Scielo RSS <![CDATA[Profile Issues in Teachers` Professional Development]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-079020230001&lang=en vol. 25 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Pedagogical Relationships and Identities in Research Incubators: Reconceptualizing Research Training for Language Teachers]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article reports on a case study that analyzed pedagogical relationships and teacher identities in research incubators. Conducted over two years in an English teaching program at a Colombian private university, the study included semi-structured interviews with four research incubator coordinators and two focus groups with eight students. We found that mentoring in research incubators nurtures attitudes and competencies crucial to the students’ construction of their identity as teacher researchers. From the results of our research, we built a theoretical model that describes pedagogical relationships in research education around the axes of power and affect. Finally, we draw some implications about an epistemological shift from knowledge-centered to knower-centered pedagogical relationships in collaborative approaches to research training.<hr/>Resumen Este estudio de caso analiza las relaciones pedagógicas y las identidades docentes en los semilleros de investigación de un programa de licenciatura en inglés de una universidad privada. Se realizaron entrevistas con cuatro coordinadores y dos grupos focales con ocho estudiantes; se encontró que las mentorías en los semilleros de investigación favorecen el desarrollo de actitudes y competencias fundamentales para que los estudiantes construyan su identidad como maestros investigadores. Los resultados permitieron construir un modelo teórico sobre las relaciones pedagógicas en la formación de investigadores alrededor de los ejes del poder y del afecto. Además, se señalan algunas implicaciones con respecto a un cambio epistemológico en las relaciones pedagógicas orientadas desde enfoques colaborativos para la formación de investigadores y centradas no en el conocimiento sino en los sujetos que tienen el conocimiento. <![CDATA[Mapping English Language Teacher-Researchers’ Collaboration and Networking Practices Throughout Their Professional Paths]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100033&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article reports the findings of a multiple case study that identifies and describes the collaboration and networking practices of four Mexican English language teaching professionals belonging to two MA cohorts: 2005-2007 and 2007-2009. For two years, curriculum vitae analysis, maps, and in-depth interviews were used to collect data on these professionals’ paths. Three dimensions were examined: teaching, organization, and research, as well as levels of involvement in these professional activities, which construct and shape participants’ collaboration and networking practices. The findings revealed that each teacher-researcher’s agency was directly related to their capitalization of diverse strategies in each dimension and how this, in turn, configured their engagement in the English language teaching community or other communities.<hr/>Resumen Este artículo reporta los hallazgos de un estudio de caso múltiple que identifica y describe las prácticas de colaboración y de trabajo en red de cuatro profesionales mexicanos de la enseñanza del inglés de dos cohortes de maestría: 2005-2007 y 2007-2009. Durante dos años, se utilizaron curriculum vitae, mapas y entrevistas a profundidad para recolectar datos sobre sus trayectorias profesionales. Se examinaron tres dimensiones: docencia, organización e investigación, así como la participación en actividades profesionales que construyen y moldean prácticas de colaboración y de trabajo en red. Los resultados revelan que la agencia de los participantes está relacionada con la aplicación de diversas estrategias en cada dimensión y cómo esto a su vez configura sus compromisos con la comunidad de enseñanza del inglés o con otras comunidades. <![CDATA[The Impact of Mentoring on English Language Teachers: A Case From Argentina]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100049&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Despite evidence on the benefits of mentoring with beginning teachers, little is known about the impact of mentoring on experienced teachers. Based on a qualitative research design, this study explores mentoring with 11 teachers of English as an additional language (four mentors and seven mentees) during the COVID-19 epidemic. Data were gathered through mentees’ journals, interviews, and documents. Drawing on thematic analysis, mentees were found to improve their teaching practice and develop their professional knowledge. Specifically, they displayed more sensitivity to learners, unleashed creativity, improved class management, strengthened relationships, increased motivation, and developed reflective competencies. The study argues that mentoring can allow all English language teachers to build knowledge with other teachers from their own experiences and for other teachers and educational stakeholders.<hr/>Resumen A pesar de los beneficios que refiere la investigación internacional sobre la mentoría con profesores principiantes, poco se sabe sobre la mentoría con educadores experimentados. Este estudio cualitativo examina la mentoría con once educadores de lengua inglesa como lengua adicional con distintos grados de experiencia (cuatro mentores y siete mentorizados). Un análisis temático de los datos -recolectados de diarios, documentos y entrevistas- mostró una mejora en la enseñanza y el desarrollo profesional de los mentorizados en cuanto a la sensibilidad y relaciones con los estudiantes, la creatividad, la conducción de clase, la motivación y la reflexión. La mentoría permite a todos los educadores de lengua inglesa construir conocimiento con otros, a partir de la propia experiencia y para ellos mismos y otros actores de la educación. <![CDATA[Professional Demotivating Factors Among High School, Institute, and University EFL Teachers: A Comparative Study]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100065&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This mixed-methods study investigated and compared the professional demotivating factors for EFL teachers in three contexts: high schools, language institutes, and universities. Consequently, a validated questionnaire and semi-structured interviews were employed to gather data from 189 Iranian EFL teachers. The results indicated that the most prominent demotivating factors were financial issues, students’ demotivation, facilities and course books, and neglecting teachers for educational decision-making. However, financial issues and facilities and course books were less demotivating for university teachers. During the qualitative phase, it was also revealed that supervisors’ feedback and attitudes, relationships with colleagues, and preferential treatments negatively affect EFL teachers’ motivation. Furthermore, unlike high school teachers, language institutes and university EFL teachers perceive job insecurity as incredibly demotivating.<hr/>Resumen Este estudio de tipo mixto indagó sobre los factores profesionales desmotivadores entre docentes de inglés en tres contextos: colegios, institutos de idiomas y universidades. A 189 docentes de inglés iraníes se les pidió responder un cuestionario validado y entrevistas semi-esctructuradas. Dentro de los factores desmotivadores más prominentes están los de tipo económico, la desmotivación de los estudiantes, las instalaciones educativas, los libros de texto y la falta de inclusión de los docentes en la toma de decisiones educativas. La fase cualitativa, basada en la teoría fundamentada, reveló que las actitudes y la retroalimentación de los supervisores, las relaciones con colegas y los tratos preferenciales pueden incidir negativamente en la motivación de los docentes de inglés. <![CDATA[Challenges and Complexities in Teacher Conceptualization of Dynamic Assessment in the L2 Classroom: A Case Study in Türkiye]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Dynamic assessment is a dialectic procedure requiring teachers to assess learners’ progress by paying attention to students’ errors while providing graduated prompts to help them fix them. Although previous studies have focused on the teachers’ competence in carrying out the dynamic assessment, this case study explores the dynamic assessment conceptualization of two English language teachers. Data were gathered through video-recorded sessions, reflective reports, semi-structured interviews, and classroom observations. Results showed that while one of the teachers reconceptualized her role as a graduated prompt provider, the other teacher resisted adopting any roles that dynamic assessment requires. The study implies careful consideration of personal and contextual factors shaping teachers’ assumptions to make a change in teacher practice.<hr/>Resumen La evaluación dinámica es un procedimiento dialéctico para evaluar el progreso de los alumnos prestando atención a sus errores a fin de brindarles indicaciones graduales para corregirlos. Mientras estudios anteriores analizan la competencia de los docentes para implementar la evaluación dinámica, este estudio de caso exploró la conceptualización de la evaluación dinámica por parte de dos profesoras de inglés. Los datos se recopilaron mediante videos, reflexiones, entrevistas semiestructuradas y observaciones en el aula. Se encontró que mientras una participante conceptualizaba la evaluación dinámica como una forma de proporcionar indicaciones graduales, la otra se resistía a adoptar las funciones que requiere la evaluación dinámica. Para cambiar la práctica docente, se sugiere la importancia de considerar los factores personales y contextuales detrás de las suposiciones de los docentes. <![CDATA[EFL Secondary Education Teachers’ Perceptions Toward Using Online Student Response Systems]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100097&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This mixed-methods study explored 30 EFL teachers’ perceptions of online student response systems (OSRSs) in emergency remote teaching settings. Data were collected using a survey addressing components related to the acceptance and use of OSRSs and semi-structured interviews. Survey findings revealed that OSRS components are regarded as helpful and engaging by EFL teachers. At the same time, interview data identified drivers (ease of use, increased student engagement, and immediate feedback) and obstacles (internet connection issues, lack of training, and distractive elements) concerning OSRS use. Pedagogical implications refer to the need for EFL teachers to receive proper training before using OSRSs and the benefits of accepting the gamified aspects of OSRSs as a significant feature that can support learning.<hr/>Resumen Este estudio de métodos mixtos exploró las percepciones de 30 profesores de inglés sobre los sistemas de respuesta en línea para estudiantes (OSRS, por sus siglas en inglés) en entornos de enseñanza remota de emergencia. Los datos se recolectaron mediante una encuesta y entrevistas semiestructuradas. La encuesta reveló que los componentes de OSRS son considerados útiles y atractivos por los profesores, mientras que las entrevistas identificaron motivantes (facilidad de uso, mayor participación de los estudiantes y retroalimentación inmediata) y obstáculos (conexión a Internet, falta de capacitación y elementos distractores). Las implicaciones pedagógicas apuntan a la necesidad de que los profesores de inglés como lengua extranjera reciban formación adecuada antes de utilizar los OSRS y a los beneficios de aceptar los aspectos lúdicos de estos sistemas para el aprendizaje. <![CDATA[EFL Teachers’ Beliefs About Listening and Their Actual Listening Instructional Practices]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100113&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper reports a mixed-method study on listening instructional practices and beliefs of 50 EFL teachers of public and private universities in Cuenca, Ecuador. The study aimed to provide empirical evidence of listening teaching practices and determine teachers’ beliefs about listening. Data were gathered through a questionnaire and structured class observations. Results evidenced that instructional practices emphasize task completion rather than listening development, are oriented towards the product rather than the process and lack decoding.<hr/>Resumen Este artículo reporta un estudio de métodos mixtos sobre las creencias y prácticas pedagógicas de la destreza de la escucha de 50 profesores de inglés de universidades públicas y privadas de Cuenca (Ecuador). El propósito del estudio fue proporcionar evidencia empírica acerca de los enfoques pedagógicos usados para la enseñanza de la escucha y de las creencias de los docentes al respecto. Para la recolección de datos se empleó un cuestionario y observaciones estructuradas. Los resultados evidencian que las prácticas pedagógicas enfatizan el completamiento de tareas en lugar del desarrollo de la escucha, están orientadas hacia el producto de la escucha en lugar del proceso y no fomentan el desarrollo de la descodificación. <![CDATA[Comparing L2 Teachers’ Practices With Learners’ Perceptions of English Pronunciation Teaching]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100129&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The present study compares the pronunciation practices of three English instructors (two teaching in Australia and one in Japan) with the perceptions of their learners (n = 49). A student questionnaire, semi-structured teacher interviews, and classroom observations were used to collect data. The findings show that the learners strongly desire to be taught and improve their pronunciation, and the teachers’ provision of oral corrective feedback meets the students’ preferences. However, the use of primarily controlled (teacher-centred) techniques and subsequent lack of opportunities for communicative pronunciation practice suggest some incongruity between teachers’ practices and students’ perceptions. Factors such as the curriculum, instructors’ beliefs about second language learning, and their confidence play a role in this discrepancy.<hr/>Resumen Este estudio compara -mediante encuestas de estudiantes, entrevistas semiestructuradas de los profesores y observaciones de clase- las prácticas de pronunciación de tres profesores de inglés (dos trabajan en Australia y uno en Japón) con la percepción de sus estudiantes (n = 49). Se encontró que los estudiantes quieren aprender y mejorar su pronunciación, y que la provisión de correcciones orales de los profesores cubre sus preferencias. Sin embargo, las técnicas de control (centradas en el profesor) y la falta de oportunidades para practicar la pronunciación sugieren incongruencias entre las prácticas de los profesores y la percepción de los estudiantes. Factores como el currículum, las creencias de los profesores sobre el aprendizaje de lenguas y la autoconfianza explican esta discrepancia. <![CDATA[Functions of Teachers’ Narratives in EFL Classroom Contexts]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100147&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Although narratives have been widely used and investigated in the second/foreign language literature, studying narratives in authentic classroom contexts and their functions has received comparatively little attention. To fill this gap, the present study examines the narratives produced naturally by teachers within English-as-a-foreign-language classroom contexts to find out what functions these narratives serve. The participants were five Iranian teachers teaching general English courses in a private language institute. Following the principles of qualitative research in data analysis, 30 hours of naturally occurring data were first transcribed, then their narratives were identified. After analyzing the 23 determined narratives in the dataset, three functions of narratives emerged, namely, moral, pedagogical, and intercultural.<hr/>Resumen El estudio de las narraciones en contextos reales de aula y sus funciones han recibido comparativamente poca atención. En un esfuerzo por llenar este vacío, el presente estudio examina las narraciones producidas naturalmente por profesores en contextos de la clase de inglés para averiguar qué funciones cumplen aquellas. Los participantes fueron cinco profesores iraníes de inglés como lengua extranjera. Siguiendo los principios de la investigación cualitativa en el análisis de datos, primero se transcribieron 30 horas de datos que ocurrieron naturalmente y luego se identificaron las narraciones en ellos. Después de analizar las veintitrés narraciones identificadas en el conjunto de datos, surgieron tres funciones de las narrativas, a saber: moral, pedagógica e intercultural. <![CDATA[The Influence of Emotions and Word Frequency in First and Second Language Processing: Evidence From the Emotional Stroop Task]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100161&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract First (L1) and second (L2) language speakers process information differently. The current study explores whether L1 and L2 English language speakers process the emotional connotations of high and low-frequency words using the emotional Stroop task. With this task, we measure the reaction time required to name the color of words with positive, neutral, and negative valence. The sample was 100 participants, 50 L1 English speakers and 50 L2 English speakers. Our results show that L2 English speakers process words slower than L1 English speakers do. L1 English speakers processed positive words faster than negative words, but L2 English speakers displayed a reversed pattern, which indicates L2 emotional attenuation for negative words.<hr/>Resumen El presente estudio explora si hablantes nativos y extranjeros de inglés procesan de forma diferente las connotaciones emocionales de las palabras de alta y baja frecuencia, utilizando una tarea de Stroop emocional. Analizamos los tiempos de reacción ante palabras con valencia positiva, neutra y negativa. La muestra total fue de 100 participantes, 50 angloparlantes nativos y 50 angloparlantes extranjeros. Nuestros resultados muestran que los angloparlantes extranjeros procesan las palabras más lentamente que los angloparlantes nativos. Además, tanto los hablantes nativos como los extranjeros procesaron más rápido las palabras de alta frecuencia que las de baja frecuencia. Los hablantes nativos de inglés procesan las palabras positivas más rápido que las negativas, pero los hablantes extranjeros de inglés muestran un patrón inverso. <![CDATA[Sensitizing Citing Practices of Graduate Students of TEFL in Academic Summary Writing]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100177&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study investigates how sensitizing graduate L2 students about source-text use might affect their citation practices. Two summary writing tasks involving two similar published articles, one irrelevant and one pertinent to source-text use, were assigned individually to 16 graduate English language teaching students from Iran. After completing the tasks, the students participated in retrospective interviews about their source-text use. Recursive thematic data analysis indicated that while they were inclined towards more direct source-text use in the first summary, they opted for more indirect and academic source-text use that involved their contribution and interpretation in the sensitizing task. The paper discusses the significance of sensitizing students to source-text use.<hr/>Resumen Este estudio muestra cómo la sensibilización sobre el uso de textos fuente modificó las prácticas de citación de dieciséis estudiantes de posgrado de enseñanza del inglés iraníes. Los participantes hicieron resúmenes escritos de dos artículos: uno relacionado con el uso de textos fuente y el otro no. Tras esto, se preguntó a los participantes sobre su uso de las fuentes. El análisis temático de los datos reveló que los participantes hicieron un uso más directo de las fuentes para la elaboración del primer resumen mientras que para el segundo, y tras la actividad de sensibilización, optaron por un uso indirecto y académico que incluía su interpretación y contribución personal. Se discute la importancia de sensibilizar a los estudiantes sobre el uso de los textos fuente. <![CDATA[Needs Analysis to Design an English Blended Learning Program: Teachers’ and Administrators’ Voices]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100193&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This needs analysis study sought to identify the contextual requirements to design and implement a blended learning program in English at a Colombian public university. Data on teachers’ and administrators’ perceptions were gathered through a questionnaire, interviews, and focus groups and analyzed using grounded theory. Findings revealed the need to invest considerably in new personnel and e-infrastructure. Likewise, students’ context should be considered to design EFL blended programs. Teachers and students should be offered ICT and methodological professional development. Finally, the program should carefully balance the integration of face-to-face and online modalities. This investigation can help the academic community of language educators and curriculum designers carry out needs analysis studies for creating contextualized blended learning programs.<hr/>Resumen Este análisis de necesidades buscó identificar los requisitos para diseñar e implementar un programa de inglés en modalidad semipresencial en una universidad pública colombiana. Los datos sobre las percepciones de profesores y administradores -obtenidos mediante un cuestionario, entrevistas y grupos focales- se analizaron siguiendo la teoría fundamentada. Los hallazgos mostraron que es necesario invertir en nuevo personal e infraestructura tecnológica, considerar el contexto de los estudiantes para el diseño de programas de inglés en modalidad semipresencial y ofrecer oportunidades de desarrollo profesional en metodología y tecnología a profesores y estudiantes. Finalmente, el programa debe equilibrar la integración de las modalidades presencial y en línea. Esta investigación puede ayudar a los profesores de lenguas y diseñadores curriculares a crear programas semipresenciales contextualizados. <![CDATA[Imagined Identities and Imagined Communities: Colombian English Teachers’ Investment in Their Professional Development]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100213&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract English teachers’ professional development responds to individual needs and societal discourses about teaching, learning, and language use. This paper reports the findings of a case study that explored the factors that increased or limited the active and committed participation of nine Colombian teachers of English in professional development programs. Findings suggest that English teachers are invested in their professional development if they may develop three imagined identities-as proficient English speakers, ELT experts, and ICT competent users-and their affiliation to an imagined community of “bilinguals.” The teachers’ journey to the imagined identities and the imagined community is full of conflicting emotions amidst the socio-political context of their work and the country’s language education policies.<hr/>Resumen El desarrollo profesional de los docentes de inglés responde a necesidades individuales y a discursos sociales sobre la enseñanza, el aprendizaje y el uso de la lengua. Este estudio de caso exploró los factores que incrementaron o disminuyeron la participación activa y continua de nueve profesores de inglés colombianos en programas de desarrollo profesional. Se encontró que los docentes de inglés invierten en su desarrollo profesional si pueden desarrollar tres identidades imaginadas -hablantes competentes de inglés, expertos en la enseñanza del inglés y usuarios competentes de las TIC- y afiliarse a la comunidad imaginada de “los bilingües”. El trayecto hacia las identidades imaginadas y la comunidad imaginada está lleno de ambivalencias generadas por el contexto sociopolítico de su trabajo y las políticas lingüísticas educativas del país. <![CDATA[Strengthening Reading Competence in English Using a Reading Comprehension Module]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100229&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article reports the results of a study carried out at a public high school in Colombia whose objective was to design and determine how a reading comprehension module contributed to strengthening English literacy competence in sixth graders. The methodological framework entailed a basic outline of the action-research cycle. The qualitative data analysis was designed descriptively, focusing on three research moments corresponding to each cycle’s stages. The results show that the implementation of the material had a significant impact on the development of literacy competence, which suggests the material could be a tool for supporting English language learning.<hr/>Resumen Este artículo de investigación reporta los resultados de un estudio realizado en un colegio público en Colombia cuyo objetivo fue diseñar y determinar el grado de contribución de un módulo de comprensión de lectura en inglés para el fortalecimiento de la competencia lecto-escritora en grado sexto. Desde el diseño metodológico se implementó un esquema básico del ciclo de investigación-acción. El análisis de datos cualitativos se realizó de manera descriptiva, centrándose en tres momentos diferentes de la investigación que corresponden a las fases de cada ciclo. Los resultados muestran que la implementación del material tuvo un impacto significativo en el desarrollo de la competencia lecto-escritora, lo que sugiere que puede ser utilizado como herramienta de apoyo en el aprendizaje del inglés. <![CDATA[EFL Writing Studies in Colombia Between 1990 and 2020: A Qualitative Research Synthesis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902023000100247&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article provides a comprehensive qualitative synthesis of EFL writing studies published in Colombian journals between 1990 and 2020. We synthesised 63 research reports regarding authorship, publication year, focus, methodology (context, participants, research paradigm, design, and data collection methods and analyses), validity, reliability, ethics, findings, limitations, and further research. Our findings reveal that EFL writing is a developing research area in Colombia, characterised as a predominantly qualitative inquiry into adult writing instruction and learning at universities. From the findings, we propose a research agenda and some guidelines for authors and reviewers to enhance and evaluate research reports.<hr/>Resumen Este estudio presenta los resultados de una síntesis cualitativa de investigaciones en escritura en inglés publicadas en revistas académicas colombianas entre 1990 y 2020. Se sintetizaron 63 reportes de investigación con respecto a autor, año de publicación, objetivos, metodología (contexto, participantes, paradigma de investigación, diseño, métodos y análisis de datos), validez, confiabilidad, ética, resultados, limitaciones e investigación futura. Los hallazgos sugieren que en Colombia el estudio de la escritura en inglés es un área en desarrollo caracterizada por un enfoque predominantemente cualitativo centrado en la enseñanza y aprendizaje de la escritura en adultos universitarios. A partir de los hallazgos, se propone una agenda de investigación y unos criterios para mejorar y evaluar los reportes de investigación.