Scielo RSS <![CDATA[Profile Issues in Teachers` Professional Development]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-079020220001&lang=en vol. 24 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Triggering Factors that Reinforce or Change EFL Preservice Teachers’ Beliefs during the Practicum]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This exploratory case study seeks to examine the role that specific factors exert on the evolution of beliefs in preservice English teachers during their final teaching practicum. Data were collected through reflections, interviews, focus groups, and observations. The findings revealed that three groups of factors affect belief evolution during the practicum: participant subjectivity, contextual circumstances, and university support community. Subjectivities encompassed preservice teachers’ fears, reactions to real-life teaching challenges, and enthusiasm to become teachers. Contextual circumstances incorporated classroom circumstances and cooperating teachers. The university support community concerned their peers and the university tutor. Implications discuss the relevance of curricular and reflective agendas that enrich the education of future teachers through beliefs exploration.<hr/>Resumen Este estudio exploratorio examina el papel de factores específicos en la evolución de las creencias de futuros maestros de inglés sobre su práctica pedagógica. Los datos se recolectaron mediante observaciones, entrevistas, grupos focales y reflexiones. Los hallazgos develaron tres grupos de factores que afectaron la evolución de las creencias: la subjetividad involucró el temor de los estudiantes para desarrollar su práctica, reacciones a los retos y entusiasmo por convertirse en profesores. Los aspectos contextuales implicaron las circunstancias en las aulas y relaciones con profesores titulares. La comunidad de apoyo en la universidad incluyó a compañeros y tutor. Las implicaciones discuten la relevancia de agendas curriculares, reflexivas y colaborativas que enriquezcan la educación de futuros maestros a partir de la exploración de sus creencias en la práctica pedagógica. <![CDATA[EFL Teachers’ Classroom Management Orientation, Self-Efficacy, Burnout, and Students’ L2 Achievement]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100029&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This correlational study examined the relationship among some English teachers’ characteristics and their students’ foreign language learning. Eighty-two Iranian high school teachers who taught English completed a battery of questionnaires. The scores of the teachers’ students on their final exam were collected as indicators of their English achievement. The results revealed that there was a positive relationship between the teachers’ self-efficacy, classroom management orientations, personal accomplishments (a subscale of burnout), and students’ L2 performance. However, the correlations between emotional exhaustion and depersonalization (two subcomponents of burnout) and students’ English learning were negative. Furthermore, the findings indicated that the teachers’ self-efficacy was the strongest predictor of learners’ English learning. These findings highlight the importance of such teachers’ characteristics for their learners’ L2 learning.<hr/>Resumen Este estudio correlacional examina la relación entre algunas características de profesores de inglés y el rendimiento de sus alumnos en L2. Con este fin, 82 profesores iraníes de lengua inglesa de secundaria completaron una batería de cuestionarios. Las puntuaciones de los alumnos en su examen final se recopilaron como indicador de su rendimiento en L2. Hubo una relación positiva entre la autoeficacia, las orientaciones de gestión del aula y el logro personal (una subescala de agotamiento) de los profesores y el desempeño de los alumnos en L2, pero una relación negativa entre los subcomponentes del agotamiento y el rendimiento de los alumnos. Además, la autoeficacia de los profesores fue el vaticinador más fuerte del rendimiento de L2 de los estudiantes. <![CDATA[The Relationship Between Demographic Features and Iranian EFL Teachers’ Attachment Style]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100045&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study investigated Iranian English as a foreign language teachers’ attachment styles and possible influential factors such as age, teaching experience, gender, and educational degree. The participants were 108 female and 79 male Iranian English teachers, chosen through convenience and snowball sampling. Using Google forms, a researcher-made questionnaire was sent to the participants. There was a positive relationship between age and a secure style, and a negative relationship between fearful and preoccupied styles and age. Further, there was a positive correlation between a secure style and teaching experience, and a negative relationship between fearful and preoccupied styles and teaching experience. Male teachers were more secure, and educational degree made no difference in secure and preoccupied styles.<hr/>Resumen Este estudio investigó los estilos de apego de profesores de inglés como lengua extranjera iraníes y los posibles factores influyentes como edad, experiencia docente, género y nivel educativo. Los participantes fueron 108 mujeres y 79 hombres, seleccionados por el muestreo de conveniencia y en cadena. Se elaboró un cuestionario en línea que se envió a los participantes. Las respuestas revelaron que, en cuanto a la edad, existía una relación positiva con el estilo seguro y una negativa con los estilos temerosos y preocupados. Además, en cuanto a la experiencia docente, hubo una correlación positiva con el estilo seguro y una negativa con los estilos de miedo y preocupación. Los hombres indicaron sentirse más seguros y el nivel educativo no mostró diferencia para los estilos seguro y preocupado. <![CDATA[Using Reverse Mentoring to Transform In-Service Teachers’ Beliefs About How to Teach English]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100063&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This qualitative research study delves into elementary school teachers’ beliefs and the potential contribution of reverse mentoring to improve English language teaching for children. The purpose was to explore how elementary in-service teachers’ beliefs could be transformed after participating in a reverse mentoring experience. A group of in-service teachers from two public elementary schools and a group of student-teachers from Universidad de Córdoba (Colombia) were the research participants. Data were gathered through a questionnaire, interviews, and classroom observations. Findings showed that reverse mentoring played an important role in transforming in-service teachers’ beliefs about teaching English to children regarding the difficulties of language learning, communicative strategies, motivation and expectations, foreign language aptitude, and the nature of language learning.<hr/>Resumen Este estudio exploratorio indagó cómo las creencias de profesores en ejercicio sobre la enseñanza del inglés a niños eran transformadas después de participar en una experiencia de mentoría inversa. Participaron un grupo de profesores de dos escuelas públicas de primaria y un grupo de practicantes de la Universidad de Córdoba (Colombia). La información se recolectó mediante un cuestionario, entrevistas, notas de diarios de campo y observaciones de clase. Los resultados mostraron que la mentoría inversa jugó un papel importante en la transformación de las creencias de los profesores sobre la enseñanza del inglés, con respecto a dificultades en el aprendizaje, las estrategias comunicativas, la motivación y expectativas, la aptitud hacia la lengua extranjera y la naturaleza del aprendizaje de lenguas. <![CDATA[In-Service University-Level EFL Instructors’ Language Assessment Literacy and Training Needs]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100077&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The study examined university-level English instructors’ assessment training experiences, classroom-based assessment practices, and assessment training needs in Iran. Sixty-eight instructors who were randomly selected through academic social networks filled out a questionnaire. Eight instructors were also interviewed. The results indicated that the instructors had received insufficient training, especially in practical aspects, because they had solely been exposed to assessment concepts and theories in the limited and impractical assessment courses offered to preservice teachers in their universities. Also, they had recurrently failed to put their limited assessment knowledge into practice. Despite this situation, they preferred to get basic rather than advanced assessment training due to personal and contextual constraints. The study bears implications for university English instructors, teacher educators, and university administrators.<hr/>Resumen Este estudio indagó sobre las necesidades y experiencias de capacitación y las prácticas de evaluación de 68 docentes de inglés universitarios iraníes. Los participantes, seleccionados al azar de redes sociales académicas, diligenciaron el cuestionario. Ocho participantes fueron entrevistados. Los resultaron mostraron que los participantes habían recibido poca capacitación, especialmente en aspectos prácticos, a través de limitados cursos diseñados para docentes en formación sobre aspectos conceptuales y teóricos. Los participantes también indicaron un consistente fracaso para poner en práctica su poco conocimiento sobre evaluación. A pesar de esto, los participantes prefieren recibir capacitación básica en lugar de una más avanzada debido a limitaciones personales y contextuales. El estudio tiene implicaciones para docentes de inglés universitarios, formadores docentes y administrativos universitarios. <![CDATA[Children’s Social Representations of English Teaching and Learning: A Study in Medellín, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100097&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article reports the findings of a qualitative interpretive research study that explored the social representations children have about the teaching and learning of English as a foreign language in elementary schools in Medellín, Colombia. Sixty children in first, third, and fifth grades of public and private schools participated in the study. Techniques such as drawings, pretend play, conversations, and semi-structured interviews were used to collect data. Three analogies summarize children’s perceptions in this study: learning as “echo,” teaching as a power instrument, and English as a tool to “survive” or to “live and interact with others.” Finally, a reflection and some implications for the teaching of English to children are presented.<hr/>Resumen Este artículo presenta los resultados de una investigación de corte cualitativo interpretativo que exploró las representaciones sociales que tienen los niños sobre la enseñanza y el aprendizaje del inglés en las escuelas primarias de Medellín, Colombia. Sesenta niños de primero, tercero y quinto grados de escuelas públicas y privadas de la ciudad participaron en este estudio. Se recolectaron datos por medio de dibujos, juegos dramáticos, conversaciones y entrevistas semiestructuradas. Tres analogías resumen las percepciones que tienen los niños: el aprendizaje como “eco”; la enseñanza como “instrumento de poder”; y el inglés como una herramienta para “sobrevivir” o para “vivir e interactuar con los demás”. Finalmente, se comparte una reflexión sobre la enseñanza de inglés a niños en nuestro contexto. <![CDATA[The Educational Purpose of Language Teaching at University: Giving Voice to Native Communities]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100115&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper reports the findings of a case study carried out in an English for specific purposes class with student tour guides at an Argentinean university. The main objective of this research project was to analyse how the teaching practices in the English language classes favoured intercultural exchanges. Data were gathered through document analysis, surveys, and interviews with students and with core-subject professors. Results were analysed qualitatively. We conclude that we must foster a friendly and safe learning environment to give voice to learners from native communities so that they can express their own identities and thus give way to enriching intercultural dialogue.<hr/>Resumen Este trabajo informa sobre los resultados de un estudio de caso en una clase de inglés con propósitos específicos con estudiantes de guía universitario de turismo en una universidad argentina. El objetivo principal del trabajo de investigación fue analizar el modo en que las prácticas áulicas en las clases de inglés favorecieron los intercambios interculturales. Los datos fueron recolectados a través del análisis de documentos, encuestas y entrevistas a estudiantes y a docentes de las materias específicas de la carrera. Los resultados se analizaron cualitativamente. Concluimos que debemos propiciar un ambiente de aprendizaje amigable y seguro en el cual los aprendientes de pueblos originarios tengan voz para expresar sus identidades y así enriquecer el diálogo intercultural. <![CDATA[Compiling a Corpus of Audiovisual Materials for EFL Learning: Selection, Analysis, and Exploitation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100125&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Films and series are usually consumed in leisure moments, but they can be included in the English as a foreign language classroom as they offer real-life language in context, which can help develop learners’ communicative competence. This paper examines how audiovisual materials can promote English acquisition in secondary education and proposes a corpus of films and series for this purpose. Two surveys will be presented, one for compiling fragments, and the other regarding students’ viewing habits. The fragment selection process will be explained, and some illustrations of the fragments’ exploitation will be described. This medium’s language learning benefits will be discussed, and it will be argued that using this corpus can have a positive influence on students’ communicative competence development.<hr/>Resumen Las producciones audiovisuales pueden servir como material en la enseñanza del inglés como lengua extranjera, pues ofrecen ejemplos del lenguaje en contexto, lo cual ayudaría a desarrollar la competencia comunicativa de los estudiantes. Este artículo estudia cómo los materiales audiovisuales favorecen la adquisición del inglés en la educación secundaria, y propone un corpus de películas y series con este propósito. Se presentarán dos encuestas, una hecha para la compilación de fragmentos, y la otra relacionada con los hábitos de visualización de los estudiantes. Se explicará el proceso de selección de fragmentos, con algunos ejemplos de esta explotación. Se argumentará que el uso del corpus puede tener una influencia positiva en el desarrollo de la competencia comunicativa de los estudiantes. <![CDATA[Assessment of Students’ Oral Communicative Competence in English Through a Web Conferencing Platform]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100143&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This manuscript reports on a study carried out at a public university in southeast Mexico aimed to determine whether changes in the instructional design of an online English course benefit students’ oral communicative competence. The research followed a quantitative quasi-experimental design that involved two groups of students. One of them took a modified version of an online English II course that provided contextualized instruction of the syllabus language topics. This group’s communicative competence was assessed online, which represented a major shift from the face-to-face assessments typically delivered to online groups. The results showed that online assessment is possible, and also that students’ communicative competence improved and was directly related to the intervention.<hr/>Resumen Este estudio se llevó a cabo en una universidad pública del sureste mexicano. Su principal propósito fue determinar si las modificaciones al diseño instruccional de un curso de inglés en línea beneficia la competencia comunicativa oral de los estudiantes. El diseño del estudio fue cuantitativo y cuasi-experimental con dos grupos; uno de ellos recibió instrucción contextualizada de los diferentes temas lingüísticos del programa. La competencia comunicativa de este grupo fue evaluada en línea, lo cual representó un cambio importante con respecto a la evaluación presencial que tradicionalmente se suministra a estos grupos virtuales. Los resultados mostraron que la evaluación en línea es viable, y que la competencia comunicativa de los estudiantes mejoró en relación directa con la intervención. <![CDATA[Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian Setting]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100157&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article describes the trajectories of collaboration experienced by three individuals in three different roles (informant, research assistant, and supervisor) in two research projects about English as a foreign language reading in a higher education context in Argentina. Data come from reflection logs and retrospective narratives written by them from 2009 to 2016 which were analyzed using content analysis, focusing on a continuum of collaboration. The article aligns with the critique of the discourse of “newer researcher” as a linear developmental trajectory as it illustrates the participants’ fluid, critical, complex, and personally relevant pathways. Placed within the debate regarding the affordances, complexities and challenges of the measured university, this research contributes perspectives from a peripheral setting generally underrepresented in the literature.<hr/>Resumen Este artículo describe las trayectorias de colaboración de tres individuos con diferentes roles (informante, asistente de investigación y supervisor) en dos proyectos de investigación sobre la lectura en inglés como lengua extranjera en un contexto de educación superior de Argentina. Los datos incluyen sus diarios de reflexión y narrativas retrospectivas escritos durante 2009-2016, que fueron analizados usando análisis de contenido, con el foco en el continuo de colaboración de Macfarlane. El artículo se alinea con la crítica al discurso del “investigador novato” como una trayectoria de desarrollo lineal ya que el estudio ilustra los caminos fluidos, críticos, complejos y personalmente relevantes experimentados por los participantes. La investigación contribuye perspectivas de un contexto de la periferia. <![CDATA[Disciplinary Power Lying Behind the Requisite of English Language Mastery in International Scholarships]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100175&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article reports a study about how the discourse of standard English exercises disciplinary power in five international scholarships programs. This research interest arises from problematizing the discourse of standard English present in the requisite of proficiency certification through so-called valid tests. Adapting Fairclough’s critical discourse analysis model, we analyzed a corpus of five scholarship calls for applications open from 2011 to 2014. Findings reveal that the discourse of standard English entangles with the discourses of globalization, education quality, and competitiveness and qualifications to serve as the path to the construction of the subjects’ scholarship applicants. In this entanglement, school is set as a breeding ground whose disciplinary techniques (e.g., test training) objectivize people to satisfy multinational corporations’ hiring processes.<hr/>Resumen El presente artículo reporta un estudio sobre cómo se ejerce el poder disciplinario en cinco programas de becas internacionales. Dicho interés parte de una problematización del discurso del inglés estándar materializado en el requisito de dominio del inglés mediante certificaciones resultado de tomar tests válidos. Adaptando el modelo de análisis crítico del discurso de Fairclough, analizamos un corpus de cinco convocatorias abiertas entre 2011 y 2014. Los hallazgos indican que el discurso en mención se entrelaza con discursos como la globalización, la calidad en educación, y la competitividad y cualificaciones para construir los aspirantes. En dicho entrelazamiento, la escuela se configura como caldo de cultivo cuyas técnicas disciplinarias objetivan a las personas para satisfacer los procesos de contratación de corporaciones multinacionales. <![CDATA[Preservice EFL Teachers’ Experiences in Their First Teaching Practicum: A Collaborative Autoethnography]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100193&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper reports a collaborative autoethnography on a first teaching practicum at Universidad Surcolombiana. The study aimed at how we, as novice researchers and preservice English as a foreign language teachers, make sense of our teaching experiences in our first teaching practicum using collaborative autoethnography as a research method. The data were collected by reflective journals and ethnographic observations. Results show the meaning that we give to our experiences, before and during the COVID-19 pandemic, by recognizing and analyzing our sociocultural context. Additionally, we were immersed in a virtual learning environment where we had the opportunity to confront unforeseen changes imposed by the pandemic, familiarize ourselves with possible issues that teachers grapple with, and imagine new ways to be ourselves.<hr/>Resumen Este artículo reporta una autoetnografía colaborativa en una primera práctica docente en la Universidad Surcolombiana. El estudio es un análisis de como nosotras, como investigadoras y profesoras de inglés en formación, le damos sentido a nuestras experiencias docentes en nuestra primera práctica docente, y para ello utilizamos la autoetnografía colaborativa como método de investigación. Los datos fueron recolectados por medio de diarios reflexivos y observaciones. Los resultados muestran el significado que le damos a nuestras experiencias, antes y durante la pandemia de COVID-19, mientras reconocemos y analizamos nuestro contexto sociocultural. Además, estuvimos inmersas en un entorno de aprendizaje virtual, donde tuvimos la oportunidad de enfrentar cambios imprevistos impuestos por la pandemia, familiarizarnos con posibles problemas que los maestros enfrentan e imaginar nuevas formas de ser nosotros mismos. <![CDATA[Framing English as a Medium of Instruction Within the Iberian-American Spanish-Speaking Education Contexts]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Education in Spain and Latin America has been experiencing an ever-increasing use of English as a medium of instruction at all levels and across curricula. Bringing the vast research-literature into a reflective dialogue is paramount to advancing the discipline and to refining English teaching practices. As such, this literature review systematically situates English-as-a-medium-of-instruction literature related to higher education within the Iberian-American school contexts where Spanish was the students’ first language. Thus, the paper asserts that while research that addresses methodological approaches, processes, procedures, and their effects in instruction is significant, there is still a pressing need for framing English-as-a-medium-of-instruction research within the reciprocal relationship existing among communication, classroom culture, social values, the classroom climate for learning, and ultimately, the students’ learning.<hr/>Resumen La educación en España y Latinoamérica ha venido experimentando un aumento en el uso del inglés como medio de instrucción. Así, resulta primordial llevar la investigación existente a un diálogo reflexivo para avanzar y perfeccionar las prácticas de enseñanza del inglés. Este artículo de revisión sitúa sistemáticamente la literatura alrededor de la instrucción en inglés de la educación superior dentro de los contextos escolares iberoamericanos donde el español era el primer idioma de los estudiantes. Se encontró que, si bien la investigación que aborda los enfoques metodológicos, procesos, procedimientos y sus efectos en la instrucción del inglés es significativa, todavía se requiere enmarcar la investigación dentro de la relación recíproca entre comunicación, cultura de aula, valores sociales, el clima del aprendizaje y, por último, el aprendizaje de los estudiantes. <![CDATA[A Synthesis of EFL Research in Chilean High Schools: Research Shortage or Research Opportunities?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100227&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article is a configurative literature review that aims to synthesize available research on English as a foreign language education, undertaken specifically in Chilean high-school settings. Drawing on a pre-COVID-19 research corpus, I identified a limited number of concordant accounts (n = 23) published during the last decade. I used a critical interpretive synthesis methodology which yielded three research fields ranging from didactics to socio-structural problematics. The synthesis shows that the research addresses curricular aspects devoid of socio-political and historical contexts, emphasizing primarily teachers’ teaching tensions and challenges. Finally, I discuss the English as a foreign language research limitations and implications for the Chilean context, for which I suggest some innovations to broaden future inquiry critically.<hr/>Resumen Este artículo es una revisión configurativa que apunta a sintetizar la literatura sobre la enseñanza del inglés como lengua extranjera específicamente en contextos de enseñanza media en Chile. A partir de un corpus pre-COVID-19, identifiqué un número acotado de estudios conexos (n = 23) publicados durante la última década. Utilicé el método de síntesis interpretativa crítica la cual reveló tres campos de investigación que abarcan temas desde la didáctica hasta problemáticas socio-estructurales. La síntesis interpretativa crítica demuestra que la investigación se centra preponderantemente en áreas curriculares ligadas a las tensiones y desafíos del docente y su enseñanza. Finalmente, discuto las implicancias y limitaciones en la investigación en inglés como lengua extranjera en el contexto chileno, para las cuales sugiero algunas innovaciones con el fin de ampliarla críticamente. <![CDATA[English Language Preservice Teachers’ Identity Construction Within Academic and Other Communities]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902022000100247&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article reports on a doctoral research that sought to unveil the identities present in the communities to which four English as a foreign language preservice teachers belong. The study was carried out with a decolonial perspective that included an interepistemic dialogue among narrative inquiry, narrative pedagogy, and the indigenous research paradigm. The main instrument of data collection was autobiographies. The participants and the researcher analysed data jointly. The findings indicate that the preservice teachers’ identity construction is mutable and not essentialised. Mutable as it changes over time and not essentialised since it involves social, cultural, and personal dimensions.<hr/>Resumen Este artículo reporta una investigación de doctorado que buscaba identificar las identidades presentes en las comunidades a las que pertenece un grupo de futuros docentes de inglés. El estudio tiene una perspectiva descolonial que promueve un diálogo interepistémico entre la indagación narrativa, la pedagogía narrativa y el paradigma de la investigación indígena. El principal instrumento de recopilación de datos fue la autobiografía. Los hallazgos indican que la construcción de la identidad de los futuros docentes de inglés es mutable y no esencializada. Mutable ya que cambia con el tiempo y no esencializada ya que involucra dimensiones sociales, culturales y personales.