Scielo RSS <![CDATA[Profile Issues in Teachers` Professional Development]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-079020090001&lang=en vol. num. 11 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902009000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>An English Syllabus with Emphasis on Chemistry</b>: <b>A Proposal for 10th Graders of a Public School in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902009000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article describes the process followed to design an English syllabus with emphasis on chemistry. It was focused on 10th grade students as they started a connection with a program named "Chemical Samples Analysis". In that attempt, esp (English for Specific Purposes) and creative thinking theories were taken into account. A students' questionnaire, teacher's audio-taped interviews and a teacher researcher journal comprised data for the research. It was found that the English class needs to be reorganized by taking into account students' needs and interest and by integrating the four language skills. This way the English language process can become more meaningful.<hr/>Este artículo describe el proceso que se siguió al diseñar un plan de estudios de inglés con énfasis en química, el cual se enfocó en estudiantes de grado 10.&ordm;, quienes iniciaron una conexión con el programa "Análisis de muestras químicas". Se tomaron en cuenta las teorías de inglés para propósitos específicos y pensamiento creativo. Para la recolección de datos se emplearon un cuestionario para los estudiantes, entrevistas grabadas a los docentes, cuestionarios para los estudiantes y un diario de campo de la docente investigadora. Se concluyó que la asignatura de inglés necesita reorganizarse teniendo en cuenta las necesidades e intereses de los estudiantes y mediante la integración de las cuatro habilidades del lenguaje. De esta manera el proceso de aprendizaje del inglés puede ser más significativo. <![CDATA[<b>The Reading Strategies Used by Male and Female Colombian University Students </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902009000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en The present paper aimed to discover whether females and males significantly varied in their utilization of reading strategies. The participants were 352 (male=117; female=235) low to intermediate Colombian university students who completed the Survey of Reading Strategies or SORS (Mokhtari & Sheorey, 2002). The results showed that males' overall strategy use was moderate, as was their use of nearly half of their individual strategies. Females' overall strategy use was high, as was their use of half of their strategies. Females' overall strategy use was significantly higher than males', as was their strategy use on two of the three SORS subscales and on eight strategies. The study provides ideas for teaching strategies and suggests areas for future research.<hr/>El objetivo de este trabajo fue descubrir si había diferencias significantes entre el uso de estrategias de lectura entre mujeres y hombres. Los participantes fueron 352 estudiantes (117 hombres y 235 mujeres) de nivel bajo a intermedio, quienes completaron la encuesta de estrategias de lectura (Mokhtari & Sheorey, 2002). Los resultados mostraron que el uso de las estrategias en los hombres fue moderado como también lo fue su uso de casi la mitad de las estrategias individuales. El uso de las estrategias de las mujeres fue significativamente alta en comparación con los hombres, al igual que lo fue el uso de sus estrategias individuales. Las mujeres usaron dos de las tres estrategias de subescala de la encuesta y ocho estrategias. El estudio proporciona ideas para la enseñanza de estrategias y sugiere áreas para investigaciones futuras. <![CDATA[<b>Guidance in Reading Strategies</b>: <b>A First Step Towards Autonomous Learning in a Semi-Distance Education Program </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902009000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article aims at sharing the results of a research project focused on guiding students in the use of different reading strategies: reading non- text information, skimming and scanning, using contextual reference, predicting, and using true/false cognates as a first step towards autonomous learning. The project was conducted at a Colombian university with two groups of business administration students who belonged to a semi-distance education program. Informal talks with students, questionnaires, interviews and a teacher's diary were used to collect the information in this action research study. Findings revealed that by knowing several reading strategies the students could reflect upon their learning; meta-cognition processes were enhanced and confidence for students to work by themselves was built up.<hr/>Este artículo discute los resultados de una investigación enfocada en guiar a los estudiantes en el uso de diferentes estrategias de lectura: información no textual, "skimming and scanning", utilización de referentes contextuales, predicción y cognados, como un primer paso para promover el aprendizaje autónomo. Este estudio se realizó en una universidad colombiana con dos grupos de estudiantes pertenecientes al programa de administración de empresas a distancia. Para recolectar la información en este estudio de investigación acción, se emplearon conversaciones informales con los estudiantes, cuestionarios, entrevistas y el diario de campo del profesor. Los resultados mostraron que la exposición a diferentes estrategias de lectura promueve reflexión respecto al propio aprendizaje; se incrementaron procesos de metacognición y se generó confianza para trabajar autónomamente. <![CDATA[<b>The Use and Functions of Discourse Markers in EFL Classroom Interaction </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902009000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of this paper is to investigate classroom interaction in the context of English as a foreign language being the teacher a nonnative speaker of the language. One specific aspect of classroom interaction and language use is the focus of attention, namely discourse markers (DMs). Using data from an EFL class, this study describes the occurrences and frequencies of DMs. It also provides an account for the main functions of DMs as they were used by a nonnative teacher of English and five adult students of EFL. A qualitative analysis reveals that discourse markers fulfill a number of textual and interpersonal functions which may contribute greatly to the coherent and pragmatic flow of the discourse generated in classroom interaction.<hr/>El artículo que aquí se presenta intenta investigar la interacción que ocurre en el aula de inglés como lengua extranjera cuando el profesor de inglés es nonativo. Un aspecto específico de la interacción en el aula y del uso del lenguaje es la presencia de los marcadores del discurso (MD). Con base en datos empíricos, este estudio pretende describir las ocurrencias, la frecuencia y las funciones principales de los MD. El análisis cualitativo de los datos revela que los MD cumplen funciones tanto textuales como interpersonales que pueden facilitar y contribuir al flujo coherente y pragmático del discurso generado en la interacción de aula. <![CDATA[<b>Evaluation in the Teaching Practicum of the English Program at the Universidad de la Amazonía </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902009000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en The following article summarizes the research study which sought to examine the process of evaluation in the teaching practicum of the undergraduate program in English language teaching at Universidad de la Amazonía , in Florencia, Caquetá , Colombia . The purpose of this project was to establish which evaluation paradigm promotes the professional development of the student teacher whilst inside the actual conditions of her/his work. The research process was based on participant, non- participant observations and interviews with a group of 17 student teachers and their counsellor. The results showed some features of the critical paradigm of evaluation that contributed to the professional development of the subjects involved in the practicum (student teachers and counsellor). It was also found that it is very important to encourage the formation of critical and progressive professionals .<hr/>El siguiente artículo resume la investigación que buscó examinar el proceso de evaluación en las prácticas de formación profesional docente en el programa de Licenciatura en Inglés de la Universidad de la Amazonía , en Florencia (Caquetá - Colombia). El propósito de este proyecto fue establecer qué paradigma de evaluación promueve el desarrollo profesional del maestro en formación en medio de las condiciones en las cuales desarrolla su labor. El proceso de investigación se basó en las observaciones participantes y no participantes, y en una entrevista a profundidad con un grupo de 17 maestros en formación y su consejero. Los resultados mostraron algunas características del paradigma crítico de evaluación que contribuyeron al desarrollo profesional de los sujetos involucrados en la práctica (maestros en formación y consejero). También se encontró que es muy importante promover la formación de profesionales críticos y progresivos . <![CDATA[<b>Improving Pronunciation through the Use of Karaoke in an Adult English Class </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902009000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Students often have difficulty and experience lots of problems with pronunciation in English. This article is based on a research project which intended to show how students can improve their pronunciation through the use of karaoke in their English class. By using karaoke, the teacher designs activities and involves students to improve their pronunciation. Students' progress is analyzed in order to arrive at a conclusion of the effectiveness of the karaoke sessions. It is also shown that the karaoke classes offer a lot of fun and creativity while students cooperate with each other to achieve their pronunciation goals.<hr/>Los estudiantes frecuentemente tienen dificultades y experimentan muchos problemas al pronunciar en inglés. Este artículo se basa en un trabajo investigativo que buscó mostrar cómo los estudiantes pueden mejorar su pronunciación mediante el uso del karaoke en sus clases de inglés. Con el uso del karaoke, el profesor diseña actividades e involucra a los estudiantes en el mejoramiento de su pronunciación. Se analiza el progreso del estudiante para alcanzar una conclusión sobre la efectividad de las sesiones de karaoke. También se muestra que las clases de karaoke ofrecen mucha diversión y creatividad mientras los estudiantes cooperan entre ellos para alcanzar sus metas en cuanto a la pronunciación. <![CDATA[<b>Discussion Boards as Tools in Blended EFL Learning Programs </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902009000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper reports on a study conducted at Universidad Nacional de Colombia in the ALEX Virtual English program. It shows the main characteristics of discussion boards when used as a main activity in an EFL blended course. The study took place in the second semester of 2008 when the program was in the piloting stage and it illustrates the importance of the discussion board tool in the transition from face-to-face education to virtual education. The research followed the qualitative principles and shows the use given to discussion boards by some of the students of the program. Students' perceptions of the tool are registered as a description to give the reader the opportunity to develop her/his own perception on its use.<hr/>Este artículo reseña un estudio realizado en la Universidad Nacional de Colombia en el programa ALEX Virtual - inglés. Se muestran algunas características de los foros de discusión como actividad principal en un curso mixto (presencial y virtual) de inglés como lengua extranjera. El estudio se realizó en el segundo semestre del 2008, cuando el programa aún estaba en fase de pilotaje y ejemplifica la importancia de los foros de discusión en la transición de la modalidad presencial a virtual. La investigación siguió los principios cualitativos y muestra el uso que dan algunos estudiantes del programa a los foros de discusión. Se describen las percepciones de los estudiantes sobre la herramienta para que el lector pueda desarrollar su propio punto de vista sobre el uso de esta. <![CDATA[<b>Education and Language Policy in Colombia</b>: <b>Exploring Processes of Inclusion, Exclusion, and Stratification in Times of Global Reform </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902009000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper examines the National Bilingual Program in connection with other education and language reforms in Colombia and some of the processes of inclusion, exclusion, and stratification that accompany current school reforms. The author outlines some patterns that have accompanied language innovations in the country and highlights some interconnected processes that seem to be favored in international reform and are reflected in current national policy agendas; namely, the externalization of policy discourses; the instrumentalization of languages; the stratification of groups, languages and cultures; and the standardization and marketization of foreign language teaching and learning. This paper attempts to demonstrate that processes of inclusion, exclusion and stratification through schooling are favored not only through the overt exercise of power and control, but also through the introduction of new discourses, policies, and practices.<hr/>Este artículo analiza el Programa Nacional de Bilingüismo en conexión con otras reformas educativas y lingüísticas promovidas en Colombia y distintos procesos de inclusión, exclusión y estratificación que las acompañan. El autor esboza algunos patrones que han acompañado distintas reformas educativas y lingüísticas en el país y diversos fenómenos reportados a nivel internacional que ahora se pueden evidenciar en Colombia. Estos incluyen: la "externalización" de discursos, la instrumentalización de las lenguas, la estratificación de grupos, idiomas y culturas, y la estandarización y marketización de las lenguas extranjeras. Este artículo busca demostrar que los procesos de inclusión, exclusión, y estratificación social a través de la escuela son favorecidos no solamente a través del ejercicio del poder y el control de parte del gobierno, sino también mediante la introducción de nuevos discursos, políticas, y practicas escolares. <![CDATA[<b>Intercultural Competence </b>: <b>Another Challenge </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902009000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper intends to draw the attention of language teachers and educational authorities to the area of culture teaching in foreign language education at a time when the recently issued Basic Standards of Competencies in Foreign Language have conferred modest attention to this aspect of language education. The paper first describes the notion of Intercultural communicative competence. It then discusses the tensions between this new understanding of the teaching of culture and the prevailing teaching practices, approaches, beliefs and discourses associated with the learning and teaching of culture. Third, it reports on the results of a study which critically analyzed the academic discourses of in-service teachers in Colombia regarding the cultural component of foreign language programs; finally, it proposes ways to start taking new directions.<hr/>El presente artículo intenta llamar la atención de maestros y autoridades educativas sobre el área de la enseñanza de la cultura en lenguas extranjeras en un momento en el que los recientemente publicados Estándares Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras - Inglés prestan modesta atención a este aspecto. Primero se describe la noción de competencia comunicativa intercultural. Luego se discuten las tensiones entre este nuevo concepto de la enseñanza de la cultura y las prácticas de enseñanza, los enfoques, creencias y discursos asociados con el aprendizaje y la enseñanza de la cultura. Se reportan también los resultados de un estudio que analiza críticamente los discursos académicos de profesores colombianos acerca del componente cultural en la enseñanza de lenguas extranjeras. Finalmente, se proponen formas de iniciar nuevos rumbos. <![CDATA[<b>Intercultural Communication between Colombian and American Teachers in Colombian Institutions </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902009000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article, which is based on observations from working in multicultural environments for twenty- five years and a review of sources on intercultural communication, addresses the intrinsic difficulties that arise from communication among people of different cultures. The connection between language and culture is so close that communication among internationals creates challenges of intercultural communication even when communicating in the same language. In Colombia , especially in institutions that teach English, there are bicultural or multicultural groups of teachers that work together. Some misunderstandings arise because of an inadequate understanding of colleagues' values systems. This article includes three common work situations, the possible problems arising from inappropriate communication and some suggestions for overcoming intercultural communication difficulties.<hr/>Este artículo, basado en mis observaciones de 25 años de trabajo en ambientes multiculturales y en una revisión de fuentes sobre la comunicación intercultural, trata sobre las dificultades intrínsecas que surgen de la comunicación entre gente de distintas culturas. El lenguaje está tan relacionado con la cultura que la comunicación entre internacionales crea desafíos de comunicación intercultural, aún cuando se comunican en el mismo idioma. En Colombia, especialmente en instituciones donde se enseña inglés, se encuentran grupos de docentes de distintos países que trabajan juntos y cuyos valores son diferentes. Surgen malos entendidos a raíz de una falta de comprensión del sistema de valores del otro. Este artículo incluye tres situaciones comunes en el lugar de trabajo, algunos problemas que pueden aparecer en él debido a una comunicación inapropiada y algunas sugerencias para superar dificultades en la comunicación intercultural. <![CDATA[<b>Classroom Research and Professional Development </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902009000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article intends to share the experience of a group of teachers in the Classroom Research Seminar of the Teacher Development Program in English carried out at Universidad del Valle, Cali , from January to June, 2007. The seminar was part of a high-level in-service program for teachers of English of a network of private educational institutions. We would like to share the highlights and difficulties of the experience. We will start with the general framework of the program and the concept of professional development that underlies it. Next we will focus on the classroom research seminar, its objectives, methodology and results. Finally we share the voices of some of the participants, who talk about the influence this seminar had on their professional development and daily work.<hr/>Este artículo recoge la experiencia de un grupo de profesores universitarios que tuvieron a su cargo el seminario de investigación en el aula con un grupo de docentes inscritos en el programa de formación y desarrollo profesional docente de la Universidad del Valle y pertenecientes a una misma red de instituciones. Nuestro objetivo es compartir los logros y dificultades encontradas en el proceso de trabajar con los docentes, desde el aula universitaria, problemáticas de sus propias aulas a partir de objetivos e intereses diversos. Primeramente presentaremos el marco general del programa y el concepto de formación que lo sustenta; posteriormente nos centraremos en el contexto específico del seminario, sus objetivos metodología y procesos de desarrollo; finalmente exploraremos la incidencia del trabajo desarrollado en el aula universitaria en práctica profesional de los docentes participantes.