Scielo RSS <![CDATA[Revista Colombiana de Antropología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0486-652520230001&lang=pt vol. 59 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Is war always already heterosexual? Homoeroticism, mating and mourning among male combatants of illegal armed groups in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252023000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las guerras siempre se han presentado como escenarios eminentemente heterosexuales. Hasta ahora, lo documentado en torno a las poblaciones LGBT se ha centrado, principalmente, en sus procesos de victimización y sobrevivencia, lo que ha producido un vacío en la comprensión del homoerotismo en la población combatiente. El objetivo del artículo es reflexionar sobre otros escenarios que ponen en tensión la supuesta heterosexualidad de la guerra, en especial las prácticas de emparejamiento, corresidencia y luto entre hombres guerreros. Para ello, presentamos la historia de Mauricio, un miembro de las filas paramilitares del oriente de Caldas, Colombia. Sus vivencias nos aproximan a una lectura cuir/queer a la que hemos denominado falotopías maricas, que tensiona los dispositivos de género y sexualidad en los territorios de confrontación armada.<hr/>Abstract Wars have always been presented as eminently heterosexual. So far, the documentation on LGBT populations has focused mainly on the processes of victimization and survival. Nevertheless, there is a void in the understanding of homoeroticism among the combatant population. This article aims to reflect on other scenarios that put in tension the supposed heterosexuality of war, especially of its warriors, by describing and analyzing situations of pairing, co-residence, and mourning among male combatants of illegal armed groups. To discuss these issues, we will present the story of Mauricio, a member of the paramilitary ranks in eastern Caldas, Colombia. From this history, we will approach a cuir/queer reading that we have called queer phalotopies that tension the order of gender and sexuality in the territories of armed confrontation. <![CDATA["From how to eat a taco, to how to eat a mole": migratory experience and Mexican cuisine in Montreal's ethnic restaurants]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252023000100032&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo muestra la experiencia migratoria y de emprendimiento de negocios de mexicanos dueños de restaurantes que se han establecido en la ciudad de Montreal (Quebec, Canadá), con el fin de explorarlos como espacios estratégicos donde se generan narrativas de enseñanza y difusión de la cocina mexicana. Se revisan estas narrativas como construcciones que surgen debido a la circulación de estereotipos que designan a los inmigrantes mexicanos como un grupo étnicamente subordinado en el imaginario de la sociedad estadounidense. Se abordan nuevas vetas de estudio en nichos laborales distintos a los comúnmente analizados en relación con la migración de mexicanos. La evidencia empírica presentada surge de una investigación posdoctoral que pretende contribuir a los estudios sobre migración de mexicanos a nuevas ciudades de destino.<hr/>Abstract This article examines both the migratory experience and entrepreneurial initiatives of Mexican restaurant owners who have settled in the city of Montreal (Quebec, Canada). By describing narratives of diffusion and authenticity of Mexican cuisine, the author analyzes the stereotypes around Mexican immigrants as an ethnically subordinate group in the American society imagination and how restaurant owners confront it. New study veins are addressed in different labor niches than those commonly explored for the migration of Mexicans. The empirical evidence presented arises from postdoctoral research that aims to contribute to the studies on migration of Mexicans to new destination cities. <![CDATA[<em>The Teatro Bicentenário, space and infrastructural technology for the urbanity of</em> aguadeños]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252023000100057&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo presento una lectura del Teatro Bicentenario de Aguadas, Caldas (Colombia), como espacio y tecnología infraestructural. Esta obra fue construida para conmemorar doscientos años de historia de la localidad y desde su inauguración ha alojado al Festival Nacional del Pasillo Colombiano. La importancia material y simbólica que se le reconoce es tal que sus gestores lo conciben como un "templo", un espacio que sacraliza el arte y la cultura. Con base en el trabajo de campo que realicé en el 2018, un acercamiento hemerográfico y conversaciones posteriores, muestro cómo el Teatro Bicentenario materializa expectativas de ciudad entre los aguadeños, al tiempo que prescribe cuáles son los usuarios idóneos para el teatro y los ciudadanos ejemplares para la ciudad.<hr/>Abstract In this article I present a reading of the Aguadas', Caldas (Colombia), Bicentennial theater (teatro Bicentenario) as a space and infrastructural technology. This facility was built to commemorate 200 years of history of the town and since its inauguration it has hosted the Festival Nacional del Pasillo Colombiano. The material and symbolic importance recognized to it is such that its managers conceive it as a 'temple', a space that sacralizes art and culture. Based on the fieldwork I conducted in 2018, which includes a hemerographic approach, and further talks, I show how the Bicentenario materializes city expectations among people from Aguadas, while it prescribes suitable users for the theater and exemplary citizens for the city. <![CDATA[The imales' shadow. Esoteric knowledge and resistance as Islamic contribution to Latin America afro-epistemology]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252023000100083&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo contribuye a los estudios sobre la epistemología del islam en la región -y los repiensa- al explorar de qué modo este último transfundió elementos de conocimiento esotérico y de resistencia, simbólica y práctica, a una parte de la comunidad afrodescendiente. Para ello, partiremos de la historia intelectual de las contribuciones de los musulmanes esclavizados provenientes de la actual Nigeria, de etnia hausa y yoruba, durante la etapa final de la era colonial europea. Los imales, yorubización de la palabra árabe 'alim (sabio), constituyeron una pieza muy compleja y, hoy en día, casi olvidada en la silente resistencia de los afrodescendientes americanos. Para ilustrar este asunto analizaremos dos ejemplos: la pervivencia de la memoria islámica en el oráculo de Ifá y la revolta dos malês acaecida en 1835, en la que un grupo de afro-musulmanes inició un jihad, exotérico y esotérico, contra sus amos.<hr/>Abstract This article contributes to-and rethinks-studies on the epistemology of Islam in the region by exploring how Islam transfused elements of esoteric knowledge and resistance, symbolic and practical, into diverse groups of the Afro-descendant community. To show it, we will start from Intellectual History through the contributions of enslaved Muslims from present-day Nigeria, of Hausa and Yoruba ethnicity, during the final stage of the European colonial era. The imales, a yorubization of the Arabic word 'alim (wise), were a very complex and, today, almost forgotten part of the silent resistance of Afro-descendants in the Americas. To illustrate this issue, we will take two examples: the survival of the Islamic memory in the oracle of Ifá, and the revolta dos males, that took place in 1835, where a group of Afro-Muslims started a jihad, exoteric and esoteric, against their masters. <![CDATA["The collapse of the equal is irreversible." The emergence of the differential ethnic approach in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252023000100107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo me ocupo de la aparición del concepto de enfoque diferencial étnico en el marco de la crisis humanitaria causada por el desplazamiento forzado interno entre 1995 y 2009. Sugiero que, conceptualmente, el enfoque diferencial puede entenderse a través de tres modalidades que movilizan diferentes concepciones acerca de la diferencia cultural, la vulnerabilidad y el cambio. Estas modalidades se caracterizan por visiones esencializantes o visiones relacionales de esas nociones, y una tercera que toma de las dos anteriores e incluye el reconocimiento de la condición de autoridad de la víctima colectiva en función de sus derechos diferenciados. También expondré cómo el enfoque diferencial étnico incorporó progresivamente los principios jurídicos de igualdad proporcional y diversidad, y cómo posibilitó un intenso campo de negociación para las organizaciones y autoridades étnicas, debido a la convergencia entre la implementación del enfoque diferencial y la consulta previa.<hr/>Abstract In this article I address the emergence of the concept of ethnic differential approach in the context of the humanitarian crisis caused by internal forced displacement, between 1995 and 2009. I suggest that, conceptually, the differential approach can be understood through three modalities that mobilize different conceptions about cultural difference, vulnerability and change. These modalities are characterized by essentializing visions or relational visions of these notions, and a third one that takes from the previous two and includes the recognition of the condition of authority of the collective victim based on her differentiated rights. I will also develop how the ethnic differential approach progressively incorporated the legal principles of proportional equality and diversity, and how it enabled an intense field of negotiation for the organizations and their ethnic authorities, due to the convergence between the implementation of the differential approach and prior consultation. <![CDATA[A conversation on the conceptual and ethnographic horizons of the ethnic differential approach]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252023000100133&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo me ocupo de la aparición del concepto de enfoque diferencial étnico en el marco de la crisis humanitaria causada por el desplazamiento forzado interno entre 1995 y 2009. Sugiero que, conceptualmente, el enfoque diferencial puede entenderse a través de tres modalidades que movilizan diferentes concepciones acerca de la diferencia cultural, la vulnerabilidad y el cambio. Estas modalidades se caracterizan por visiones esencializantes o visiones relacionales de esas nociones, y una tercera que toma de las dos anteriores e incluye el reconocimiento de la condición de autoridad de la víctima colectiva en función de sus derechos diferenciados. También expondré cómo el enfoque diferencial étnico incorporó progresivamente los principios jurídicos de igualdad proporcional y diversidad, y cómo posibilitó un intenso campo de negociación para las organizaciones y autoridades étnicas, debido a la convergencia entre la implementación del enfoque diferencial y la consulta previa.<hr/>Abstract In this article I address the emergence of the concept of ethnic differential approach in the context of the humanitarian crisis caused by internal forced displacement, between 1995 and 2009. I suggest that, conceptually, the differential approach can be understood through three modalities that mobilize different conceptions about cultural difference, vulnerability and change. These modalities are characterized by essentializing visions or relational visions of these notions, and a third one that takes from the previous two and includes the recognition of the condition of authority of the collective victim based on her differentiated rights. I will also develop how the ethnic differential approach progressively incorporated the legal principles of proportional equality and diversity, and how it enabled an intense field of negotiation for the organizations and their ethnic authorities, due to the convergence between the implementation of the differential approach and prior consultation. <![CDATA[Social inequalities, production, and prehispanic household consumption in Popayán valley, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252023000100140&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo se evalúa el rol del control económico en la creación o el mantenimiento de las diferencias sociales de la unidad política prehispánica asentada en el valle de Popayán durante el periodo 1-1537 d. C., comparando algunos marcadores arqueológicos de consumo y producción de bienes entre las viviendas de élite y las de comuneros. Los resultados obtenidos indican que no hubo mayores diferencias en el consumo ni en la producción de bienes entre unidades domésticas de diferente estatus social. Por lo tanto, se propone que el modelo arqueológico de cambio social de las sociedades prehispánicas del suroccidente colombiano, que considera que los grupos de élite basaron su poder en la centralización de la producción de bienes de prestigio o utilitarios, no es adecuado para toda la región.<hr/>Abstract This article evaluates the role of the economic control in the emergence or maintenance of the social differences in the prehispanic political unit settled in the valle de Popayán during the 1-1537 AD period. This evaluation is made by comparing some archaeological correlates of production and consumption of goods between the elites and commoner's domestic units. The results indicate that the leadership position was no related to the production of prestige or utilitarian goods as previous models suggests for the prehispanic political units of Colombian southwest. Therefore, it's proposed that the archaeological model of social change in the pre-Hispanic societies of Colombian Southwest, which considers that elite groups based their power on the power on the centralization of the production of prestige or utilitarian goods, is not appropriate for the entire region.