Scielo RSS <![CDATA[Profile Issues in Teachers` Professional Development]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-079020150002&lang=pt vol. 17 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Global Professional Identity in Deterretorialized Spaces</b>: <b>A Case Study of a Critical Dialogue Between Expert and Novice Nonnative English Speaker Teachers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This study analyzes the online, peer-peer dialogue between two groups of nonnative English-speaking teachers who are attending graduate programs in Colombia and the United States. Framed by the theoretical concepts of critical pedagogy and global professional identity, a qualitative analysis of the data shows that their expert vs. novice roles played a significant part in shaping their positions on the four themes that they discussed: the role of English language teaching in the global world, institutional constraints on teachers, whose culture to teach, and linguistic diversity in the classroom. This study highlights the responsibility of teacher education programs to cultivate healthy nonnative English speaker teachers' professional identities given the global complexities that continue to unfold around these teachers.<hr/>En este estudio se analiza el diálogo en línea entre profesores de inglés no nativos, estudiantes de maestría en Colombia y Estados Unidos. El estudio se sustentó en pedagogía crítica e identidad profesional global. El análisis de los datos muestra que los roles experto/novato jugaron un papel relevante en las posiciones que los participantes asumieron con relación a cuatro temas: el papel de la enseñanza del inglés en el mundo global, las limitaciones institucionales sobre los docentes, qué cultura enseñar, y la diversidad lingüística en el salón. Este estudio señala la responsabilidad de los programas de formación docente en promover un desarrollo saludable de la identidad profesional de los profesores no hablantes nativos, dadas las complejidades globales a las que se enfrentan. <![CDATA[<b>EFL Teachers' Perceptions of Continuing Professional Development</b>: <b>A Case of Iranian High School Teachers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt English, particularly regarding a foreign language teachers' professional development, has been studied in depth. However, it is not known how Iranian English as a foreign language teachers perceive continuing professional development. This study explored the perceptions of Iranian English as a foreign language teachers of continuing professional development and identified their main professional development activities. For the study, a phenomenological research design was applied. Twenty English teachers were interviewed. The data were content analyzed in line with the Randor model. The results showed that the participants perceived continuing professional development to entail skills development, continuous learning, keeping up to date, learning for interest, and professional revitalization. Additionally, they developed professionally through work, formal education, and attending and presenting at continuing professional development events.<hr/>El desarrollo profesional de los docentes de inglés como lengua extranjera se ha estudiado ampliamente. Sin embargo, se desconoce cómo los profesores iraníes de inglés como lengua extranjera perciben el desarrollo profesional continuado. En este estudio se exploran dichas percepciones y se identifican las principales actividades que estos docentes llevan a cabo para desarrollarse profesionalmente. Con este fin, se diseñó una investigación fenomenológica aplicada a 20 profesores entrevistados. Los datos se analizaron de acuerdo con el modelo propuesto por Radnor. Los resultados mostraron que los docentes perciben el desarrollo profesional continuado como: mejora de habilidades, aprendizaje continuo, actualización, aprendizaje motivado por el interés y revitalización de la labor docente. Asimismo, los docentes crecen profesionalmente por medio del trabajo, la educación formal y la asistencia y presentación en eventos de desarrollo profesional continuado. <![CDATA[<b>Exploring Authorship Development Among Mexican EFL Teacher-Researchers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article presents a multi-theoretical model to address processes of authorship development in the English as a foreign language teaching profession. Working within a sociocultural perspective of second-language teacher education, the authors examined six experienced nonnative English-speaking teacher-researchers. Perceptions of their key moments in the profession were analyzed using a mixed-method approach that combined document analysis with personal narratives. The findings indicated that both authoring (products and activities in their profession) and self-authorship (transformational processes throughout their careers) contributed to constructing these English as a foreign language professionals as scholars.<hr/>En este artículo se presenta un modelo multiteórico y multinivel para identificar el proceso en el que los autores se desarrollan en el área de la enseñanza del inglés como lengua extranjera, proceso identificado como desarrollo de la autoría. Este modelo se desarrolló bajo una perspectiva sociocultural de la formación de profesores que presenta una muestra de las percepciones de seis profesores investigadores mexicanos en el área de inglés como lengua extranjera. Se utilizó un método mixto que combinó el análisis de documentos con narrativas personales. Los resultados de esta investigación indicaron la presencia de momentos significativos de su autoría (productos y actividades) y su auto-autoría (procesos de transformación), que contribuyeron a la construcción del desarrollo de la autoría de estos profesores-investigadores. <![CDATA[<b>Reflective Teacher Supervision Through Videos of Classroom Teaching</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The main objective of this paper is to briefly present roles of different teacher supervisors according to distinct models, highlighting the importance of collaborative dialogues supported by video recordings. This paper will present results from a qualitative study of an English as a foreign language teacher education course in Brazil. The results indicated that collaborative supervision was an efficient tool to address adversities within educational contexts and that student teachers who observed their pedagogical actions through videos became more reflective and self-evaluative, as they provided a deeper analysis regarding their practice. With collaborative supervision, teacher candidates can be encouraged to recognize and understand the complexities of language learning and teaching both locally and globally.<hr/>El objetivo de este trabajo es presentar diferentes roles de profesor supervisor según modelos distintos y destacar la importancia de diálogos colaborativos con apoyo de grabaciones de video. Para lograrlo, se muestran resultados de un estudio cualitativo desarrollado en un curso de formación de profesores de inglés como lengua extranjera en Brasil. Los resultados indicaron que la supervisión colaborativa fue eficiente frente a la adversidad de contextos educativos. Se concluyó que los estudiantes-profesores que observaron sus acciones pedagógicas a través de videos se volvieron más reflexivos y lograron autoevaluarse, ya que hacían un profundo análisis de su práctica. Con supervisión colaborativa, se alienta a futuros profesores a reconocer y comprender las complejidades de la enseñanza y aprendizaje local y globalmente. <![CDATA[<b>Classroom Management</b>: <b>A Persistent Challenge for Pre-Service Foreign Language Teachers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This qualitative descriptive study aimed to ascertain the extent to which classroom management constituted a problem among pre-service foreign language teachers in a teacher education program at a public university in Colombia. The study also sought to identify classroom management challenges, the approaches to confronting them, and the alternatives for improving pre-service teachers' classroom management skills. The results revealed that classroom management is a serious problem with challenges ranging from inadequate classroom conditions to explicit acts of misbehavior. Establishing rules and reinforcing consequences for misbehavior were the main approaches to classroom management, although more contact with actual classrooms and learning from experienced others were alternatives for improving classroom management skills.<hr/>Este estudio cualitativo descriptivo buscó determinar en qué medida el manejo de clase constituye un problema para docentes practicantes de lenguas extranjeras en un programa de licenciatura en inglés en una universidad pública Colombiana. El estudio buscó identificar los desafíos de manejo de clase, el enfoque para afrontarlos, y las alternativas para mejorarlos. Los resultados revelaron que el manejo de clase es un problema serio que va desde condiciones inadecuadas del salón hasta actos explícitos de indisciplina. Establecer reglas y consecuencias por indisciplina fueron el principal enfoque de manejo de clase mientras que mayor contacto con sitios de práctica y aprender de otros con experiencia fueron alternativas de mejoramiento. <![CDATA[<b>When Students Say Far Too Much</b>: <b>Examining Gushing in the ELT Classroom</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt English foreign-language users often overuse words when faced with difficult situations. Called gushing, such excessive use of words is often legitimately employed by native speakers to express, for instance, gratitude and apologies when a simple thank you or sorry does not sufficiently convey an interlocutor's feelings. This paper examines the appropriateness and effectiveness of gushing when employed by advanced students facing difficult situations. Answering discourse completion tasks, students from a private university in Guadalajara, Mexico were asked to employ acquiescing, persisting, and aggressing strategies to resolve two particular situations. The results indicate that gushing was widely used, but in communicatively ineffective ways, reflecting an area where teachers can help develop students' communicative competencies.<hr/>Los hablantes del inglés como lengua extranjera frecuentemente usan palabras en exceso cuando enfrentan situaciones difíciles. Hablantes nativos utilizan un excesivo número de palabras para expresar, por ejemplo, gratitud y disculpas cuando un simple gracias o lo siento no transmite completamente los sentimientos del interlocutor. Este artículo examina el uso excesivo de palabras por alumnos con un nivel avanzado de inglés al enfrentarse a situaciones difíciles. Al responder un cuestionario de completación, alumnos universitarios en Guadalajara, México, usaron estrategias conciliadoras, interrogatorias y argumentativas para resolver dos situaciones específicas. Los resultados indican que un uso excesivo de palabras fue utilizado pero en formas comunicativamente ineficaces y reflejan un área donde los profesores pueden ayudar a los alumnos a desarrollar competencias comunicativas. <![CDATA[<b>Students' Perceptions of the Impact of CLIL in a Mexican BA Program</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Content and language integrated learning is an innovative pedagogical approach used in educational institutions worldwide. This study considers information and experiences from various settings in order to explore content and language integrated learning within the Mexican context. This study reports the perceptions of students in a BA program. Through the study's using qualitative research, the students' voices students reveal their emotions, struggles, benefits, and opinions related to taking content and language integrated learning classes. The analysis of the participants' information shows the potential for implementing content and language integrated learning programs in Mexico in that it suggests some areas of improvement for teachers, material design, administrators, and institutions in general.<hr/>El enfoque pedagógico de enseñanza de contenido-lengua integrados es una tendencia innovadora en los sistemas educativos del mundo. El estudio se basa en la información y experiencia de varios contextos donde se ha usado este enfoque para explorarlo en el contexto mexicano. El artículo reporta las percepciones de estudiantes de licenciatura para conocer más sobre la enseñanza de contenido-lengua integrados. A través de la investigación cualitativa, las voces de los estudiantes revelarán las emociones, dificultades, ventajas y opiniones al tomar clases con este enfoque. El análisis de datos muestra el potencial de la implementación de programas de enseñanza de contenido-lengua integrados en México, mientras sugiere áreas de oportunidad para docentes, diseño de materiales, administrativos e instituciones en general. <![CDATA[<b>Motivation</b>: <b>The Road to Successful Learning</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This research has the aim of highlighting the importance of motivation in the process of learning English as a foreign language. For that purpose, some factors that affect motivation are described, using as a starting point the answers obtained from a questionnaire given to students in their fourth year of compulsory secondary education. The main conclusions of the research show the fundamental role of factors such as the teacher, the four skills, students' interests and daily habits, among others. Finally, some guidelines for a teaching methodology are proposed with the intention of future development.<hr/>Esta investigación nace con el objetivo de resaltar la importancia de la motivación en el proceso de aprender inglés como lengua extranjera basándose en los resultados obtenidos en un cuestionario para alumnos de cuarto curso de Educación Secundaria Obligatoria. Las principales conclusiones de la investigación muestran el papel fundamental que juegan algunos de los factores que afectan a la motivación como el profesor, las cuatro destrezas, los intereses y hábitos de estudio de los alumnos, etc. En la parte final de la investigación se describe una serie de pautas para desarrollar una propuesta metodológica que tenga en cuenta los resultados de este estudio. <![CDATA[<b>Engaging Foreign Language Learners in a Web 2.0-Mediated Collaborative Learning Process</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The purpose of this action research was to explore the types of interactions that foreign language learners experience while using a wiki as a supporting tool for a face-to-face research course. This design allowed me to play a dual role: first, I studied my own classroom setting and students. Second, I implemented a pedagogical intervention based on a collaborative online learning interaction. The data were gathered from participants' posts, and the findings revealed that class tasks promoted an asynchronous voluntary interaction among participants in which they shared knowledge and experiences while expressing the opinions and points of view that enabled them to actively participate in the face-to-face class.<hr/>El propósito de esta investigación acción fue explorar el tipo de interacciones que estudiantes de lenguas extranjeras presentaron al utilizar una wiki como herramienta de soporte de un curso presencial. Este diseño me permitió desempeñar un doble papel. Por una parte, estudié mi propio salón de clase y estudiantes; por otra, implementé una intervención pedagógica con base en una interacción colaborativa en línea. La información se recolectó por medio de 128 aportes hechos por los participantes. Los hallazgos revelan que las actividades de clase permitieron una interacción asincrónica voluntaria entre los participantes en la cual ellos compartieron saberes y experiencias, a la vez que expresaron opiniones y puntos de vista que les permitieron participar activamente en la clase presencial. <![CDATA[<b>Teacher Activities and Adolescent Students' Participation in a Colombian EFL Classroom</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The present study concerns the activities teachers develop and ninth-graders' participation in responses to those activities. The objectives of this study were to identify and describe the types of teaching activities developed and how students respond to them and to show how the target language is used in the classroom. The data collection was conducted through daily field notes and a diary. The findings show that in the classroom, the teacher develops twelve types of activities, and the percentage of use of the target language is low.<hr/>El presente estudio da cuenta del tipo de actividades desarrolladas por una maestra y la respuesta/participación de los estudiantes del grado noveno en esas actividades. Los objetivos de esta investigación fueron identificar y describir el tipo de actividades desarrolladas, la forma como los estudiantes responden a éstas y mostrar el uso de la lengua extranjera en el salón de clase. Para recolectar los datos se usó registro diario de y un diario de campo. Los resultados muestran que en el salón de clases la docente desarrolla doce tipos de actividades y que el porcentaje de uso de lengua extranjera es bajo. <![CDATA[<b>The Cultural Content in EFL Textbooks and What Teachers Need to Do About It</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article analyzes the cultural content in three communicative English as a foreign language textbooks that are used as main instructional resources in the English classroom. The study examined whether the textbooks include elements of surface or deep culture, and the findings indicate that the textbooks contain only static and congratulatory topics of surface culture and omit complex and transformative forms of culture. Consequently, the second part of the article suggests how teachers can address deep-rooted aspects of culture that might help English as a foreign language learners build more substantive intercultural competence in the language classroom.<hr/>En este artículo se analiza el contenido cultural en tres textos de inglés comunicativo utilizados como el principal recurso de enseñanza en la clase de inglés. Se indagó si los textos incluyen elementos de la cultura superficial o de la cultura profunda. Se observó que los textos sólo presentan temas "admirables" y representativos de la cultura superficial y no ofrecen temas complejos y trasformativos de la cultura profunda. En consecuencia, en la segunda parte del artículo se sugiere a los profesores de inglés cómo abordar aspectos complejos de la cultura profunda que podrían ayudarle a los estudiantes de inglés como lengua extranjera a construir una competencia intercultural más sólida.