Scielo RSS <![CDATA[Aquichan]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-599720060001&lang=en vol. 6 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[SPIRITUAL WELL-BEING AND ANXIETY IN DIABETIC PATIENTS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente estudio investigó la correlación entre los niveles de bienestar espiritual y los niveles de ansiedad-estado, en una muestra de 190 pacientes obtenida por medio de muestreo no probabilístico; los criterios de inclusión fueron: adultos de 35 a 85 años de edad, diagnosticados con diabetes mellitus tipo 2, se excluyeron los pacientes con demencia. El marco teórico que guió el estudio es el Modelo de Adaptación de Callista Roy. El diseño fue descriptivo, transversal, correlacional . La muestra poblacional se distribuyó normalmente con una potencia de 80. Se utilizó el cuestionario de espiritualidad de Reed y la escala de ansiedad-estado de Spielberger ; los instrumentos presentaron una consistencia interna favorable con un Alpha de Cronbach de .894 y .847 respectivamente. La información se recabó de cuatro instituciones de salud, una del primer nivel y tres del segundo nivel de atención. El análisis de los datos se llevó a cabo a través del paquete estadístico SPSS versión 13. La edad media de los participantes fue de 57,36 años, con una desviación estándar de 11,4; el 55% fueron del sexo femenino, el 83,2% profesa la religión católica, el 51,5% presenta algún tipo de complicación asociada a la diabetes. El coeficiente de correlación entre el bienestar espiritual y la ansiedad-estado fue significativo. Estos resultados apoyan la hipótesis del estudio que refiere a mayor espiritualidad menor nivel de ansiedad-estado, situación que invita a profundizar en el estudio de estos fenómenos tanto en el área educativa como asistencial en la disciplina de enfermería.<hr/>The present study investigated the correlation between the levels of spiritual well-being and the levels of anxiety-been, in a sample of 190 patients obtained by means of nonprobabilístic sampling, the inclusion criteria were: adults of 35 to 85 years of age, diagnosed with diabetes mellitus type 2, excluded the patients with dementia. The theoretical frame that guided the study is the Model of Adaptation of Roy. The design was descriptive, cross-sectional, correlational . The population sample was distributed normally with a power of the 80. It was used the questionnaire of espirituality of Reed and the scale of anxiety-been of Spielberger ; the instruments displayed a favorable internal consistency with a Alpha de Cronbach of 894 and 877 respectively. The information was successfully obtained of four institutions of health, one of first level and three of the second level of attention. The analysis of the data was carried out through statistical package SPSS version 13th. The average age of the participants was of 57,36 years with a standard deviation of 11,4; 55% were female gender, the 83,2% professes the catholic religion, the 51,5% presents some type of complication associated to diabetes. The coefficient of correlation between the spiritual well-being and anxiety-been was significant. These results support the hypothesis of the study that refers to greater spirituality smaller level of anxiety-been; situation that it invites to deepen as much in the study of these phenomena in the educative area as welfare in the nursing discipline. <![CDATA[<b>Family Care Skill for Chronic Disease People: International Approach </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El estudio surge al trabajar internacionalmente en el campo de la enfermería, donde se comienzan a vislumbrar de forma clara problemáticas comunes en el cuidado de la salud de la población, como lo es la cronicidad y sus implicaciones en las familias. Se realizaron estudios descriptivos, cuantitativos de cohorte transversal entre los años 2003 y 2004, con una población de 270 cuidadores familiares de personas en situación de enfermedad crónica divididos en tres grupos, 90 colombianos, 90 argentinos y 90 guatemaltecos. El instrumento utilizado fue el Inventario de Habilidad de Cuidado (CAI®), elaborado, validado y autorizado por Ngozi Nkhongo , que se compone de tres subescalas: conocimiento, valor y paciencia. Se evidenció un comportamiento similar en los tres países con dificultades en la prestación del cuidado y habilidad insuficiente en general y por componentes.<hr/>This study emerges while working in an international project in nursing when similar problems in health care of people were evident. Chronicity and its family implications was one of the identified common problems. Quantitative descriptive and transversal studies were done between the years 2003 y 2004 with a population of 270 family caregivers of people with chronic diseases. This population included 90 Colombian caregivers, 90 Argentineans caregivers and 90 Guatemalan caregivers. The Caring Ability inventory, CAI® of Ngozi Nkhongo was employed for the study with her authorization. The CAI has three components that include: knowledge, courage and patience. Similar findings were seen in the three countries all of them with difficulties in the Caregiving responsibility and low ability in general and in each of its components. <![CDATA[<b>The Roy Adaptation Model and Content Analysis </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en The purpose of this paper is to explain how the Roy Adaptation Model can be used to guide a combined qualitative and quantitative content analysis of responses to open-ended interviews questions. Responses can be categorized as adaptive or ineffective within the physiological, self-concept, role function, and interdependence modes of adaptation and then tallied to yield an adaptation score.<hr/>El objetivo del presente estudio consiste en explicar de qué manera se puede utilizar el Modelo de Adaptación Roy para guiar el análisis de contenido cuantitativo y cualitativo de respuestas a preguntas abiertas en una entrevista. Estas respuestas pueden ser catalogadas como adaptadas o ineficaces respecto de los modos de adaptación psicológico, autoconceptual , funcional e interdependiente, y entonces asociadas a un determinado puntaje de adaptación. <![CDATA[Calidad de vida de los cuidadores familiares: Life Quality among Family Carers]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de esta investigación es describir, desde la perspectiva etnográfica, cómo podría estar afectada la calidad de vida de los cuidadores familiares de adultos mayores con dependencia funcional, como consecuencia del desempeño del rol de cuidador, y según su percepción. Se trata de un estudio cualitativo etnográfico, con apoyo en la etnografía enfocada, en 14 cuidadoras familiares de adultos mayores de 65 años, con más de seis meses a su cuidado, en el municipio de Envigado, Colombia, en 2002, y una muestra de quince entrevistas en profundidad. El análisis de las entrevistas identificó siete grandes temas o categorías con las percepciones de las cuidadoras sobre su rol y los efectos de éste en su calidad de vida: significado de calidad de vida, percepción de la cuidadora sobre el rol de cuidadora, consecuencias del rol sobre su salud física y mental, relaciones cuidadora y persona cuidada, conocimientos y aprendizajes sobre el cuidado de las personas, apoyos que recibe la cuidadora para el cuidado, y la invisibilidad del trabajo de las cuidadoras. Las categorías que emergieron coinciden con las de otros estudios; se hace énfasis en la categoría “la invisibilidad del trabajo de la cuidadora familiar”, en tanto es la menos documentada en la literatura, y en la importancia del acercamiento a los valores y las tradiciones de grupos para la interpretación de las respuestas de su vida social.<hr/>The aim of this research is to describe, from an ethnographical view, the way life quality of family carers of elderly population functionally dependent could be affected, as consequence of performing as such, as well as their own point of view. This is an ethnographical study, supported by focused ethnography, among 14 family carers of 65 years people, who had been caring for more than six months. It was done in the municipality of Envigado (Colombia), in the year 2002. The sampling was made of fifteen in depth interviews. The interview analysis evidenced seven major topics or categories about carers own perception on their role as such and its effects on their life quality: meaning of life quality; carers perception about their own role; physical and mental health consequences of the role; carer-caree relations; knowledge and learning about care people; carers support for developing as such; and invisibility of carers’ job. The resulting categories coincide with the ones of some other studies. The category “invisibility of family carers’ job” is noticeable but it is the least documented in literature and in the importance on value and group traditions approach for analyzing their responses to social life. <![CDATA[Ethical Dilemmas Facing the Patient's Safety: Care means Ponder]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo tiene como objetivo, a través del análisis del evento adverso, resaltar la importancia del acto de cuidado de enfermería en el marco de la prestación ética de los servicios de salud. Para tal fin se revisarán conceptos generales sobre ética, evento adverso y evento adverso en enfermería, para finalizar con unas recomendaciones para la garantía de la seguridad en la atención de los pacientes en un proceso específico de atención en enfermería: la administración de medicamentos.<hr/>This article's purpose, using the adverse event analysis, is to highlight the importance of care nursing activity within rendering an ethical health service framework. Thus, there will be reviewed some general concepts about ethics, as well as the adverse event and the adverse event in nursing, and finally finishing with some recommendations to guarantee the patient's assistance safety in a particular process of nursing assistance: administration of medicines. <![CDATA[Cognitive Subsystem in Pre-School Stages]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo es producto de una amplia revisión teórica acerca del crecimiento y desarrollo del niño en su etapa preescolar realizada durante la investigación para diseñar y validar un instrumento que permita la valoración de la adaptación del niño entre los 25 y 72 meses tomando como base el Modelo de Adaptación de la Doctora Callista Roy, investigación que se está llevando a cabo en la Facultad de Enfermería de la Universidad de La Sabana. En el desarrollo del artículo se presentarán los conceptos generales sobre adaptación y mecanismos de afrontamiento, y se analizará con mayor detenimiento el mecanismo cognitivo y su desarrollo en la etapa preescolar, caracterizada por procesos preoperacionales, preconvencionales y premorales, la autonomía, la iniciativa y el inicio de la socialización.<hr/>This article is the result of a broad theoretical review about children’s growing and development in pre-school stages; this review was done while researching to design and validate an instrument for assessing child’s adaptation between 25 and 72 months based on the Roy Adaptation Model. The investigation is being conducted at the Nursing Faculty of La Sabana University. While developing the article, some general concepts about adaptation and confrontation mechanisms will be presented. The cognitive mechanism and its development in pre-school stages will be thoroughly analyzed; this stage is featured by pre-operational, pre-conventional and pre-moral processes, autonomy, initiative and socialization’s beginning. <![CDATA[What does disability mean?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio constituye la primera fase de un proyecto intersectorial e interdisciplinario de investigación-acción participativa denominado “Participación comunitaria para la inclusión social de las personas con discapacidad y sus familias”, dirigido a las personas en situación de discapacidad y sus familias residentes en la vereda La Balsa del municipio de Chía, Cundinamarca. El propósito de este proyecto fue analizar y relacionar los significados que alrededor de la discapacidad han construido las personas con discapacidad, los cuidadores y las redes de apoyo comunitario, y describir alternativas de solución para la inclusión social de dichas personas a partir de las propuestas de los participantes.<hr/>The present study is the first stage of an inter-sectoral and multidisciplinary participative action research project known as “Community Participation for Social Inclusion of Disabled People and Their Families,” addressed towards people in disabled situation and their families living at La Balsa, Municipality of Chia (Colombia). The aim of this project is to analyze and to correlate the meanings surrounding disability that have been built up by the people who go through it, their carers and the supporting community networks, as well as to describe solving alternatives for the social inclusion of disabled people from participants’ proposals. <![CDATA[Autonomy: A Realistic Goal for the Practice of Hospital Nursing?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Autonomy can be defined as independence or freedom. When it is used to describe individual work, it refers to the ability to make decisions without undue influence from others. The purpose of this paper is to critique two models of autonomy, one developed from the discipline of occupational health, and one developed from the discipline of nursing. These models potentially provide insight to the work of nurses in hospitals. Additionally, this paper will explore the possibility of applying these traditional western models to cultures and countries other than the US, Europe, and Australia. The question of whether a hospital nurse can be autonomous is complicated by the structure of the society in which the work of the nurse exists and the barriers produced by those structures. In order for nurses and women to exercise more autonomy in work settings, powerful members of the society must acknowledge the reality of the under valued status of women and women’s work and allow for a greater exercise of discretion by women.<hr/>Autonomía puede ser sinónimo de independencia o libertad. Cuando se utiliza para referirse al trabajo individual, se entiende como la habilidad para tomar decisiones sin injerencia de terceros. El propósito del presente artículo consiste en realizar una crítica a dos modelos de autonomía, uno desarrollado desde la disciplina de la salud ocupacional y el otro desde la disciplina de la enfermería. Estos modelos potencialmente suscitan una reflexión sobre el trabajo de la enfermería hospitalaria. Adicionalmente, en este documento se explorará la posibilidad de aplicar estos modelos tradicionales occidentales en culturas distintas de las de Estados Unidos, Europa y Australia. La pregunta acerca de si una enfermera hospitalaria puede ser autónoma es compleja debido a la estructura social en la que se desarrolla su trabajo y a las barreras que esas estructuras le imponen. Para que las enfermeras, y las mujeres, puedan ejercer su autonomía en los ambientes de trabajo, los miembros más poderosos de la sociedad deben reconocer la realidad del subvalorado estatus de la mujer y de su trabajo, y así considerar un mayor ejercicio de la discrecionalidad a cargo de las mujeres. <![CDATA[Discharging Plan for Chronic Obstructive Pulmonary Disease Patients]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El plan de alta busca asegurar unos cuidados acordes con las necesidades y los requerimientos de la persona una vez egresa de la institución de salud, y debe constituirse en una guía básica en especial para la atención de aquéllos con patologías crónicas, como es la enfermedad pulmonar obstructiva crónica, que por su complejidad demanda múltiples cuidados para asegurar una intervención integral con miras al logro de una mejor adaptación, a identificar posibles complicaciones y a mejorar su calidad de vida. La experiencia de haber asumido el rol de hija y enfermera de un padre con enfermedad pulmonar obstructiva crónica (EPOC), y la alta incidencia de esta enfermedad, motivaron la elaboración de este plan de alta; fueron muchos los cuidados y muchas las necesidades y los cuestionamientos que se daban día a día, desde asegurar una adecuada comunicación hasta un conocimiento de los signos y síntomas de urgencia que indicaban una exacerbación, del uso adecuado de los medicamentos, de la importancia de la oxigenoterapia a largo plazo, de proporcionarle una dieta acorde con las recomendaciones y un ambiente favorable para sus condiciones de salud para, en últimas, alcanzar un entorno armónico, físico, familiar y espiritual.<hr/>The aim of this plan is to provide care according to the needs and requirements of the person who leaves the health institution, and should turn into a basic guide, specially for the assistance provided to people with chronic pathologies such as chronic obstructive lung disease that due to its complexity requires multiple care and in this way have an integral intervention that results in a better adaptation, detection of possible complications and a better life quality. Being the daughter of a patient with chronic obstructive lung disease, and a nurse plusthe high incidence of this disease made me think about the elaboration of the leave plan. Therewere many needs and a lot of care required,and a lot of questions that arouse every single day from making sure that therewas agood communication, also a knowledge of the signs and symptoms of emergency that indicated an exarcerbation.The adequate use of medicine, the importance ofoxygen therapy in the long run,the supply of an appropriate diet based on the given recommendations, and a favorableenvironment taking into account his health condition so that an armonic, physical, family and spiritual environment could be achieved. <![CDATA[COMPETENCE CURRICULUM AT LA SABANA UNIVERSITY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La presente investigación tiene como objetivo analizar si el desarrollo de la práctica educativa de los profesores de las asignaturas de Cuidado de Enfermería corresponde a la formación por competencias, con relación a la planeación, ejecución y evaluación de los procesos de enseñanza y aprendizaje. El estudio, de tipo descriptivo cualitativo, se llevó a cabo durante el primer semestre de 2006 en la Facultad de Enfermería de la Universidad de La Sabana. Sus principales hallazgos son: con relación a la programación de las asignaturas se encontró que éstas tienen los elementos básicos de la educación por competencias, contemplando el saber ser, el conocer y el hacer propios de cada asignatura. Sin embargo, dentro de esta programación no se encuentra la metodología que se empleará en las clases. Tampoco hay una relación clara entre las estrategias didácticas, el proceso evaluativo y el logro de las competencias. En el desarrollo de las clases se encontró que los profesores manejan los temas en forma clara y concisa, pero hay diferencias entre el profesor novato, que se centra más en los contenidos, y el experto, que se ocupa de forma más natural por los procesos y por promover el análisis. La metodología más utilizada por los profesores durante las clases consiste en realizar y responder preguntas mientras se expone o se discute determinado tema. Con relación al proceso evaluativo, éste se centra principalmente en los contenidos, excepto en las prácticas donde se valora el saber, el hacer y el ser en forma integral. Falta evidenciar la autoevaluación y la coevaluación en todas las asignaturas, aspectos necesarios dentro de la formación por competencias. La recuperación es una herramienta valiosa que apunta a la educación por competencias, es aplicada en todas las asignaturas y permite valorar en forma individual los logros del alumno al establecer un plan de mejoramiento orientado por el profesor.<hr/>This paper’s objective is to analyze if teachers performing development in nursing care subjects corresponds to competence education, according to planning, implementing and assessing teaching and learning processes. It is based on a qualitative and descriptive study, implemented during the first term of 2005 at La Sabana University. One of the main findings associated with subjects programming is that subjects have the basic elements of competence education regarding to know, know how and know how to be. However this programming does not express the methodology to be implemented in the classroom, nor is present a particular relationship among didactic strategies, assessment process and competences achievement. Class developing evidenced that teachers clearly and concisely handle the topics; in spite of that, there are differences between an amateur teacher, who is focused on content, and an expert, who is able to naturally cope with processes and analysis fostering. The most common methodology used by teachers in the classroom is asking and answering inquires, while presenting or debating any particular topic. Regarding the assessment process, it is mainly focused on content, except for practical subjects where know, know how and know how to be are assessed as a whole. Self-evaluation and co-evaluation are still pending of implementation in order to complete the picture of competency education. Recovery, a valuable tool for competence education, is applied to all the subjects; it allows to individual assessing of students achievements, setting up an improvement plan leaded by teachers. <![CDATA[TAKING MEDICINES TIME]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir de una situación de enfermería con el paciente quemado en el área asistencial hospitalaria, desarrollar un análisis teórico-conceptual, donde se hace visible el valor del cuidado respaldado en principios filosóficos, éticos, epistemológicos y teóricos, como contribución al desarrollo científico de la profesión de enfermería. Este trabajo fue realizado en el Hospital Simón Bolívar, Unidad de Quemados, Bogotá agosto 5 de 2005.<hr/>From a nursing situation with burnt patients in the assistance hospital area, a theoretic-conceptual analysis is developed, where it is evident the care value supported by principles from philosophy, ethics, epistemology and theory as a contribution for scientific development of nursing profession. The work was pursued in the Burns Unit of Simón Bolívar Hospital, city of Bogotá (Colombia) on August 5 2005. <![CDATA[CARE ABILITY AND FUNCTIONALITY OF THE CAREE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo muestra la relación existente entre la habilidad de cuidado de los cuidadores principales de personas en situación de enfermedad crónica discapacitante y el nivel de funcionalidad de las personas que son cuidadas y pertenecen al programa de discapacidad del municipio de Chía; el estudio se realizó con un abordaje de tipo cuantitativo y un diseño descriptivo correlacional. Los resultados evidenciaron que no existe relación entre la habilidad de cuidado total ni por categoría de conocimiento, valor y paciencia del cuidador principal y el grado de funcionalidad de la persona que es cuidada; las personas que son cuidadas y pertenecen al programa de discapacidad, en su mayoría son adultos jóvenes y ancianos que poseen una disfunción severa a causa de su situación de enfermedad crónica; los cuidadores principales son mujeres mayores de 35 años, casadas, con una escolaridad entre primaria completa y bachillerato completo, cuidadoras únicas y con una experiencia de cuidado mayor de 37 meses; poseen una habilidad de cuidado media y baja; el grado de funcionalidad de las personas cuidadas es severo.<hr/>This article shows the relationship between main carers ability of chronic disabling disease patients and functionality of carees registered in the Disabling Program of the Municipality of Chía (Colombia). The study was conducted through a quantitative method, based on a correlative descriptive design. Its results evidenced no relation between total care ability, disregarding knowledge, courage or patience of the main carer, and caree degree of functionality. The population sampling is mainly made of young adults and elderly people who are severely disabled due to a chronic disease. Main carers are adult married women aged 35, whose educational level goes up to completed high school; they have been the single carer in each case for more than 37 months and their care ability is medium or low. <![CDATA[Colombian Health Model and Nursing Care Quality]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Mantener los principios morales, en medio de la adversidad y el conflicto, suele ser todo un desafío. Sin embargo, nuestro compromiso como seres humanos íntegros es superar las contrariedades del medio y los dilemas éticos que plantea el día a día. También nos corresponde, como personal de salud, apropiarnos de la responsabilidad individual y social de brindar cuidados de calidad en enfermería. Estos deberes no son fáciles de cumplir, más cuando somos conscientes de que el modelo de salud tiene unos condicionantes económicos, políticos y sociales que influyen categóricamente en el ejercicio de la profesión. Indudablemente, el cuestionamiento sobre el quehacer de enfermería y sus repercusiones es una constante para la reflexión ética. Por ello, como sujetos morales, debemos generar y aprovechar espacios de deliberación con el propósito de asumir verdaderos compromisos para el cambio, la toma de conciencia moral y el fortalecimiento de la profesión. En ese orden de ideas, la propuesta y argumentación general del texto consiste en que, como benefactores de la calidad de vida, llevemos a cabo acciones y decisiones que, en medio de la dificultad, salvaguarden el bien interno de nuestra profesión: el cuidado de la salud de los seres humanos.<hr/>Enduring morals through adversity and conflict use to be a challenge. Notwithstanding, our compromise as integral human beings is to overcome milieu obstacles and daily ethical dilemmas. As health staff, it is our duty to take possession of the individual and social responsibility of rendering a quality nursing care. These duties are not easy to cope with, even more if we are aware of the economical, political and social elements of the health model that are definitively influencing the nursing practice. Undoubtedly, enquiring about nursing duty and its consequences is a constant for ethical pondering. Therefore, as moral subjects we must give raise and take advantage of debating spaces in order to assume real changing compromises, moral awareness and strengthening of the profession. As a result and as life quality guards, the general proposal and argument of the present document is to conduct actions and make decisions that, even in difficult times, safeguard the inner good of our profession: humane beings health care. <![CDATA[Stressors at Intensive Care Units]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Con el propósito de determinar el nivel de estrés e identificar los estresores que afectan al personal de enfermería que labora en la unidad de cuidados intensivos (UCI) en el municipio de Cúcuta (Norte de Santander) durante el primer semestre de 2005, se desarrolló un estudio descriptivo de corte transversal, en una muestra conformada por 22 enfermeras y 59 auxiliares de enfermería para un total de 81 sujetos. Para obtener la información se aplicó el cuestionario: “Estresores laborales para enfermería”, diseñado por Reig A. y Caruana A. (1990), en el que se presentan 68 estresores, valorando en qué medida cada situación representa una fuente de estrés. Se encontró que la mayor parte del personal de enfermería que labora en la UCI presenta algún grado de estrés (94%); los niveles altos y máximos de estrés son producidos por situaciones relacionadas con “conflicto con los superiores” (52%), seguido de la “sobrecarga laboral” (40%) y el “contacto con el dolor y la muerte” (26%). Se observó un mayor grado de estrés en el personal de enfermería con el cargo de enfermeras, jóvenes, con estado civil casado, con menor experiencia laboral, que trabajan en instituciones privadas y que tienen contratación a término indefinido.<hr/>With the purpose of to determine the stress level and to identify the stressors that affect the Intensive Cares nursing staff that works of Cúcuta (North of Santander) during the first semester of the 2005, a descriptive of transverse court research has been done, with a sample conformed by 22 nurses and 59 nursing assistants for 81 people. The instrument used was: “Job Stressors for nursing” designed by Reig A. and Caruana A. (1990), in which 68 estresores is presented, valuing in what measure each situation represents a stress source. It was found that most of the Intensive Cares nursing staff presents some stress degree (94%); the high levels and maxima of stress are produced by situations related with “conflict with the superiors” (52%), followed by the “work overloads” (40%) and the “the patients suffering an death of the patient” (26%). One observes a bigger stress grade in the nursing staff with the position of nurses, young, with married civil status, with smaller labor experience that they work in private institutions and they have recruiting to indefinite term. <![CDATA[<b>La investigación y el cuidado en América Latina</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Con el propósito de determinar el nivel de estrés e identificar los estresores que afectan al personal de enfermería que labora en la unidad de cuidados intensivos (UCI) en el municipio de Cúcuta (Norte de Santander) durante el primer semestre de 2005, se desarrolló un estudio descriptivo de corte transversal, en una muestra conformada por 22 enfermeras y 59 auxiliares de enfermería para un total de 81 sujetos. Para obtener la información se aplicó el cuestionario: “Estresores laborales para enfermería”, diseñado por Reig A. y Caruana A. (1990), en el que se presentan 68 estresores, valorando en qué medida cada situación representa una fuente de estrés. Se encontró que la mayor parte del personal de enfermería que labora en la UCI presenta algún grado de estrés (94%); los niveles altos y máximos de estrés son producidos por situaciones relacionadas con “conflicto con los superiores” (52%), seguido de la “sobrecarga laboral” (40%) y el “contacto con el dolor y la muerte” (26%). Se observó un mayor grado de estrés en el personal de enfermería con el cargo de enfermeras, jóvenes, con estado civil casado, con menor experiencia laboral, que trabajan en instituciones privadas y que tienen contratación a término indefinido.<hr/>With the purpose of to determine the stress level and to identify the stressors that affect the Intensive Cares nursing staff that works of Cúcuta (North of Santander) during the first semester of the 2005, a descriptive of transverse court research has been done, with a sample conformed by 22 nurses and 59 nursing assistants for 81 people. The instrument used was: “Job Stressors for nursing” designed by Reig A. and Caruana A. (1990), in which 68 estresores is presented, valuing in what measure each situation represents a stress source. It was found that most of the Intensive Cares nursing staff presents some stress degree (94%); the high levels and maxima of stress are produced by situations related with “conflict with the superiors” (52%), followed by the “work overloads” (40%) and the “the patients suffering an death of the patient” (26%). One observes a bigger stress grade in the nursing staff with the position of nurses, young, with married civil status, with smaller labor experience that they work in private institutions and they have recruiting to indefinite term. <![CDATA[<b>The Essential Concepts of Nursing </b> <b>(Conceptos esenciales de enfermería)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972006000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Con el propósito de determinar el nivel de estrés e identificar los estresores que afectan al personal de enfermería que labora en la unidad de cuidados intensivos (UCI) en el municipio de Cúcuta (Norte de Santander) durante el primer semestre de 2005, se desarrolló un estudio descriptivo de corte transversal, en una muestra conformada por 22 enfermeras y 59 auxiliares de enfermería para un total de 81 sujetos. Para obtener la información se aplicó el cuestionario: “Estresores laborales para enfermería”, diseñado por Reig A. y Caruana A. (1990), en el que se presentan 68 estresores, valorando en qué medida cada situación representa una fuente de estrés. Se encontró que la mayor parte del personal de enfermería que labora en la UCI presenta algún grado de estrés (94%); los niveles altos y máximos de estrés son producidos por situaciones relacionadas con “conflicto con los superiores” (52%), seguido de la “sobrecarga laboral” (40%) y el “contacto con el dolor y la muerte” (26%). Se observó un mayor grado de estrés en el personal de enfermería con el cargo de enfermeras, jóvenes, con estado civil casado, con menor experiencia laboral, que trabajan en instituciones privadas y que tienen contratación a término indefinido.<hr/>With the purpose of to determine the stress level and to identify the stressors that affect the Intensive Cares nursing staff that works of Cúcuta (North of Santander) during the first semester of the 2005, a descriptive of transverse court research has been done, with a sample conformed by 22 nurses and 59 nursing assistants for 81 people. The instrument used was: “Job Stressors for nursing” designed by Reig A. and Caruana A. (1990), in which 68 estresores is presented, valuing in what measure each situation represents a stress source. It was found that most of the Intensive Cares nursing staff presents some stress degree (94%); the high levels and maxima of stress are produced by situations related with “conflict with the superiors” (52%), followed by the “work overloads” (40%) and the “the patients suffering an death of the patient” (26%). One observes a bigger stress grade in the nursing staff with the position of nurses, young, with married civil status, with smaller labor experience that they work in private institutions and they have recruiting to indefinite term.