Scielo RSS <![CDATA[Tendencias]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-869320140002&lang=en vol. 15 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[CLASSIC AND NEOEXTRACTIVISMO ESTRACTIVISM, TWO DIFFERENT TYPES OF EXTRACTIVISMOS? (Part I)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-86932014000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo tiene como objetivo fundamental aportar al debate sobre las diferencias entre dos tipos de extractivismo: clásico o convencional y, neoextractivismo. Con este propósito, se presenta, en una primera parte, los distintos aportes existentes en la literatura alrededor de este tema, y en una segunda parte, se hace un análisis de los principales cambios introducidos en el marco regulatorio del sector petrolero de los dos países estudiados, que son: Ecuador y Colombia. Por los aportes derivados de la revisión de literatura y el análisis de los modelos de explotación petrolera, la diferencia fundamental viene dada por el rol que asume el Estado. Los cambios introducidos en este sentido fueron observados para el caso ecuatoriano. Los rasgos más importantes son: en primer lugar, el Estado busca asumir un mayor control de la actividad petrolera, y en segundo lugar, fruto de lo anterior, hay un cambio trascendental de las relaciones con las empresas transnacionales. Los elementos mencionados guardan correspondencia con los aportes citados bajo el neoextractivismo. Empero, aunque las modificaciones incorporadas en el marco regulatorio denotan grandes diferencias en los modelos de explotación petrolera de los dos países, es necesario evaluar la dinámica productiva y fiscal con el objeto de conocer el verdadero impacto de las medidas adoptadas en los dos países. Clasificación JEL: O13, Q33, Q48.<hr/>ABSTRACT This work has as its main objective, to contribute to the debate on the differences between two types of extractivism: classic or conventional and neoextractivismo. Whit this purpose, it presents, in a first part, the different existing contributions to itself in the literature about this topic, and in a second part, made an analysis of the main changes introduced in the regulatory framework of the oil sector in the two countries studied are: Ecuador and Colombia. By the contributions derived from the literature review and analysis models of oil exploitation, the fundamental difference is given by the role assumed by the State. The introduced changes in this sense were observed for the Ecuatorian case. The most important features are: first, the State seeks to assume greater control of the oil industry, and secondly, as result of the abo- ve, there is a major change in relations with transnational corporations. The mentioned elements keep interrelation with the contributions quoted under the neoextractivismo. However, although the modifications incorporated into the regulatory framework denote significant differences in the models of oil exploitation of the two countries, is necessary to evaluate the dynamics and fiscal productive in order to know the true impact of the measures adopted in the two countries. JEL classification: O13, Q33, Q48 <![CDATA[SOCIAL INNOVATION: APPROACH TO A THEORETICAL FRAMEWORK FROM THE CREATIVE DISCIPLINES OF DESIGN AND SOCIAL SCIENCES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-86932014000200030&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo tiene por objeto hacer una breve revisión de las teorías y marcos conceptuales existentes sobre la estrategia de cambio y transformación conocida como Innovación Social, con el propósito de proponer un marco de referencia que se convierta en una base para entender y explicar dicha estrategia desde una perspectiva multidisciplinar, que articule las áreas del diseño y del emprendimiento empresarial con las áreas de las ciencias sociales, como la sociología. Clasificación JEL: O31, Z11, Z13, Z19.<hr/>ABSTRACT This article aims to give a brief review of existing theories and conceptual frameworks on change strategy known as Social Innovation, in order to propose a reference framework to become a base to understand and explain the strategy from a multidisciplinary perspective that articulates the areas of design and entrepreneurship with areas of social sciences such as sociology. JEL Classification: O31, Z11, Z13, Z19. <![CDATA[COLOMBIA 2003-2013: TRENDS AND STRUCTURE OF EXPORTS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-86932014000200045&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Estudiar las principales características mostradas por las exportaciones de productos desde Colombia y los países a los cuales se destinan las mismas, es el objetivo principal de este documento. El argumento fundamental que se sostiene es que los mercados se mantienen relativamente constantes en cuanto a los montos de la demanda de bienes de Colombia, con las modificaciones de destinos que ha implicado Venezuela y la emergencia del papel que juega actualmente China. El artículo incluye una sección sobre crecimiento económico y los desafíos que deben enfrentar los países menos desarrollados, respecto a los nuevos escenarios de comercio internacional que contienen los actuales procesos de globalización. Clasificación JEL: F12, F14, F43.<hr/>ABSTRACT The main objective of this study is to consider major features belonging to exports from Colombia and countries which are being markets for those goods. The central argument to claim here is that market demand for Colombian exports are keeping relatively unchanged, notwithstanding variations derived from the market links with Venezuela -deterioration- and China -emerging demand. This paper includes conceptual or theoretical considerations regarding new challenges less developed countries need to face in relation to the new conditions or international trade within circumstances of the present globalization phenomena. Classification JEL: F12, F14, F43. <![CDATA[TRANSNATIONAL CORPORATIONS AND DEVELOPING COUNTRIES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-86932014000200058&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente artículo se plantea como objetivo la caracterización de las empresas transnacionales (ETN), su importancia a escala global y su impacto en los países en desarrollo. Para ello se sistematiza la información relacionada con el tema, teniendo en cuenta su actualidad y pertinencia. Se concluye que el impacto de las ETNs en los países en desarrollo tiende a ser negativa, debido a las condiciones en que estas desarrollan su actividad. Clasificación JEL: F23, F21, F20, F60<hr/>ABSTRACT This article seeks characterization of transnational corporations (TNCs), their importance on a global scale and its impact on developing countries. This information related to the subject is systematized, given its timeliness and relevance. We conclude that the impact of TNCs in developing countries tends to be negative, due to the conditions under which these are active. Classification JEL: F23, F21, F20, F60. <![CDATA[BETWEEN REALISM AND ABSTRACTION: A METHODOLOGICAL ASSESSMENT OF MACROECONOMICS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-86932014000200090&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo muestra cómo la macroeconomía moderna está constituida por una gama de modos de pensar que enriquecen el debate y permiten el avance de la ciencia. No obstante, esta pluralidad metodológica ha sido anulada por el dominio del enfoque mainstream que ha jalonado el progreso científico en una dirección equivocada buscando una mayor consistencia lógica y matemática, llevando la capacidad de explicación de los modelos a su más mínima expresión. El artículo muestra que esta incapacidad de explicación se ha manifestado en una creciente insatisfacción sobre la utilidad de la teoría macroeconómica. Además, presenta la diversidad de pensamiento en macroeconomía y su avance como ciencia comparando el enfoque maintream y post keynesiano, encontrando serias diferencias metodológicas que se manifiestan en el grado de retroalimentación de la teoría con la realidad, lo que afecta su relevancia práctica. Se concluye que el dominio del mainstream ha anulado el avance de la macroeconomía pues ha invalidado los debates presentando como científico un solo camino, lo que ha derivado en la omisión de diferentes enfoques que pueden cuestionar y ampliar las preguntas de investigación, la variables relevantes y su relación de causalidad, así como el uso de las matemáticas. Clasificación JEL: B22, B41, B50.<hr/>ABSTRACT This paper states how modern macroeconomics is made up by a wide range of modes of thought which fortify the debate and allow the progress of science. However, this methodological plurality has been annulled by the dominance of the mainstream approach that has driven the scientific pro ress in the wrong way, seeking more logical and mathematical consistency, which leaves the explanatory power of the model to its minimum expression. This paper shows that this inability has arisen in a growing dissatisfaction on the usefulness of macroeconomic theory. Moreover, diversity of thought in macroeconomics is shown, as well as its advance as science comparing the mainstream approach with post Keynesian one, finding serious methodological differences which are become evident in the feedback degree between theory and reality what affects its practical relevance. As a conclusion we may say that the dominance of mainstream has prevented macroeconomics from making progress as it has invalidated the debates showing a single scientific path, what has led to the omission of different approaches that might challenge and expand the research questions, the relevant variables and its causality relations, the use of mathematics. JEL classification: B22, B41, B50. <![CDATA[INTERNATIONAL EDUCATION STANDARDS (IES) IN ACCOUNTING AND ASSURANCE: NEW CHALLENGES OF THE ACCOUNTING PROFESSION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-86932014000200118&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La profesión contable no es ajena a los efectos de la globalización, y en sintonía con ésta, en Colombia la ley 1314 de 2009 definió la inserción del conglomerado empresarial al modelo contable internacional, más conocido como NIC-NIIF, por ello en la actualidad se desarrollan procesos de convergencia. Sin embargo, es poco lo que se ha avanzado en la determinación y acuerdos sobre la educación en contabilidad internacional y aseguramiento de futuros Contadores Públicos, y sobre la actualización de aquéllos en ejercicio. De lo anterior, se desprende la necesidad de reflexionar sobre los aspectos vinculados a la educación superior y dar respuesta a la pregunta ¿Qué aspectos se deben tener en cuenta para la educación y formación frente al proceso de convergencia hacia estándares internacionales de información financiera y aseguramiento? Agregado a lo anterior, el propósito central es revisar las directrices de la Federación Internacional de Contadores - IFAC (Por su sigla en inglés) para la educación de los contadores profesionales. La metodología utilizada es descriptiva, acompañada de una revisión bibliográfica reflexiva en torno a la globalización y los estándares internacionales de educación emitidos por la IFAC. El artículo deja entrever los propósitos de tiempo atrás sobre la formación de contadores, fundamentados en el modelo global y los principales elementos de discusión al interior de las Instituciones de Educación Superior para planificar a futuro la oferta académica a nivel de pregrado y posgrado. Clasificación JEL: I23.<hr/>ABSTRACT The accounting profession is no stranger to the effects of globalization, and in line with this, in Colombia the 1314/2009 law, defined the insertion of the international business conglomerate accounting model, known as IAS-IFRS, therefore at present develop convergence processes. However it is little the forward in education at international accounting and assurance of future Public Accountants, and the updating of those that are working in. From this comes out, the need to reflect on the issues related to higher education, and to answer the following question ¿What aspects should be taken into account in the education and training of the process of convergence toward international financial reporting standards and assurance? Added to this, the main purpose is to review the International Federation of Accountants - IFAC guidelines for the education of professional accountants. The methodology used is descriptive, accompanied by a complete bibliographic and reflexive review of the literature about globalization and international education standards issued by the IFAC. The paper suggests the purposes of a previous time about the training of accountants, based on the global model and the main elements of discussion within the Institutions of Higher Education to plan ahead the academic offer at the undergraduate and graduate level. Classification JEL: I23. <![CDATA[AQUINA’S PROBLEMATIC APPROACH SEEN THROUGH THE KNOWLEDGE AS A PROBLEM]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-86932014000200136&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se critica el enfoque problémico tomasino a la luz de la noción de saber cómo problema plateado por Gilles Deleuze. El estudio aplica la etnografía y la arqueología del saber en el análisis de los planes de asignatura de aulas virtuales de aprendizaje de los programas de pregrado. Se crean visibilidades en la manera como se entiende la noción de problema desde el tomismo y se abren interrogantes acerca de las posibilidades e implicaciones del conocimiento desde la lógica del sentido y el saber cómo patología superior. Clasificación JEL: Y5, Z10.<hr/>ABSTRACT Aquina’s problematic approach is critized by taking the notion of knowledge as a problem established by Gilles Deleuze. This study applies the principles of ethnography and the archeology of knowledge in the analysis of virtual learning rooms’ subject plans belonging to the undergraduate programs at Universidad Santo Tomás de Aquino Bucaramanga. New insights in the way the notion of problem is understood from Aquinas’ philosophy are created, and new questions are set about the possibilities and implications of knowledge from the Logic of Sense and thought as a superior pathology. JEL classification: Y5, Z10. <![CDATA[KNOWLEDGE MANAGEMENT EVALUATION: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-86932014000200151&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La evaluación de la gestión del conocimiento (GC) es un tema importante para aquellas organizaciones que quieran saber “qué está pasando” con sus estrategias de GC. No obstante, no existe un consenso sobre qué evaluar y cómo evaluarlo. Por esta razón, el propósito del artículo es presentar una revisión sistemática de literatura de 43 artículos publicados en la última década. La revisión comprende un análisis cienciométrico básico y un análisis de contenido relacionado con varios aspectos de los modelos como su estructura, la función y objetivo de la evaluación, lo métodos de investigación utilizados, los sectores económicos de aplicación, y la ubicación de los aspectos evaluados respecto de una taxonomía de escuelas de pensamiento de la GC y una clasificación de las capacidades organizacionales de GC. Como principal hallazgo se muestra la predominancia del enfoque de GC como codificación de conocimiento. Además, se presentan varias brechas susceptibles de investigación futura. Clasificación JEL: M1 Business Administration - D8 Information, Knowledge, and Uncertainty.<hr/>ABSTRACT The evaluation of knowledge management (KM) is an important concern for those organizations that want to know “what is happening” with their KM strategies. Nevertheless, there is no consensus on what to evaluate and how to evaluate it. For this reason, the purpose of this paper is to present a systematic literature review of 43 papers published within the last decade. The review is composed by a basic scientometric analysis and a content analysis. The content analysis is related to various aspects of the models of KM evaluation: their structure, function and purpose of the evaluation, the research methods used in the construction of the model, the industry of application, and the location of the evaluated aspects regarding to a taxonomy of KM schools of thought and a classification of the KM organizational capabilities. The main finding is the predominance of a knowledge codification approach. In addition, various gaps, susceptible for future research, are identified. JEL Classification: M1 Business Administration - D8 Information, Knowledge, and Uncertainty.