribuyan a generar diferentes saberes en la investigación académica.<hr/>Abstract The objective of this article is to present narrative activity as a powerful process that has allowed the emergence of new epistemologies in various disciplines, especially in the field of law and law teaching. For this reason, methodologically in this text we will analyze the concept of narrative that has become a reference for the “traveling concept” (Hyvärinen, 2006). Now, this relationship makes it possible to show as a result the existence of reciprocal conditions that -possibly- contribute to generating different knowledge in academic research. <![CDATA[Perspective on quality from the follow-up to graduates of the Faculty of Law of the San Buenaventura University, Medellín]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: El propósito principal de este artículo es establecer el perfil sociodemográfico, las competencias profesionales y la relación con la institución de los graduados de la Facultad de Derecho Universidad San Buenaventura, Medellín. Método: la población estuvo conformada por graduados del pregrado de Derecho, de la Especialización en Servicios Públicos Domiciliarios y de la Especialización en Ciencias Penales y Penitenciarias. La muestra fue de tipo no probabilístico con los graduados que decidieron participar voluntariamente. Se usó la técnica de grupos focales y se aplicaron encuestas para perfil sociodemográfico, competencias profesionales y participación institucional. También se hizo encuesta al director del programa de pregrado. Resultados: El número de mujeres graduadas es un poco más alto que el número de hombres; la gran mayoría de los graduados están empleados; la formación humanística es un sello particular de los graduados, las competencias en un segundo idioma son básicas; el vínculo con la institución es mínimo. Conclusiones: (i) Entre los principales hallazgos se destaca la correlación entre la formación de los graduados de derecho y la alta empleabilidad en el sector público y privado. (ii) Es conveniente imbricar distintos criterios y variables para estimar la calidad de la educación superior. (iii) Las reflexiones sobre el quehacer profesional y su relación con la sociedad son necesarias para impulsar acciones de mejoramiento.<hr/>Abstract Objective: The main purpose of this article is to establish the socio-demographic profile, professional skills and relationship with the institution of the graduates of the San Buenaventura University Law School, Medellín. Methods: The population was made up of graduates of the undergraduate law program, the specialization in public home services and the specialization in criminal and prison sciences. The sample was non-probabilistic with the graduates who decided to participate voluntarily. The focus group technique was used and surveys were applied for socio-demographic profile, professional skills and institutional participation. The director of the undergraduate program was also surveyed. Results: The number of female graduates is higher than the number of male graduates; the vast majority of graduates are employed; humanistic training is a particular hallmark of the graduates; skills in a second language are basic; the link with the institution is minimal. Conclusions: (i) Among the main findings is the correlation between the training of law graduates and high employability in the public and private sectors. (ii) Different criteria and variables should be interwoven to estimate the quality of higher education. (iii) Reflections on professional work and its relationship with society are necessary to promote improvement actions. <![CDATA[“Failure or success” anti-drug criminal policy in Colombia 1986-2021]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200063&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este artículo, es estudiar la forma como se ha atendido por parte del Estado colombiano, el problema de las drogas ilegales, centrando la atención en la marihuana, es decir, analizar las políticas públicas relacionadas con la criminalización o la atención, distinguiendo dos enfoques, el primero como un problema de seguridad, acompañado de la criminalización del consumo, y el segundo, visto como un problema de salud pública y que requiere atención médica y social. Para este propósito, se empleó una metodología cualitativa, en donde se utilizó la técnica de análisis documental de literatura especializada, normatividad, jurisprudencia. Dentro de las conclusiones se puede destacar a la influencia internacional para la adopción de medidas, puntualmente de Estados Unidos, la Unión Europea y organismos internacionales, así como el populismo punitivo, como método de justificación y argumentación del enfoque de la política pública, dejando de lado a la evidencia empírica y a la experiencia histórica.<hr/>Abstract The objective of this review article is to study how the Colombian State has dealt with the problem of illegal drugs, focusing attention on marijuana, that is, to analyze public policies related to criminalization or care, distinguishing two approaches, the first as a security problem, accompanied by the criminalization of consumption, and the second, seen as a public health problem that requires medical and social attention. For this purpose, a qualitative methodology was used, where the technique of documentary analysis of specialized literature, regulations and jurisprudence was employed. Among the conclusions we can highlight the international influence for the adoption of measures, specifically from the United States, the European Union and international organizations, as well as punitive populism, as a method of justification and argumentation of the public policy approach, leaving aside empirical evidence and historical experience. <![CDATA[The legal protection of reconstituted families or assembled in postmodernity]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200082&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo despliega una propuesta de reconocimiento constitucional para la protección socio-jurídica de todas las familias categorizadas como ensambladas que nacen en México, realizada como producto de un estudio propositivo verificado en el contexto mexicano, desarrollado por los autores Villa y Hurtado, en el que se empleó el método analítico propositivo con la revisión de las codificaciones civiles y familiares de las entidades federativas que conforman el Estado mexicano, todo contrastado bajo el paradigma holístico de interpretación. Como resultado de la investigación que precede a este artículo, se advierten las implicaciones sociales y jurídicas que el surgimiento de esta configuración familiar genera en el plano socio-afectivo y jurídico, con el consecuente estado de indefensión legal ante su omisión legislativa. I concluir, es necesario el reconocimiento constitucional de las familias en estudio, así como la esencia compleja de las relaciones familiares que incumbe, para que con ello se ajusten los ordenamientos de orden civil y familiar de las 32 entidades federativas, para otorgar así la protección requerida y cumplir con las convenciones internacionales suscritas.<hr/>Abstract This article displays a proposal for the socio-legal protection of all families categorized as assembled that are born in Mexico, carried out as a product of a propositional study verified in the Mexican context, developed by the authors Villa and Hurtado, in which the method was used analytical proposition with the revision of the 32 civil and family codifications of the federative entities that make up the Mexican State, all contrasted under the holistic paradigm of interpretation. As a result of the research that precedes this article, the social and legal implications that the emergence of this family configuration generates at the socio-affective and legal level, with the consequent state of legal defenselessness in the face of its legislative omission, are noted. In conclusion, that the constitutional recognition of the families under study is necessary, as well as the complex essence of the family relationships that concern, so that the civil and family ordinances of the 32 states are adjusted to thus grant the required protection and comply with the signed international conventions. <![CDATA[The victim of environmental crime: study from aporophobia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200098&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En los últimos tiempos se han realizado diversos estudios sobre la delincuencia medio ambiental desde ámbitos como la teoría del delito, la política criminal y la criminología dados los diversos atentados medio ambientales que ocurren a lo largo y ancho del planeta, recordando que la responsabilidad de dichos atentados siempre se relaciona con la actuación de las personas jurídicas. Objetivo: el estudio de la víctima ambiental desde el nuevo enfoque metodológico de la aporofobia y con una doble visión: la comparativa entre norte-sur junto con la eco-victima urbana. Todo ello para realizar una propuesta político-criminal que permita el alcance de una justicia ecológico-social. Metodología: la metodología a emplear será la investigación teórica mediante la consulta de diferentes aportes doctrinales para elaborar una serie de conclusiones y hacer aportaciones útiles para lograr una política criminal eficiente dirigida a lograr una justicia ecológico-social. Resultados y conclusiones: La muestra de los principales rasgos de la eco-víctima tanto desde la visión norte-sur como desde una visión urbana..<hr/>Abstract In the academy it is possible to recently find some research regarding environmental crimes in the framework of theory of crime, criminal policy and criminology considering that there are many examples in the world of environmental damage as well as the participation of enterprises in this type of offences. Objective: the study of the eco-victim from a new method of research (the aporofobia) and with a double approach: the comparison between the north and the south also the urban eco-victim. All of this with the purpose of offering a criminal policy proposal to achieve the eco-social justice. Method: theoretical research searching different texts with the aim of showing some ideas and to give some useful imputs looking forward an eficient criminal policy. Results and conclusions: Presenting the main characteristics of eco-victima considering the comparison between north and south and the urban approach. <![CDATA[Special environmental jurisdiction for Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200110&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente documento tiene como objetivo analizar la necesidad actual y plausible de la creación e implementación de una jurisdicción ambiental especial en Colombia, así como los elementos o figuras jurídicas que debiera contener de cara a la especialidad de esta rama del derecho y teniendo presente la creciente crisis ambiental que afecta no solo a Colombia sino a todo el mundo. Los elementos jurídicos clave que son analizados son el fortalecimiento de la jurisprudencia, la transversalidad del derecho ambiental, la preparación académica de los operadores judiciales, el apoyo interdisciplinario, el manejo de las medidas cautelares, la posición del juez encaminado hacia la protección ambiental, el tratamiento de la prueba, el establecimiento de procedimientos más cortos y las sanciones. La investigación fue de tipo explicativo, con enfoque cualitativos por cuanto permitió comparar y triangular la información y los datos extraídos de las políticas públicas en materia ambiental, las disposiciones normativas, las disposiciones jurisprudenciales, las entrevistas y grupo focal con actores claves.<hr/>Abstract The purpose of this document is to analyze the current and plausible need for the creation and implementation of a special environmental court in Colombia, as well as the legal elements or figures that must contain due to the specialty of this branch of law and having in mind the growing environmental crisis that affects not only Colombia but the whole world. The key legal elements that are analyzed are the strengthening of jurisprudence, the transversality of environmental law, the academic preparation of judges, interdisciplinary support, the management of precautionary measures, the judge’s position towards environmental protection, treatment of the proof, the establishment of shorter procedures and sanctions. The research was explanatory, with The research was explanatory, with a qualitative approach in that it allowed to compare and triangulate information and data extracted from public environmental policies, normative provisions, jurisprudential provisions, interviews and focus group with key actors. <![CDATA[Alternative Dispute Resolution Mechanisms in Colombia and Russia: Conciliation and Mediation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200128&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract In this article, the authors compare alternative conflict resolution mechanisms in Colombia and Russia. In the former, conciliation is the most developed alternative dispute resolution mechanism, while in the latter, mediation is the most developed. In order to deepen this comparison, a qualitative research of interpretative nature has been developed with the support of bibliographic-documentary material. The main conclusion is that access to justice is a human right that has been positivized as a fundamental right in the constitutions of both Colombia and Russia. However, the Colombian Constitution allows individuals to exercise their jurisdictional functions on a temporary basis, unlike the Russian Constitution, which only authorizes judges from the Federation to exercise their jurisdictional functions. While conciliation in Colombia is developed and implemented through State-supervised Conciliation and Arbitration Centers, mediation in Russia is in its initial phase and has gradually gained acceptance in society. In both states, the implementation of alternative dispute resolution mechanisms has been driven by the need to decongest the courts and tribunals of ordinary justice. Therefore, it is useful to insist on the massive use of these instruments to make possible a justice that comes from the parties in conflict, that can repair the relations of the subjects in dispute and that tends towards the construction of more peaceful societies.<hr/>Resumen En este artículo, los autores comparan los mecanismos alternos de resolución de conflictos en Colombia y Rusia. En el primero, la conciliación es el mecanismo alternativo de solución de controversias más desarrollado, mientras que en el segundo es la mediación. Para profundizar en esta comparación, se ha desarrollado una investigación cualitativa de corte interpretativo y con apoyo de material bibliográfico documental. Se concluye principalmente que el acceso a la justicia es un derecho humano que ha sido positivizado como derecho fundamental en las constituciones de Colombia y de Rusia. No obstante, la Constitución de Colombia posibilita la función jurisdiccional a particulares de manera transitoria, a diferencia de la Constitución Rusa, que solo faculta la función jurisdiccional a jueces de la Federación. Mientras que la conciliación en Colombia se encuentra desarrollada e implementada a través de Centros de Conciliación y Arbitraje vigilados por el Estado, la mediación en Rusia se encuentra en fase inicial y ha tenido una aceptación gradual en la sociedad. En ambos Estados la implementación de los mecanismos alternativos de solución de controversias ha obedecido a la necesidad de descongestionar los juzgados y tribunales de justicia ordinaria. Por tanto, resulta útil insistir en la masificación del uso de estos instrumentos para posibilitar una justicia que devenga de las partes en conflicto, que pueda reparar las relaciones de los sujetos en controversia y que propenda por la construcción de una sociedad más pacífica. <![CDATA[Definitive regulation of the food pension by conciliators as delegates of the jurisdiction]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200143&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo, es el producto final del trabajo de investigación realizado sobre la naturaleza juridica de la conciliación desde la óptica del sistema constitucional, legal y jurisprudencial colombiano. Observada la delegación de la jurisdicción en los particulares que de manera transitoria consagra el artículo 116 superior, se analizó la eficacia juridica de la facultad extrajudicial que tienen los conciliadores para fijar la pensión alimentaria definitiva de los niños, niñas y adolescentes. La metodología que se utilizó en el desarrollo del proyecto fue de enfoque cualitativo eminentemente historio - hermenéutico, aplicando como instrumento la matriz de análisis documental a normas nacionales e internacionales y sentencias de la Corte Constitucional. Se estableció, que la norma constitucional considera la conciliación como una delegación de la jurisdicción, mientras que, el sistema legal y la línea jurisprudencial de las Cortes establece que la naturaleza jurídica de esta institución es de carácter contractual e instrumento procesal, restándole eficacia a la facultad que tienen los conciliadores para administrar justicia de manera temporal en la fijación de la mesada alimentaria de los menores.<hr/>Abstract This article is the final product of the research work on the legal nature of conciliation from the perspective of the Colombian constitutional, legal and jurisprudential system. Noted by the delegation of jurisdiction in individuals which is temporarily enshrined in Article 116 above, the legal effectiveness of the extrajudicial power of the conciliators to determine the final maintenance pension for children and adolescents was analysed. The methodology used in the development of the project was of an eminently historical qualitative approach - hermeneutic, applying as an instrument the matrix of documentary analysis to national and international standards and judgments of the Constitutional Court. It was established that the constitutional rule considers conciliation as a delegation of jurisdiction, whereas, the legal system and the jurisprudence of the Courts states that the legal nature of this institution is contractual in nature and procedural instrument, detracting from the power of conciliators to administer justice on a temporary basis in fixing the food allowance of minors. <![CDATA[The urgent need for a Gender approach in Legal Offices]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200158&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: el estudio busco evidenciar la necesidad urgente de integrar el enfoque de género en los consultorios jurídicos. Método: El presente es un artículo reflexivo, basado en la sistematización de las experiencias académicas, adquiridas en el Consultorio Jurídico de la Universidad Del Atlántico Sede Centro, en el marco de las prácticas de la Maestría en Estudios De Género y Violencia Intrafamiliar de la Universidad del Atlántico como opción de grado. Resultados: Se observo la importancia de incluir cátedras de Género en el programa de Derecho, debido a los vacíos teóricos que presentaron los estudiantes en esta área, además, estos evidenciaron gran apertura al aprendizaje, teniendo en cuenta que algunos aspiran a ser funcionarios públicos y deben manejar el lenguaje de Género para brindar una atención integral a sus usuarios o usuarias. Conclusiones: A partir de las capacitaciones se logró evidenciar una falta de conocimiento sobre las temáticas relacionadas con el enfoque de género por parte de la comunidad estudiantil, lo cual se evidenciaba en la reproducción de imaginarios sociales erróneos, y la replicación de estereotipos y roles de Género.<hr/>Abstract Objective: the study sought to demonstrate the urgent need to integrate the gender approach in legal clinics. Method: This is a reflective article, based on the systematization of the academic experiences, acquired in the Legal Office of the Universidad Del Atlántico Headquarters, within the framework of the practices of the Master in Gender Studies and Intrafamily Violence of the University from the Atlantic as a grade option. Results: The importance of including gender chairs in the Law program was observed, due to the theoretical gaps that students presented in this area, in addition, they showed great openness to learning, taking into account that some aspire to be public officials and They must handle the language of Gender to provide comprehensive care to their users. Conclusions: From the trainings, it was possible to show a lack of knowledge about the issues related to the gender approach on the part of the student community, which was evidenced in the reproduction of erroneous social imaginary, and the replication of stereotypes and roles of Gender. <![CDATA[Social vulnerability in times of COVID 19, laws and impact on poverty]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200168&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: Establecer la vulnerabilidad de cada estrato socioeconómico del municipio de Sincelejo y el papel del marco jurídico colombiano en términos de probabilidades de caer en situación de pobreza monetaria por causa de deterioro de los ingresos laborales provocado por eventos económicos adversos, inducidos por otros fenómenos tal como la actual expansión del Covid 19. Método: Estimación de dos modelos econométricos Logit con información proveniente de 541 encuestas del tipo calidad de vida, aplicadas al mismo número de hogares del municipio de Sincelejo en el año 2017. Resultados: Los modelos estimados resultan adecuados por cuanto los estimadores, considerados individualmente, resultan estadísticamente significativos con un nivel de confianza mayor del 99%, así como también resulta estadísticamente significativo, con el mismo nivel de confianza, el modelo globalmente considerado, ya que el Estadístico LR tiene un valor p&lt; 0,01. En adición, el ajuste de los dos modelos en bueno debido a que los porcentajes de predicciones correctas son 85,03% y 79,45%. Conclusiones: La evidencia empírica demuestra, aunque todas las personas están expuestas a fenómenos económicos desfavorables, los del estrato bajo tienen mayores probabilidades de quedar en condiciones de pobreza, es decir tienen alto grado de vulnerabilidad y se confirma una relación inversa entre los estratos socioeconómicos y los grados de vulnerabilidad. Por otra parte, las leyes colombianas han sido ineficaces para resolver los problemas asociados a la pobreza y por tanto, si se desea garantizar una reducción sostenida de la misma se hace necesario que las políticas públicas se hagan efectivas y se enfoquen tanto en la población en condiciones de pobreza como en la vulnerable.<hr/>Abstract Objective: To establish the vulnerability of each socioeconomic stratum of the municipality of Sincelejo in terms of probabilities of falling into monetary poverty due to deterioration of labor income caused by adverse economic events, induced by other phenomena such as the current expansion of Covid 19. Method: Estimation of two econometric Logit models with information from 541 surveys of the quality of life type, applied to the same number of households in the municipality of Sincelejo in 2017. Results: The estimated models are adequate because the estimators, considered individually, are statistically significant with a confidence level greater than 99%, as well as the model considered globally is statistically significant with the same confidence level, since the LR statistic has a p&lt; 0.01 value. In addition, the fit of the two models in good because the percentages of correct predictions are 85.03% and 79.45%. Conclusions: The empirical evidence shows, although all people are exposed to unfavorable economic phenomena, those in the low stratum are more likely to be left in conditions of poverty, i.e. they have a high degree of vulnerability and an inverse relationship between socioeconomic strata and degrees of vulnerability is confirmed. On the other hand, Colombian laws have been ineffective in solving the problems associated with poverty and therefore, if we wish to guarantee a sustained reduction of poverty, it is necessary that public policies become effective and focus on both the poor and the vulnerable population. <![CDATA[The history of disciplinary law in Colombia and the practice of law: an analysis of national law unification]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200188&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: en este artículo se realiza un análisis de la evolución del Régimen Disciplinario en Colombia desde una perspectiva histórica y sustancial, con énfasis en su origen constitucional, identificando los aspectos relevantes de la unificación normativa disciplinaria, para finalmente revisar la trasformación del régimen jurídico del ejercicio de la abogacía en Colombia. Método: se acude a la estrategia metodológica cualitativa, mediante el análisis documental de las normas que con el paso del tiempo fortalecieron la autonomía del derecho disciplinario, desde una perspectiva nacional entre los años 1811 hasta 2020 en Colombia. Resultados: de esta manera, se logran evidenciar cambios significativos en la acción disciplinaria, al pasar de ser exclusivamente sancionatoria a protectora de los fines del Estado con una mayor garantía de la dignidad humana y el debido proceso. Conclusiones: finalmente, se identificó que el ejercicio de la abogacía nació como una práctica empírica que posteriormente evolucionó hasta la expedición de un estatuto aplicable a la profesión.<hr/>Abstract Objective: This paper analyzes the evolution of the Disciplinary Regime in Colombia from a historical and substantive perspective, with an emphasis on its constitutional origin, the identification of relevant aspects of disciplinary normative unification, and a review of the transformation of the legal regime within the practice of law in Colombia. Method: a qualitative approach was employed that used documentary analysis of regulations enacted between the years 1811 to 2020 in Colombia. which over time strengthened the autonomy of local disciplinary law. Results: several significant changes in disciplinary actions were evidenced, which evolved from being exclusively sanctioning, to ones that protected the needs of the State with a greater guarantee of human dignity and due process. Conclusions: we identified that the practice of law originated as an empirical exercise that with time evolved into a normativized and regulated profession with several statutes and regulations applied to it. <![CDATA[Public policies implemented by the Colombian state for the integration of Venezuelan migrants]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412021000200206&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La migración es un fenómeno que ha sido estudiado de forma constante en la actualidad, su interés estriba fundamentalmente en que es sufrido por millares de personas que buscando satisfacer sus necesidades básicas deciden partir a otras latitudes. La causa principal del éxodo son las crisis institucionales derivadas de políticas de gobierno y medidas económicas que generan un detrimento en la sociedad. Venezuela se ha convertido en este último tiempo en el referente de una migración masiva. Por consiguiente, países como Colombia han diseñado políticas públicas encaminadas a regularizar la migración a través de la expedición de decretos nacionales y locales, además de sentencias de la corte constitucional, para garantizar su permanencia, acceso a la salud, educación y nacionalidad. En este sentido el presente artículo aborda este panorama desde la óptica jurídica, social y política. La metodología es histórica retrospectiva, el enfoque es cualitativo, de tipo documental de campo; en consecuencia se delimita su estudio al municipio de Sabanalarga-Atlántico, por ser receptor de migrantes con y sin arraigo.<hr/>Abstract Migration is a phenomenon that has been studied constantly today, its interest is fundamentally that it is suffered by thousands of people who, seeking to satisfy their basic needs, decide to go to other latitudes. The main cause of the exodus are the institutional crises derived from government policies and economic measures that generate a detriment to society. Venezuela has recently become the benchmark for mass migration. Consequently, countries like Colombia have designed public policies aimed at regularizing migration through the issuance of national and local decrees, in addition to constitutional court rulings, to guarantee their permanence, access to health, education and nationality. In this sense, this article addresses this panorama from a legal, social and political perspective. The methodology is historical retrospective, the approach is qualitative, of the field documentary type; Consequently, its study is limited to the municipality of Sabanalarga-Atlántico, as it is a recipient of migrants with and without roots.