Scielo RSS <![CDATA[Profile Issues in Teachers` Professional Development]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-079020110002&lang=en vol. 13 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902011000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Writing Using Blogs</b>: <b>A Way to Engage Colombian Adolescents in Meaningful Communication</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902011000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en We report an action research project developed with ninth grade students of a public school in Bogotá, Colombia, and which focused on innovating English communication through writing blogs. The project took into account the implementation of a specific blog that proposes activities, suggestions, strategies and links, among other things, to increase communication in English. It also prompted the written production of students in the blogs when posting entries and communicating through them. Some aspects of the project were developed in the classroom; others in the computers room, and others were developed by the students independently or collaboratively with classmates. Findings show how students communicated through writing in blogs and the main characteristics of the interaction that took place when using them.<hr/>Reportamos un proyecto de investigación acción que se desarrolló con estudiantes de noveno grado de un colegio público de Bogotá, Colombia. En este proyecto se buscó innovar en el medio de comunicación en inglés a través de la escritura de bitácoras o blogs. El proyecto tuvo en cuenta la realización de una bitácora específica en la que se plantearon actividades, sugerencias, estrategias y enlaces, entre otros, para incrementar la comunicación en inglés. También motivó la producción escrita de los estudiantes en las bitácoras, al publicar entradas y comunicarse a través de estas. Algunos aspectos del proyecto se desarrollaron en el aula de clase; otros, en el aula de sistemas, o de forma autónoma y colaborativa con otros compañeros. Los resultados muestran cómo se comunicaron los estudiantes al escribir en las bitácoras, así como las principales características de la interacción que se generó. <![CDATA[<b>The Use of Blogs in English Language Learning</b>: <b>A Study of Student Perceptions</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902011000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en In this article we present an investigation that focused on the students' perception of using Blogs as a means to supplement in-class language learning activities. Blogs are easy to manage and enable students to publish their work in a chronological manner. They help students to engage in online exchanges and promote learner autonomy. This study evaluates a language laboratory program in which forty-two first year engineering students from a college in India were introduced to blogs and instructed to use them for recording their laboratory work. Data collection reveals that despite encountering some difficulties, students had an overall positive attitude towards using blogs in their learning of English. A follow-up study was conducted a year after the initial study and the results supported the original findings.<hr/>En este artículo presentamos una investigación enfocada en las percepciones de los estudiantes acerca del uso de blogs como un medio para complementar las actividades de la clase de idiomas. Los blogs son fáciles de usar y permiten a los estudiantes publicar sus trabajos cronológicamente. Ayudan a los estudiantes a involucrarse en intercambios en línea y promueven el aprendizaje autónomo. Este estudio evalúa un programa de laboratorio de lengua en el cual cuarenta y dos estudiantes del primer año de ingeniería de una universidad de India, a quienes se les familiarizó con los blogs y se les instruyó en la forma de usarlos para documentar su trabajo en el laboratorio. Los datos recolectados muestran que a pesar de enfrentar algunas dificultades, los estudiantes tuvieron una actitud positiva acerca del uso de blogs en su aprendizaje de inglés. Se realizó un estudio de seguimiento un año después del estudio original y los resultados sustentaron los primeros hallazgos. <![CDATA[<b>Investigating the Information Technology Courses for Pre-service and In-service English Teachers in Hong Kong</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902011000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper focuses on the views of twenty-six pre-service and eight in-service English teachers in Hong Kong concerning the information technology courses in their teacher education programmes. The findings of the study show that while both software applications and technological integration in teaching are highlighted in the course outline, the instructor focused more on the application aspect, with the technology integration being less emphasised. Another important finding is that PowerPoint was still the most commonly used application in teaching. Likewise, usually the involved pre-service and in-service teachers just simply used different computer applications as alternatives to traditional teaching resources. This may reflect the fact that the information technology courses are not adequate to prepare teachers to teach with it.<hr/>Este artículo se centra en las opiniones que tienen veintiséis profesores practicantes y ocho profesores de inglés en Hong Kong sobre los cursos de información de tecnología en sus programas de licenciatura. Los resultados muestran que mientras las aplicaciones de software y la integración de tecnología se destacan en el esquema del curso, el instructor se enfoca más en los aspectos de aplicación. A su vez, la integración de tecnología no tuvo tanto énfasis. Otro hallazgo importante es que Power Point siguió siendo la aplicación más empleada en la enseñanza. Asimismo, los docentes y profesores practicantes involucrados generalmente solo usan diferentes aplicaciones de computadores como alternativas a los recursos de enseñanza tradicional. Esto puede reflejar el hecho de que los cursos de información de tecnología no son adecuados para preparar a los profesores para hacer uso de esta en su labor educativa. <![CDATA[<b>Understanding and Facing Discipline-Related Challenges in the English as a Foreign Language Classroom at Public Schools</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902011000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Complying with school regulations and teachers' instructions is a basic principle of an excellent class; both novice and experienced teachers face challenging situations when getting into real classrooms, especially those related to classroom management. There are various reasons that explain discipline problems in public schools, as well as varied strategies beginning teachers create and try when coping with those challenges. This article reports an action research study on how this methodology helped a group of teacher-trainees overcome indiscipline in English as a foreign language classrooms at public schools, and align with professional development initiatives which focus on reflection and decision-making processes that the new Colombian policies demand from new teachers seeking a higher quality of education.<hr/>Responder a las normas escolares y a las instrucciones de los profesores es un principio básico de una clase excelente. Tanto los profesores novatos como los experimentados enfrentan situaciones problemáticas en las aulas de clase reales, especialmente en relación con la disciplina. Hay varias razones que explican la indisciplina en los colegios públicos y también estrategias variadas que los profesores principiantes crean y ensayan para superar tal reto. Este artículo reporta un estudio de investigación acción que ayudó a un grupo de profesores principiantes a superar la indisciplina en el aula de inglés en colegios públicos y a responder a iniciativas de desarrollo profesional con base en procesos de reflexión y toma de decisiones que las nuevas políticas educativas colombianas demandan de las nuevas generaciones de profesores para mejorar la calidad de la educación. <![CDATA[<b>"Don't Tell My Father"</b>: <b>Important Lessons Learned Through EFL Classroom Small Talk</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902011000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en All too often phatic communion is neglected in the English as a foreign language classroom or relegated to the level of formulaic language which merits little or no attention. In this article we argue that phatic communion plays an important role in establishing, developing and maintaining interpersonal relationships between teacher and learners which can be seen in terms of solidarity and supportiveness. Furthermore, small talk offers one of the few opportunities for students to engage in meaningful communicative interaction in the English as a foreign language classroom which is largely characterised by non-authentic language activities. Using classroom data, we attempt to show that teachers and students actively look for ways to enhance personal relationships as they boost the face of other interactants.<hr/>A menudo se descuida la "comunión fática" en los salones donde se imparte el inglés como lengua extranjera o se baja al nivel de una fórmula lingüística que merece poca o ninguna atención. En este artículo sostenemos que la "comunión fática" juega un papel importante al establecer, desarrollar y mantener las relaciones interpersonales entre maestro y alumno, lo cual puede ser visto en términos de solidaridad y apoyo. Además, la comunión fática ofrece una de las pocas oportunidades para que los estudiantes participen de manera significativa en actividades de comunicación en el aula de inglés como lengua extranjera, la cual se caracteriza por sus actividades no auténticas del lenguaje. Utilizamos la información del aula para mostrar que los maestros y alumnos buscan maneras de mantener una relación personal mientras impulsan su "imagen" entre otros interactuantes. <![CDATA[<b>Exploring Knowledge of English Speaking Strategies in 8<sup>th</sup> and 12<sup>th</sup> Graders</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902011000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article presents a research study that analyses eighth and twelfth graders' knowledge of speaking strategies to communicate in English. The Oral Communication Strategy Inventory, developed by Nakatani in 2006, was applied to 108 students belonging to the public, semi-public and private educational sectors in Chile. The findings show that 8th graders claim to have broader knowledge of speaking strategies than 12th year secondary students, and the knowledge of speaking strategies of elementary and secondary school students does not vary depending on the type of school: public, semi public and/or private.<hr/>En este artículo se presenta una investigación en la que se analiza el conocimiento que estudiantes de octavo básico y primero medio declaran tener cuando se comunican en inglés. Se aplicó el Inventario de comunicación oral, propuesto por Nakatani (2006), a ciento ocho estudiantes que pertenecen a sectores educativos públicos, particulares-subvencionados y privados en Chile. Los resultados muestran que los estudiantes de octavo básico declaran tener mayor conocimiento de las estrategias de expresión oral que los estudiantes de grado doce, y el conocimiento de dichas estrategias no varía según el tipo de sector educativo al que pertenecen. <![CDATA[<b>Metacognitive Awareness and Comprehension Monitoring in Reading Ability of Iranian EFL Learners</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902011000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en We report an investigation on the relationship between metacognitive awareness of reading strategies and comprehension monitoring of language learners in English as a foreign language context. Participants were thirty first year university students majoring in electronics. They completed a questionnaire aimed at discerning the strategies that readers use when coping with academic reading tasks. Participants were then divided into six groups according to their reading proficiency and metacognitive awareness. Think-aloud protocol analysis, error detection and retrospective questions were used to examine the comprehension monitoring of readers. The data were analysed through descriptive statistical procedures as well as t-tests. The results indicated the combined effect of metacognitive awareness of reading strategies and reading ability of academic reading texts on language learners' comprehension monitoring.<hr/>Reportamos una investigación sobre la relación entre la conciencia metacognitiva de las estrategias de lectura y el monitoreo de la comprensión de estudiantes de idiomas en un contexto de inglés como idioma extranjero. Los participantes fueron treinta estudiantes universitarios de electrónica de primer año. Ellos respondieron un cuestionario por medio del cual se podían identificar las estrategias que los lectores usan cuando se enfrentan a actividades de lectura académica. Los participantes fueron divididos en seis grupos, según su competencia lectora y su conciencia metacognitiva. Para examinar el monitoreo de la comprensión de los lectores se emplearon el análisis de protocolo de estimulación del recuerdo, la detección de errores y preguntas retrospectivas. Se analizó la información a través de la descripción de procedimientos estadísticos así como ttests. Los resultados indicaron los efectos combinados de la conciencia metacognitiva respecto a las estrategias de lectura y la habilidad lectora de textos académicas en el monitoreo de la comprensión de estudiantes de lenguas. <![CDATA[<b>Students and Teachers' Reasons for Using the First Language Within the Foreign Language Classroom (French and English) in Central Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902011000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en The present study explores the use of the first language in a context of foreign language teaching. This qualitative research presents the classroom practice and points of view of French and English teachers and students within a public educational institute in central Mexico using the techniques of questionnaires and semi-structured interviews. The results show that teachers and the majority of students perceive the use of the first language as positive and part of the teaching and learning process. A small number of students do not like the use of the first language in the classroom and prefer that their teachers use the target language only.<hr/>La presente investigación explora el uso de la lengua materna en un contexto de enseñanza de lenguas extranjeras. Esta investigación cualitativa presenta la práctica docente y los puntos de vista de maestros y alumnos de francés e inglés en el contexto de una universidad pública del centro de México, mediante el uso de las técnicas del cuestionario y la entrevista semiestructurada. Los resultados muestran que tanto los maestros como la mayoría de los alumnos perciben el uso de la lengua materna como algo positivo en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Un número reducido de estudiantes rechaza el uso de la lengua materna y prefiere que su clase de lengua extranjera sea dirigida exclusivamente en la lengua meta. <![CDATA[<b>Teacher: Can You <i>See</i> What I'm Saying?</b>: <b>A Research Experience with Deaf Learners</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902011000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper reports a study carried out with eleven deaf volunteers who belonged to different academic programs at a Colombian public university but did not receive English instruction as part of their professional training. The main goal of the research study was to identify the effect of using Internet resources as support for the design and development of a blended English course for deaf university students. The data were collected by means of surveys, artifacts, logs and a recorded interview to understand what worked well for deaf students and what barriers could interfere with their English learning. The study revealed some insights into the learning process of deaf students and their preference for collaborative learning and tasks linked to visual media.<hr/>Este artículo da cuenta de un estudio que se llevó a cabo con once voluntarios sordos, quienes pertenecían a diferentes programas académicos de una universidad pública colombiana, pero no recibían clases de inglés como parte de su formación profesional. El objetivo principal de la investigación fue identificar el efecto del uso de recursos de Internet como apoyo en el diseño y desarrollo de un curso híbrido (presencial y virtual) para estudiantes universitarios sordos. Los datos se recogieron por medio de encuestas, evidencias documentales, notas de campo y una entrevista grabada en video con el propósito de conocer qué funcionaba con los estudiantes sordos y qué obstáculos podían interferir con su aprendizaje del inglés. El estudio reveló algunas percepciones respecto al proceso de aprendizaje de los estudiantes sordos, su preferencia por el trabajo colaborativo y las actividades ligadas al medio visual. <![CDATA[<b>Education for Bilingualism</b>: <b>Connecting Spanish and English from the Curriculum, into the Classroom, and Beyond</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902011000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en I present here the results of a qualitative research study on the impact of a curriculum that connects learning events in Spanish and English in authentic communicative performances during its first year of use in a private school in a medium-size Colombian city. I did discourse analysis of interviews with participating teachers and class observations including small in-situ interviews with teachers and students. They revealed positive changes in the language learning environments of the school, the teachers' ideas about language and language learning, and the students' communicative skills and ways of learning. I use these results to introduce the concept of education for bilingualism to replace that of bilingual education we use in Colombia. I find the practices of the latter ineffective in our mostly monolingual context.<hr/>Presento aquí los resultados de una investigación cualitativa sobre el impacto de un currículo que conecta eventos de aprendizaje en español e inglés en desempeños auténticos comunicativos durante su primer año de uso en un colegio privado de una ciudad intermedia colombiana. Hice un análisis discursivo de entrevistas con los maestros participantes y observaciones de clase que incluyeron pequeñas entrevistas insitu con maestros y alumnos. El análisis revela cambios positivos en los ambientes de aprendizaje de lengua del colegio, las ideas de los maestros sobre la lengua y su aprendizaje, las habilidades comunicativas de los alumnos y sus formas de aprender. Uso estos resultados para introducir el concepto de educación para el bilingüismo, en contraposición al de educación bilingüe que usamos en Colombia, cuyas prácticas encuentro inapropiadas para nuestro contexto, mayoritariamente monolingüe. <![CDATA[<b>The Role that Socioaffective Practices Play in Third Graders' Autonomous Learning</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902011000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en In this article we describe and analyze how autonomous learning emerges in third graders' socioaffective practices as reconstructed in written narratives. Results were obtained by analyzing and reflecting on classroom observation, interviews and written narratives done by the students which let us appreciate different behaviors and reactions the students usually went through. This study shows that children are able to recognize and reflect on the causes and consequences of situations thanks to the use of different socialization forms implemented by their parents; those forms help them become aware of their duties and homework. It also makes evident that social interaction, with family as the main contributors, plays an important role in children's development of autonomy.<hr/>En este artículo describimos y analizamos cómo surge el aprendizaje autónomo en las prácticas socioafectivas de los estudiantes a través del uso de narrativas escritas. Los resultados se obtuvieron a través del análisis y la reflexión de observación de clases, entrevistas y narrativas escritas por los estudiantes, que permitieron apreciar los diferentes comportamientos y reacciones que los estudiantes vivían. Este estudio muestra que los niños son capaces de reconocer y reflexionar sobre las causas y las consecuencias de situaciones gracias al uso de diferentes formas de socialización implementadas por los padres. Estas socializaciones les ayudan a ser conscientes de sus deberes y tareas. El estudio también evidencia que la interacción social con la familia, como principal contribuyente, desempeña un papel importante en el desarrollo de la autonomía de los niños. <![CDATA[<b>Improving Eleventh Graders' Reading Comprehension Through Text Coding and Double Entry Organizer Reading Strategies</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902011000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en In this article we report on an innovation project developed with a group of eleventh graders at a public school in Bogotá. Its aim was to encourage students to improve reading comprehension of texts in English. It was conducted taking into account students' needs, interests and level of English. To do it, we implemented two reading strategies: text coding and double entry organizer. We observed the students' attitudes during two lesson plans, compared their level of comprehension before and after using the reading strategies and asked them to self-evaluate their performance. At the end, we could see their improvement, how they enjoyed doing the activities and became more confident.<hr/>En este artículo reportamos un proyecto de innovación desarrollado con un grupo de estudiantes de grado once de un colegio distrital de Bogotá. El propósito era animar a los estudiantes a mejorar su comprensión de textos en inglés. Para ello se tuvieron en cuenta sus necesidades, intereses y nivel de inglés. Se utilizaron dos estrategias de lectura: codificación de texto y organizador de doble entrada. Observamos la actitud de los estudiantes durante el desarrollo de dos lecciones, comparamos sus niveles de comprensión de lectura antes y después de utilizar las dos estrategias y les pedimos autoevaluar su desempeño. Al final pudimos apreciar mejoría en los niveles de comprensión, el disfrute en la realización de las actividades y la seguridad que alcanzaron.