Scielo RSS <![CDATA[Profile Issues in Teachers` Professional Development]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-079020160001&lang=en vol. 18 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902016000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Using Cooperative Learning to Foster the Development of Adolescents' English Writing Skills</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902016000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Seventh grade teachers at a Colombian public school chose cooperative learning as a strategy to improve student's social performance and as a tool to get learners to enrich their academic level. This article reports on an action research and innovation project focused on the results eight students obtained in their written performance in English classes during three cooperative lessons. This article gathers some existing research on writing skills and cooperative learning and a presentation and analysis about students' real expectations and thoughts about writing in the English language. The systematization of this teaching experience also sheds lights on further actions to analyze closely students' texts construction in a cooperative environment.<hr/>Las profesoras directoras de séptimo grado de un colegio oficial en Colombia eligieron el aprendizaje cooperativo como estrategia para mejorar los problemas de convivencia de sus estudiantes al igual que su nivel académico. Este artículo presenta un proyecto de investigación acción e innovación y los resultados obtenidos por ocho de estos estudiantes en tres lecciones cooperativas sobre producción escrita en inglés. Además, se incluye una descripción de la escritura como habilidad comunicativa y del aprendizaje cooperativo y una presentación y análisis de las expectativas e ideas de los estudiantes participantes acerca de lo que significa para ellos escribir en inglés. Esta experiencia pedagógica es apenas el inicio de un futuro y más amplio análisis acerca de la construcción de textos en un ambiente de cooperación. <![CDATA[<b>The Role of Collaborative Action Research in Teachers' Professional Development</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902016000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Teachers' professional development is a key factor to have more reflective educators capable of working on teams to find solutions to problems that arise in their classrooms. The objective of this study is to analyze the impact that the collaborative planning, implementation, and evaluation of classroom projects, developed through collaborative action research, have in the professional development of in-service and pre-service teachers in a BA in English program. This is a qualitative research study focused on collaborative action research. Data were collected through journals, surveys, and meeting proceedings of collaborative sessions. As a result, it was possible to describe the processes and dynamics generated, as well as the changes perceived, which contributed to the professional development of the participants.<hr/>El desarrollo profesional docente es vital para formar educadores más reflexivos, capaces de trabajar en equipo para encontrar soluciones a los problemas que surgen en sus aulas. El objetivo de este estudio es analizar el impacto que la planeación en equipo, la ejecución y la evaluación de proyectos de aula, desarrollados a través de la investigación acción colaborativa, tienen en el desarrollo profesional de los docentes en servicio y en formación en un programa de licenciatura en inglés. Esta es una investigación cualitativa con un enfoque en investigación acción colaborativa. Los instrumentos de recolección de datos incluyen diarios, encuestas y actas de sesiones colaborativas. Como resultado, fue posible describir los procesos y dinámicas generadas, al igual que los cambios percibidos, lo cual contribuyó al desarrollo profesional de los participantes. <![CDATA[<b>Novice Non-Native English Teachers' Reflections on Their Teacher Education Programmes and Their First Years of Teaching</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902016000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study investigates novice non-native English teachers' opinions about the effectiveness of their teacher education programme and the challenges during their initial years of teaching. The results of a survey administered to fifty-five novice teachers and follow-up interviews identify strengths and weaknesses in their teacher education programme and catalogue the difficulties they faced when they star-ted to teach. The study found significant differences between the content of novice teachers' academic courses in their teacher education programme and the conditions they experienced in classrooms. The major challenges of their first years of teaching were related to lesson delivery, managing behaviour, unmotivated students, and students with learning disabilities. The article includes suggestions to prepare teachers for the actualities of working in schools.<hr/>Este estudio se centra en las opiniones de profesores principiantes de inglés, no nativos, sobre la eficacia de sus programas de formación como profesores y los retos durante sus primeros años trabajando. Los resultados de una encuesta administrada a cincuenta y cinco profesores principiantes y entrevistas posteriores permiten identificar fortalezas y debilidades en el programa de formación del profesorado y catalogar las dificultades que tuvieron que afrontar en el comienzo de su carrera docente. Se encontraron diferencias significativas entre el contenido de los cursos académicos de los profesores principiantes en su programa educativo y las condiciones experimentadas en sus clases. Los retos principales de sus primeros años como profesores tienen que ver con la impartición de la lección, la gestión de la conducta, el alumnado desmotivado y alumnos con dificultades de aprendizaje. El artículo incluye sugerencias para preparar a los profesores para las realidades del trabajo en las escuelas. <![CDATA[<b>An Eclectic Professional Development Proposal for English Language Teachers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902016000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article reports a mixed-method research project aimed at improving the practices of public sector English teachers in Cali (Colombia) through a professional development program. At the diagnostic stage surveys, documentary analysis, and a focus group yielded the teachers' profile and professional needs. The action phase measured the program's impact via surveys, evaluation formats, a focus group, researchers' journal, and documentary analysis. Findings revealed that an eclectic approach tailored to the participants' needs and interests and a practice-reflection-theory cycle improved the teachers' quality.<hr/>Este artículo versa sobre una investigación mixta que buscaba mejorar la enseñanza de un grupo de profesores de inglés del sector público en Cali (Colombia) a través de un programa de desarrollo profesional. En el diagnóstico, encuestas, análisis documental y un grupo focal arrojaron el perfil y las necesidades profesionales de los docentes. La implementación evaluó el impacto del programa a través de encuestas, formatos de evaluación, grupo focal, diario de investigación y análisis documental. Los resultados revelaron que un enfoque ecléctico ajustado a las necesidades e intereses de los participantes y un ciclo de práctica-reflexión-teoría fortalecieron la calidad de los profesores. <![CDATA[<b>E-moderating and E-tivities</b>: <b>The Implementation of a Workshop to Develop Online Teaching Skills in In-service Teachers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902016000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper reports the experience of implementing a teacher's professional development strategy that sought to foster e-moderator competencies among language faculty at a Colombian public university. The study aimed at finding the extent to which participants understood the concepts of e-moderation and e-tivities. We analyzed the participants' performance in three different tasks to give account of the incorporation of the concepts. The results from the analysis of the tasks showed that participants understand online processes, they have some technical skills and they have many personal characteristics that will help them become e-moderators.<hr/>En este artículo se reporta la experiencia de implementación de una estrategia de desarrollo profesional docente que tuvo como objetivo la adquisición de competencias en moderación en ambientes virtuales de aprendizaje de profesores de lengua extranjera en una universidad pública colombiana. Se buscó identificar hasta qué punto los participantes en el curso incorporaron los conceptos de e-moderación y de e-actividad en su repertorio pedagógico por lo que se analizó el desempeño de los participantes en tres tareas diferentes. Los resultados muestran que los participantes comprenden los procesos de educación en línea, poseen habilidades técnicas básicas y tienen características personales que les ayudarán a convertirse en e-moderadores. <![CDATA[<b>Struggling Authorial Identity of Second Language University Academic Writers in Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902016000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper explores the different factors that appear to affect the on-going construction of second language authorial identity in a professional academic environment in Mexico. Through narrative research methodology from a qualitative paradigm, the everyday struggles of two university professors to maintain their professional status in second language writing are explored. The areas of study for these two are chemistry and penal law. With data the learning processes of entering into a community of second language writers are studied as well as the problems they faced and how they resolved them. Finally, the process of negotiating an authorial identity in a second language seems to be a constant underlying struggle composed of a variety of psychological factors.<hr/>En este artículo se exploran los diferentes factores que parecen impactar la construcción de identidad de autor permanente en un medio académico profesional en México. Esta búsqueda se da a través de la metodología narrativa desde un enfoque cualitativo de la lucha cotidiana de dos profesores por mantener su status profesional en la redacción en segunda lengua. Sus áreas de trabajo son química y derecho penal. Los datos recopilados permitieron explorar los procesos y problemáticas del ingreso a una comunidad de autores de segunda lengua. Finalmente, se ilustra cómo este proceso de la creación de una identidad de autor es una continua batalla que está compuesto de una gama de factores psicológicos. <![CDATA[<b>Strategies Instruction to Improve the Preparation for English Oral Exams</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902016000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article presents the results of an inter-institutional research study that assessed the impact of strategies instruction on students' preparation for and performance in oral exams. Two teacher-researchers at different universities trained 26 students in their respective B1-English-level courses in using language learning strategies. The study included pre- and post-intervention tests and on-line questionnaires after each oral exam. After comparing the test scores and analyzing the questionnaire responses, we arrived at two main conclusions: First, that strategies instruction, especially in combination with evaluation rubrics, promotes students' autonomy and enhances their oral test performance. Second, that students' use of language learning strategies is influenced by instructional variations tied to the relative importance that teachers ascribe to specific aspects of oral communication.<hr/>En este artículo presentamos los resultados de una investigación inter-institucional que evaluó el impacto de la instrucción en estrategias en la preparación para pruebas orales. Dos docentes-investigadores de diferentes universidades capacitaron a 26 estudiantes de nivel B1 en el uso de estrategias de aprendizaje. El estudio incluyó la administración de pruebas antes y después de la intervención y de cuestionarios después de cada prueba. Los datos nos permitieron llegar a dos conclusiones: primero, la instrucción en estrategias, especialmente en combinación con el uso de rúbricas, promueve la autonomía y mejora el desempeño en pruebas orales. Segundo, el uso de estrategias está influenciado por variaciones en la instrucción asociadas a la importancia relativa que cada maestro asigna a aspectos específicos de la comunicación hablada. <![CDATA[<b>The Co-Construction of Participation Through Oral Mediation in the EFL Classroom</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902016000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Sociocultural theory argues that an individual's mental, social, and material activity is mediated by cultural tools. One such tool is the language or discourse teachers use during whole class interaction in the second language classroom. The purpose of this study was to examine how a Colombian se-cond language teacher mediated her ninth-grade students' participation during classroom interaction. We videotaped and transcribed five lessons and interviewed the teacher after each lesson. Findings revealed that the teacher mainly used questions, elaborations, recasts, and continuatives in patterned combinations to help learners co-construct relevant content and sustained participation. Such mediation provided learners with frequent affordances to engage in meaning-making, a necessary condition for developing a new language.<hr/>La teoría sociocultural argumenta que las herramientas culturales median la actividad mental, social y material de una persona. Una de estas herramientas es el habla o discurso del profesor(a) en interacción con sus estudiantes durante la clase. Esta investigación analizó la forma como una profesora de segunda lengua medió la participación de sus estudiantes y las implicaciones de dicha mediación. Se realizaron cinco observaciones de clase seguidas de entrevistas a la profesora. Los resultados muestran que la profesora utilizó principalmente preguntas, elaboración, reformulación correctora y continuativos para la co-construcción de contenido y participación de los estudiantes. Dicha mediación ayudó a los estudiantes a construir significado, condición necesaria para aprender una nueva lengua. <![CDATA[<b>Adult EFL Reading Selection: Influence on Literacy</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902016000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper is about the impact of systematic reading selection used to promote English as foreign language learning in adult students. A qualitative action research methodology was used to carry out this project. Ten class sessions were designed to provide students an opportunity to select texts according to criteria based upon their language levels and personal/professional interests. The findings align with three categories of influence: motivation, engagement, and contextualization/interpretation of readings. The main objective of this project was to see how the students' text selection processes, guided by systematically designed criteria and elaborated strategies, influenced learning and acquisition in terms of motivation, perceptions, and opinions towards reading in English.<hr/>Este artículo aborda el impacto de la selección sistemática de lectura usada para promover el aprendizaje del inglés como lengua extranjera en estudiantes adultos. En este proyecto se utilizó la metodología de investigación-acción cualitativa. Diez sesiones de clase fueron diseñadas proporcionando la oportunidad a los estudiantes para seleccionar textos de acuerdo a criterios basados en el nivel de idioma de los estudiantes y de los intereses personales/profesionales. Los hallazgos son inherentes a tres categorías principales: la motivación, compromiso, contextualización e interpretación de lecturas. El objetivo principal de este proyecto era ver cómo los procesos de selección de textos de los alumnos guiados por criterios destinados y estrategias elaboradas influenciaban el aprendizaje y la adquisición en términos de motivación, percepción y opiniones hacia la lectura en inglés. <![CDATA[<b>Unanswered Questions in Colombia's Foreign Language Education Policy</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902016000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Following the trend of much of the Western, non-English speaking world, Colombia has tirelessly strived for spreading English education in an effort to augment economic benefits. This paper aims at providing a critical account of foreign language education policy in Colombia, with special attention to English. It outlines the impact of its multiple transitions over the past decades through a historical description that overviews all previous policies, the critical reception by scholars, and present-day initiatives. We then move on to analysing the choice of English as a synonym for bilingualism and conclude with emerging questions that are to be considered for future debates and reassessments of Colombia's English-Spanish bilingual education policy.<hr/>Siguiendo una tendencia general en el Occidente no anglófono, Colombia ha intentado incansablemente difundir la educación en lengua inglesa en aras de alcanzar beneficios económicos. Este artículo busca ofrecer una descripción crítica de la política de enseñanza de lengua extranjera: inglés. Se considera el impacto de las múltiples transiciones que ha sufrido la misma a lo largo de los años mediante una descripción histórica de las anteriores iniciativas, la recepción de parte de los académicos y la propuesta actual del gobierno. Finalmente, se analiza la elección del inglés como sinónimo de bilingüismo para concluir con las dudas que suscita la política actual a fin de abrir un futuro debate y revaloración sobre la educación bilingüe español-inglés. <![CDATA[<b>Contributions of a Social Justice Language Teacher Education Perspective to Professional Development Programs in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902016000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en In this article, the author discusses the social justice language teacher education perspective and how it can help language teachers to develop a political view of their work and effect change inside and outside their particular school contexts. To do this, she briefly analyzes various professional development programs for teachers of English in public schools in one city in Colombia to determine how these have or have not contributed to the development of a political perspective in teachers. Finally, she discusses what the implementation of such perspective requires, provides some examples to illustrate how it may look in practice, and discusses some implications for different stakeholders.<hr/>En este artículo la autora discute la perspectiva de formación de docentes para la justicia social y cómo esta puede ayudar a los profesores de lenguas a desarrollar una visión política de su trabajo y realizar cambios dentro y fuera de sus contextos escolares. Para lograrlo, ella hace un breve análisis de varios programas de desarrollo profesional para profesores de inglés de instituciones educativas públicas y determinar cómo estos han contribuido o no al desarrollo de una perspectiva política en los profesores. Finalmente, la autora discute lo que requiere la implementación de esta perspectiva, da algunos ejemplos para ilustrar cómo esta puede verse en la práctica y discute algunas implicaciones para los diferentes actores educativos. <![CDATA[<b>Policies for English Language Teacher Education in Brazil Today</b>: <b>Preliminary Remarks</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902016000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en In the last decade Brazil has begun to tackle the educational challenges of a developing country with a young population. The scale of such a demand is a result of the social and cultural inequalities that have historically been existent. Recent official policies and programs have addressed this gap by promoting greater opportunities for teacher education, and for the teaching of English as a foreign language. In this paper we discuss four of these programs/policies by highlighting their innovative aspects vis-à-vis traditional practices. We conclude that, despite quantitative advances, much still needs to be done to guarantee qualitative improvements in areas such as the curriculum in order to challenge the continuing influence of predominant ideologies.<hr/>En la última década, Brasil ha comenzado a afrontar los retos educativos de un país en desarrollo con una población joven. La escala de tal demanda es el resultado de las desigualdades que se han producido históricamente. Políticas y programas oficiales recientes han abordado este vacío mediante la promoción de mayores oportunidades para la formación del profesorado, y para la enseñanza del inglés como lengua extranjera. En este artículo discutimos cuatro de estos programas/políticas, poniendo de relieve sus aspectos innovadores frente a las prácticas tradicionales. Llegamos a la conclusión de que, a pesar de los avances cuantitativos, aún queda mucho por hacer para garantizar mejoras cualitativas en áreas tales como el plan de estudios para contraponerse a la continua influencia de las ideologías predominantes.